Sunnuntai 27.5.2012

”Ei voi sanoa kuin haloo, Kokoomus!”

Luotu: 
1.4.2010 08:02
Päivitetty: 
1.4.2010 08:06
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kiviniemi arvostelee hallituskumppani Kokoomusta käsittämättömästä "antaa mennä" -politiikasta.

Faktakulma

Kokoomuksen mielestä Suomen pitäisi antaa lupa kaikille kolmelle ydinvoimaluvan hakijalle, eli Fennovoimalle, Fortumille ja TVO:lle. Keskustan johdossa ollaan oltu taipuvaisia lähinnä yhden kannalle. Hallituspuolueista Vihreille ei kelpaisi yksikään uusi ydinreaktori.

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen (kesk.) pitäisi tulla tämän kevään aikana oman esityksensä kanssa valtioneuvostoon. Joidenkin veikkausten mukaan TEM ei otakaan kantaa määrään, vaan heittää pallon suoraan koko hallituksen käsiin. Lopullisesti paketista päättää eduskunta.

Keskustan puheenjohtajaehdokas Mari Kiviniemi pitää yhtä ydinvoimalupaa riittävänä. Kuntaministeri Kiviniemen mukaan toisesta luvasta voidaan keskustella.

-Tässä vaiheessa puhutaan yhdestä luvasta ja sitten kysymys kuuluu, onko toiselle tarvetta ja millä aikataululla, ministeri linjaa Kokoomuksen Verkkouutisille ja Nykypäivälle.

Kiviniemi korostaa, että Suomi on sitoutunut nostamaan uusiutuvan energian osuuden 38 prosenttiin, eikä ydinvoimalle ole siten määrättömästi tilaa.

Kokoomuksen ajamaa kolmen luvan mallia Kiviniemi pitää täysin mahdottomana. Hän arvostelee hallituskumppania käsittämättömästä "antaa mennä" -politiikasta.

-Tähän ei voi sanoa kuin haloo, keskustan puheenjohtajaehdokas päivittelee.

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) on luvannut tuoda ydinvoimaesityksensä hallitukseen huhtikuun aikana.

Hiljattain työ- ja elinkeinoministeriö on lisännyt ydinvoimapäätöksen esittelyasiakirjoihin korkeamman näkemyksen sähköntarpeesta. Se perustuu metsäteollisuuden arvioon. Tämän on tulkittu ehkä mahdollistavan kahden uuden ydinvoimaluvan esittämisen.

Fortum ilmoitti muutama päivä sitten olevansa valmis joittamaan Loviisaan suunnitellun uuden ydinvoimalan käyttöönoton vasta vuosiin 2022-2023. Fortum haluaa hallitukselta mahdollisimman nopeasti myönteisen periaatepäätöksen kaikille kolmelle uutta ydinvoimalaa suunnittelevalle yhtiölle.

 

Faktakulma

Kokoomuksen mielestä Suomen pitäisi antaa lupa kaikille kolmelle ydinvoimaluvan hakijalle, eli Fennovoimalle, Fortumille ja TVO:lle. Keskustan johdossa ollaan oltu taipuvaisia lähinnä yhden kannalle. Hallituspuolueista Vihreille ei kelpaisi yksikään uusi ydinreaktori.

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen (kesk.) pitäisi tulla tämän kevään aikana oman esityksensä kanssa valtioneuvostoon. Joidenkin veikkausten mukaan TEM ei otakaan kantaa määrään, vaan heittää pallon suoraan koko hallituksen käsiin. Lopullisesti paketista päättää eduskunta.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

SeppX

Kepun taktiikka ydinvoimassa on kiristäminen.

Kepu myy ydinvoimalupia vain yksitellen - näin saadaan korkeampi hinta = suurimmat tukiaiset maajussien biohömppään ja muuhun risupakettiin.

Kalliiksi tulee veronmaksajille kepun kiristystaktiikka.

Suomen energiapolitiikkakin on kepulle vain väline lapioida tukiaisrahaa omille.

MerjaH

En ol eikuna nähnyt tuollaista "sompasammalta", enkä edes siitä kuullut.

Sammaloituminenhan on yleensäkin niin hidas prosessi, että kyllä siinä lehmänpaskat ainakin ehtivät maatua ennenkuin sammaloitua. Hirvenpaskoista en tiiä.

Ed Göran

"Tyypillisiä metsälaitumien sammalia ovat lannalla elävät sompasammalet. Etenkin punasompasammal (Splachnum rubrum) "pieni punainen sateenvarjo", oli aiemmin yleinen. Metsälaidunnuksen vähennyttyä sompasammalet ovat ainakin Etelä-Suomessa harvinaistuneet."

Kivan näköisiä, vähän niinkuin ne pienet sateenvarjot drinksuissa.

hoikkapoika

Puhui naisen logiikasta ja vaikeudesta ymmärtää sitä.Suomen kansa ei kestä enään,mitään tuki miljardeja risujen keräyksen tukemiseen.Saksassa tukitoimilla ei ole saatu oikeastaan muuta aikaan kuin kuluja.Meillä on kaksi merkittävää mahdollisuutta,turvata kansan tulevaisuus,ydinvoima ja hiilivoima.Kolme voimala lupaa on vähimmäismäärä.Vesivoimaa voimme rakentaa lisäksi,se on myös saasteetonta.

toivotonta

Miksi te estätte vapaan kilpailun poliittisella kähminnällä? Puun polttaminen tai tuulivoima tuetulla järjestelmällä on kuluttajan kukkarolle menemistä metsänomistajien ja muutaman kaupallisen operoijan hyödyksi ja täysin perusteetta.
Ehkä tämän kähminnän takana on vain puun hinnan nostaminen keinotekoisesti. Se on kilpailun vääristämistä

