RKP:n kansanedustaja ja ruotsalaisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ulla-Maj Wideroos on huolissaan FST5-tv-kanavan kohtalosta. Wideroos ymmärtää Ylen säästötarpeen, mutta pitää ajatusta itsenäisen ruotsinkielisen tv-kanavan lakkauttamisesta mahdottomana.
-Täytyy miettiä uusia ratkaisuja - on se sitten FST5:n ja Teeman yhdistäminen tai joku muu - mutta ei lakkauttamista, se ei, se ei ole mahdollista, sanoo Wideroos Uudelle Suomelle.
-Paluuta entiseen ei ole. Siis siihen, että ruotsinkielistä ohjelmaa tuli vain muiden ohjelmien joukossa TV1:llä ja TV2:lla.
Wideroos ei vaadi, että ruotsinkielistä ohjelmaa pitää lähettää ympäri vuorokauden. Hänen mielestään Ylen pitää kuitenkin pystyä turvaamaan ruotsinkielinen tv-tuotanto ja ohjelmien lähettäminen primetime-katseluaikaan.
-Se vasta on katastrofi, jos ruotsinkielisten kaltainen vähemmistö ei voi tuottaa omia uutisia ja ohjelmia omasta näkökulmastaan. Sillä on ihan ratkaiseva merkitys, että ruotsinkielistä ohjelmaa tulee, tulee sitä sitten täysin omalta kanavalta tai jostain muualta.
Yhtenä vaihtoehtona Wideroos pitää juuri FST5:n ja Teeman yhdistämistä. Tällöin ruotsinkieliselle ohjelmistolle löytyisi lähetysaikaa paremmin kuin TV1:ltä ja TV2:lta suomenkielisten ohjelmien joukosta, mutta ohjelmistosta karsittaisiin pois turhuudet - kuten ulkomaiset osto-ohjelmat.
Wideroos on aiemmin kritisoinut muun muassa pääministeri Matti Vanhasta (kesk.) siitä, että hallituksen suhtautuminen ruotsin kieltä kohtaan on muuttunut entistä epäsuotuisammaksi. Ylessä Wideroos ei kuitenkaan näe samaa ongelmaa.
-Meillä on ollut ihan hyvä yhteys Jungneriin ja muuhun Ylen johtoon. Olemme olleet vuoropuhelussa, ja heiltä on löytynyt ymmärrystä.
RKP:n puheenjohtaja Stefan Wallin toppuuttelee Uudelle Suomelle huolta FST5:n kohtalosta.
-Mitään esitystä sellaisesta asiasta ei ole YLE:ssä tehty. Olen kuitenkin huolissani YLE:n taloudellisesta tilanteesta ja toivon perusteellista ja avointa keskustelua YLE:n julkisen palvelun laadusta ja laajuudesta. Hätiköityjä päätöksiä ei saa tehdä, Wallin vastasi tekstiviestitse.
Keskustelu FST5:n lakkauttamisuhasta sai alkunsa, kun Ylen toimitusjohtaja Mikael Jungner ei pystynyt lupaamaan Ylen ruotsinkielisen osaston työntekijöille, että kanava tulee säilymään vähennyksiä tehtäessä.

Kommentit
Kerrankin...
oikea säästökohde YLE:ltä. Ruotsalaisvähemmistö joka tätä FTS-kuraa katsoo koostuu niin pienestä osasto koko suomen asujaimistosta ettei ole mitenkään perusteltua se rahan heittäminen siihen kaivoon. Kyllä Suomessa on perusteltua käyttää palveluraha Suomalaisen televisiotuotannon edellytysten turvaamiseen.
Ruotsalaiset pelaa tässä yhteydessä kielirasismi-korttia sumeilematta mutta jos nyt ihan tosissaan katsotaan sitä että kuka täällä veroja maksaa niin ei ne ruotsinkieliset voi mitenkään mussuttaa siitä että vähät resurssit kohdennetaan suomenkielisille kanaville.
Satelliitista löytyy jos väkisin haluaa vieraskieliset uutiset katsoa.
Ruotsinkieliset voivat perustaa oman kaupallisen kanavan.......
rikkaan säätiönsä Kulturfonden rahoituksella.....oma kanava!
Eikö juntilla ole kielipäätä
Oma kaupallinen kanava ruotsinkielisiltä kadehditaan pois, koska heti aletaan Maikkarin ja Sanoman yhteisellä suulla arvostella sitä, että nyt tuo kanava vie meidän mainosrahat. Samoja väitteitä on jauhettu jokaisesta ehdotuksesta rahoittaa osittain Ylen ohjelmia myös mainoksilla.
Kanavamäärän supistaminen sinänsä ei vähennä paljoankaan kustannuksista, vaan kulut muodostuvat suurelta osin tuotetusta ohjelmasta. Jos ruotsinkielisiä ohjelmakohtia lähdetään sijoittamaan vaikkapa Teeman iltaan, koko teema-kanava on pilalla. Se lisää entisestään tyytymättömyyttä. Urheilutapahtumien sijoittelu on hyvä esimerkki siitä kun katsottavaa olisi, mutta Yleltä ei ole edes väliaikaista kanavapaikkaa suurtapahtumien lähetyksiin. FST:n sulkeminen merkitsisi paluuta aikoihin, jolloin tv-ilta katkeaisi aina välillä 10-15 minuutin ruotsinkielisiin kielikylpyihin, ja suomenkieliset uutiset vaikkapa alkuillasta jäisivät pois, sillä silloin on ruotsinkielisen lastenohjelman aika. Tämä ei sovi nykyaikaan.
Edustaa aika kaunaista, kielitaidotonta ja maalaista asennetta hyökätä ruotsinkielisten ohjelmien kimppuun, joista moni on tehty pohjoismaisella yhteistyöllä.
Ohjelmamäärää on noilla tuloilla pakko supistaa, mutta mikäpä estäisi lopettamasta iltoja aikaisemmin kuin nyt.
Ruotsinkielistä tavaraa löytyy.
Katsoo sitten Ruotsin TV:tä. Voihan olla myös oma netti TV, jos tuohta löytyy?
Maksu mutta ei palvelua
Kun nämä Ruotsin ohjelmat maksavat erikseen ja niitä katsotaan, tilanne on samalla tavalla epätasa-arvoinen kuin niillä, jotka televisionsa ovat hävittäneet. Maksuhan on sillä tavalla kaksinkertainen, kun valtio ottaa sen joka tapauksessa. Satelliittijakelussa ei ole maksuttomia kanavia pohjoismaiden kielillä ( paria uskontokanavaa lukuunottamatta), mutta monen muun kielialueen ohjelmia on. Eiköhän lupamaksu-uudistuksessa olisi huomioitava myös ne, jotka maksavat katselukorteilla katsomisensa!
ei näin!
Silloin kun vielä katsoin televisiota, useammin tuli katsottavaa ohjelmaa ruotsinkieliseltä kanavalta kuin monista suomenkielisistä yhteensä!
en vain ymmärtänyt, mistä johtui, että suomenkieliset kanavat tarjosivat jo silloin käsittämättömän määrän täyttä sontaa ja katsottavaksi kelpaamatonta ohjelmaa.
Nykyään on kohtalaisen sama, mitä tyhjänpäiväisyyksiä siellä näyttävät, koska en televisiota katso.
Mitään järkiperusteluita en kyllä ole vieläkään kuullut, miksi tuo kanava tulisi lopettaa.
Valitettavaa mutta totta - Lär Dig Svenska 1 och 2
Tämä on totta. Ruotsinkielisellä tv-kavanavalla ja myöskin radiokanavalla ( Radio Vega ) on mielestäni aina ollut korkeatasoisempaa sekä huumori- että asiaohjelmaa. Ruotsin kieli tulisi nähdä mahdollisuutena eikä pakkona. Itselläni on vuosikymmenien kuluessa ollut merkittävää hyötyä ruotsinkielen koulupohja-taustasta asioidessani sekä länsirannikon ruotsinkielisten liikemiesten että ruotsalaisten kanssa. Ruotsi on edelleen Suomen tärkein kauppakumppani.
Toki olen joskus kokenut, että ruotsinkielisillä ( varsinkin nuoruudessani tytöillä) on nenänvarsi, jota pitkin voivat katsella. Men det spelar ingen roll.
Kouluruotsipohjalta ( ehdotkin ruotsista saaneena ) MarkkuMatias
Ei ole mahdollisuus
Tuommoisilla argumenteilla voisi perustella mitä tahansa kielen juurruttamista systemaattisesti mihin tahansa väestöön, varsinkin kun sitä perustellaan varsin vastenmielisillä "nuo nyt tarvitsevat skandinaavista sivistystä ja me haluamme säätää yhteiskunnan ruotsia puhumattomille suomenkielisille mahdottomaksi jotta tajuavat oman parhaansa"-perusteluilla.
Sama logiikka Ahvenanmaalle ja vaikka Ruotsiin, kiitos. Suomen kieltä pitäisi pitää mahdollisuutena!
Jaa ei vai? Siksi, että suomi on suomi ja ruotsi on ruotsi ja ne on ihan eri asioita? :-)
Nimim. Laudatur ruotsista enkä edelleenkään osaa arvostaa. Kunpa olisin saanut lukea enemmän saksaa tai matematiikkaa...
Mikä ihmeen mahdollisuus?
Oletko tosiaan laudaturin kirjoittanut ja silti sisälukutaito lähentelee nollan luokkaa?
vai oletko vain yksinkertaisesti hidas?
Suomi on perustuslain mukaan kaksikielinen maa. Ei pitäisi olla vaikea asia ymmärtää?
Ehkä kannattaisi jättää siis nuo tyhjänpäiväiset höpötykset juurruttamisesta väliin?
Äläkä hyvä ihminen puhu logiikasta jollet ymmärrä sanan merkitystä!
Voi hyvää päivää
>>12.11.2009 14:40 Ahti Heyno
>>Suomi on perustuslain mukaan kaksikielinen maa.
>>Ei pitäisi olla vaikea asia ymmärtää?
Herää jo todellisuuteen! Suurin osa suomalaisista ei tule koskaan elämässään tarvitsemaan ruotsin kieltä MISSÄÄN. Aivan käsittämätöntä rahanhukkaa koko kaksikielisyys, ja mitä häpeällisin osoitus niin valtionjohdon kuin monien kansalaistenkin selkärangattomuudesta että tällainen on edelleen olemassa.
