Uusi Suomi / Kotimaa Tiistai 9.2.10 Aseta US kotisivuksi

Rautaruukin itsemurhat: ”Työnantaja ei tullut edes hautajaisiin”

Rautaruukin itsemurhat: ”Työnantaja ei tullut edes hautajaisiin”
Julkaistu: 26.10.2009
Kuva: Rautaruukki/ Markku Heinonen
Kuva
Rautaruukin Raahen tehdas.
Kuva: Rautaruukki/ Markku Heinonen
Rautaruukin Raahen tehdas.

Rautaruukin Raahen tehtaalla sattuneet työntekijöiden itsemurhat ovat osittain johtuneet muutoksista työoloissa ja johtamiskulttuurissa, arvioi Raahen tehtaan pääluottamusmies Mika Vuoti Uudelle Suomelle. Raahen tehtaalla on tehty kolme itsemurhaa noin kuukauden ajanjaksolla.

- Lähiomaisten kanssa on puhuttu, ja sieltä on tullut selkeä viesti siitä, että kotona on tiedetty, että työ ei ole mukavaa ja se on raskasta, kertoo Vuoti.

Pääluottamusmiehen mukaan Rautaruukki on suhtautunut ongelmiin kuunnellen mutta välinpitämättömästi.

- Viimeksi itsemurhan tehneen hautajaisiin ei tullut työnantajan edustajaa henkilökohtaisesti paikalle. Kukkalaite lähetettiin.

Rautaruukki antoi tänään lausunnon itsemurhia koskien. Yhtiö kiistää, että Raahen tehtaan työoloilla ja kuolemantapauksilla olisi yhteyttä keskenään.

Vuotin mukaan työsuojeluvaltuutettu oli ilmoittanut yhtiön johdolle kahden itsemurhan jälkeen, ettei työntekijöiden selkäranka enää kestä uusia tapauksia. Sen jälkeen on tullut yksi itsemurhatapaus.

- Työnantaja on ilmoittanut, ettei ole varaa panostaa työhyvinvointiin. Viime tulos oli tappiolla, mutta ei ole mietitty, voisiko tappio johtua näistä asioista, Vuoti sanoo.

"Kuritetaan karuimmalla tavalla"

Johtamiskulttuurin muutos tapahtui Vuotin mukaan viitisen vuotta sitten. Konsernin johto muuttui ja Vuotin mukaan johtamista keskitettiin konserniohjauksen suuntaan.

- Paikallinen asioiden hoito on vaikeutunut hirvittävästi. Ohjeistus tulee Helsingistä. Tässä kuritetaan kaikista karuimmalla tavalla, mihin laki ja työehtosopimus antavat luvan.

Vuotin mukaan yksi ongelmista on ollut vuorojärjestelmien muuttaminen. Tämän lisäksi on kuritettu yt-neuvotteluilla ja irtisanomisilla.

Työntekijöiden laskelmien mukaan vuorojärjestelmien muuttaminen tuo yhtiölle 1,5-2 miljoonan euron vuotuiset säästöt. Kuitenkin sinä kuutena kuukautena, jona uusi järjestelmä on ollut käytössä, yhtiön myyntikatteesta on kadonnut 20 miljoonaa euroa, työntekijät laskevat.

- Tätä yhtälöä me emme ymmärrä, Vuoti sanoo.

Rautaruukin Raahen tehtaan itsemurhat tulivat tänään esille kahden työntekijän Kauppalehden mielipidepalstan kirjoituksesta. Raahen tehtaan työntekijät Veli Hinkula ja Pirjo Piispanen sanoivat tekstissään, että sairaslomaa ei uskalleta hakea, koska seurauksia työuraan pelätään.

 

 
Jenni Tamminen
Jenni Tamminen
 

Tähän uutiseen liittyvät asiasanat

Yritykset: Rautaruukki, Ruukki
Paikat: Raahe
 
 
 

Helsingistä ei tule mitään hyvää kenellekään

Ei pitäisi antaa mitään johtohommia Helsingin herroille.

Tehtaan johdon tulee aina olla tehtaalla eikä missään golf-glubilla.

Itsemurha on henkilökohtainen päätös monesti ilman selitettä!

Itsemurha on benjihyppy tuntemattomaan ilman elämälankaa

TV2:n Punainen lanka luotasi vaikeaa tabu-asiaa itsemurhan olemusta Maarit Tastulan juontamana. Suomi on itsemurhaluvuissa keikkunut sangen korkealla, kuten ”veljeskansa” Unkari.

Itsemurha on tapahtuma, joka jättää suuret kysymysmerkit. Asiaa on käsitelty luonnollisesti jälkeenjäävien toimesta niin itsesyytöksinä kuin ihmettelynä, kun kaiken piti olla niin hyvin ja kun minä en tiennyt!

Joidenkin tutkimusten mukaan henkilö päätyy itsemurhaan vakaasta tahdosta ja pitkän harkinnan jälkeen. Itsemurha tuomitaan useasti periksiantamisena ja sietokyvyn heikkoutena.

Luonnossa vaikuttaa eloonjäämisen ja suvunjatkamisen kamppailu, jossa eloonjäämisvietit rakentavat kykyä suvun jatkuvuuteen; siis elämänkierron ylläpitoon. Itsemurhaa voidaan tarkastella myös tapahtumana, jossa sen hetkisen eloonjäämiskamppailun nyörit katkaistaan ja valitaan hyppy tuntemattomaan.

Itsemurha on tabu, josta ei keskustella

Itsemurha on tabu, josta ei keskustella, minkä vuoksi asiasta on empiriaa liian vähän, jotta voitaisiin kiistää sen yhteiskunnalinen luonne pätevästi.

eh,

En ole kuullut, että missään työnantaja (ainakaan virallisessa ominaisuudessa) olisi osallistunut ns. tavallisen duunarin hautajaisiin. Itsari tai ei.
Hyvä vaan, ettei turhaan osallistu. Tulee vaan turhaa provosointia kuitenkin jonkun mielestä.

Meillä

Työnantajan edustaja/kollega osallistuu, ainakin siunaustilaisuuteen.
Toki kysytään omaisten mielipidettä, onko heidän mielestään sopivaa.

Miksi hehkutat inhimillistä kärsimystä noin pitkitetysti, Jenni?

Olkoon niin, että moni ihminen koki mielipahaa. Ei kai kuitenkaan ole tarkoitus, että järjestettäisiin jotkin kimppaitkut.

No jaa, olkoon. Tee mitä tahdot.

Vai että hehkutusta

Ikävää, että koet tämän olevan hehkutusta. Toivottavasti olet ainoa ja tiedoksi samalla kaikille lukijoille, että tämä juttu tai muutkaan lehtemme jutut aiheesta eivät ole tarkoitettu hehkutukseksi.

Itsemurha on vakava asia ja on kova väite sanoa, että nämä tapaukset johtuvat työoloista. Tämän jutun tarkoituksena oli selvittää tarkemmin, mikä työntekijöiden mielestä tilanteessa mättää.

t. Jenni / US

Tuossa on oikeaa toimituksellista otetta rouva Tamminen!

Hyvin sanottu! Tuossa on toimituksellista otetta!

Off topic "Puskipa vasikka tammeen"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Solženitsyn

Ivan Denisovitšin päivä (Tammi 1963)
Syöpäosasto (Tammi 1968)
Ensimmäinen piiri (Tammi 1970)
Elokuu neljätoista (Tammi 1972)
Asian etu ja muita novelleja (Tammi 1974)
Vankileirien saaristo I–II 1918–1956: taiteellisen tutkimuksen kokeilu; Vankeusteollisuus, Ikuinen liike, Arhipelag Gulag (Tukholma: Wahlström & Widstrand 1974)
Kirje Neuvostoliiton johtajille ja muita kirjoituksia (Kustannuspiste 1975)
Lenin Zürichissä (Kustannuspiste 1976)
Puskipa vasikka tammeen: tutkielma kirjallisesta elämästä (Kustannuspiste 1976)
Vankileirien saaristo III–IV 1918–1956: taiteellisen tutkimuksen kokeilu; Tappotyöleirit, Sielu ja piikkilanka (Kustannuspiste 1976)
Vankileirien saaristo V–VII 1918–1956: taiteellisen tutkimuksen kokeilu; Pakkotyö; Karkotus; Stalinia ei enää ole (Kustannuspiste 1978)
Punainen pyörä. Toinen solmu: Lokakuu 16 (Tammi 1985)

Itsemurha-ajatuksia käsiteltiin aikaisemmin

Väitteesi kuulostavat kohtuuttomilta.

Minusta ei ollenkaan kohtuuttomia

Minusta "ihmisen ääntä" pitäisi kuulla herkemmin. Tämä on paljon syvällisemmin vetoava aihe kuin orgasmivihjeet jostain englantilaisesta julkaisusta.

Hmm... ehdotuksia?

