Uusi Suomi / Kotimaa Torstai 9.2.12 Aseta US kotisivuksi

”Jumalattomista” busseista kantelu – ”Kunnianloukkaus”

”Jumalattomista” busseista kantelu – ”Kunnianloukkaus”
Julkaistu: 29.6.2009 12:14
Päivitetty: 29.6.2009 12:46
Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
Kuva
Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
Vapaa-ajattelijain liiton ja Humanistiliiton meneillään olevasta ”Jumalaa tuskin on olemassa” -bussikampanjasta on pääkaupunkiseudulla tehty kantelu Mainonnan eettiselle neuvostolle.

Kantelussa kampanjan väitetään olevan kunnianloukkaus kaikkia uskovia kohtaan sekä kiihotusta kansanryhmää kohtaan.

Vastineessaan kanteluun Vapaa-ajattelijain liitto ry:n puheenjohtaja ja Humanistiliitto ry:n hallituksen jäsen Jussi K. Niemelä toteaa muun muassa, ettei näe mainoksen loukkaavan YK:n ihmisoikeusjulistusta.

- Päinvastoin, vakaumusten tasa-arvoa edistävänä ja siitä keskustelua herättävänä järjestönä mainoksemme tarkoituksena on nimenomaan edistää ihmisoikeusjulistuksessa mainittujen perusoikeuksien toteutumista yhteiskunnassamme. Uskonnottomien oikeus ilmaista vakaumuksensa julkisesti on taattu perustuslaissa sekä uskonnonvapaus- ja yhdenvertaisuuslaeissa, Niemelä sanoo.

Mainonnan eettinen neuvosto tekee päätöksensä hyviin eettisiin tapoihin nojautuen. Neuvosto käsittelee asiaa kesätauon jälkeen elokuussa.

Kampanja on ollut käynnissä pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella viikon ajan. Mainostarrat ovat bussien kyljissä vielä viikon.

 
Uusi Suomi
Uusi Suomi
 
 
 
 
 

Oikein

Lisää oikeusjuttuja ja valituksia. Kunnallisvalitukset liikkeelle!

Väärät mielipiteet kiellettävä?

Uskovaisiako loukkaa heidän uskonsa kyseenalaistaminen?

Kuinkas muuten elämässä? Jos kyseenalaistaa jonkin poliittisen suuntauksen, onko sekin väärin? Jos tuo esille mielipiteensä, joka on jonkun toisen mielipidettä vastaan, onko sekin väärin? Jos väittää oman uskontonsa olevan oikeassa, loukannee sitten kaikkia muita?

Sanavapaus koskee kaikkia ja omien käsitystensä kertominen julkisesti on sallittua.

Ei uskovaisia, vaan agnostikkoja

Eniten jumalvastaisten jumalankieltäjien toiminta loukkaa agnostikkoja, koska jumalankieltäjät julistautuvat kommunistiseen tapaan asioita vääristellen uskonnottomiksi.

Kiihkojumalanvastaisuus on uskonnollinen ilmiö, joka on saatava kuriin uskonnonvapauden ja uskonrauhan vuoksi. Jumalvastaiset menivät nyt liian pitkälle vastaustaessaan uskonnonvapautta.

Miten tämä mainoskampanja

Miten tämä mainoskampanja vastustaa uskonnonvapautta?

Eikö samalla logiikalla lähetystyö tai ovelta ovelle -julistus loukkaa uskonnonvapautta? Eikö siitä pitäisi yhtä lailla tehdä rikosilmoitus, silloin?

Mitä asioita vääristellen?

Voisitko selittää, mitä asioita uskonnottomat ovat vääristelleet?

Kiihkojumalanvastaisuutta en ole elämäni aikana tavannut. Kiihkouskonnollisuutta useinkin.

Laissa taataan, paitsi uskonnon rauha, myös uskonnottomuuden rauha. Toinen niistä on toteutunut, ainakin jossain määrin. Toinen ei, ainakaan Suomessa.

Kyse ei ole uskonnottomista, vaan jumalkieltäjistä

Kyse ei ole uskonnottomista, agnostikoista, vaan ideologisesti jumalkielteisyydelle omistautuineista ateisteista. Yhdistyksen perusta on matala- tai antikirkollinen, kommunistinen,

Kampanjan teksti on brittiläinen vastine tulikivenkatkuiselle uskonnollisuudelle ja sopii mustaksi huumoriksi Britanniaan, jossa anglikaaninen kirkko on korkeakirkollisempi kuin limboileva Suomen evankelis-luterilainen kirkko.

Ateismista

Sana "tuskin" ei ole kieltämistä, vaan epäilemistä. Eli agnotismia, ei ateismia.

Ateistina toteaisin "Jumalaa ei ole olemassa, koska hänestä ei ole tieteellistä näyttöä".

En tosin ole varma helpottaako tieto ketään, että kuoleman jälkeen olet maan multaa. Se on tietenkin aika ikävää :)

Uskon kautta

"Ateistina toteaisin "Jumalaa ei ole olemassa, koska hänestä ei ole tieteellistä näyttöä".

Ainakaan Raamatun Jumala ei ole tieteen keinoin todettavissa, vaan uskon kautta ja välityksellä. Usko taas ei ole ihmisen järkeilyn tulos - vaikkakaan se ei järkeä poissuljekaan - vaan Jumalan aikaansaannos ihmisessä.

Vastaanottaessaan Jeesuksen elämäänsä ihminen uudestisyntyy hengellisesti, eli hänessä syntyy tämä usko, jonka kautta hän kykenee olemaan yhteydessä Luojaansa. Voi kuulostaa typerältä, mutta voin ainakin puolustuksekseni sanoa, etten ole asiaa itse keksinyt - otinpahan vain sen vastaan.

Mitä tulee kantelun tekemiseen, on kantelun tekijä liian myöhään liikkeellä ja huitoo lähinnä ilmaa. Nämä pissakristukset ym. Raamattu vessanpöntössä-tyyppiset "taideteokset" antavat enemmän aihetta kantelun tekemiseen.

Epätieteellistä argumentointia

"Ateistina toteaisin "Jumalaa ei ole olemassa, koska hänestä ei ole tieteellistä näyttöä"."

Juuri tuo todistaa koko ajatusrakennelman epätieteellisyyden. Ei se, onko jotain olemassa tai eikö jotain ole olemassa, riipu tutkimusmenetelmien kehittymisen tahdista, vaan siitä, onko joku olemassa vai ei ole olemassa.

Ei se, ettei aikoinaan kyetty todistamaan maata palloksi tarkoittanut, että maa oli todella litteä.

Ateistit ovat pahanlaatuisia uskovaisia, kiihkouskovaisia niin kuin olemme nähneet.

Lienee turha kirjoittaa positiivinen väite jumalattomuudesta tieteellisempään muotoon:"Luonnontieteellisin menetelmin ei vielä toistaiseksi ole kyetty jumalan olemassa oloa vahvistamaan."

Ateismi on yhtä typerää kuin kommunistien "tieteellinen maailmankatsomus". Ei mikään maailmankatsomus voi olla tiedettä, koska usko kulloinkin voimassa olevaan tutkimusmenetelmään muuttaa perustaa eli tiedettä koko ajan tai ainakin sen pitäisi muuttaa.

Yksi remonttiin pantava asia olisi valtionuskonnoksi noussut evoluutioteoria, jonka aukkopaikoista pitäisi keskustella tieteellisesti eikä levittää sitä totuutena kouluissa alle 18-vuotiaille korostamatta, ettei kyse ole varmasta asiasta, vaan fossiilispekulaatiosta.

Onko nyt kyse jumalasta vai Jumalasta?

"Ei se, onko jotain olemassa tai eikö jotain ole olemassa, riipu tutkimusmenetelmien kehittymisen tahdista, vaan siitä, onko joku olemassa vai ei ole olemassa."

Jos jumalia olisi olemassa, niin siitä varmasti tulisi
olla todisteita, eikö niin? Miljoonat ihmiset ovat uskoneet
Jupiter-nimiseen jumalaan. Heille oli päivänselvää, että
Jupiter oli olemassa. Kristittyjä sanottiin antiikin aikana
ateisteiksi, kun he kielsivät roomalaiset jumalat.

Suomessa uskottiin Ukkoon. Me molemmat olemme ilmeisesti
ateisteja Ukon suhteen. Ukko syrjäytettiin miekalla noin
tuhat vuotta sitten. Jumalanpalveluksiin suomalaiset
saatiin juottamalla heille viinaa jumalanpalvelusten jälkeen
1500-1700 -luvuilla.

"Ei se, ettei aikoinaan kyetty todistamaan maata palloksi tarkoittanut, että maa oli todella litteä."

Ei loukkaa

Lähes kaikki ihmiset ovat polyateisteja. Harras kristitty ei usko Krishnaan, Zeukseen, Odiniin, eikä muihinkaan jumaliin. He pitävät näitä jumalia humpuukina. Ateisti eroaa tässä suhteessa kristitystä vain yhden jumalan suhteen.

Itse asiassa juuri uskovaisten keskuudessa tapaa eniten kiihkoateismia: "Krishnalaisuus on ihmisoppia joka vie eroon jumalasta". Selvästi ollaan sitä mieltä että uskonto on vain ihmiskulttuurin luomus.

Kasitääkseni suurin osa ateisteista on tietoteoreettisia agnostikkoja ja suurin osa angonstikoista elää ilman uskontoa (a - ilma, teism - uskonto). Vaikka heillä voi olla vahva perusteltu uskomus, että Odin ei ole olemassa, he eivät usko voivansa todistaa Odinin olemattomuutta.

Itse olen rauhallinen agnostikko, polyateisti ilman uskoa. Ei minua loukkaa kiihkoatesitien toiminta. Minusta on hyvä että joku aktiivisesti haastaa ihmisten käsitykset. Me olemme kaikki ihmisiä, joten myös ateistit sortuvat ylilyönteihin joskus. Tämä ei mielestäni ollut sellainen.

Niin ei tietankään

Mielenkiintoista mikä saisi ilman 'uskoa' elävän 'loukkaantumaan', toisaalta kuitenkin ihmisluontoon kuuluu 'uskoa' johonkin enkä tiedä ketään joka olisi päässyt 'yli-ihmiseksi' uskomatta mihinkään ollen pelkkää tietoisuutta. Jos bussin kylkeen laitettaisiin lakanat 'kapitalismi tuskin elossa, ole siis huoletta' - tuskin loukkaisi ketään?, 'koiria ei ole tarkoitettu kaupunkiin, vapauttakaa koirat'- tuskin loukkaisi ketään?, 'vanhanen ei muista mitään, ole siis huoleti' - tuskin loukkaisi ketään? Ja kaikissa kyse uskosta, ei niinkään tietoisuudeta jonkin varmasta olemassaolosta. Tiedekin lähtee aina jostain oletuksesta liikkeelle eli tietoisuudesta jonkin jo olemassaoloon, voisiko siis jumaluuden tietoisuuden joku todella saavuttaa ja siten rakentaa oman 'tieteensä' tällaisen varmuuden pohjalta? Mutta se että toisten 'uskoa' kyseenalaistetaan sananvapauden varjolla ei ole oikein rakentava lähtökohta, se että jos uskottomien ja 'uskovien' tekoja vastaavasti kyseenalaistetaan olisi jo rakentavampi lähtökohta ja voisi jo johtaa asioiden parantumiseen. On niin helppo tuomita jos ei ole esittää tilalle mitään muuta.