Ennenkuin puhut logiikasta mitään, kerropa miksi ruotsin kieli on tällä puolen lahtea rikkaus ja muka edesauttaa pärjäämistä yhdessä jos toisessa asiassa, mutta lahden länsipuolella se ei näköjään sitä ole millään muotoa?
Nurkkaan joutavat häpeämään kaltaisesi vieraanpalvojat.
sisälukutaito
Jos et sitä osaa, en ole halukas sitä edes sinulle opettamaan!
En myöskään voi tyhmyydellesi mitään. Siihen sinun täytyy ihan itse puuttua!
Ja logiikasta sen verran; missä olet koulun jälkeen tarvinnut biologiaa, maantietoa tai laskennosta esimerkiksi toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa?
Et siis ole edes maantietoa lukenut sen verran, jotta tietäisit Ruotsin kielen olevan lahden toisella puolella se äidinkieli?
Myös uutiset avoimempia
Olen myös ihaillut ruotsinkielisen uutistoimituksen tapaa sanoa asiat suoraan. Sellaiset ohjelmat kuin mm. Strömsö peittaavat laadussa kaikki YLEn poliittisesti väritetyt asiaohjelmat.
Ruotsinkielen vihaajien kannattaa miettiä, miksi ruotsinkieliset vaivautuvat yleensä opettelemaan suomenkieltä, kun tulevaisuus on kuitenkin Euroopan suunnalla. Ja sinne mennään Ruotsin kautta. Ei savon korvessa ole töitä tai tulevaisuutta ainakaan ruotsinkielisille.
vaikea asia?
ohjelmana "drömssö" on ihan kiva, toki kenelläkään normaalilla ihmisellä ei ole aikaa puuhastella moisia asioita joita ohjelmassa esitellään.
kyse on nyt siitä mitä me haluamme suvaita ja mistä me haluamme maksaa.
suomen historian suurena "vääryytenä" pidetään sitä että
tsaari ukaasissaan määräsi että virkamiesten pitää osata venäjää
näitä määräyksiä nimitetään suomen historiassa nimellä " sortokausi"
miksi 1000v sitten maahan hyökänneiden ruotsalaisten kielen oppimista ei sanota sorroksi?
FST:tä ei saa lopettaa
Kyllä FST:n ohjelmia katsovat myös aivan täyspäiset suomenkielisetkin TV:n katsojat. FST:ltä ja Teemalta tulee YLEn parhaat ohjelmat.
Jos ne ympätään jollekin muulle kanavalle, ovat lähetysajat varmaankin yhtä oudot kuin esimerkiksi kakkosen eurodekkareilla. Niitä on tullut keskiyöllä, jolloin työssäkäyvien pitäisi olla nukkumassa. Sarjoissa ei ole ollut jatkuvaa toisten mukiloimista ja ampumista, siksi niitä ei voi lähettää alkuillasta kuten amerikkalaisia ns. toimintasarjoja. Onko toiminta nykyisin yhtä kuin väkivaltaa???
TV-lupamaksut ovat kalliita eikä suinkaan kaikilla ole taivaskanavia käytössään. Vaikka lupamaksut poistettaisiin ja tilalle tulisi mediamaksu, ei se auta normaalia katsojaa. Samaa mäiskintäroskaa aina vaan. Maksuille pitää saada katetta muidenkin kuin agenttifilmien ja saippuasarjojen katsojien.
Suomi on virallisesti kaksikielinen maa eikä se toinen suinkaan ole englanti tai venäjä...
Mikä tekee ruotsin kielestä niin vihattavan ettei sitä voi kuunnella suomenkielisen tekstityksen kanssa? Jättäkää silloin ääni pois ja katsokaa pelkkää kuvaa.
Nyt on ollut mahdollisuus valita FST, jos ei muut kanavat kiinnosta. Jos kanava poistetaan, pitää koko ajan sukkuloida muilla kanavilla ja yrittää löytää sieltä jotakin katsomisen arvoista. FST ei hehkuta ohjelmisaan suomenruotsalaisuutta, vaan mielestäni tuo suomalaisuutta esiin monipuolisesti.
En tieda mita kuraa itse
En tieda mita kuraa itse yleensa katsot (vakisin) miltakin kanavalta mutta vaikuttaa silta etta sita varsinaista rasismia loytyy eniten oman kommenttisi takaa kuin mistaan muusta. Kun innosta piukeana seuraavan kerran lahdet kommentoimaan niin voisit ehka harkita asioita hieman enemman ensin...
Joopa joo
Suomi on ainoa maa missä miehittäjän kieltä suositaan oman keilen kustannuksella.
Masa
Pois pakkoruotsi YLE:stä
Nämä miehitysvallan ja siirtomaan jäänteet on vihdoinkin pyyhittävä pois YLE:stä! 5 % kansasta aiheuttaa valtaisan määrään kustannuksia 95 % suomenkieliselle väestölle.
Tästä 5 % vain alle 1 % luokkaa ei osaa lainkaan suomenkieltä!
Eikö olisi heidänkin aika PAKKO-OPPIA maamme valtaväestön kieli!
Olen hirveän huolestunut jos näitä ohjelmia ei radikaalliseti nyt vähennetä!
Ja pakkourheilu!
Sama pätee urheiluun; mitä ihmeen virkaa on tuhlata rahaa jonkun maakuntasarjan pesäpallon näyttämiseen! Kuinka iso osa kansasta todella edes harrastaa moista?! Entäs kaiken maailman päiväohjelmat? Eihän kukaan niitä katso työaikana!
Tarkemmin ajateltuna säästäköön YLE oikein kunnolla ja hemmettiin koko suomenkielinen ohjelmisto, ei näin pientä kieliryhmää varten kannata mitään omaa tehdä. Kaikki osaavat kuitenkin englantia ja loppujenkin on se syytä opetella. Ohjelmaahan ovat tuotantoyhtiöt maailmalla pullollaan ja uutisetkin ovat samat kielestä riippumatta!
Olen todella huolestunut noin ylipäätään!
RKP
Mitä se RKP taas marisee jos kaikille pienille vähemmistöille kuten esim RKP:lle kuuluu valtion kustannuksilla telkkasikanava niin venäläisille, somalleille, irakilaisille jne. kuuluisi kans oma kanava.
ruotsalaisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja
montako niitä jäseniä kokonaisuudessaan on? puheenjohtaja, vpj ja kirjuri? :)
Kuinkas paljon
Kuinkas paljon suomenruotsalaisia täällä onkaan? Viisi prosenttia? Suhteutetaan sen mukaan ohjelmien määrä, tuostahan tulisi reipas tunti vuorokaudessa. Ehdotan lähetysajaksi vaikka 03:00 - 04:00.
Pakkoruotsi sekä ruotsinkielisten erityiskohtelu ja hyysääminen on loppumassa, ettekä voi sille mitään. Kohta ei ole kuin yksi virallinen kieli, ruotsinkielellä ei tee yhtään mitään nykypäivänä. Jos tarvitaan jostain syystä toinen virallinen kieli niin olkoon se englanti sillä sitä puhutaan lähes kaikkialla. Viimeksi tänään keskustelin ruotsalaisten kanssa... englanniksi.
Titta på den hunden där, han heter Olle!
Tarvitaanko ruotsilieltä
Sateliitti kanavilta tulee ainakin 5KPL ruotsinkielistä kanavaa, kyllähän se jo pitäisi riittää ruotsinkielen tarpeeseen ruotsinkieltä haluaville.
Suomessa ei näillä näkymin tarvita erillistä ruotsinkielistä kanavaa.
Taitaa olla joko ymmärryksen puutetta, tai sitten nämä ruotsinkieliset haluavat vain ratsastaa suomenkielisten kustannuksella, siihen asiaan olisi valtiovallan puututtava ja pikaisesti.
järkiperusteluja
Mitä kohtaa et ymmärrä?
Pakkoruotsia ei ole! Käsityksenä täysin outo ja väärä.
Onko jotekiin vaikea käsittää, että suomi on lain mukaan kaksikielinen maa.
Ehkä johtui ruotsalaisten kanssa englanniksi puhuminen siitä, että olet jättänyt koululäksysi lukematta?
Kannattaisi muuten joskus matkustaa, siis muualle kuin kanarian saarille, niin ehkä huomaisit että englantia ei puhuta kaikkialla! Edes lähes!
Olen kuitenkin kohtalaisen varma, että nämäkin perustelut menevät ohi ja yli niin että humisee joten tuskin kannattaa tätäkään ketjua jatkaa?
Kannattaisi sinunkin
Kylläpä tosiaan kannattaisi sinunkin matkustella muuallakin. Ruotsissa ja Pohjoismaissa pärjää vallan mainiosti englannilla. Muualla maailmassa ei tosiaankaan aina, mutta ei siihen takuulla ruotsin opiskelu auta. Kyllä olisi ollut ankeaa viime kesänä unkarissakin, jos en olisi englantia ja saksaa opiskellut. Ruotsin osaamisesta sielläkään ei ollut pitään hyötyä.
Matkustelepa sinäkin vähän laajemmalti, niin huomaat, että tosiaankin kannattaa opiskella muita kieliä kuin ruotsia.
ankka parka
näin ns "puoliverisenä" ts iskä finland svenskor ja äiti suomalainen.
voin vakuutta juuri sinulle että sinun laisiasi ihmisiä ihan oikeasti inhotaan ja pidetään vastenmielisinä.
Arvaappa kumpi saa kaupat ?
Jos ruotsalaiselle asiakkaalle tarjoat sopimusta ja puhut englantia ja toinen samalla viivalla oleva tarjoaa sopimusta ja puhuu ruotsia, arvaa kumpi saa sopimuksen ja kenen firma saa töitä.
Jos suomenkieliselle
Jos suomenkieliselle asiakkaalle talkkaat ruotsia ja yrität tarjota sopimuksen ruotsiksi niin arvaa kumpi saa sopimuksen suomenkielistä sopimusta tarjonnut vai ruotsinkielistä sopimusta tarjonnut?
Markkinointi ammattilaisille
Mitähän tälläkin kommentilla on tekemistä sen kanssa, että pitääkö kaikkien suomalaisten osata ruotsia ? Totta hemmetissä minä palkaan sen, joka osaa ruotsia, jos ruotsalaisille jotain haluan myydä. Heitä löytynee aivan tarpeeksi noiden 280 000 suomenruotsalaisen joukosta ja lisää Ruotsin puolelta. Luuletko todella, että joku vakavasti otettava yritys palkkaisi jonkun kouluruotsitasoisen suomalaisen tekemään markkinointia Ruotsissa ? Jos näin on niin olet todella pihalla.
fittu mikä veijo?
