Eduskunnan jättämisestä ilmoittanut kansanedustaja Janina Andersson (vihr.) myöntää, että hänelle myönnettävä 3600-4000 euron kuukausieläke tuntuu anteliaalta 38-vuotiaalle.
-Tuntuuhan se isolta summalta. Mutta toisaalta on turvallista tietää, että on tällainen työttömyysturvan kaltainen raha, jonka avulla voin rauhassa etsiä töitä, jos töihin haluan, Andersson pohtii.
Kansanedustaja Pertti "Veltto" Virtanen (ps.) kritisoi Uuden Suomen haastattelussa 4000 euron eläkettä liian suureksi nelikymppiselle.
-Sitä en pysty sanomaan, mikä on ansaittua ja mikä ei. Toisaalta minulta on jäänyt paljon asioita kuten äitiyslomia pitämättä, koska olen teinistä asti panostanut tähän täysillä, kommentoi Andersson.
Niin kutsuttu sopeutumiseläke annetaan kaikille eduskunnasta pois jääville kansanedustajille, jotka ovat olleet vähintään seitsemän vuotta eduskunnassa, eivätkä mene työelämään tämän jälkeen. Andersson tuskin jättäytyy loppuelämäkseen eläkkeen varaan, vaikka menettääkin eläkerahat muita tuloja hankkimalla.
-Olen miettinyt pitkään, että haluaisin vähentää työtaakkaani, ottaa esimerkiksi puolipäivätyön, saadakseni olla enemmän lasteni kanssa. Eduskunnassa puolipäiväisyys ei ole mahdollista, pohtii Andersson.
Siitä Andersson ei ole varma, miksi kansanedustajat tarvitsevat "sopeutumiseläkkeen".
-En tiedä, kuka siitä on päättänyt. Ehkä se voi olla hankalaa siirtyä politiikasta muuhun työelämään, kun on maine politiikasta, hän sanoo.
Itse asiassa Andersson ei ole vielä edes täysin varma, aikooko hän todella jättää hakematta eduskuntaan vuoden 2011 vaaleissa.
-Sanoin vain radiossa, että olen ajatellut jättää eduskunnan, ja siitä syntyi tällainen jättihässäkkä. Siihen on puolitoista vuotta aikaa, enkä voi varmuudella tietää, mitä tulee tapahtumaan, Andersson ihmettelee.
-Mutta ehkä kohun syntyminen oli hyvä asia, koska nyt minulla on hyvä syy olla asettumatta ehdolle!
Andersson kertoo saaneensa ilmoituksensa jälkeen paljon palautetta kansalaisilta.
-Aika monet ovat sanoneet, että sääli että lähdet, mutta ymmärtäneet, että teen tämän lasteni takia.

Ihan o`key !
Jos on jo teinistä asti panostanut täysillä tähän, niin mikä ettei ? Äitiyslomat pitämättä vielä ? Kyllä vihreät l. "vesimelonipuolueen" kansanedustajat ovat tietoisia kansan hädästä, varsinkin suomalaisten. Anni Sinnemäki voisi antaa oman mielipiteensä julkisuuteen tästäkin asiasta. Kansakin ymmärtäisi paremmin, vai mitä Tarja?
"-Tuntuuhan se isolta
"-Tuntuuhan se isolta summalta. Mutta toisaalta on turvallista tietää, että on tällainen työttömyysturvan kaltainen raha, jonka avulla voin rauhassa etsiä töitä, jos töihin haluan, Andersson pohtii."
Janina Andersson saa luvan etsiä töitä ihan yhtä pienellä rahalla kuin muutkin suomalaiset työttömät. Ai Janina on ehtinyt jo tottua korkeampaan elintasoon? So? Se on voi voi. Kyllä Helsingistä löytyy halpoja asuntoja köyhille työttömille. Sinne vain muiden työttömien sekaan, Janina.
Jos haluaa korkeat tulot, on tehtävä töitä.
Surkuhupaisa kommentti:)
jonka avulla voin rauhassa etsiä töitä, JOS töihin HALUAN
===Sosiaalipummin määritelmä
tolla perusteellahan suurin osa työttömistäkin pysyy työttöminä. Kun ei halua vaan mieluummin elää sosiaalipummina. Joten ei niillä pummeilla mitään hävettävää ole. Mitä isot edellä sitä pienet perässä.Mikä tuli todistettua.
Ei saa syyllistää
Janina on työttömyysturvansa ansainnut.On nuorempien vuoro ansaita samat edut.
Työttömät ovat kuntoutettavia loisia
Protestanttisen, luterilaisen ja sosialidemokraattisen ihmiskäsityksen mukaan työttömät ovat loisia, jotka syövät palkansaajasosialidemokraatin pöydästä niin kuin maanviljelijät, joskus jopa pöydän.