Raymondo

Vastuuvakuutuksen antaa aina valtio. Mikään vakuutusyhtiö ei myy kaikenkattavia ydinonnettomuusvakuutuksia. Lisäksi ydinvoima ei ole läheskään niin halpaa kuin kerrotaan. Britaniassa esim. Citi pankki ei pidä ydinvoimaa kannattavana ilman 65€/MWh takuuhintaa.
https://www.citigroupgeo.com/pdf/SEU27102.pdf

Tuulisähkön hinta jenkeissä on painunut alle 50 dollaria
http://www.awea.org/pubs/factsheets/EconomicsOfWind-Feb2005.pdf
Sitä vasten tuulisähkö kannattaisi testata käytännössä, jonka 83.5€ takuuhinta on täysin ylimitoitettu ja tulee synnyttämään uuden kultaryntäyksen. Saadaan selville tarvitaanko verkkovahvistuksia, ja kuinka paljon. Varavoimaksi 50 GW:a sähköhybridiautoreservi!! Jos ydinvoiman aikaikkuna on 60 vuotta, niin kannattaa aika tarkasti miettiä millaisia riskejä valtio ottaa kannettavakseen. Ydinvoimaa ajaa suomessa selvästi energia- ja metsäteollisuus klikki joka haluaa yhdistää euroopan sähkömarkkinat, josta maksaa suomen kuluttajat. Metsäteollisuudelle melkein mikä tahansa vaihtoehto alkaa olla harkinnan arvoinen, niin miksi ei sähkön myynti saksalaisille, sen lipsautti eilen jussi pesonenkin froidilaisittain a-plussassa.

Vieras

Ydinvoima ei ole saastetonta energiaa. Jätteen vaarantavat vuosi tuhansiksi lasten lasten elämän. Eikö jo rahan perässä juokseminen riitä. Ydinvoima on hätähousujen energiaa. Hyvä Kiviniemi ja PEKKARINEN. UPM sanoi, että he tuottavat tarvitsemansa enegian sellutehtaissaa. Mihin he tarvitsevat lisää. Pelkäävät, että puut menevät tärkeämpään, eli energian tuotantoon.

tapio_o_neva

Jos noudatettaisiin markkinataloutta, ei ainuttakaan ydinvoimalaa voitaisi rakentaa siksi, että sille ei olisi varaa maksaa vastuuvakuutuksia.

Toisin sanoen markkinatalous on yhtä ehdoton ydinvoimanvastaisuudessaan kuin Vihreä liitto.

Gagarin

Voimaloiden tarpeen arvioivat sijoittajat itse, aivan niin kuin kaikkien muidenkin taloudellista hyötyä tavoittelevien teollisten investointien kohdalla on asian laita.
Lupien myöntäminen ei tarkoita rakentamista.
Jos yhtiöt rakentaisivat voimaloita siten, että energiasta tulisi ylikapasiteettia, niin ongelma olisi yhtiöiden itsensä, ei yhteiskunnan tai veronmaksajan. On kuitenkin selvää, että ensinnäkin ylikapasiteetti elintärkeän energian kohdalla on pienempi riski kuin energian riittämättömyys. Toiseksi, energiaa voi todennäköisesti myydä ulkomaille, jolloin Suomi saa vientituloja. Suomen taloudellisten fundamentaalien heikentyneet näkymät tulevaisuudelle suorastaan huutavat uusia bisnesmahdollisuuksia.

Vieras

Kun puhutaan ydinvoimaloista niin niiden tarvetta ei todellakaan arvioi markkinat itse, sehän on jutun koko pointti. Luulin että sentään siitä on koko suomi samaa mieltä, että ydinvoiman lisärakentaminen on poliittinen päätös, ts. kansallakin on asiaan jotain sanottavaa. Luvan myöntäminen juuri tarkoittaa rakentamista, ehkä vasta 20 vuoden päästä mutta kuitenkin.

Luulisi tämän jo lapsenkin ymmärtävän!!

Viras

Lämpöenergiantuotannossa tulee siirtyä yhä enenevissä määrin uusiutuviin energiantuotantomuotoihin ja siihen ei ydinvoimaa tarvita. Tältä osin Kiviniemi on oikeassa.

Lämpöenergia on kuitenkin hankalampi muuttaa sähköenergiaksi, vaikkakin sähköenergia on helppo muuttaa hyvällä hyötysuhteella lämpöenergiaksi.

Sähköenergian osalta uusiutuvat energialähteet eivät vielä lähitulevaisuudessa, 50 vuoden aikajänteellä, kykene korvaamaan ydinvoimaloita. Takaamalla edullinen energiansaanti voidaan edistää sähköautojen käyttöä ja raskaan, sähköenergiaintensiivisen teollisuuden toimintaedellytykset.

Pääasiallisena lämmöntuotantomenetelmänä ydinvoima ei ole kannatettava. Sen sijaan sähköntuotannossa ydinvoiman korvaaminen on vaativaa. Uusiutuvien sähköntuotantomuotojen osalta vesivoiman lisääminen on marginaalista, tuulivoimalla voidaan kattaa vain pieni osa sähköntarpeesta, hiili-intensiivisten lämpö-sähkö-voimaloiden käyttö on vähäistä ja Saharasta asti tuotavan auringosähkön siirtohäviöt ovat merkittäviä.

Kysymys kuuluu: Suomen on melko helppo tavoittaa lämpöenergian osalta omavaraisuus, mutta onko Suomella syytä tavoitella sähköenergian tuotannon osalta omavaraisuutta?

Nemo2

Tietysti vaihtoehtona on ostaa ydinsähköä Venäjältä. Onkohan tämä sitten järkevää tai turvallista. Voi jopa ajatella, että suomalaiset energiayhtiöt rakentavat tarvitsemansa ydinvoiman rajan taakse Venäjälle. Tällöin ei suomalaisilta tai eduskunnalta kysytä yhtään mitään.

tapio_o_neva

Tietenkin on! Venäjän ydinvoimaloiden käyttöaste myös lähialueilla oli 60%-70% ennen kuin Suomi alkoi tilata sähköä, jotta palkat saatiin maksettua ja turvallisuutta kuntoon. Asiakkuudella päästään keskustelemaan myös turvallisuudesta. Ilman asiakkuutta ollaan ulkopuolisia ja täysin Green Peacen ja Radio Free Europen huuteluiden varassa.