Eli jos et osaa ruotsia niin et voi mitään myydä vai, ja ainoa kauppakumppani on ruotsalainen ja aina. Ugandalainenkin ostaa jos osaa ruotsia, vai?
No kysyisit sitten vaikkapa näin. Jos eksyt ja menetät muistisi keskellä Bengalin viidakkoa(tosin sama pätee ihan suomalaisessa savossakin), niin mitä kieltä kannattaa käyttää jotta muut tai edes joku jotenkin ymmärtää sinua, ja eivät pitäisi hulluna? Onko se mielestäsi ruotsi?
Eikös Suomessa jo ole tarpeeksi näitä ruotsinkielen taitajia, joten miksi sitä pitää kaikkien opetella? Ikinä en tule oppimaan (vaikka olisin miten hyvä kielinero) sitä ruotsia niinhyvin kuin nämä äidinkielenään ruotsia mutta muuten suomea puhuvat kaksikieliset.
Raha se on mikä ratkaisee.
Vai meinaatko että kaikki palkkaavat ammattimiehen ihan vaan sillä perusteella mikä on kielitaito.
Kumman näistä palkkaisit?
Tämän
"Tulen tekemään teille remontin ruotsinkielellä hinta 100euroa tunti. Siis painotan olen todella hyvä ruotsinkielessä kirjoitin siitä ÄLLÄN ja jopa yliopistossa tein GRADUN ruotsista tiedän jopa mikä on työntömitta ruotsiksi"
vaiko kenties tämän
" hinta 30euroa tunti, ole tehny näittä aiemmin, ja täsä olisi todistuksia aiemmin tekemistän projekti, anteeksi huono suomekielen taitoni, mutta meidän firmalta saa tarvittaessa tulkin, joka autta jos jotain tarvitan"
Tosin Suomessa kun ollaan niin parashan olisi suomea hyvin puhuva suomalainen ammattimies, vai kuinka.
"Jos ruotsalaiselle
"Jos ruotsalaiselle asiakkaalle tarjoat sopimusta ja puhut englantia ja toinen samalla viivalla oleva tarjoaa sopimusta ja puhuu ruotsia, arvaa kumpi saa sopimuksen ja kenen firma saa töitä."
No jos samalla viivalla ollaan niin ehkä se ruotsinkielinen saa tilauksen. Toisaalta jos firmasi ainoa kilpailuetu on ruotsin kieli, voipi olla lyhyt ura yrittäjänä. Se on nimittäin aika harvinaista, ettei eroa kilpailijoihin tulisi esim. hinnassa, toimitusnopeudessa, takuuehdoissa, huoltovarmuudessa, imagossa ja brandissa jne. asioissa. Näihin verrattuna neuvottelukieli on aika pieni detalji.
Niin ja jos se asiakkaasi on yhtään isompi ruotsalainen firma on niillä yrityskielenä englanti ja kaikki tarjoukset tehdään sillä kielellä joka tapauksessa. Kenties käyt neuvottelutkin englanniksi firman suomalaisen ja puolalaisen edustajan kanssa. Se on sitä globalisaatiota.
Förlot mig...
men den där huden heter Luffe...
ja hei paljon ulkomailla työskennelleenä, OPETELKAA IHMISET KIELIÄ myös ruotsia.
Just...
Tehdään Teemasta RKP:n oma ruotsinkielinen kanava niin sillähän siitä sitten selvitään...
Olisihan se toki kamalaa jos
Olisihan se toki kamalaa jos puolen kymmenen prosentin takia ei olisi omaa kanavaa. Wideroos varmaankin voi järjestää länsinaapurista katsottavaa itselleen.
"Se vasta on katastrofi, jos ruotsinkielisten kaltainen vähemmistö ei voi tuottaa omia uutisia ja ohjelmia omasta näkökulmastaan." Miten Suomessa asuvien suomenkielisten ja ruotsinkielisten näkökulma uutisiin eroaa toisistaan?
Vuorokauden tuntimäärästä ruotsinkieliselle ohjelmalle pitäisi väkimäärän mukaan varata noin tunti ja 20 minuuttia. Ei tokikaan kaikkea prime timestä vaan muualtakin. Tällöin oltaisiin kohtuullisessa osassa eikä nykyisessä, jossa kaksikielisyys tuplaa kustannukset.
Wideroos saa minut hyvälle tuulelle
Sen verran hupaisaa hänen äksyilynsä ja ynseytensä suomenkielistä Suomea kohtaan on..
Missä ihmeen virtuaalimaailmassa hän oikein elää ?
Salainen agenda ja muuta..
Hetki sitten luin hänen viiltävän analyysinsä siitä, että ruotsinkielinen pelastusalan koulutus pitäisi järjestää Helsingissä, kun Kuopio on "liian kaukana ja liian suomenkielinen".
Pari viikkoa sitten hän oli shokissa, kun Peter Albäck kertoi olevansa "ruotsinkielinen suomalainen", ei siis suomenruotsalainen..
Wideroos taas kehuu olevansa nimenomaan suomenruotsalainen..
Tuhoisaa anti-suomenkielistä toimintaa Wideroos pääsi harjoittamaan aivan tarpeeksi PM Paavo Lipposen kanssa,
kun yo-rakenneuudistuskokeilun vakinaistamista lykättiin näiden kahden sopimuksella..
On aivan oikein, että W ja hengenheimolaisensa
hieman järkyttyvät-
kerta toisensa jälkeen..
Maa kutsuu, Wideroos, on tullut aika laskeutua !!
Annetaan "RKP:lle" 5% Ylen
Annetaan "RKP:lle" 5% Ylen budjetista ja tekevät sitten mitä mediaa tekevät, hankkivat muualta rahoitusta esim. mainoksilla.
oma kanava
Oma kanava se olla pitää.
Esim pohjanmaalla on häpeä katsella FST -kanavaa, sen sijaan siellä katsellaan Ruotsin TV:tä.
Mitäs sitten oltais katsomatta, jos FST:tä ei olis!
Tuloksellisesti tehokkain
järjestely olisi Suomen ja Ruotsin yleisten Radio- ta Tv-ohjelmien uudelleen organisoiminen siten, että niiden ohjelmat tulisivat ulos molemmissa maissa. Eli Ruotsin suomenkieliset olisivat Ylen ja Suomen ruotsinkieliset Ruotsin radio-tv:n alaosastoja, kirjeenvaihtajia. Se sekä laajentaisi että parantaisi tarjontaa molemmilla kielillä molemmissa maissa. Jo nyt Ahvenanmaa ja Pohjanlahden ruotsalaiset kuuntelevat ja katselevat Ruotsin ohjelmia - luultavasti enemmän kuin tarjouksia Suomesta kielellään. Järjestely olisi askel lisää sellaisessa yhteistyössä, joka todennäköisimmin olisi - aivan erityisesti pitkällä tähtäimellä - hyödyksi molemmille maille. Voihan vastaavaa yrittää Tallinnan ja jopa Leningradin kanssa, jos se olisi käytännössä mahdollista. Jos tietä tahtoo näyttää, pitää uskaltaa.
Entä enemmistön oikeudet
Wideroos: "Se vasta on katastrofi, jos ruotsinkielisten kaltainen vähemmistö ei voi tuottaa omia uutisia ja ohjelmia omasta näkökulmastaan."
Saisipa suomenkielinen enemmistökin tuottaa omia TV-uutisia ja ohjelmia omasta näkökulmastaan. Mutta jostain syystä suomenkielisten täytyy aina olla kieli keskellä suuta eikä omaa asiaa saa tuoda esille vaan pitää esittää korrektia ja tasapuolista.
Suomenkielisten on vihdoin saatava samat oikeudet kuin ruotsinkieliset Suomessa.
YouTubeen
Ehdotan, että ruotsinkielinen kanava siirretään YouTubeen, jolloin sitä voi katsella 7/24/365-366
Oikeus vihdoin toteen
Tämä on yhtä oikeuden ja rehellisyyden juhlaa isänmaalliselle. Maamme mädintä RKP-kanavaa uhkaa lakkautus, IHANAA!!! Koska RKP on saanut tähän mennessä 15% YLE:N RAHOISTA, ON RUOTSINKIELISIKSI REKISTERÖITYNEIDEN MAKSETTAVA MYÖS KOLMINKERTAINEN MEDIAMAKSU, SILLÄ SUOMENKIELINEN EI HALUA RAHOITTAA RUOTSALAISTA YLEÄ. Tilatkaa ohjemanne Tukholmasta, koska meidän selkänahasta ette niitä enää revi.
rauhoittukaas nyt
ruotsinkielinen tv-kanava on ihan mukava olla olemassa. Kyllä siihen on varaa. Ja ruotsalaisiin kouluihin. Ei se niin paljon maksa. Ei aina tarvitse olla niin negatiivinen. On ihan hienoa että meillä on tuollainen yritteliäs vähemmistö.
Ps. Astrid Thorsin touhujen takana en kuitenkaan kannata toistaiseksi mitään ruotsinkielisten asioita. Joten pannaanpa tämäkin puheenvuoro jäihin.
Tulevaiisuus on nuorissa
Hei pankaa lapsenne ruotsinkieliseen leikkikouluun ja edelleen peruskouluun ja lukioon. Englannin ne oppivat telkkarista ja netistä , suomekielen kotoa. Näin saamme tulevaisuudessa hyvän kielitaidon pohjan omaavia opiskelijoita yliopistoon , jossa voivat hankkia sitten saksan- ja ranskankielentaidon. Näin saamme vihdoinkin markkinoinnin perusteet osaavia, kommunikoimmaan kykeneviä, vienti-ihmisiä suomalaiselle vientiteollisuudelle.
Tavaraa täällä osataan tehdä, mutta ei myydä maailmalle.
Kieli
Suomenruotsalaiset ovat aina täyttäneet juuri tuota markkinointi- ja myyntitehtävien nicheä. Ja hyvä niin. Eli onhan tuo tietysti totta mitä viserrrät. Kielellä on tässä se ja vain se merkitys, että suomenruotsi määrittele tietyn kulttuurisen ryhmän. Kieli on sisäänpääsykortti Ankkalampeen:
http://kansankokonaisuus.blogspot.com/2007/11/suomenruotsalaiset-osa-4.html
Ankkalampi on minusta arvokas asia. Myöskään FST5 ei nyt niin paljoa voi maksaa etteikö sitä voisi säilyttää.
