Uusi Suomi / Kotimaa Perjantai 30.7.10 Aseta US kotisivuksi

Helsinki antaa maahanmuuttajille ”positiivista erityiskohtelua”

Helsinki antaa maahanmuuttajille ”positiivista erityiskohtelua”
Julkaistu: 7.3.2010 8:07
Kuva: Creative Commons/ Brian "DoctaBu"
Kuva
Kuva: Creative Commons/ Brian "DoctaBu"

Helsingin kaupunki haluaa lisätä maahanmuuttajien määrää työvoimassaan. Helsinki harjoittaa työhönotossa niin sanottua positiivista erityiskohtelua, kertoo maahanmuuttoasioiden johtaja Annika Forsander.

Ohjeistus tekee mahdolliseksi sen, että maahanmuuttajaa suositaan rekrytoinnissa, jos hakijat ovat tasavahvoja.

Kaupunki on kertonut pyrkivänsä palkkaamaan maahanmuuttajia työntekijöiksi samassa suhteessa kuin heitä on kaupungin asukasmäärässä.

 
STT - Uusi Suomi
STT - Uusi Suomi
 

Tähän uutiseen liittyvät asiasanat

Paikat: Helsinki, Suomi
 
 
 
 

minä ihmettelen

Ensiksi: työvoimapulaa ei tullutkaan kuten ounasteltiinkin. Nyt sitten asia ratkaistaankin siten että maahanmuuttajille annetaankin ne työpaikat mitkä ovat aiemmin kuuluneet suomalaisille. Olenko minä nyt ymmärtänyt oikein? Haluan sanoa että terve itsekkyys ja omien kansalaisten suosiminen ei ole rasismia ja niin toimitaan joka puolella maailmaa. Minusta nyt aletaan mennä liian pitkälle jos asuntoasiat ja nyt jo työpaikatkin hoidetaan "positiivisen erityiskohtelun" kautta. Suomalaisilla on vain yksi tehtävä, rahoittaa tämä kaikki. Ja kaikki työpaikat tietysti verorahoilla. Entä mikä on suomalaisten reaktio tällaiseen? hyväksymmekö asian noin vain? Mistä muuten johtuu se että päättäjämme lähes avoimesti halveksivat suomalaisia?

Tämä

on vasta alkua ja oikein suomalaisille kusipäille.Saatte juuri sitä mitä olette tilanneet ja on vain hyvä että äänestämällä nykyisiä puolueita,äänestätte juuri omia etujanne vastaan.

Suyrjintää

Ensimmäinen työpaikasta syrjäytetty suomalinen kun vie tuon oikeuteen, niin Helsingin kaupunki maksaa kunnon korvaukset. Selvempää työpaikkasyrjintää ei voi olla ja kaikenlisäksi se myönnetään!

Vaalit

Eiköhän tytöt ja pojat aloiteta vaaleihin valmistautuminen meinaan olisi korkea aika miettiä kuka tai mikä puolue voisi tämänkin sotkun saada järjestykseen.

Suomalaisten rasistinen syrjintä sallittua

Sinulla on varsin ruusuinen kuva Suomen oikeuslaitoksesta. Jossain päin valtiokoneistoa on päätetty, että mamut ovat ykkösiä ja kantaväestö kakkosia, ja siten se tulee menemään oikeudessakin. Jos asiassa mentäisiin korkeimpaan oikeuteen asti, sen virat on Tarja Halonen ehtinyt hoitamaan "suvaitseville".

Suomalaisille ei ole tässä maassa enää mitään. Itsekin puuhaan poismuuttoa, mutta se vie vielä pari-kolme vuotta.

Minnehän mahdat mennä

kun sama systeemi on voimassa käytännössä koko EU-alueella ja myös Yhdysvalloissa? Kiinaan, Venäjälle?

Eli jos nyt hankin ruotsin

Eli jos nyt hankin ruotsin kansalaisuuden itselleni, niin saanko Helsingistä helpommin töitä? Vai koskeeko uusi "positiivinen" etuajo-oikeus työpaikkamarkkinoilla vain joitakin ei-suomalaisia kansalaisuuksia?

lottovoitto

Stadilaisilta poliitikoilta on Lalli näemmä päässyt unohtumaan. Ruusukaalin ihanuuden lisäksi kelpo osoitus siitä, että "metropoli" eetokseltaan nykyisin hyvin kaukana kantasuomesta.

miksi pitää puhua

miksi pitää puhua positiivisestä erityiskohtelusta? miksei suoraan puhuta rasismista suomalaisia kohtaan?

Erityiskohtelu on sekin rasismia

Työnhakijat eivät suinkaan ole tasavahvassa asemassa.

Sukupuolikiintiöillä nimitetään ja valitaan sukupuolen perusteella, ja tällä erityiskohtelulla valitaan eisuomalaisen etnisen taustan vuoksi.
Työhön soveltuvuus ei ole kummassakaan ensisijainen tekijä.

Perusteiltaan aivan sama järjestelmä, kuin USA:n rotukiintiöt.
Tässä eräät tahot saavat reilusti vettä myllyynsä, koska toteutuu juuri se, mitä ovat ennustaneetkin.
Jatkossa monet suomalaiset työnhakijat kokevat tulleensa syrjityiksi vain syntyperänsä vuoksi, kun kiintiöllä mentiin ohi.

Tätäkö on käytännössä joidenkin monia vuosia peräänkuuluttama ja Suomeen kaipaama monikulttuurinen rikkaus?

Helsingin kaupunki itse ohjeistaa työhönottoa avoimen rasistisesti ja eri tavalla, kuin johtaja Forsander on julkisuutta varten vääristellyt tasavahvuudesta:

"Esimerkiksi työhönotossa voidaan ottaa huomioon hakijan etninen tausta palkkaamalla tehtävään työmarkkinoilla aliedustettuun ryhmään kuuluva henkilö, vaikka tämä ei olisi aivan yhtä pätevä kuin paremmin edustettuun ryhmään kuuluva."

Vuosikymmeniä jatkuneesta työvoimapulan povaamisesta huolimatta jatkuva maahanmuutto on käytännössä työttömyyden, ja siitä johtuvien kielteisten vaikutusten maksimointia Suomessa.
Yksinkertaista; samoja työpaikkoja hakee jatkuvasti lisääntyvä joukko työttömiä.

Suomalainen väestökö niin nopeasti lisääntyy?

Forsander haiskahtaa suomenruotsalaiselta

joka näin saa uuden mahdollisuuden suomensuomalaisten syrjimiseen. Tähän asti hän lienee suosinut omaa vähemmistöään?

käytännössähän tämä

käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että mikäli työnhakijat ovat edes suunnilleen yhtä päteviä, niin maahanmuuttajahakija valitaan töihin.
härskiä, että tällaisia syrjiviä ohjeistuksia saa avoimesti julistaa.

missä muissa asioissa

missä muissa asioissa kaupungin/kunnan työntekijöitä on ohjeistettu tällaiseen positiiviseen syrjintään?
kertokaa avoimesti tällaiset julistukset,kansalla on oikeus tietää..myös meillä syrjityillä.

työttömyys ja

työttömyys ja ulkomaalais-viha tulee räjähtämään käsiin jos hallitus jatkaa tätä linjaa. yritysten joukkopako suomesta jatkkuu (työpaikat vähenee) ja otetaan lisää porukkaa ulkomailta töihin, kun ei omillekkaan enää töitä löydy.

Kyllä

Tämä todellakin katkaisi ns. kamelin selän.
Itselläni on pieni yritys, työllistän 7 henkilöä. Tulen siirtämään yrityksen toiminnan tämän uutisen seurauksena viroon. Suomeen en maksa enää ensimmäistäkään euroa yritysveroa.

Tämä on jo niin uskomatonta suomalaisten silmille kusemista.
Eurooppaa ja Suomea ollaan ajamassa sisäiseen sekasortoon. Jopa sisällissotaan. Tämä ei ole kestävää kehitystä.

Näkemiin Suomi (ja Helsinki), yrityksen siirto Viroon alkaa ensi viikolla.

Eikös tällä menettelyllä

Eikös tällä menettelyllä nyt syrjitä suomalaisia työnhakijoita? Onko tällainen ennakkopäätös työntekijän valinnasta edes laillinen? Nyt suomlaiset barrikadeille, meitä syrjitään omassa maassamme, jälleen kerran.

monestihan ihmiset ovat

monestihan ihmiset ovat paperilla lähes yhtä päteviä, mutta loppuviimein valintaan vaikuttaa persoonallisuus,henkilökemiat jne.
jatkossa ei näiden asioiden perusteella voidaa lopullista valintaa tehdä vaan on noudatettava ohjeistusta "positiivisesta" syrjinnästä?

Suomalaisuudesta haitta työnhaussa

Suomalaiselle työttömälle ei jää muuta,kuin rahoittajan osa työttömyyskorvauksesta.

Palveluammateissa KIELITAITO Suomessa tärkeintä

"Ohjeistus tekee mahdolliseksi sen, että maahanmuuttajaa suositaan rekrytoinnissa, jos hakijat ovat tasavahvoja."

Asiakaspalvelussa on aina tärkeää osata asiakkaan äidinkieltä, jota eivät mitkään asiat pysty syrjäyttämään;Vanhusten tai sairaitten hoidossa kommunikointi erityisesti.

Syrjintä on väärin

Suomessa on ruotsinkielisille varattu kiintiöt parhaimmille koulutuspaikoille, jonne he pääsevät suomenkielisiä alemmilla pisteillä.
Syrjien siten joka vuosi lahjakkaampia suomenkielisiä.
Tämä on nimetty "positiiviseksi syrjinnäksi".