Koska työttömät ovat vammaisia, heitä pitää kuntouttaa takaisin työmarkkinoille.
http://www.tyollisyysportti.fi/tyollisyyspalvelut/...
Kuntouttava työtoiminta
Kuntouttavasta työtoiminnasta annettu laki (189/2001) velvoittaa kunnan sosiaalitoimen ja
työvoimatoimiston tekemään aktivointisuunnitelman yhteistyössä pitkään työttömänä
olleen, työmarkkinatukea tai toimeentulotukea saaneen henkilön kanssa. Tällaisen
henkilön työ- ja toimintakykyä voidaan parantaa myös kuntouttavan työtoiminnan avulla.
Oikeutta yhteiskunnasta syrjäytyneille
"Ovatko eduskunnan 102 entistä kansanedustajaa yhdenvertaisia lain edessä noin 300 000 muun tasavaltalaisen kanssa?"
Tästä emme ehkä saa koskaan selvyyttä, jos nämä asianomaiset 102 eivät nosta asiasta meteliä ja vaadi lainlaatijoita edesvastuuseen.
Useinhan käy, että syrjäytyneet eivät elämäntilanteessaan enää pysty tarttumaan Suomen perustuslain heille periaatetasolla tarjoamaan tasavertaisuuteen, vaan tyytyvät maan tapaan. On kansalaistoiminnan aika, aika ottaa kansana vastuu näistä 102 entisestä kansanedustajasta. On liian helppoa ajatella, että ongelma on marginaalinen ja unohtaa heidät oman onnensa nojaan.
Kuntoutusta
Siinä se on. Ongelman ratkaisu. Kuntoutetaan politiikot työelämään peruspäivärahalla, eikä 4000 euron sopeutumiseläkkeillä.
Töitähän on.
Rahaa ei vaan haluta palkanmaksuun. Siitä on kyse. Siksi työttömillä keinotellaan. Saat jostain jonkun rovon sitten asia on "kunnossa." Tämä on taistelua elämästä sen jälkeen, kun paratiisi menetettiin.
40 vuotta työelämää
Janina on työttömyysturvansa ansainnut.On nuorempien vuoro ansaita samat edut.
Niinpä niin. Yli 40 vuotta työelämässä mukana olleella, verot ja maksut maksaneella ei ole oikeutta eläkkeisiin. On hyvä, että tällainen järjestelmä on olemassa, jotta voi etsiä uutta työpaikkaa kuusikymppisenä.
Kotiäidiksi sopeutuminen 4000 €/kk
On työttömyysturvansa ansainnut!
Miten!
Voisit selittää sen pitäaikaisen työpaikan menettäneelle tavalliselle palkansaajalle. On asiasta omaa kokemusta kahteenkin kertaan. Nyt kaikki hyvin, mutta joku tolkku noissa "sopeutumiseläkkeiden" määrissä tulisi olla!
Suorastaan houkuttelee jäämään ja sopeutumaan kahden kauden jälkeen.
1500 euroa jotenkin ymmärtäisin kotiäidille sopeutumiseen joka myös kannustaisi työnhakuun.
4000 ei sitä tee!
Syvää halveksuntaa näille "kansanedustajille" itselleen
junailemista eduista ja myös niiden käyttäjille, jotka ovat alle 50-vuotiaita!
Kansanedustajat kannustusloukun pohjalla
Kansanedustajaparat ovat Suomen syvimmän kannustusloukun pohjalla.
Kosketus todellisuuteen kadonnnut
Voisiko kansanedustaja Andersson hieman tutustua työttömyysturvan tasoon ennen kuin päästää tuollaisia sammakoita suustaan. Se ei hänen kohdallaan todellakaan olisi 4000 euroa kuussa vaan noin puolet siitä.
Kannattaa äänestää vihreitä!
Voiko moraali enää kepeämpää olla! Anderssonin mottipäiset kommentit kertovat vihreistä enemmän kuin heidän puolueohjelmansa. Tuulihattuja koko porukka.
Kateus iski taas
Antakaa Janinan pitää eläkkeensä. Kyllä kateus on Suomessa huipussaan.
Huijarit liikkeellä
On minullakin harmaa parta, mutta tuon toisen harmaaparran kirjoitus vaikuttaa lähinnä jonkun vihreän hupakon nimimerkin taakse kätkeytyneestä kansanedustajasta.
Ei kotäidiksi sopeutuminen tarvitse 4000 euroa.