Miksi valtaa pitää siirtää jumalvastaisille?

En mitenkään ymmärrä, miksi jumalvastaisten riehumista ja provosointia pitäisi sietää juuri kun (muita) kiihkouskovaisia on hedonimislla ja konsumerismilla saatu kesytettyä?

Itse edustan sitä kantaa, että liberaalin ja agnostikon tulee olla aggressiivinen ajoissa ennen kuin väärämieliset vastustajineen pilaavat ilmapiirin.

On aivan oikein raahata itsensä valheellisesti uskonnottomiksi julistavat vapaa-ajattelijat leivättömän pöydän ääreen tai ainakin lööppien jalkapuuhun, jotta ihmisoikeudet toteutuisivat.

Julkinen linja-autoliikenne on rattijuoppojen ja sen vuoksi kortittomien lisäksi naisille, lapsille ja alaikäisille, Siksi joukkoliikennettä ei pitäisi ottaa uskonnottomuussodan taistelukentäksi.

On selvää, että kunnallishallinnossa on myös tyhmiä: eihän se muuten poliittista toista sektoria olisikaan. Nyt on vain pantava kuntalakia voimaan: kunta-aloitteita, kunnallisvalituksia, valtuustoaloitteita ja lopulta ehdotus kunnanvaltuutetuille siitä, että liikennetukia poistetaan tai yhtiön hallitukset vaihdetaan, jolloin toimitusjohtajat voi vaihtaa.

Lapset

"Julkinen linja-autoliikenne on rattijuoppojen ja sen vuoksi kortittomien lisäksi naisille, lapsille ja alaikäisille, Siksi joukkoliikennettä ei pitäisi ottaa uskonnottomuussodan taistelukentäksi."

Onko lasten indoktrinointi uskovaisten taholta
sitten ok? Jos kirkko ei satsaisi lapsiin, niin
valtionkirkko romuttuisi kymmenessä vuodessa.

TÄH???

Vieläkään ei ole minulle selvinnyt on herra neva kohtuullisen hyvä arsyttäjä vai täydellinen juntti!

Kirjoitukset ovat kyllä kerta toisensa jälkeen sen luokan apulantaa että voipi tosiaankin olla että kyseinen henkilö on tosissaan! Jos asia näin on, alkaa henkilön toiminta vaikuttaa kohtuullisen huolestuttavalta. Onneksi näyttää siltä, että samanhenkisiä kirjoittelijoita ei kovinkaan paljon esiinny maassamme, huh!

Pirullinen juttu

Minusta kirkkojen vanhoista seinämaalauksista pitäisi tehdä rikosilmoitus.
Maalauksissa pakanat ovat keskellä liekkimerta ja pirut tökkivät näitä poloisia hiilihangoilla.

Kirkko jos mikään on kusettanut kansaa vuosisadat. Pelottelemalla ihmiset on saatu antamaan roponsa kirkolle ja lukutaidottomat ihmiset myös käymään kirkossa etteivät joudu siihen ikuiseen rovioon.
Nykyinen kirkon verotusjärjestelmä on samaa laatua. Jopa yritykset joutuvat maksamaan kirkolle, vaikka yrityksen omistaja ei kuuluisikaan luterialaiseen yhdistykseen.

Jumalalla ei näiden asioiden kanssa ole mitään tekemistä. Ei hätkähdä edes niitä bussimainoskia. Kaikki kumpuaa vain ihmisten tyhmyydestä. Jumala antaa ihmisille mahdollisuuden kehittyä.

Uskonnoissa ei mitään hyvää

Oli sitten kyse mistä tahansa taikauskoisesta uskonnosta, järki voittakoot tunteet ja "jumalaisen" harhan.

Jumalvastaisten hihhulien herätysliike

Nyt on sellainenkin uskonnollinen liike olemassa.

Olisi kivaa omata faktojen ja fiktioitten toisistaan eroittamise

Armolahja!
Uskonto ja ateismi kuuluvat samaan kategoriaan.
Miksi Raamatun aikana papit olivat älykkäitä johtajia? Nykyisin papeiksi koulutetaan 'mielenterveyskuntoutujia' ja NAISIA! Lehmät eivät kuulu Inttiin!

Entäs...

... hetki sitten telkkarissa sekä parissa muussa mediassa pyörineet kristinuskonnolliset mainokset? Olisi varmaan pitänyt pistää oikeusjutut liikkeelle niistäkin tässä tapauksessa.

Juuri niin

uskonnolliset mainokset ja julistukset loukkaavat syvästi minun arvomaailmaani. Hmm, kait tässä on sitten käynnistettävä valitus kaikista julkisuudessa eri uskontoja edistävistä toimenpiteistä. Siinä vasta hommaa riittää, huhhuh.

Jumaliset ja jumalvastaiseet

Maailma olisi parempi, jos sekä jumaliset ja jumalvastaiset olisivat aikuisempia ja kypsempiä kiihkoiluissaan. Muka vapaamiesten kommunsitien ei pidä ahdistella ahdasmielisiä.

Jos ja jos.

Se voi vaan olla hieman hankalaa kun monissa uskonnoissa käsketään jopa aseiden voimalla mainostamaan sitä uskontoa "vääräuskoisille". Ja kääntymisen vaihtoehtona on tietenkin vain kuolema.

Historia on näyttänyt mitä tällaisesta on seurannut ja vaikka nykyisen kaltaisessa yhteiskunnassa on puutteensa, on siinä myös paljon hyviä asioita joista kannattaa pitää kiinni. Minusta tällainen mainoskampanja on ihan hyvä koetus onko sanan- ja uskonnonvapautta todella olemassa.

Television sulkeminen on helpompaa kuin

joukkoliikenteen.

Entäs ristit?

Jos tuo mainos on kunnianloukkaus sekä kiihotusta kansanryhmää kohtaan niin ristin julkinen näyttäminen on sama asia.

Kaikki uskonnolliset viestit pitäisi kieltää lailla.

Kirkkoon ei ole pakko mennä

Linja-autolla matkustaminen on monelle välttämättömyys. Ajattelin ostaa mainoksen:"Allah akrbar".

Aita ja varoitustekstit

Jokaisen uskonnollisen uhrauspaikan ympärille on saatava aita ja varoitustekstit.

Väittävät tuossa tupakkimassin kyljessä, että on vaarallista tavaraa. kumpaankohan on kuollut enemmän ihmisiä, tupakkiin, vai uskontoihin?

näkökulmaa

En kuulu kirkkoon, uskoa voi ilman että siitä maksetaan.

En silti ymmärrä tätä hinkua julistaa "omaa" uskoaan tai sen puutetta. Jokainen ihminen voi tehdä omat päätöksensä mitä tehdä, ja mihin uskoa... Osoittelemalla että "Sinä olet väärässä" on täysin väärä tapa, sen pitää tulla ymmärryksen kautta.

Väärä veto niiltä, ketkä tämän mainoskampanjan ovat käynnistäneetkin, ja myöskin kopioineet. Nyt tuntuu siltä, että minä olisin samaa mieltä kampanjan kanssa, että kaikki muut ovat väärässä ja minä oikeassa.. Kaikki siksi, koska olen ateisti, ja kuulun nyt jollain kieroutuneella tavalla ateistien lahkoon joka julistaa sanomaansa. Mielummin olisin hiljaa ja nauttisin omasta elämästäni, en siitä että aiheutan harmaita hiuksia niille jotka uskoo, ja joille usko antaa toivoa.

Toivottavasti poistuvat katukuvasta, ja jotkut voisivat ajatella hieman vapaammin mihin ovat ryhtymässä.

Ei ole "hinkua julistaa omaa

Ei ole "hinkua julistaa omaa 'uskoaan' tai sen puutetta". Ainoastaan tuoda asia pöydälle keskusteltavaksi. Ja senhän se on näköjään onnistunutkin. Jopa täällä.

On aina suotavaa mitä useampi ihminen saadaan ajattelemaan omilla aivoillaan valmiiden doktriinien sijaan. Iranissa tätä ajattelua ollaan estämässä: kirvein ja luodein ja kidutuksin! Myös loukkaantuneita on kadonnut sairaaloista. Nedan vanhemmat on pakotettu muuttamaan pois kotoaan ja naapureita on kielletty puhumasta heidän kanssaan.

Uskonnon perustaminen on helppoa kuin vihreillä valoillla käveleminen. Doktriini, seremoniat ja praxis. Mitä muuta hyvään johtamisviestintään tarvitaan? Tämän Sarasvuokin on ymmärtänyt Brian Tracyn oppeja sisäistäessään.

Kampanja ei myöskään osoita kenenkään olevan väärässä. Se puhuu ainoastaan epätodennäköisyyksistä.

Jumalvastaista kiihkoilua

No jos joku epäilee, ettei jumalaa ei ole olemassa, miksi siitä pitää tehdä kampanja?

Myytäisiinkö Helsingissä, Turussa tai Tampereella mainostila vaikkapa seuraaville lauseille:

Allah arkbar - Allah on suuri!

Jokaiselle osansa!

Työ vapauttaa!

Sosialidemokraattista hyvinvointiyhteiskuntaa tuskin on olemassa - nauti siis uusliberalismista.

Liikennelaitokselle ja linja-autoyhtiöille sopiva motto:"Tie, totuus ja elämä!"

mainoskampanja

Miksi ei?

Olet siis sitä mieltä että uskonnolliset liikkeet saavat kampanjoida mutta ateistit, uskonnottomat tms eivät?
No johan on aikoihin eletty!

Nuo mielipiteesi kun vielä jollain järkevällä tavalla kun pystyt perustelemaan niin VAU!

En ymmärrä

Selkeästi meillä "jumalattomilla" ei ole oikeutta edes julkaista ääneen mielipiteitämme siitä mitä uskomme olevan olemassa ja mitä ei. Faktaksihan ainakaan tuossa bussimainoksessa ei ole mitään väitetty.

Uskovaisilla ja uskonnoilla sen sijaan on lupa julistaa uskomuksiensa ja kirjojensa täydellisyyttä. Kirjojen, joissa pahimmissa tapauksissa kehotetaan murhaamaan vääräuskoiset(eli tässä tapauksessa ilmeisesti myös minut)

Jumalvastaisten kiihkoilu

Jumalvastaisten kiihkoilu häiritsee uskonnollisuudellaan rauhallisia jumalattomia ja agnostikkoja.

Aaaarrrgghhh...