Taas suomenkielisten syrjintää

Totta. Tämän voi todeta Helsingin yliopiston hakuoppaasta vuodelta 2009.

http://www.helsinki.fi/bio/liitetiedostot/valinnat...

sivu 40:
Biologia. Koepisteillä hyväksyttyjen pisterajat:
-suomenkielinen valinta 139/240
-ruotsinkielinen valinta 121/240

Alkuperäistä etnistä

Alkuperäistä etnistä väestöä (suomalaisia) tulisi suosia rekrytoinnissa, jos hakijat ovat tasavahvoja.

Maahanmuuttajia pitäisi suosia määritelmänsä mukaisesti ainoastaan maasta (Suomesta) toiseen muuttamisessa.

Mutta eiväthän

Mutta eiväthän maahanmuuttokriittiset vastusta työperäistä maahanmuuttoa, sellaista muistelen kuulleeni.

Onko kysymys samasta asiasta.?

Onko minua suosittu Skandinavian työmarkinoilla koska tulen Suomesta ja olen ulkopuolinen, ovatko he suosineet minua omiensa kustannuksella. Voin vain vastata kieltävästi ja toisin jos olisivat toimineet pitäisin näitä juutteja ja viikinkejä todella typerinä.

kyllä mutta

Tarkoitus ei liene se että olemassolevat suomalaisten työpaikat annetaan maahanmuuttajille. Silloin vain vaihdetaan työntekijät toisiin lukumäärän pysyessä samana. Työperäinen maahanmuutto tarkoittaa että työvoimaa tuodaan ulkomailta työvoiman kysynnän lisääntyessä. Näinhän tilanne ei nyt ole vaan työttömien määrä kasvaa kasvamistaan eikä silloin ole tapana tuoda työntekijöitä ulkomailta. Kuten aiemmin mainitsin en ymmärrä tätä kantasuomalaisten halveksumista ja pelkään että ko. halveksiminen ja ylimielinen asenne tulevat jossain vaiheessa silmille. Merkkejä siitä näkyy jo.

Hyvin kirjoitettu.!

Noinhan tämä kuvio menee.

Ei työntekijöitä laman

Ei työntekijöitä laman aikana tuodakaan ulkomailta. Kyse on maassa jo olevista maahanmuuttajista.

Koira lopettaa turhan haukkumisen

"Ei työntekijöitä laman aikana tuodakaan ulkomailta. Kyse on maassa jo olevista maahanmuuttajista."

Jotka on tuotu alunperin työvoimapulaa muka paikkaamaan, tai valepakolaisina. Kunnista ja valtiolta pitäisi muutenkin vähentää liikaa työvoimaa kuluttamasta verovaroja. Nyt vielä valepakolaisia ja "työvoimapulan paikkaajia" otetaan kuormittamaan veronmaksajia entisestään. Ei ole päättäjien hulluudella rajoja, eikä alykääpiökansa viitsi käyttää äänestysoikeuttaan järkevästi.

Onneksi Suomi velkaantuu tänä vuonna lisää vain 13mrd. Pikkujuttu.

Onko meillä päättäjiä

Suommessa enään, he tuntuvat elävän samankaltaisessa utopistesessa toivossa kuin kolmannen valtakunnan johtajat sodan viimeisinä kuukausina. Tulee jokin ihme joka pelastaa.!

"Mutta eiväthän

"Mutta eiväthän maahanmuuttokriittiset vastusta työperäistä maahanmuuttoa, sellaista muistelen kuulleeni."

Työperäinen maahanmuutto on sitä, että muuttajalla on Suomeen tullessaan jo työpaikka odottamassa.

Sitä ei kukaan vastusta, mutta tämä uutinen ei liity mitenkään työperäiseen maahanmuuttoon, vaan suomalaisten syrjimiseen virkoja täytettäessä.

Käytännössähän suomalainen häviää tämän pelin aina: jos suomalainen valitaan mamun sijasta pätevyyden perusteella, mamu riitauttaa valinnan ja voittaa lopulta.

Kerro mitä virkoja

Kerro mitä virkoja tarkoitat, uutisessa ei puhuttu sellaisesta.

Helsingin kaupungin virkoja.

Helsingin kaupungin virkoja.

Lähdettä virkojen

Lähdettä virkojen täyttämiseen ulkomaalaisilla sinulla ei varmaan ole?

Mitä vielä?

Ikänsä Suomessa asunut ja tänne veronsa maksanutko nyt joutuu katsomaan vierestä, kun joku Abdullah vie työpaikan? Päättäjät suoraan sanoen näyttävät keskisormea kantasuomalaisille.

Sitten ihmetellään

Mistä vastakkainasettelu kumpuaa viha ja terrorismi syntyy.! Jep, hyvin on sisäistetty asiat maailmalta.

Positiivinen syrjintä

Maailmalla tällaista ei sanota "positiiviseksi erityiskohteluksi", vaan "positiiviseksi syrjinnäksi" (positive discrimination).

x

Negatiivisesta kohtelustahan ei heillä olekaan kokemusta,toisin kuin kantasuomalaislla.

Yhdellä sanalla sanottuna tämä on

rasismia!

Tasavahvoja?

Julkaisu Rasismin ja etnisen syrjinnän ehkäiseminen Helsingin kaupungin toiminnassa.

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/4ef3cc004a17783f...

Siitä pistää silmään kohta 1.3, jossa sanotaan:

"Esimerkiksi työhönotossa voidaan ottaa huomioon hakijan etninen tausta palkkaamalla tehtävään työmarkkinoilla aliedustettuun ryhmään kuuluva henkilö, vaikka tämä ei olisi aivan yhtä pätevä kuin paremmin edustettuun ryhmään kuuluva."

Kyllä tuossa ohjeessa sanotaan ihan selvästi, että suositaan maahanmuuttajaa vaikka ei olisi yhtä pätevä kuin kantasuomalainen! Miksi ko. uutista kaunistellaan joka lehdessä, eikö totuutta uskalleta/haluta kertoa?

Olen muistavinani

Että Helsinki otti jo vuosia sitten käyttöön tuon positiivisen syrjinnän, siitä vain ei uutiosoitu missään valtamediassa silloin, mutta netissä siitä oli juttua.

Näin olikin

tuli tarkistettua, nimimerkki wwwnational kirjoitti asiasta suomi24:ssä jo vuonna 2005, eli viisi vuotta sitten, yllättäen todellakin Suomen valtamedia ei ole aiemmin nähnyt tarpeelliseksi mainita asiaa ollenkan, vaikka esim. brittimedia teki aiheesta isoja uutisia, perin outoa, onko suomimedia ollut jossain oudossa käskytyksessä, vai itsesensuuriako se harrastaa vanhojen neukkulan aikojen muistoksi ja tapaan?

Perustuslaki, 6 §, Yhdenvertaisuus

Tuo Helsingin Kaupungin ohjeistus on yksiselitteisesti perustuslainvastainen.

    Perustuslaki 11.6.1999/731, 6 §, Yhdenvertaisuus:

    "Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

    Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, ALKUPERÄN, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."

Kai tuossa on sitten katsottu, että työmarkkinoilla aliedustetun etnisen ryhmän suosiminen on hyväksyttävä peruste eri asemalle asettamiseen mutta ei ainakaan minun oikeustajuuni mahdu, että kantaräisväestön edustaja voi olla kakkosluokan kansalainen omassa maassaan.

Helsingin kaupunki harrastaa syrjintää muutenkin

Miksi maahanmuuttajalapsia suositaan toimeentulotuessa SUOMALAISTA ALKUPERÄÄ olevien kustannuksella? Miksi maahanmuuttajalasten harrastukset ovat tärkeämpiä kuin suomalaisten vähävaraisten lasten?

Alkaa todella jo mennä kuppi nurin, jos vielä työpaikatkin...

Etnistä syrjintää

Helsingin kaupungin ohjeen tuo kohta 1.3.:n lause "Esimerkiksi työhönotossa voidaan ottaa huomioon hakijan etninen tausta palkkaamalla tehtävään työmarkkinoilla aliedustettuun ryhmään kuuluva henkilö, vaikka tämä ei olisi aivan yhtä pätevä kuin paremmin edustettuun ryhmään kuuluva." on ristiriidassa jo saman ohjeen kohdan "1.2. Etnisen syrjinnän ja häirinnän kielto" kanssa.
Kaupungin älykkäät virkamiehet siis tekevät ohjeen joka on ristiriidassa itsensä kanssa.

Kyseinen lause ja siitä johtuva käytäntö on tietenkin myös perustuslain vastainen, vaikka ko. ohjeessa hurskaasti viitataankin perustuslakiin.

Tallensin ohjeen koneelleni vastaisen varalle. Voi nimittäin olla, että se häipyy netistä niinsanotuksi viraston sisäiseksi ohjeeksi.

Neuvostoliitto

Neuvostoliittokin antoi maahanmuuttajille positiivista erityiskohtelua samalla kun oma kansa sai kärsiä huonommista oloista. Samaa vihervasemmisto toteuttaa täälläkin. Monikulttuurijärjestelmästä hyötyy vain puolue-eliitti ja idealogian tueksi ulkomailta tuodut ihmiset, jotka saavat taustansa vuoksi erityiskohtelua.

Olisikohan aika kansan kohta herätä?

