Vasemmistoliitto ei usko, että nykymuotoinen armeija vastaa enää tämän päivän uhkakuvia. Puolueen puheenjohtaja Paavo Arhinmäki kertoo Uudelle Suomelle, että nykyisessä turvallisuusympäristössä sotilaallinen uhka ei yllä ensimmäiselle, toiselle tai edes kolmannelle sijalle uhkakuvia vertailtaessa.
Esimerkiksi ympäristökatastrofit, suuronnettomuudet, pandemiat ja tietoliikenteeseen kohdistuvat hyökkäykset ovat nykyään todennäköisempiä kuin sotilaallinen uhka, Arhinmäki toteaa.
Tämän vuoksi Arhinmäki ehdottaa, että tilalle tulisi ”valmiusvelvollisuus”, joka olisi avoin myös naisille. Jokainen voisi osallistua joko nykyisenmuotoiseen asepalvelukseen, aseelliseen valmiusreserviin tai siviilireserviin. Siviilireservi koulutettaisiin vastaamaan Arhinmäen mainitsemia muita kuin sotilaallisia uhkakuvia.
Jos mietin itseäni esimerkkinä, niin olisin voinut kokea velvollisuudekseni osallistua ympäristökatastrofeihin liittyvään koulutukseen, Arhinmäki pohtii.
Kaikesta palveluksesta voisi myös kieltäytyä – ilman rangaistusta. Silti Arhinmäki arvelee, että vain ”muutamia tuhansia” kutakin ikäluokkaa kohden jättäisi palveluksen suorittamatta.
Tämä on ennemminkin vasta ajatus, miten palvelus voisi rakentua. Olemme pyytäneet tähän kommentteja eri tahoilta, myös armeijalta. Tarkoitus on kuitenkin herättää keskustelua.
Vasemmistoliiton puheenjohtaja ei usko, että nykyisen aseellisen reservin koko pienenisi. Arhinmäki laskelmoi, että 20-30 prosenttia koko ikäluokasta kävisi nykyisenmuotoisen armeijan ja saman verran liittyisi valmiusreserviin. Kun naisetkin ovat mukana, säilyisi reservin koko lähes ennallaan.
Lähdemme siitä, että aseellinen puolustus perustuu edelleen aluepuolustukseen. Joukon on oltava niin iso, että se siihen kykenee. Tosin sodankäyntikin on muuttunut ja nopeutunut. Enää ei mennä Tali-Ihantala-linjalle.
Ehdotuksen tarkoitus on, että uudenlaisiin uhkakuviin varautumisen lisäksi Arhinmäen kaavailema palvelus olisi tasa-arvoisempaa, eikä se rasittaisi ajallisesti yhtä pitkään kuin siviili- tai asepalvelus nykyään.

Kommentit
Aseellinen, kansainvälinen
Aseellinen, kansainvälinen polittinen ja uskonnollinen terrorismi jäi Arhinmäeltä mainitsematta.
Sitä harjoittavat nykyään myös suurvallat.
Arhinmäki on ollut Helsingin kaupungin puisto-osastolla töissä. Nyt on vuorossa Arhinmäen aivojen puisto-osaston aivopieru.
Vasemmistoliitto on täynnä entisiä ja nykyisiä kommunisteja, jotka ovat elegantisti kääntäneet nutun, mutta eivät aikuisten oikeesti mielipidettään.
Arhinmäen logiikan mukaan maanpuolustuksen voisi jättää partiojärjestöille.
Arhinmäen isänmaallisuutta ei pidä epäillä
Tosin tämän isänmaan nimestä voidaan olla montaa mieltä...
Hmm
Eiköhän Arhinmäen isänmaa ole Suomi... Tätä ääliömäisyyttä lukiessa pikkusen hävettää että minunkin isänmaa on Suomi...
Ei ole kauaakaan siitä,
kun todellisen toverin tunsi sodan jälkeen uskontunnustuksesta:"Neuvostoliitto on työläisen isänmaa."Tuon isänmaan puolesta vähän aiemmin sabotoitiin Suomen puolustusta töin ja toimin.Ei siis ihme,että samasta suunnasta tulevia ehdotuksia kuunnellaan vieläkin epäillen.
Arhinmäki muuta itään!
Isänmaan petturit -
komunistit nuoleskelivat sodan jälkeen vihollista ja saivat vaativia tehtäviä,
joita eivät kyenneet hoitamaan!
Viimeksi Arhinmäki & Co. voi jakaa ohjeita suomalaisille!
Arhinmäen perusmoka:
"Jokaisen...tulee ymmmärtää, että poliittinen valta kasvaa kiväärin piipusta."
Itsenäisyyden ajan perustuslaki totesikin, että "isänmaan ja LAILLISEN YHTEISKUNTAJÄRJESTYKSEN puolustamiseksi on JOKAINEN SUOMEN KANSALAINEN asevelvollinen". Suurin uhkakuva ei suinkaan ole Neuvostoliitto (mitä nimeä se nykyisin sitten käyttääkin), vaan oma vakiintunut "ammattipoliitikkojen" seurakunta ja sen kansanvaltaista oikeusvaltiota halveksiva ja sitä hännystelevä virkakunta.
Että siis kansanvallan puolustamisesta pitäisi saada kieltäytyä, ja vielä rangaistuksetta! No, laajennetaanpa sama koskemaan vaikkapa verojen maksua.
Suomen kansalaisten isänmaallisuutta ei pidä epäillä
YLE haastatteli sunnuntaina puolustusvoimien komentajaa, saadakseen selville mikä erottaa Suomen ja Ruotsin erilaiset näkemykset mm. itäisestä uhasta. Suomen mies auttoi jo Ruotsin vallan aikana kuninkaan joukkoja antamalla silloisiin suurvaltasotiin hakkepeliittoja, jotka tunnettiin sitkeinä ja uskollisina taistelijoina. Ruotsi otti 1939-44 hoitoonsa sotalapsiamme pois vihollisen lentopommien alta.
Komentaja hyvin perustellusti selosti Suomen tarvitsevan ensinnäkin varusmiesarmeijan, kuin myös osallistumisen rauhaan saattamistehtäviin ulkomaille. Suomessa ei pakote ketään turvaamaan rauhaa tai myöhemmin ammattisotilaina ratkomaan konflikteja. Suomi on jo nyt tunnettu ja luotettava kumppani, lisäksi sotilaamme nauttivat suurta luottamusta eri osapuolien taholta.
Nuorisomme ei kaihda armeijaan menoa, se on sukupolvien ajan ollut kunniakysymys ja velvollisuus niin tätä päivää kuin historiaammekin kohtaan. Ruotsi käyttää runsaammin rahaa armeijaansa, vaikkei se pysty mobilisoimaan kriisin hetkellä yhtä merkittävää miesvoimaa.
Suomen on luotettava omiin kykyihinsä ja kansalaisemme laajasti kannattavat varusmiespalvelusta sekä riittäviä määrärahoja pitääksemme uskottavaa puolustuskykyä yllä. Suomi on jäänyt aiemmin yksin ja me emme voi luottaa kuin itseemme. Edesmennyt Isänmaamme sinivalkoinen omantunnon ääni jalkaväen kenraali ja Mannerheim-ristin Adolf Enhrnrooth kertoi vain suomalaisten itse puolustavan parhaiten maatansa. Hän tiesi mistä puhui.
Maailmassa on aina konflikteja, aina löytyy eripuraa kuinka öljy, vesi tai ruoka jaetaan. Suomalaiset ovat YK-tehtävissä hyvin arvostettuja ja heidän palveluksiaan pyydetään enemmän mitä voidaan antaa. Suomi on antanut Euroopassa asukaslukuunsa nähden suurimman panoksen kansainvälisiin rauhantehtäviin ja huomattavasti enemmän kuin Ruotsi.
Tulevaisuudessa hyvin koulutetut sotilaamme voisivat olla kaikkien arvostamia oikeudenmukaisia sotilaita apuna niin luonnon katastrofeissa kuin ihmistenkin välisissä konflikteissa. Turvaamisoperaatiot ovat vapaaehtoisia ja maastamme löytyy kansallista henkeä lähteä hoitamaan näitä uhrejakin vaativia tehtäviä.
Huomenna upseerimme ja sotilaamme voivat olla arvokas vientituote; rauhanturvaaminen voisi olla tavaramerkkimme maailmalla ja se vaatii uskottavaa taistelu-, koulutus-, ylläpito-, kalusto- sekä varusteoninaisuuksia.
Puolustusvoimien komentaja puhui Suomen kansan enemmistön kannatuksella. Suomen on syytä pitää varuusmiesarmeija myös idealla: armeija tekee pojista miehiä. Armeijamme potee jatkuvaa rahanpuutetta, vaikka kansalaisilta kysyttäessä he antaisivat suuremman tukensa uskottavan puolustuksen kohentamiseksi.
Toivomme komentajalle voimia ylläpitää keskustelua yllä. Suomi tarvitsee vahvan armeijan, emme tarvitse Nato-kytköstä, nykyinen yhteensopivuus riittää.
Suomen armeijalle on hankittava heidän tarvitsemat aseet, ylläpitokyky, huolto sekä koulutus, myös reservin osalta. Suomen on saatava omat erikoisjoukot nykypäivän nopeatempoiseen konfliktihallintaan sekä kaikki kyvyt vastata myös tietotekniikan mukanaan tuomiin haasteisiin.
Eduskuntavaaleissa kansa voi sanoa sanansa mielipiteenään Suomen puolustusvoimista. Todenhetkellä me voimme luottaa vain itseemme ja kykyihimme.
Ilkka Luoma
ruotsissa nousi kohu viime vuonna kun kaikki varusmiehet eivät
yllättäen päässeetkään palvelukseen - ei ollut resursseja!
moni oli mm järjestänyt opintoaikataulunsa tai sanoutunut irti töistä kun oli palvelukseenastumisaika ollut jo aikaa tiedossa.
Kas kas,
Vasemmistoliittokin on saanut jostain tietoa että rintamasota ei ole nykypäivää.
Pikku vihje kuitenkin: rintamasota ja sotilaskoulutus eivät varsinaisesti ole suhteessa - tai oikeastaan saattavat tietyssä mielessä ollakin muttei suorassa ja ehkäpä pitäisi täsmentää että ovat kääntäen...
Uhkakuvia on monia
mutta armeija on tarkoitettu torjumaan vain sotilaallista uhkaa. Kaikkinaiset erilliset kurssit muiden uhkakuvien torjuntaan sopivat huonosti siihen, että työssäoloaikaa tulisi pidentää ja pidentää nimenomaan alkupäästä. Tämän vuoksi siviilipalvelus tulee lopettaa, sillä se on alkujaan vain rangaistus siitä, että ei suoriteta asepalvelusta. Armeijaa tulee tietysti voida kehittää vastaamaan paremmin tämänpäivän sotilaallista uhkaa.
Maanpuolustus partiolaisille...