Itseäni tässä keskustelussa loukkaa eniten tapio_o_nevan ja kaltaistensa 'humoristiset' latteudet, jotka vetävät keskustelun avaukset tästäkin ihan oikeasti erittäin tärkeästä aiheesta tasolle, joka ei imartele ketään keskusteluun osallistuvaa.

Maailma olisi kaikin puolin parempi paikka, jos ihmiset ymmärtäisivät etteivät he ole Luojan luomia ylempiä olentoja vaan matojen ruokaa kuten kaikki muukin elollinen.

Vitsin murjaisit :)

"ihan oikeasti erittäin tärkeästä aiheesta tasolle, joka ei imartele ketään keskusteluun osallistuvaa"
-Ei tänne ole ketään imartelemaan eikä kumartelemaan tultu, ei kaikkea kannata ottaa niin vakavasti. Relax man! :P Huumorilla moni asia on hauskempi.

Luoja loi matojen ruokaa ja talvisin lunta

Tämä asia ei ole erittäin tärkeä, ei edes melko tärkeä. Koska sen lähtötaso on "persialaisjuutalaista mytologiaa harrastavien närkästys todennäköisyysväittämästä linja-auton kyljessä Suomessa vuonna 2009", jopa keskustelusta puhuminen on aika optimistista. Ei, tämä ei todellakaan imartele ketään.

Totiset toverit

Vapaa-ajattelijoiden taustalla ovat kommunistit, jotka halusivat Suomesta vähemmän kirkollista, Tuo toteutui 1966 jälkeen kun sosialidemokraatit ay-liikkeessä ryhtyivät päättämään Teollisuuden keskusliiton ja Suomen työnantajain keskusliiton kanssa jumalpyhien paikoista.

Kyseessä on siis noin 40-vuotta jälkilämmöillä toimiva liike.

Se,,että mielestään hauskoiksi kasvaneiden pahanlaatuisten kommunistien englantilaisen liberaalin kampanjan osoittaa ahdasmielisyydeksi, synnyttää tietenkin totisissa tovereissa raivoreaktion, joka ei sovi liberaalille, jolloin maailmankatsomuksen totalitaristinen tausta paljastuu.

Olen ollut sen verran Neuvostoliitossa, että tunnistan kommunistisen ajattelun ja osaan valaista sen liberaaliin päivänvaloon.

Kyseinen kampanja on vastaus Englannin korkeakirkollisuuteen tai sen ylilyönteihin. Meillä naispastoriuteen, lesbouteen erikoisosaamisensa panostanut Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei kärsi samoista ilmiöistä kuin siirtolaisuuden kanssa kamppaileva Britannia, jossa konservatismia rakennetaan myös periaatteessa neutraaliin kristinuskoon.

Ei tämä kampanjan ole liberaali eikä hauskakaan, koska se on "totisten tovereiden" aikaansaama,

Vaparit ja kommarit

"Vapaa-ajattelijoiden taustalla ovat kommunistit, jotka halusivat Suomesta vähemmän kirkollista"

Elät Tapsa menneisyydessä. Kommareiden Vapaa-ajattelijat
ovat mennyttä aikaa. Se ei enää palaa. Vapareissa on
nykyään kokoomuslaisia, vihreitä, vasureita, persuja,
ja varmaan pari demariakin on päästetty mukaan.

Se koostuu ihmisistä, joiden mielestä taikauskot ja
valtio tulisi erottaa toisistaan.

Vai häiritsee sinua tuo ateistien kampanja?

Sinulla on sitten varmaan kanta noihin jeesus-busseihin, joissa julistetaan Suomi Jeesukselle.

http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.k...

Änkesivät Tuska-festareillekin busseineen.

Eduskuntatalon edustalla "punainen risti"?

No, siellähän se Jeesus on..
http://erkkikalevilaakso.blogspot.com/

Näin on

...taidanpa unohtaa loukkaantumiset arvojani kohtaan ja kiihottua ja nauttia ihan muista asioista. Ah kesä, ah aurinko, ah kaikki muut mahdolliset nautinnot.

Hups

viestini oli osoitettu T_o_Nille siitä,että kiihkoisat jumalattomat häiritsevät meitä leppoisia jumalattomia.

Joutukaa sielut on aikamme kallis

Aurinko on neutraali, se paistaa kaikille. Jos nyt ihan totta puhutaan, ei muuta uskontoa olekaan kuin auringon paiste ja luonnonmystiikka myös suomalaisessa luonnossa, jossa metsänjumala Tapio käyskentelee suojelemassa juhannusneitoja.

Kristinuso on juutalaisuuden export -versio, joka ajoittain siionistisuudellaan herättää jumalvastaiset riehumaan.

Suomessa on eurokokdemismin vuoksi suuri riski ajautua samanlaiseen typeryyteen kuin Jyllands Posten ja jumalanpilkkaaja Rasmussen, josta tuli NATO:n pääsihteerikin.

Olisi ollut aivan oikein, jos Turkki olisi estänyt Rasmussenin pääsihteeriyden, vaikka se olisi heikentänyt pohjoismaista neuvottelukartellia.

Monet "liberaalit" ovat vain huonosti kasvatettuja tai kokonaan kotikasvatuksetta jääneitä.

Naapurin kylkiluiden kutitteleminen onkin pahempi juttu

Ei se ainakaan minua ole häirinnyt.

Kyljyksiä katselemaan uimarannoille

Siellä niitä Adamin kylkiluita on...

Uskonnot ovat kiihotusta

Eivätkö sitten USKONNOT ole kunnianloukkaus kaikkia normaalisti ajattelevia ihmisiä kohtaan sekä kiihotusta uskonnottomien kansanryhmää vastaan ?

Uskovien logiikalla esimerkiksi Islam pitäisi kieltää, koska se kiihottaa ihmisiä sekä muita uskovia että maallistuneista vastaan.

mitenkäs mun kohdalla

Helluntailaiset ja mormoonit tulevat ovelle jakamaan lappusia, jotka ovat minun vakaumustani vastaan...olen ateisti. Pitäskö minunki nyt pitää älämölöä siitä että he häiritsevät kotirauhaa ja vakaumustani tulemalla 2 kertaa kuukaudessa soittelemaan ovikelloa ja tyrkyttämään tuota materiaalia, mitä ateistit ja vapaa-ajattelijat eivät saa nähtävästi tyrkyttää suomen kansalle !!???!

Onneksi!

Onneksi edes helluntailaiset tai Jehovan todistajat ajattelevat mustan sielusi pelastusta.

Määrätietoinen kielto

Ainakin jehovantodistajiin ja mormoneihin tehoaa määrätietoinen kielto. Kertokaa heille, että kotinne on ateistinen kulttuurikoti ja pyytäkää heitä poistumaan ja pysymään poissa (jos siis haluatte näin).

Helluntailaiset eivät yleensä tule ihmisten koteihin asti häiritsemään näitä. En ole muuten vuosiin enää tavannut mormonejakaan tässä toimessa.

Jos ette tottele Jahvea niin...

27 "Jos ette tämänkään jälkeen suostu tottelemaan vaan edelleen vastustatte minua,
28 käännyn minäkin vihassani teitä vastaan ja kuritan teitä seitsenkertaisesti syntienne tähden.
29 Te joudutte syömään poikienne ja tyttärienne lihaa

(3. Mooseksen kirja 26:27-29)

Olisiko tässä laittoman uhkauksen tunnusmerkit?

ON

Hyvin oivallettu!

Oikein

Jahve tunsi juutalaiset hyvin kuin omansa. Jos joku muu kuin Jahve tekee tuon, häntä epäillään antisemitismistä, rikoksesta ihmisyyttä vastaan, joukkomurhasta tai joukkotuhonnasta.

Ei pelkkää uhkailua

Zelig, ja te toisetkin; kysymys ei ollut vain uhkauksesta. Ennustus toteutui Jerusalemin piirityksen aikana, joka päättyi kaupungin tuhoon ja kansan joutumiseen pakkosiirtolaisina Babyloniaan vuonna 586 eKr.

Ennustus

Mistä tiedät, että se oli ennustus?

Mainos on äärimmäisen loukkaava !

Miltä tuntuisi muunnelma siitä: Ateisti älä murehdi, iloitse kanssamme!
Sillä ateismi on syöpä, joka voidaan Kirkossa parantaa.
Loukkaisiko ketään, jos ei niin kyseinen "ateistibussikaan" ei loukkaa.

Jumalvastaisuus ei ole parantumaton tauti

- iloitse Sinäkin armosta lähiseurakunnassasi.

Olisiko tämä tyylikkäämpi?

Mitä tuumaat Nykin iskulauseista: http://www.nyc-atheists.org/

Kieltämättä suomalaisen kamppanjan iskulauseet eivät kovin tyylikkäitä ole.

Henkilökohtaisesti minun on kovin vaikea ymmärtää teististä maaimankuvaa, mutta monille siitä on ilmeistä hyötyä, sillä empiiristen tutkimusten mukaan jumalaan uskominen parantaa mielenterveyttä.

Doctorille

kiitos tuosta NYCin mainoksesta. Juu, siinä on sitä eleganssia ja ytyä, joka uupuu suomalaisesta (ja brittiläisestä) mainoslauseesta.

Tuosta jumalaan uskomisen avusta mielenterveyden parantumisessa. Vaikka en ole kärsinyt mielenterveyden ongelmista (ainakaan tietääkseni,heh), niin minä itse löysin mielenrauhan kun tajusin, ettei jumalaa ole olemassa. Tämä totuus valkeni minulle asuessani Bangladeshissä ja nähdessäni tolkuttomat vääryydet, joista paikalliset joutuivat kärsimään meidän länsimaisten eläessä yltäkylläisyydessä. Kukaan uskovainen ei ole pystynyt selittämään, miksi heidän jumalansa, joka pitäisi olla rakkaus, voi sallia tällaiset vääryydet.

Deismi vaatii rahaa

On kallista kouluttaa koko väestö filosofian maistereiksi, jotta jokaisella olisi edellytyksiä laajasti oppia deistinen näkemys. Deismi edellyttää jonkilaista omafilosofisuutta, koska jokaisen pitäisi muodostaa oma viisaustiede ilman merkkihenkilöitä: jumalia ja profeettoja.

Profeetat ovat päivitetyn ilmoituksen brändijohtajia, Itse olen samaa mieltä teismistä ja mielenterveydestä. Häiriintyneitä on niin paljon lääkkeillä ja nautintoaineilla käyden, että pitäisi sosiaali- ja terveysministeriössä pohtia, mikä määrä teismiä koko väestölle olisi kansanterveydellistä.

Jotenkin materialistisesti epäilen, ettei uskontoja olisi olemassa, ellei joku joskus olisi kokenut niitä perustamishetkellä utilitaristiesti tarpeellisiksi.

...

Nykyiset mainokset ovat verrattain sopuisia. Tehokkaampi ja totuudellisempi mainos olisi: Uskonnosta voi parantua!