Kysymys ei ole kateudesta vaan järjen käytöstä, mutta sitä onkin kaikkein vähiten näillä osittain taistolaistaustaisilla "vihreillä"
Kateelllisille ajateltavaa
On ihan selvä että kansanedustajalla tai ministerillä pitää olla talous niin turvattu ettei joudu väenväkisin taloudellisista syistä jostakin tahosta riippuvaiseksi. Neljä tonnia kyllä riittää antamaan mahdollisuuden sanoa "ei" jos poliittinen omatunto sanoo toisin.
Eri asia on että ahneellehan ei mikään riitä joten ihan hyvä että poliitikkojen rahakytkökset möyhitään - vaikka ne johtaisivat välillä niinkin huonoon jutuntekoon kuin mitä YLEn lautagate-kompastelu oli.
Niinpä niin, mutta...
Niinpä niin, mutta... tuohon "sopeutuskauteen" siirtyessään ei enää olla kansanedustaja eikä ministeri. Muutenkin kuulostaa hiukan omituiselta ajatus veronmaksajien kustantamasta "riippumattomuusturvasta".
Mahtaako joku täällä kirjoittelija olla itse saman "riippumattomuusturvan" piirissä?
Riittäisikö 100 000 € kuussa?
"On ihan selvä että kansanedustajalla tai ministerillä pitää olla talous niin turvattu ettei joudu väenväkisin taloudellisista syistä jostakin tahosta riippuvaiseksi. Neljä tonnia kyllä riittää antamaan mahdollisuuden sanoa "ei" jos poliittinen omatunto sanoo toisin."
Miten paljon palkkaa Jyrki Kasvillekin pitäisi maksaa, jotta hän pysyisi työpsykologina korvaamattomana ilonamme eduskunnassa eikä lähtisi Nokian tulosyksikön johtajaksi tai tuotekehitteljäksi edustamaan luovaa luokkaa käytännössä?
Pitäisikö kansanedustajen tuloja korottaa 100%-300%, jotta heidän moraalinsa voitaisiin ostaa markkinahintaan palkkasotureiden tapaan?
Mitä enemmän kansanedustajille maksetaan, sitä enemmän he erkaantuvat pieni- ja keskituloisista äänestäjistään ja sitä ahneemmiksi ja korruptoituneimmiksi he kasvavat kaupallistuessaan.
Sopeuduttava
tavallisten pulliaisten seuraan.
Omatunto
Onkohan näillä vihrvarpusilla omaatuntoa ollenkaan,jos joskus on ollut,.niin nyt ei ole enää.
Ajatella,että nyt on turvallista hakea töitä kun saa suuret sopeutumisrahat.Ei tavallinen duunari tuollaisia sopeutuksia voi kuvitellakaan.Mitähän ne piipertäjät vielä saavatkaan aikaan.Voi PRKL ku v......aa
janina ei ole koskaan ollut oikeissa töissä.
sopeutuseläkkeen tarkoituksena mm korruption estäminen.
Työpaikalla imettänyt ----
Minkä ihmeen korrupion? Tällä palstalla vierailee täysin bimboja kirjoittajia, tai sitten ovat niitä vihreitä taistolaisia, jotka eivät ole päivääkään tehneet oikeat työtä!
Millainen "työhistoria" on tällä työpaikallaan vauvaa imettäneellä "virheellä"?
Normaali työpaikalle ei viedä vauvoja imetettäväksi!
Ainoa asia josta hänet muistan ja nyt muistan 4000 euron sopeutumiseläkkeen.
Voi h******i sentään näitä touhuja!
”On hankalaa siirtyä politiikasta työelämään”
Se on varmaan siitäkin kiinni, mitä on politiikassa saatu aikaiseksi ennen sitä työelämän yrittämistä, mutta sitä ei voi kiistää, että hankalampi se on, kun ei ole mitään edeltävää kokemusta työelämästä ollenkaan - politiikan tekoa ei se näytä haittaavan, mutta oikeiden töiden kanssa voi olla hankaluuksia edessä...
Hyvä, hyvä!
Hyvä kun Janinakin saa työttömyysturvan kun ITSE päättää jäädä työttömäksi. Yleensä siitä tavalliselle kansalaiselle seuraa melko pitkä karenssi. Ei ole kyse kateudesta, mutta kyllä v...ttaa. Itse olen tehnyt töitä alaikäisestä asti (usein montaa työtä limittäin) ja kolmenkymmenen vuoden jälkeen, hoitaessani tämän yhteiskunnan sairaita, terveys petti. Sain puolikkaan työkyvyttömyyseläkkeen (alle 800/kk) koska puolikas minusta voisi kelan lääkäreiden mukaan tehdä vielä jotain töitä, tosin ei kerrottu mitä! Tarkkaan on myös säädetty paljonko saa ansaita eli ansassa ollaan. Andersson on tehnyt teinistä asti hyväpalkkaista kansanedustajan työtä ja kuuluisi ikänsä puolesta kortistoon siinä missä muutkin tallaajat. Laki on hanurista jos tuollaisia eläkkeitä myönnetään ja se pitäisi pikaisesti muuttaa. Sotii kansalaisten oikeustajua vastaan.