TakojaIlmarinen

Mari Kiviniemi hakee lisää uskottavuutta esiintymällä voimakkaasti meikattuna Glorian sivuilla.
Kyllä näitten naistenlehtien palstoilla atomivoimala tietoisuus lisääntyy huimalla tavalla.

Myös Glorian meikkaaja oli Kiviniemen kanssa samoilla linjoilla.
Haloo Kokoomus, eikö sieltä löydy yhtään tyylikästä naista meikattavaksi!
- Eiku vastustan siis useampaa ydinvoimalaa, koska sähköä tulee riittävästi stöpselistä!
(Stöpselistä sanoessaan nostaa sievästi pikkusormensa pystyyn!)

TakojaIlmarinen

Uusia paljastuksia Pekkarisesta:
Sammakonreidet olivat saada jonkun veron ja P.Pekkarinen vastusti Viinasta! Vero poistui ja Pekkarinen kannatti Viinasen esitystä! Huikeata!!

Mitkä mahtavat olla Sarkomaalle yhtä tärkeitä asioita kuin Pekkariselle sammakon reidet.

Jos se löydetään, hän kääntyy kolmen ydinvoiman kannattajaksi.

Nyt kaikki Sarkomaan lähipiirissä selvittämään tätä tärkeintä tietoa, jotta saamme maahamme ydinvoimaa neukuilta ostetun sijasta!
Sehän voi olla vaikka Helsingin kaupungin kanipaistit keskustalaisille!

MerjaH

vaikka olisi 90 enää sen jälkeen kun se ensimmäinen on rakennettu. Ensimmäisen luvan myötä on lähdetty sille tielle, että elintasomme on noteerattu turvallisuutta tärkeämmäksi. Enkä minä sitä päätöstä moiti. Kyllä se köyhyyskin tappaa.

Uskomatonta

Aivan uskomatonta soopaa tulee Kiviniemn suusta. Hän asettuu samalle älylliselle tasolle kuin Sinnemäki eli alemmaksi ei todellakaan pääse. Käsittämätöntä kuinka edesvastuutonta porukkaa Suomen politiikassa liikkuu. Emme me suomalaiset sentään näin ala-arvoisia edustajia kaipaa. Kepu tuntuu ajan risujen ja pöllien polttamista suuremmassa mittakaavassa mitä ei edes Venjällä tehdä, vaan hekin haluavat jalostaa puusta hieman pidemmälle kuin savuna ilmaan. Haloo Suomi!!!!

Arto_Luukkainen

Mari Kiviniemi on tyypillinen kepu-poliitikko. Mauri Pekkarisen tavoin hän ei esitä yhtään laskelmaa, joka osoittaisi sen, että energian tarvetta ei ole. Samaan aikaan energiaa tuodaan Suomeen ulkomailta.

Se, että laman aikana tuli pieni notkahdus, ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö energian tarve taas kasvaisi myöhemmin.

Kuinka voi olla, että kepu-poliitikoiden on niin vaikea nousta oikeiksi poliitikoiksi sen sijaan, että he keskittyvät vain rahan siirtämiseen omille kannattajilleen? Siitähän tässäkin on kysymys tavalla tai toisella, kuten aiemmissakin puheenvuoroisaa mainittiin.

tapio_o_neva

Ongelma on siinä, etteivät Fortum ja TVO esitä yhtää investointilaskelmaa, joka osoittaisi sähkönkulutuksen merkittävää nousua. Seitsemän päperitehdasta on juuri pantu kiinni. Tuolla marginaalilla käyttää montaa taulutelkkaria.

Fortumissa on kestämättömän kehityksen johtajana entinen Metsäteollisuus ry:n johtaja Anne Brunila, virallisestikin kanonisoitu viisaaksi naiseksi.

toivotonta

Pekkarinen ajaa vain metsänomistajien etua koko elinkeinoministeriön mandaatilla ja työministeri Sinnemäki vastustaa talouskasvua vihreiden ideologian mukaan.

Lisäksi Tynkkynen on koulutukseltaan täysin asiantuntematon hommaansa ilmastoasiantuntijana.Vihreät ovat hyvin oppineet kepun metkut. He ovat tämmöinen apukepu.

Miten tälläisellä arvomaailmalla voidaan Suomen teollisuutta viedä eteenpäin?

Pääkaupunkiseutu

Keskustan polittiikka ilmenee juuri tälläisenä yksisilmäisenä ja epä-älyllisenä maakuntien intressien mukaisena touhuna. Mutta koko maata ajatellen se on vanhingollista ja erityisen vahingollista se pääkaupunkiseudun asukkaille.

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2007 valtion tuloista 27 mrd euroa tuli pääkaupunkiseudulta. Valtio käytti näistä tuloista pääkaupunkiseudulla 19 mrd euroa. Huomattavaa, että tämä sisältää kaikkien pääkaupunkiseudulla olevien valtion virastojen kulut. Lisäksi kunnallisverotuksen verontasauksella pääkaupunkiseudun kunnilta vietiin muun Suomen kuntiin yli miljardi euroa pääkaupunkilaisten kunnallisveroista. Onko siis kenenkään järkevän pääkaupunkilaisen järkeä äänestää Keskustaa, joka tämän mekanismin on aikaansaanut? Onko mitään perustetta virastojen hajasijoituksiin, jota Keskusta on viime vuodet tehnyt?