Minäkin olen parantunut lapsuusajan uskonnollisen aivopesun aiheuttamista vammoista. Hyvänä tukena parantumisprosessissa oli Richard Dawkinsin Jumalharha, suosittelen sitä sinullekin.

Samaan koloon voi suositella myös:

Susan Blackmoore, Meemit - Kulttuurigeenit.

Ihan vaan noin ajatusmaailman laajentamiseksi ilman päihdytäviä aineita.

HUMANISTINA EI

ainakaan minua loukkaa. Siitä vaan perustamaan liikettä ja antamaan sanoille pontta ja vakavuutta.

Mutta jos kysyt uskonnon ja valtion yhteyden välttämättömyydestä, alamme olla alueella joka loukkaa jo suhteellisen paljon ihmisiä ja se ei enää kuulu demokraattiseen ajatteluun eikä periaatteisiin.

mitenkäs mun kohdalla

Helluntailaiset ja mormoonit tulevat ovelle jakamaan lappusia, jotka ovat minun vakaumustani vastaan...olen ateisti. Pitäskö minunki nyt pitää älämölöä siitä että he häiritsevät kotirauhaa ja vakaumustani tulemalla 2 kertaa kuukaudessa soittelemaan ovikelloa ja tyrkyttämään tuota materiaalia, mitä ateistit ja vapaa-ajattelijat eivät saa nähtävästi tyrkyttää suomen kansalle !!???!

Tuskinpa

Vapaa-ajattelijat tai edes ateistit (antiteisti) kotirauhaasi häiritsevät. Heillä ei ole siihen tunteenpaloa, eikä kiinnostusta.

Pannaan tai sitten poikottiin Bussit

Pannaan tai sitten poikottiin Bussit

CO2-kirkolle

Ilmastonmuutos tuskin on ihmisen aiheuttama.
Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä

Pitäisikö perustaa oma kansanliike

Ensimmäinen hyvä idea vähään aikaan tälläkin palstalla!

Uppoisikohan noin hienovarainen vihje viherfasisteihin?

jeesuksen nimeen

Voisivatko kaikki jeesustelijat poistua internetistä ja mennä paimentamaan niitä lampaitaan muualle niinkuin siinä 2000 vuotta vanhassa hömppäkirjassa sanotaan.

Herkimpien kesävaiva?

Hemminki kiihottaa itseään, Ukkolaska kiihottaa itseään, uskovaiset kiihottavat itseään... Kaikki kunniastaan arat kiihottavat itseään...

Kiilusilmäiseen touhuun olisi helpotus lähellä:
Älä kiihota itseäsi, älä anna itsesi kiihottua.
I know, helpommin sanottu kuin tehty, mutta kaikki alkaa tietoiseksi tulemisesta, ei kiihotuksen laukeamiseen pyrkimisestä. Sielu voi levätä jo ennen, eikä vasta jälkeen.

Kiihottavaa mätäkuuta

En tiedä, oleko tullut vanhaksi tai teini-ikäiseksi, mutta toivoisin nuorempia kansankiihottajattaria joukkotiedotusvälinesiin kuin Hemmingin ja Ukkolan.

Sellainen Anni Sinnemäkeä nuorempi t-paitainen kettutyttö tai GreenPeace -tyttö voisi olla kiva mätäkuujulkku.

Miksi mätäkuujulkuista suuri osa ovat "parasta ennen" -päivänsä jo ohittaneet.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että Kike Elomaa, Pirkko Mannola ja Pirjo Väisänen sekä Kristiina Halkola ovat ihan sexyjä kypsempinäkin.

http://www.youtube.com/watch?v=ln56lInI_KU

Usarin Ehtootyttö

En puhu nyt itsestäni :).

Ymmärsit väärin tai miten tahdoit; puhuin itsensä kiihottamisesta. Kansa saati eliitti tässä tuskin tulee kiihotetuksi saati tyydytetyksi, huvitetuksi tai myötäkiusaantuneiksi aivan varmasti.

Toiveistasi ja todellisuudesta:
On vain ajan kysymys että usariin tulee Iltatyttö, ja se on todellakin sellainen. Tai sanotaan näin että yhtään terhakkaa ja ilmastoitua ateisti- tai ekoanarkistibussia ei tule linjalakkautusten vuoksi, mutta kaikki eläkeläisten täyteen tupatut palvelulinja- ja teatterikerhobussit tulevat aivan varmasti peräjälkeen samoista valoista, joten ota tai jätä.

Lovin' machine:
http://www.youtube.com/watch?v=BD5jDxcO-yA&feature...

Bonusraita (pitää yrittää pysyä aiheessa tai palata siihen): Heavenly lover that excites
http://www.youtube.com/watch?v=-ZOzcr8De68&feature...

Iltatyttöjä ja ehtootyttöjä - kaikella on aikansa

Päijät-Hämeessä on vanhainkoti, joka sijaitsee "Ehtootiellä". Mieleen tulee valmistautuminen taivaan iloon vanhainkodissa. Toisaalta nimellä on myös tämän vuoksi uskonnollis-retorinen merkitys "elämän ehtoopuolesta".

Jos nyt tosi sanotaan niin jotkut Jaakonsaaren ja Ukkolan revitykset ovat Ehtootyttöjen riuhtaisuja, joissa ei ole iltatyttöblondimaista raikasta älyttömyyttä, jonka joku copywriter on kirjoittanut.

Hemminki on liittynyt, ei iltatyttöihin, vaan ehtootyttöihin.

40- 60 -vuotiaiden naisten kiihotukset

Minusta juuri tämä osoittaa länsimaisen kulttuurin rappion. Minusta aitoa innoitusta voi saada Jean d'Arc;n tapaisista tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista palestiinalaisnaisitsemurhapommittajista tai mustista leskistä, jotka kokevat tekevänsä jotain eettisesti arvokasta ja ovat paikallisesti ja ajallisesti joillekin sankareita.

Toinen ryhmä ovat tietenkin ne, jotka ovat kuin äiti Teresa laupeuden töissä.

En kuitenkaan ymmärrä, mitä hyötyä on siitä, että Kokoomuksen Naisten Liitto, joka johtaa Mikki Kataista, lähettää itsemurhapommittajia, kuten Hemminki ja Ukkola mätäkuun poliittiseen uutistyhjiöön nakertamaan.

Koko feministiseltä kulttuurilta menee uskottavuuden rippeetkin, kun se tukeutuu tällaiseen kohuiluun.

Oulun seutu on kummallista kepualuetta, koska se tuottaa Helsinkiin ja Brysseliin Liisa Jaakonsaaren ja Tuulikki Ukkolan kaltaisia hahmoja.

Liisa Jaakonsaarikin on sanomalehdistön tuote. Jos Jaakonsaaren pitäisi aloittaa julkisuuden rakentaminen nollasta Internetin avulla niin kuin Johan Bäckmanin tai Jussi Hall-ahon, hän olisi todennäköisesti yhtä hukassa kuin omalle laitumelleen yksinjulistajaksi julistautunut Pekka Siikala.

valittajia aina löytyy.

Eipäs nyt tehdä kärpäsestä härkästä. Valittajiahan löytyy joka porukasta, eikä yksi valittaja vielä edusta kokonaisen uskontokunnan mielipidettä. Huuhaa-valituksia on maailma täynnä, eikä yksi valitus myöskään vielä poista ateistien tai uskonnottomien oikeuksia, joten vähempikin nillitys riittää.

Me vakaumukselliset kristityt olemme jo tottuneet siihen, että nykytaiteen museoissa kiertää spermassa ja kusessa uitettuja krusifikseja, ristille naulittuja sikoja ym. oikeasti uskoamme halventavaa. Black Metal sanoitukset ovat täynnä kehotuksia ja kuvauksia kristittyjen kiduttamisesta ja tappamisesta. Ihmettelen jos näidenkin jälkeen kovin montaa kristittyä löytyy, jotka jaksavat vetää herneitä nenään näistä bussimainoksista. Koska uutisessa ei valituksen tekijää kerrota, niin epäilisin vahvasti, että tässä on muslimit takana. Itse ainakin olen sitä mieltä että sama uskonnonvapaus ja ilmaisunvapaus pitää koskea kaikkia.

Kyse on liberalismin perusteista

Vapaa-ajattelija-kommunistit eivät luokkataistelukiihkossaan ymmärrä, että linja-autojen kyljet ovat julkista tilaa samalla tavalla kuin peruskoulun alempien ja ylempien luokkien koulukiinteistöjen seinät.

Modernin taiteen museoon ei tarvitse mennä pakosti katsomaan ulosteita, mutta joukkoliikenne on monelle ainoa mahdollisuus.

Julkinen tila

taas kerran "totuuksia" ilman minkäänlaisia perusteluja!
Mistä ihmeestä keksit että rakennusten seinät ovat smanlaista julkista tilaa kuin linja-autojen kyljet?

"joukkoliikenne on ainoa mahdollisuus"
Mihin?

Kerro myös meille tietämättömille mikä uusi ryhmittymä, yhdistys tms on vapaa-ajattelija-kommunismit?

Jotenkin nuo sanat vaan eivät sovi kovin hyvin keskenään. Jos ne ihan väärin muista, kommunismiin ei kovin hyvin istu tuo vapaa-ajattelu.

Sexhibition-messut ja olutmainokset

ovat sitten lapsille ihan ok?

Maltillinen mielipide

Vakaumuksellisen kristityn mielipide oli maltillinen ja harkittu. Oli myös hyvä, etteivät muslimikuljettajat menneet lakkoon uskonnottomien bussimainosten takia. Heitä kiihotettiin kampanjaa vastaan väittämällä, että se olisi "rikollinen". Elämme sekularisoituvassa yhteiskunnassa, jossa uskonnottomienkin ääni saa kuulua. Muslimitkin sopeutuvat tähän pikku hiljaa ja hekin maallistuvat.

Kenenkään ei ole pakko katsoa mainoksia, jos ei halua. Bussin sisälle mainokset eivät näy senkään vertaa, joten miksi valittaa.

Jännä homma

Mikähän siinä on, että uskovaiset saavat pakkomarkkinoida omaa näkemystään oikein luvan kanssa, mutta päinvastaisista mielipiteistä vedetään herneenpalkoa aina ylähengitysteihin ja syvälle. Ilmeisesti mikään ei ole näissä asioissa suvaisemattomampi, kuin uskovainen. Kovin herkästi tuntuvat pahastuvan aina, jos joku julkeaa olla erimieltä.

Kirkko ja koti(tm) ja muita vastaavia jesselehtiä tunkee postiluukusta vähän väliä, vaikka kukaan ei kuulu edes kirkkoon. Pitäisi se kirkon rekistereistä näkyä, kuka kuuluu ja kuka ei. Voisipa tulla jonkin verran sanomista jos joku alkaisi vastaavasti jaella joka talouteen jotain ateismiuutisia, tai saatananpalvauksen viikkosanomia.

Kirkko erotettava valtiosta, sen jälkeen jokainen saa uskoa vaikka pyhään jakoavaimeen, kunhan pitää sen omana tietonaan.