Re:Hyvä, hyvä!
Olen samaa mieltä! Me tavalliset kadun tallaajat kun otetaan loparit niin pitää työvoimaviranomaisille tehdä hyvin seikkaperäiset perustelut miksi irtisanoo itsensä.Vaikka perustelut olisivatkin hyvät esim.työnantajan yltiöpäinen juopottelu haittaen muiden työntekoa,2-3kk karenssi lyödään otsaan ja valittaahan voi mutta turhaan.Missä se oikeusvaltion maine oikein on? Ei sitä olekkaan.Ole siinä sitten sosiaalitoimiston armoilla että saat leivän perheellesi ja odottaen että saat jossain vaiheessa ansaitsemaasi ansiosidonnaista,yes!Kateellinen en saa tietenkään olla.Että elämä on ihanaa oikeusvaltiossa jossa kansanedustajilla menee ainankin hyvin ;)
Parempiosaiset
Suomessa poliitikot ovat luoneet itselleen suojaverkoston.
Heitä eivät koske tavalliset lait ja säännöt.
Tämä on osa kastijärjestelmäämme.
Tässä taas nähdään
Tässä taas nähdään poliitikkojen luonne ja selkäranka. Kyllä normaalien ihmisten pitäisi jaksaa olla töissä yli 60v, mutta tämähän ei koske poliitikkoa, perselihasten kuluttajaa. Toimeen pitäisi tulla 370,00e/kk työttömyyspäivärahalla, tämäkään ei koske poliitikkoa.
Juu ei kukaan ota tollaisia töihin
Sitähän se sanoi Velttokin ettei kelvannut enää työmarkkinoille kun oli mennyt ihmisenä piloille eduskunnassa.
Ei kukaan tuommoista töihin ota. Varmaan päätyy johonkin suojatyöpaikkaan.
Laskin että Janina tulee
Laskin että Janina tulee saamaan valtiolta noin pari miljoonaa euroa käteen loppuelämänsä aikana tekemättä mitään. Mielestäni tämä on kohtuullinen korvaus siitä että on ollut 14 vuotta töissä.
En tee samaa kuin Janina
En tee samaa kuin Janina "lasten vuoksi", mutta ehkä Janinakin teki sen rahan vuoksi.
>>>-En tiedä, kuka siitä
>>>-En tiedä, kuka siitä on päättänyt. Ehkä se voi olla hankalaa siirtyä politiikasta muuhun työelämään, kun on maine politiikasta, hän sanoo.<<<
Ihan totta, se on varmaan älyttömän vaikeata. Suomi on täynnä traagisia kertomuksia entisistä poliitikoista jotka ovat syrjäytyneet yhteiskunnasta ja ajautuneet siltojen alle jätettyään aktiivipoliitikon uran. Nehän on ne kateelliset tavalliset kansalaiset jotka valtaavat erilaiset yritysten johtokuntapaikat, luottamustoimet, konsultointiyritykset jne
Kyllä yhteiskunnan täytyy tarjota kunnollinen turvaverkko tällaisille ihmisille; onhan toki selvää että pitkään politiikassa olleilla ei minkäänlaisia verkostoja ole, joutuvat poloiset yksin etsimään paikkansa kylmässä maailmassa. Maineenkin kanssa on vähän niin ja näin. Paniikkihan siinä iskee, jos ei saa rauhassa miettiä vaihtoehtoja.
Mitkä lie hoitovapaalla ja työttömyysavustuksillla porskuttavat ahneet populistit vain mollaavat Janinaa - saisivat hävetä.
Politikkojen epärealismi
perustuu saavutettujen, kohtuuttomien etujen itsestäänselvyyteen. Tässä tapauksessa jo teini-iästä politikoineen vihreän kansanedustajan haavekuva puolipäivätyöstä siviilissä kertoo kaiken. Meneekö hän todella kahdella tonnilla osa-aika duuniin kun loppuelämän odottaa neljätuhatta kuussa tekemättä mitään ja jonka edun menettää jos ottaa puolipäivätyön! Haloota järki ja haaveet.
Onnellista moraalia on kuvitella ottavansa vastaan "työnhakuturvan" toistaiseksi loppuelämän eläkkeen sijaan.
Poliitikkojen moraalikato
Näin käy kun joku ryhmä pääsee päättämään tai vahvasti vaikuttamaan omiin etuihinsa. Ahnehditaan kaikki mitä irti saadaan.