Herättää negatiivisia tunteita

Kylläpäs nämä maahanmuuttovirkamiehet (ja naiset) ovat hyviä keksimään väreileviä uudissanoja, vai että oikein "positiivista erityiskohtelua" on nyt tarjolla. Sillä lailla. Tämähän on silkkaa syrjintää ja rotuerottelupolitiikkaa. Siis kiintiöt etnisen taustan perusteella, ei voi olla näin!

"Positiivinen

"Positiivinen erityiskohtelu"

Onpa keksitty syrjinnälle kaunis sana. Yhtä hyvin ja rehellisempääolisi sanoa "Helsinki tarjoaa työhönotossa valtaväestön edustajalle syrjintää...".

Uskotaanko tämän käytännön edistävän suvaitsevaisuuta?

Aika paksua

Aika paksua juttua Helsingin kaupungilta. Kantasuomalaisia syrjitään nyt myös työhönotossa. Siihen jos jotain sanoo, on heti rasisti. On tämä vaan uskomaton maa! Kuinka kauan suomalaiset kantaväestön edustajat tätä katsovat? Vaalit on tulossa 17.11.2011 ja on kumma, jos siellä näitä samoja maailmojen ja maahanmuuttajien syleilijöitä edelleen valitaan!

Nuorten kannattaa opiskella hyvä ammatti ja sitten karistaa tämän maan tomut jaloistaan.

Törkeätä ja rikollista!

Tämä on syrjintää, eikä missään tapauksessa hyväksyttävissä. Virkamiehen tulee aina ajaa suomalaisten etua.

Vaadin Annika Forsanderin eroa! Hän suhtautuu avoimen rasistisesti suomalaisiin. Sen lisäksi hän väärinkäyttää maksamiamme verovaroja. Niitä ei ole kerätty Forsanderin ideologiseen ristiretkeen.

Tällaiset suosimiset....

tulevat vain lisäämään sitä "rasismia", eli negatiivisia tunteita maahanmuuttajia kohtaan. Varsinkin niissä piireissä keitä tämä koskee pääasiallisesti, eli nuoria suomalaisia.

Miten joillakin voi olla noin nurinkurinen logiikka.

Natsithan käyttivät tuota samaa periaatetta. He luopuivat objektiivisuudesta heikoin seurauksin. Eikä tässäkään typeryydessä tule hyvin käymään, sanokaa minun sanoneen. Meillä "kansa" nähdään kohta yhteiskunnan viholliseksi, thorslaisethan näkevät jo niin. Aatetta on tarkoitus levittää...

Ihmiset vihaavat jo Thorsia. Heillä on pätevät syyt. Mitä tämä oikein on? Tyhmyyttä se ainakin on, mitä syvimmässä määrin. Se on myöskin jotain syvää kaunaa suomalaisuutta kohtaan. Se on sairasta. Sääntöjä rukataan omaa kansaa vastaan. Kohta nämä laulut ovat kielletyt, menee köyhältä sekin huvi...eli olla onnellinen isänmaastaan, sekin tulee olemaan kiellettyä. Meidän tulee luopua historiallisesta tietoisuudestamme.

Toisaalta helsinki

Näyttää että rasismi on ihan ok asia ja sitä ei tarvitse hävetä.

meidän joidenkin...

on ilmeisesti otettava se "rasistin" leima, vaikka rakastammekin kaikkia maailman ihmisiä. Se on vain tehtävä valinta, kenen joukoissa seisot..kenen lippua kannat.

Minä rakastan maailman ihmisiä ja olen utelias erilaisille kulttuureille, mutta olen sitä mieltä että etnisiä suommalaisia on suosittava työnhaussa ja muutenkin, koska me olemme sen heille velkaa.

http://www.youtube.com/watch?v=7rjv7YHkJ2w&feature...

Ja "etnisiksi suomalaisiksi" lasken kaikki tänne omalla kyydillään, tai vaikkapa varastetulla hevospelillä saapuneet.
http://www.youtube.com/watch?v=VxUnO2YNnao&feature...

Asiaa!

Ainoat ihmiset, joita täällä olijoista inhoan, ovat niitä, jotka tulevat tänne loisimaan jo esi-isiemme ajoista kasvatetun varallisuuden siivellä. Heillä ei ole tarkoituskaan tulla osaksi tätä yhteiskuntaa.

Vain osa maahanmuuttajista erottuu selvästi tuohon ryhmään.

Tasa-arvolain vastaista ja rasistisen syrjivää toimintaa

tämä positiivinen maahanmuuttajien suosiminen. Helsingin kaupunki kuuluu samaan sarjaan torsilaisten kanssa, jotka ovat ymmärtäneet väärin Suomen perustuslain suomen kansalaisille tarkoittaman suojan. Eiko tasa-arvovaltuutettu puutu asiaan tai poliisi ota tutkittavaksi
rasistista suosimista?

Ei ole

rasistista syrjintää, positiivinen syrjintä on hieno sanapari jolla asia muutetaan merkitsemään aivan tosiata asiaa ja se on hyväksytty ympäri maailmaa, myös Briteissä sitä on harjoitettu jo vuosia.

"Positiivinen syrjintä on Euroopan unionin direktiivin mukaan sallittua rajoitetusti...

Helsingin kaupungin työhönotossa voidaan suosia työmarkkinoilla aliedustettuja etnisiä ryhmiä, vaikka näiden ryhmien työnhakijat eivät olisikaan aivan yhtä päteviä kuin paremmin edustettuihin ryhmiin kuuluvat työnhakijat."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Positiivinen_syrjint%...

Virkamiehen "logiikka" on syvältä

"Positiivinen syrjintä on Euroopan unionin direktiivin mukaan sallittua rajoitetusti...

Helsingin kaupungin työhönotossa voidaan suosia työmarkkinoilla aliedustettuja etnisiä ryhmiä, vaikka näiden ryhmien työnhakijat eivät olisikaan aivan yhtä päteviä kuin paremmin edustettuihin ryhmiin kuuluvat työnhakijat."

Kuka tämän käsittämättömän aivopierun takana on?
Kuinka joku voi ajatella näin syrjivästi ja luulla, että
on oikealla asialla. Heti potkut, kykenemättömänä
loogiseen ajatteluun.

Ja Uuden Suomen artikkelihan on virheellinen, kun puhuu samantasoisista hakijoista. Todellisuudessahan aikeet ovat vielä karmeammat. Toimittajalla on alan vaihto paikallaan.
Ei osaa kirjoittaa uutista paikkansapitävästi.

Mitta on täysi.

Jos

oikein muistan, niin jo vuosia sitten oli puhetta netissä, että feministit ensimmäisinä olivat vaatimassa tätä positiivista syrjintää Suomessa, silloin se koski naisten asemaa ja virkoja, ei muita ryhmiä.

Englannissa tästä positiivisesta syrjinnästä ja tapauksista oli lehdissä muutama vuosi sitten paljon juttua..

"Fire service bans white men from open days - to boost number of ethnic minority recruits

White men have been banned from fire brigade recruitment sessions because bosses want to hit their diversity targets.

Four out of five "open" days held by Avon Fire Service were restricted to women and ethnic minorities."

http://www.dailymail.co.uk/news/article-510418/Fir...

Vastaava toiminta melko yleistä länsimaissa.

Täällä esitetään

Sen verran vaarallisia mielipiteitä että kohta helsinki, Vihreät etujoukoissa haastavat Usarin oikeuteen kommentaattorien kiihoittamisesta vähemmistöjä kohtaan.

Nimimerkki Wode. Tärkeän

Nimimerkki Wode.

Tärkeän huomion teit.

Ko. julkaisu todellakin ohjeistaa palkkaamaan etnisen vähemmistön edustajan vaikka tämä ei olisi "ihan" yhtä pätetvä kuin valtaväestön edustaja. Ja tietystikään siinä ei ole määritelty, kuinka paljon pätemättömämpi maahanmuuttajan täytyy olla, että häntä ei tarvitse palkata.

Eli valtaväestön edustaja ei pärjää edes omilla ansioillaan maahanmuuttajalle.

Aina voi valita.

Valitkaa Oslo Taxin toiminta malli jota he itse kehoittavat ihmisiä käyttämään ja se ei ole edes rasismia. Jos autossa istuu musta mies voit valita valkoisen kuskin jonon ohi jos haluat, taxeilla ei ole mitään oikeutta määrätä ihmisiä ottamaan sitä ensinmäistä pirssiä, vaan Oslo Taxin mukaan se on ihmisten oma valinta minkä taxin he valitsevat.

Kuten kaupassa asiakas valitsee sen karkkipussin mikä näyttää parhaalta. Jos taxi koettaa oslossa syrjiä aiakasta joka valitsee mielestään parhaan taxin ja itselleen sopivan kuskin ja häntä siinä puuhastelussa häiritään niin aiasta pitää välittömästi ilmoittaa taxi keskukselle ja taxin numero ja kellonaika että missä. Koko tämä systeemi tuli sen jälkeen kun muslimi taxit osoittivat mieltään Dagbladettia vastaan Oslossa Muuhamed karikatuurin johdosta.

Kansahan touteuttaa sitä jo kaupoissa ja niiden kassoilla, olipa täällä posti jossa kaikki työntekijät olivat hunnutettuja vähemmistön edustajia. jostain syystä valtaväestö ei enään käynyt siellä ja nyt kaikki on taas normaalisti eli ei hunnutettuja posti neitejä.

En nyt tietysti halua tässä kantaa Suommeen syrjintää tai rasismia mutta valaista sitä mitä tapahtuu muualla ja minkälaisia vastareaktioita se aiheuttaa. Yksi asia on varmaa, puolueettomana on mahdotonta koettaa elää.