Pyritään tähän!

"Kirkko erotettava valtiosta, sen jälkeen jokainen saa uskoa vaikka pyhään jakoavaimeen, kunhan pitää sen omana tietonaan."

Hyvin sanottu siellä luokan perällä! ;)

Joukkoliikenne on irrotettava jumalvastaisista uskovaisista

Tämä olisi ensimmäinen asia.

Onpas se osunut oikeaan.

Onneksi kirkko ei enään johda valtiota (kuten joskus keskiajalla oli euroopassa). Jos niin olisi, tuo bussi olisi varmasti poltettu roviolla "vihollisena", että se siitä suvaitsevaisuudesta. Kultainen sääntö voidaan haudata sitten bussin mukana...

Miten olisi sanan- ja mielipiteenvapaus, kuten myös uskonnonvapaus?

Jumalvastaiset linja-autot

Ovatko jumalvastaiset linja-autot liikennevaarallisempia kuin siunatut?

Yhdellä rokkitapahtumalla tänä kesänä

ajeli alueen ympäri siunattu bussi, hyvät höyryt se päästeli eikä ottanut ketään kyytiin. Mikähän on heidän motivaatio kiertää pusikossa ryyppävän kansan keskellä? Myhäilevätkö sitä, miten autuaita he itse ovat? Ajaisivat sitten suoraan sinne taivaaseen bussillaan :P

Tarkoituksena oli varmaan

Tarkoituksena oli varmaan herättää pitkätukissa aggressioita. Ainakin yhden kohdalla se onnistui... http://www.iltalehti.fi/viihde/200906299849023_vi.... bussiparka joutui pahoinpitelyn kohteeksi tiedotusupseerin toimesta.

Relevantti

Minä kanssa otan

Minä kanssa otan kiihotuksena kansanryhmää kohtaan aina kun ovelleni tulee jehovia tai jotain tai postissa kristinuskoon liittyviä lappuja koska olen ateisti.

Uskovaisten bussit

ovat loukanneet minun arvomaailmaani jo useana vuotena muun muassa festareilla ja muissa kansantapahtumissa.
En valita, en huomioi, en välitä. Miksi uskovaisten sitten pitää huomioida, valittaa ja välittää näistä ”Jumalaa tuskin on olemassa” -busseista.

Ja mainonnan eettisyyteen liittyen:
Vapaa-ajattelijain liiton ja Humanistiliiton busseissa epäillään, ettei jumalaa ole käyttämällä sanaa tuskin.
Jeesusbusseissa aika suoraan väitetään, että Jeesus tulee, mitä voitaisiin pitää valheellisena mainontana, koska tällaistahan ei voida tieteellisesti todistaa.

Michael Jackson tulee!

Miten mitään skenaariota tulevasta voidaan todistaa jo ennakkoon empiirisesti tapahtuneeksi? Onko aikakone keksitty. Euroopassa on ennustettu Michael Jacksonin tulevan konsertoimaan ja uskoville on myyty jopa lippuja ilmestyksiin.

Kuitenkaan ei voida varmasti todistaa, että Michael Jackson ei tulisi - ainakaan tässä vaiheessa ennen kuin lippujen päivämäärät ovat ohi.

Ainoa tieteellinen lause on tämä:"Huomenna, jos Jumala suo..." (Turun joulurauhanjulistus)

Kunnianloukkaus?

Kantelussa kampanjan väitetään olevan kunnianloukkaus kaikkia uskovia kohtaan sekä kiihotusta kansanryhmää kohtaan.

Samalla periaatteella ristit, kirkot, moskeijat, burkhat ym. uskonnolliset merkit ovat kunnianloukkaus kaikkia vapaa-ajattelijoita kohtaan sekä kiihotusta kansanryhmää kohtaan.

Mielestäni olisikin vankeuden uhalla määrättävä että uskontoa tai uskonnottomuutta saa harrastaa ja sen merkkejä saa kantaa vain kotonaan, neljän seinän sisällä, koska se loukkaa muita. Maailma olisi säästynyt monelta sodalta, jos sellainen laki olisi säädetty vuosisatoja sitten.

"Imagine, there is no religion"

Uskonnottomuus vapaaksi - ateismi pehmustettuun koppiin

Uskonnottomuus eli agnostisismi on rauhallista ja tasapainottavaa kuin typpikaasu: se ei kipunoi. Sen sijaan punaista kipinää iskevä ateismi pitää sulkea pehmustettuun koppiin ja äänieristykseen, koska se on kiihkouskonto, joka häiritsee niin uskonnotonta agnostikkoa ja rauhallista uskovaistakin.

Agnostismi ei eroa ateismista

No juu,
Ateismi ei ole sen kiihkoilevampaa, kuin mikään muukaan maailmankatsomus. Aika suuri osa kirkon jäsenistä ei usko jumalaan. Ateismi on vain jumaluskon puutetta. Kiihkoileeko joku asialla, on sitten yksilökohtaista.

Kysy ihmiseltä: "onko jumalan olemassaolo todennäköistä?". Vastauksia on vain kaksi: "kyllä" (teisti) tai "ei" (ateisti). Kolmas epävaihtoehto: "en tiedä" on puppua. Kyllä jokaisella ihmisellä on käsitys siitä, pitääkö hän jumalan/jumalien olemassaoloa todennäköisenä vai ei. Tai ehkäpä on olemassa ihminen, joka ei koskaan ole asiaa miettinyt?

Kampanja on erittäin hyvä asia sananvapaudesta keskustelulle. Mielestäni kaikkien on ymmärrettävä, että uskonnollinen mielipide on vain mielipide muiden joukossa.

Tietenkin on?

Kysy ihmiseltä: "onko jumalan olemassaolo todennäköistä?". Vastauksia on vain kaksi: "kyllä" (teisti) tai "ei" (ateisti).

* Tietenkin jumalan tai deististen käsitysten olemassa olo on mahdollista tai ainakin pienellä todennäköisyydellä mahdollista, koska on empiirisesti havaittavissa niin paljon deistisiä ja teistisiä uskonnollisia pyrkimyksiä paljaalla silmälläkin. Jos on oireita, jossain on kyllä tautikin.

Kolmas epävaihtoehto: "en tiedä" on puppua. Kyllä jokaisella ihmisellä on käsitys siitä, pitääkö hän jumalan/jumalien olemassaoloa todennäköisenä vai ei.

* Tuo on uskon asia. Olet viettänyt liikaa aikaa uskovaisten ja jumalvastaisten kanssa. Ilmeisesti agnostikojenkin pitäisi ruveta "tunnustakaan uskoa" ja ryhtyä kiihkoilemaan sekä uskovaisia että jumalvastaisia uskovaisia vastaan luopuen rationalistisesta järkevyydestään ajautuen hulluuden virtaan mukaan.

Tai ehkäpä on olemassa ihminen, joka ei koskaan ole asiaa miettinyt?

* On ihmisiä, jotka ovat miettineet asioita sivistyksensä ja käsityskykynsä äärirajoille, minkä vuoksi eivät pidä välttämättömänä julistaa tietämättömyyttään ehdottomana totuudena turuilla ja toreilla.

Tiede lennättää kuuhun, uskonto pilvenpiirtäjiin

Jos näitä asioita arvioitaisiin kunnianloukkaus- tai kiihotuspykälien mukaan, niin silloin Raamatut, Koraanit ja monet muut teokset hävitettäisiin oikeuden päätöksellä, sen verran synkkää tulevaisuutta siellä luvataan niille, jotka eivät kumarra kirjan päämenninkäistä. Ainakaan bussikampanjalla ei loukata kenenkään älyä.

John Lennon: I really want to see you lord

En halua olla veljeni vartija. Uskon, että bussikampanjalaistenkin ajatusmaailmat ehtivät vielä monesti muuttua suuntaan jos toiseen.

Oikeastaan on aika ihanaa ymmärtää kaipaavansa edes jotakin jumalallista tai Jumalaa tähän kaiken epäselvyyden keskelle.
Ilmeisesti John Lennonilla se sama kaipaus oli suorastaan janoamista.

Suojelen hentoa, syvällä sydämessä olevaa kaipausta sekä kiihkouskovaisilta, kirkolta että kiihkojumalattomiltakin.

Lennon mai ääs

Lainauksesi oli George Harrisonilta. Lennonia on "Imagine there's no heaven".

Tämä on mainos

Allahia tuskin on, joten miksi murehtisit turhaan. Syö sikaa ja juo viinaa...

Jokin ristiriita tässä on

Jokin ristiriita tässä on kun vapaa-ajattelijat ja humanistit kokee 'uskonnottomuuden' julistamisen arvoiseksi asiaksi. Se että uskoo johonkin asiaan on yhtä humaania kuin se ettei usko, Jumalan kieltäminen ei taas liity uskomiseen mitenkään. Ja tässä 'julistuksessahan' kielletään jumalan olemassaolo, kuinka siis vapaata ajattelua kannattava voi kieltää asian johon ei usko sitä julistamalla? Hänhän täten jo rajoittaa ajattelua jonkin toiden osalta tuoden esille oman ajattelunsa oikeudenmukaisuuden. Nämä humaanit ja vapaa-ajattelijat varmaan inhoaa tuota Brasilian jalkapallojoukkuetta kun niin voimakkaasti julistavat uskovansa Jeesukseen.

Uskovaisille sananvapaus on huono asia

Heidän ihannevaltiossaan papisto pitäisi edelleen valtaa ja kansa pidettäisiin lukutaidottomana, Suomessa näin oli vielä 1900-luvun alkuun saakka, siitä lähtien uskovaiset ovat kiukutelleet ja haluneet kieltää sananvapauden.

Suunta on oikea

Neuvostoliitossa nämä humanistit aikoinaan muuttivat erään kirkon "ateismin ja uskonnon museoksi", jossa Jumalan olemassaolemattomuutta väitetiin varmaksi. Nyt se on heidän mielestään enää todennäköistä. Kuka vielä väittää ettei "tieteellinen ateismi" kehity?

Minusta nuo bussimainokset

Minusta nuo bussimainokset ovat huvittavia, minä toki uskon johonkin "korkeampaan luojaan..", mutta koko ikäni olen turhaan nipottanut ja nyt ajattelin nauttia elämästäni.

Tekstihän on mieltä

Tekstihän on mieltä vaille: "Jumalaa tuskin on olemassa"...höh.
"Lopeta siis murehtiminen"...ojj, kuka nyt murehtii onko se/hän olemassa tai ei. Työttömät ja köyhät murehtivat työn ja rahan puutetta. Lapsettomat lapsen puutetta, isättömät ja äidittömät vanhempien puutetta. Unettomat unen puutetta.

"Nauti elämästä"...ettäkö elämästä nauttiminen liityy Jumalan puutteeseen.

Logiikka hoi.