On olemassa nuoria, jotka ovat tehneet itsemurhan esimerkiksi nettikiusaamisen vuoksi. Työpaikkakiusaaminen ja koulukiusaaminen on Suomessa laitonta www.finlex.fi. Entä julkinen kiusaaminen ja esimerkiksi "savolaiset syytökset" sekä niiden vaikutus ihmisten hyvinvointiin?

Kiusaaminen http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiusaaminen

Toimittajat, asialliset viestintä ja oikeusalanihmiset sekä Internetin kuluttajat ja viranomaiset, julkisen ja yksityisen sektorin työntekijät. Miten neuvoisitte lapsia, nuoria, aikuisia ja vanhuksia viestinnässä ja etiikassa sekä vahvistaisitte suomalaista oikeusvaltioperiaatetta ja kansainvälisesti ihmisten hyvinvointia sekä yhteiskuntaa, jossa ihmiset ovat myönteisessä vuorovaikutuksessa? viestintä on myös mahdollisuus edistää hyvinvointia?

"Asianajajapäivät: Koulut kaipaavat tukea nettikasvatukseen"
..."Verkossa unohtuvat oikeudet ja velvollisuudet"...
www.asianajajaliitto.fi/viestinta/tiedotteita_ja_l...

"MLL ja Suomen Asianajajaliitto yhteistyöhön: kouluille tukea mediakasvatukseen" www.mll.fi/ajankohtaista/tiedotteet_ja_uutiset/?x4...

Tutkimuksia viestinnän vaikutuksista hyvinvointiin

Entä aikuisten mediakasvatus ja ehdotus kyseiseen?

Esimerkiksi Goljatin lööppiuutisoinnin jälkeen herjausryhmät lisääntyivät verkossa. On lisäksi nuoria, jotka ovat tehneet itsemurhan nettikiusaamisen vuoksi. Entä artikkelit, kuten "Palosta pelastunut: ”Miksi meistä yritetään hakea syyllisiä?”, Jenni Tamminen.

Lööpit voivat olla pelottavia lapsille ja niitä on kaikkien kauppojen ja kioskien ovissa. Lapsiasiainvaltuutetun kannanotossa lööppeihin on ehdotettu psykologia arvioimaan viestin vaikutuksen lapsiin www.lapsiasia.fi.

Tutkimus viestinnän vaikutuksista itsemurhien ja viestinnän vaikutuksesta ihmisiin www.stakes.fi/FI/ajankohtaista/tiedotusvalineet.ht ja www.jokela-adressi.fi, kuten www.loopitkuriin.net ovat kauheaa luettavaa.

Ehdotus lasten ja nuorten mediakasvatuksen vahvistamiseksi
www.lapsiasia.fi/c/document_library/get_file?folde...

www.mll.fi sivuilla on materiaalia avuksi, kuten
STT: "toimittajan etiikkaa ja juridiikkaa" www.stt.fi/fi/tyylikirja/toimittajan_etiikkaa_ja_j...

Minkälaisen esimerkin aikuiset ihmiset viestivät lapsille, nuorille, aikuisille ja vanhuksille? Miten neuvoisitte aikuisina ihmisinä lapsia, nuoria, aikuisia ja vanhuksia? ja miten viestintää voisi kehittää siten, että kyseinen olisi mielekkäämpää ja vahvistaisi hyvinvointia www.thl.fi?

Joukkotiedottamiseen on puututtu rikoslailla

Minkälaisen esimerkin nuorisolle antavat esimerkiksi ministerit, jotka kiihottava Suomea sotaan Helsingin Sanomien avulla?

Hmm..

Suomen perustuslain 22§ artiklan mukaan julkisen vallan on turvattava ihmisten perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.

Esimerkiksi työpaikkakiusaaminen on Suomessa kriminalisoitu www.finlex.fi. Entä julkinen kiusaaminen?

Esimerkiksi EU perusoikeuskirjassa on 54§ artiklaa, joista tiedonvälitys ja sananvapaus on 11§ artikla. www.europarl.europa.eu/charter/pdf/text_fi.pdf

Mieltääkseni 11§ artiklan tarkoitus ei ole mitätöidä 53§ artiklaa. Viestinnän vaikutuksista on paljon tutkimuksia ja viestinnällä voidaan myös edistää ihmisten hyvinvointia.

On mielestäni mielekkäämpää, että mm. perusoikeudet vahvistavat kuin mitätöivät toisiaan?

Hmm... ehdotuksia?

Jäljempänä tietoa masennuksesta, joka on sairaus, johon ihmiset voivat hakea apua sekä ihmisten valmiuksien lisäämisestä vaikeissa asioissa ja hyvinvoinnin edistämisestä esimerkiksi työpaikanvaihdoksen vaihtoehtona.

Ihmisten yleisiä reaktioita vaikeissa asioissa ja toipumisessa ovat usein sekä mm. syntipukkien hakeminen, että syyllisyyden tuntemukset ihmisillä, jotka ovat selvinneet vaikeista asioista.

Usein palvelujen lisäksi SPR:n "sivuille on listattu mahdollisia tuntemuksia ja reaktioita, joita järkyttävän kokemuksen jälkeen saattaa esiintyä. Älä vertaa omaa suhtautumistasi toisiin. Reagointi erilaisiin tapahtumiin on aina yksilöllistä." www.redcross.fi/apuajatukea/henkinentuki/fi_FI/

Kaverille vertaisapua ei kimppaitku auta

Jos ei ole menettänyt vakituista työpaikkaansa ei ymmärrä tilanteesta mitään. Olen menettänyt vakituisen työni kahteen kertaan . Toisen kerran 20-vuoden työrupeaman jälkeen ja toisen 5 vuoden.
Kyllä se lamaannuttaa kovankin jätkän.
Minä olin kova jätkä. Nyt kun asiasta on kulunut 15 vuotta olen taas kova jätkä! (eläkkeellä)

Ei työ ole niin vakavaa

Sain itse potkut puoli vuotta sitten kun koko toimipiste suljettiin. Eipä ole tullut mieleenikään, että sen takia pitäisi itsemurhaa tehdä. Työnantajahan voisi vielä luulla olevansa tärkeä, jos potkuihin niin radikaalisti suhtautuisi.

Itse ehdin olla vain kahdeksan vuotta samassa työpaikassa, mutta pikemminkin olen tyytyväinen, että sain senkin aikaa tehdä hommia hyvässä porukassa hyvällä palkalla. Taloudellisista syistähän töissä yleensä käydään? Ei työsuhde mikään rakkausavioliitto ole, jota pitäisi jäädä kaipaamaan. Elämä jatkuu, vaikka rahaa onkin käytettävissä aiempaa vähemmän.

Itse olen aiemmista työpaikoista irtisanoutunut oma-aloitteisestikin, joten henkinen sidos työnantajaan ei siinäkään mielessä ollut enää yhtä vahva kuin ensimmäisessä työsuhteessa. Jos ei uusia hommia löydä, kannattaa panostaa vaikka harrastuksiin. Joku voi vaikka keksiä harrastuksen parista itselleen uuden ansiotyönkin.

Sen ymmärrän, että potkujen saaminen voi tuntua rankemmalta, jos on ollut pitkään samassa paikassa ja kuvitellut jatkavansa eläkeikään asti. Jos on vielä elänyt kädestä suuhun, taloudelliset ongelmat voivat pahentaa tilannetta.

Hmm..

työpaikan vaihtaminen ja esimerkiksi yrittäjyys, opiskelu yms. ovat myös vaihtoehtoja...

Miten kehittäisit ihmisten työhyvinvointia ja vähentäisit työpaikkakiusaamista sekä julkista kiusaamista, jotka vaikuttavat myös organisaatioiden kannattavuuteen?

Mielestäni esimerkiksi julkisella, kuten yksityisellä sektorilla olisi paljon enemmän resursseja ihmisten hyvinvointiin, jos ihmisiä useammin kehuttaisiin ihan aiheesta www.suomi.fi.

Linkeissä materiaalia ihmisten auttamiseksi ja ehdotuksia hyvinvoinnin edistämiseksi. Esimerkiksi Internetissä on paljon tietoa masennuksesta, joka on sairaus, johon ihmiset voivat hakea apua sekä ihmisten valmiuksien lisäämisestä vaikeissa asioissa ja hyvinvoinnin edistämisestä esimerkiksi työpaikanvaihdoksen vaihtoehtona.

Ihmisten yleisiä reaktioita vaikeissa asioissa ja toipumisessa ovat usein sekä mm. syntipukkien hakeminen, että syyllisyyden tuntemukset ihmisillä, jotka ovat selvinneet vaikeista asioista.