... voisi ainakin Metsänkävijä-lippukuntien osalta luonnistua varsin hyvin... Heidän kun ei tarvitsisi aloittaa sauvakävelystä ja ulkoiluvaatteiden pukemaanopettelusta!
Parempi...
kuin demarien puhe.
"Lähdemme siitä, että aseellinen puolustus perustuu edelleen aluepuolustukseen. Joukon on oltava niin iso, että se siihen kykenee."
Selvästi sanottu.
Ennustajan paikka vapaana
Arhinmäki sanoi myös puheessaan, että tarvittavat lisäjoukot koulutetaan kolmen kuukauden pikakoulutuksella ENNEN konfliktia.
En minä huomannut, että hän niin olisi sanonut
...ainakaan armeijapalvelusta. Arhinmäki tuntee paremmin kannattajakuntansa ajatusmaailman, eikä hän sentään esitä armeijasta luopumista tai naisille pakko-armeijaa kuten demarien marttakerho. Arhinmäkihän on sentään jyvillä, päinvastoin kuin eräät.
Vasemistoliitolla on aina olleet älykkäämmät johtajat kuin demareilla.
Joopajoo
Ota huomioon, että vasemmistoliiton johtoon pääsee kun ÄO ylittää kengän numeron.
Ei tuo "aina" ole oikea
tuossa vertailussa Demareiden ja kommareiden, eli entisen Skdl:n tai nykyisen Vasemmistoliiton johtajien "älykkyyden" välillä. Eikö se tällä hetkellä tarkoita lähinnä sitä, siis tuo Vl:n "älykkyys", että sillä on ehkä jotakin, mita Demarit eivät ole pystyneet osoittamaan pikään aikaan, siis korvien välissä. Onko se nyt "älyä" on eri kysymys. Eikö primääristä lauseiden muodostusta opeteta jo alkeiskouluissa?
Tuo Arhinmäenkin ehdotus on ainakin näennäisesti parempi kuin mitä on saatu kokoon ja julkaistu Heinäluoman tai Urpiaisen puolustushumpista, jotka todella antavat kuvan kiireisestä vaalisössötyksestä. Sama on Demarien tilanne muissakin Pohjoismaissa, Ranskassa ja UK:ssakin. Pää on kadonnut. Vain vanhoja häntiä heiluu.
"Vl:n, ja muidenkin kohdalla, yksi tosi pulmista nyt on, ettei se liene oikein selvittänyt intojaan osallistus "aktiivisesti" ns. "antifasistiseen rauhanpolitiikkaan," jota mm. Kekkonenkin aikoinaan kannatti. DDR:n tunnustuksen jälkeen se kun merkitsi, että terroriatttentaatit hyväksyttiin tuon "tunnustetun jaon" vahvistajina. Onko Vl Skdl:n ja Kommareiden "juriidinen perillinen?" Eli onko sen tosi tavoite maan puolustuksen alasajo?
Kirjoitinkin tuon ärsyttääkseni...
...ja onnistuin, koska Pentti Juhanikin vastasi.
Heh heh.
Demarit ovat uuvuttavia keskinkertaisuudessaan, heille muoto on tärkeämpää kuin sisältö. Ja jos he yrittävät jotain sisältöä väkertää, on se sitten katastrofin paikka.
Vasurit edustavat tietystikin älyllisempää ja ennenkaikkea rehellisempää kansanosaa kuin demarit. Siksi he eivät niikään ärsytä :) Vasurit ovat Asterix, ja Demarit Obelix.
Ehkä ärsyynnyin, mutta
noin yleisemmin ottaen syy on siinä, ettei Suomessa aina ymmärretä, miten vähän Impivaaran ympyröissä "äly" kattaa asioita saunan seinien ulkopuolella. Henkilökohtaisesti syytä oli siinä, että muutama kuulu kommari, kuten Ville Pessi, jota pidettiin Andropovin miehenä, alkoivat aikoinaan tervehtiä kaduilla Helsingissä ystävällisesti hymyillen. Näin ennen tuon "antifasistisen rauhanpolitiikan" "aktivointia" tavoin, jotka liitivät sitä Suomeen. Myöhemmin aktivointi siirrettiin nuorehkoille tyttölapsille.
Henkilökohtaisesti sitä ei voinut hyväksyä "älyllisenä" tai "rehellisenä," vaikka selvä oli, että se esim. Supolle riitti, kun se sitä näytti tarvitsevan. Grosso modo, juttu oli tyhmän tyhmä ja Impivaaraa "raskauttava asia."
No...
Tuo oli vain MINUN henkilökohtainen mielipide.
Arhinmäki tovereineen ottaa kuularuiskut hallintaansa
Ja sijoitettuaan ne 3kk koulutuksen saaneiden sotilaiden taakse, varmistaa että hyökkäykseen lähteneet todella hyökkäävät eivätkä pakene. Suomikin olisi vuonna 1918 saanut Arhinmäkeläisten kansanrintamahallituksen jos Moskovan sotilasakatemian kasvatit olisivat päässeet johtamaan sotatoimia.
Varsinaiset rasismin, fasismin ja maanomistuksen vastaiset iskut Toveri Arhinmäki suorittaa yhdessä neuvostoarmeijan kilttien sotilaiden suojassa. Nämä terhakkaat niskalaukaukset sekä ruumiiden joukkohautaukset yhdessä valtiollistamistoimien yhteydessä tapahtuneet katoamiset varmistavat sotilaallisen menestyksen korreloitumisen myös poliittiseksi menestykseksi.
Kolmen kuukauden sotilas
Antaisitteko kolmen kuukauden sotilaalle, joka osaa yöpyä teltassa, käyttää rynnäkkökivääriä ja heittää käsikranaatin:
- panssarivaunun
- rynnäkkövaunun
- kranaatinheittimen
- panssarintorjuntaohjuksia
- ilmatotjuntaohjuksia
- raskaan kenttäkanuunan
- yhtymän viestijärjestelmän
- alueellisen viestijärjestelmän
Millaisia ammattimiesten aseita kolmen kuukauden kesäharjoittelijalle voi uskoa?
Ei tuossa tekstissä...
ainakaan lue sitä "kolmea kuukautta", vai onko minulle jo iskenyt dementia.
Eikö? Luetaan hieman tarkemmin!
Vasemmistoliiton puheenjohtaja ei usko, että nykyisen aseellisen reservin koko pienenisi. Arhinmäki laskelmoi, että 20-30 prosenttia koko ikäluokasta kävisi nykyisenmuotoisen armeijan ja saman verran liittyisi valmiusreserviin.
---
Talvisotaan lähdettiin 337 000–346 500 sotilalla. 1940-1941 välirauhan aikana sotilaskoulutuksen sai 100 000 1930-luvulla sotilaskouluttamatonta. Tuohon 100 000 sotilaan kouluttamiseen meni vuosi ja kouluttajina olivat tätä varten palkatus talvisodan veteraanit.
Valmiusreservistä jalkaväen apusotilaan saa noin 3 kk:ssa, mutta sitä varten pitää olla kouluttajia. Arhinmäen malli 80% => 30% johtaisi 350 000 => 131 250:n reserviin, joka ei riitä kuin Kymenlaaksoon ja Itä-Uudellemaalle.
Arhinmäki on K A K S I askelta NATO:a lähempänä kuin pääesikunta, ja tähtää suoraan 150 000:n reserviin ilman 250 000:n välivaihetta.
Jos 150 000 :n armeijasta tehdään normaali 350 000:n tai 450 000:n armeija, tarkoittaa se, että jokaista reserviläistä kohden on koulutettava 2-3 lisää.
200 000 - 300 000 sotilaan kouluttamiseen tarvitaan noin 20 000 sotilasopettajaa miehistöksi asti sekä sitten non 50 000 aliupseeria.
Toisin sanoen tuosta Arhinmäen 150 000 pitäisi olla omaan käyttöön noin 35 000 aliupseeria + 50 000 aliupseeria 200 000 - 300 000:lle pikakoulutettavalle.
Arhinmäen mallista seuraisi, että joka toinen olisi koulutettava aliupseeriksi muodostamaan ryhmänjohtajakunnan pikakoulutettaville.
Eihän tuo aikaa tarkoita...
mutta määrää. Aika pienellä porukalla Arhinmäki uskoo puolustettavan...
Arhinmäki nojaa Yhdysvaltain ydinaseeseen
Arhinmäki ei ole valmis oikeastaan puolustamaan Suomea ensinkään. Hän oikeastaan jättää osa Itä-Savoa, Pohjois-Karjalan, Kainuun ja Lapin puolustamatta, jos symbolisestikin.
Tällä tavalla Arhinmäki kannattaa NATO-jäsenyyttä Kokoomustakin selkeämmin.
Ahaa...
Saattaapa tuo kannattaakin, eihän tuo Natosta ovelasti mitään virkannut. Kyllähän monet vasurit kannattavat Natoa, minun velipoikakin. Hän kannattaa Natoa minua selkeämmin.
Kokoomuskommunistit NATO:n puolesta
Tällaisia ne postmodernit ovat. Arhinmäki on papin poika ja osaa liittoutua vaikka paholaisen kanssa Faustin tapaan pelastuksen armosta puhuen.
http://lite.ampparit.com/uutiset/kotimaa?q=Nato
Papin lapsenlapsi hän on...
Miksi sinä koko ajan pukkaat virheellistä tietoa eetteriin. Kyllähän se USA tietysti meitä kultturillisestikin lähempänä on kuin Venäjä, kuten velipoikakin sanoi.
Sinä olet vain itse jälkimoderni, eli vanhanaikainen.
Ei toi Vasemmisto liitto ainakaan Natoa kannata.
Lainaus Arhimäen puheesta 23.02.2010
"Vasemmistoliitto vastustaa Suomen Nato-jäsenyyttä. Suomen pitää säilyä sotilaallisesti liittoutumattomana maana, joka voi olla aito puolueeton sovittelija kriisitilanteissa. On hyvä asia, että EU:sta löytyy Suomen, Ruotsin, Itävallan ja Irlannin kaltaisia sotilasliittoon kuulumattomia maita. Itse asiassa sotilasliitoista pitäisi luopua ja haluamme luoda Naton tilalle kansainvälisoikeudellisesti kestävää yhteistyötä."
NATO-jäsenyytemme kriteerejä Vasemmistoliitto panisi toimeen
On yksi ja sama, mitä Paavo Arhinmäki SANOO kannattavansa, kun hän kannattaa käytännössä NATO-jäsenyytemme ehtojen toimeenpanoa Ruotsin malliin eli mullin mallin.
http://www.google.com/cse?cx=002683415331144861350%3Atsq8didf9x0&q=Hein%...
Aivan
Noiden kolmen kuukauden täydennysmiesten elinaika rintamalla taitaisi olla lyhyempi kuin viime kerralla.
Ei tuossa tekstissä
Ei tuossa tekstissä sanatarkasti niin luekaan. Satuin vaan kuulemaan otteen Arhinmäen puheesta. Se varmaan löytyy hänen kotisivuiltaan.