Nyt ajattelu unohtunut

Ikävä huomata että vapaa-ajattelijoilla ja humanisteilla mennyt 'ajattelu' solmuun. Omassa 'julistuksessaan' kielletään jonkun toisen ajattelun mahdollisuus ja tulos ja siten 'julistetaan' omaa kapea-alaista näkemystä joka voi kylläkin olla ajattelun tulosta muttei kovinkaan 'vapaata'. Jos tarkoitus on rajoittaa ajattelua ja humaaniutta niin siinä on kyllä onnistuttu mutta en olisi uskonut kuitenkaan vapaa-ajattelijoiden sortuvan tällaiseen tyhmyyteen ja 'ajattelemattomuuteen'. Ei se että kieltää Jumalan olemassaolon tee yhtään sen suuremmaksi ajattelijaksi ja humanistiksi kuin jos taas uskoo Jumalaan. Lähinnä se että pyrkii ymmärtämään oman ajattelunsa kapea-alaisuuden ja juuri se että 'oma ajatteluni on vajaata ja ymmärrykseni kapea-alaista maailman ja olemassaolon suuruuteen nähden' olisi ollut oikea julistus tuohon bussin kylkeen. Mutta eihän sillä olisi omaa 'egoa' nostettu. Toivottavasti lähettävät lakanat sitten noille brassipelaajille kun ovat niin 'ajattelemattomia' ja uskovat noin voimakkaasti.

Epäuskon vahvistusta

Uskovaiset ihmiset tarvitsevat samoin ajattelevien ihmisten yhteyttä, säilyttääkseen joskus heikonkin uskonsa. Ateisti tarvitsee myös samoin ajattelevien ihmisten yhteyttä, säilyttääkseen epäuskonsa, koska koko ajan pukkaa mieleen ajatusta, että, entäpä jos Jumala kuitenkin on, miten minulle sitten käy, kun en usko.

onkohan näkemyksesi liiankin avara?

Vai onkohan nyt ajattelusi ajattelusta liian kapeakatseinen? Tai ainakin väärään suuntaan?

Tekstisi nimittäin kuvastaa klassista virhettä sekoittaa toisiinsa ajattelu ja mielikuvitus. Se, mitä yleensä tarkoitetaan ajattelulla, on identifikaatio ja logiikka. Tämä tarkoittaa sitä, että muodostetaan ristiriidaton malli (käsitteellinen yleistys) todellisuudesta käsitteiden konkreettisten yksittäistapausten perusteella; ja samalla muodostetaan uusia käsitteitä.

Mielikuvitus sen sijaan voi vaatia, että ajattelun pitää olla "ei kapea-alaista", eli että yhtäältä 1=1 ja 1=2.

On tietenkin mahdollista, että laaja-alaisessa ajattelukäsityksessä näin ei vaadita, mutta sellaisen ajattelukäsitteen kanssa eläminen ei tuota kovin hyviä tuloksia. Esim. identifikaation sijasta kadunylittäjä voisi "ajatella" eli käyttää mielikuvitustaan siitä, että nyt saattaisi olla turvallista ylittää katu.

Kyseessä eivät ole humanistit

vaan luokkataistelevat kommunistit, jotka naamioituvat agnostikoiksi ja liberaaleiksi,

Onnittelut onnisuneesta mainoskampanjasta!

Vapaa-ajattelijat ovat kyllä saaneet mainoskampanjalleen valtavasti ilmaista lisämainosta, kun muslimibussikuskit ja muut uskovaiset ovat paheksuneet kampanjaa mediassa. Ajoituskin näin juhannuksen jälkeen osuu, kun muuten on uutisköyhää. Onnittelut!

ilman uskontoja olisimme jo

ilman uskontoja olisimme jo tähdissä, kiitos pimeän keskiajan ja kirkon vainojen takia köllötellään edelleen täällä pallolla ja soditaan uskontojen tähden!

Vahvistusta epäuskolle

Uskovaiset ihmiset tarvitsevat samoin ajattelevien ihmisten yhteyttä, seurakuntaa säilyttääkseen joskus heikonkin uskonsa. Ateisti tarvitsee myös samoin ajattelevien ihmisten yhteyttä, säilyttääkseen epäuskonsa, koska koko ajan pukkaa mieleen ajatusta, että, entäpä jos Jumala kuitenkin on, miten minulle sitten käy, kun en usko.

Mitä väliä, mitä jossain bussin kyljessä lukee

Lapsellista touhua tosin kirjoituttaa bussin kylkeen noin.

Maailma kumminkin pyörii radallaan ja todistaa, että Jumala on.

Kyse on valtio-opillinen

Ellei pakollista julkista tilaa pidetä neutraalina, on sitä vuokrattava markkinahintaan kaikille.

Toivottavasti jotkut linja-autonkuljettajat paljastavat pelin ja esittävät pyynnön ostaa tilaa lauseelle:"Allah akrbar!"

Uskon, että ateistit, kommunistit ja pikkuriivaajat paljastavat itsensä. Vedottaisiin NATO:oon, EU;iin jne., jos tuollaista esitettäisiin liberalismin sijaan.

Jo kiihkoreaktiot siitä, että jumalvastainen kiihkoilu osoitetaan uskonnoksi osoittaa sylttytehtaan: kyseessä on liuhupartaisten ja kiiluvasilmäisten totisten tovereiden kampanja, joka on vain puettu brittiläiseen liberalismiin.

Ainoa jotka hyötyvät tästä...

... ovat eri kirkot joiden suuri ongelma on ollut saada ihmiset keskittymään hiipuvaan uskoonsa.

Mainoksen asettaja ei tästä hyötyne juurikaan.

Hyvä esimerkki epäonnistuneesta mainoskampanjasta.

Pakkoko on törkybussia käyttää?

Jos törkymaimokset kiusaavat, ei sellaisen yhtiön palveluita ole pakko käyttää. Kulkemisensa voi yrittää järjestää muillakin tavoin. Miksi rahoittaa sellaista yhtiötä?

Rienausbusslin kuljettajien ihmisoikeudet

Se, että joutuu olemaan rienausbussin kuljettaja, on varmaan yhtä suuri loukkaus kuin jos joutuisi vastoin jumalan tahtoa syömään sikaa ja juomaan olutta.

Onko oikein pakottaa sielunsotarikolliseksi saatanan puolelle?

Huh

Jaahas. Mihin otan yhteyttä koska kaikki uskontoroska mitä postiluukustani tulee, loukkaa minua uskonnottomana syvästi. (Herätkää, vartiotornit kaatuu, kirkko ja me ja monet muut)

Älkää kiihkouskovaiset

Älkää kiihkouskovaiset kitistkö vaan kaatukaa kunnialla uskonne ja kirkkonne mukana ellette järkiinne älyä tulla.

Ateistit eivät kestä edes agnostikon luunappia

Heillä kun ei ole jumalia tai edes yhtä jumalaa jumalvastaisuutensa tukena.

Tämä kiista päättyy das Nachspielissa Jumalan voittoon 2-1.

Vanha Kehno häviää tämänkin Suomessa, vaikkakaan ei Tanskassa tai Englannissa. Suomi onkin Jahven omaisuuskansa Pohjolassa. Tätä koskeva luku on vain erehdydessä jäänyt pois niin Vanhasta testamentista kuin myös Kalevalasta.

Koko tämän ateistisen provkaation voi helposti kaataa ajatusrakennelmana kiihkoagnostisismilla. Ateisti ei kestä agnostikon luunappia, saati potkua.

kiitos

uskon jumalaan kyllä. mainoskampanja ei loukkaa minua mitenkään miksi teeskennellä ylipäätänsä elämässä. tiettyjen uskovaisten vihamielisyys ja väkivaltaisuus sanoissa ja teoissa, joka pohjautuu pyhiin teksteihin hmm. ei enää uskonnonpakkoa elämään tai tuomitsemista olemassa olemattomiin paikkoihin kuten taivas tai helvetti. väkivalta ja suvaitsemattomuus on lopetettava maailmasta. mainosmaailmassa on paljon valehtelua kuten uskovaisten kusipäisyydessä tai fatalismissa asioiden olevaisuudesta. raamattu ja koraani kiellettevä on astuttava rauhan tietä, eikä vihattava kuten uskonkiihkoilijat ja lahkolaiset tekevät pohjautuen heidän sotahulluihin teksteihinsä kuten raamattu tai koraani tasaarvonäkökohdat huomioon nähden hieno mainoskompanja. uskon jumalaan mutta koskaan en liity uskonlahkoihin senverran vihamielistä porukkaa ovat. tuomioissaan ja vihanpidossaan. jumala pitää huolta omistaan.

jaahas, taas ollut joku hörhö asialla

En tiedä onko mainonnan etiikan neuvostolla parempaa tekemistä kuin tämä (itseasiassa mitä tekemistä niillä on?).
Mikä tämä koko neuvosto oikein on? Muutama ukko ja akka miettii mikä on eettistä mainonnassa? Oletan, että he ovat pitkän linjan filosofeja?

Täytyy sitä vaan ihmetellä kun kerran ateistit tuovat jotain linjaa esille niin heti noustaan barrikadeille, mutta sitten ateisteja ei kiinnosta kaiken maailman uskonto hörhöilyt telkkarissa kun on vähänkin merkittävämpi juttu tai syntymä.. vai oliko se sittenkin tasauspäivä lähestyy.

Onko Jeesus hyvä roolimalli? No kaveri joka elää kuin munkki, parantamassa ja ruokkimassa ihmisiä (välillä antaen kuolemattomia lausahduksia) niin totta kai! (siis jos olisi edes ollut olemassa, ihmiset kun luulevat, että se on historiallisesti todistettu FAKTA).

Nyt voivat ihmiset kysyä, mitä Jeesus tekisi jos näkisi näitä busseja? Menisi paniikkiin ja alkaisi repimään niitä tai valittaisi isälle? (eli itselleen, koska hehän ovat kolme samassa, ainoastaan eri muodoissa).
Vai antaisiko Jeesus elää ja antaa toisten elää? Jokaisellahan se on vapaa valinta?

Niin se toinen kaveri julistaisi varmaankin Jihadin mutta se jo toinen juttu.

PS. Minua loukkaa se, että papit koulutetaan verovaroista!? Eli siis yliopistoissa! SIIS YLIOPISTOISSA!!

Pidän ateisti mainoksen takana olevia

Järjestöjä uhkarohkeina? Milloin ne saavat päähänsä "iskeä" mainoksellaan Islamia vastaan. Nytkin sana Jumalaa...voidaan ymmärtää: Allahia...! Allah on suomennettuna Jumala.
Ja kun Islamia loukataan, alkavat pommit paukkua. Me kristityt olemme maltillisia, koska Jumalaa ei voi loukata!
Olkaa ateistit siis järkeviä. Muuten voi todeta, että tämänkin lehden ottaessa uskontoa sivuavankin aiheen pulinaa riittää? Tanner tömisee ja aitaa kaatuu.

Höpöhöpö

Usarinkin keskusteluissa loukataan islamia päivittäin eikä pommit pauku. Allah ei nyt jaksa vääräuskoisia kurmoottaa, kun on kesä ja pitää grillata hampparinkäyrää.