Usein palvelujen lisäksi SPR:n "sivuille on listattu mahdollisia tuntemuksia ja reaktioita, joita järkyttävän kokemuksen jälkeen saattaa esiintyä. Älä vertaa omaa suhtautumistasi toisiin. Reagointi erilaisiin tapahtumiin on aina yksilöllistä." www.redcross.fi/apuajatukea/henkinentuki/fi_FI/

Kiitos

Nuo sivuston virkamies-politrukit kuten Ton eivät elämää tajua, mutta tyhmäähän olisi niiltä ajatuksia odottaakaan.

Kiitos sulle. Sain kai taas sun vertaaspuheella kattottua ittiä peilihin ja kasattua itteni.

Jos punikki Neva tuloo ny tähän, otan miälelläni elinikääsen bannin sanomalla mikä se on.

"Liike" ääriasenteinen oikeistolainen.

Miksi et tee sitä vapaaehtoisesti- Teikäläisille kaikki ovat "punikkeja", jotka ovat toista mieltä.
Ääriasenteisena eläminen ei ole helppoa elämää.

Liiike on sydämettömyydessään liikuttava

On todella liikuttavaa, että Liike liikuttuu kivisydäntä myöden siitä, että myös Uudessa Suomessa kaikuu ihmisen ja inhimillisyyden ääni.

Kehottaisin Liikettä ensiksi perehtymään Rautaruukkin lukemalla kirjat: Rautatehdas Raaheen ja vaikka kirja Asser Siuvatista.

Tietokonetaitoinen löytää kirjat melko helposti Frank-monihaulla pääsivulta http://www.kirjastot.fi

Seuraavaksi odotan KTK Pasi J. Matilaisen oodia kultakannalle, joka olisi puolittanut tai kolmasosaistanut rahamäärän hiljattain aiheuttaen kapinoita ja nälänhätälevottomuuksia.

Liike on sentään Mies

Mutta on todella liikuttavaa, että Neva on liikuttunut kivisydäntään myöten kultakannasta, vaikkei siitä mitään ymmärrä ja vaikkei se edes tähän asiaan millään tavalla liity.

Kultakanta on multakanta

Minusta kultakanta on kaunis kuin sota: siinä on (tuho)voimaa. En kiihotu käsiaseiden ruudinhajusta niin kuin kersantti Jyrki Kasvi, en lähimmäisten murhaamisesta niin kuin jotkut takapihoilta värvätyt rauhaanpakottajat, jotka eivät saa tyydyttää itseään demokraattisessa yhteiskunnassa, joka kunnioittaa ihmisoikeuksia ja perustuslaillisuutta.

Nykyinen kullan dollarikurssikin kertoo jokaiselle, millainen deflaatiosyöksy kultakanta olisi.

Ei rakettitiedettä

"Nykyinen kullan dollarikurssikin kertoo jokaiselle, millainen deflaatiosyöksy kultakanta olisi."

Fiat-Dollarin kurssi suhteessa kultaan ei kerro kenellekkään yhtään mitään tilanteesta, jossa oltaisiin kultakannassa. Tästä ovat useat eri ihmiset vääntäneet sinulle rautalankaa, mutta ei vain näytä menevän jakeluun.

Ruukin itsemurhat

Tuleepa juttua lukiessa, Vuotin ym kommenteista mieleen äitivainajani sanonta, että kaikkea se lapsen mieli tekee kuin tiineen ämmän pierua!
Mielestäni työnantajalla on ehdoton oikeus ja jopa välttämätön velvollisuus järjestellä työaikoja paremman tuloksen saamiseksi. Nytkin järjestelyt ovat tapahtuneet voimassa olevien lakien ja sopimusten mukaisesti. Mistä siis urputetaan?
Työnantajalla ei liene mitään velvollisuutta osallistua työntekijän hautajaisiin. Vai onko johonkin näin kirjattu?
Myyntikatteella on tapana heiketä myynnin arvon vähetessä. Siihen tuskin vaikuttaa jonkin työtekijä vuorolistan muutos.
Jos työtekijät ovat niin "heikkopäistä" laatua etteivät he kestä normaalia elämää, mihin kuuluu jatkuva epämarmuus työpaikan pysyvyydestä ja oman työsuhteen jatkumisesta, niin rekrytointi henkilostöä palkattessa on epäonnistunut.
MIKÄÄN EI OLE NIIN VARMAA KUIN EPÄMARMA
Taisteluterveisin RWRA

Työnantaja hautajaisissa

Raahessa on edelleen yhteisöllisyyttä. Tarina ei kerro, lähettikö Rautaruukki edes adressia hautajaisiin. Jossain maassa järjetettäisiin tästä jo kristalliyö tai hautajaismielenosoitus.

Raahen rautatehtaan sielunelämän ymmärtäminen meni jo silloin, kun Rautaruukin pääkonttori Kaukovainiolla tyhjennettiin.

Höpsistä

"Jossain ,maassa..."

Valtioita lienee t_o_n tarkoittanut, no, enivei, eipä taida moisia "maita" enää olla pystyssä "kristalliöitä" kokemassa.

Hautajaisadressista olen samaa mieltä kuin muutama muu täällä.. tympiää on yrittää saada työnantaja "näyttämään" syylliseltä asiasta joka perustuu ihan puhtaaseen vapaaehtoisuuteen. Ja kukathan oli ilmeisesti kuitenki toimitettu kauniina eleenä, joten... so... ?

"Raahen rautatehtaan" sielunelämästä ei ole käsitystä vajaan reilun 35 vuoden työelämäkokemukseni pohjalta, mutta uskoisin että kyseessä on ihan normaalien liike-elämän lainalaisuuksien alla toimiva yritys. On se pääkonttori sitten ihan missä tahansa.
Patruunoiden aikaa ei enää Suomessa ole.

Empatia- ja moraalikato

Olen aina tiennyt, että tulosjohtajilta puuttuu aivoista jotain empatiakeskuksia, joita tarvitaan johtajuuteen.

Mallia Juuso Waldenista!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Juuso_Walden

http://www.youtube.com/watch?v=ISuxH9Z8beE

ja Isosta Helgestä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Helge_Haavisto

Suomi on siirtynyt 1980-luvulla tunareiden ja 2000-luvulla nilkkien aikaan.

Hmmm..

Itsemurhat ovat surullinen asia kaikille yrityksessä ja mm.säästötoimenpiteet, kuten yt-neuvottelut eivät ole mieluisia myöskään yritysjohdolle.

Yritysten myönteinen taloudenkehitys työllistää ihmisiä. Verojen lisäksi yritykset maksavat ihmisille palkkaa, joilla maksetaan esimerkiksi ilmaisia palveluita, kuten terveydenhoitoa.

Kuinka ihmisten hyvinvointia voitaisiin edistää? ja miten organisaatioissa voitaisiin mielestänne edistää työhyvinvointia, joka edistää humaanin näkökulman lisäksi yritysten kannattavuutta?

Esimerkiksi työttömyyskorvaus voitaisiin vaihtaa mielestäni vähätyöllisyyskorvaukseen, eli kannattamattoman työttömyyden sijaan ihmiset tekisivät vähän töitä, jolloin yrityksissä ja julkisella sektorilla olisi työntekijöitä ja yt-neuvotteluiden myötä töissä olevien ihmisten työmäärää voitaisiin helpottaa. Lisäksi kyseisen myötä ihmisten osaaminen säilyisi ja järjestely vähentäisi syrjäytymistä.

hmm..

Suuryritysten lisäksi "Pieniä ja keskisuuria yrityksiä on Suomessa yhteensä liki 250 000. Tämä on yli 99% koko Suomen yrityskannasta. Näistä yrityksistä suurin osa on alle 50 henkeä työllistäviä pienyrityksiä, joiden palveluksessa toimii noin 615 000 henkeä." Tietopaketti yrittäjille
www.suomi.fi/suomifi/suomi/tietopaketit/yrittajill...

Tietopaketissa on paljon tietoa yrityksissä työskenteleville ihmisille ja yrittäjyydestä useissa asioissa ml. työhyvinvointi www.suomi.fi/suomifi/suomi/tietopaketit/yrittajill...

Eurooppalainen portaali pk-yrityksiä varten
http://ec.europa.eu/enterprise/sme/index_fi.htm

EU-rahoitus yksinkertaistuu
http://ec.europa.eu/news/economy/070329_1_fi.htm

Eurooppa-rahoituksen avulla ihmiset voivat myös työllistää itseään EU rahoituksen opas ja "Euroopan unionin rahoittamat ohjelmat, toimet ja hankkeet perustuvat unionin jäsenvaltioiden yhdessä asettamiin poliittisiin tavoitteisiin. EU-ohjelmien aihealueita ovat esimerkiksi nuoriso, kulttuuri, tutkimus ja kehitys, sosiaali- ja terveysasiat, ympäristö, energia sekä koulutus. Ohjelmien hallinnoinnista vastaavat kansalliset viranomaiset ja Euroopan komissio." www.eurooppa-tiedotus.fi

hmm..