Nyt vielä Keskusta haluaa rahastaa pääkaupunkilaisten sisäisen liikenteen valtiolle jaettavaksi näillä ruuhkamaksuilla. Eikö mikään heille riitä? Kannattaa siis tutkia tarkemmin, mitä keskustalaiset poliitikot pääkaupunkiseudulla ovat olleet asukkaiden eduksi tekemässä.

Nyt sitten halutaan rahastaa ydinvoimapäätösten yhteydessä lisää valtion rahaa maakuntiin risujen ja pienpuun keräilyyn ns. uusituvan energian nimissä sekä rakennuttaa valtion varoin tuulivoimaa pitkin maakuntia, jotta raha valuisi Keskustan intressiryhmille.

Media saisi kyllä paneutua syvällisemmin näihin Keskutan tekemisiin ja tuoda nämä asiat laajemminkin tietoon. Se, mikä on varmaa, että Pääkaupunkiseutua ja sen asukkaita Keskustan toimesta halutaan nyt ja jatkossa rahastaa. Sille on vaan tehtävä loppu.

Vieras

Haloo Kepulle itselle jos Kepu luulee että suomi jättäytyy Venäjän armoille energia kysymyksessä niin Kepulla se hölmöys kukoistaa.
Kepun ratkaisut ovat nykyisin todella joka sektorilla yhteiskunnan perustuksia vahingoittavia. " Energia-asiat, järjetön maahanmuutto ja sen puolustaminen, suomalaisuuden ja kotimaan järjestelmällinen tuhoaminen, poliittinen kähmintä, epämääräiset vaalirahoitukset, jne. jne. loputon trendi.
Ei muuta kun koko Kepun sakki oppositioon RKP kainalossa.

tapio_o_neva

Keskusta jättäytyy tynkä-Suomen metsänomistajien armoille. Kokoomus heittäytyy Ruotsin ja Saksan armoille saadakseen uudet sponsorit eduskuntavaaleihin. Bob Helsingin lasku ei ole pieni ja toisekseen hyvät liikkuvia äänestäjiä liikuttelevat mielikuvat eivät ole halpoja kovan rahan markkinoilla.

Ehkäpä Sari Sarkomaan muuttaisi nimensä Sari Sairaanhoitajaksi.

Ola

"-Tähän ei voi sanoa kuin haloo, keskustan puheenjohtajaehdokas päivittelee."

Haloo Kiviniemi. Tulkaa tähän ja huomiseen päivään. Pari ydinvoimalaa lisää on ainoa oikea ja pitkällä tähtäyksellä Suomelle edullisin vaihtoehto. Puu, tuuli ja muut ratkaisut tulevat teollisuudellemme ja tavallisille kuluttajille liian kalliiksi.

Niillä Suomi tiputetaan kerralla taantuvien maiden joukkoon. Tätäkö kepulit haluavat: Suomi takaisin maatalousmaaksi. Miksi?????

Aktiivi

Bioenergia tappaa. Pienhiukkaset tappavat Suomessa jo noin 1300 ihmistä vuodessa ja suuntaus on nouseva. Suurissakaan laitoksissa niitä ei saada kuriin pienistä puhumattakaan. Riski on jo pari kertaluokkaa eli noin sata kertaa suurempi kuin ydinvoimassa.
Kehitys kehittyy voimatekniikassakin. Nyt ydinsauvasta otetaan hyödyksi 4% ja kehitteillä olevissa 80% eli 20-kertainen määrä. Loputkin voidaan käyttää hyödyksi ja tuhota myöhemmin fuusiovoimaloissa.
Näin nykyiset "jätesauvat" antavat myöhemmin energiaa sadoiksi vuosiksi eteenpäin.Ne ovat erittäin arvokas ja turvallinenen energiaperintö jälkipolville, jotka osaavat ja ymmärtävät niiden arvon. Luulojen ja ennakkoasenteiden värjäämien mielipidetutkimuksien ohjaama vaalityö ei saisi vaikuttaa itse päätöksentekoon. Se, joka rahoittaa rakentamisen, osaa kyllä ajoittaa rakentamisen oikein.

TakojaIlmarinen

Kiviniemi on naispuolinen Pekkarinen.

Fuengirola-lehden haastattelussa Iiro Viinanen sanoo Mauri Pekkarisen olevan ainoa häirikkö. Hankala kaveri jolla aina oli iltalypsy mielessä!

Kiviniemi on nyt pyrkimässä tähän risujenpolttaja puolueen pää-äänenkannattajaksi!
Ehkä se olisikin Suomelle eduksi. Kannatus laskisi vieläkin enemmän!

JAK

Onkos kepun puupäät ottaneet edes huomioon sitä seikkaa, että jo toiminnassa olevat ydinvoimalaitokset käyvät jo loppusuoraa. Nekin täytyy lähitulevaisuudessa uusia. Tarvitaan siis vähintää 5 uutta laitosta.

Juhani Putkinen

Oman edun ajaminen Suomen ja suomalaisten edun kustannuksella on tyypillistä kepulle ja kepuleille.

Suomen ja suomalaisten etu on, että tänne saa vapaasti rakentaa ydinvoimaa - omalla kustannuksellaan.

Mitä enemmän ydinvoimaa Suomeen rakennetaan eri tahojen toimesta sitä suurempi on tarjonta, jolloin kilpailu pitää sähkön hinnan alhaisena.

Kilpailun rajoittaminen on rikos suomalaisia kohtaan.

Jape

Juuri tälläkin hetkellä tuodaan maahamme ydinvoimalla tuotettua sähköä Venäjältä reilusti yli yhden voimalan tuotantomäärän.

Kaikkiaan suomalaiset tuovat tällä (siis juuri tätä lukiessasi) hetkellä lähes 20% käyttämästään sähköstä ulkomailta. Siis pelkästään nykyisen kulutuksen takia tarvitaan uuden Olkiluodon voimalan lisäksi kaksi uutta. Se kolmas uusi tarvitaan siksi että kymmenen vuoden päästä kulutus on kasvanut ja meidän pitää vähentää kivihiilellä tuotettavaa sähköä ilmastositoumusten johdosta.