Kokoomusta komppaava kasvissyöjäsivari
Mutta selvästi jo prosenteista seuraa "se". Minkähän arvoinen siviilipalvelusmies Arhinmäki on?
http://www.ilkka.fi/teemat/teematarticle.jsp?article=432308
Jotenkin tuntuu, että Paavo Arhinmäki on samanlainen puolustusPOLIITTINEN asiantuntija kuin Oras Tynkkynen ilmastoPOLIITTINEN asiantuntija.
Miksi sanaan "poliittinen" ei koskaan enää liity strategian tasoa ja kokonaisuuksien hallintaa, vaan pelkästään vahva epäpätevyyden leima?
Arhinmäki valehtelee
Arhinmäki valehtelee sujuvasti Ilkka-lehden artikkelissa.
Lukekaa ajatuksella:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavo_Arhinm%C3%A4ki
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sosialistiliitto
Antaisitteko 12 kuukauden
Antaisitteko 12 kuukauden sotilaalle, joka osaa syödä munkkia sotilaskodissa, pelata x-boxia ja jalkapalloa:
- panssarivaunun
- rynnäkkövaunun
- kranaatinheittimen
- panssarintorjuntaohjuksia
- ilmatotjuntaohjuksia
- raskaan kenttäkanuunan
- yhtymän viestijärjestelmän
- alueellisen viestijärjestelmän
Millaisia ammattimiesten aseita 12 kuukauden kurinpito leikkikoulun käyneelle voi uskoa?
Riippuu koulutuksesta
Vaunumiehelle panssarivaunun, ohjusmiehelle ohjuksen, heitinmiehelle heittimen ja viestimiehelle ...ööö...läppärin!
Koulutushaaran mukaisia taisteluvälineitä.
Täsmennyksenä kysymyksen yksityiskohtiin...
X Boxia ja jalkapalloa menestyksellisesti harjoittaneelle sotilaalle toki antaisin X Box pelikonsolin, jalkapallon ja ison pussillisen sotilaskodin herkullisia munkkeja.
Herralle laivaston tukipylväälle Matruusille, luovutan suosiolla isoisäni lohi-veneen sekä kaksi hieman käytettyä airoa.
3 kk:n sotilaalle
Mitkä välineet antaisit 3 kk:n sotilaalle, joka on juuri oppinut ampumaan rynnäkkökiväärillä, sotilasarvomerkit, yöpymisen puolijoukkueteltassa, hakkaamaan puita vahngoittamatta kirveellä itseään. kaivamaan lapiolla, naamioimaan, heittämään käsikranaatin ja vyöryttämään taisteluhaudan?
Entä niille, jotka ovat käyneet SDP:n ja Vasemmistliiton mallisen kriisipalveluskurssin?
Tuosta kylmiltäänkö vain P1:n jälkeen panssarivaunun rattiin (Leopard 2 A4:ssa on ratti, T-72:ssa oli ohjaussauvat), ohjusalustalle, kranaatinheittimeen käsiksi tai yhtymän viestinjärjestelmän 24 viestikeskusta hoitelemaan?
150 000 riittänee Kymenlaakson ja itä-Uudenmaan puolustamiseen
Vasemistoliiton puhe on selkeää ja epäaritmeettista.
Just just juu juu
Eihän sitä maailmassa sotaa enää ole, eikä tule. Justiinsa !
Jäähyväiset aseille?
Kaikille avoin "valmiusvelvollisuus", jossa mahdollisuus erikoistua johonkin tiettyyn kriisiajan tehtävään. Ei täysin suorilta tyrmättävä ajatus, mutta vapaaehtoisuus vesittää koko idean. Palvelukseen osallituisivat lähinnä vain ne, jotka jäävät ilman jatko-opiskelupaikkaa tai sitten tästä yleishyödyllisestä palveluksesta tulisi väylä työelämään tutustumiselle ja elämänhallinnan harjoitteluareena syrjätymisvaaraan ajautuneille tai kuntoutusta/ohjausta tarvitseville nuorille. Tällaisesta palveluksesta valmistuneita kutsuttaisiin kai reservin sivareiksi?
Valmiusvelvollisuus on työ- ja elinkeinoministeriön asia
Tuo työvelvollisuus nyt vain ei kuulu puolustusvoimille, vaan se kuuluu kansanhuoltoministeriölle eli työ- ja elinkeinoministeriölle sekä pelastuslaitoksen osalta sisäasiainministeriölle.
Ei kannattaisi suunnitella puolustusministeriölle ja puolustusvoimille tehtäviä, jotka kuuluvat perustuslaillisesti työ- ja elinkeinoministeriölle sekä sisäasiainministeriölle.
totta, vasemmistoliitto on tulevaisuuden uhkakuva
On mahdollista että liittoutumalla kokoomuksen kommunistisiiven kanssa, vasemmistoliitto saa ensimmäisen pääministerinsalkkunsa...
Onkos tämä Harhamäki käynyt Suomen raskaan?
Ei taida olla tai jos on niin ei ole kovin hyvin ymmärtänyt mitä ja missä oli ..
Eiköhän se suurin ellei ainoo uhka ole
punavirheitten luoma kotikutonen tuleva talousrommaus ja monikluttuurinen kapina ja etnoslummmiutuminen ja yleinen epäkohoeesio ja euroopanlaajuiset mamukapinat..
Amatöörien sota - amatöörisiviilipalvelusmies Arhinmäki
Jotenkin tuo Arhinmäen sotilaskoulutusmalli on kuin suojeluskuntien ja punakaartien koulutusmalli lokakuusta 1917 tammikuuhun 1918.
Historiantutkimuksessa on todettu, että Suomen sisällissota oli amatöörien sota.
Minusta Suomen jo imagosyistä kannattaa valmistautua lähes puoliammattilaiseen sodankäyntiin niin.
Viron vapaussota käytiin ensimmäisen maailmansodan veteraaneilla ja se oli paljon ammattitaitoisempi kuin Suomen sisällissota, joka oli jääkäreitä, ruotsalaisia yleisesikuntaupseereja, venäläisiä ja saksalaisia lukuunottamatta amatöörien sota.
Uhka
"sotilaallinen uhka ei yllä ensimmäiselle, toiselle tai edes kolmannelle sijalle uhkakuvia vertailtaessa."
Imperialistinen Venäjä muodostaa edelleen suuren sotilaallisen uhkan myös Suomelle.
Joka-ainoa asekelpoinen mies on koulutettava aseellista taistelua varten - ja koulutettava hyvin. Se on sitten ihan eri asia, että tilanteen mukaan niitä koulutettuja voidaan käyttää muihinkin tehtäviin kuin taistelutehtäviin.
Ne, jotka eivät syytä tai toisesta kelpaa aseisiin on koulutettava muihin kokonaismaanpuolustuksen tehtäviin.
Fyysisiä vajavaisuuksia omaavia voidaan kouluttaa informaatiosotaan, kybersotaan, taloudellisen maanpuolustuksen tehtäviin, jne.
On se vaan kumma, että vasemmisto haluaa edelleen heikentää Suomen puolustusmahdollisuuksia - pthyi.
Kyllä nykyään on muitakin uhkia
Ja sotaa voidaan sitäpaitsi käydä niinkin, että hyökätään tietoverkkoihin. Tai ainakin se on aina osa sitä sotaa. Nörttiarmeijakin olisi ihan jees, vaikka ei olisi aseellisessapalveluksessa...puhaltaisi kumminkin samaan hiileen.
Verkkoturvallisuus
Verkkoturvallisuus kuuluu sisäasiainministeriölle sekä liikenne- ja viestintäministeriölle.
Nörtit ovat jo nuorina asiantuntijoita...
Näin vihersivaritkin saataisiin hyötyhommiin. Ja naisetkin voivat olla nörttejä, tosin harvemmin ovat niin koneista kiinnostuneita kuin pojat.
Miksi TEM ei työllistä?
No miksi TEM ei kesätyöllistä heitä kriisinhallintaharjoituksiin? Ministereinä ovat Pekkarinen ja Sinnemäki.
Totta puhut...
Pelottaa vaan että mitä tulee mahdollisien verkkohyökkäyksien kanssa, jos sillä hetkellä on samanlaiset henkilöt johtamassa ko. laitoksia kuin nyt...
Hyvä pointti MerjaH:lla
"Ja sotaa voidaan sitäpaitsi käydä niinkin, että hyökätään tietoverkkoihin."
Suomen puolustuksen uhat muuttuu, muuttuko koulutus ja varautuminen uhkiin?
Todennäköisesti Suomi tulee ottamaan mallia Viro puolustusvoimista kehittämällä omaa tietoturvaosaamista hieman samaan suuntaan.
Tietoverkkoja kyllä puolustetaan aivan muulla kuin armeijalla
Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei tietoverkkoja puolusteta armeijalla, vaan aivan toisenlaisin keinoin.
Kybersota
Kybersotaa varten Virossa on NATOn Kybersotakeskus, joka on nimenomaan ammattisotilaiden miehittämä. Tuttavani johtaa sitä.
Viron Suojeluskunnallekin on kehitteillä kybersotajoukko.
Kybersota on nimenomaan sotaa tietoverkoissa, sekä puolustusta, että hyökkäystä.
Meidän vihernörtit
Päihittävät kyllä kalliit Nato-heput...mennen tullen ja palatessaan. Nuoret ovat tietoisia kaikista jipoista ensimmäisinä.
Siksihän tuo Tapio O Nevakin älähti meän nörttipoikien "aseistamisesta", koska hän on niin Venäjä-myönteinen. Ovela voittaa aina suuren organisation...niin nettipeleissä kuin realityssäkin.
Mie uskon kyllä, että sivarinörtitkin taistelisivat mieluusti hyviläisten puolella pahilaisia vastaan nettimaailmassa...ja ihan cokis-palkalla. Kyllähän kaikkien ihmisten kyvyt tulisi valjastaa yhteisen hyvän käyttöön.
Siinäkin
"Mie uskon kyllä, että sivarinörtitkin taistelisivat mieluusti hyviläisten puolella pahilaisia vastaan nettimaailmassa...ja ihan cokis-palkalla. Kyllähän kaikkien ihmisten kyvyt tulisi valjastaa yhteisen hyvän käyttöön."
Siinäkin on yksi hyvä syy lisää perustaa Suomeen uudelleen Suojeluskunnat. Suojeluskunnissa voi sitten olla erikseen "nörttiosastoja" käymään kybersotaa.
Kybersodankin on oltava johdettua ja koordinoitua.
No näin varmaan
Suojeluskunnat, mutta ehkä eri nimellä :), vaikka eihän se nimikään miestäkään pahenna, niinhän nuo väittää.
Tuossa Arhinmäen juttussa on sekin idea, että varmaan sodassakin vihollinen pyrkisi saamaan aikaan muitakin "ympäristö-katastrofeja", tuhoamalla tehtaita yms.
Ei kannata aina olla vastaan, jos esittäjän pää on väärä. Kyllä sieltä väärästä päästäkin voi tulla jotain hyödyllistä.