Jäljempänä kommenteissa paljon palveluita ihmisille vaikeissa asioissa. Ihmisten yleisiä reaktioita vaikeissa asioissa ja toipumisessa ovat usein sekä mm. syntipukkien hakeminen, että syyllisyyden tuntemukset ihmisillä, jotka ovat selvinneet vaikeista asioista.

Usein palvelujen lisäksi SPR:n "sivuille on listattu mahdollisia tuntemuksia ja reaktioita, joita järkyttävän kokemuksen jälkeen saattaa esiintyä. Älä vertaa omaa suhtautumistasi toisiin. Reagointi erilaisiin tapahtumiin on aina yksilöllistä." www.redcross.fi/apuajatukea/henkinentuki/fi_FI/

Niinku

"Tuleepa juttua lukiessa, Vuotin ym kommenteista mieleen äitivainajani sanonta, että kaikkea se lapsen mieli tekee kuin tiineen ämmän pierua!" Minun mummoni sanoi viisaasti, että "Kaikkea se kippeen kanan miel tekköö – niinku sairaan kanan paskoo!".

Mielestäni työnantaja ei ole syypää itsemurhiin, eikä työnantajan edustajalla ole velvollisuutta käydä itsemurhan tehneen työntekijän hautajaisissa. Toisaalta: jos työpaikalla on huomattu nykyisen työn organisoinnin aiheuttavan kohtuutonta kärsimystä ja laskevan tuottavuutta, siihen yritysjohdon pitäisi kiinnittää huomionsa pikimmiten.

Ei uskalleta hakea sairaslomaa!

  • "Raahen tehtaan työntekijät Veli Hinkula ja Pirjo Piispanen sanoivat tekstissään, että sairaslomaa ei uskalleta hakea, koska seurauksia työuraan pelätään."<\li>

    Siis mitä? Eikö se ollutakaan niin, että 10 prosenttia muutetun työvuorojärjestelmän paristasadasta työntekijästä on sairaslomalla?

    http://www.kaleva.fi/uutiset/Pohjois-Suomi/Tyovuor...

    Puhuvat jo ristiin omia juttujaan... huvittavaa.

    Totuuthan on, että sairaslomien takia linjat eivät tahdo pyöriä vaan seisovat.

    ...ei uskalleta hakia??! Kaikkia muuta!

    Töihin jätkät nyt jotta saadaan firma pidettyä pystyssä!

  • Liian suuri työntekijöiden järjestäytymisaste syynä?

    Sen siitä saa kun työntekijät kuuluvat liittoon niin jokaisesta asiasta tulee ongelma.

    Kun lama kokeilee

    Niin ainakin firmassa jossa olen töissä ovat ulkona ne jotka eivät kuuluneet liittoon ja joiden ammattitaito on heikoin. Yritys katsoo muutamaa asiaa, ammattitaito ja se oikea käytännön taito ja ammattiliitto. Liitoista saa tietysti olla pitämättä mutta kyllä se on antanut paremman selkätuen kuin ilman.

    Ammattiliitot kauhistuttavat ...

    ... jäsenistöään työnantajien hirmutöillä!

    SAKn agitaattorit villitsevät työtätekevää proletariaattia kauhukuvilla!

    EKn valkobandiitit MURHAAVAT työsopimuksen ta-va-tes-saan!

    Vuorojärjestelyt ajavat työntekijöitä itsetuhooon!

    - - -
    Joopa joo, mikä "malliotsikoista" EI sovi joukkoon... ? Ei liene aivan järjenvastainen ajatus että valveutunut ay-intelligentsia pyrkii (myös) hyödyntämään ns. "vallitsevan tilanteen".

    Olisikohan syytä siellä TOIMITUKSESSAKIN pyrkiä analyyttisempaan, ja ennenkaikkea, kiihkottomaan uutisointiin. Etenkin kun huomioidaan asiakokonaisuuden taustalla oleva suuri ja peruuttamaton murhe ja hätä.
    Tekisipä mieli sanoa että, "Hävetkää".. mutta jätän sanomatta, jospa tulisi mieleen ihan auttamatta.

    Totta maar siellä ovat

    Totta maar siellä ovat ay-politrukit esittämässä enkeliä ja tuomaria, vain lääkäriys puuttuu.

    Komppaan RWRA:ta

    Työnantajan tärkein velvollisuus työntekijöitään kohtaan on varmistaa mahdollismman monelle työ pitkällä tähtäimellä. Tämä tarkoittaa yleensä ajoittain (huonoina aikoina)YT-neuvotteluja ja lomautuksia/irtisanomisia. Näin tehdään että suurimmalle osalle säilyisi työtä. Vaihtoehto on upottaa koko yritys kahden vuoden sisällä. Mielestäni ensimmäinen vaihtoeho on paljon parempi.

    Samaa mieltä

    RWRAn kanssa täysin samaa mieltä.

    Miten on mahdollista että koko yt-menettelyn perustarkoitus on käännetty toisen osapuolen edustajien (= juoksuhaudoissaan TESetit päällä lymyävät luottamusmiehet ja muut "ay-elätit") toimesta ympäri.
    Turha on syyllistää työnantajia "ahneudesta tai lyhytnäköisyydestä", kun itse ovat valmiita ajamaan yrityksiä vaikka konkurssiin.
    En ymmärrä miten ihmiset voivat antaa rahaa ja valtakirjoja sellaisille liitoille jotka toimivat omien aatteidensa ja ideologiansa (= lue omien etujensa) puolesta, ja vaikka oman jäsenensä etujen vastaisesti! Haloo!!!!

    Suomalainen työntekijä

    Puhutte mitä puhutte ,Suomalainen työntekijä on maailman parhaimpia kun sen kanssa ollaan oikeudenmukaisia.

    olen itse ollut vuosia työjohdollisessa tehtävässä ja olen ollut aina oikeuden mukainen, enkä ole antanut henkilökohtaisuuksien tulla vaikuttamaan työhön.

    Olin telakalla työnjohtajana ,osastot menivät siellä lakkoon mutta ei oma osastoni,johtui siitä että he eivät nähneet syytä lakkoiluun ja heitä oli aina kuunneltu kaikissa asioissa ja otettu niihin kantaa.

    Sanoin silloin että en valvo teidän tekemisiänne kun ette tee töitä ,mutta valvon että työt tulee hyvin tehtyä.Osastoni oli ainut josta ei tullut ns korjauslistoja vaan kaikki meni normaalin urakan puitteessa.

    Olen kiertänyt myös muissa maissa asennuksien valvojana ,joten voin kyllä verrata muiden maiden työn moraalia.

    Kunnioitan Suomalaista työntekijää,enkä epäröisi pestata kainuun miestä töihini.

    Kovin on kritiikitöntä

    Kyseessä on ilmeisen katkera luottamusmies, joka saa vuodatella näillä palstoilla sydämensä kyllyydestä. Itseänikin ihmetytti otsikko, katsooko US tosiaankin, että työnantajan pitäisi tuhansien ihmisten työpaikalla käydä jokaisen hautajaisissa.

    Ettei vaan olisi niin, että ay-jäärät ovat itse kyykyttäneet joukkojaan niin, että työntekijät eivät uskalla enää tulla työhön. Kyllä kai suomalainen perusduunari sen ymmärtää, että leipä ja muu hyvinvointi tulee työstä eikä oman työnantajan toiminnan vaikeuttamisesta! Paperiteollisuushan heittelee Suomelle jo hyvästejä, seuraavaksi ay-kommarit taitavat ajaa metallifirmat muualle.

    Olisiko kyseessä nuoret miehet

    Minä en varsinaisesti asiaa tiedä, mutta kokemuksesta sanoisin, että nuoret miehet, vasta aikuistuneet, ovat alttiimpia itsemurhille.Juttuja nuorten itsemurhista kantautuu aina kuulolle. Ne ovat niin turhia itsemurhia.

    Nuorena ei ole vielä sitä kokemusta, että vaikka seinä tulisikin vastaan, senkin läpi mennään.

    Kyllä tämä lamakin tuo mukanaan itsemurhia. Kaikki eivät kestä taloudellisia paineita. Joillekin jo epäonnistumisen tunne on liikaa.

    Rautaruukki hävetköön kylmää henkilöstöpolitiikkaansa, jos näin on ettei edes hautajaisiin ole osallistuttu.

    Jotkut ovat vain niin typeriä, ajattelemattomia ja pahoja ihmisiä, etteivät välitä "pehmoilla". Ihmisiä voisi kohdella ihmisinäkin. Voi olla, että he jopa "tuottaisivat" paremmin, jos ihmisenä kohdeltaisiin.

    Ei taida nyt olla kyse iästä

    Jotkut päättävät päivänsä ehkä vähän turhankin heppoisesti, mutta päättävät kuitenkin.

    Teillä naisilla ajattelu voi mennä vähän toisin kuin meillä miehillä.