Nyt viimeistään pitäisi kansallekin selvitä, että poliitikkojen paasaaman idealismin ja heidän käytännön ahneutensa välillä on syvä kuilu.
Pitäisi siirtyä eduskunnassakin siihen, että toimi olisi palkaton luottamustoimi kuten kunnanvaltuustoissakin. Nyinen järjestelmä ylisuurine puoluetukineen ja ruhtinaallisine etuineen luo vain omaa etuaan ajavia ammattimaisia urapoliittikkoja ja poliittisia broilereita.
Luottomaustoimiset kansanedustajan säilyttäisivät kytkennän reaalimaailmaan, jolloin heidän olisi pakko tehdä myös jotain hyödyllistä työtä. Ei syntyisi näitä ongelmia työelämään siirtymisessäkään. Nyisistä kansanedustajista suurin osa on pelkkiä turhanpäiväisiä suunsoittajia ja passiivisia napinpainajia. Ei tällaisesta pidä palkkaa maksaa.
Mitä isot edellä
Pidetään tämä mielessä kun seuraavan kerran kansakunnan kaapin päältä vaaditaan "palkkamalttia", "uhrauksia", "talvisodan henkeä", "solidaarisuutta", "yhteisvastuuta" yms. diiba-daabaa joka suomeksi tarkoittaa sitä, että niille jotka tätä maata oikeasti työllään pyörittävät ja pitävät pystyssä, annetaan yhteisestä kakusta entistä pienempi siivu.
"Sillä samassa venessähän tässä ollaan
ja järjestys on saatu tähänkin jollaan
toiset soutaa ja toiset vähän melalla avittaa
Kalansaaliskin jaetaan muttei ihan tasan
saa soutaja perkuutähteitä kasan
kyllä solidaarisuutta Suomessa tarvitaan"
Mitäs jos tunnustetaan rehellisesti että palkkasoturin moraalilla tässä mennään yhteiskunnan joka tasolla; Jokainen kahmii itselleen sen mitä irti saa ja puheille talkoohengestä, sitoutumisista ja solidaarisuudesta nauretaan paskaiset naurut.
Muistaakseni eläkeläinen voi tehdä seuraavia asioita
- perustaa firman, josta maksaa kenelle tahansa, vaikka lapsilleen palkkaa
- tienata jonkun satasen itse /kk eläkkeitä pudottamatta
Kyllä hätä keinot keksii, eläke ei tipahda ja silti voi tehdä duunia.
Nyt hävettää
En voi käsittää miten tuli tuollaista ihmistä äänestettyä. Ensi kerralla olen viisaampi.
Kiitos Janina
Kyllä Janina tulee Suomelle halvemmaksi vaikka isollakin ansaitsemattomalla eläkkeellä, on siitä sen verran riesaa ollut oikeiden asioiden eteenpäin saattamisessa. Varsinainen jarruttaja on ollut koko ajan, niinkuin kai vihreiden tarkoitus on ollut ollakin.
Mutta keinohan on jo
olemassa: 'kohtuullistaminen'. Eikös valtionyhtiöiden johdon palkkio-ohjeissa nyt edellytetä että perusteettomasti ansaittu, vaikkakin työsopimukseen perustuva, palkkio voidaan evätä tai periä takaisin jos siltä hallituksesta tuntuu. Sama menettely sopisi mainiosti kaikkiin sopimuksiin, tällaisiin eläkkeisiin erityisesti.
Onneksi kansanedustajien palkan maksajien huumorintaju
-on tallella.
Tätä hienoa viestiä kansalle, voi makustella leipäjonossa, jos sattuu loppumaan jaettavat kesken, kuten jo monesti.
_
Kansanedustajien palkat nousivat 5,8 prosenttia aprillipäivästä 2008 lähtien.
Kansanedustajien palkat nousevat satasia
IS, Mika Lehto | 14.03.2008
Kansanedustajat saavat odotetut palkankorotukset.
Palkat nousevat 5,8 prosenttia aprillipäivästä lähtien.
Pienimillään korotus on 320 euroa kuukaudessa, joka tulee alle 12 vuotta eduskunnassa olleelle kansanedustajalle.
Korotuksen jälkeen minimipalkka on 5 860 euroa kuukaudessa.
Yli 12 vuotta istunut saa huhtikuusta alkaen kuukausipalkkaa 6 300 euroa.
Euromääräisesti suurimmat korotukset tulivat puhemiestölle.
Puhemiehen palkka nousee 600 euroa ja on 10 800 euroa.
Varapuhemiesten tilipussit kohenevat 500 eurolla ja palkka on vastedes 9 000 euroa kuukaudessa.