Koska kommunistit, trotskilaiset, siionistit olisivat järkeviä

Hehän ovat jumalien ainoita valittuja ja sodassa koko pakanmaailmaa vastaan!

Ymmärrän Simon ajatuksen uskonrauhasta ja kunnioituksesta konservatiivisesta ajatuskannasta lähtöisin olevaksi. Itsekin olen sitä mieltä, ettei uskonsotia pitäisi lietsoa.

Linja-auton polttamista lievempi keino on maalata mustalla spraylla sen ajovalolamput mustiksi, jolloin sitä ei voi käyttää laillisesti liikenteessä. Vahinko on lievempi kuin jos puhkoisi renkaat tai polttaisi auton.

Kuitenkin tappio olisi sen verran suuri yhtiöille, että ne joutuisivat luopumaan kampanjasta.

Tämä ei siis ole Suomen rikoslain mukainen kehoitus ilkivaltaan, vaan hypoteettinen ajatus siitä, miten saatanan vallassa olevan linja-auton voi lamauttaa kuin vihollisen panssarivaunun surmaamatta kuljettajaa, räjäyttämättä matkustajia pommilla ilmaan, polttamatta linja-autoa jne.

Tämä voi toimia vain maissa, jossa viranomaiset valvovat, että ajovaloja pidetään tarpeetta päivälläkin päällä lainsäädännön vuoksi,

Maissa, joissa ei ole hyvinvointiyhteiskunnan turhaa lainsäädäntöä, on tietenkin käytössä perinteisempiä menetelmiä.

Asianomistajarikos

"Kantelussa kampanjan väitetään olevan kunnianloukkaus kaikkia uskovia kohtaan"

Pitäisin tätä lähinnä asianomistajarikoksena jumalaa kohtaan. Hoitanee hommat ihan keskenään, kaikkivaltias kun on.

JanneG:lle

Loistavasti lohkaistu:))

Intialainen oikeustapaus

Intiassa oli tontti, joka yleisen tiedon mukaan kuului jumalalle, oli kuulunut jo satoja tai tuhansia vuosia. Kun tälle paikalle piti rakentaa jotain, muodostui ongelma brittiläistyyppisen lain mukaan asianomaisuudesta ja tiedoksi antamisesta.

Lehdissä julkaistiin virallinen ilmoitus, jossa annettiin asianomistajajumalalle tiedoksi suunnitelma rakentaa jotain kaupallista tontille sekä kehoitettiin ottamaan yhteyttä, mikäli on jotain vaateita tontin suhteen.

Jos siis kysymys on asianomistajuudesta, voi ilmoituksen panna viralliseen lehteen ja paikkakunnalla yleiseti leviäviin tiedotusvälineisiin.

Intialainen oikeustapaus

Intiassa oli tontti, joka yleisen tiedon mukaan kuului jumalalle, oli kuulunut jo satoja tai tuhansia vuosia. Kun tälle paikalle piti rakentaa jotain, muodostui ongelma brittiläistyyppisen lain mukaan asianomaisuudesta ja tiedoksi antamisesta.

Lehdissä julkaistiin virallinen ilmoitus, jossa annettiin asianomistajajumalalle tiedoksi suunnitelma rakentaa jotain kaupallista tontille sekä kehoitettiin ottamaan yhteyttä, mikäli on jotain vaateita tontin suhteen.

Jos siis kysymys on asianomistajuudesta, voi ilmoituksen panna viralliseen lehteen ja paikkakunnalla yleiseti leviäviin tiedotusvälineisiin.

Intiassa lienee miljardi asukasta ja noin 2 000 000 jumalaa tai henkeä.

mai ääs

Sorry Janne,että sekoitin Georgen ja Johnin. Aitohumanistina IMAGINE:kin tuntuu janoamiselta. Mielikuvitus on pyhää joillekin.
Minua IMAGINE auttoi aikanaan ajattelemaan erästä uskonnollista ristiriitaa: Nythän tiedämme,että mitä korkeammalle taivaalla menemme sen pimeämpää tulee vastaan,kun taas uskovaiset nousevat kirkkauteen kuvitellussa taivaassaan.
Toisaalta jos nousemme meren pohjasta kohti pintaa sitä valoisammaksi käy. Ellei ole yö.
Valoon kaikki vaan! Pois murheen yöstä.Maa on niin kaunis. Shantih.

Mainos on moka

Vapaa ajattelijoiden mainos osoittaa, että Jumalan olemassaolemattomuus ei ole heille täysin varmaa. Tuskin on olemassa = jos kuitenkin sittenkin etc. Toinen hairahdus mainoksessa on, että Jumalan olemassaolo muka lisää murehtimista ja estää nauttimasta elämästä. Itse uskon, että ihminen ei ole luomakunnan napa ja korkein olento. Silti elän varsin rennosti. Jos kristillisistä arvoista tai uskonnoista yleisesti luovuttaisiin niin on hyvin todennakoistä, ja tästä on jopa lukuisia esimerkkejä, että elämä tulee helvetilliseksi. Silti olen sitä mieltä että kirkko ja valtio tulisi erottaa toisistaan.

Somalia - libertaarin ja vajaa-ajattelijan ihannemaa

"Jos kristillisistä arvoista tai uskonnoista yleisesti luovuttaisiin niin on hyvin todennakoistä, ja tästä on jopa lukuisia esimerkkejä, että elämä tulee helvetilliseksi."

Somaliassa on luovuttu valtiosta ja myös uskonnosta sekä laista eli shariasta.

Miksi kukaan ei kehu sitä ihmiskunnan sivistyksen korkeimpana asteena, koska se on ainoa valtio, jossa valtio on käytännössä lakkautettu rajoittamasta vapaiden yksilöiden vastuullista toimintaa?

Ei tunnu olevan kovin

Ei tunnu olevan kovin ajatelevaista poppoota nuo vapaa-ajattelijat, kun joutuvat apinoimaan kampanjansakin muilta. Ilmeisesti vapaa-ajattelija = vapaa ajatuksista. Sitäkin ihmettelen, mitä tekemistä tällä kampanjalla on humanistien kanssa?

Sosialidemokratiaa tuskin on enää olemassa

Nauti siis elämästä ja uusliberalimista.

Sosialidemokratia on kuollut

Rukoile siis Jumalaa ja pyydä syntisi anteeksiantoa. Se voi Arkadianmäeltä sinulle tippua..

Allahia tuskin on olemassa

Jos lukisi noin olisi ne poistettu alta aikayksikön. Lehdet täyttyisivät "Rasismia", "Uskon rauhan rikkomista" ym.

Tämän mainoskampanjan takana olevilla ja esim. Jehovan Todistajilla ei ole paljon eroa. Molemmat saavat suurta sisältöä Jumalasta ja häiritsevät sillä tavan ihmisiä.

No luulisi

No luulisi sitten että sinunkin kirjoituksesi otsikoineen olisi poistettu alta aikayksikön. Saati tämä minun vastaukseni: Allah on tyhmä pässi.

Erotkaa kirkosta!

Turhaa on maksaa kirkollisveroja. Kirkko ei ole pystynyt tarjoamaan ja vastaamaan ajan haasteisiin.
http://erkkikalevilaakso.blogspot.com/

Anteeks nyt vaan

Anteeks nyt vaan hirveesti.
Minusta kommentit asiasta ovat keveitä ja po. mainokset häpeällisiä. Se nyt vaan on silleen, että ihmisillä on hätänsä. Sitä suuremmat ja sitä useammalla, mitä huonommat ajat ja mitä vaikeammassa asemassa henkilö on. Selviytymiseen saattaa tarvita uskoa Korkeimpaan ja sitä uskoa haluaa mainosten asettaja tässä nyt nakertaa ! Kysymyksessä ei ole edes isku vyön alle vaan paljon pahempaa. Mieluimmin oljenkorren riistämistä hukkuvalta !
Oisko niin, että useamman äidiltä on unohtunut opetus: Kunnioita toisen vakaumusta ja toimi sen mukaisesti !

Ajan hammas

"Kunnioita vain omaa vakaumustasi ja toimi ystävättäresi ja muiden tyttöjen mukaisesti!"

- Äitiyttä on tuskin enää olemassa, Nauti siis ja pidä tyttöjen kanssa hauskaa..."

Populaarissa älyttöyys voittaa aina.

ei kelpaa

Äidin opetus on todellisen moraalin halveksuntaa, arvorelativismia ja nihilismiä.

Pohjimmainen asia, mitä ihminen tarvitsee selviytyäkseen yhtään mistään, on järki. Järjen avulla yksilö kykenee löytämään objektiivisen moraalin. Ihminen ei tietenkään ole tässäkään asiassa yksin, koska kielen avulla ihmiset kykenevät kommunikoimaan ja kirjoitetun kielen avulla välittämään tietoa vuosisatoja vielä kuolemansa jälkeen. Siten meidän keskivertoälykkyydellä varustettujen yksilöiden ei tarvitse johtaa objektiivista tietoteoriaa, etiikkaa ja politiikkaa tyhjästä, vaan voimme turvautua kirjallisiin lähteisiin ja jopa Internetiin.

Uskon ilkeät nakertajat

Mun mielestä Maa on litteä kuin pannukakku, eikä mikään pallo. Kaikki jotka väittävät muuta, pilkkaavat vakaumustani ja riistävät oljenkorren hukkuvalta. Hävetkää!

Herraa hyvää kiittäkää, iloiten ylistäkää! Vai Allah akbar?

Minusta on väärin, että nyt kun Kaikkivaltias on lopultakin oppinut läksynsä ja pyrkii olemaan kaikille mieliksi, Hänen olemassaoloaan aletaan epäillä.
Ei epäilty silloin kun piiska heilui ja joka toiselle tuomittiin helvetin tulta ikuisuuden mittainen määrä.

Nythän Jumala on kaikkien kaveri, tunnustaa ihmisoikeudet, vastustaa kuolemanrangaistusta, kieltää kidutukset (on Obaman myötäsuostumuksella sulkenut Guantanamonkin) ja yrittää parhaansa mukaan levittää demokratiaa Israelin avulla itämaille. Nyt, just nyt, kun Allah uhkaa ja miljardi muslimia Afganistanista Iraniin rukoilee otsat lattiassa kiinni ja toivottaa kristittyjen Kuningasten Kuninkaalle pakollista lähtöä tästä maailmasta, nyt aletaan epäillä Hänen olemassaoloaan.

Meillä länsimaissa on Raamatulla käytännöllisesti katsoen heitetty vesilintua. Mutta kuka uskaltaa tehdä saman Koraanille?
Uuden uskon lämpöaalto on lähestymässä idästä. Swat-laaksossa Pakistanissa kansaa tapetaan kuin karjaa.
Lainaan erästä sikäläisen herätyskokouksen puhujaa: "Sinä naurat nyt, uskoton, ja pilkkaat Maailman Luojaa, mutta minä ennustan että rasi palaa ja pian on pakko uskoa. Jos et usko, kutsutaan poliisi, joka leikkaa pääsi irti ja sijoittaa sen sinulle jalkojen väliin."