Samassa veneessähän sitä oltaisiin koko poppoo, jos jokin hätä tulisi...ei silloin enää politikoitais.
Massiivinen verkkohyökkäys
Massiivinen verkkohyökkäys edellyttää orjakoneiden kaappaamista ympäri maailmaa jo ennakkoon. Sen vuoksi siinä pitäsi olla komentajina järjestelmäoperaattoreita, jotka tuntevat verkon - heikkoudet.
Verkkosodankäynti on sikäli mielenkiintoinen ala, että strategisen tiedustelun tapaan sitä käydään joka päivä "rauhankin" aikana.
Pekka Siikalakin on koko ajan informaatiosodankäynnin uhri, joka yrittää exhibitionismilla väittää jotain hyökkääjistä.
http://m.digitoday.fi/?page=showSingleNews&i=1&newsID=20102729?rss=99
Reserviupseerikerhossa
Reserviupseerikerhossa on myös tietokoneasiantuntijoita, parempia kuin IP-paljastelija Pekka Siikala.
En silti pidä tärkeänä, että pukeudutaan nimenomaan komentovyöhön ja kiillotetaan vanhat maihinnousukenkiä tiivimmät nahkasaappaat, kun käydään "verkkoon käsiksi".
Tietotodan välineitä ovat pöytätietokone, sylikone, wardriving-varusteet ja suuri määrä softaa sekä verkon asiantuntemusta.
Verkkosotilaaksi käy nainen, homo, pitkätukka, korva- ja nenärengasmies, joka on käynyt siviilipalveluksen tai on totaalitkieltäytyjä ja pössäyttlee hashista kuin Vihreän liiton kansanedustaja. Verkkosotilaaksi kelpaa myös lahjakas hippi, jolla ei koskaan ole mahdollisuutta Mannerheim-mitaliin.
Toisian sanoen verkkosotilaaksi kelpaa kuka tahansan, jonka ei tarvitse osata johtaa itseään tai jalkaväkiryhmää maastossa tai jolla ei ole komantajaominaisuuksia.
Virolle tuo "NATO" on jonkinlasen jälkineuvostoliittolaisen tyhjyyden täyttymys. Kun asuntojen hinnoista on tuhoutunut 2/3 niin on selvää, että jonkinlaista mielikuvapuolustusta täytyy kehittää.
Viro ikään kuin tukeutuu Pentagonin olkapäähän, vaikka oikea osoite ehkä olisi NATO:n ulkopuolella NSA.
http://m.digitoday.fi/?page=showSingleNews&i=1&newsID=20102729?rss=99
Virossa
ollaan paljon Suomea pidemmällä tuossa asiassa...
Tuskinpa
Suomessa on F-securitate.
No
Joo ei sissille tarvi minläppäriä mukaan mutta... toisaalta
Voidaan niitä tietoverkkoja silti armejanpuoleltakin puolustaa, toisaalta ymmärrys on vajaata kun noita kansalliseen tietoturvaan kuuluvia asioita mieluummin ulkoistetaan kuin sisäistetään.
Arhimäen keskustelunaloittessta voisi ottaa mallia mm. siinä että koulutetaan taisteluyksikkö tietoturvasodankäyntiin valmiuspuolelle. Viro on asiassa reippaasti Suomea edellä.
Muutama lainaus asiasta, lopussa lähde:
"Sotilasoperaatioiden näkökulmasta tarkasteltuna tietoverkkosodankäynti on suhteellisen uusi ”taistelulaji”.
Sen aiheuttama uhka on kasvanut voimakkaasti 1980-luvun lopulta lähtien."
"Tietoverkkosodankäynti on sotilaallista suorituskykyä, joka
muodostuu vaikuttamisesta, puolustuksesta ja tiedustelusta.
Sen keskeisin tekijä on tallennettu tieto, josta jo vuonna
2002 yli 90 prosenttia oli digitaalisessa muodossa, muun muassa tietokoneiden kiintolevyillä. (Kärkkäinen)"
Lähde:
http://www.viestiupseeriyhdistys.fi/viestimies/vm2_09/VM_02_09_tietoverk...
Ylivääpeli Matti Vanhasen tietoturva
Kun kerran pääministeri on suomalaisessa parlamentarismissa miltei Englannin pääministerin veroinen puujumala, on hän tietenkin asiantuntemuksella ympäröity. Palvontamenot toki alkoivat jo Mooseksen aikana.
Siitä huolimatta pääministeri pornokuvat ovat miltei jatkuvassa jakelussa vaikka Fujitsu-Siemens Services:lle, joten ne voivat olla vaikka Japanissa tai Saksassa, ellei sitten Yhdysvallat ole nyysinyt niitä verkosta NSA:lla Soneran, Welhon, Ellisan tms. avulla.
Lopettakaa pelleily ja laittakaa laittomat, moraalittomat ja eläasialliset tietonne vaikka Micro-SD:lle ja tunkekaa ne vaikka syvälle...
Kaikkein parasta tietoturvaa on tietenkin se, että ei harrasta extreme-harrastuksia eikä ole hullu. Sellainen kalvinistia-metodistinen ote asioihin voi auttaa.
Noi Vanhasen tietoturva-asiat...
oli jotain sellaista että huh huh...
Matti Vanhasen tietoturva-asiat ovat maan huippua
Pääministerin turvallisuutta suojaavat Anne Holmlundin (sisäasiainministeriön) parhaat voimat.
Edelleenkään Matti ei osaa käyttää tiedostojaan ilman Internetiä micro-SD-korteilla ja koneilla, jotka eivät koskaan ole olleet verkossa.
On jonkinlaista extreme-urheilua siirtää pornokuvansa pääministeripostiin, jota seuraavat kaikki maailman elektroniset tiedustelijat. Yleensäkään vastuulliset ihmiset eivät otata itsestään pornokuvia katseltavaksi. Kun kuvia ei ole olemassa, ei niiden haltijoita tarvitse maailmanpolitiikassakaan murhauttaa politiikan uskottavuuden vuoksi.
Olisihan se niin kiva päästä rohkeilla kuvilla Yhdysvaltain, Venäjän, Kiinan, Saksan, Ruotsin ja Englannin valtioarkistoihin.
Näin ei Brown, Merkel, Medvedev, Reinfeldt, Clinton jne. kuvittele, että Matti on vanha harmaa tylsimys, josta ei saa irti kuin porekylvyn kotona, kirnupiimätuopillisen ja uuniperunaa.
En ymmärrä.
Miten Suomi voisi puolustautua Venäjän täysimittaista,imperialistista, hyökkäystä vastaan?
En tarkoita ettei pitäisi siis yrittääkkään, mutta vaikka jokainen suomalainen olisi asepalveluksen suorittanut, en usko että Suomella olisi kovin hyviä mahdollisuuksia.
Muiden avulla pärjäisi, mutta kuka laittaisi sormensa siihen, siis Venäjän soppaan? EU? Miten kauan kuvittelette että päätös viipyisi Brysselin byrokratiassa?
Natoon ei haluta mennä, helppo tosin ymmärtää miksi. islamisti terroristit esimerkiksi kyllä tietävät ne maat jotka ovat heidän vihollistensa liittolaisia. Toki olisi muutenkin Suomen edun mukaista pysytellä ulkona jokaisesta USA:n aloittamasta sodasta.
Tilanne on siis vaikea. Siksi on mielestäni hyvä että keskustelua halutaan synnyttää ja pitää yllä.
Se että keskusteluun, tai sen herättelyyn, suhtaudutaan epä-isänmaallisuutena on minusta vähintäänkin outoa.
Suomen ei tarvitse voida puolustautua kuin kaksi viikkoa
"Miten Suomi voisi puolustautua Venäjän täysimittaista,imperialistista, hyökkäystä vastaan?"
Suomenhan ei tarvitse voida puolustautua kuin kaksi viikkoa niin kuin Irakin 2003 tai Puolan 1939.
1939 Suomen puolustautumismahdollisuus laskettiin puoleksitoista kuukaudeksi. Kestettiin kutienkin aluetappioin kolme kuukautta.
Se, että Suomella olisi itsenäisyyttä noin kaksi viikkoa on melko suuri mahdollisuus verrattuna siihen, että itsenäisyyttä olisi noin kaksi päivää tai kaksi tuntia.
Arhinmäki ja Kokoomus tähtäävät siihen, että Suomen itsenäisyyden pituutta lyhennettäisiin kahdesta viikosta kahteen päivään.
Tälla lailla
"Miten Suomi voisi puolustautua Venäjän täysimittaista,imperialistista, hyökkäystä vastaan?"
1. Suomen on nostettava puolustusmäärärahat vähintään tasolle 2% bruttokansantuotteesta, eli puolitoistakertaiseksi;
2. On hankittava olalta ammuttavia ilmatorjuntaohjuksia paikallisjoukoille ja sisseille;
3. On hankittava vielä lisää kylkimiinoja, viuhkapanoksia, sekä KAUKOLAUKAISIMIA niiden turvalliseksi räjäyttämiseksi kaukaa;
4. On perustettava uudestaan Suojeluskunnat ja Lottajärjestö hyödyntämään vapaaehtoisten patrioottien suuri potentiaali;
5. On lisättävä kertausharjoituksia oleellisesti;
6. On liityttävä NATOn jäseneksi, että puolustusmateriaalitoimitukset sodan aikana varmistetaan.
http://zachrishaaparinne.word
http://zachrishaaparinne.wordpress.com/2008/11/10/kaikki-tai-ei-kukaan/
Sotilaallinen uhka on numero 1
Paavo Arhinmäki kertoi Uudelle Suomelle, että nykyisessä turvallisuusympäristössä sotilaallinen uhka ei yllä ensimmäiselle, toiselle tai edes kolmannelle sijalle uhkakuvia vertailtaessa.
Olen eri mieltä.
Suomea mahdollisesti kohtaavista uhista sotilaallinen uhka on ensimmäisellä sijalla.
Uhka tulee sieltä mistä aina ennenkin.
Sotilaallinen uhka on numero 1
Nykyinen eduskunta - uudet vaalit.
Asiaa Arhinmäki
"Kaikesta palveluksesta voisi myös kieltäytyä – ilman rangaistusta."
Vapaamatkustajia ei tule hyväksyä. Nyt heitä on jo yli 60% ikäluokasta.
Muutoin näen Arhinmäen edelleen jatkavan Ylipäällikön aloittamaa ja SDP:n jatkamaa turvallisuuspoliittista keskustelua harkinnan arvoisesti.
"Väärin sammutettu!" on tähän asti ollut hallituspuolueiden vastaus. - Näyttää siltä, että isänmaallisimmat suomalaispoliitikot löytyvät poliittisen kentän vasemmalta laidalta.
Kansalaismielipide Anarkomäestä
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com/2009/08/04/anarkomaki-on-tode...
Arhinmäki unohti yhden tekijän...