    Voi vai :)

    "Teillä naisilla ajattelu voi mennä vähän toisin kuin meillä miehillä." Vakava aihe, mutta tuo hieman hymyilytti.

    Minä olen kuullut vain yhden tutun tehneen itsemurhan, joka oli jo aikuinen mies. Nuorien tekemistä itsemurhista kuulee tämän tästä, ja syyt ovat täysin turhia: rakkaussuruja tai työelämän paineita. Tai ainakin ne oletetut syyt. Ihmiset kun yrittävät hakea niitä konkreettisia syitä.

    Legenda elää

    Eugen Schauman tulee mieleen - kuin myös Kari Kairamo ja Timo H. A. Koski.

    Ei Eugen Schauman ehkä tehnytkään sitä

    Hän joutui vain väärään paikkaan väärällä hetkellä. Venäläiset santarmit ampuivat itse Bobrikovin. Hän ei nimittäin mennyt vastapäiseen venäläiseen sairaalaan, koska tiesi että hän ei ole siellä turvassa. Hän meni suomalaiseen sairaalaan, jossa kuoli.Schaumanilla ei ollut edes mitään syytä olla niin suomenmielinen, hän oli puolalainen.

    Santarmit joutuivat tappamaan myös Schaumanin, koska hän näki tapahtuneen. Schaumanilla oli lisäksi luodinreiät niin, ettei hän olisi voinut itse itseään ampua.

    kaikkea sitä oppii, kun lukee nettiä :)

    Sosiaalivallankumoukselliset yhteydet

    Eugen Schaumania kannattaisi lukea kansainvälisenä terroristina. Vastustuspuolueella oli yhteyksiä henkilöterroristisista menetelmistään tunnettuihin sosiaalivallankumouksellisiin.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Eugen_Schauman
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Waldemar_Schauman

    Päivälehti lakkautettiin terrorismin ymmärtämisen vuoksi. Tätä ei sen seuraaja, nuorsuoamlainen Helsingin Sanomat aina muista.

    Miksi muut kestävät?

    "itsemurhat ovat osittain johtuneet muutoksista työoloissa ja johtamiskulttuurissa, arvioi Raahen tehtaan pääluottamusmies Mika Vuoti".

    Ymmärtäisin yllä olevan, mikäli siinä olisi ollut kyse henkilöön kohdistuneesta työpaikkakiusaamisesta. Miksi muut sitten kestävät työolot ja johtamiskulttuurin?

    onko liitto painostaja..

    Kovia sanoja pudotelee tämä Vuotin poika mutta samaa heimoa taitaa olla kuin luotamusmiehet jotka ennen maailmassa istuivat järjestäytymättömiä ulos tehtaalta.Kymmenykset piti maksaa liitolle ja jos et maksanut niin ulos vaan. Ei liittoa kiinnostanut ahdistaako vai ei ja mistä toimentulo tulee. Sama meininki taitaa olla voimissaan Suomenmaassa vieläkin vaikka työpaikat ovat noista ajoista muuttuneet paljon paremmiksi.

    Kylmää ajattelua

    Firman juhlissa on muodikasta kiittää henkilöstöä yhtiön tärkeimpänä voimavarana, tarjota safkaa ja pari juomaa. Näkyykö hehkutettu kiitollisuus arjessa, kun pelko kilometritehtaasta on jatkuvasti mielessä. Pörssiyhtiön osakkaat odottavat luonnollisesti tulosta. Pari lomautusta tai irtisanomista ei osakasta hetkauta. Ihminen on jo aikaa sitten muuttunut numeroksi

    Äärimmäiseen ratkaisuun voi olla monia syitä. Pienellä paikkakunnalla tennarin kuvan takalistostaan löytänyt saattaa joutua kestämättömän huhumyllyn kohteeksi. Vaikka Erkki ei olisikaan koskaan juonut, naapurit tietävät häneen juoneen työpaikkansa, perheensä ja asuntonsa. Aikamoinen teräskurkku metallialalla elämäntyönsä tehneeksikin. Häpeä ajaa heikon valitsemaan oikotien.

    Surkeita työnantajia

    On olemassa surkeita ja vielä surkeampia työnantajia. Harvan työpaikan ilmapiirikyselyt ylistävät työnantajaa. Jostain syystä kuitenkin on niin, että mitä vahvempaa ay-toimintaa työpaikalla on, sitä negatiivisempi ilmapiiri työntekijöiden keskuudessa vallitsee. Se näkyy kateuden värittämänä kuppikuntaisena kyräilynä ja huonoina välineinä johtoon. Ay-liikkeen lietsomat työntekijät ajautuvat asiasta kuin asiasta konfliktiin keskenään ja johdon kanssa. Siinä on lujimmankin rautahermon psyyke kovilla.

    Ay-liikkeen politrukit; luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut, myrkyttävät ilman tehokkaammin kuin lounaaksi syöty hernekeitto. Pitkään jatkunut myrkytystila johtaa vaaralliseen psykoosiin (tämä ei ole diagnoosi, vaan retorinen tehokeino, joka voi siitä huolimatta pitää paikkansa). Terveessä ilmapiirissä asioista yleensä saadan aikaiseksi jonkinlainen kompromissi.

    Totta!

    Pahana porvarina ja kiivaana kommunistina allekirjoitan nim. Kultarahan kommentin.

    Jos sallitte, esitän vielä yhden kysymyksen: kuka on kieltänyt maalaisjärjen käytön?

    Ettekkö ymmärrä, mitkä paineet esimiehillä/projekteilla on?!

    Tuollakin noita itsareita on ollut lähes 1 / viikko! Mitään projekteja ei pystyttäisi vetämään, jos joka viikko pitäisi mennä kirkkoon - viimeksi kun olin hautajaisissa, niin siinä meni lähes koko päivä.

    Musta kukkien lähettäminen on ihan jees.

    Pitää muistaa myös liiketoiminnalliset tavoitteet: "Show must go on!" Kuolleelle on samantekevää, tuleeko pomo sinne kirkkoon, mutta firmalle voi olla paljonkin haittaa, jos joka itsarintehnyttä aletaan jotenkin "juhlistamaan".

    Vähän perspektiiviä, pliis.

    Hieman inhimillisyyttä

    Peräänkuulutat perspektiiviä. Raha ei kuitenkaan saa koskaan ylittää ihmistä. Tuntemattoman alaisen hautajaisiin osallistuminen on toki amerikkalastyylistä tekopyhyyttä ja tuskin aina edes läheisten toivomaa. Silti vertaus tulosvastuullisuuteen on varsin kylmä. Kyseessä on kuitenkin ihmiselämä, ei neljännesvuositulos.

    Omistan jokusen Rautaruukin osakkeen. Jutusta jäi hieman paska maku suuhun. Taidan pistää osakkeet kaupaksi huomenna ja huuhtoa maun pois paikallisessa. Kai niillä viitisen tuoppia saa. Ajattelin vetää ne poismenneiden muistoksi, vaikka en heitä tuntenutkaan.

    Kannanotto se on tuokin

    .. tosin jäin ihmettelemään kenelle sen oikein kohdistat. Tietty se on hyvä "tekosyy" mennä baariin, mutta tuota et ehkä tarkoittanut?
    "Tulosvastuullisen" kirjoitus nyt oli ilmiselvä provo, eikä siitä varmaan kannata kenkään käydä kommentoimaan. Jos ei ollut, niin sitä suuremmalla syyllä.

    Yleisesti ottaen, muistuttaisin myös siitä että esimiehet ja muutkin johtajat ovat ihmisiä, eivät kasvottomia, tunteettomia koneita. Heillä on samanlaiset paineet ja pelot omassa työssään. Myös heillä on sosiaaliset sidosryhmät, epäonnistuminen työ-, perhe-, ja sosiaalisessa elämässä on samanlainen katastrofi (?) kuin "duunarillekkin".
    Paineita saattaa olla paljon enemmän, taustalla on jopa koko yrityksen selviytyminen velvoiteistaan, mm. palkanmaksusta henkilökunnalleen, veroista valtiolle sekä ostolaskuistaan. Omistajienkin odotukset on tunnustettava, johan OyL toteaa että osakeyhtiön tulee tuottaa voittoa omistajilleen (ellei yhtiöjärjestyksessä nimenomaan muuta määrätä).
    Ei se potkujen ja lomautusten antaminen herkkua ole, sen voin sanoa että kyllä niiden asioiden kanssa on monia unettomia öitä joutunut viettämään. Ja joku nekin asiat aina tekee, siinä ei yhden "pomon" mielipiteet paljon realiteettien edessä paina.

    Nokia ja kumppanit

    Jep

    Nokia, Perlos, Scanfil, Elcotec,Nsn......

    Ottiko NOKIA osaa työläistensä suruun ?

    Pääluottamusmies Mika

    Pääluottamusmies Mika Vuoti sanoo näin: "Lähiomaisten kanssa on puhuttu, ja sieltä on tullut selkeä viesti siitä, että kotona on tiedetty, että työ ei ole mukavaa ja se on raskasta, kertoo Vuoti."