Vapaata ajattelua

Olla uskomatta jumalaan on yhtä arvokasta kuin uskoa jumalaan. Se mikä jää maallisen kuoleman jälkeen eloon on jonkun opin mukaan ihmisen sielu. Evoluutioterian mukaan ihminen on pitkän prosessi tulos, eli yhdestä solusta syntyi toinen ja niin edelleen, eli kantaisä lienee jossain miljardien vuosien takana ameebana. Koska syntyi ensimmäinen sielu? Onko eläimillä sielu? Jos vain ihmisellä on sielu, niin ensimmäinen sielu lienee aika nuori, vaikka maailmankaikkeus on vanha.
Tämä kohu on syntynyt sen takia, että jumalaan uskominen on kirkon ja fanien kannalta todella tärkeää. Jos kukaan ei uskoisi, ei esim. Vatikaania olisi olemassa, ei raakoja ristiretkiä, ei Lutherin teesejä,ei polttorovioita tms. Jos jumala on oikeasti olemassa, niin miksi hän hyväksyy kärsimykset, nälänhädän ja kaiken muun pahan. Eikö olisi armollista jakaa onnea tasaisemmin?

Miksi uskomattomuudesta pitää tehdä uskonto?

"Olla uskomatta jumalaan on yhtä arvokasta kuin uskoa jumalaan"

Jos kerran on aidosti uskomattomia niin miksi uskomattomuudesta pitää tehdä uskonto, jota lähetyssaarnataan kaikkien riesaksi?

Tuumaillaan ja todistellaan

Tuumaillaan ja todistellaan vain kukin tahollamme. Edellekirjoitettujen perusteella ei ainakaan täällä takki käänny eikä mielipiteeni mainoksista muutu. Sallittehan ?

Messias tulee

Älkää peljätkö, vapahtaja tulee kuitenkin niin kuin aina.

Miksi vain uksovaiset

Miksi vain uksovaiset saisivat olla ärsyttäviä, tuputtavia ja esillä? Onko oikein mainostaa bussin kyljessä kristinuskoa, jonka mielestä osa ihmisistä palaa helvetin tulessa?

Suvaitsemattomat uskovaiset

Apina ei ole koskaan aikaisemmin huomannut, että bussinkuljettajat olisivat protestoineet mitään muuta mainosta vastaan, vaikka suurin osa mainonnasta edustaa rikosta ihmiskuntaa kohtaan. Ei heillä ole ollut mitään eettistä näkemystä turhanpäiväisen kulutuksen rajoittamiseksi eikä edes alkoholin mainostamista vastaan. Kaikki käy – tai ehkä boikottia huudettaisiin apuun, jos jossain mainoksessa sattuisi paljas tissi vilahtamaan...

http://simpanssifilosofiaa.wordpress.com/2009/07/0...

Uskonnottomien bussikampanja päättyy

Kampanja sujui yllätyksittä. Sen vaikutus kirkosta eroamiseen on myönteinen ja havaittavissa (http://eroakirkosta.fi/static/tilastot/paivittaise...), joskin välitön vaikutus on hyvin pieni. Järjestäjät eivät liittäneet kampanjaa kirkosta eroamiseen.

Muutoin kampanja kertoo, että kristillisten arvojen ja eurooppalaisen valistuksen arvojen välinen kamppailu jatkuu. Jokainen voi vaikuttaa asiaan maailmankatsomusten markkinoilla. Markkina ei ole vapaa vaan monin tavoin valtion kahlitsema. "De minimis non curat lex" eli laki ei välitä vähimmistä, sanoivat jo roomalaiset. Mutta yhdenvertainen kohtelu ensin todellisuudessa siirtyy myöhemmin lakeihinkin. Sekulaarissa Suomessa poliitikkojen ja virkamiesten on kannustettava jokaista olemaan hyvä kristitty, hyvä muslimi, hyvä juutalainen ja myös hyvä ateisti.

Eroaminen kääntyt laskuun

Kiitos tilastoista. Nehän kertoo että kirkosta eroaminen on kääntynyt laskuun. Nyt on mahdollista myös liittyä kirkkoon netin kautta jos on väärään informaation takia hätäpäissään eronnut http://www.liitykirkkoon.fi

Eikä ole..

Ei toimi ihan noin yksinkertaisesti (vielä). Pelkän hakemuksen täyttämällä EI VOI LIITTYÄ kirkkoon.

Hesarin nettisivuilla

Hesarin nettisivuilla oli uskomatonta kampanjan tuloksena kirkkon nettisivujen kautta on parissa viikossa liittynyt pari sataa ihmistä. Monet hätäillen eronneet palaavat.

TOSI mielenkiintoinen ketju!

Mutta voisiko joku vielä antaa vinkin mitä pitäisi taivaan portilla sanoa jos kuitenkin näistä todisteluista huolimatta Jumala on olemassa?

Paljon vinkkejä tarvitaan

"Mutta voisiko joku vielä antaa vinkin mitä pitäisi taivaan portilla sanoa jos kuitenkin näistä todisteluista huolimatta Jumala on olemassa?"

Niin ja pitäisikö opetella muinaiskreikkaa, hepreaa vai arameaa jotta asia tulisi ymmärrettyä?

Entä mitä vastailevat kysymyksiin ne, jotka ovat kuolleet ennen kuin oppivat puhumaan?

jne. jne. jne.

Pitäisikö uskonnonopetuksessa uhkakuvien kertomisesta siirtyä vastausvaihtoehtojen opettamiseen ja varmistaa näin läpipääsy ja tuleva hyvinvointi mahdollisimman monelle?

masokisti ja Pyhä Pietari

Niin, ja pääseekö syntejään katumaton masokisti taivaaseen, kun hän sisimmässään haluaisi helvettiin?

Ajattele päinvastaista tapausta!

Ajattele oopperaa Viimeiset kiusaukset! Musiikki pauhaa, kellot soivat, tamburiinit paukkaa. Savolainen saarnaaja on kieltäytynyt kaikista nautinnoista, kilvoitellut kieltäymyksessä saadakseen kirkkaamman kruunun ja enkelten kehut ja luulee ajavansa taivaallisen musiikin tahdissa ikuiseen iloon.

Ja mitä? Yllätys, yllätys! Ei olekaan yhtään mitään. Ei porttia eikä veräjää. Vain pitkiä naamoja, pettymystä, hampaiden kiristelyä, kiroilua.
Elämä meni, ainoa elämä. Hiiret nakertavat nenää.

"Jos kerran on aidosti

"Jos kerran on aidosti uskomattomia niin miksi uskomattomuudesta pitää tehdä uskonto, jota lähetyssaarnataan kaikkien riesaksi?"

Vapaa-ajattelijoiden tarkoitusperä on erottaa kirkko valtiosta ja edistää tieteellistä mailman katsomusta. Se että valtio alkaa syöttää tuota liirum laarum satua aivopesemällä kansalaisensa jo esikouluasteella on vähintäänkin arveluttavaa touhua, niin kun Suomenmaa on myrkyttänyt Siikalan mielen.

Jokainen muodostakoon uskonsa vapaasti kansallisuuteen katsomatta. Samapa tuo minkä lahkon valitsee kunhan tekee sen vapaasti ajattelemalla.

Miksi muuten useimmat lomapyhät on kristinuskon julistusta tai koulu päätetään keväisin kristilliseen ilosanomaan laulamalla suvirteen?

Siinä on tekemistä

Mielenkiintoista nähdä miten vapaa-ajattelijat tekevät sen, mikä on jo tehty. Suomen ev. lut. kirkko erotettiin valtiosta jo Venäjän vallan aikaan, koska ortodoksinen keisari ei voinut olla protestanttisen kirkon päämies. Niin kuin keisari oli Venäjällä.

Useimmat lomapyhät ovat kristillisiä siksi, että ovat tulleet pyhiksi kristinuskon vaikutuksesta. Ei-kristillisiä vappapäiviä ovat itsenäisyyspäivä ja vappu. Kieltämättä kristillisiä pyhiä on asetettu vanhojen, ns. pakanallisten juhlien paikalle, mutta eivät ne ole taustansa vuoksi pyhäpäiviä.

Siinä olisi vapaa-ajattelijoille sopiva askare; pois allakasta kaikki kristilliset pyhät. Työnantajat ja vasemmistolainen työväenliike tulisivat varmaan tavoitteen tukijoiksi. Ajattele, poissa olisivat pyhätyökorvaukset, tuo kristillinen rasite.

Siis?

Kirkko on vain nimellisesti erotettu, mutta onko käytännössä näin? Ei taida olla. Lähdetään nyt vaikka siitä että papit koulutetaan veronmaksajien rahoilla ja yhteisöverosta (entinen kirkkovero) kanavoidaan rahaa eri uskonnoille.
Puhumattakaan sitten kouluopetuksesta.

Mites tuo juhannus? Kyllä nimetkin voidaan vaihtaa. Minun mielestä otetaan vaan pyhät pois ja lisätään lomapäivien vuosi määrää, saa jokainen päättää milloin lomat viettää.

Ihmiset tykkäävät kärjistää asioita, minä en näe kulttuurillisella jutuilla mitään huonoa, mutta luterilaisuus on Suomessa lähes pakko. Mielestäni lapsille ei saa syöttää mitään taikauskoista bullshittiä vaan he voivat sitten vanhempana tehdä omat valintansa.

Riparilla oli todella hauskaa, mutta ei se muuta sitä asiaa, että siellä yritettiin aivopestä eri tavoin uskomaan taikaukkoihin (itselläni oli tosi hyvä pastori joka puhui ehkäisystä ja muutenkin nuoruuden angsti ongelmista enemmän kuin mitä raamatusta sanotaan, en tiedä oliko kaikilla asiat yhtä hyvin).

Kyllähän vapaa-ajattelijat

Kyllähän vapaa-ajattelijat on kaiken pahan alku kun luonnontiedekin jopa vieraannutti Albert Einsteinin uskonnosta ja siksi hänestä ei tullut Bar-Mizwaa, eikä häntä hyväksytty oikeaksi juutalaiseksi. Einsteinin sukulaiset ja vanhemmat eivät olleet vihoissaan, vaikka pojasta tuli vapaa-ajattelija.

 
 
ILMOITUS

Yritysblogit

Sami Järvinen
Sami Järvinen, Navi Group
 
Helmiina Wihuri, palvelujohtaja, Henki-Tapiola
Helmiina Wihuri, palvelujohtaja, Henki-Tapiola, Omistajayrittäjä.fi
 
 
 

Tilaa US-uutiskirje

Sähköinen uutiskirjeemme ilmestyy 12 kertaa viikossa ja sisältää tiiviin paketin päivän uutisia ja puheenaiheita.

 

Luetuimmat

 
 
 
 
 

Kysely