Nyt pitäisi niiden jotka eivät halua uuden tuotannon rakentamista vetää se töpseli välittömästi irti seinästä.

Ruotsi teki kuukausi sitten päätöksen, joka merkitsee että siellä ydinvoiman osuus kokonaistuotannosta nousee seuraavien 20 vuoden aikana nykyisestä 52%:sta yli 80% kaikesta tuotettavasta sähköenergiasta.

tapio_o_neva

"Juuri tälläkin hetkellä tuodaan maahamme ydinvoimalla tuotettua sähköä Venäjältä reilusti yli yhden voimalan tuotantomäärän."

Vastaavasta määrästä 1/3 menee Ruotsiin. Vienti räjähtää, kun Olkiluoto-3:n sähkö tungetaan Raumalta Fenno-Skania pitkin Ruotsiin.

Larska

Aikamoinen älämölö kommenteissa, jotka menevät suoraan ohi asian. Kiviniemihän ottaa kantaa uusien ydinvoimaloiden määrään, ei itse ydinvoimaan. Olen samaa mieltä hänen kanssaan. Kokoomuksen kolmen voimalan politiikka tarkoittaa suomeksi sitä, että meistä tulee ydinsähkön vientimaa, joka lyhytnäköisen rahastuksen jälkeen jättää vain radioaktiivisen jätteen lahjaksi tuleville sukupolville.

Tulevaa energiatarvetta arvioitaessa ei kannattaisi uskoa vain metsäteollisuuden vuorineuvoksia. Esimerkiksi Metlan arvio metsäteollisuuden energiatarpeesta on rajusti pienempi kuin teollisuuden. Ja aikaisemmin Metlan arviot ovat osoittautuneet paremmin paikkansa pitäviksi kuin metsäyhtiöiden.

Pisteet Kiviniemelle omilla aivoilla ajattelusta rohkeudesta asettua Etelärannan vuorineuvosten kädestä syövien kokoomuksen poikien pyrkimysten pysäyttäjäksi. Pysy kovana, Mari!

Mikko Allan

Mari Kiviniemi on oikeassa.

Tähän keskusteluun osallistuvilla on jäänyt itsellään kotiläksyt tekemättä. Mikään laskelma ei osoita, että Suomi tarvitsisi kolme uutta ydinvoimalaa.

Jos sähköä tuotetaan yli, se pitää viedä jonnekin. Sillä on kaksi seurausta. Ensinnäkin käytännössä valtion pitää hoitaa tarvittava siirtoverkko yrityksille ja toiseksi liittyessämme silloin suureen eurooppalaiseen sähköperheeseen, sähkön hinta tulee nousemaan rajusti meille itsellemme. Vain yhtiöt vaurastuvat.

Eli ihan pelkästään ideologinen asia ei ole.

Kiviniemestä Keskusta saa edistyksellisen tulevaisuuden puheenjohtajan ja Suomi kahdeksi vaalikaudeksi pääministerin.

MarkkuMatias

Tuulivoimalat rakennetaan kepulaisten maille ja vesiosuuskuntien merialueille. Niistä kertyy sievoiset vuokratulot näille. Biopolttoaineiden kepulaiset tuottajat saavat mukavat tukiaiset jatkona perinteisille maataloustukiaisille. Tuulivoimafirmat kiirehtivät myllypuistojen perustamispäätöksiä, jotta kansa ei ehtisi reagoida veromarkkojensa syöttämiseen kankkulan kaivoon.

Esimerkkejä tuulienergian taloudellisesta järjettömyydestä on esimerkiksi Saksasta ( Kaleva 1.4.2010) ja Espanjasta( Kauppalehti 16.4.2009, s.15, Depaatti,"Espanjan karvaat kokemukset uusiutuvassa energiassa", Pekka Paunio).

Koko "uusiutuvan energian" touhuaminen perustuu kepulaisten ja muutamien firmojen laskelmiin verovaroista saatavien tukiaisten varaan.

Jos kepu olisi aidosti kiinnostunut ympäristöstämme, se aloittaisi todelliset toimenpiteet ravinteiden valumisen estämiseksi pelloilta vesistöihin ja hevosten käytön lisäämiseksi maa- ja metsätaloustöissä.

Partiohavyton

Mari Kiviniemen tulee nähdä metsä puilta. Venäjältä tuonnin lopettamisesta on eduskunnassa yksimielisyys. Sieltä ei tule tuoda enää sitä heiluvaa häviävää sähköä. Kaasuvaratkin ehtyvät siis pian ja öljy varmuudella kallistuu. Venäläisen tuontisähkön korvaamiseen halvalla omalla energialla, tarvitaan enemmän kuin yksi puhdasta sähköä tuottava uusi länsimainen ydinvoimala. Toinen tarvitaan tietysti korvaamaan poistuvaa vanhaa kapasiteettia. Kolmas turvallinen ydinvoimala tarvitaan nostamaan Suomi ylös. Teollisuus on viisaasti vaatinut kolmea puhdasta sähköenergiaa tuottavaa ydinvoimalaitosta. Kaikille kolmelle ydinvoimalalle täytyy myöntää lupa. Se ei ole mitenkään ristiriidassa Mari Kiviniemen toiveiden kanssa puolustaa uusiutuvaa energiaa. Sitä pitää myös käyttää. Valtakunnan verkko tarvitsee puhdasta vihreää sähköä, jota tuotetaan turvallisesti ja omavaraisesti ydinvoimalla. Tuulivoimala osaaminen on meillä huippua ja se on ennenkaikkea vientituote. Myllyjäkin tarvitaan koristeeksi ja myös niitä saa vähän olla, muttei niiden varassa voida elää. Teollisuus on painottanut hyvinvoinnin turvaamista suomalaisille kolmella uudella ydinvoimalalla.