Janina Andersson / Vihreä eduskuntaryhmä - selonteko onkin
pelkkää sekoilua, sanan varsinaisessa merkityksessä:
- Lue ja hämmästy:
Vain maksamalla 5860 egee kuussa saa näin tasokasta tuotetta täysistuntoihin!
Kansanedustaja (alle 12 vuotta palvellut):
Palkka 2008: 5860 e/kk.
___
Täysistunnon pöytäkirja PTK 96/2009 vp
PTK 96/2009 vp
96. KESKIVIIKKONA 21. LOKAKUUTA 2009 kello 14.01
4) Valtioneuvoston tulevaisuusselonteko ilmasto- ja energiapolitiikasta: kohti vähäpäästöistä Suomea
Valtioneuvoston selonteko VNS 8/2009 vp
Janina Andersson /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yleensä tämä paksu paperipinkka täältä menee suurelta osin paperinkeräykseen - hieman turhaankin, voisi olla sähköisessä muodossa - mutta tämä kirjanen ei kyllä mene paperinkeräykseen.
Minkälaisia toopeja meitä
Minkälaisia toopeja meitä tuolla edustaakaan... ei voi kun nauraa... lukekaapa yläpuolella oleva teksti se on kuin ylä-asteen mielipidekirjoitusharjoituksista.... kannatti panostaa teinistä saakka!
Arvoisan kansanedustajan
Arvoisan kansanedustajan lausunnot kuvastavat mielestäni juuri sitä tilannetta, joka meidän ajassamme vallitsee ja joka tuhoaa yhteiskuntaa: pinnalle päässeiden joukkojen asenne "kaikki Minulle heti nyt!". Ei ajatuskaan siitä miten kansan enemmistö elää tai mitä mieltä se on tällaisista kansan asioista päättämässä olevan henkilön ajatuksista.
Historia opettaa, että hallitsevan luokan (tai melkein tasavertaisena kilpailevien ryhmien) ja sitä seuraavan roskaväen aikaansaama rappio ja ylimielisyys jatkuu väjäämättä, kunnes kansaa kohtaa niiden aiheuttama suurtuho. Siinä joko hävitään historian hämärään tai siitä pelastutaan vielä mahdollisesti perusterveen kansanosan voimin.
Taidetaan olla hyvää vauhtia matkalla.
"Työttömyysturvan kaltainen raha"?
Joka on vastikkeeton, joka on summaltaan sellainen että ei kannusta hakemaan töitä ja joka ei katkea, niin kuin työttömyysturva!
Vihreille vähemmän palkkaa ja eläkettä
Eikö vihreiden aatemaailmaan kuulu kulutuksen vähentäminen. Mihin he yksinkertaisesti voivat tarvita kansanedustajan ökypalkkaa ja -eläkettä. Ryysyläiset eivät ainakaan vaatteisiin kuluta ja muidenkin kulutusta vastustetaan. Eikö nyt pitäisi näyttää esimerkkiä ja luopua palkasta ja eläkkeestä kokonaan? Samalla voisi sammuttaa sähköt kotoa, kun se voi tulla vaikka atomivoimalasta.
Määki haluun.
Kiitti Janina työpanoksestasi! Varmaan hyvä fiilis kun sut äänestettiin sinne eduskuntaan "hoitamaan kansan asioita", ja nyt terveenä nuorena naisena jätät duunis voidakses olla lastes kanssa, voi miten hellyttävää! <3 <3
Neljän tonnin sopeutumis"eläke" alle 40-vuotiaalle, jonka ei halutessaan tarvitsisi enää koskaan kirjoittaa työhakemuksia tai upgreidata CV:tään, ei kyllä ole varmaan sitä, mitä äänestäjäsi (sympaattisuudestasi huolimatta) sinulle halusivat. Vai oletko eri mieltä?
Kuka mulle, perusveronmaksajaduunariäidille, maksais 4 tonttua kuussa vastikkeettomasti? Mäkin kun haluaisin viettää lapseni kanssa aikaa, olenhan ollut työelämässäkin jo pari vuotta.
Joo ei mutta totta puhuen, näihin eläköitymisjunailuihin on kyllä saatava joku tolkku! Miks MÄ joudun paiskimaan vielä 40 vuotta duunia, ja siltikin MUN eläke tulee olemaan vain murto-osa Janinan summasta? Mitä se Janina siellä eduskunnassa on tehnyt ansaitakseen ton rahan? Onko jollain konkreettista näyttöä? Hemmetti kun pistää vihaks tällanen veronmaksajien peittelemätön halveksunta.
Aha..
Onhan siinä ihan nätti nainen mutta älykkyydestä en tiedä..