    Ei ole totta!

    "työ ei ole mukavaa ja se on raskasta"

    Onhan se! Totta kai se on ja on aina ollut! Ainakin 100 vuotta! Se on aivan sama missä vuorojärjestelmässä sitä kuletaan niin vuorotyö on RASKASTA! Tämähän alkaa kuulostamaan kuin se olisi jotain ihan uutta!!?? Onko tämä tosiaan nuin vaikia ymmärtää!

    Jos ihmiset alkavat sen perusteella tekemään itsemurhia, että työ ei ole mukavaa ja se on raskasta, niin huh huh mihin olemme joutumassa.

    Tämähän on nykypäivää, että työ on raskasta. Ei sitä saa makaamalla sitä palkkaa enään niin kuin ennen. Miten ihmiset eivät tätä ymmärrä? Eletään jossain 60-luvulla! Herätkää jo tähän päivään herranen aika sentään!

    Nämä tietyt lietsovat tätä pahaa kuin jotain uskontoa. Työnantaja on paha paha paha! Kaikki mitä työnantaja ehdottaa on sieltä ja syvältä. Kaiken tavoitteena on vain ja ainoastaan saada työnantajalle mahdollisimman paljon vahinkoa aikaan, joka loppupeleissä napsahtaa aina ikävästi omaan nilkkaan. Käsittämätöntä toimintaa, eikä kukaan voi näille kaheleille muka yhtään mitään.

    Suomalainen työelämä

    Otsikko kertoo että katselen asioita duunariperspektiivistä. Silti uskon ymmärtäväni paineet joita yrityksillä on globaalitalouden pyörteissä. Monet kommentoivat ay-liikettä kuin eläisimme edelleen kommari-porvarivastakkainasettelun aikaa. Uskon että nykyinen ay-liike pyrkii edesauttamaan siinä, että yritykset voivat toimia myös meidän maassamme.
    Kuten ihmisiä, myös työkulttuureja on monenlaisia. Kaikki mtä maailmalla opitaan, ei suinkaan ole ihailtavaa. Kutsutaan sitä vaikka kiinalaiseksi työkulttuuriksi. Siinä ihminen on täysin alisteinen työelämälle eli on valmis joustamaan esim. päivystyksiin ja on periaatteessa aina kutsuttavissa työhön. Mitkään rajoitukset, esim perhe-elämä, eivät saa rajoittaa sitoutumista tuotantoon. Sinkku onkin ihanne tälle työkulttuurille. Kvartaalitaloudessahan esim työvoiman uusintaminen ei ole mitenkään merkittävää, koska työvoimaa on tarkoitus saada muualta tai tuotanto siirretään sinne missä on suurimmat resurssit. Näissä paineissa kaikki eivät tietenkään tule kestämään ja heidät löydämme mm.itsemurhatilastoista. Huonoin on tilanne paikkakunnilla joissa ei ole mahdollisuuksia vaihtaa työnantajaa. Ihminen on hauras ja mieli voi särkyä.

    Tapahtuivatko tehtaalla?

    Olikohan sanamuoto oikein kun sanottiin itsemurhien tapahtuneen tehtaalla? Tuskin tapahtuivat tehdasalueella, muuten me raahelaiset olisimme kuulleet niistä. Sanat merkitsevät jotakin, se pitäisi toimittajienkin, varsinkin toimittajien, tietää.

    France Telecom

    France Telecomissa on tapahtunut 25 itsemurhaa 20 kuukaudessa mikä on alle kansallisen keskiarvon - eli France Telecom on tehnyt palveluksen maalleen alentamalla itsemurhalukuja!

    France Telecom Suomessa

    Hyvä että toit tämän Eurooppalaisen ilmentymän tähän keskusteluun. Keskiarvo tai ei, se on vaan liian monta itsemurhaa yhden firman keskuudessa. Ja voimme vaan arvata mihin tämä Suomen YT ja irtisanomisjuhla vielä johtaa samaisella alueella. Ja keskustellaanko tästä julisesti? Älä unta näe niin kauan kun on joku Vanhanen tämän ylpeän ja vedätettävän kansan johdossa.

    nuori nuorikko keskittyy nyt uutistoimittajan työn opetteluun,

    miettii samalla mikä on roolinsa,
    eikä räksytä kakaran tavoin aiheelliseen ja asialliseen kommentointiin osallistuneita,
    eikä ota liian vaikeita aiheita oppipoika-aikanaan sörkittäväkseen.
    koko juttu olisi ollut syytä jättää tekemättä, taas kerran.

    mietintämyssy päähän.

    Liikkeen kommenti oli epäasiallinen

    Minusta epäasialliseen nälvimiseen saa vastata rajusti. Jokainen vanha herra kaipaa joskus "halosta". Toinen vaihtoehto olisi olla puujumala STT:n, Janne Virkkusen, Reetta Meriläisen, HS:n poliittisen toimituksen esimiehen tai STT:n tapaan ja vaieta: vastauksia seuraavassa elämässä.

    Uskon, että myös lukijoilta menee aikaa uuden mallin oppimiseen, siihen, että myös toimittajalla on omakin mielipide, joka ei ole salakavala.

    hidasta joskus hiukan.. ja lue mitä on aiemmin sanottu, ja miksi

    (toimitus toimittaa ja lukijat kommentoi, toim.huom. sallittu
    - näsäviisas nykynuorten äksyily ei kuulu asiaan missään työpaikassa, varsinkaan asiakkaille.)

    sitäpaitsi kauppalehden jutussa puhutaan kuolemantapauksista ja että huhutaan itsemurhista.
    taas kerran aiheesta oli yhtaikaa monta uutista, jolloin hepo karkaa ja osa katoaa.

    Liike osallistui keskusteluun aktiivisesti, omaa elämäänsä jakaen. Tuotakin taustaa vasten toimittajan lapsellinen kommentti oli täysin sopimaton.

    tänään oli taas toimituksellinen anti kaikkiaan hyvin hmm? lopettaako uudensuomen lukeminen vai ei. no, parastahan täällä ovat asialliset ja monipuoliset keskustelut fiksujen lukijoiden kesken.
    valitettavasti niitä sabotoivat eniten jatkuvasti toistuvat päällekkäisuutisoinnit! (tilapäiset älykääpiöt ovat onneksi ajoittaista kampanjaväkeä.)

    ps -asiasta asiaan:
    katsopa tuoreimpien kommenttien listaa kirjoottaessasi, ainakin joskus. rss-feed?
    asiaa kirjoittaessasi tekstejäsi on nautinto lukea ja ovat täyttä asiaa ja tarkkanäköisiä havaintoja! vaan alteregoko on taas vauhdissa, ei tosin pahimmillaan tai törkeimmillään, kun tulee lyhyitä tokaisuja jokaiseen kommenttiin.

    terveisin another obotbar ag. prov.
    atomkraft nein danke, stuk ja.

    unohtui äskeisestä: otsikoiden harhaanjohtavuus, jopa

    oli taas tänään lööppitasolla. ja vaikutti osaltaan keskusteluja aiheettomasti provosoivasti.

    lisäksi työelämän vaatimuksista kirjoittaminen vaatii ymmärrystä ja kokemusta, niin työelämästä kuin elämästä yleensä.

    eräskin rautaruukki-kommentoija muuten viittasi wincapitan liittyvän asiaan...

    näitä kommentteja on viime päivinä hyväksytty ilm. klo 10-19.

    have you ever tried waiting 5 min before pressing enter?

    Olisin kiinnostunut

    Olisin kiinnostunut tietämään minkälainen tämä uusi työvuorojärjestelmä on? Ja millainen oli se entinen?
    Kiitos.

    Karua kieltä kertoo nämä

    Karua kieltä kertoo nämä itsemurhat. Mutta toisaalta en ymmärrä niitä. Onko tämä sitten tätä koko ikänsä samassa duunissa tehneiden vanhan liiton työntekijöiden loppuun palamista. Jos ei työolot nappaa ja pomo ei tule vastaan missään, niin kylmästi lappu pöydälle ja takki niskaan. Noin sitä on ennenkin huonot firmat lopetettu.

    Mikä on sitten työnantajan "velvollisuus" näissä tilanteissa? Eihän työnantajan velvollisuus työsuhteen katkettua enää ole mikään. Katkesi se työsuhde millä tavoin tahansa.

    Lämmin osaanotto omaisille ja ystäville

    Miten mielestänne ihmisten hyvintointia ja työhyvinvointia voitaisiin edistää ja ennaltaehkäistä itsemurhia sekä vähentää ihmisten masentuneisuutta?