usjussi

Ydinvoima on tehottomin energiamuoto käytettävissä olevista. Sen tuottamasta sähköenergiana laskettuna 100 %:sta saadaan verkkoon syötetyksi vain 30 % - 70 % menee lauhduttamiseen harakoille ja ahvenille. Lauduttamisessa hukataan Suomessa 3 000 milj. euroa / vuosi käyttämättömanä energiana laskettuna ka. kaukolämpöhinnoin. Jos lauhdelämpö junailtaisiin maksimaalisesti kaukolämpöverkkoon korvaamaan sähkölämmitystä, Suomessa voitaisiin panna yksi ydinvoimala kiinni.
Loviisan kaupunkia lämmittää Porvoon Energia öljyllä ja puuhakkeella kun, sen sijaan vetäisivät putkenpätkän voimalasta kaukolämoöverkkoon - naurettavaa.
Vai onko ? Muiden lauhdevoimaloiden hyötysuhde ( öljy, kaasu, hakepoltto ) on yli 90 %. Ei ihme, että perusvoimalat eivät kiinnostu uusista kaukolämpötunneleista, vaikka ne maksaisinvat itsensä murto-osassa ydinvoimalan takaisinmaksuajasta. On tämä Suomi todella korkean teknologian maa ??? Ei ole, vaan banaanivaltio.

usjussi

Ydinvoima on huijausta. Vaaditaan tehostusta kotien lamppujen sammuttamisessa, sammutetaan valot maailman laajuisesti, ei panna puita pesään - suuri huijaus koko juttu ! Maailman ydinvoimalat tuottavat suuren osan ihmisten tuottamasta hukkalämmöstä ilmaston lämpenemisessä.
Edelleen voimalan loppuunkäytetyt " uraanisauvat " vaativat jäähtyäkseen kymmeniä vuosia maan päällä ennenkuin ne haudataan mahdollisesti maan alla oleviin kaivoksiin, jos haudataan.
Ydinvoiman raaka-aineen, uraanin, hankkiminen tappaa seurauksineen ihmisiä enemmän kuin suurimmat kulkutaudit raaka-ainetta tuottavilla alueilla.
Kaikki sadat ydinvoimalat maailmassa ovat tällaisia.

...

Haluatteko lisää ???

Juhani Putkinen

Ydinvoima on ympäristöytävällistä ja halpaa.

Ei haittaa mitään, että sen kokonaishyötysuhde on suhteellisen alhainen. Ei se veden tai ilman lämmittäminen ole keneltäkään pois.

Tuulivoimalat EIVÄT tuota sähköä silloin kun sähköä tarvitaan eniten - ja vaativat tukiaisia, sekä sähkön hinnan korotusta.

KAIKKI polttaminen (kivihiili, öljy, puu, turve, maakaasu, palava kivi, ruskohiili, hake, pelletit, jne.) SAASTUTTAA ympäristöä.

Vesivoima on ydinvoiman lisäksi ainoa ympäristöystävällinen ja halpa tapa tuottaa sähköä Suomessa.

usjussi

Esitähän yksikin fakta ja vastaväite, joka kumoaa omani. Nuo esittämäsi eivät riitä. Kysymyshän on ydinvoiman tehottomuudesta. Tehokkuutta, hyötysuhdetta, voidaan nostaa max. 37 % tasolle; eli ollaan aika mahdottomassa tilanteessa.
Jos ydinvoiman 70 % tuottama hukkalämpö saadaan käyttöön tehokkaasti, voisin ajatella myös ydinvoimaa osaltaan tietyin ehdoin. Ehdot näillä arvoilla ovat tosin kovat.
Väitteeni on, että meidän poliittiset päättäjämme ovat niin pihalla koko hankkeesta, että hirvittää. Heidän tieto-tasonsa kasvaa vain tämänkaltaisilla keskusteluilla, eikä Fortumin ja Fennovoiman lobbaus power pointeilla - jos lukevat.

Juhani Putkinen

Mitä haittaa on ydinvoimalan "huonosta hyötysuhteesta"?

Oleellista on, että ydinvoima on ympäristöystävällistä - EI SAASTUTA - JA ydinvoiman tuotantokustannus kaikki kustannukset huomioiden on erittäin paljon halvempaa, kuin on esimerkiksi tuulivoiman tuotantokustannus tai vaikka hakevoiman tuotantokustannus.

Juhani Putkinen

Niin arvelinkin, että ET kykene kertomaan MITÄ HAITTAA ydinvoimalan "huonosta hyötysuhteesta" todellisuudessa on - sillä oleellista on, että ydinvoimala tuottaa sähköä ympäristöystävällisesti ja halvalla.

Sitäpaitsi ydinvoimalan polttoaine on halpaa ja se vie vähän tilaa. Siten sen huoltovarmuus on erinomainen - sitä on helppo varastoida jokaisen ydinvoimalan yhteyteen usean vuoden kulutusta vastaavasti:
http://jussina.blogit.uusisuomi.fi/2010/03/21/energiahuoltovarmuus-tanaa...

Vertauksesi ei liity asiaan millään lailla.

Hummer tietenkin kuluttaa enemmän polttoainetta kuin hybridi - ja saastuttaa ympäristöä enemmän kuin hybridi.

Mutta ydinvoimala kuluttaa erittäin vähäisen määrän polttoainetta tuotettua sähköyksikköä kohti, joten esimerkiksi sen polttoaineen kuljetukseen ei haaskata energiaa, kuten esimerkiksi hakkeen, turpeen, kivihiilen, öljyn, jne. kuljetukseen haaskataan. Eikä ainoastaan haaskata energiaa vaan samalla saastutetaan ympäristöä perusteellisesti.

