Perjantai 31.10.2014

Kultamuna vastaa syytöksiin: ”Vaikea ymmärtää”

Luotu: 
6.3.2013 16:46
Päivitetty: 
7.3.2013 07:07
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Kultamunan virikemunien pakkauksen kuva on aika kaukana todellisuudesta.

Kultamunan toimitusjohtaja Jan Lähde vastaa kuluttajaviraston Kuluttajalehden kritiikkiin.

Kuluttajalehti arvostelee häkkikanaloiden virikeuudistusta osin epäonnistuneeksi. Lisäksi lehti kuvailee Kultamunan pakkauksen kuvan olevan ”aika kaukana todellisuudesta”. Uusi Suomi kertoi aiemmin pakkauksen kuvassa esiintyvästä tenniskanasta.

Häkkikanalat korvattiin virikehäkkikanaloilla vuonna 2012.

Lähde korostaa, että uudistus on tuonut ”selviä parannuksia vanhaan verrattuna”. Pakkauskuvien ei ole hänen mukaansa tarkoitus johtaa harhaan, vaan luoda mielikuvia.

– Virikehäkkituotanto ja lattiakanatuotanto molemmat tarjoavat tutkimuksen mukaan selvästi paremmat kanojen hyvinvointimahdollisuudet kuin perinteinen häkki, Lähde sanoo Uudelle Suomelle.

Uusissa tuotantomuodoissa virikehäkissä ja lattiakanalassa kanalla on enemmän tilaa liikkua, munintapesät, pahka-alue ja orret. Mitään näistä ei ollut vanhassa varustelemattomassa häkissä, Lähde kertoo.

– Se, että uudistus olisi osittain susi on vaikea ymmärtää.

Kuluttajalehden mukaan osa kanojen virikkeistä on käyttökelvottomia. Esimerkiksi virikehäkkien pehkuista ei ole mitään hyötyä kanoille. Pehku tarkoittaa käytännössä muovinpalasta, jonka päällä pitäisi olla purua tai turvetta. Kuluttajaviraston tapaaman kanalayrittäjän mukaan turve tai puru ei pysy muovin päällä.

– Jos joku kanatilallinen on sitä mieltä, ettei pehku toimi, hänen pitäisi itse miettiä sitä, että pitäisikö hänen vaihtaa matto, Lähde kommentoi.

– En osaa sanoa tarkkaan mistä on kysymys, mutta sitä pitäisi miettiä myös paikanpäällä miten asian voisi ratkaista, hän jatkaa.

Kuluttajavirasto arvosteli myös Kultamunan virikehäkkimunien pakkausta, jossa kana juoksee pihalla tennismaila ja –pallo kainalossa.

Luoko pakkaus tarkoituksella mielikuvaa, joka ei pidä paikkaansa? Virikekanahäkki on kuitenkin kaikkein yksinkertaisin kanalan muoto.

– Pakkauskuvissa on käytetty kanahahmoja jo ennen tätä direktiiviä. Tarkoitus on ollut erottua siitä aikaisemmasta. Tämä luo kuvaa virikkeestä, Lähde vastaa.

– En usko, että kukaan uskoo, että kana pelaa tennistä. Tennismaila kuvaa virikkeellistä toimintaa, hän lisää.

Kana on kuvassa ulkona, mutta virikehäkkikanathan eivät pääse ulos, kuten esimerkiksi luomumunien kanat. Eikö ole harhaanjohtavaa, että kuvan kana ulkoilee?

– Tässä on yritetty erottautua markkinointiviestinnässä. Siinä on se idea, että tennis on virikkeellistä toimintaa. Näissä uusissa häkeissä kanalla on enemmän virikkeitä. Sitä se haluaa kuvata, Lähde vastaa.

Lähde korostaa, että uudistus on tuonut isoja muutoksia kanojen elinoloihin.

Johtavatko tuotepakkausten mielikuvat mielestäsi kuluttajaa harhaan?

1688 ääntä annettu
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Mark Andersson

Totta. Pahinta on, että me maksamme tuon huijauksen enimmäkseen mukisematta.

Veroista kyllä jaksetaan vaahdota, mutta mainonnan kustannuksista ei, kun kuvitellaan että mainostaja maksaa mainonnan. Yhtä hölmöä ajattelua kuin se, että sähkö tulee töpselistä. Ei mainostaja mitään maksa, vaan me.

Verotus tehdään avoimesti ja verorahojen kohteet tiedämme, mutta sitä, että rahoitamme megalomaanista huijaustoimintaa, jota mainonnaksi kutsutaan, emme haluaisi tietää.

Meitzi --

Sain just idean, kaikki jotka vastas tuohon kyselyyn että kyllä, nii niille pistetään kanamunapakkauksiin kuolevia kanoja ja maitomurkkiin sairastavia lehmiä. Vähä niiku tupakka-askeihin. Tätäkö tässä haetaan?

Matti Pihlaja

Meitzi näyttää olevan jonkinlainen kana-agentti, mustat lasit ja kaikki. Ja viisautta ja ideaa on muillekkin jakaa. Lieneekö elävää kanaaa nähnytkään.

Mutta luomuna syödään, että jossakin vaiheessa satais tuo eläinrääkkäys loppumaan.