..nimittäin Venäjällä ei enää ole vallassa Suomen parhaimmat ystävät, toverit kommunistit. Heillä oli vain rauhanaseita eikä Suomella ollut minkäänlaista uhkaa idästä, vaarasta nyt puhumattakaan. Ja, vaikka ryss.. anteeksi, toverit kummunistit piti sanoa, olisivatkin tulleet Suomeen ei siitä olisi koitunut haittaa kuin kapitalisteille, heidän kätyreilleen ja malaisliiton kulakeille.
Arhinmäelle tiedoksi että nykyään Venäjällä on aivan toisenlainen komento. Siellä ei enää sosialisteja arvosteta ja äänekkäille kellokkaille käy kuten kävi Politkovskajalle ja Litvinoville. Toinen ammuttiin ja toiselle syötettiin poloniumia. Se todistaa että Venäjän nykyiset vallanpitäjät ovat varsinaisia fasisteja, kapitalisteja ja impperialisteja. Eikä heille tuota pienintäkään tuskaa rynnätä Suomeen, imemään verta suomalaisten työläisten selkänahasta.
Ainoa suoja Venäjän kapitalisteja vastaan löytyy omista puolustusvoimista ja hyvistä liittolaisista. Näin se muuttuu kommunistinkin maailma, vai mitä sanot toveri Arhinkäki?
Yksi pieni tarkennus sinänsä oikeelliseen tekstiisi:
Myöskään Neuvostoliiton silloisilla valtaapitävillä ei ollut pienintäkään ongelmaa imeä työläisistään kaikkea irti mikä lähtee. Niin että siinä mielessä meno ei ole muuttunut lainkaan, oli valtaapitävillä sitten punaiset tai mustat hatut. Mutta nämä kaikenmaailman arhinmäet ovat vain kautta aikain uskoneet, että kun komento saadaan muutettua niin komentajina seisovat he itse.
Valtaa janoavista
Valtaa janoavista äänestäjät valitsevat haluamansa.
Ainakin demokratiassa.
Suomihan on pohjoismainen, demokraattinen hyvinvointivaltio.
Ainakin valtaapitävien mielestä.
Arhinmäki ei ole vallassa kuin omassa marginaalipuolueessaan. Tilapäisesti ja onneksi.
Oikea uhka
Suomen puolustusvoimat ovat olemassa vain sotilaallisen uhan varalle. Ilmastonmuutos, väestön liikakasvu,veden ja elintarvikkeiden puute ym. ym. uhat voivat olla todennäköisempiä kuin sotilaallinen hyökkäys, mutta niillä ei ole kaukaisintakaan yhtymäkohtaa sotilasasioiden kanssa.
Väestöä toki voidaan kouluttaa vaikka öljytuhojen tai metsäpalojen varalta tai mihin hyvään tarkoitukseen tahansa, mutta ei puolustusbudjetin varoilla. Siitähän tässä loppujen lopuksi on kysymys, kun lisärahaa tuskin on saatavissa.
Kannattaa tarkoin harkita, mitä niillä rahoilla saadaan ja mikä on sotilaallisesti tärkeintä.
Väärän uhan profeetat
Kyse on vain siitä, että puolustusbudjettiin haluttaisiin sisällyttää:
- työ- ja elinkeinoministeriölle kuuluvaa kansanhuoltotoimintaa, mm. maanpuolustusvelvollisuutta työvelvollisuutena
- sisäasiainministeriölle kuuluvaa palo- ja pelastustoimintaa
- sisäasiainministeriölle kuuluvaa tietoturvallisuustoimintaa
Kaikkien tarkoituksena on aktiivisesti unohtaa suomalainen parlamentarismi ja perustuslaki ja muutaan asevelvollisuutta mutkalle aivan joksikin muuksi, mitä se on.
On höpöttäjien aika.
Arhinmäki toteaa, että
Arhinmäki toteaa, että ".....”valmiusvelvollisuus”, joka olisi avoin myös naisille. Jokainen voisi osallistua joko nykyisenmuotoiseen asepalvelukseen, aseelliseen valmiusreserviin tai siviilireserviin".
Mikäs siinä. Meillä säilytetään vähintään 350 000 miehen vahvuinen perusteellisesti koulutettu ja hyvin varustettu asevelvollisuuteen perustuva taistelukelpoinen reservi. Minimipalvelusajan ollessa 6 kk, 9kk tai 12 kk. Tämä reservi muodostetaan 20 - 40 vuotiaista.
Aseellinen valmiusreservi muodostettaisiin tarkoin valituista luotettavista 40 - 55 vuotiaista asevelvollisuuden suorittaneista, käytettäviksi kohteiden suojaus-, takaa-ajo-, jäljitys-, pienissä tuhoamis- sekä muissa vastaavissa tehtävissä.
P Arhinmäen puolueineen tulisi esittää, että muodostetaan lakisääteinen siviilireservi entisistä ns "sivareista" tai rauhan aikana asepalveluksesta vapautetuista sekä naisista. Näille annetaan 6 - 7 kk erikoiskoulutus maanpuolustuksellisissa erikoistehtävissä, joissa ei välttämättä tarvita perusteellista aseellista koulutusta.
Tätähän Arhinmäki varmaankin tarkoitti. Mikä ettei se toimisi myös viimeisen joukon osalta hyvin. Antaa mennä, mikäli kyse on ylläesitetystä järjestelmästä.
Lisäreservi eli nostoväki on jo olemassa
Arhinmäki * unohtaa * , että kaikki se, mitä hän esittää, on jo olemassa maanpuolustusvelvollisuuden tuottamana työvelvollisuutena.
Jopa Tarja Halonen on maanpuolustusvelvollinen. Hänet voitaisiin käskeä palovartijaksi, viestittäjäksi, ilmavalvojaksi tai halonhakkaajaksi.
Tapio juuri näin. Edellä
Tapio juuri näin. Edellä totesin Arhinmäen esittämien teesien jo toimivan käytännössä. Kunhan Arhinmäki joukkoineen saataisiin mukaan myös konkreettisiin toimiin. Halosellekin tekisi todella hyvää ainakin kokeilla ruohonjuuritason tehtäviä.
vasurit ovat jälleen
vasurit ovat jälleen halukkaita ulkoistamaan puolustuksen neuvostolii..eiku venäjälle.
Historian pitäisi opettaa
Mitä sellaista muutosta on tapahtunut 70 vuodessa, että sotilaallista uhkaa ei olisi? (esim Georgia, Tsetsenia, Afganistan) Vain täysin näköalaton ja visioton poliitikko voi sanoa, ettei sotilaallista uhkaa ole. Näin poliitikot sanoivat myös 70 vuotta sitten.
Eikä meillä tällä hetkellä ole mitään syytä liittyä NATOonkaan. Sillä hetkellä, kun meillä on pienikin syy liittyä NATOon, ei meillä enää ole mahdollisuutta eikä aikaa liittyä.
"Näin poliitikot sanoivat
"Näin poliitikot sanoivat myös 70 vuotta sitten"
ei pidä aivan paikkaansa. He ovat toistaneet tätä mantraa siitä asti, kun historiankirjoitusta on ollut luettavissa.
Natoon liittyminen on myöhäistä silloin, kun maa on jo miehitetty.
Miehitys voi tapahtua modernein keinoin ja taloudellisesti tuhoamalla mm. energiansaanti sekä ulkomaankauppa.
Kyllä sen jälkeen alkaa Suomessa käsipystyä ja sordiinoa löytyä.
Paavo Lipponen voisi toimia konsulttina. Tietysti pientä maksua vastaan.
Wellcome Russia!
Ei ihan realistista
Jotkut tuolla marmattavat, ettei Arhinmäki puhunut kolmesta kuukaudesta mitään, mutta sitä ei uutisen toimittaja katsonut aiheelliseksi mainita, mutta kyllä Arhinmäki oli puheessaan sitä mieltä, että kolmessa kuukaudessa valmiusjoukon kouluttaa. Ja kriisin- ja siviilipalvelusväen siinä sivussa.
Olen pitänyt Arhinmäkeä sympaattisena viher-puner-vassarina, mutta tuo logiikka ei nyt natsaa. Jos Suomi haluaa puolustautua, sen täytyy varautua pahimpaan skenaarioon eli Venäjän hyökkäykseen. Onko tässä jollekin jotain epäselvää?
Jos täällä ollaan housut nilkoissa, niin ei kolmessa kuukaudessa saada pystyyn muuta kuin pullahousuja, joilla on valmiiksi paskat housuissa. Jos ei kukaan ole puolustamassa, niin tännehän tulevat vaikka ruotsalaiset.
1930-luvun puolivälissä oltiin täydellisesti sitä mieltä, ettei suursotaa voi enää Eurooppaan saati Suomeen tulla. Niinpä justiinsa.
Arhinmäkeä tulee osata lukea oikein
Arhinmäkeä tulee osata lukea rivien välistä oikein. Ennen Pravdan ja Izvestijan ja Helsingin Sanomien lukijoilla oli lukutaitoa.
Mitä se vasemmisto haluaa?
Suomen vasemmistopuolueet ovat olleet jyrkästi eri mieltä lähes kaikista asioita paitsi suhteessa toisiinsa myös puolueiden sisällä. Demarit haluavat nyt naisille pakollisen kansalaispalveluksen, joka olisi rivien välistä luettuna ihan puhdas asepalvelus, vassarit haluavat kaiken maanpuolustuksen vapaaehtoiseksi ja valmiusjärjestelmät täysin tuuliajolle.
Minä en käsitä, miksi kaikki eivät näe Naton jäsenyyttä niin välttämättömänä kuin minä. Se on täysin looginen päättelyketju: Venäjän uhan torjuminen, turvatakuu, pääsy Naton sisäkammariin kehittämään Natosta siviilikriisinhallintaan tehokkaampaa välinettä ja pohjoisatlanttista turvallisuustoimijaa, ehkä lähentymistä Venäjään, sen demokratiakehityksen edistämistä.
Ennen kaikkea edellytän Natolta turvatakuita, eli jos Venäjä hyökkää kimppuumme, Nato on viidessä minuutissa, ehkä vartissa täällä kaverina.
Silti tarvitaan asevelvollisuusarmeija omasta takaa, sehän nähtiin, kuinka hitaita olivat auttajien kiireet sodassa, joka kesti 105 päivää.
SDP ja Vasemmistoliitto haluavat NATO:on 2015-2019
"Minä en käsitä, miksi kaikki eivät näe Naton jäsenyyttä niin välttämättömänä kuin minä."
Se, että et käsitä, johtuu siitä, että et ole seurannut asejärjestelmien kehitystä, opiskellut Falklandin sotaa 1981 tai Etelä-Ossetian sotaa 2008, vaan olet lukenut pelkästä ilmaylivoimasta aavikolla Persianlahden sodasta ja Irakin sodasta, olet Sanoman jatkuvan altistumisen alaisena, mikä on saattanut tehdä sinusta natouskovaisen.