Ydinvoima nyt vaan sattuu ihan aikuisten oikeasti olemaan ympäristöystävällistä ja halpaa.

usjussi

Kun ei muuten huonon hyötysuhteen merkitys mene perille, otetaan seuraava vertauskuva: ne entisen kaupungin rakennusosaston entiset lapiomihet saivat palkkaa nojaillessaa lapioon. Eli voisikohan hyötyä nostaa 70 % nojailematta lapioon ?

Claudius

Kiviniemessä lausumassa heijastuu jo ennakkoon se, mitä tuleman pitää, jos saamme pääministeriksemme kepulaisen pelitaktikon ja naispoliitikon yhdistelmän.

Naisethan jo vaistonvaraisesti tuntevat lähes taikauskoista pelkoa kaikkea tekniikkaa ja varsinkin ydinvoimaa kohtaan. Aurinkoa ja tuulta vain saisi olla. Urpilainen on jo osoittanut mihin tällainen naisten unelmahössö Robin Hoodeinen ja "Yes we can" hokemineen johtaa - satusetien maailmaan.

Reaalimaailmassa eletään aivan toisenlaista elämää. Jos haluamme työllistää yhäti kasvavaa työttömien joukkoa ja kilpailla kovan maailman kanssa, niin tarvitsemme edullista energiaa. Jokainen ydinvoimalupa, minkä yritykset ovat valmiita toteuttamaan omalla kustannuksellaan on myönnettävä ilman mitään kepulaista lypsypeliä tai erityistä naisnäkökulmaa. Meillä ei ole varaa kuin yhteen näkökulmaan ja se on pärjääminen kansainvälisessä kilpailussa.

Vieras

haha idealle että on sama onko niitä 1 vai 90. Jos ajaa 1 km/h ylinopeutta liukkaalla tiellä niin onko sama ajaisiko sitten samantien 100 km/h ylinopeutta?

Ei markkinoiden muuten annettu ratkaista sitäkään että kaatuuko pankit virheisiinsä, niin miksi sitten tätä?

ROOSTER

"Ei markkinoiden muuten annettu ratkaista sitäkään että kaatuuko pankit virheisiinsä, niin miksi sitten tätä?"

Olet oikeassa. Liian vähän keskustellaan siitä, kenen syliin aiheutuvat ongelmat lopulta tippuvat.

Maksajana eivät ole vakuutusyhtiöt (eivät suostu vakuuttamaan) eikä voimayhtiöt (tase ei kestä kuin korkeintaan satojen miljoonien tappioita). Kukahan kumma sen riskin viime kädessä kantaa?

Jos minä pystytän ns. "omilla rahoillani" arsenikkitehtaan Espooseen, tarvitsenko luvan ja miksi? Kuka hoitaa ympäristön siivouksen kun minusta aika jättää ja tienatut rahat on jo käytetty muualle?

PetSu

Kiviniemellä on se ongelma, että pitää soitella (haloo) kahteen suuntaan.

Erityisen kovaksi frekvenssin tekee se, että gallupit ei näytä hyvältä.

Nyt kanattaisi Kiviniemenkin miettiä, että haluaako kepuleiden puheenjohtajaksi vai uudestaan eduskuntaan.

Saattaa näet olla, että jää kummatkin kansakunanan kaapinpäälliset tyhjäksi. Ei tule puheenjohtajaksi ja vaaleissa äänestäjät unohtaa. Muistuuko mieleen Johannes Virolainen ja äänestäjien unohdus.

Mitäs Kiviniemi onkaan tehnyt tällä vaalikaudella, että ansaitsee uuden pestin.

Miettikäämme sitä pääsiäisenä mämmiä syödessämme.

Pekka Peitsi

Energiakeskustelussa kiteytyy täydellisesti Keskustan moraalinen selkärangattomuus ja pienen eturyhmän pönkittäminen ympäristön vahingoista piittaamatta.

Onko mielekästä tuottaa energiaa risuja polttamalla, jos se on mahdollista ainoastaan veronmaksajien massiivisella tuella?
Ainoa peruste toiminnalle on Suomen sitoutuminen 'uusiutuviin' energiamuotoihin, joita risujen polttaminen ja turpeen poltto kovasti edustaa mutta ydinvoima ei.

CO2-päästöistä kukaan ei ole ollut kiinnostunut enää pitkään aikaan.

Juhani Putkinen

Olen aivan varma siitä, että Aurinko lämmittää vesistöjä ja ilmaa ihan eri suuruusluokassa kuin ydinvoimalat. Uskallan olettaa, että se ydinvoimaloiden aiheuttama lämpötilan nousu on täysin mitätöntä verrattuna aurinkoon.

Kysynkin, että pitäisikö aurinko sammuttaa, ettei se lämmittäisi maapalloa?

usjussi

Johdat keskustelua harhaan. Olen samaa mieltä, että auringonpilkut ym, vastaavat tekijät voivat muuttaa maapallon olosuhteita hyvinkin paljon. Ns. ilmastonmuutos tässä mielessä ihmisten aiheuttamana on puolittaista höpötystä. Kokoomuksen Riitta Korhola ja Akke mukaanluettuina.
... jos kuitenkin vaaditaan yksityisiä ihmisiä lampun sammuttamisiin jne. älyttömiin konrolloimattomiin säästötoimiin ja suuret mittakaavat eivät mene samaan suuntaan alkuunsakaan - onko missään mitään järkeä.
Ydinvoimaloiden hukkalämpö on suurempi kuin minkään kansakunnan yhteentuottama " hukkaenergia " sen lieveilmiöineen.
Sammuta jo valot Juhani ja mene nukkumaan.

Juhani Putkinen

Kerro jo mitä konkreettista haittaa siitä ydinvoimaloiden tuottamasta hukkalämmöstä oikein on?

Pienhiukkaset tunnetusti tappavat vuosittain satoja tuhansia ihmisiä - ydinvoimala EI tuota pienhiukkasia.

usjussi

Ydinvoiman huono hyötysuhde tarkasteluun

Ydinvoimalan käyttämästä energiasta hyötykäyttöön saadaan sähköksi vain noin 30 %. Loppuenergia johdetaan mereen hukkalämpönä.

