Kaikkiaan 52 700 naista ja miestä käsittänyt tutkimus paljasti, että kasvissyöjillä on todettu vähemmän syöpiä kuin lihaa ruokavaliossaan suosivilla.
Tutkimus on julkaistu American Journal of Clinical Nutritionissa. Tutkijatiimi pitää löydöksiään jatkotutkimusten arvoisina.
Tutkijatiimin vetäjä, professori Tim Key huomauttaa, että vaikka suosituksena on syödä paljon kasviksia ja hedelmiä suojautuakseen syövältä, niin todistusaineistoa siitä, että kasvisruokavalio olisi paras vaihtoehto, ei tähän mennessä ole ollut.
– Jos kasvisruokavaliolla ja kalansyönnillä voidaan vähentää syöpäriskiä, niin sitä on tutkittava, toteaa professori Key BBC:n mukaan.
Tutkimuksessa ilmeni yllättävä löydös: paksusuolisyöpää esiintyy useammin kasvissyöjillä. Tämä askarruttaa tutkijoita. Aikaisemmat tulokset ovat nimittäin viitanneet runsaan lihan syönnin lisäävän riskiä sairastua juuri paksusuolisyöpään.
Toisaalta tohtori Joanna Lunn Brittiläisestä ravitsemussäätiöstä (British Nutrition Foundation) muistuttaa, että syöpä on monimutkainen sairaus ja elintavat ovat tärkeitä tekijöitä sairastumisriskiä analysoidessa.
– Tarvitaan lisää tutkimuksia syövän ja ruokavalion yhteydestä, mutta tällaisia tutkimuksia on erittäin vaikea tehdä, Tim Key jatkaa.
