Geeniperimä selittää niin alkoholistien kuin peruskuluttajienkin viinankäyttöä, selviää tuoreesta väitöstutkimuksesta.
- Kaksi tuoppia tuo jollekin enemmän euforiaa kuin toiselle. Suurempaa mielihyvää kokeva on alttiimpi myös sairastumaan alkoholismiin, sanoo lääketieteen lisensiaatti Tero Hallikainen Savon Sanomissa.
Lehden mukaan tutkimuksessa löytyy ensi kertaa Suomessa todisteita alkoholismin periytyvistä alatyypeistä.
Enemmistöön kuuluvat ykköstyypin alkoholistit sairastuvat aikuisiällä ja ovat usein ahdistuneita, mutta ympäristölleen vaarattomia. Heiltä löytyi useammin geeni, joka pitkittää alkoholista saatavaa mielihyvän kokemusta. Sama geeni altistaa myös ahdistukselle.
Kakkostyypin alkoholisteilla sairaus alkaa jo murrosiässä ja siihen liittyy väkivaltaisuutta. Heiltä löytyi usein geenimutaatio, joka voi edistää aggressiivista käytöstä.
Pelkät geenit eivät selitä alkoholismia. Hallikaisen mukaan ympäristön vaikutus on vähintään 50 prosenttia.
Väitöskirja tarkastetaan Kuopion yliopistossa ensi perjantaina.

Kommentit
"- Kaksi tuoppia tuo
"- Kaksi tuoppia tuo jollekin enemmän euforiaa kuin toiselle. Suurempaa mielihyvää kokeva on alttiimpi myös sairastumaan alkoholismiin"
Siis se, joka kahdesta tuopista saa vähemmän euforiaa, joutuu ottamaan enemmän halutun vaikutuksen saamiseksi ja altistuu alkoholismille todennäköisemmin, kuin se, joka jo kahdesta tuopista saa euforisen olon! Kyllä jämpti on näin!
FRÄNDIÄ SUOMESTA !
Taas luodaan meistä kansalaisista
kuvaa juoppokansana.
Olemmeko sitä?
Tuskin koko kansa ryyppää joka päivä.
Tuokin KARJALA projekti
on kai absolutistia täynnä.
THL sinne pääsyvaatimuksena virkoihin
pitää olla kai ABSOLUTISMI.
Muu kansa unohtaen.
Sosialidemokratian
Sosialidemokratian aiheuttamaa pahoinvointia selitellään aina geeneillä.
----
Ja ällin loppumisen seurauksena syntynyttä vääristynyttä maailmankuvaa selitellään yksinkertaistamalla ja lokeroimalla asiat.
Luitko edes uutisen? Siinä sanotaan lopussa ihan selvästi, että ympäristön vaikutus on vähintään 50%. Jos et tiedä, niin 50% on puolet.
Kannattaa kokeilla?
Noile ajatuksille vientimyyntiä.
Vaikkapa aluksi EU-n ?
Omaan pesään paskominen on jotain mitä
minä en ymmärrä.
omaan pesään
Kuulepas venäläinen,
tässä maassa on ihan riittävästi kaunisteltu, pyöristetty, väännetty, vaiettu ja piilotettu tosiasioita, niin että tuo asenne, että pidetään me ongelmat vaan perhepiirissä ja näytetään ulospäin kaunisteltua naamaa (kunhan mustelmat on maskeerattu), alkaa sulaa menneen talven lumien mukana. Totuuden salaamisessa muilta on ennen muuta kyse itsepetoksesta.
Pikkuhiljaa nyt ulos sieltä kaapeista ja katselemaan rehellisesti itseään peiliin. Kekkonen ja Neuvostoliittokin ovat jo kuolleet.
no joo nää on taas
no joo nää on taas näitä. Geenien vikahan kaikki on nykyisin. Ei ihmisellä ole enää omaan käytökseen sanomista ku hormoonit ja geenit jyllää :D
Itse koen ainakin niin että teinivuosina tuli juotua huomattavasti enempi ja nykyisin sitä riittää yksikin olut.