Siltä osalta olet väärässä että ruotsin kielen taito sinällään antaisi jotain eväitä markkinamiehelle. Eväitä antaa suomenruotsalaisuus meemipleksinä.
Mutta kuten sanottu RKP:n toiminta hallituksessa estää minua kannattamasta FST:n säilytttämistä. Odotan että Thors vaihdetaan johonkin kansankokonaisuuteen lojaalista suhtautuvaan isänmaanystävään ja isänmaan tärvääminen ja sananvapauden polkeminen lopetetaan:
http://kansankokonaisuus.blogspot.com/2009/11/vaestonlaatu-on-yhteismaan...
Pelkkä kielitaito
Pelkkä kielitaito ei tee ihmisestä myynti- tai markkinoititaitoista. Kielitaito on vain työväline kuten tietotekniikkakin.
Jos suomalainen yritys myy ulkomaille tuotteitaan, se perustaa kohdemaahan myynti- ja markkinoitiorganisaation, johon palkataan pääosin paikallista henkilökuntaa. Varsinkin markkinointiviestintä on niin kieli- ja kulttuurisidonnaista, että onnistuakseen hyvin siihen tarvitaan vivahteiden tarkkaa tuntemista.
Näinhän Suomessa sijaitsevat ulkomaiset yrityksetkin tekevät. Saksalaiset ja ranskalaiset yritykset pyörivät täällä pääosin suomalaisvoimin.
Teemaa ei pidä ruveta
Teemaa ei pidä ruveta sössimään jollain Balle Framstedt-hömpällä.
Tuetaan
Teema on Ylen parasta antia. Jos tuo liitos tapahtuu, pyyhin lupamaksulla peräkanavan
perustakaa
Oma kaupallinen Ruotsin kielen kanava.!
"Jos tv-toiminta tulisi syliimme, se maksaisi paljon rahaa. "
"Oma telkkari
Matokuurilla oleva Yleisradio supistaa ruotsinkielistä toimintaansa. ”Me olemme lähteneet henkisesti siitä, että taistelemme kaikin voimin ruotsinkielisen tv-toiminnan puolesta.
Jos tv-toiminta tulisi syliimme, se maksaisi paljon rahaa.
Mutta tietysti se olisi kieliryhmälle hyvää palvelua. Jos Yle luopuu ruotsinkielisestä ohjelmatarjonnasta, meidän on harkittava asiaa vakavasti”, Bergh pohtii.--lainaus loppuu
http://www.talouselama.fi/uutiset/article167104.ece
Edustava otos
Jos tämän palstan kirjoitukset ovat edustava otos suomenkielisten kulttuurista ja hengen lennosta, ei ole ihme että ruotsinkieliset haluavat oman kanavansa.
Säätiö tukee RKP:tä
Säätiö tukee RKP:tä vuosittain 5 miljoonalla! Mihin rahat häviävät? Antakaa vaikka puolet siitä YLE:lle niin oma kanava voisi säilyä! Tai RKP maksukanavaksi ja jokainen ruottalainen voi maksaa siitä joku 50e kuukaudessa!
Katastrofi
Katastrofi suomenruotsalaisille, ei muulle kansalle. En usko, että ruotsinkielistä kanavaa tarvitaan niin kipeästi nykysuomessa.
Tv2 ja 1 pitäisi lähettää suomalaisia ohjelmia, mukana olisi monikulttuurisia ohjelmia varovaisuudella. Suomessa kun on jo suuri virolais-, somali- ja venäläisvähemmistö.
Teeman yhdistäminen fst5 kanssa olisi aika epätoivoinen veto, ei ole järkevää sekoittaa kahta eri aiheisiin keskittyvää kanavaa.
toisaalta, pelko fst5-kanavan häviöstä on turha, sillä mediamaksulla saadaan todennäköisesti pidettyä se pystyssä.
FST pois vaan..
Miksi ruotsinkielisillä pitäisi olla oma televisio kanava, eihän meillä SAVOLAISILLAKAAN ole oman kielistä kanavaa, vaikka olemmekin selvästi suurempi vähemmistö kuin ruotsinkieliset.
Venäläisille oma kanava !
On sen verran SUOMESSA, ja jatkossakin merkittävä kieliryhmä
itä-naapurista, heille myös oma kanava.
Saavutetuista eduista on pidettävä...
kiinni...
Tässä FST:n katsotuimmat:
1. Strömsö su 17:15 139 000
2. Majakka: Bogskär su 19:16 76 000
3. Angels in America (K15) pe 21:00 66 000
4. Kyllä nolottaa ti 21:30 64 000
5. Kovien miesten töissä ti 20:00 59 000
Tässä Yle 1:n katsotuimmat
1. Tv-uutiset ja sää la 20:30 868 000
2. Urheiluruutu ja ravit ke 20:55 668 000
3. Kotikatu to 20:00 625 000
4. Uutisvuoto la 21:30 605 000
5. Kuuden Tv-uutiset su 18:00 579 000
FST vie 20% YLE:n budjetista, mutta katsojat äänestävät jaloillaan muille kanaville. FST on katsojamääriin suhteutettuna saamapuolinen kuten Ahvenanmaa. Ei perhana eihän siellä kukaan jaksa katsoa edes FST:n uutisia. Finska betalar.
Miten voi olla niin vaikeaa sovittaa kaksikielisyyttä saman katon alle ja karsia turhat rakenteet pois? Ei sen kameramiehen tartte olla ruotsalaisista maahanmuuttajista 1200-luvulla polveutunut rantaruotsalainen. Voisivat samalla karsia vähän muutakin ja keskittyä siihen paljon puhuttuun laatuun.
Talon budjetti lähitulevaisuudessa pyörii 450M€:ssa jos mediamaksu realisoituu. BBC:n vastaava on 3300M€. Se tarkoittaa 85€ vs 66€ per asukas. Kun katsoo BBC:n tarjontaa suhteessa panostukseen niin ero on melkoinen, niitä BBC:n laatudokkareitahan me täälläkin pääasiassa katsotaan...
Vähän liian paksua
RKP:ltä ja Wideroosilta on hävinnyt suhteellisuuden taju.
"ei lakkauttamista, se ei, se ei ole mahdollista, sanoo Wideroos Uudelle Suomelle. -Paluuta entiseen ei ole."
Kyllä, kyllä se on mahdollista. Tässä YLE:n lamakuurissa pääasia on säilyttää valtaväestön ohjelmatarjonnan taso ja järkiperäistämällä jopa parantaa sitä. VAIKUTTAA VAHVASTA SILTÄ ETTÄ ENSI VAALEISSA RUOTSINKIELEN ASEMA NOUSEE ERÄÄKSI VAALIEN PÄÄKYSYMYKSISTÄ. RKP on tekemässä itsestään sirkusta.
Ja onpa täällä taas
Ja onpa täällä taas itsetunto katossa kun saa potkia alkuperäisvähemmistöä..
Mikä alkuperäisvähemmistö
Saamelaisiako täällä potkitaan?
Arkajalat Suomesta moi
Näistä kommenteista tosiaan huokuu suomalaisten alemmuden tunto länsinaapuriaan kohtaan. Voi meitä poloisia.
alkuperäisvähemmistöä...
Tulivat Suomeen myöhemmin, koska suomalaisten ei ollut rannoilla ryöstäjien takia turvallista asua. Rantaruotsalaiset asettuivat rannikoille. Sitten halusivat hallita.
FST:n ohjelmat ovat laadukkaampia kuin suomenkieliset
Hirvittää tällainen ajatus. FST:n puolella on todella poikkeavan hyviä, ihmistä lähellä olevia ohjelmia. Strömsö yksi parhaista jne. Niin ovat luonnollisesti sen toimittajatkin. Ei tällaista kanavaa saa lopettaa. Se on rikkaus. Toimituksen pitää olla itsenäinen kokonaisuus. Ei HBL voi olla Hesarin osa tai päinvastoin. Identiteetti ja toimintakultturi ovat avainsanat, joita pitää tarkasti vaalia.
RKP huolissaan
Nämä FST ohjelmat voidaan rahoittaa ruotsinkielisten satoja miljoonia omistavilta rahastoilta, joita ovat keränneet suomenkielisiltä kansalaisilta "ruotsalaisuuden riistovallan aikoina"
Fyi fan! :(
Samasta syystä RKP vastustaa vaalirahoituksen kattoa.
Jäisi miljoonat vaalituet saamatta ja RKP kutistuisi sille kuuluvaan asemaan.
20% saa laatua
Kyllähän 20% rahamäärällä pitäisi laatua saadakkin.
Lisäksi ei tarvi välittää siitä, onko katsojia vai ei.
Niinpä voidaan haastatella venäläistä maahanmuuttajaa, oka vakuuttaa siitä,että on arempi opetella ruotsia kuin suomea....
FST5:n ohjelmisto on
FST5:n ohjelmisto on tyylikästä ja hienosti toteutettua. Ohjelmista huokuu hyvä olo. Ne on tehty huolella.
Jos haluan nauttia ja tuntea oloni seesteiseksi ja auvoiseksi, käännän FST5:lle.
Ylen Teema on laadultaan lähinnä FST5:ttä. Oppeera-meiningit tosin menee yli hilseen niin että pölisee.
Säästetäämpä nyt nämä kaksi kultakimpaletta. Muuten menee loputkin halut maksaa tv-lupa!
Arviolta 99%
Arviolta 99% suomenruotsalaisista ymmärtää suomea.
Pitääko sitä 1%:lle joka ei suomea ymmärrä olla oma kanava?
Pakkosuomea ruåttalaisille!
Alle 1 % suomenruotsalaisista tulee pakko-opettaa SUOMEA!
Oli hassu tilanne Tammisaaren saaristossa, kun sikäläisessä ravintolassa tarjoilija ei osannut suomea!
Hänen piti hakea paikalle suomenkielinen tarjoilija!
Eikös se laki myös edellytä, että SUOMALAISIA palvellaan SUOMESSA SUOMEN KIELELLÄ, jopa Tammisaaressa!
(Raaseporissa, jolla on vaakunana suomenruotsalaisen kukkahattutädin tunnus)
Olipa hassu tilanne!
Ensin iso kiitos: US:n keskustelupalsta on täyttämässä kultturijulkaisu Pahkasian lopettamisen johdosta syntynyttä ammottavaa aukkoa, ei vähiten kiitos sinun!