Ikääntyneiltä viedään työpaikat

Nämä työpaikat olivat ainoa toivo ystävälleni joka menetti ajokortin ja siksi työpaikan diabeteksen takia.

alkaa piisata

Tästähän mukava soppa syntyy. Voisin kuvitella, että kun esimerkiksi sossun luukulla joku ulkomaalainen hoonolla soomella sönkkää, että: "Ei kuule rahaa tipu, sinun olisi pitänyt säästää töissä ollessasi.", niin alkaa asiakasta kismittää oikeasti. Varsinkin jos hänet on saneerattu ulos, ja kerrankin koittaa käyttää maksamiaan veroja hyväkseen. Eihän tässä ole enää mitään hurpaa! Olen ollut positiivisella kannalla työperäistä muuttoa ajatellen, mutta jos tämä nyt menee siihen, että tässä meidän ns. pohjoismaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa ei ollakkaan tasa-arvoisia, niinkuin on väitetty, ja varsinkin etninen tausta merkitseekin työhönotossa, vaikka toista on väitetty, niin nyt vaihtui kyllä mielipide samantien. Alkuasukkaat saa siis maksaa viulut, niinkuin jokaisessa siirtomaassa tähän asti. EI KÄY!

Valitus syrjintäsäännöksestä

Jonkun helsinkiläisen pitäisi valittaa tällaisesta syrjivästä menettelystä, joka on taatusti perustuslain vastainen. Tästä on nostettava kunnon myrsky, joka kaataa syrjintäsäännöksen.

Kunnallisten palvelujen lähtökohta on mahdollisimman hyvä palvelu kunnan asukkaille eikä ideologinen työhönotto.

Elinkeinoelämän suhtautumien

asiaan on mielestäni terve, julkisen vallan ei. Kannattaa panna merkille etteivät maahanmuuttajat USA:han pyri sinne ylivertaisen sosiaaliturvan takia vaan he tulevat tekemään työtä.

Miksei Suomessa voisi suhtautua maahanmuuttajiin samalla tavalla? Monella suomalaisella on tietoa ja ehkä kokemustakin siitä miten Amerikka, Ruotsi, Norja ja Tanska suhtautuvat meihin maahanmuuttajina.

Julkinen valta mielestäni haluaa kouluttaa maahanmuuttajista kiitollisia uusavuttomia. Kaikki maahanmuuttajat eivät ole myötätuntoamme kaipaavia henkensä uhalla pakoon lähteneitä.

On kauheaa kun ne rasistit syrjii

On kauheaa kun ne rasistit syrjii.
Onneksi esim. Helsingin kaupunki vastustaa syrjintää koko (veronmaksajan)rahalla:

Tässäkö kiitos

Tämä on käsittämätöntä, joku yrittää pelastaa Suomen:
- työvoimapulalta
- monokulttuurilta
ja rikastuttaa arkeamme ja tässäkö on kiitos?
Kysyn vaan.

”Helsingin käräjäoikeus tuomitsi perjantaina viisi virolaismiestä vankeusrangaistuksiin afganistanilaisten turvapaikanhakijoiden salakuljettamiseen liittyvässä jutussa.”

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Virolaismiehill...

Maahanmuuttoasian johtaja ?

Helsingilläkö on maahanmuuttoasian johtaja ? Montako alaista mahtaa olla ja mikä on tehtävä ? Eikö valtion viranomaiset hoida maahanmuuttoasioita ?

Annika Forsander?

Nimestä päätellen pakkoruotsittaja. Mielenkiintoinen juttu, eli nyt on työantajan pakko valita esim. ummikko joka ei puhu sanaakaan Suomea, vain siksi että paperilla on yhtä hyvä kuin kantaväestö.

Kiva olla nuori vastavalmistunut työnhakija -NOT! Ei toivoakaan työpaikasta Hesassa enää.

Vielä viitaten nimimerkki

Vielä viitaten nimimerkki Woden kirjoitukseen.

Käytännössä toi epäpätevämmän hakijan valitsemisen mahdollisuus tarkoittaa, että Helsingin kaupunki viittaa työn laadulle kintaalla, jos parasta hakijaa ei tarvitse palkata. Kerrassaan omituista työhönottopolitiikkaa. Onneksi en asu helsingissä.

Tämä on rasismia

Tämä on puhtaasti rasismia suomalaisia kohtaan.

Eiköhän vaihdeta toiset päättäjät nykyisten tilalle seuraavissa vaaleissa?

On tähän totuttu jo muuallakin...

arvatkaapas, kumpi saa työpaikan. Kolmekymmentä vuotta vanhustyötä tehnyt perushoitaja, vai vastavalmistunut nuori lähihoitaja.
Nuori tietenkin, koska hänet saa 10 % halvemmalla. Eikä tule mieleen se, että nuori (nainen) jää kohta vakipaikan saatuaan äitiyslomalle.

Eikös vuosikaudet ole

Eikös vuosikaudet ole naurettu sellaiselle rasistien oletetulle pelolle, että "ne tulee tänne ja vie meidän työpaikat". Tässähän se pelko nimenomaan realisoituu, vieläpä päättäjien myötävaikutuksella!

Tosin onhan jo pitkään ollut näyttöä mm. raksa-alan työpaikkojen vierasperäistymisestä, joten siinä mielessä pelko on realisoitunut jo aikoja sitten.

Mutta kyllä vaan sanon, että ottaisi päähän, jos menettäisin työpaikan ihonvärini takia.

Näin ne ajat muuttuu

Eikös vuosikaudet ole naurettu sellaiselle rasistien oletetulle pelolle, että "ne tulee tänne ja vie meidän työpaikat". Tässähän se pelko nimenomaan realisoituu, vieläpä päättäjien myötävaikutuksella!

Kun itä-blokin maita liittyi EU:hun, ay-lobby ja muu populistivasemmisto vastusti noiden maiden asukkaiden pääsyä Suomen työmarkkinoille. Nyt ajavat päinvastaista linjaa ja hurraavat hallitsemattoman maahanmuuton puolesta. Ilmeisesti populistivasemmiston mielestä nyt tulevat on kulttuuria enemmän väristävämpää sakkia.

Erityiskohtelua vaativat erityisryhmät

Nyt tarvitaan erityiskohtelu "positiivistä syrjintää" kaikille erityisryhmille; pitkille ja pätkille, lihaville ja laihoille, nuorille ja vanhoille, naisille ja miehille, terveille ja sairaille, tupakoiville ja tupakoimattomille, lapsiperheille ja yksinhuoltajille, uskoville ja ateisteille, suomenruotsalaisille, suomenvenäläisille, suomensomaleille, suomenvietnamilaisille, kavereille, ystäville, kerho- ja heimoveljille, rakastajattarille, omille lapsille ja sukulaisille...

Rasismia

Positiivinen syrjintä on rasismia. On uskomatonta, että vuonna 2010 Helsingin kaupunki ottaa ihan virallisen ja julkisen linjan rasismissaan

hiaman kun katsoo

Euroopan historiaa voi päätellä että tämä ei pääty hyvin, tässä rakennetaan uutta ja mahtavaa konfliktia ja uusia leirejä. Toisen maailmansodan jälkeen päättäjät sanoivat ja hokivat -ei koskaan enään. Mutta kuten tiedetään he usein eivät tarkoita sitä mitä sanovat, tai eivät kerta kaikkiaan tiedä mitä sanovat. Mahdollisesti he eivät usko tilanteen eskalisoitumiseen, koska historian väkivaltaisista yhteenotoista on kulunut jo jonkin aikaa ja niiden merkkien näkyminen euroopassa ei herätä heissä juuri tuntemuksia.

Kansan kollektiivinen muisti tuntuu toimivan paremmin ja varmaan johtuen käyttänön arjesta ja kohtaamisista vierasperäisten kanssa.

Uusi Suomi hoi!

Olisikohan uutisesta syytä korjata pois toteamus "tasavahvoja", koska ohjeisutuksessa ei edellytetä edes tasavahvuutta; pätemättömämpikin voi saada ohjeistuksen mukaan paikan etnisyytensä perusteella.

jaa, että rasismia

Jo kaupunkikin harrastaa, mielestäni se että joku valitaan töihin etnisen taustansa takia ja suomalainen jää ilman töitä, on RASISMIA, suomalaisia kohtaan. Entäpä tapaus, on mamu + valkoinen suomalainen + tummaihoinen mutta suomessa syntynyt kaikki tasavertaisia työnhakijoita, kuka otetaan ?

Mites muuten toimitaan esim.

Mites muuten toimitaan esim. Suomessa syntyneen somalin kohdalla? Saako hänkin positiivista erityiskohtelua, vaikka onkin aivan yhtä suomalainen kuin kuka tahansa meistä?

Entäs sitten uhristatusta vailla olevat etniset ryhmät. Miten käy kiinalaisen, thaimaalaisen tai vaikka baijerilaiseen perinneasuun pukeutuvan hakijan?

Suomalaisuus on suhteellista

"Mites muuten toimitaan esim. Suomessa syntyneen somalin kohdalla? Saako hänkin positiivista erityiskohtelua, vaikka onkin aivan yhtä suomalainen kuin kuka tahansa meistä?"