"Se on täysin looginen päättelyketju: Venäjän uhan torjuminen, turvatakuu, pääsy Naton sisäkammariin kehittämään Natosta siviilikriisinhallintaan tehokkaampaa välinettä ja pohjoisatlanttista turvallisuustoimijaa, ehkä lähentymistä Venäjään, sen demokratiakehityksen edistämistä."
Tuohan on kuin Bob Helsingin mainoslehtisestä. Jo ulkoasiainministeri Ilkka Kanerva lupasi selvän seuramatkaoppaan NATO:on, mutta vielä ei ole esitettä tullut, vaikka kolmatta vuotta on odotettu.
NATO-jäsenyys tekee Suomesta Yhdysvaltain vasallin aasialaisiin siirtomaasotiin, mikä aiheuttaa Suomen maavoimien alasajon, Pohjois-Karjalan, Kainuun ja Lapin luovuttamisen taisteluitta. Yhdysvallat ei tuhoa maailmaa Suomen vuoksi niin kuin se ei tuhonnut maailmaa Korean vuoksi 1950-1953, Kuuban vuoksi 1962, Vietnamin vuoksi 1975 eikä Georgian vuoksi 2008.
Suomen ainoa mahdollisuus on pidetään itsenäisyyttään kahdesta tunnista tai kahdesta päivästä kahteen viikkoon, jolloin muodostuu neuvotteluaikaa.
Ilman maavoimia Suomi saa olla tassut pystyssä Tšekkoslovakian, Latvian, Liettuan ja Viron tapaan.
Toisin sanoen koko Arhinmäen hanke on SDP:n hanke liittyä NATO:on 2015-2019, minkä vuoksi NATO-kriteerejä pitäisi alkaa noudattaa jo nyt Ruotsin tapaan lähestyen Tanskan mallia.
Suomessa politiikan taso toisin sanoen Stubbin rasmussenilaisuuden vuoksi lähenisi burkha-tasoa.
Vainolaisen miehittäessä
Vainolaisen miehittäessä maan, on varauduttava laajamittaiseen terrorismiin ja sissisodankäyntiin.
Sissejä koululutetaan armeijassa luvattoman vähän.
Sivareista voitaisiin kouluttaa räjähdevyötä kantavia terroristeja maahantukeutujaa vastaan.
Pioneerin koulutus on paras yleissotilaskoulutus
Jos nyt tosi puhutaan niin parhaita kaupunkiterroristeja ovat pioneerit räjähdekoulutuksineen.
Nato
Sota ei kuulu mihinkään listaan.
Se on totaalinen tuhon tie ja sen uhka pitää poistaa niin uskottavasti ettei se koskaan toteudu.
Suomen ainoa mahdollisuus suuren itänaapurin vieressä on Nato ja tuoma turva ja uskottavat resurssit.
Kun suomettuminen poistetaan, avataan silmät ja ajatellaan niin, mitään muuta uskottavaa vaihtoehtoa ei edes ole.
Pelkästään velkamme on sitä luokkaa, ettei sotaa voida käydä eikä uuteen velkaan ole luottoa.
Mikä estää Suomen tekevän jo rauhan aikana uskottavaa puolustusta.
Sota-aikana se ei taatusti edes onnistu.
Olemmeko seuraava Georgia?
Vasemmistoliiton keskustelunaloituksesta lainauksia
Ei sotilaalinen uhka ole poistunut mutta ymmärtämättömyyttä on uskoa että se on pysynyt ennallaan.
Joku aika sitten USA harjoitteli tietotekniikan kautta tapahtuvan hyökkäyksen puolustatumista ja reisille meni ja kunnolla...
Luin ton vasemmistoliiton keskustelunaloituksen ...muutama ihan keskustelun arvoinen kohta, hyvää siinä on ihmisten osaamisen kehittäminen paremmin vastaamaan puolustettavia uhkia.
Positiivista siinä on myös puolustuvoimien ja nykyisten kolutusjärjestelmien integroituminen keskenään paremmin.
Kritiikinä, talousvaikutukset yhteiskunnalle voisi laskea ehkä hieman tarkemmin.
eli Vasemmistoliiton keskustelunaloituksesta lainauksia:
"Kyseessä ei ole Vasemmistoliiton lukkoon lyöty kanta vaan keskustelunavaus asevelvollisuudesta. Toivottavasti tämä tuo kokonaan uusia elementtejä keskusteluun."
Afganistanista:
"Kun toisaalla pelätään itsemurhaterroristien iskuja, pelätään toisaalla miehittämättömien liidokkien iskuja. Siviileille ne näyttävät terrorismilta yhtä kaikki. Viimeksi eilen saimme lukea valitettavia uutisia kymmenien siviilien kuolemasta Naton ilmaiskussa Afganistanissa. Ne nostavat vihaa ja ääriliikkeiden valtaa, ilman näkyä paremmasta tulevaisuudesta."
Valmiusreservin koluttamisjärjestelmän kehittämisestä. Sorry hieman pitkä lainaus...
"Vasemmistoliiton piirissä on pohdittu uutta suuntaa koko asevelvollisuusjärjestelmän nykyaikaistamiseksi. Saadaksemme keskusteluun lisää elementtejä, olemme hahmotelleet uutta vaihtoehtoa: dynaamisen maanpuolustuksen mallia, jonka keskeisinä uusina rakenteina voisivat olla valmiusvelvollisuus ja valmiusreservi.
Malli tulee varmasti herättämään keskustelua myös Vasemmistoliiton sisällä.
Asepalvelus, valmiusreservi ja siviilireservi ovat ne kolme elementtiä, jotka luovat rungon uudelle, dynaamisen maanpuolustuksen mallille. Se on nykyaikainen malli, jolla voidaan vastata nopealla aikataululla monenlaisiin uhkiin.
Malli korvaisi nykymuotoisen asevelvollisuuden ja siviilipalveluksen sekä poistaisi nykyjärjestelmän keskeiset ongelmat. Malliin sisältyvä valmiusvelvollisuus ja valmiusreservi säilyttävät yhteyden kansalaisyhteiskunnan ja puolustusvoimien välillä.
Sotilaallisessa mielessä dynaamisen maanpuolustuksen mallilla tarkoitetaan järjestelmää, jossa koulutettua reserviläisarmeijaa voidaan tarvittaessa täydentää nopeasti koulutettavalla valmiusreservillä.
Valmiusreserviin kuuluvat sotilaat koulutettaisiin tehtäviinsä vasta kriisin uhatessa ja eduskunnan päätöksellä.
Mallissamme asepalvelukseen valittaisiin noin kaksi- kolmekymmentä prosenttia miesikäluokasta.
Hakeutuminen koulutukseen olisi avointa niin miehille kuin naisillekin. Koulutettu reserviläisarmeija olisi mallissa suuruudeltaan n. 160 000 henkeä. Valtaosa mies- ja naisikäluokista sijoittuisi mallissa luotavaan valmiusreserviin sotilas- ja siviilitehtäviin.
Sotilaallinen valmiusreservi voitaisiin kriisin uhatessa kouluttaa sotilastehtäviin kolmen kuukauden tehokoulutuksella. Tämä kaksinkertaistaisi kriisin uhatessa armeijan miesvahvuuden. Valmiusvelvollinen siviilireservi puolestaan toimisi siviilihallinnon alaisuudessa ja täydentäisi yhteiskunnan kriisivalmiutta.
Siviilireservin johtajat ja kouluttajat koulutettaisiin siviilioppilaitoksissa osana eri alojen koulutusohjelmia. Siviilireservi voitaisiin ottaa käyttöön nopeasti laajan kriisin uhatessa. Siviilireserviä voitaisiin kouluttaa esimerkiksi pandemian, luonnonkatastrofin tai suuronnettomuuden varalle."
On tämä nyt ainakin vaihtelua, virtuaalilautakasa, moku-, Venäjä -venäjä, venäjä-keskusteluun...
Kommentaari 2 Vasemmistoliiton ohjelmaan
"Kyseessä ei ole Vasemmistoliiton lukkoon lyöty kanta vaan keskustelunavaus asevelvollisuudesta. Toivottavasti tämä tuo kokonaan uusia elementtejä keskusteluun."
<b>Tähänastiset tulkinnat "elementeistä" on jo otettu huomioon maanpuolustusvelvollisuutena, mikä tuottaa sekä asevelvollisuuden reservissä että lisäreservissä kuin myös työvelvollisuuden.</b>
Afganistanista:
"Kun toisaalla pelätään itsemurhaterroristien iskuja, pelätään toisaalla miehittämättömien liidokkien iskuja. Siviileille ne näyttävät terrorismilta yhtä kaikki. Viimeksi eilen saimme lukea valitettavia uutisia kymmenien siviilien kuolemasta Naton ilmaiskussa Afganistanissa. Ne nostavat vihaa ja ääriliikkeiden valtaa, ilman näkyä paremmasta tulevaisuudesta."
<b>Mitään L I I D O K K I A ei toki ole olemassakaan, vaan l e n n o k k i. Asiatiedot löytyvät sekä Wikipediasta, että Suomen puolustusvoimien virallisilta verkkosivuilta. Liidokki-isku ei ole terrorismia, vaan aivan tavallista myös sodankäynnin sotilaallista toimintaa. Liidokkeja voidaan ampua alkas monilla aseilla, myös hävittäjillä.</b>
Valmiusreservin koluttamisjärjestelmän kehittämisestä.
<b>Sana valmiusreservi on harhaanjohtava, koska se voi viitata valmiusjoukkoihin. Reservi on vakinaisen sotaväen valmiutta jo itsessään. Niin reservi kuin täydennysreservi eli nostoväki.</b>
"Vasemmistoliiton piirissä on pohdittu uutta suuntaa koko asevelvollisuusjärjestelmän nykyaikaistamiseksi. Saadaksemme keskusteluun lisää elementtejä, olemme hahmotelleet uutta vaihtoehtoa: dynaamisen maanpuolustuksen mallia, jonka keskeisinä uusina rakenteina voisivat olla valmiusvelvollisuus ja valmiusreservi.
<b>Ja mihin nämä sisäasiainministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön henkilöt olisivat valmiit? Vapaapalokuntatoiminta eli sopimuspalokuntatoiminta on yksi tapa.</b>
Malli tulee varmasti herättämään keskustelua myös Vasemmistoliiton sisällä.
<b> Niin varmasti. Arhinmäki on keksinyt tavan sanoa "NATO", ettei sitä tyhmempi kansandemokraatti heti huomaa. Valmiusreserviä voitaisiin kutsua suoraan Volkssturmiksi.</b>
Asepalvelus, valmiusreservi ja siviilireservi ovat ne kolme elementtiä, jotka luovat rungon uudelle, dynaamisen maanpuolustuksen mallille. Se on nykyaikainen malli, jolla voidaan vastata nopealla aikataululla monenlaisiin uhkiin.
<b>Ja mitkä ovat sellaiset uhat, joihin työ- ja elinkeinoministeriö tai sisäasiainministeriö eivät voi vastata työvoimapoliittisella aktivoinnilla - 9 euro / päivä tai sopimuspalokunnilla?</b>
Malli korvaisi nykymuotoisen asevelvollisuuden ja siviilipalveluksen sekä poistaisi nykyjärjestelmän keskeiset ongelmat.