Sitten: tarkista nyt edes tosiasiat ennen kuin nolaat itsesi lopullisesti. Käsittääkseni suomenopetus on pakollista (= haikailemasi pakkosuomi) ruotsinkielisille suomalaisille. Lopputuloskin on ihan sama kuin kaikessa opetuksessa, jotkut oppivat, jotkut eivät koskaan.
Kielilaki taas koskee kaikkia julkista valtaa käyttäviä elimiä. Mikäli kyseessä ei ollut esim. jonkin kunnallisen hoitolaitoksen ravintola, ei suitsuttamaasi järkyttävää rikosta myöskään tapahtunut.
Ja mikä hassuinta, epäilenpä että asenteella on merkitystä palvelun saamisessa olivatpa sitten maa tai kieli mitkä tahansa...
FST:ssä on monasti hyvää ohjelmaa
Ugrina en osaa kuvitella, kuinka olennainen kysymys on aivan oma FST-kanava, mutta tärkeää olisi, että ugrikatsojiakin olisi. Parhaana ohjelmana pidän ohjelmaa "Kyllä nolottaa" eli "pinsamt" vaikka se on tanskalainen. Voittaa jopa Strömsön.
Edes se katsoja
FST on täysin turha. Sita kanavaa ei katso kukaan ja me kaikki muut joudumme kärsimään ylen areenassa kun joudumme erikseen valitsemaan vitsailevan ja rasistisen osan ylen ohjelmistosta pois. Ehdotan että areenassa olisi jatkossa fst valittavissa eikä oletuksena. Niiden tuottama kama on nimittäin täyttä kuraa verrattuna ylen yrityksiin. Hus, hus, joutaa jo pois takaisin ahvenanmalle. Tehkööt keskenään noita laatu ja sisustusihjelmia, jättäkää meidät rahoittajat rauhaan. Emme kaipaa tietoa siitä onko oranssi vai keltainen hyvä väri.
Kansanryhmien tasa-arvo
-Se vasta on katastrofi, jos ruotsinkielisten kaltainen vähemmistö ei voi tuottaa omia uutisia ja ohjelmia omasta näkökulmastaan.
Milloinkas venäläiset saavat oman suomalaisen TV-kanavan?
Teema rauhaan
Taitaa tuo Teema olla ainoa kanava, missä nämä realitysarjat
eivät mellasta. FST:ssäkin on hyvää ohjelmistoa ja näitä voi-
taisiin ripotella sinne tänne tietysti suomeksi tekstitettyinä kuten loistaville Beckeille ym vastaaville on tehty tähänkin asti. Näinhän se on että Pohjanmaalla katsellaan Ruotsin kanavia, sääliksi käy vain joitakin Pernajan mummoja, jotka tosiaankaan eivät ole suomea opetelleet. Halvemmaksi tulee subventoida heille lautasantennit kuin oma kanava.
Järkipuhetta
Mutta kerro se rouville Thors ja Wideroos.
Ja muutenkin: kunpa he tajuaisivat, että aika ajaa ohi.
Ruotsinkielinen agenda
Eli käytännössä Teema lakkautetaan, FST jatkaa sen paikalla.
Ei hyvä, Teema on hyvä kanava. FST:lle se 5% Ylen budjetista, mikä sille kuuluu, selvitköön sillä.
Kapeat näkökulmat
Hävettää olla suomenkielinen jos ylläolevat kirjoitukset edustavat nykyistä suomalaista ajattelua. Ajattelu ja kirjoittelu on matalaotsaista. Ymmärtäisin jos tämän nettilehden nimi olisi esimerkiksi Suomen Uutiset.
Ruotsin kieli on rikkaus Suomessa. Ruotsin kielellä pärjää kaikissa Skandinavian maissa. Yhdelläkään suomen kielen murteella ei tule ymmärretyksi Skandinaviassa. Vai onko kirjoittaneet koskaan käyneet Pohjanlahden länsipuolella?
Kuvitteleeko joku, että itseensä käpertymisessä olisi jotain parempaa luvassa
Rikkaus joka ei tuo rahaa?
Ikävää ettei se ruotsinkielen rikkaus tuo Ylen kassaan yhtään lisää rahaa. Rahapulan takia Yle joutuu tarjontaansa supistamaan.
Jos perustettaisiin vaikkapa 3 uutta Ylen ruotsinkielistä kanavaa: FST5B, FST5C ja FST5D. Korjautuisiko Ylen budjetti tuolla rikkaudella?
rahapula
mikä ihmeen rahapula?
budjetti ja etenkin hallintoneuvoston jäsenten palkat sitä luokkaa, että ihan hirvittää!
ehkä kannattaisi miettiä toimintojen järkeistämistä?
Ankkalammikon muuri murtuu?
Jos ruotsin kielen hallitsee hyvin, sillä tulee toimeen kaikissa Skandinavian maissa. Jos englannin kielen hallitsee hyvin sillä tulee toimeen kaikissa Skandinavian maissa sekä kaikkialla Suomessa.
Jos ruotsin kielen hallitsee hyvin, sillä tulee toimeen kaikissa Skandinavian maissa. Jos englannin kielen hallitsee hyvin sillä tulee toimeen kaikissa Skandinavian maissa sekä kaikkialla maailmassa.
Kuka siis käpertyy itseensä, kun meillä on pakollisen englannin sijaan koko yhteiskunnan läpäisevä pakkoruotsi?
FST5:n ohjelmat eristettiin omalle kanavalleen, jotta vahingossakaan ruotsinkieliset eivät oppisi suomen kieltä. Ankkalammikon lapset eivät saa edes käydä kouluaan samassa rakennuksessa suomenkielisten kanssa, jotta vahingossakaan ei tulisi harjoiteltua suomen kieltä. Miten he osaavat vaikeaa kieltä aikuisena työpaikassa, jossa on pakko viestiä suomeksi suomenkielisille?
Muurejakin on rakennettu, jotta ankkalammikon eristäytyminen olisi täydellistä. Henkinen muuri ainakin hipoo jo täydellisyyttä.
Otapa selvää asioista
Sinulla näyttää menevän taas kaksi asiaa pahasti (ja ilmeisen tarkoituksella) sekaisin; miten kielen opinnot liittyvät YLEn rahoitusongelmiin?
Ei ruotsinkielistä ohjelmaa mihinkään eristetty ole, kerätty vain omaksi loogiseksi nipukseen. FST:n ohjelmatkin on useimmiten tekstitetty suomeksi. Mistä muuten johtuu, että YLEllä näin tapahtuu myös englanninkielisten ohjelmien kohdalla vaikka kaikki tuota maailmankieltä osaavatkin?
En myöskään ymmärrä tuota marinaasi muurien rakentamisesta. En näitä ainakaan elävässä elämässä, keskellä vahvasti kaksikielistä aluetta asuvana ole huomannut. Voisivatko ollakin ihan itsesi rakentamia?
Ihmeellinen käsitys
Toisin kuin monet muut tämän palstan kommentoijat, minä katson FST5:n ohjelmia. Mutta ennen kuin FST:n ohjelmat siirrettiin omalle kanavalleen, katsoin niitä huomattavasti useammin, varsinkin uutisia. FST5:n alhaiset katsojaluvut johtuvat osittain juuri tästä. Vaikka ohjelmat on tekstietty suomeksi, kanavalle ei eksytä niin helposti enää ja jotkut ovat jopa ottaneet sen kokonaan pois kanavaluettelostaan.
Mitä muureihin tulee, niin jos vierekkäin olevien suomen- ja ruotsinkielisten koulujen välituntialueelle pitää rakentaa muuri, niin eikö se ole aikamoista ankkalammikon itseensä käpertymistä?
Kolmanneksi Suomessa vallitsee jokin ihmeellinen käsitys siitä, että kaikki voivat oppia puhumaan sujuvasti useita vieraita kieliä. Suomesta ei ole muodostunut kaksikielistä maata laajasta ruotsin kielen opetuksesta huolimatta. Yksi syy tähän on juuri ankkalammikon eristäytyneisyys, jolloin suomenkieliset eivät ole pääse harjoittelemaan ruotsia. Sen sijaan useiden vieraiden kielten opetus on estänyt heikointa oppilasainesta oppimasta yhtään vierasta kieltä käytettävälle tasolle.
Koko kansan tulisi osata ruotsin sijaan englantia, koska se on ainoa kieli, jota oletetaan kaikkien kaikkialla maailmassa osaavan edes jotenkuten. Tämä kielitaitovaatimus valuu jatkuvasti alemmas organisaatioissa, mikä tarkoittaa sitä, että myös muiden kuin korkeakoulutettujen ihmisten tulisi hallita edes tämä yksi vieras kieli.
Ei pärjää kouluruotsilla
kunnolla Norjassa ja Tanskassa ei ollenkaan. Ruotsissa jotenkuten, vaikka naureskelevat. Pärjääminen tarkoittaa sitä, että tulee ymmärretyksi ja ymmärtää.
Suomalaiset eivät halua enää syöttää pullasorsia
suomenruotsalaisten ankkalammessa.
Pankoon omilla rahoillaan TV-kanavan pystyyn.
Tällä hetkellä he saavat 18% Ylen budtista, joka on pöyristyytävä summa suhteessa heidän 4,6% osuuteensa katsojista/kuuntelijoista.
Noo...kyllä täällä muuhunkin on laitettu tukea ...
Niin kyllä nyt on suuri poru euromääräisesti melko pienestä "tuesta", jos vertaa esimerkiksi sodanjälkeiseen maataloustukeen tai nurkan takana odottavaan "tuulimylly-tukeen", joka näyttää lankeavan yksityisille sähkön kuluttajille - tariffimaksu. Kumpikaan edellä mainituista ei ole tuottanut ja tule tuottamaan mitään muuta kuin veroprosentin sekä hintojen korotusta. Ruotsinkielen hallinta sen sijaan tuottaa edelleen meille mm. vientikapasiteettia.
Tästä nyt eivät kaikki ruotsinkielisetkään tietenkään tykänneet.
Se on menoa
Ainoa peruste täysin epäoikeudenmukaisen tilanteen jatkamiselle tuntuu olevan se, että fst:llä on kuulemma joitain hyviä ohjelmia: mutta kun niitä ei kukaan katso. Sillä rahalla, mitä fst on sanut, olisi pitänyt pystyä paljon parempaan.
Ruotsittuminen saa loppua
On käsittämätöntä, että suuren talouslamankin keskellä ruotsinkieliset kehtaavat vastustaa järkeviä säästökohteita. Kaksikielisyydestä luopuminen olisi nyt juuri oikea toimenpide; ajatelkaa vaan mitä maksaa kaikki kaksikieliset lomakkeet, virkamiesten ruotsinkielen kurssit, katukyltit, Ahvenanmaalle menevät 700 miljoonan tukiaiset jne.