Maahanmuuttaja on suhteellinen käsite. Kun halutaan vähätellä somppujen määrää esim. rikollisuustilastoissa tai työttömyysastetilastoissa, Suomessa syntyneet somput ovat suomalaisia. Samat somput muuttuvat maahanmuuttajiksi näissä "positiivisissa" syrjintätapauksissa. Luonnollisesti.

näin

Ei se tarkoita maahanmuuttajaa tai esim afrikkalaista tms vaan on ihan puhdas ihonvärijuttu. Esim afrikassa syntynyt valkoihoinen ei saa mitään erikoiskohtelua, mutta suomessa syntynyt musta kyllä.

Helsingin kaupunki

Haista paska.

Hienovaraisesti haluan

Yhtyä näkemykseesi ja lisätä siihen oman torttuni kasan päällimäiseksi.

Kainosti

otan ohjat omiin käsiini, ja tirautan niin sanotun heikin kasan päälle.

Suomalaiset lampaita

Kyllä me suomalaiset ollaan lampaita! Ensin annamme ruotsinkielisille kiintiöt eri kouluihin ym, nyt rupeamme suosimaan muita kansallisuuksia. Oliskohan SUomen aika jakautua kahtiA tai anoa Venäjältä alue johon voisimme muuttaa, sielähän väki kuolee ja alueet tyhjenee! Toinen vaihtoehto on tehdä vaaleissa selkeä linjan muutos ja nämä sossu tasaarvoilijoille ostaa menolippu ihan mihin vaan. Ei ole ihme jos rasismi lisääntyy. Helsingille on selkeästi näytettävä paikka tässä maassa. Pääkaupungin vaihto on yksi selkeä esitys.

Syrjintä on aina syrjintää

Ihan mihin suuntaan tahansa, tämä on härskiä syrjintää, täysin asiatonta toimintaa ja todennäköisesti laitonta.

Miksi ihmeessä veronmaksajien kustannuksella ylipäänsä elätetään jotain forsandereita? Jo tuollaisten virkojen olemassaolo todistaa tietoisesta eriarvoistamisesta.

Joka ei omin avuin kykene itseään ja perhettään elättämään, ei ole oikeassa paikassa oikealla asialla.

Nimim. white flight-emigrantti, päivästä no. 1 nettomaksaja uudessa kotimaassani. Sanoudun irti näistä talkoista.

Uurnalla tavataan ensi keväänä

Maahanmuuttopolitiikka on saatava muutettua ennenkuin on liian myöhäistä.

Sitten ihmetellään

Miksi äärioikeisto on niin suosittu ja niiden kannatus vain kasvaa kasvamistaan, ihmetellään Berlusconin suosiota, miksi ihmeessä.?

vaaleissa muistetaan.

Mistä näitä hyysääjiä oikein tulee tulee. Ja millä valtuuksilla viranomaiset laittavat mamut suomalaisten ohi. Tämänkö takia isämme ja isoisämme tätä maata puolustivat.

Helsinki haluaa ehkäistä

Helsinki haluaa ehkäistä rikollisuuden paisumista antamalla töitä pakolaisille, etteivät ajalehdi toimettomina. Paljon parempi olisi lähettää takaisin kotimaahansa rakentamaan sitä, oman kulttuurinsa pariin. Jotka ovat oikeasti saaneet töitä vapailta markkinoilta, niin kiva kun olette täällä.

Hellanlettas

Voi, mikä älämölö syntyykään, kun syrjijät yhtäkkiä tuntevat itsensä syrjityiksi. Kuinkahan moni tämänkin keskustelun persuista ja muista "etnisistä" suomalaisista on kiihkeästi pyrkimässä HKL:n bussikuskeiksi, puisto-osaston lapiomiehiksi tai metroasemien siivoojiksi? Tällaiset "paskaduunithan" koetaan jo nykyään luonnostaan mamuille kuuluviksi.

Helpompi on sohvalla maaten vääryyksistä vaikertaa kuin kääriä hihansa ja ryhtyä rehellisiin töihin. Kyllä niitä halukkaille löytyy.

Vaikka mielestäsi

Bussikuskin homma on paskaduunia ja vaikka joku olisi sitä mieltä että se olisi luonnostaan mamujen hommaa niin olen eri mieltä. Se että olisitkin sitä mieltä niin ei oikeuta sitä että suositaan ulkomaalaista bussikuskin hakijaa kotimaisen kustannuksella ja otetaan vaikka vähän huonompikin ulkomaalainen. Kysymys ei siis ole siitä mitä sinä pidät paska duunina tai että sinä pidät täällä kirjoittavia ihmisiä syrjivinä rasisteina, katsos!!! Jos sinulta on jäänyt huomaamatta niin me vastustamme syrjimistä nyt. Minulle on helvetin sama ja se syrjitäänkö mustaa Afrikkalaista tai valkoista Suomalaista, se syrjiminen on väärin.

Arvoisa semi

Jos yrittäisit kohentaa luetun ymmärtämistäsi - esimerkiksi tajutaksesi, mitä lainausmerkeillä voidaan tarkoittaa - ja suomen kielen osaamistasi, saattaisit tulla hieman toisiin ajatuksiin. Vaikka keino ei ehkä ole paras mahdollinen, maahanmuuttajien suosimisella kaupungin työhönotossa pyritään korjaamaan vallitseva vääryys. Kostonhimoisia hulluja ei tietenkään pidä hyväksyä. Hyödyllistä olisi kuitenkin yrittää ymmärtää, mistä heidän raivonsa juontaa juurensa.

Nämä kielitaitelijat ansaitsisivat hyvikkeen

kansalaisten harhaanjohtamisesta. Vakuutusmaailmassa hyvike on luonnollisesti vain pelkkä lasku...

Syrjintä on aina väärin.

Syrjintä on aina väärin. Kun positiivisesta syrjitään yhtä ihmistä hänen etnisen taustansa takia, samalla tullaan väistämättä negatiivisesti syrjineeksi toista ihmistä hänen etnisen taustansa takia.

Ja syrjintä etnisen taustan perusteella on aina rasismia eli rotuerottelua.

Mitään positiivista en pysty näkemään positiivisessa syrjinnässä.

Kaikki uhat toteutuvat

Näin ne kaikki rasistiksi leimattujen kertoman uhkakuvat toteutuvat, yksi toisensa jälkeen.

Ei mene kauaa kun mamukiimaiset päättäjät ryhtyvät "puhdistamaan" työpaikoilta kantasuomalaiset pois ja palkkaamaan "hieman" vähemmillä meriiteillä varustettuja mamuja tilalle. Silloin kelpaa tutkintotodistukseksi myös netistä ostetut tutkinnot...

Mutta kait suomalaiset ovat tätä halunneet kun ovat päättäjänsä valinneet.

Ihmisten puolueuskollisuutta on käytetty hyväksi

Ensin nämä tunkivat vasemistopuolueisiin, ja täysjärkisemmät pitivät heitä vain vaarattomina hössöinä (herrojen pentuina).

Nyt jo ainakin city-kepulaiset ovat samassa mömmössä, ja kokoomuskin on jakaantunut isänmaallisiin ja globalisteihin.

Reilu meininki.

Reilu meininki.

Epätasa-arvoinen kohtelu on perustuslain vastaista

Eduskunta toimii Suomessa perustuslakituomioistuimena. Eduskunta muodostuu puolueista. Puolueisiin kuuluu alle 6 % kansasta.

Eduskunta siis säätää, valvoo ja toimeenpanee valtaa vastoin länsimaista demokratiaa. Sellainen kuuluu banaanivaltioiden diktaattorin keinovalikoimaan legitimioida harvainvalta. Suomessa diktaattorina toimii puolueet ja harvavalta kuuluu puolue-eliitin käsiin. Ja se perustelee valtansa yo. järjestelyllä. Systeemi kehitettiin kekkoslovakissa viime vuosituhannella.

Suomessa positiivinen syrjintä on laillistettu maan tapa koska:
-ruotsinkielisiä pitää suosia
-tasa-arvoisempia naisia pitää suosia
-positiivinen syrjintä ei kuulosta negatiiviselta suosimiselta. Muttei se oikeuta mitään. Keino ei kestäisi riippumatonta tarkastelua. Ehkä asiaan voisi saada kansainväliseltä puolelta toisen kannanoton.

Suomeen on saatava riippumaton ei-poliittinen perustuslakituomioistuin. Sellainen on kuuluu jokaiseen sivistysvaltioon.

Aina uhkaillaan ja valitetaan, mutta kukaan ei ryhdy tekoihin

TÄmä on niin suomalaista toimintaa kuin voi olla. Kaikki valittavat ja uhkailevat ties millä, mutta kukaan ei ryhdy tekoihin. Sellaisia me suomalaiset ollaan...

Nyt jos koskaan on aika saada asioihin muutos. Ensi vaaleissa annetaan ääniä vaikka Perussuomalaisille, ei asioida tällaisella tavalla palkatun henkilön kanssa vaan valitaan se suomalainen siitä vierestä, EI ANNETA SITÄ RAHAA NIILLE ROMAANIKERJÄLÄISILLE (niitä tulee muuten koko ajan lisää), mennään yleislakkoon ja niin edelleen... ei vain puhuttaisi vaan toimittaisiin myös!!!

Kun porvarit pääsi valtaan niin sen jälkeen on tällaiset asiat alkaneet lisääntyä. Rahan valta sanon minä. Maahanmuuttaja tekee töitä huonolla palkalla eikä valita, koska ollaan peloteltu sillä että ajetaan maasta pois.

Maahanmuutolle kansan hyväksyntä

tai tuomio! Vaadin kansanäänestystä Suomen nykyisestä maahanmuuttopolitiikasta!