<b>Mitään muuta ongelmaa ei ole kuin siviilipalvelusmiesten runsas huumeiden käyttö, minkä vuoksi heitä ei ole voitu ottaa aseistettavaksi Suomen puolustusvoimiin. Näin ollen Lapinjärven legioona, vaikka siellä olisi yleisesikuntaupseeritasoisia soininvaaroja tai halla-ahoja, ei voida ajatella edes vapaapalokunnan tasoiseen toimintaan, koska kaikki ovat niin fiksuja yksilöitä. Ennen kuin Vasemmistoliitto tai Vihreä liitto puhuu soopaa krisiinhallinnasta, se voisi kysyä omilta siviilipalvelusmiehiltään, millaista joukkoa he itse voisivat johtaa vaikka tulipaloon tai öljyntorjuntaan tai pelatustoimintaan. Siviilipalvelusmiesten oikea paikka tuskin on Lapinjärvellä, vaan pelastusopistolla Kuopiossa. Kriisinhallinta ei kuulu puolustusvoimille eikä puolustusministeriölle, vaan sisäasiainministeriön pelastusosastolle. Miksi Anne Holmlund ei ole kiinnostunut veljensä kanssa kuin ehkä pääasiassa pakolaisista?</b>
Malliin sisältyvä valmiusvelvollisuus ja valmiusreservi säilyttävät yhteyden kansalaisyhteiskunnan ja puolustusvoimien välillä.
<b>Höpsis. Malli kuuluu siirtää sisäasiainministeriön pohdittavaksi aloittaen siviilipalvelusmiehistä. Puolustusministeriön ja puolustusvoimien ei pidä pohtia kuin aseistettavien miesten ja naisten sijoitusta.</b>
Sotilaallisessa mielessä dynaamisen maanpuolustuksen mallilla tarkoitetaan järjestelmää, jossa koulutettua reserviläisarmeijaa voidaan tarvittaessa täydentää nopeasti koulutettavalla valmiusreservillä.
<b>Koulutettava reservi tarvitsee kouluttajat ja puolesta vuodesta vuoteen aikaan. Se ei tosiaankaan ole nopea. Jos sunnuntaina ilmenee tarve, on parasta olla jo torstaina Kymijoella varustuksineen.</b>
Valmiusreserviin kuuluvat sotilaat koulutettaisiin tehtäviinsä vasta kriisin uhatessa ja eduskunnan päätöksellä.
<b>Juuri tämä takaa, ettei kriisinhallinnan vuoksi tuota päätöstä uskallettaisi tehdä puolta vuotta ennen tositoimintaan ryhtymistä.</b>
Mallissamme asepalvelukseen valittaisiin noin kaksi- kolmekymmentä prosenttia miesikäluokasta.
Hakeutuminen koulutukseen olisi avointa niin miehille kuin naisillekin. Koulutettu reserviläisarmeija olisi mallissa suuruudeltaan n. 160 000 henkeä. Valtaosa mies- ja naisikäluokista sijoittuisi mallissa luotavaan valmiusreserviin sotilas- ja siviilitehtäviin.
<b>Höpsis. Asiaa ei pidä sotkea ensinkään sotilaalliseen maanpuolustukseen, vaan siirtää sisäasiainministeriön pelastusosaston pohdittavaksi.</b>
Sotilaallinen valmiusreservi voitaisiin kriisin uhatessa kouluttaa sotilastehtäviin kolmen kuukauden tehokoulutuksella.
<b>Siinä ajassa ei ehdi edes kunnolla hankkia kuntoa takaisin eikä laihduttaa.</b>
Tämä kaksinkertaistaisi kriisin uhatessa armeijan miesvahvuuden.
<b>No ei vahvistaisi. Taistelevista joukoista on taistelevia etulinjan jalkaväkisotilaita 20%. Muut ovat tukevien aselajien ja huollon "erikoistehtävissä". Suomessa ei ole montaakaan ryhmänjohtajaa, joukkueenjohtajaa, päällikköä tai komentajaa, joka haluaisi kolmen kuukauden henkilöitä tositehtäviin. Jo kuuden kuukauden aika tuottaa joskus pieniä haasteita.</b>
Valmiusvelvollinen siviilireservi puolestaan toimisi siviilihallinnon alaisuudessa ja täydentäisi yhteiskunnan kriisivalmiutta.
<b>Tämäkin on jo olemassa nykyisessä lainsäädännössä maanpuolustusvelvollisuuden kautta työvelvollisissa.</b>
Siviilireservin johtajat ja kouluttajat koulutettaisiin siviilioppilaitoksissa osana eri alojen koulutusohjelmia. Siviilireservi voitaisiin ottaa käyttöön nopeasti laajan kriisin uhatessa. Siviilireserviä voitaisiin kouluttaa esimerkiksi pandemian, luonnonkatastrofin tai suuronnettomuuden varalle."
<b>Käytännössä ainoa porukka, joka saataisiin venkoilematta liikkelle olisi maakuntajoukot. Ei siviilireserviä voida käyttää pandemian mellakoiden hallitsemiseen, vaan siihen käytettäisiin täydennyspoliisia, joka koostuu reserviläisistä sotilaspoliiseista ja muista näihin harjoitelluista.</b>
On tämä nyt ainakin vaihtelua, virtuaalilautakasa, moku-, Venäjä -venäjä, venäjä-keskusteluun...
<b>On toki! Seksiä ja korruptiota vähemmän, mutta ei siltikään vielä mitään muuta todellista kuin K A K S I askelta eteenpäin NATO-jäsenyytemme tiellä.</b>
Joops
”Niin varmasti. Arhinmäki on keksinyt tavan sanoa "NATO”
En ole ihan varma miettiikö tuo Arhimäki kokoajan miten se NATO sanotaan ilman että ääntä ei kuulu lausuttaessa, tuskin…
”Mitään muuta ongelmaa ei ole kuin siviilipalvelusmiesten runsas huumeiden käyttö, minkä vuoksi heitä ei ole voitu ottaa aseistettavaksi Suomen puolustusvoimiin.”
Heh- pakolliset huumetestit heti sivareille ja sivareiksi aikoville ja sivareina olleille. No kyllä varusmiehetkin pitää huumetestata, ei tosin antamalla huumeita, vaan siten että ennen ei saa pyssyyn koskea kun on varmistettu että ei ole huumehörhö.
”Sotilaallinen valmiusreservi voitaisiin kriisin uhatessa kouluttaa sotilastehtäviin kolmen kuukauden tehokoulutuksella. Siinä ajassa ei ehdi edes kunnolla hankkia kuntoa takaisin eikä laihduttaa”
ULKH eli Urheilua Lisää Kouluun Heti
”Seksiä ja korruptiota vähemmän, mutta ei siltikään vielä mitään muuta todellista kuin K A K S I askelta eteenpäin NATO-jäsenyytemme tiellä.”
Toivottavasti ei. Suomen painoarvo Venäjän kanssa neuvoteltaessa on suurempi, kun Nato-kortti on kääntämättä. Perustelu: Suomen valtiollinen merkitys Venäjän turvallisuudelle on selvästi pienempi kuin Nato-rajan tuominen Suomen ja venäjän väliselle rajalle. Eli Venäjällä ei ole järkeä toimia keskinäisissä suhteissa siten että Suomi käyttää Nato-korttia. Tätä Suomelle erittäin suotuisaa neuvotteluasemaa ei pidä hukata ilman todella hyvää syytä.
Arhinmäki
Arhinmäen pitää saada ensin Venäjä toteuttamaan tuo mallinsa. Vasta sen jälkeen se toimisi Suomessa.
Venäjä määrää tässä asiassa marssijärjestyksen eikä Suomi.
Siviilipalvelusmies Arhinmäki ei ymmärrä
Sivarina Arhinmäki on haluton tarkastelemaan maailmaa realinäkökulmasta. Samaa sinisilmäisyyttä on ollut vuosikymmeniä. Talvisodassa se maksettiin kaatuneina. Puolutuskykyinen armeija on Suomen henkivakuutus. Olisi edesvastuutonta antaa trendipoliitikkojen ryhtyä näpelöimään tätä. Antakaa asiantuntijoiden hoitaa maanpuolustus. Siviilitoimet voisi hoitaa vaikkapa pelastuslaitos, jolle se oikeasti kuuluu. Ei armeija ole mikään ensiapuyksikkö. Arhinmäen uhkakuvat ovat totuuden kieltämistä. Sotilaallinen uhka ei ole mihinkäöän poistunut, vaikka muita uhklakuvia olisi ilmaantunut sen lisäksi. Niin kauan kun meillä on naapurina raskaasti aseistettu yltiönationalistinen Venäjä ei sotilaallinen uhkakuva ole mihinkään muuttumassa.
Suurin uhka turvallisuudellemme ovat naivistiset poliitikot, mallia Arhinmäki.
Jussi Halla-aho katui
Jussi Halla-aho katui julkisesti sivariuttaan ja aloitti myöhemmällä iällä aseharrastuksen.
En tiedä, mikä hänen fiktiivinen maalinsa oli. Tuskin ainakan mamut.
Mitä kukaan siviilipalvelusmies tekee ampuma-aseella?
Ahvenanmaalaiset ovat ainoat totaalikieltäytyjät, joilla on erinomainen ampumataitoa ja erittäin runsaasti metsästysaseita. Maarianhamina on väkivaltatilastoilla erittäin vaarallinen paikka, mutta tilastoon liittyvät myös ruotsinlaivajuopot, jotka eivät ole alkuasukkaita. Esimerkkinä aseisatuneesta entisestä naismaaherrasta on OTT Hannele Pokka, jolla on hirvenkaatotutkinto.
Joku kysyi, mitä kukaan tavallinen ihminen tekee pistoolilla. Minä kysyn, mitä Osmo Soininvaara, Jussi Halla-aho, Oras Tynkkynen, Paavo Arhinmäki, Pertti Salovaara, Mikko Alatalo, Osmo Soininvaara jne. tekevät ampuma-aseella? Eihän heillä ole koulutustakaan ko. asiaan.
Toivottavasti SDP järjestää sivariaseharrastajille jonkin maanpuolustuskurssin SDP:n naisten kerhossa.
Seuraavaksi Arhinmäki ehdottaa poliisin lakkautettavaksi
En näe Arhinmäkeä Kokoomus-kommarina, kuten Neva. Paremmat suhteet aatemaailmaoineen on viherstalinisti- mielenosoittaja-aktivisteihin. Ei ole monta vuotta, kun Hgissa oli EU kokous. Mielenosoittajat olivat lähdössä postitalolta liikkeelle riehumaan kuten aiemmin ja siellähän Arhinmäkikin arabi-huiviin osin naamaa piilotellen pyrki remuajien kanssa liikkeelle. Onneksi Sisäministerinä oli Rajamäki. Kaduille ilmestyi satoja poliiseja kilpieen piirittäen heidät. Sillä kertaa säästyttiin ikkunoiden ja autojen hajoittamiselta ja muilta tuhotöiltä, joista Hkiläiset ovat saanet "nauttia" liian kanssa.
