Perjantai 25.7.2014

Piikki Merja Kyllöselle: ”Ministeri ei voi tekeytyä postinkantajaksi”

Luotu: 
20.11.2012 18:09
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen arvostelee liikenneministeri Merja Kyllösen tapaa hoitaa liikenneministeriössä ilmenneitä ongelmia.

Keskusta lyttää liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) tänään antamat lausunnot liikenneministeriön ongelmista.

– Ministeri yritti sysätä vastuun jo erottamalleen virkamiehelle. Tämä on käsittämätöntä vastuunpakoilua, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen kommentoi tiedotteessa.

Hänen mukaansa hallitus ja ministeri yhdessä antavat esitykset eduskunnalle ja vastaavat niiden oikeellisuudesta.

– Ministeri ei voi tekeytyä postinkantajaksi, joka vain kiikuttaisi asiantuntijaviraston tekemiä laskelmia eteenpäin, Tiilikainen sanoo.

Hänen mielestään ei ole uskottavaa, ettei ministeriössä tarkistettaisi liikenneviraston esityksiä. Ministeri ei hänen mielestään ole tehtäviensä tasalla jos ei ole tarkistanut liikenneviraston esitystä yhdessä avustajiensa kanssa.

Tiilikainen syyttää Kyllöstä ”vastuun pakoilusta”, joka hänen mukaansa horjuttaa keskustan luottamusta ministerin kykyyn johtaa liikenneministeriötä.

Ministeri Kyllönen kertoi tänään eduskunnassa, miten liikennehankkeiden määrärahat vuosille 2013-2016 on voitu laskea 150 miljoonaa euroa alakanttiin.

Liikenne- ja viestintäministeriö totesi tiedotteessaan, että hankelista on perustunut liikenneviraston eronneen pääjohtajan Juhani Tervalan välittämiin tietoihin.

- Liikenneministeriö ja hallitus ovat luottaneet niihin laskelmiin, joita liikenneviraston pääjohtaja on meille toimittanut. Ei voida olettaa, että ministerit itse laskisivat näitä hankkeita, Kyllönen sanoi tiedotustilaisuudessa tiistaina.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Karri Kaasujalka

Arhinmäki hoitaa ministeriöitään lätkä- ja futismatseista käsin, Kylläinen ei tiedä mistään mitään. Kumpaakin yhdistää se, että eivät edusta puoleensa kautta kansanvaltaa eli äänestäjiä. Käteisen kyhäämän hallituksen jämäministereitä, joilla ei ole kansan tukea eikä substanssiosaamista.

Marjatta Vehkaoja

No tjaa. Minäkin diggasin Kyllösen topakkuutta. Silti kysyn hänen vastuunsa perään ministeriönsä tärkeimpien kysymysten paimentamisessa. Ja onhan hänellä apuna myös verovaroin palkattuja omia luottoavustajiaan/virkamiehiä. Ovatko hekin nukkuneet?

Eino Kemppainen

Jos en aivan väärin arvaa, niin Kyllönen sotkeutuu vielä omaan "nokkeluuteensa". On nähty ennenkin, että tällä tyylillä ei välttämättä olla kauaa ministerinä. Toivon kyllä että olen väärässä, onhan Kyllösessä kuitenkin jotakin särmää ja tuoreutta.

Mika Samuel Kiekkijev

Olipa Kyllönen sitten kuinka "topakka" tahansa, niin ei tuollaisella johtamisella oltaisi edes yhtä päivää johtamassa mitään yksityisensektorin organisaatiota.

Kyllösen ainoa meriitti taitaa olla tutun taksimiehen kanssa tehty, taksimiehen kannalta aivan loistava sopimus.

Veikko Hintsanen

En tiedä Kyllösestä mutta taustalla on suurempi, kahden edellisen hallituksen poliitti ongelma kuin nykyinen pelkkä tiemääräraha ja sen ylitys.

Suomen hallitus ja eduskunta on pidetty tietoisesti erossa liikennestrategiasta jossa edellytetään ympäristö energia ja taloudellisuus laskelmiin perustuen 50% kuorma ja linja auto liikenteen siirtämistä raide ja vesiliikenteen piiriin.

Raide liikenne on otettu valtavaksi pitkän ajanjakson ja miljardien kehittämiskohteeksi, mutta maassamme ei ole edes ajateltu miten kuorma auto liikennettä vuoten 2050 kehitetään niin että ainoastaan lähiliikenne suoritettaisiin kuorma autoilla ja mm vaihtoehtoista vesiliikennettä kehittämällä .

Jokainen rekka kuluttaa 30-60000 henkiläauton verran maanteitämmme. Eli on kustannussyistä aivan välttämätöntä että saadaan tuo maanteitten tierasitus piennettyä eu:ssa sovittuihin lukuihin.

Nyt maamme eduskunnassa hyväksytyt liikennepoliittiset selonteot eivät ole kyseisen muutoksen edellyttämää tutkimus kehittämis tai budjettiin varattuja infran rakentamismuutosta ole saaneet aikaan vaan ,nykyiset liikennemuotojen lobbaajat ovat pystyneet muutoksen pitämään pois eduskunnasta ja ministeriöiden valmistelusta.

Lasse Liemi

Nämä uudet vasuriministerit ovat erinomaisia sanaseppoja, mutta jääkö se ainoaksi meriitiksi ? Aika paljon sattumuksia tällä Kyllösellä. Herää kysymys tietääkö hän hoitamistaan asioista mitään, selittelee vain asioita parhain päin jälkeenpäin.

a kiuru

Mihin ihmeeseen tuota Liikennevirastoa oikein tarvitaan, kun Tiilikaisen, Alatalon ym. mielestä ministeriön pitää tehdä laskelmat uudestaan?

Monelta näyttää unohtuneen minkälaisessa hepakassa oltiin Vehviläisen aikana, kun junat eivät kulkeneet. Miksi raideliikenteen kohentaminen ei nyt kelpaa, kun sitä silloin kovasti vaadittiin?

Hyvä että vihdoin, toivottavasti, päästään eroon siltarumpupolitiikasta.

Lauri Viljanen

Kovin itketyttää maalaisliittolaisia lopputilin ottanut virkamies. Olisiko kohtuullista asettaa kyseiseen virkaan kunnon persu? Perussuomalaisilla kun ei noita ylempiä virkapaikkoja liiemmin ole. Halla-aho olisi nuori,pätevä ja liukasotteinen mies siihen virkaan.

Jaakko Kojo

Tiilikaisen puheet ovat oppposition sananhelinää. Kyllä Liikenneviraston olisi pitänyt osata laskea tarkemmin kuin 150 miljoonan päähän. Virkamiehet on pantava vastuuseen. Yhden pääjohtajan erottaminen ei riitä. Ministeri kantaa asiasta poliittisen vastuun. Vaikka en vasureista tykkäkään, Kyllönen toimii asiallisesti.