Se välivaihe vaan kun alkoi käyttämään vähemmän niin silloinpa tuntui että voisi sitä ottaa vielä muutaman jotta saisi saman olon kuin ennen. En kyllä mielestäni juonu niin paljoa koskaan kuin muut kaverini, mutta joo tosiaan itsestä se on jokaisella kiinni että älyääkö ajoissa laittaa hanaa pienemmälle vai ei. Kaverit ne kiskoo entiseen malliin ja sen huomaa. ei ne kasva eikä aikuistu vaikka jo ollaan pitkällä parinkympin paremmalla puolella. Sieltä nuo ongelmat lähtee sitten liikkeelle aikanaan.
"Pelkät geenit eivät selitä alkoholismia. Hallikaisen mukaan ympäristön vaikutus on vähintään 50 prosenttia."
Voisin sanoa että jopa 90% "joukossa se tyhmyys tiivistyy"
vanhasta aiheesta uusia väitöksiä
Alkoholismiin perehtyneille ammatti-ihmisille ja raitistuneille alkoholisteille tässä väitöskirjassa ei taida olla yhtään mitään uutta, mutta tämä osaltaan vahvistaa tähän asti vallinneita teorioita.
Huom. ei tässä väitöksessä varmaan erityisesti Suomesta ja suomalaisista puhuta, vaan ylipäätään kaikista ihmisistä ainakin niissä kulttuureissa joissa alkoholia hyväksytysti nautitaan.
Alkoholismia esiintyy eniten maapallon pohjoisimmissa osissa; Euroopan pohjoisosissa, Pohjois-Amerikassa (intiaaneilla myös Etelä-Amerikassa) ja Venäjällä.
Ovatkohan suomalaisten geenit mutatoituneet kylmyydessä?
Äkkiseltään varmaan tyhmältä näyttävä otsikko, mutta perustelen sitä niillä runsaan kymmenen vuoden aikana saaduilla DNA-tutkimusten tiedoilla, joiden mukaan suomalaiset ovat lähtöisin nykyisen Saksan seuduilta. Alkoholismin ei kuitenkaan sanota olevan Saksassa yhtä yleistä kuin Suomessa.
Tosin oluenjuonti on ollut perinteisesti saksalaisille vielä halutumpi ajanviete kuin suomalaisille, mutta ilmeisesti ympäristön kontrolli on siellä toiminut paremmin kuin meillä.
Oma vaikutuksensa saattaa olla silläkin ympäristötekijällä, että Keski-Euroopassa suhtautuminen oluenjuontiin on luontevampaa kuin Suomessa. Pieni esimerkki: parastaikaa televisiossa näkyvässä Rukan mäkikisassa Itavallan valmentaja antaa lähtömerkit Salzburger Stiegl -olutmerkin mainoksella koristetulla lipulla. Suomessa tulisi viikkojen kohu ja päitä putoaisi, jos Väätäinen heiluttelisi tornissa Koff-lippua.
Suomessa on voinut juoda vettä
Suomen kylmässä ilmastossa on ollut se mahdollisuus, että täällä on voinut juoda vettä muualtakin, kuin virtaavasta lähteestä. Etelä-Euroopassa ja Keski-Euroopassa on juotu viiniä ja olutta paljolti sen vuoksi, että käyneet juomat ovat turvallisempia kulkutautien suhteen. Ennen lavantaudit ja muut veden mukana leviävät sairaudet olivat jatkuva todellinen ongelma.
Tuhansia vuosia jatkunut viinin ja oluen runsas käyttö johti sitten siihen, että helposti alkoholisoituvat yksilöt karsiutuivat tehokkaammin pois, ja heidän geeninsä harvenivat. Suomessa näin ei käynyt ja vielä vähemmän inuiiteilla ja intiaaneilla, joilla ei tapahtunut mitään karsintaa.