Maahanmuutto, ts. kiintiöpakolaiset, turvapaikanhakijat ja EU:n alueelta tulevat muuttajat jne., on saavuttanut Suomen kansallisen identiteetin kannalta niin suuren merkityksen, että siitä tulee järjestää kansanäänestys! Maahanmuuttokysymys on merkittävyydeltään hyvinkin verrattavissa Kieltolaki- ja EU-äänestyksiin.

Nyt ei ole tietoa siitä, kuka on hyväksynyt maahanmuuton sellaisessa laajuudessa kuin se parhaillaan toteutuu, vai onko kyseessä kokonaan hallitsematon ilmiö, vai mistä on kysymys. On myös käynyt selväksi, että maahanmuuton yhteydessä tapahtuu laajoja väärinkäytöksiä; Suomeen on saavuttu väärin perustein ja maahamme on tullut lukuisia rikollisia.

Oma veikkaukseni: tämä

Oma veikkaukseni: tämä "positiivisen erityiskohtelun" projekti menee metsään, kun se ensimmäisen kerran riitautetaan oikeudessa.

Forsander ja kumppanit laskee kenties sen varaan, että vähemmän koulutetun kantaväestön keskuudessa omia oikeuksia ei valvota yhtä tiukasti kuin esimerkiksi Demla valvoo maahanmuuttajien oikeuksia. Näin vähemmän koulutusta vaativat työt voidaan helpommin "ylimiehittää" maahanmuuttajilla ja sitä kautta kompensoida alimiehitystä korkeampaa koulutusta vaativilla sektoreilla, joissa kantaväestökin on tarkemmin perillä oikeuksistaan, eikä siedä niin helposti "positiivista erikoiskohtelua".

Voi kuitenkin olla, että vastakkainasettelun kiristyessä hyysäilyyn tympääntyneet organisoituvat suuremmassa määrin ja myös "positiivisesti" syrjitylle kantaväestölle löytyy maksutonta juridista apua periaatteellisista syistä tarjoavia.

Oikeudessa asian pitäisi olla selvä: jos kantaväestöön(kin) kuuluvaa syrjitään hänen syntyperänsä mukaan, työnantaja syyllistyy rikokseen.

Selitys!

No siinäpä selitys tilanteeseen: nykyään kun ajelen busseilla ja joudun joskus kysymään pysäkkiä tai katua Helsingissä, saan usein vastaukseksi joko pään pudistuksen tai ärähdyksen käsittämättömällä kielelä!

Positiivinen syrjinä

Syrjintä on siis sallittua kun käyttää hienoja termejä? hyvä tietää

Suomen kansalainen...

Sinulla kansalainen ei ole muuta arvoa kuin olla maksumies tässä asiassa...!
Mitään sinulta ei kysytä ja sinä teet kuin lammas niinkuin Pajusen porukka junailee..!
Suomalainen on muutenkin puoli hölmö ottaa kaikki vastaan mitä ylhäältä annetaan...!
Onneksi on tulossa vaalit ja ne vaalit maahanmuuttopoliittiset vaalit...VARMASTI...
RKP kaivaa omaa hautaansa.....

Rekrytointi Helsinkiin

Tämä tarkoittaa, että seuraava kaupunginjohtaja on muslimi ja/tai musta.

Kansa nousee!

Nyt pelaa valtio ja Helsingin kaupunki erittäin vaarallista peliä. Historia on sen jo osoittanu ja välttääksemme vanhat, kohtalokkaat virheet täytyy valtion tehdä jotain ja nopeasti. Valitettavasti kokeilu: naiset valtaan, ei ole toiminut. Tunteellisuus on kohdistettu aivan vääriin asioihin ja kohta paketti leviää käsiin. Tuntuu lisäksi siltä, että ne joilla on realistiset mielipiteet eduskunnassa , ovat täysin tossun alla ja hiljaa katse lattiassa mielistelevät ja alistuvat. Kaikki eivät sovi johtajiksi ja ne jotka eivät sovi, eivät voi olla kansan johtajia... piste.

palvelua SELVÄLLÄ suomen kielellä

No minä olenkin jo ihmetellyt, että miksi Helsingissä ei enää saa palvelua suomenkielellä. En jummarra mitä sinä tarkota sanoo myyjä kun kysyy missä on takkeja ym. Ja onhan se nyt selvää, että ensin palkataan supi suomalaiset ja sitten jos jää muita niin otetaan sitten päteviä ulkolaisia! En ole rasisti, mutta en hyväksy suomen paapomis yhteiskuntaa missä somaalit ja venäläiset saa tehdä mitä lystää eikä siihen puututa! Jos minulta yritetään viedä laukku ja vedän somalialaista tai venäläistä turpaan niin olenko rasisti häh? Näin he väittävät!

Naisten mielestä ihan reilua

Täytyy muistaa nämä naiset ihan oikeasti elävät siinä lujassa uskossa että tänne tulevat ovat ilmastopakolaisia jotka valkoisten lihaasyövien heteromiesten (vlshm) katumaasturien pakokaasupäästöjen aiheuttama planeetan ilmastonmuutos on karkoittanut kotiseudultaan. Tältä pohjaltä näistä naisista on ihan oikein että ilmastopakolainen priorisoidaan työnhaussa jos kilpailijana on vlshm.
Kenties monilla näistä naisista on myös huonoja henkilökohtaisia kokemuksia vlshm-tyypeistä.

Maahanmuuttoasioiden virkamiehet?

Mistä he saavat oikeuden tällaisiin lausuntoihin?
Kuka on antanut ohjeet Forsanderille?

Tuntuu siltä, että me suomalaiset olemme kohta vieraana omassa maassamme.

Antoiko valtuusto tällaisen ohjeen? Vaiko kaupunginhallitus? Kenties kaupunginjohtaja Pajunen?
Tieto kiinnostaa monia.

Forsander toimii Freudenthalin oppien mukaan

Hän on tähän asti positiivisesti syrjinyt suomenruotsalaisia, mutta nyt laajentanut repertuaarin mamuihin.

Tästä hyvästä toivoo saavansa Freudenthalin mitalin, joka annetaan sille, joka on parhaiten monottanut suomensuomalaista.

Vastaus

Luuleeko Tuula saavansa vastauksen ei tyhmälle kansalle mitään tarvitse kertoa

En ole varma...

mutta ajattelin, että yritämme, Tapio TTT.

Ehkä olemme tyhmiä, mutta vielä tyhmempää olisi vaieta tällaisesta järjettömyydestä.

Olen kuitenkin jokseenkin varma, että Suomi maksaa vielä aikamoisen hinnan näiden thorsilaisten toimista. Esimerkkejä on helppo löytää muista Euroopan maista.

Mutta toivottavasti meillä havahdutaan ajoissa.

Ok

Olen asiasta samaa mieltä mutta muutosta ei saada aikaiseksi ennekö me kantasuomalaiset ( hassua muuten että joutuu käyttämään moista ilmaisua ) äänestämme tästä yhteiskunnasta ja sen virkapaikoilta suomen ja suomalaisuuden ja sen perusarvojen polkijat. Hävettää nähdä kun sukupolvien työt ja toiveet hyvästä ja rauhallisesta maasta poljetaan lokaan ja tuhotaan.

Ei rasismille, ei Helsingin Kaupungille

Uskomatonta että rasismi hyväksytään näin avoimesti jos se kohdistuu valkoisiin. Haluaisin tietää että miten tämä maahanmuuttajuus sitten todetaan? Onko joku "rikkaus" passi joka minun pitää hommata koska isä on Iranista ja itse olen syntynyt ulkomailla? Pitääkö puhua huonoa suomea vai pitääkö ihan vaihtaa sukunimi isän sukunimeen että ulkomaalaisuus paistaisi tarpeeksi työhönotossa?

Oikeasti, ei rasismille. Ei typerille päätöksille jotka vaan lisää rasismia ja katkeruutta. Kyllä tasa-arvolle kaikkia kohtaan.

Hyvaa onnea Helsinki.

Olette paattaneet syrjia alkuasukkaita. Karajille mennaan, karajille mennaan!
Olette ilmoittaneet julkisesti, etta tarjoatte tyota etnisin perustein.
Jos olen suomalainen ja menetan tyopaikkani, koska joku somalimaan kansalainen haki samaa duunia. Siis havisin syntyperani, vakaumukseni ja uskontoni takia.
Onneksi en asu Helsingissa. Onneksi en edes asu Suomessa. Ajoitteko muuten tarjota alkuasukkaille negatiivista kohtelua myos muissakin paivittaissia kaupungin palveluissa. Oma vaki pihalle ja vieraat ensin, tyyliin. Mika on Helsingin kaupungin linja on noin yleensa. Tasa-arvo, vai tasa-arvoton?

Millanen valtuusto teilla siella on???

"Helsinki antaa

"Helsinki antaa maahanmuuttajille ”positiivista erityiskohtelua”"

Mutta eikös ihmisen taustaan perustuva syrjintä tai etuoikeutettu kohtelu ole lainvastaista?

Koittakaapas hakea töitä

Se että stadi suosisi tasatilanteessa maahanmuuttajaa ei ole valtakunnan mittakaavassa todellakaan rasistista. Koittakaapa hakea somalinimellä töitä. Pätevämpikin jätetään ottamatta tai edes haastatteluun kutsumatta. Maahanmuuttajien syrjinnästä työnhaussa on sivutolkulla tutkimuksia. Tasatilanteessa työelämässä todennäköisesti heikommin työllistyvän valitseminen on kaupungin etu. Suomalaistaustaisella on merkittävästi paremmat mahdollisuudet saada töitä - koska todellisessa työelämässä maahanmuuttaja jää usein valitsematta vaikka oli pätevämpikin.