"-Tuntuuhan se isolta summalta. Mutta toisaalta on turvallista tietää, että on tällainen työttömyysturvan kaltainen raha, jonka avulla voin rauhassa etsiä töitä, jos töihin haluan, Andersson pohtii."
Miten yritysjohtajat? Hekin saattavat vaihtaa vielä nopeammin töitä ja olisi paha luopua yli noin 10k/kk ilman jotain "sopeutumisrahaa"
TYÖTTÖMYYSTURVAN kaltainen raha? Missä näitä pölöjä kasvaa? Ymmärtääkö tuleva ex-kansaedustaja edes mikä on työttömyysturva? Mitenköhän Suomessa kansanedustajat on parhaiten palkattuja ihmisiä?
Ehkä ihmiset alkavat pikkuhiljaa ymmärtämään, että mikä tässä Suomen SOSIAALI-demokratiassa mättää? Tai sitten tuskinpa.
Terminologiaa...
Kyse kohussa on mielestäni terminologiasta, onko nelikymppinen 4000e/kk eläkkeellä loputtomiin oikeutettua? Ei.
Sopeuttamisrahaan uskon enemmän, osa kansanedustajista työllistyy nopeasti. Osalle julkinen profiili voi olla liian suuri haaste, varsinkin jos eduskunnasta on lähdetty ns. takaoven kautta. Tässä asiassa etuuden saajan iällä ei tulisi olla merkitystä. 16 vuotta on ihan riittävä aika eduskunnassa, kammoksuttavampi ajatus olisi että siellä väkisin istuttaisiin työeläkeikään asti.
Eli rajat etuuden pituudelle ja mahdollinen pituuskerroin virkaiän, ei fyysisen iän mukaan.
Janinan työt
Kun Janina silloin joskus pääsi eduskuntaa Turun Sanomien avustuksella ,niin ensimmäiseksi tuli selville ettei tiennyt budjetin suuruutta vaikka oli sitä käsitttelemässä.Vuosien varrella han on osanut manipuloida tiedoitusvälineitä lapsensa imettämisellä eduskunnassa.
Janinan mielenkiinto poliittisiin asioihin on usein suuntautunut siiyhen mitä hän milloinkin on ollut perheensä kanssa tekemässä.Kun rakennettiin Turkuun taloa oli pääasia sen hoitaminen tai kun mies soitti laivaorkesterissä oli ne esillä.
Itse hän kehui että suurin saavutus oli pietarin jätevesipuhdistamo ,kun venäläisillä ei ollut itse rahaa tehdä sellaista kun kaikki meni sotavarusteluun.Minun kerämääni rahat ulkomailta meni siis sinne.
Sama asia olis toteutunut kun suomi olisi pitänyt järvet ja joet puhtaana jolloin valuma olisi puhdistanut suomen rannikkoa.
Sen minkä veromarkkoja työläiset ansaitsevat sen vihreä heitävät venäjälle.
Hys hys..
On aivan varmaa, että tämä kohu laantuu, eikä mitään muutosta saada kuitenkaan.
Tyhmiähän nuo kansanedustajat olisivat, jos eivät omia etujaan hilaisi niin korkealle kuin mahdollista. Tyhmä, laiska kansa antaa kaiken tapahtua, koska poliitiikka on niin ankeaa, tylsää ja kun big brotherkin tulee telkasta.
Täysin en ymmärrä tuota riippumattomuus perustelua henkilölle, joka jättää politiikan. Toisaalta on totta, että Janica saattaa syöttää lapsilleen yritysprobagandaa tai tekee lasten harrastuspäätökset epäeettisen perustein, jos hän ei ole taloudellisesti riippumaton.
Kateellisuusvaje
Suomessa podetaan kateellisuusvajetta, koska etuoikeuksien saalistaminen on tullut helpommaksi kuin ennen.
Vanha, alistunut ojankaivaja...
Äänestäjät ovat valinneet asioitaan hoitamaan ja edustamaan Janinan ja kun hän taustoistaan huolimatta tekee laillistetun itseään palvelevan ratkaisun; jokaisen on tulevissa vaalitilaisuuksissa tarkkaan harkittava kenelle ja mille ryhmittymälle äänensä antaa!
Jos tilaisuus tällaiseen ratkaisuun on annettu, voi itsekäs henkilö oikeutetusti kysyä miksi en käyttäisi mahdollisuuttani hyväkseni. "Ei se ole tyhmä, joka ymmärtää kohtuuttomasti vaatia vaan se, joka lailliset taloudelliset edut vapaaehtoisesti suostuu (pakotetaan) maksamaan", kuuluisi vanha sanonta!