Kannatan FST-kanavaa
Olen suomenkielinen. Siitä huolimatta pidän FST:n ohjelmista, monesti ne mennentullen peittoavat suomenkielisen tarjonnan. Toivon, että FST saa jatkaa, ja puuttuvat rahat metsästetään esim. yhdistämällä YLE1 ja YLE2.
Toisekseen minusta on mukava ylläpitää ruotsinkielentaitoani FST:n parissa. Pohjoismaissa ruotsinkielelle on käyttöä, vastoin muita väitteitä.
Lisäksi äänestän nykyään aina johdonmukaista RKP:tä - se on minun protestini näitä maineensa menettäneitä suomalaisia sekopuolueita vastaan.
Herra Kyy
Jos ylen määrärahoista menee n.20% ruottalaieen materiaaliin, niin tarkoittaako se sitä että n.5% valloittajavähemmistö aiheuttaa viidesosan tv-maksusta?
eli 250€ mediamaksusta menisi 50€ per nassu/vuosi rantaruottalaisten töllöön,eiks oo fantastista! taidan katsoa sitä srtömsöötä ihan eri aspektista.
Kaikki yhdessä!
Tottahan osaavimmat ruotsinkieliset toimittajat saavat jatkaa työtään, ja tokihan joku ohjelma voi joskus olla ruotsiksi, ja tekstitetty suomeksi. Eihän tässä ole muuta ongelmaa kuin RKP-väen järjetön ja perusteeton apartheid-politiikka.
Wideroosin höpötys "oman näkökulman uutisista" tarkoittaa tietenkin RKP:n näkökulmaa. Olisipa se suuri riski, jos ruotsinkielinen vaalikarja alkaisikin ajatella omilla aivoillaan! RKP:n ideologiaan kun kuuluu se, että ruotsinkielinen väestö pelotellaan hengiltä - jos et äänestä meitä, niin mummosi kuolee suomenkielisessä vanhainkodissa. Ja jos lapsia ei pidetä erillisissä kouluissa, niin suomenkieliset kiusaavat ne hengiltä. Niin varmaan.
Mitä, jos tehtäisiin kaikki yhdessä! Samat TV-kanavat, samat radiokanavat, samat koulut jne. Silloin voisi syntyä ihan oikea "levande tvåspråkighet." Näin ei synny. RKP on ihan itse kaivanut oman kieliryhmänsä haudan.
No hätä
Fst ja teema mahtuu aivan hyvin samalle kanavalle - nythän molemmilla on selkeästi tyhjäkäytniä
... eikä r-kielisen ohjelman määrä tuskin edes laskisi
Ruotsin kanavat
Muistaakseni Suomen digiverkossa aletaan jaella taas SVT:n ohjelmia, mihin tehtiin tilaa lopettamalla edellinen kanava. Silleen... Ruotsinkielisen ohjelmiston osuus digiverkossa (vapaassa) räjähtää.
FST tuli erilliseksi
FST tuli erilliseksi kanavaksi digiuudistuksen seurauksena. Sitä pidettiin laajasti huonona asiana suomenruotsalaisissa piireissä.
Toisaalta
taattua kakkoslaatua tuottava TV-2 olisi voinut olla saneerauksen kohde, jos YLEssä olisi halua todellisiin säästöihin. Mutta täti Wideroosin purkauksen jälkeen ei se enää ole priorisoinnin kärjessä, kuten ei Teemankaan yhdistäminen FST:n kanssa.
Ruotsit Suomeen
Ehdotan, että Ruotsin TV:n kanavat välitetään Suomeen sellaisenaan, (mielellään tekstitettyinä på finska). Ei pitäisi paljoa maksaa Jungrille. Kaikki olisivat tyytyväisiä?
Ankkalammen alasajo
Suomenkielinen enemmistö ei enää halua ruokkia ankkalammen pulleita pullasorsia.
Näpit irti!
SFT5-kanavalta tulee erinomaisia ohjelmia. Älkää vain lopettako sitä. Turha suhtautua katkerasti suomenruotsalaisiin. Se porukka todella rikastuttaa kulttuuriamme toisin kuin eräät muut.
Hah
Eipä ole rantaruotsalaiset meikäläisen elämään juuri vaikuttaneet. Satunnaista ruotsin kielen kaikumista kaupungilla korvaan tapahtuu mutta ihan turha tulla selittämään että siltä suunnalta tulisi mitään ihmeellistä kulttuurista rikkautta tai sivistystä. Taas tuota tyypillistä asennetta että suomalaiset ovat niin juntteja että tarvitaan ruotsalaisia (tai, herra paratkoon, edes ruotsin kieltä!) kertomaan meille missä oikea sivistys on.
Jos täällä joku vähemmistö omaa kanavaa ja ohjelmistoa tarvitsee niin saamelaiset. Heillä vasta onkin siihen historiallinen ja kulttuurinen oikeutus!
finergerna bort från teema
Va i helvete?
Jättäkää sivistyneiden kanava vapaaksi!
Hassua, että fst:n ohjelmat, joita voi katosa on ulk.maal.
Muuten, hapansilakka on ruotsalainen....
hyvä sisältö ei tarvitse FST rakenteita
Kustannukset tulee olla jossakin kohtuullisessa suhteessa mm. katsojamääriin, tuotokseen ja myös maksajien kielijakaumaan.
Hyvät FST:n ohjelmat voidaan taatusti tuottaa ja julkaista ilman omaa kanavaakin ja hyvät ohjelmat tyypillisesti pääsevät itsestään myös hyville ohjelmapaikoille. Siitä vaan FST ohjelmat samalle viivalle muiden kanssa.
Eniten kismittää se etteivät ruotsinkieliset suostu tasa-arvoisesti samalle viivalle muiden kanssa. Ehkä pitäisikin alkaa systemaattisesti pokemaan heitä ja tasapuolisuuden sijasta alkaa vaatimaan heidän pienimuotoista lyttäämistä. Niin vähemmistöille on tapana tehdä myös Ruotsissa, vertaa suomenkielinen vähemmistö siellä.
Mitä jos YLE
alkaisi hyödyntämään sitä digiteknologiaa. Eivätkös he suuressa viisaudessaan valinneet tekniikan jota kenelläkään muulla ei ole, eli tekstitys tulee kuvasta erotettua 'kanavaa' pitkin.
Nyt vaan digiboxista tai telkkarista tekstikielen valinta ja voila, alkaa tulemaan ruåtsinkielistä lähetystä prime aikaan. Tietty osa FST:n ihmisistä kääntämään niitä ohjelmia, ja muuten kanava kiinni.
Rakastan suomeruotsalaisia ...
Maailmassa ei liene yhtään vähemmistökulttuuria, joka olisi niin varma itsestään ja asemastaan kuin suomenruotsalaiset. Yksikään viiden prosentin vähemmistö missään muualla maailmassa ei pomputa enemmistöä niin kuin suomenruotsalaiset. Missään massa sitten kolonialismin purkamisen jälkeen noin pieni vähemmistö ei ole onnistunut hankkimaan niin paljon etuoikeuksia.
Etuoikeuksiin kuuluu pakkoruotsi, joka ansiosta suomenruotsalaisten kielitaito on täysin ylivoimainen verrattuna suomenkielisiin: ruotsi opitaan kotipiirissä, suomi samaten, englanti on läheinen sukukieli. Ei ole ihme, että mielellään valitaan pari kieltä vielä noiden lisäksi. Yhteen kun laskee ... aika tyypillinen suomenruotsalainen opiskelija osaa tuossa vaiheessa kolmea-neljää vierasta kieltä (suomi, englanti ja pari innostavaa) samalla vaivalla kuin suomenkielinen yhtä (englanti).
Onko meillä varaa jättää kansainvälistymisemme viiden prosentin vähemmistön varaan? Luulemmeko todella, että suomenkieliset kannattaa pakotta opiskelemaan marginaalista kieltä? Meitäkö ei tarvita kielitaitoisina Suomen kansainväistymistä tukemaan? Me suomenkielisetkö jäämme ylläpitämään homehtuvaa tuohivirsukulttuuria?
Tilanne on huolestuttava meidän suomenkielisten kannalta. Onneksi sorto aiheuttaa kapinaa. Erityisesti lukiolaiset "äänestävät" ihailtavan yhdenmukaisina: antakaa meidän opiskella tulevaisuuden varalta tai emme opiskele lainkaan!
Kaikesta huolimatta en ymmärrä lainkaan täkäläisten keskustelupalstojen epä-älyllistä öykkäröintiä ja vihaa. Opetelkaa sivistystä! Teikäläisten oksennuksia kun lukee, tekee mieli vaihtaa mielipidettä ihan vain sen takia, että ei olisi samassa leirissä aggressiivisten idioottien kanssa.
No, kuulin, että kaikkien puolueiden nuorisojärjestöt vaativat pakkoruotsista luopumista RKP:tä lukuun ottamatta. Toivottavasti se on totta. Sitten kun pakkoruotsista luovutaan, on yksi yhteiskuntaa murentava epäkohta vähemmän.
Kovat ajat
Kannatan ruotsinkielisten paapomisen loppumista. Tätä kehitystä tukisi FST5 kanavan lakkautus. Ruotsin tv näkyy Suomessa ja sitä voi katsoa ken tahtoo. Kovat ajat vaativat säästöjä muiltakin kuin Suomen vähäosaisilta.
Rikkautta toisten taskusta
Ruotsinkielistä ohjelmaakin pitää olla, mutta tolkku pitäisi muistaa kerjätessäkin.
Ruotsinkieliset ovat tottuneet aina saamaan enemmän kuin muut, ylisuurista yliopistokiintiöistä lähtien.
Se on rikkautta tietysti heille, mutta ei muille.
Varsinkaan maksajille.
Olisko aika laskeutua suvaitsevasti maan pinnalle?
Ilman tunteita josko lähestyisimme
tätä kanavakysymystä. Laajasti matkustelleena olen tutustunut myös jossain määrin Pohjanmaan ruotsinkielisiin. Sen pohjalta rohkenen ehdottaa ettei tavallisia rivisuomenruotsinkielisiä tuomita kuten joissain em. kommenteissa tunnutaan tekevän.
