Perjantai 22.8.2014

Uusi liikuntasuositus - Muista muskelit!

Luotu: 
23.3.2009 13:21
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva

Aikuisten liikuntasuositukset ovat muuttuneet. Uusi suositus korostaa nyt hyvän lihaskunnon merkitystä, sillä lihasharjoittelun on huomattu ehkäisevän tehokkaasti eri sairauksia.

Lihakset toimivat muun muassa tärkeinä sokeriaineenvaihdunnan säätelijöinä, jolloin harjoittelulla on vaikutusta esimerkiksi diabeteksen hoitoon.

UKK-instituutin suositusten mukaan lihaskuntoa tulisi harjoitella vähintään kaksi kertaa viikossa puolen tunnin ajan.

UKK-instituutin mukaan terveyttä edistää reipas kestävyystyyppinen liikkuminen, jota kertyy viikossa yhteensä ainakin 2 tuntia 30 minuuttia.

Vaihtoehtona on rasittavampi kestävyysliikunta, jota kertyy viikossa yhteensä ainakin 1 tunti 15 minuuttia. Näitä rasittavuudeltaan erilaisia liikuntatapoja voi yhdistellä oman kunnon mukaan.

Liikkuminen on hyvä jakaa useammalle, ainakin kolmelle päivälle viikossa. Lisäksi kaikki tarvitsevat lihaskuntoa ja liikehallintaa kohentavaa liikuntaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

Jaa artikkeli: 

Kommentit

Antti Lehto

Vanhoissa käsityksissä ei ole huomoitu voiman ja kestävyyden eri osa-alueita, eikä sitä että kuntoa kehittääkseen on vaihdettava harjoitusärsykettä sekä anaerobisen että aerobisen harjoittelun osalta. Muuten harjoittelu polkee paikallaan.

Lihakset ovat tukielimiä. Lihaksen poikkipinta-ala, eli koko, on suorassa yhteydessä lihaksen voimantuotto-ominaisuuksiin, ja näin ollen siihen miten lihasmassa tukee kehon muita tukielimiä kuten luita ja niveliä.