Hukka syntyy siitä, että kaikkien isojen höyryturbiinien avulla toimivien sähköntuotantolaitosten termodynaamista hyötysuhdetta ei ole mahdollista nostaa yli 37 %. Tämä tarkoittaa sitä, että 1000 MW sähkötehon ydinvoimala pitäisi nähdä myös 2000 MW kaukolämpövoimalaitoksena. Tilastokeskuksen energiatilaston mukaan vuonna 2008 Suomessa tuotettiin kaukolämpöä 32,7TWh.

Lähde: http://www.stat.fi/til/ekul/2008/ekul_2008_2009-12-14_tie_001_fi.html

Suomi lämmittää pelkästään tänä päivänä ydinvoimalla merta 5400MW teholla eli 47,3TWh verran vuodessa.

Ydinvoimaloiden sähköteho yhteensä
Loviisa 2*488 MW 976 MW
Olkiluoto 2*860 MW 1720 MW
Yhteensä sähköteho 2696 MW
Hukkalämpöä syntyy n.2*sähköteho 5392 MW
Meren lämmitykseen noin 5400 MW
24 h
129600 MWh/päivä
365 päivää
47 304 000 MWh/v
Kaukolämmön asiakashinta suuruusluokka 60 €/MWh
Rahallinen tappio/v 2 838 240 000 €/v

Tämän verran energiaa sitoutuu mereen joka vuosi. Tämä energia on varmasti yhteydessä maapallon lämpenemiseen ja vesistöjen ympäristöhaitaksi.

Viime kuukausina on aktivoitunut keskustelu Loviisan uuden ydinvoimalaitoksen hukkaenergian siirtämisestä kaukolämmöksi tunnelia pitkin Helsinkiin. Helsingin Energia on suhtautunut asiaan vastahakoisesti. Syykin on selvä: Helsingin Energian voimalaitokset toimivat erinomaisesti tehtävässään korkeilla hyötysuhteilla (Vuosaari B 92,5 %) ja ovat maailman mittapuulla arvioituna vähäpäästöisiä voimaloita, jotka on mitoitettu Helsingin tarpeita varten.

Niinkuin Loviisan Sanomien ansiokkaasta asiantuntijoiden kirjoituksesta selviää, meillä on käytössämme valtava energiapoliittinen mahdollisuus. Näitä massiivisia hukkaenergioita valjastamisilla kaukolämmöksi voisimme lämmittää puolet Suomesta. Samalla lämmitykseen käytettävä sähköntarve pienenisi merkittävästi.

http://www.loviisansanomat.net/lue.php?id=2553

Kun valtiovalta korostaa yksityistalouksien energian säästöä eri tavoin toteutettavaksi, jää tarkastelematta edellä mainittu valtava energiahukka voimalaitoksissa. Merkille pantavaa on se, että jopa kymmenien tuhansien omakotitalojen öljynpolttimien hyötysuhde on noin 90 % samalla kun massiivisten ydinvoimalaitosten hyötysuhde vain 30 % ja tätä energiaa käyttää suuri joukko sähkölämmitystalouksia. Yksityistalouksien energian säästötoimet ovat hallittavuudeltaan ja toteutukseltaan marginaalisia verrattuna valtakunnallisesti keskitettyyn energian hyötysuhteen nostamiseen isoissa voimalaitoksissa.

Puhumme siis miljardien arvoisesta käyttämättömästä energiasta kaikkien voimalaitosten osalta. Suuri osa tästä energiamäärästä on realistisesti ja taloudellisesti hyödynnettävissä.

Haluamme, että tämä mahdollisuus selvitetään ennen seuraavien ydinvoimalaitosten rakentamislupia ja suhteutetaan nyt menossa oleviin yksityisen energiankulutuksen säästösuunnitelmiin panos / tuotos vertailun mukaisesti.

Juhani Putkinen

Mitä konkreettista haittaa ydinvoimaloiden hukkalämmöstä on? ei tullut vieläkään vastausta.

Jos väitetään, että se nostaa meriveden lämpötilaa, niin kannattaa huomioida montako mottia merissä on vettä ja montako mottia meriin ajetaan noin 30 asteen lämpöistä jäähdytysvettä. Kyseessä on kuin itikan pissa valtameressä.

Juhani Putkinen

Ydinvoimalan jäähdytysvesi lämpenee noin 10 astetta käydessään voimalalla.

Eli jos sisään menevä merivesi on 20 asteista, niin ulos tulee noin 30 asteista. Vastaavasti jos sisään menee noin 10 asteista vettä, niin ulos tulee noin 20 asteista vettä.

Käytä googlea, niin opit tosiasioita.

Tietoa löytyy mm. sivuilta www.energia.fi

usjussi

Kesä-talviaikaan on lauhdevedessä lämötilaeroja. Jos nuo sinun voimalasi tiedot pitävät paikkansa - aina pahempi ympäristöhaitta ydinvoimalasi on, kun lauhdevettä ei käytetä sähköntuotantoa vähentämään.

TakojaIlmarinen

Nyt sen tiedämme. Kepulin ratkaisu on risujen poltto, jos uskomme MTK:n viimeisimpään toiveeseen.
Ja miksi emme uskoisi kun se itse kertoo tarvitsevansa tukea risujenpoltolle!

Tällä älyllisellä tasolla toimii SuoKusta puolue, jonka puheenjohtajaksi Kiviniemi nyt pyrkii Haloo huudahduksin!

Haloo, Haloo kuuleeko risupesä??

Vieras

Pakko raportoida lukihärö : luin että

" Sompasammalet ovat hauskan näköisiä ja viihtyvät LAUTAkasoissa kosteissa paikoissa.."

Piinaviikko siis jatkuu... ; )
Hyvää Pääsiäistä kaikille USarin lukijoille !