    SPR:n linkissä on paljon neuvoja ja palveluita ihmisille
    www.redcross.fi/apuajatukea/henkinentuki/fi_FI/

    EU:ssa kuluu arvioiden mukaan 2/3 Suomen BKT:sta mielenterveyden kuluihin. Esimerkiksi masennuksen oireet ovat usein ihmisille itselleen tiedostamattomia ja masennukseen on paljon apua mm. terveyskeskusten kautta.

    Terveyskeskuksissa työskenteleville ihmisille apua hakevat ihmiset ovat normaali asia. Masennus on sairaus, jonka oireita voi lukea mm. Internetistä ja ihmisen mieliala helpottuu tuen avulla. Mielenterveydenongelmat ovat yleisiä ja niistä voi parantua, eli avun hakeminen on mielekästä.

    Ehdotuksena ihmisiä voitaisiin neuvoa hyvinvoinnissa ennaltaehkäisevästi sekä madaltaa avun hakemisen kynnystä tarvittaessa. On tärkeää, että ihmisillä on valmiuksia reagoida vaikeisiin asioihin ja mielenterveydenongelmiin, kun itsellä, ystävillä, perheessa ja työpaikalla sekä kouluissa ihmisillä on vaikeita asioita.

    Työpaikoille voidaan myös järjestää esimerkiksi ryhmäkeskusteluita vaikeiden asioiden purkamiseksi.

    Työhyvinvointi mielletään myös tärkeäksi asiaksi erilaisissa organisaatioissa ja usein esimerkiksi yritysten vahvuutena. Miten mielestänne hyvinvointia, työhyvinvointia ja ihmisten jaksamista voitaisiin vahvistaa?

    Neuvoja ja palveluita

    Neuvoja ja palveluita on paljon, eli erilaisissa asioissa avunhakemiseen on useita vaihtoehtoja

    Usein palvelujen lisäksi SPR:n "sivuille on listattu mahdollisia tuntemuksia ja reaktioita, joita järkyttävän kokemuksen jälkeen saattaa esiintyä. Älä vertaa omaa suhtautumistasi toisiin. Reagointi erilaisiin tapahtumiin on aina yksilöllistä." www.redcross.fi/apuajatukea/henkinentuki/fi_FI/

    Sosiaali- ja terveysministeriö
    www.stm.fi/tyosuojelu/tyohyvinvointi

    Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos
    www.thl.fi

    Mielenterveyden keskusliitto
    www.mtkl.fi

    Suomen psykologiliitto
    www.psyli.fi

    Apua arkielämän kriisitilanteissa
    www.secure-tukinet.net

    Ihmisten hyvinvoinnin vahvistamiseksi on tärkeää myös antaa selvä viesti, että työpaikkakiusaaminen, koulukiusaaminen eikä julkinen kiusaaminen ole hyväksyttävää.

    Ongelman syy

    Oireita voi lievittää, mutta kannattaa pureutua myös syihin.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Rautaruukki_(yritys)

    hmm..

    Mitä tarkoitat syihin pureutumisella?

    Miten organisaatioissa voitaisiin mielestänne edistää työhyvinvointia, joka edistää humaanin näkökulman lisäksi yritysten kannattavuutta?

    Itsemurhat ovat surullinen asia kaikille yrityksessä ja mm.säästötoimenpiteet, kuten yt-neuvottelut eivät ole mieluisia myöskään yritysjohdolle.

    Yritysten myönteinen taloudenkehitys työllistää ihmisiä. Verojen lisäksi yritykset maksavat ihmisille palkkaa, joilla maksetaan esimerkiksi ilmaisia palveluita, kuten terveydenhoitoa.

    Kuinka ihmisten hyvinvointia voitaisiin edistää?

    Esimerkiksi työttömyyskorvaus voitaisiin vaihtaa mielestäni vähätyöllisyyskorvaukseen, eli kannattamattoman työttömyyden sijaan ihmiset tekisivät vähän töitä, jolloin yrityksissä ja julkisella sektorilla olisi työntekijöitä ja yt-neuvotteluiden myötä töissä olevien ihmisten työmäärä
    voitaisiin helpottaa. Lisäksi kyseisen myötä ihmisten osaaminen säilyisi ja järjestely vähentäisi syrjäytymistä.

    Hmm...

    Suuryritysten lisäksi "Pieniä ja keskisuuria yrityksiä on Suomessa yhteensä liki 250 000. Tämä on yli 99% koko Suomen yrityskannasta. Näistä yrityksistä suurin osa on alle 50 henkeä työllistäviä pienyrityksiä, joiden palveluksessa toimii noin 615 000 henkeä." Tietopaketti yrittäjille
    www.suomi.fi/suomifi/suomi/tietopaketit/yrittajill...

    Tietopaketissa on paljon tietoa yrityksissä työskenteleville ihmisille ja yrittäjyydestä useissa asioissa ml. työhyvinvointi www.suomi.fi/suomifi/suomi/tietopaketit/yrittajill...

    Eurooppalainen portaali pk-yrityksiä varten
    http://ec.europa.eu/enterprise/sme/index_fi.htm

    EU-rahoitus yksinkertaistuu
    http://ec.europa.eu/news/economy/070329_1_fi.htm

    Eurooppa-rahoituksen avulla ihmiset voivat myös työllistää itseään EU rahoituksen opas ja "Euroopan unionin rahoittamat ohjelmat, toimet ja hankkeet perustuvat unionin jäsenvaltioiden yhdessä asettamiin poliittisiin tavoitteisiin. EU-ohjelmien aihealueita ovat esimerkiksi nuoriso, kulttuuri, tutkimus ja kehitys, sosiaali- ja terveysasiat, ympäristö, energia sekä koulutus. Ohjelmien hallinnoinnista vastaavat kansalliset viranomaiset ja Euroopan komissio." www.eurooppa-tiedotus.fi

    Työnmyyjän ja työnostajan suhteet kunnossa

    Onneksi työnostajan velvoitteet ole enään hautaan asti. Työnmyyjä tekee niin kuin itsenäinen yrittäjä tekee. Jos ei kauppa käy, niin joku yrittää enemmän, joku tappaa itsensä. Sellaista on elämä.

    Jos taantumassa ja lamassa tappaa itsensä niin....

    "Jos ei kauppa käy, niin joku yrittää enemmän, joku tappaa itsensä. Sellaista on elämä."

    Jos taantumassa ja lamassa tappaa itsensä niin millä keinoin tapahtuu nousu? Onko kukaan muuten yrittänyt tappaa itseään lamalääkkeeksi?

    SYY

    Masuuneita käytetään joskus niin paljon ,että sen kuoriosa pettää.Sula metalli polttaa osia laitoksesta.Tämä johtuu maximi tuoton saavuttamiseksi.On nähty joskus masuunin käytön olevan niin rajua että tulitiilet masuunissa on kuluneet loppuun ja teräsvaippa on punainen jota vesiharavalla jäähdytetää.Muistaisin jonkun kertoneen että Raahessa tapahtui sulan syöksyneen läpi masuunin ja polttaneen osin valvonta tiloja.

    Kuitenkin Raahessa on kaksi masuunin valvomoa(Myös kaksi masuunia)ja ne sijaitsevat samassa tilassa.Molemmat voivat kilpailla keskenään raudan tuotto määrissä /vuorokausi.Tällainen jatkuvan kilpailuaseman hyväksi käyttö tuotannossa aiheuttaa ihmisille tressiä joka voi laukaista työperäisiä sairauksia.Näin toimien työntekijä saattaa tuntea itsensä arvottomaksi työyhteisössään ja syrjäytyä.

    Tällainen työn asettelu on varmasti tuttua tehdaslaitoksissa jossa on useampi tuotantolinja ja ne on ns kellotettu tuotannon maksimi määrään.
    Tämä on aina järjetön tilanne kun on kysymys ihmisistä tai eläimistä.

    Olisi todella hyvä lukea nämä vankileirien saaristot ym kirjallisuudet joka käsittelee ihmistä työvälineenä.

    "Masuuneita käytetään

    "Masuuneita käytetään joskus niin paljon ,että sen kuoriosa pettää.Sula metalli polttaa osia laitoksesta.Tämä johtuu maximi tuoton saavuttamiseksi.On nähty joskus masuunin käytön olevan niin rajua että tulitiilet masuunissa on kuluneet loppuun ja teräsvaippa on punainen jota vesiharavalla jäähdytetää.Muistaisin jonkun kertoneen että Raahessa tapahtui sulan syöksyneen läpi masuunin ja polttaneen osin valvonta tiloja."

    Tämä on kuule aivan normaalia masuuneilla ympäri maailmaa. Masuunimiehistä osa on saanut erikoiskoulutuksen tähän erittäin vaaralliseen työhön jotta masuuneita pystytään ajamaan maximi teholla. He pyrkivät pitämään huolen siitä, että sula pysyy omalla puolella, se on heidän työtään! Tiesitkö muuten ettei niitä masuuneita edes pysty ajamaan muuten kuin täysillä, paljon vaarallisempaa/haitallisempaa niitä on ajaa vajaa teholla!