Koleerinen Kari Rajamäki
Kari Rajamäki ei ole yhtä vaarallinen äärioikeistososialidemokraatti kuin Paavo Lipponen, koska Rajamäen kielitaito tai mieli ei riitä Ulf Sundqvistin tai Paavo Lipposen tasoiseen kansainväliseen vehkeilyyn, vaan Rajamäki on reippaana ja päättäväisenä miehenä lähinnä Sturmabteilung-tasoa. Rajamäki sai aikaan diplomaattisen minikriisin paljastamalla Ilta-Sanomille Tuomiojan luvalle Venäjän federaation suurlähetystön kaupallisen osaston bordellihotellihankkeen ja aikaansai sen, että kehitys- ja ulkomaankauppaministeri Paula Lehtomäki pilasi Helsingin Sanomien avulla uskottavuutensa vuotamalla German Grefin hätääntyneen puhelun asiaa koskien. Lehtomäki siis osoittautui aivan tavalliseksi suulaaksi kainuulasiakaksi, joka savolaisuuttaan lörpöttelemällä pillaa uskottavuutensa. Olli Rehn tai Erkki Liikanen ei lörpöttelisi.
Rajamäki törmäilyillään ja voimannäytöksillään oli aiheuttamassa sitä, ettei Osku Pajamäestä (sd) vieläkään tullut kansanedustajaa, vaan kuokkavieras Paavo Arhinmäestä (vas) tuli sekä linnanvieras että kansanedustaja.
Arhinmäki on kokoomuslaisia ovelampi natottaja. Siinä, missä kokoomus vähentäisi joukkoja 350 000 => 250 000, Arhinmäki ottaa kaksi askelta NATO:n suuntaan 350 000 => 150 000.
Arhinmäki on siis lipposempi ja NATO:mpi kuin keskivertonatottajakokoomuslaiset.
Hyvää Kari Rajamäessä on lääninkalastuskortti. Se on vuosikymmenten ainut eduskunnasta lähtenyt uudistus.
Kokoomus-kommari
Minä koen Kokoomus-kommarin sosialistisessa Suomessa kasvatetuksi useimmminet naispoliitikoksi, joka hokee hyvinvointivaltiota kiltisti, siirrellen pilkkua paikasta toiseen, mutta ei näe metsää puilta, eikä ole mitään kosketuspintaa tosiasioihin. Hallituksessa istuu paljon, kuten virkamiehinäkin Kokoomus-kommareita.
Ei mieltä Neva
Rajamäki oli Suomen ja suomalaisten sisäministeri, ei Somalian, eikä Venäjän. Enpä ole aiemmin kuullut kenenkään, en edes Oskun tuntevien surevan hänen rannalle jääntiään eduskunnasta. Rajamäelle toki tuohtui koko kansan presidentti Halonen ja taisipa tipauttaa Ilta-Sanomien toimittajankin jakkaraltaan, siis sensuuria halutaan pitää. Lisää ministereitä ja kansanedustajia suomalaisten tarpeisiin.
Niin ja unohtu vielä, että
Paavon sotilaskäsky 23§
Aseita jaetaessa se joka saa pistoolin toimii upseerina.
1918
"Toverit, ottakaa kiväärit! Ne, jotka saavat pistoolit, olkoot upseereita!".
5. kolonna ajankohtainen
Arhinmäki ja liittolaisensa tahtovat ainoastaan, että Suomi liitetään osaksi Venäjää. Toiminta on jo niin avointa, että suuren yleisön on syytä herätä.
Vasemmistoliitto on lakkautettava, koska se valmistelee vallankaappausta maanpetoksen keinoin.
Syracusan tie on meidän tiemme!
Roomalaiten piirittäessä Syracusaa syntyi kaupungissa "rauhan oppositio",joka halusi keskusteluja roomalaisten kanssa.Lopulta tuo oppositio avasi yöllä portit piitittäjille tunnetuin seurauksin.
Suomalaisille KANSAN etujen edustajia
Neva paljasti Tuomiojan lupailleen pienen Suomen tarjoavan hotellia rikkaalle Venäjälle. Hissukseen junailtiin kaasuputki Lipposen ja Lehtomäen toimesta Suomen aluevesille ja taidettiin osa merentutkimuslaitoksen osastojakin siivota pois tieltä. Eipä suomalaisilta kysellä, kun somaleille rakennetaan hulppeita hotelleja, jokuhan siitä hyötyy. Lisää vain näitä Nevan mielestä "sturmabteilung- tasoisia koleerisia" eli Kari Rajamäen tapaisia Arkadianmäelle, niin ehkä suomalaistenkin olot kohenisi ja mielipide alkaisi kuuulua.
Nato puolustaa parlamentarismia ja ihmisoikeuksia
Nato puolustaa parlamentarismia ja ihmisoikeuksia. Nato turvaa kaikki kansanvaltaiset puolueet. YK ja Nato toimivat yhdessä kohti osoitettua päämäärää. Tavoitteena on ja pitää olla meillä todellinen pysyvä antoisa maailmanrauha. On äärimmäisen tärkeää kuulua Natoon. Nato puolustaa työväenpuolueita ja "Impivaaroja". Suomen puolustusvoimia kehitetään ja pitää kehittää voimaperäisesti osaajana. Meitä täytyy kaikkien puolustaa. Uskottavan puolustuksen tukena on hyvä oikeusvaltioiden (kansalaisyhteiskuntien) yhteinen puolustusliitto Nato.
NATO vapauttaa
NATO-vapahtaja vapauttaa vääräuskoiset hengistään ja lähimmäisistään yli 5000 metrin korkeudesta - yllätyksinä ja pyytämättä.
Punakaarti irti Puolutusvoimien asioista
Sodanaikana vielä yritettiin maanlaisella toiminnalla sabotoida Suomen puolustusta. Toiminta oli heikosti toteutettua, mutta pointti onkin siinä, että yritettiin. Suomalaiset sabotoivat suomalaista puolustusta!
Nyt kun on toimittu laillisesti puolueena, niin sama touhu on jatkunut kautta vuosikymmenien. Puolustusvoimat ovat olleet hampaissa koko ajan. Kaikki mahdollinen on tehty, että puolustuskyky ja tahto romuttuisivat.
Kysymys Arhinmäelle ja Laaksolle. Kumman etuja tämä palvelee paremmin, Suomen vai Venäjän?
Pankaapa vain pojat reilusti vastausta tulemaan.
Vaarallinen mies
Sillä aikaa, kun muut tekevät käytännön harjoituksia, toisilla on aikaa miettiä kuinka maton saa vedettyä vähin äänin jalkojen alta. Tarkoitus pyhittää keinot.
Näkee, että untuvikko
Näkee, että untuvikko Paavo A ei tiedä maanpuolustuksesta hölkäsen pöläystä. Kukahan hänellekin on pannut sanat suuhun.
Pahoin pelkään, että J Laakso, jonka tavoite on romuttaa suomalainen yhteiskunta ja liittää se osaksi suurta ja mahtavaa, jota ei kuitenkaan enää olemassa. On vain tynkä-Venäjä. Liittäminen tähänkin on Jakkelin unelmatavoite, ennen kuin arkun kansi paukahtaa kiinni.
Malli Cajander
"Malli Cajander on termi, jolla pyritään kuvaamaan Suomen armeijan heikkoa varustetasoa talvisodan alkaessa 1939. Termi viittasi pääministeri Cajanderiin, jonka hallitus oli lykännyt varustautumista. Lykkäyksen perusteluna oli ollut se, ettei kansainvälinen tilanne ollut erityisen kiristynyt Anschlussin jälkeen, mutta kun Tšekkoslovakian kriisi kärjistyi 1939, ei sen uskottu vaikuttavan Suomeen."
Arhinmäki on tuskin Suomessa kun tositoimiin ryhdytään.
Armeijan ei tarvitse täyttää tasa-arvon periaatteita Vasemmistoliiton malliin. Riittää että se kouluttaa asevelvollisia torjumaan vihollisen tänään, huomenna ja tulevaisuudessa reippaasti pidemmälle kuin Vasemmistoliiton tulevaisuus on.
Suomea koskevat luonnonkatastrofit, pandemiat ja suuronnettomuudet voidaan hoitaa Vasemmistoliiton voimin, ei muuta kuin hommiin siitä!
Päästäkää
Jaakko Laaksokin irti, lisää sivarityperysten mielipiteitä esiin. Nämä tyypit ovat täysiä pellejä. Kyllä maailmaan paskapuhetta mahtuu.
Etäohjaus toimii edelleenkin
Ei sivarin kokemuksella tällaisia asioita suunnitella. Taitaa olla taas kaukaa syötettyä ajattelua tarjolla.
Hei Paavo, kuka nämä ajatukset on käskenyt sinun esittää?
Salaliittoteoria
Todennäköisesti Jyrki Katainen (kok) ja Raimo Sailas (sd) saadakseen valtiontalouden säästöjä rahoittaa Afganistanin sota. Muita mahdollisia konsensustahoja voivat olla ylijohtaja Pauli Järvenpää ja yliluutnantti Jyri Häkämies sekä Alexander IV.
Jakkelihan se siellä
Jakkelihan se siellä touhuaa unelmansa kanssa, jossa Suomi on osa Venäjää. Arhinmäet ja Heinäluomat vievät töräytyksinnen ja harkitsemattomine lausuntoineen politiikoilta sen vähänkin uskottavuuden mikä heitä kohtaan on ehkä joskus ollut. Eduskunta on muuttunut pellelaumaksi ja valehtelijoiden klubiksi.
Ratkaisuhan on
Ammattiarmeija tai vapaaehtoinen asepalvelus, jossa koulutetaan sotilaista kovakuntoisia, taidokkaita ja brutaaleja tappajia. Sauvakävelyt ja pelleilyt loppuvat. Luonnollisesti joukkojen määrää pienennetään reilusti ja sotilaille hankitaan laadukkaat ja modernit varusteet nykyisten resujen sijaan. Teknologian käyttöä lisätään ja joukot ovat mekanisoituja, 100 panssarivaunua ja 60 hävittäjää kun eivät riitä ylläpitäämään "uskottavaa" puolustusta.
Muut uhat
Suomea EU:n osana eivät uhkaa sotilaallisesti, näköpiirissä olevana aikana, mitkään valtiot, joten sotilaspoliittiset ratkaisut on syytä johtaa EU:n yhteisestä puolustuspolitiikasta.
Suurin uhka eurooppalaisten turvallisuudelle ovat mahdolliset ympäristökatastrofit, sisäinen hajaannus esim. uskonnollisista syistä ja maailmaanlaajuinen ekologinen romahdus mm. ylikansoittumisen ja -kulutuksen seurauksena.