Ei sen iloisempaa, yritteliäänpää porukkaa tapaa missään. Koska itselläni on voimakas kosketus karjalaisuuteen, toiseen iloiseen suomalaisvähemmistöön, on minun ehkä helpompaa tuntea sympatiaa tavallisia ruotsinkielisiä suomalaisia kohtaan. Olen pari kertaa matkoillani eksynyt Raippaluotoon aivan tavallisina, ei lipututuspäivinä, enkä ole suomenkielisillä alueilla nähnyt missään niin paljon pienoiskokoisia Suomen lippuja kuin heidän talojensa kuisteilla.
Jaan kyllä näkemyksen siitä että nimenomaan johtavat suomenruotsalaiset ovat ruotsalaisia; eihän Astridin maahanmuuttopuuhat ole muuta kuin epätoivoinen yritys lisätä ruotsinkielisten määrää. Tämä politiikka on kuitenkin tuomittu epäonnistumaan mutta valitettavasti hän ja muut hänen kaltaisensa eivät ymmärrä että loppujen lopuksi kärsijän osaan joutuvat ne tavalliset, positiiviset suomalaiset jotka äidinkielenään puhuvat ruotsia.
Niin, ja mitä itse kanavaan tulee, hakkaa FST mennen tullen YLE:n amerikkalaismössöä jatkuvina uusintoina pursuavat muut kanavat.
Hyvä
Olen samaa mieltä.
Guldalle
"Niin, ja mitä itse kanavaan tulee, hakkaa FST mennen tullen YLE:n amerikkalaismössöä jatkuvina uusintoina pursuavat muut kanavat". Olet aivan oikeassa. Esim. FST:n Spotlight tekee hienoa ja rohkeaa tutkivaa journalismia. Siinä on uskallettu paljastaa mm. suomalaisyritysten lahjontaa ulkomailla. Ohjelma piti ainoana mediana yllä Instrumentariumin suorittamaa lahjontaa Costa Ricassa, muut TV -kanavat olivat hiljaa asiasta. Spotlight jäljitti sitkeästi myös Patrian kaupantekoon liittyneitä lahjusepäilyjä.
FST:n ohjelmistossa on myös höttöä ja mitättömiä täyteohjelmia, mutta siellä on myös erinomaisia kansainvälisiä dokumentti- ja sarjaohjelmia. Nämä hyvät ohjelmat tulisi ehdottomasti säilyttää. Voitaisihan esim. TV2 ja FST laittaa yhteen ja jättää pois molempien kanavien tyhjät täyteohjelmat.
Ruotsinkielisten oma kanava.
Minun puolestani ruotsinkielisillä saa olla ihan oma tv-kanavansa - ruotsinkielisen vähemmistön rahoilla rahoitettuna. Yle voi vapaasti luovuttaa FTS:n RKP:n tukiryhmille, ja he saavat vapaasti lähettää ihan mitä haluavat, kunhan hoitavat itse omat kulunsa, täysin erillää YLE:stä.
Miksi, MIKSI valtion varoja täytyy käyttää rikkaan vähemmistön paapomiseen? Onko siihen joku erityinen laki???
Kartoitus
Nyt pitää kartoittaa pohjoismaisella tasolla, miten vieraskieliset kanavat on järjestetty. Onko muissa maissa suomenkielisiä kanavia.
Entä saamenkielinen tarjonta?
Kyseessä pitäisi olla koko Skandinaviaa koskeva järjestely.
Ruotsinkielisyys on meillä historiallinen rikkaus mutta se ei saa olla n.s. pyhä lehmä vaan järkevästi oikein hoidettu asia. Ohjelmat ovat sinänsä hyviä ja kulttuurianti hyvää. Lisäksi suomenkielinen tekstitys on ansiokasta.
Tietysti yksi mahdollisuus on, jos ruotsinkielinen kanava olisi maksullinen ja sen voisi organisoida kaupalisesti.
Suomalaisessa tarjonnassa on vastaavasti liikaa amerikklaista kaupallista makua.
5% vaatii yli 10% osuuden tuloista
suomenruotsalaisia on vain noin 5% väestöstä ja kaikkea pitää olla kaksi; suomalaisille ja heille. ylenkin menoista tuota kansanryhmää vastaavaa osuutta suurempi osa menoista tulee ruotsinkielisestä sysselistuotannosta. suojatyöpaikkoja...
Eipä Ruotsissakaan ole suomenkielistä kanavaa
tämä nyt tosin varmasti todettu jo ylempänä 10x vähintään.
SVT:ltä eli Sveriges Televisionilta tuotannot
"Yhtenä vaihtoehtona Wideroos pitää juuri FST5:n ja Teeman yhdistämistä. Tällöin ruotsinkieliselle ohjelmistolle löytyisi lähetysaikaa paremmin kuin TV1:ltä ja TV2:lta suomenkielisten ohjelmien joukosta, mutta ohjelmistosta karsittaisiin pois turhuudet - kuten ulkomaiset osto-ohjelmat."
Eikös nimenomaan ulkomaisiin osto-ohjelmiin kandeis satsata jos kyse on tässä tapauksessa Ruotsin SVT:ltä pilkkahintaan ostetuista tuotannooista.. Voin kertoa Ruotsin SVT1 & 2 seuraavana että kummaltakin kanavalta löytyy paljon sellaista omaa tuotantoa jota ei kuuna päivänä FST5 pysty tuottamaan..
Ehkä FSTS5:n voisi ajaa kokonaan alas ja alkaa hankkia ohjelmistoa SVT:ltä.
Koko Skandinavian TV-tuotanto käyttöön
Tälläkin palstalla on todisteltu kovasti, kuinka pelkällä kouluruotsilla pärjää kaikkialla Skandinaviassa. Eikös tämä tarkoita sitä, että ohjelmia voidaan ostaa Ruotsin lisäksi Norjasta, Tanskasta ja Islannista? Koko laaja Skandinavian TV-tuotanto olisi tarjolla suomenruotsalaisille.
Hyvä idea!
Ei kannata näin hyvää ideaa jättää käyttämättä vaan jopa hieman jalostaa sitä, samalla tulee huolehdittua ettei ketään syrjitä!
Ostetaan siis ohjelmaa myös Eestistä ja mikseipä vaikkapa liivin, karjalan, vatjan ja vepsänkielistä aineistoa hyvän naapurimme runsaasta tarjonnasta! Näissä maissa kun tuo kustannustasokin tuppaa vielä olemaan halvemoi niin saadaan oikein kunnolla kanavan täytettä!
Disko ja ydinsota
Jos kaikki virolaiset dokkarit ovat yhtä hyviä kuin Disko ja ydinsota, voidaan unohtaa kotimainen tv-tuotanto kokonaan. Nämä pitää vaan tekstittää suomeksi, koska suomenkielinen ei ymmärrä pääsääntöisesti näitä suomensukuisia kieliä toisin kuin suomenruotsalaiset muita skandinavisia kieliä.
Vielä jatkona edelliseen - SVT:n tuotantoja
Voi käydä katsomassa tuolta mitä tulee ulkopuolelta hankintaan:
http://svtplay.se/
http://svtplay.se/alfabetisk
Nyt tietysti kun nämä ohjelmat on nähtävissä maksutta netistä Ruotsin valtion tarjoamina niin voidaan ihan oikeasti kysyä tarvitaanko edes minkäänlaista hankintaa YLE:lle.
Ruotsinkielisiä ohjelmia katsovat katsojat kun ovat jo vuosia voineet nähdä ruotsinkielisiä ohjelmia netin kautta.
RKP Maksajaksi FST:lle!
FST5 Kanavan kustannukset voitaisiin ottaa RKP:n pussista! Valtavilla vaalirahoillaan ja rikkailla tukijoillaan RKP voisi kevyesti kustantaa yhden TV-Kanavan Suomeen. Toimikoon FST ylen suojissa, mutta ruotsinkielisten pääosin itse rahoittamana ja budjetoimana lähes itsenäisenä TV-Kanavana. Eipähän rasittaisi enää Ylen budjettia! He voisivat halutessaan satsata kanavaansa miten paljon haluavat. Äänruuteilta, Waalruuseilta ja Ruotsilta ei massi kyllä kesken lopu!
Uskaltaako kukaan olla erimieltä?
Että FST on tarpeellinen kanava, vai onko suuri osa kirjoittajista Big Brotherin katsojia? Jos niin on, sitten ei tarvitse ihmetellä kommentteja. Mielestäni FST tuottaa laadukasta ohjelmaa ja sitä tarvitaan. On meissä Suomen kielisissäkin joitakin jotka haluavat katsoa ohjelmia joiden tekoon on panostettu. Suurimmassa osassa kommenteista paistaa läpi viha suomenruotsalaisia kohtaan ja heikosta itsetunnostahan se kertoo ei mistään muusta.
olipa kerran
olipa kerran kaukaisessa maassa kaksi kansaa maan nimi oli ruanda.
siirtomaa isännät valitsivat vauraan vähemmistön käsikassarakseen ja menestyivät hyvin.
Parasta on
Parasta on lakkauttaa koko YLE ja antaa potkut kaikille YLEläisille.
Liikenneministeriö voi ostaa tärkeimpiä "julkisia palveluja" tarjouskilpailun perusteella yksityiseltä sektorilta niillä rahoilla, jotka saa YLEn valtavan kiinteistömassan ja kaluston myynnistä.
Mitään YLE-maksua, eikä TV-lupaa, EI tarvita.
Ruotsinkielisetkin voivat ihan vapaasti tehdä Suomessa ruotsinkielisiä ohjelmia - ei sitä toki kielletä. Jos haluavat anoa itsellee lupaa TV-kanavalle, niin anokoon ihan siinä missä muutkin kanavaa tavoittelevat.
Takaisin Sveriges Televisionin lähetykset
Pohjoismaisten yhteistyötä rakentamaan ja kulttuurivaihtoon Suomen Yleisradio lähetti aikaisemmin maksutta Ruotsalaiset kanavat.
Nyt ne olisi syytä palauttaa ja saataisiin kerralla kunnon ruotsin kieltä - "rikssvenskaa" Suomen kanaville.
Asiassa taitaa lopulta
Asiassa taitaa lopulta käydä niin, että suomenkielisiltä häviää kanava (Teema) kun ruotsinkieliset ohjelmat työnnetään sinne.
Pakkoruotsi pois ja Suomi yksikieliseksi, ruotsi vähemmistökieleksi.
Näpit irti Teemasta !