    Enpä tiedä mitään masuuneista.

    Sattuneesta syystä kävin Raahen masuuneilla kun valvomo oli uusi.Siellä käydessäni oli jonkinaikaa ennen käynyt vahinko ja sula massa oli tullut laidasta läpi.Silloin siellä' naureskeltiin kilpailu asetelmasta valvomossa.En ole Raahen työntekijä mutta tiedän jotain masuuneista.Sinun tiedosta en tiedä ,mutta koitan puolustella järkevää työnjakoa.
    Kun puhutaan täysillä ajosta tarkoittaa se sitä että masuunia ei voi laskea pienemmälle ajolle, tämähän menee mahdottomuuksiin jos masuuneja näin ajetaan.Kyllä se rauta aina tulee silloin läpi jollei ole säätömahdollisuuksia.
    Kyseessä on kai vain saadön viivästymä koska sulaa massaa on vaikea hallita sen energia määrän takia.

    Aivan kun tankkeri kääntyy pitää ottaa ennakkoa kun käännös pysäytetään.Ainakin uudemmissa masuuneissa voidaan tehoja säätää.

    Masuuni

    Brandheim:

    "Sattuneesta syystä kävin Raahen masuuneilla kun valvomo oli uusi."

    Hyvä, tällä kokemuksella voitkin jo kertoa kaikki mahdolliset asiat täällä netissä, kuinka masuuni toimii!

    "Siellä käydessäni oli jonkinaikaa ennen käynyt vahinko ja sula massa oli tullut laidasta läpi."

    Niin... mitä sitten? Ei masuuni ole mikään lastentarha! Siellä sattuu ja tapahtuu, isoissa tehtaissa sattuu laitevaurioita vaikka ne pyritäänkin minimoimaan.

    "Silloin siellä' naureskeltiin kilpailu asetelmasta valvomossa."

    Niin varmasti tehdään nytkin, naureskellaan! Se on juuri sitä huumoria mitä pitäisi olla joka paikassa.

    "En ole Raahen työntekijä mutta tiedän jotain masuuneista."

    Oikein. Tiedät JOTAIN :)

    "Kun puhutaan täysillä ajosta tarkoittaa se sitä että masuunia ei voi laskea pienemmälle ajolle, tämähän menee mahdottomuuksiin jos masuuneja näin ajetaan."

    Tämä lienee sitä luonnonvalintaa

    Tämä lienee sitä luonnonvalintaa.
    Eli jos on niin heikko, että Suomi-nimisessä holhousvaltiossa pysty edes ansiotyössä käymään niin ehkä on parempi kuolla pois.
    Itse asiassa moisen käytännön soisi yleistyvän. Esim. Helsingin asemalla olisi monta työrajoitteista joille voisi tarjota samaa ratkaisua.

    Itsemurha äärimmäisin protesti

    Itsemurha on äärimmäisin protesti mitä on olemassa.

    Itsemurha on todellinen samurain tapa poistua tästä maailmasta. Se on tapa sanoa, että "olen todella pahoillani mutta minua on kohdeltu väärin".

    Japanin kielessä on 18 eri sanaa eri tavoin ja eri syistä tehdylle itsemurhalle, ja japanilaisessa kulttuurissa itsemurha on täysin hyväksyttävä tapa poistua tästä murheen alhosta.

    Toisenlainen totuus

    Uuden Suomen artikkeli kertoi yhden puolen asiasta. Eilen pitkän linjan ruukkilainen esitti iltapäivälehdessä toisenlaisen totuuden: pahoinvointia aiheuttaakin työpaikan ay-mafia omilla toimenpiteillään. Työolosuhteet tuntuvat muutenkin olevan kunnossa.

    Olisiko US:n toimittajankin kannattanut nähdä hieman vaivaa ja tehdä muutakin kuin kirjata luottamusmiehen tarinat kritiikittömästi ylös.

    Mafiako?

    "Uuden Suomen artikkeli kertoi yhden puolen asiasta. Eilen pitkän linjan ruukkilainen esitti iltapäivälehdessä toisenlaisen totuuden: pahoinvointia aiheuttaakin työpaikan ay-mafia omilla toimenpiteillään. Työolosuhteet tuntuvat muutenkin olevan kunnossa."

    Löytyykö tätä juttua netistä? Itse toivoisin myös, että asiasta kirjoitettaisiin toinenkin puoli, sillä nyt media saa aikaan sen, että tämä mafia saa vain lisää valtaa tehtaalla.

    Monella keskustelupalstalla on jopa kirjoitettu, että työntekijät pelkäävät olla työnantajan kanssa samaa mieltä, sitähän ei hyväksytä että jätkä on työnantajan kanssa samaa mieltä!

    Työntekijöiden kesken on puhuttu tehtaalla näin: "Jos mafia olisi saanut päättää kaikki asiat, niin tehdas olisi ollut nurin jo ajat sitten ja jos nämä alkupään osastojen jätkät olisivat samanlaisia kuin näillä ongelma alueilla, ei tehdasta olisi ollut enään vuosikymmeniin."

    Masuuni

    No minä olen prosessisuunnittelija ja olin työssä rautatehtaalla suunnittelemassa masuunin jäähdytys järjestelmiä,automaatiota,erppiä ,masunikaasujen suodatusta,tulitiilien alle tulevien anturien asennusta etc,etc

    Masuunin ongelmat alkaa, kun se tulee vanhaksi ja sen kuoriosasta on tulitiilet palaneet pois,(masuunista tulee tällöin vaikeasti hallittava johtuen lämpövaihteluiden takia)tällöin prosessi alkaa vaikuttaa masuunin teräs vaippaan vaikka sitä jäähdytetään kahdella eri jäähdytys kierrolla sekä haravalla ulkoapäin,silti saattaa teräskuori sulaa liian suuren panoksen ja polttoaineen syötön johdosta.

    En pelkää muutakuin tietämättömyyttä ja toisten aliarvioimista.Olen ollut ulkomailla eri tehtaissa ja niissä voi sanoa että henki on halpaa.

    Masuuni laitoksen suurimmat vaarat ovat masuunin tasoilla työskennellessä ja sen ollessä käynnissä häkään tukehtumisen vaara ,työntekijällä on kyllä valvonta mittari mukana josta häkäpitoisuuden kasvaessa tapahtuu hälytys .

    Masuuni työ ei ole niitä raskaampia ja vaarallisimpia töitä joita minä olen työurallani nähnyt ,niin kotimaassa kuin ulkomailla.
    Haluan yhä edelleen kiinnittää työntekijän oikeuteen tehdä työtä normaalilla työpanoksella ilman kiristystä.

    Minullakin on kaksi työkaveria lähtenyt pois työelämästä liian suuren tunnolisuuden tähden.

    Vuorojärjestelmä

    Kiistelty vuorojärjestelmähän on AAIIYY-- ja joka toinen viikonloppu on vapaata, silloinhan se menisi näin (alla linkki kuvaan). Kertyykö tuossa pekkasia?

    http://img141.imageshack.us/img141/5013/vuoroj.jpg

    Vuorojärjestelmä

    "Kiistelty vuorojärjestelmähän on AAIIYY-- ja joka toinen viikonloppu on vapaata, silloinhan se menisi näin (alla linkki kuvaan). Kertyykö tuossa pekkasia?

    http://img141.imageshack.us/img141/5013/vuoroj.jpg"

    Tuossa on virhe. Tässä on korjattu tuo virhe ja silloin se menisi näin.

    http://img217.imageshack.us/img217/7734/vuorojkorj...

    Eipä riitä suomalaista mediaa seuraamaan työssä uupumista

    Monilla aloilla Suomessa menee niin lujaa, on rankkaa, huonot palkat, raadetaan kahtakin työtä, mutta jostain syystä nuo asiat ei kiinnosta Suomen mediaa, vaikka Suomi johtaa EUn itsemurhatilastoja. Kyllä siinä on roikuttu löysässä hirressä pitkään, jos suomalainen lopulta päättää päivänsä. Myös maaseutuväkin on monin paikoin liian tiukilla.

    Kirjoita uusi kommentti

    Haluatko kommenttisi heti julki kaikkien luettavaksi? Rekisteröidy lukijaksi tästä.
    Rekisteröityminen on ilmaista ja saat tunnukset käyttöösi välittömästi.

    Mikäli olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään ennen kommentin lähettämistä.
    Ilman kirjautumista kommentti menee tarkastusjonoon, ja sen julkaisussa voi kestää.

    Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
    • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
    • Sallitut HTML-tagit: <a> <ul> <ol> <li> <p>
    • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

    Lisätietoa muotoiluasetuksista

     
    ILMOITUS

    Yritysblogi

     
     

    Luetuimmat

     
     
     
     
     
     
     
     

    Kysely

     
     

    Uusi Suomi Facebookissa