Ketään ei tule nostaa jalustalle

Nytpä on tainnut Helsingin kaupunki tarttua kuumaan perunaan. Tarkoitus on varmaankin ollut hyvä ja perusteltu, muttei loppuun asti mietitty. Maahanmuuttajin työllistyminen on tärkeä ja tarpeellinen tavoite, mutta onkohan nyt keino oikea?

Perustuslain ym. maailman julistuksissa syrjintä on vahvasti kielletty. Tämä syrjintäkielto koskee ihan kaikkia, niin vähemmistöjä, kun enemmistöjäkin.

On melko naivia nostaa ketään ihmisryhmää jalustalle. Yksittäinen ihminen ei ole koskaan koko kulttuurinsa edustaja. Erilaisia ihmisiä syntyy ympäri maailmaa.

Työnantaja saa tietyin reunaehdoin (ei syrjintää jne.) valita työntekijänsä. Kuntatyönantajaa sitoo yksityistä vahvemmin virkamiehen velvollisuudet, eli jos "epäpätevämpi" tulee valituksi, voi valinnasta valittaa ihan kuka vaan. Päätökset ovat julkisia asiakirjoja.

Kukin ansaitsee työtä (vastuullisia ja ammattiosaamista edellyttäviä tehtäviä) osaamisensa ja ansioidensa sekä soveltuvuutensa mukaan ja muut perustelut ovat outoja.

N Suomalainen komm.kok ja V H

Yhteensä 85 jäsentä, joista naisia 49 ja miehiä 36. Puolueittain paikat jakaantuvat seuraavasti: Kok 26, Vihr. 21, SDP 16, Vas 7, Rkp 5, PS 4, Kesk.3, KD 2 ja SKP 1....

Joukossa Arhinmäen ja täälläkin sekoilevan N Suomalaisen kaltaisia vihapoliitikkoja joille vain oman navan tuijottaminen on oikeudenmukaisuutta tärkeämpää. Ei siis ihme jos virkamieskunta saa päähänsä että perustuslait ja yhdenvertaisuuslait saa vetää vessanpöntöstä.

Helsinki uppoaa aivan kuten Halla-aho sanoi.

positiivisen erityiskohtelun seuraukset

"Kaupunki on kertonut pyrkivänsä palkkaamaan maahanmuuttajia työntekijöiksi samassa suhteessa kuin heitä on kaupungin asukasmäärässä."

Odottaisin kaupungilta kannanottoa mitä siinä tapauksessa tehdään, että ei löydykään riittävästi päteviä maahanmuuttajia että heitä voitaisiin palkata samassa suhteessa kuin ovat edustettuina Helsingin asukasmäärässä.

Väljennetäänkö kriteerejä jos perheenyhdistämiset toteutuvat ja saamme lisää luku- ja kirjoitustaidotonta väestöä?

Mitä sanoo ...

... valtakunnan tasa-arvoisin arvojohtaja?

Voi sentään

Tuohon kysymykseen voi vain vinosti hymyillä

"samassa suhteessa kuin heitä on kaupungin asukasmäärässä"

Nykymenolla ollaan pian tasatilanteesa, 50/50.

Mitä mieltä SAK ja muut ammattiliitot ovat tuosta?

SAK:n sivuilla on tällaista http://www.sak.fi/suomi/tyossa.jsp?location1=2&sl2...

"Sivustolla käsitellään miesten ja naisten lisäksi myös muiden erityisryhmien asemaa työelämässä. Kohdassa Yhdenvertaisuus esitellään erityisesti yhdenvertaisuuslain perusteella kiellettyjä syrjintäperusteita, joita ovat ikä, etninen tai kansallinen alkuperä, kansalaisuus, kieli, uskonto, vakaumus, mielipide, terveydentila, vammaisuus, sukupuolinen suuntautuminen tai muu henkilöön liittyvä syy."

Ja tällaista http://www.sak.fi/suomi/tyossa.jsp?lang=fi&locatio...

"Tasa-arvolla tarkoitetaan jokaisen ihmisen yhtäläisiä mahdollisuuksia tehdä valintoja, kehittyä työssään sekä tulla kohdelluksi ja palkituksi siinä ilman asenteellisia tai rakenteellisia rajoituksia, jotka johtuvat sukupuolesta, iästä, kansallisuudesta tai muusta henkilöön liittyvästä tekijästä. Tasa-arvoon kuuluu myös se, että eri ihmisten erilaiset toimintatavat, pyrkimykset ja tarpeet ovat yhtä arvostettuja."

Toivoisinkin toimittajan kysyvän SAK:n kantaa Helsingin kaupungin toimiin.

Meidän hallintomme on

Meidän hallintomme on täydellisen epäonnistunutta. Viimeisin hallitus on ollut historian huonoin, samoin presidentti. Virkamiehistö ja oikeuslaitos on solutettu oman kansan vastaisilla henkilöillä. EU:kin on ollut karvas pettymys.

"Ohjeistus tekee

"Ohjeistus tekee mahdolliseksi sen, että maahanmuuttajaa suositaan rekrytoinnissa, jos hakijat ovat tasavahvoja."

toivottavasti ne kantasuomalaiset joita tullaan syrjimään vetävät helsingin kaupungin oikeuteen syrjinnästä ja rasismista syntyperän tähden.

Käyhän se näinkin

Taas lisää ääniä Persujen laariin.

Looginen jatko

Onko syytä pelätä, että sama positiivisen syrjinnän ohjelma polkaistaan käyntiin työvoimaviranomaisten toimesta. Se tarkoittaisi avointen työpaikkojen tarjousten ohjautumista mokuille ja perussuomalaisten kierrättämistä työhönvalmennusleiriltä toiselle.

Syrjintä on syrjintää.

Työhön pitäisi palkata TYÖNTEKIJÖITÄ, eikä etnisiä/uskonnollisia/kansallisia ryhmiä.

Jos kaupunki (lue: valtio) jaottelee ihmisiä eriarvoisiin ryhmiin tällä tavalla, niin miksei niin tekisi myös normaali kansalainen?

Meille jankutetaan jatkuvasti ettei saisi olla "rasisti", mutta samalla meille kerrotaan mitä kaikkia erivapauksia erilaisille uskonnollisille ryhmille tulee sallia ja mistä kaikesta meidän pitää olla hiljaa etteivät tietyt ihmisryhmät "loukkaannu" ja kuinka maahanmuuttajia tulee suosia työhönotossa... Aivan uskomattoman kaksinaismoralistista ja tekopyhää!

Niinhän se on

Ja sitten vielä ihmetellään ja päivitellään, että onpas se kansa rasistista. Itse uskon että pahimpia idiootteja (rasisteja) on hyvin hyvin pieni, joskin äänekäs osa väestöstä, mutta tällaiset uutiset varmasti lisäävät "normaalienkin" ihmisten vastustusta.

Itse ihmettelen sitä, että mistä johtuu että ihmiset jotka väittävät olevansa suvaitsevaisia, ovat juuri niitä, jotka eniten lajittelevat ja kohtelevat ihmisiä eri tavalla taustan, ihonvärin ja uskonnon mukaan? Esim. vaikka tiettyjen uimahallien uimavuorojen jakaminen suomalaisten ja maahanmuuttajien uimavuoroihin, tai sitten tämä Helsingin kaupungin positiivinen syrjintä. Miten niitä oikeasti järkisyillä perustellaan? Se ei ole syrjintää kun se kohdistuu tarpeeksi isoon ihmisryhmään (kantaväestöön), mutta se olisi uskomatonta syrjintää, jos se sama kohdistuisi vähemmistöön?

Paskaduunit

toisaalta samalla perusteella voidaan palkata maahanmuuttajavaltaisiin paskaduuneihin kantavaestöä, jos hakijat ovat yhtä ansioituneita.

Pitkälle on menty!

hoh hoijaa!

Olen isänmaallinen

Kuka meidät on pettänyt? Onko enää syytä antaa ääneni Kokoomukselle? Sen tiedän että vihreät ovat pahempia kuin vasemmisto. Demarit seuravat tiukasti perässä. Mikä on mennyt ohi kun en tajua enää mistään mitään? Onko siis ainoa vaihtoehto siirtyä Perus suomalaisten riveihin? Se tuntuu sentään vielä sijoitukselta tulevaisuuteen jota kohta ei muuten enää ole.

Tämä

Nykyinen globalisaatio ja sen seuraukset ovat oikeiston, ei vasemmiston rakentamaa, tuumaa siitä. Tekivät samaa edellisen kerran 1900-luvulla, joka sitten pysähtyi 1930 pörssiromahdukseen.

Ihmisten vapaa liikkuminen

Ihmisten vapaa liikkuminen paikasta toiseen on tiemmä aina ollut vasemmiston agendalla, onhan sosialismi luonteeltaan kansainvälistä. Sen sijaan pääomien liikkumista, kuten investointeja kehittyviin talouksiin, vasemmisto on nykyisenkin globalisaatioaallon aikana vastustanut.

Työvoimaa

kansainvälisyyttä...

"Tekijät väittävät ettäkansainvälisyys"on sosialismin keksintöä. Todellisuudessa se on jo vanha ilmiö kapitalismissa.