Taistolaisvihreiden aatemaailma poikkeaa tavallisen haalarikansan todellisuudesta yhtä paljon kuin aikoinaan sotien jälken ruotsin kielisten halusta asuttaa Karjalan pakolaisia omille alueilleen, jotta ylivertainen älykkyys ei pahasti alueilla lamenisi ja kartanot saisivat säilyttää omaisuutensa (sen aikaista rasismia). Tästä aiheesta käytiin taannoin Eduskunnassa keskustelua, jonka seurauksena muuan Astrid tirautti pienet kyyn-eleet!
Maamme tarvitsee laman ja työvoimapulan voittamiseksi ja estämiseksi parhaita saatavilla olevia vaikuttajia ja tekijöitä, sen vuoksihan Eduskunta on päättänyt palkita edustajiaan tekemisien, osaamisien ja tehokkuuksien mukaisesti erilaisilla kerhotoiminnoilla, eläke-eduilla jne, joten sen vuoksi Janina ja muut (mm. erään kunnan rikkain politiikko-sopeutuja-edustaja, nyrkkeilijä, juoksija jne) ovat ilmeisesti eronsa ja euronsa ansainneet!
Kansanedustajathan nyt
Kansanedustajathan nyt tunnetusti hoitavat ensisijassa omat asiansa mallilleen, and that´s it.
Eikä tässä vielä kaikki...
Käsittääkseni henkilöllä on myös muutama kappale lapsia, joten tuon 4 donan päälle tipahtaa myös lapsilisää, lastenhoidon tukea ja varmasti kotitalousvähennystä.
Hyvä poliitikko osaa aina kähmiä itselleen.
Kansa voittaa tässä
Minusta tämä on kuitenkin pienemmän riesan tie. Onpa pois vahingonmteosta. Jospa myös vaikkapa Tuija Brax ja Astrid Thors jäisivät neljän tonnin eläkkeelle, niin loppusaldo olisi meille veronmaksajille huomattavan positiivinen. Nykyisillä paikoillaan he tulevat meille huomattavaksi kalliimmiksi.
Anderssonin tilalle tulee joku toinen vihreä
Eikö kannattaisi äänestää eduskuntaan niitä 102 sopeutumiseläkeläistä, jotta saadaan heidät virtuaalitöihin eduskuntaan eikä tarvitsisi maksaa turhasta?
Kuka haluaa Arja Alhon, Kari Kantalaisen tai Kirsi Pihan takaisin?
Kuka takaa, etteivät äänestäjät äänestä edesvastuuttomuudessaan Anderssonin tilalle häntäkin elinkeinotoiminnalle vihamielisempää kansanedustajaa, jonka tehtävänä on heikentää Suomen kansan elinmahdollisuuksia?
Tehtävät siirrettävä avustajalle. Neuloo ja katsoo liikaa TV: tä
Riikka Kyläheiko:
Olen vuonna 1978 syntynyt turkulainen ja avustanut Janinaa elokuusta 2007 alkaen. Janinaan tutustuin jo muutamia vuosia sitten toimittuani tätä ennen joitain vuosia Varsinais-Suomen vihreiden toiminnanjohtajana. Nykyään olen työaikahelsinkiläinen, mutta asun edelleen Turussa.
Olen koulutukseltani valtiotieteiden maisteri. Pääaineenani opiskelin teoreettista filosofiaa ja sivuaineyhdistelmä oli niinkin eksoottinen kuin kotimainen kirjallisuus, taloustiede ja markkinointi. Nykyisin teen verkkaisessa tahdissa myös toista tutkintoa Turun kauppakorkeakouluun tulevaisuudentutkimuksen maisteriohjelmassa pääaineenani taloussosiologia.
Vapaa-ajalla opiskelen, tanssin flamencoa ja viihdyn kuntosalilla ja pilates-tunneilla. Kotona ollessani neulon, luen, surffaan netissä ja katson ihan liikaa televisiota.
_
http ://www.janina.fi/avustaja.htm
Vihreää realismia
"Tuntuuhan se isolta summalta. Mutta toisaalta on turvallista tietää, että on tällainen työttömyysturvan kaltainen raha, jonka avulla voin rauhassa etsiä töitä, jos töihin haluan, Andersson pohtii". Mitähän tällaisista kommenteista ajattelee työttömäksi jäänyt tehdastyöläisäiti?
Mutta näinhän se vihreiden kova ydin näkee maailman ja suomalaisen todellisuuden. Se on vähän samanlainen ajattelumalli, jonka mukaan suomessa ei tarvita ydinvoimaa, kun sähköä saa seinästä. No, jos nyt muutama tuulimylly ja risu-uuni, että voi siskoille kertoa miten me vihreät ollaan edistyksellisiä.
Kirjoita uusi kommentti