Sellaiset jutut poikki heti, että ruotsalaiset sotkisivat Teeman lähetyksiä. Paras kanava, mitä kuunaan on nähty. Kun ruotsalaiset saavat esim. teattereilleen tukea moninkertaisesti suomalaisiin teattereihin verrattuna, niin tukoot toimeen omillaan. Ennen loppuu koirata kusi, ennen kuin ruotsalaisilta rahat.
Mielekiitoinen näkökanta
Näkö kanta on hiukan yksipuolinen, jos vertaa Ruotsia missä suomalinen radiokanavakin menasi mennä nurin ja suomen kielellä ei taida saada edes palvelutu eri laitosilla jota on pielessä, eipä muuten Ruosissa taida olla kokomaan kattavaa suomenkieltä TV kanavaa. Sitten täällä valiteaan että Fst lopetus olisi kauhea moka.
Täytyy myöntää että kyseiseltä kanvalta on tuulut sut laadukaita elokuvia tai sarjoja.
Jos yle haluais nostaa ohjelma tarjonta tai laatua voisi Teema ja Fst:n yhdistäminen ihan ok, ei tavisisi katsoa välttämättä huonoja suomalasia uusia elokivia jotka ovat suurimaksi osksi roskaa. Kotikasomossa MA melkein parhaaseen katselu aikaa. Mikä lista Fst kasotumista onjemista tulla aikasemin oli ne ovat hiukan ontuvia.
Apartheidille tultava loppu
Kyllä 5%:n vähemmistön pitäisi nyt ymmärtää tosiasiat. Heitä on kohdeltu lukumääräänsä nähden aivan järjettömän hyvin ja usein myös etuoikeutetusti. Ei 5% väkimäärällä kuulu olla omaa TV-kanavaa, omia radiokanavia jne. Ajatus on aivan absurdi. Missään muualla maailmassa ei tapahdu tällaista, viimeksi tapahtui Etelä-Afrikassa, jossa pieni valkoinen vähemmistö omi itselleen rusinat pullasta ja sorti mustaa enemmistöä, maan alkuperäisiä asukkaita. Siihen tuli loppu, ja loppu saisi tulla myös apartheidille Suomessa.
Kielitaidoton ruotsalaisvähemmistö tarvitsee tukea - heti
"vai onko suuri osa kirjoittajista Big Brotherin katsojia?"
En nyt ainakaan minä ole vielä katsonut ensimmäistäkään jaksoa Big Brotheria sen paremmin Suomen kuin vaikkapa Ruotsinkaan televisiosta. Itse en laske katsomattomuutta meriitiksi, mutta jos joku niin tekee, niin siitä vain.
Mielestäni kaikki ruotsinkieliset lähetykset tulisi pikaisesti lopettaa osana kielitaidottoman ruotsinkielisen vähemmistömme integrointia muuhun yhteiskuntaan.
Todellakin ruotsinkielisen
Todellakin ruotsinkielisen kanavan voisi jättää pois, eihän sellasta ennenkään ollut. En muutenkaan ymmärrä, minkä takia ylellä pitää olla noin monta kanavaa. 2 ylen kanavaa riittäisi ihan hyvin.
Parasta olisi muutenkin, että ylen kanavat vaatisivat kortin katsomiseen, ehkä 1 kanava voisi olla ilmainen kaikille, loput kortin taakse. Ne maksaa, jotka katsoo. Kaikki muut leikkaa, miksei ylekin?
Me maksamme myös sen mitä emme koskaan katso
YLE:n pakollinen TV maksu joutuu yhä omituisempaan valoon, kun me kaikki maksamme siitäkin, mitä emme koskaan katso tai edes ymmärrä.
Suomi on kaksikielinen maa, mutta onko tämän todella pienen vähemmistön (joista jokainen osaa myös suomea) maksattaa oman kulttuurinsa jäänteet koko kansalla ja tuohon kaksikielisyyspykälään vedoten tuottaa kohtuuttoman suuret menot moneen yhteisöön. Ja lisää pitäisi saada.
Omaa rahaa tiskiin ja kanavia pystyyn. Digiin siirtyminen meni YLE:ltä osin pieleen. Kun digibokseja ja telkkareita vaadittiin, niin miksi ei samalla vaadittu joka koneeseen kortinlukijaa. Yhden TV kanavan+ radion olisi kustantanut molemmille kielille valtio ja loput kortille. Ikivanha, mutta toimiva ja reilu ratkaisu.
Sitä katsot mistä maksat.
Ei tulis mieleenkään osallistua naapurin auton osamaksuihin, kun se on vielä semmoinen, että en saa sillä ajaakkaan. xD
Mistä saan alennusta maksuihin???
Telkkarista tulee paljon sellaista soopaa, jota en katso. Millä lomakkeella anotaan vapautusta maksuista niiden osalta?
Turha urputtaa, että vain ruotsinkielisistä ohjelmista pitäisi saada maksuvapautus. Niissähän on tekstitys suomeksi.
Hei Vieras.
Sain sähköpostiini viestin, että minun kommenttiini on vastattu.
En näe tuossa mitään sellaista, joka liittyisi omaan tekstiini.
En ole anomassa alennusta mistään maksusta, vaan ajamassa sitä asiaa, että jokainen saisi maksaa siitä mitä katsoo. Jos ei katso ollenkaan, niin silloin on lunnollista, että ei tarvitse maksaakkaan.
Uusi huhu: Kerrotaan, että kaikki ne välineet joilla voi ja joihin voi tallentaa musiikkia tai videoa pitää saada verollisiksi. Maksu menisi tekijänoikeusjärjestöille. Siis läppäri, pc, mp3 soitin, muistikku, videokamera. pokkarikamera, kännykkä.......... Eikö yhtään sytytä? Kaseteissa ja CD/DVD levyaihioissahan on jo vero.
Tuo ei ole huhu, vaan itseasiassa ääneen lausuttu ehdotus. TEOSTO:n taholta. (meni asian vierestä, mutta sallittaneen, kun tulin tänne yllätettynä ja pyydettynä.)
Realismia kehiin
Ihmettelen tätä RKP:n purkausta. RKP on markkinaliberaalipuolue. Jos ruotsinkielisellä ohjelmalle on kysyntää niin kyllä kaupalliset kanavat hoitavat asian, kilpailu katsojista on kovaa. YLE tuottakoon ruotsinkieliset paikallisuutiset jatkossakin YLE1 tai YLE2 kanavillaan. Ruotsinkielisellä ohjelmatuotannolle tämä FST:n lakkauttaminen voisi olla ihan hyväkin juttu. Olen jonkun verran noita FST:n ohjelmia katsonut ja ihan laadukkaitakin ohjelmia sieltä on tullut. Kyllä näille ohjelmille löytynee ostajia kaupalliseltakin puolelta.
demokratiavaje
Demokratiassa tulisi lähetettyjen ohjelmien määrä suhteuttaa väestöön. Kaikkien vieraskielisten ryhmien kielillä pitäisi lähettää jotain ohjelmaa, edes uutiset. Se olisi demokratiaa. Tässä tilastoa vieraskielisien ryhmien suuruuksista:
http://www.stat.fi/til/vaerak/2008/vaerak_2008_2009-03-27_kuv_005_fi.html
Itse en tosin katso televisiota, mutta koska tulevan yle-veron myötä joudun esimerkiksi maahanmuuttajien tv:n katsomisen maksamaan niin VAADIN että kaikki ihmiset saavat demokraattisessa kansalaisiensa hyvinvoinnista huolehtivassa valtiossamme vähintään uutisoinnin omalla kielellään.
venäjä, venäjä, venäjä
Kiitos linkistä. Näyttää siltä että omakielisten palvelujen tarpeessa olevia venäjänkielisiä on lukumääräisesti ehkä jopa enemmän kuin vastaavassa tilanteessa olevia ns. suomenruotsalaisia, joiden toinen vanhempi on yhä useammin suomenkielinen, ja jotka eivät tällöin tosiasiallisesti tarvitse mitään erityisiä ruotsinkielisiä palveluita.
Doping-urheilun tukeminen pois!
Paljon me maksamme turhasta. Minäkin joudun päivittäin maksamaan pitkän pennin jokapaikkaan tunkeutuvasta "urheilusta", jota en voi sietää: päivä- ja iltapäivälehdissä, radiossa (joa Puheessa), televisiossa...
Tällaisen hysteerisen huuhaan pakkotukeminen on paljon vastenmielisempää ja kallimpaa kuin mikään arvostettu ruotsinkielinen kanava!
RKP:ssa hirveä huoli ”omasta” tv-kanavasta
Mitäs tuosta huolii - maksulliseksi itsenäiseksi kanavaksi vaan ja "omat" maksakoot ko palvelusta.
FST tarvitaan!
Kyllä se FST-kanava pitäisi säilyttää, koska yllättävän monella suomenruotsalaisilla on hirveen huono kielipää..
Muutettuani Suomeen noin kymmenen ulkomaan vuoden jälkeen katselin sattumalta TVstä Hagelstamin antiikkiohjelmaa. En tahtonut saada selvää juontajan puheesta ja ajattelin, että taitaa olla joku Tukholmasta naisen perässä tänne muuttanut ruostsalainen. Sitten selvisi, että kysymyksessä oli pesunkestävä helsinkiläinen, joka on kuullut suomenkieltä lähes joko päivä koko elämänsä aikana. Ajattelin, että onpa hirveen huono kielipää. Tuo ei kyllä pärjäisi maailmalla. Oikeen nauratti, kun ajattelin, miltä sen englanti tai saksa kuulostaisi...Mutta sittemmin olen törmännyt moneen muuhun smanlaiseen tapaukseen, ja taitaa olla niin, että suomenruotsalaisilla on hirveen huono kielipää yleensäottaen.
Koska tälle asialle ei voine tehdä mitään, niin tällä perusteella minusta olisi kuitenkin hyvä pitää se FSTn kanava elossa.
Suomenkielinen tv-kanava puuttuu YLE:ltä
Suomenkieliset maksavat n. 96 % YLE:lle menevistä tv-maksuista. (Ahvenanmaalaiset on vapautettu YLE:n tv-maksuista).
Jos suomenkielisten tv-maksut korvamerkittäisiin suomenkieliseen ohjelmatoimintaan YLE voisi ylläpitää aidosti edes yhtä suomenkielistä tv-kanavaa.
Nyt YLE:llä ei ole yhtään varsinaista suomenkielistä tv-kanavaa. YLE ei pysty kustantamaan sellaista,koska rahat menee suomenruotsalaisten ja suomenenglantilaisten palveluihin.
Niin on sairaasti tulkittu julkisen palvelun tehtävä YLE:ssä.