Kapitalismi on alusta alkaen ollut kansainvälistä - ei se koskaan ole ollut sellaista vapailla markkinoilla tapahtuvaa pientuotantoa mitä Adam Smith kuvasi. Itse asiassa hän tuomitsee mitä jyrkimmin nykyisen kaltaiset valtion kanssa yhteen kietoutuneet monopolit. Siirtomaat olivat kansalle ja valtiolle tappiollisia, mutta niitä hankittiin, koska ne olivat mitä tuottoisimpia niistä hyötyneille kapitalisteille. Tämä kuvastaa paitsi heidän poliittisen vaikutusvaltansa suuruutta, myös heidän ideologista mahtiaan, sitä miten he osasivat markkinoida tämän siirtomaakilpansa sivilisointimissiona. Ja mikään ei ole muuttunut: samahan tapahtuu vaikkapa Balkanilla tätä nykyä.

Maustekauppa, orjakauppa ym. raaka-aineiden hankinta mikä johti alkuperäiseen pääoman kasaantumiseen yhteismaan rosvoamisen ohella oli luonteeltaan samanlaista kuin nytkin. Lippu kulki käsi kädessä kaupan sivistävän vaikutuksen kanssa. Se että se tuhosi alkuperäiskansat kulttuureineen oli luonnollista tai paremminkin epäluonnollista valintaa. Myöskään työvoiman hankinta ulkomailta ei ollut harvinaista..."

http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/...

HALUATKO ANTAA VASTALAUSEEN ULKOMAALAISTEN SUOSIMISELLE?

MUUTOS 2011 - PUOLUE

- Suomen kansalaisten etu Suomessa ennen muita

- Suomeen tehokkaasti turvapaikkaturismia karsiva ulkomaalaislaki ja Suomen kansalaisten etua palveleva maahanmuuttopolitiikka

http://muutos2011.fi

katsokaa peiliin

Juokaa vaan suomalaiset viinaa niin jäätte kyllä ilman töitä.

2000-luvun kovassa työtahdissa ei kossulla pärjää.

Mistä kertoo kuntouttava työtoiminta ja muut vastaavat toimenpiteet?

Törkeää!

Miettikäähän päättäjät nyt vielä kerran tuota ratkaisua. Luulisi teidän tajuavan, että olette suistumassa aivan väärille urille. Jos ette tajua, niin voi meitä, millaiset idootit asioistamme ovatkaan päättämässä! Työpaikat täytyy ensisijassa antaa suomalaisille, ei maahanmuuttajille. Jos työvoimapulaa ei kerran ole, niin miksi pirussa niitä maahanmuuttajia pitää tänne niin paljon ottaa?!!
En ole rasisti, minusta on ihan jees, että täällä on muunkinmaalaisia ihmisiä asustamassa, mutta siis näinä taloudellisina aikoina ja työttömien määrän ollessa mikä on, on ne työt kyllä annettava ensisijaisesti suomalaisille. Te olette aiheuttamassa maallemme vielä suuria ongelmia... Tuo päätös on rasistinen suomalaisia kohtaan.

En aivan ymmärrä, mutta

En todellakaan pidä itseäni yltiörasistina, mutta kieltämättä hämmentävä linjaus. Hyvä kuitenkin, että "positiivinen erityiskohtelu" on mahdollista vain yhtä pätevien kohdalla. Sain nimittäin juuri hiljan seurata työntekijävalintaa, jossa kotoperäinen epäpätevä ohitti kotoperäiset tutkinnon suorittaneet. Kovasti kumpainenkin linjaus varmaankin motivoi nuoriamme opiskelemaan ja tutkintojen suoritteluun! Onkohan sitäkään nyt aivan mietitty, kuinka tuo "erityiskohtelu" vaikuttaa paljon puhuttuun maahanmuuttomyönteisyyteen /-kielteisyyteen?

Vuonna 2549 "kotoontuminen"

Tutkittua asiaa ..

http://www.tsr.fi/tutkimus/tutkittu/hanke.html?id=...

Maahanmuuttajien kielitaidon parantamista edistettävä

Kartoitettaessa työpaikan ilmapiiriä olisi huolehdittava, että maahanmuuttajataustaiset työntekijät voivat vastata omalla äidinkielellään tai jollain muulla hallitsemallaan kielellä, jos heidän suomen kielen taitonsa ei riitä suomenkielisiin lomakkeisiin vastaamiseen. Esimerkiksi Työterveyslaitoksen työilmapiiri- ja työolobarometri on saatavissa jo ainakin kolmellatoista kielellä.

Tutkintapyyntö

Poliisin olisi syytä tutkia syyllistyykö Helsingin kaupunki Rikoslain 11 luvun 11 §:ssä säädettyyn syrjintään. Uusisuomi.fi nettilehdessä oli seuraava juttu;

”Helsingin kaupunki haluaa lisätä maahanmuuttajien määrää työvoimassaan. Helsinki harjoittaa työhönotossa niin sanottua positiivista erityiskohtelua, kertoo maahanmuuttoasioiden johtaja Annika Forsander.
Ohjeistus tekee mahdolliseksi sen, että maahanmuuttajaa suositaan rekrytoinnissa, jos hakijat ovat tasavahvoja.
Kaupunki on kertonut pyrkivänsä palkkaamaan maahanmuuttajia työntekijöiksi samassa suhteessa kuin heitä on kaupungin asukasmäärässä.”
Asiaa tarkemmin tutkittuani kuulin, että asia yllä mainitun lisäksi saattaa löytyä sellaista ohjeistusta jossa maahanmuuttajaa suositaan työhönotossa vaikka tämän muut ominaisuudet olisivat heikommat kuin kantaväestöön kuuluvan työnhakijan. Jos tämä ei ole sitä, että ”asettaa jonkun ilmeisen eriarvoiseen tai muita olennaisesti huonompaan asemaan”, niin mikä sitten on?

http://lindblomkimi.blogit.kauppalehti.fi/

Edelliselle kirjoittajalle

Edelliselle kirjoittajalle kommenttina: juristina voin todeta että positiivinen syrjintä on sallittua tasavahvojen hakijoiden kohdalla. Ja omana mielipiteenä: Hyvä Helsinki! Kannantan linjaanne!

Hyvä Suomi....

Ja sitten Suomalaiset vero orjat maksavat laskun.....!
Täytyy vain todeta , että Suomi menee rappiolle...!

Syrjintä on aina syrjintää

Suomenkielisten suomalaisten jatkuva syrjintä on saatava loppumaan lopettamalla

- ruotsinkielisten rumat etuoikeudet, koko valtakunnan kaksikielisyys ja pakkoruotsi, ja
- vetämällä "positiivinen syrjijä" oikeuteen heti ensimmäisessä tapauksessa, kun maahanmuuttaja saa yhtä pätevän tai pätevämmän suomalaisen työpaikan

Perustuslaki ajaa muiden lakien ja säädösten ohi, ja niin kauan kuin siellä kielletään kenenkään suosiminen syntyperän perusteella, tämä ohittaa muut määräykset.

Muuten olen sitä mieltä, että tarvitsisimme riippumattoman Perustuslakituomioistuimen, ja lisäksi olen sitä mieltä, että Perussuomalaisista ei ole apua näissä asioissa eikä missään muussakaan, vaan ainoa todellinen apu on Muutos 2011.

Pettynyt Suomeen

Me jotka emme hyväksy tätä 'positiivista erityiskohtelua', olemmeko tosiaan vähemmistönä? Jos emme ole, miksi tällaisia päätöksiä tehdään? Eikö nämä keskustelupalstat heijasta lainkaan yleistä mielipidettä?

Minusta ei ole kyse juridiikasta tai lain oikeasta sananmudosta, jos suomalainen omassa maassaan joutuu maahanmuuttajaa huonompaan asemaan. Että pitäisi vielä oikeat lainpykälät löytää, jotta voisi puolustaa maanmiestään. Jotain on nyt pahasti pielessä.

Kyllä se on nyt vaan lähdettävä tästä maasta, muttei muiden maiden sosiaaliturvalle tai jonon ohitukseen. Kyllä se on omilla tultava toimeen muuallakin. Onneksi on sen verran pätikkää säästössä.

Rasisti

Forsander puhuu kuin rasisti.

Pois Helsingistä

Siirretään kaikki elintasopakolaiset, ts. humanitaarisista syistä oleskeluluvan saaneet pois Helsingistä. Näin näitä tyyppejä, jotka vievät suomalaisten työpaikat on vähemmän tarjolla.

Kainuun vaaroilla on paljon autiotiloja. Valtio lunastaa tilat ja em. maahanmuuttajaryhmät asutetaan niille. Siellä he kuokkiessan kivistä vaaraa oppivat kantapään kautta suomalaista elämänmuotoa samalla tavalla kuin monet suomalaiset suvut oppivat. Todella tehokasta kotoutusta.

Kun yksi sukupolvi on kuokkinut, niin osaavat elää ihmisiksi Suomessa.

Kirjoita uusi kommentti

Haluatko kommenttisi heti julki kaikkien luettavaksi? Rekisteröidy lukijaksi tästä. Rekisteröityminen on ilmaista ja saat tunnukset käyttöösi välittömästi.

Mikäli olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään ennen kommentin lähettämistä.

Kommentointi ei ole mahdollista ilman kirjautumista ajanjaksolla 31.5.-31.8.2010. On mahdollista, että myöskään tämän jälkeen ei kirjautumattomien kommentteja oteta enää vastaan. Sen ratkaisee saamamme lukijapalaute. Lähetä oma mielipiteesi aiheesta täällä.

 
 
 

Luetuimmat

 
 
 
 
 
 
 

Kysely

 
 

Uusi Suomi Facebookissa