Sunnuntai 27.5.2012

”He vievät suomalaisten työt” - väittää 60% suomalaisista

Luotu: 
18.5.2010 07:27
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Rasismia vai totta? Ainakin Uutispäivä Demarin gallupin perusteella suomalaiset tukevat Heinäluoman maahanmuuttopuheita.

Uutispäivä Demari kehuu SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtajan Eero Heinäluoman maahanmuuttokannanoton saavan suomalaisilta enemmistön tuen.

Heinäluoma sanoi huhtikuussa, että jos hallitus pitää kiinni tavoitteestaan lisätä työperäistä maahanmuuttoa, maahanmuuttajat "vievät suomalaisilta työt".

Uutispäivä Demarin teettämän gallupin mukaan yli 60 prosenttia vastanneista piti Heinäluoman kannanottoa tarpeellisena ja oikeaan osuneena.

Lehden mukaan kaikkien muiden puolueiden kuin vihreiden kannattajien enemmistö oli asiasta täysin tai jokseenkin samaa mieltä. Vihreistäkin 48 prosenttia koki näkemyksen oikeaksi.

Kysyttäessä sitä, oliko Heinäluoman kannanotto vastenmielinen tai rasistinen, jollaiseksi pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) sitä luonnehti, vain 21 prosenttia oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä Vanhasen kanssa. 65 prosenttia vastanneista oli täysin tai jokseenkin eri mieltä.

 

Jaa artikkeli: 

Kommentit

Mulukku

Joutavaa jorinaa, että maahanmuuttajat veisivät suomalaisilta työt. Käykääpä vaikka Helsingin itäisissä osissa katsomassa kuinka suuri osuus mamuista on töissä. Jos joku poikkeustapaus on, hän on sellaisessa työssä joka ei suomalaisille (enää) kelpaa tai sitten työllistänyt itsensä esimerkiksi pystyttämällä ruokapaikan. Se minkä maahanmuutto tekee, on se että se vie suomalaisten verorahat ja turvallisuuden. Työpaikoista ei pahemmin pelkoa ole.

HannuM

<a>lisätä työperäistä maahanmuuttoa, maahanmuuttajat "vievät suomalaisilta työt".</a>

Huomatkaa nyt ero niihin rautatieasemalla notkujiin. Työperäinen maahanmuuttaja tulee tänne töihin, ei nostamaan toimeentulotukia. Eli käytännössä hänellä on työpaikka jo ennen maahanmuuttoa.

Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi virolaisia rakennusmiehia tai siivoojia. Luultavasti tyytyvät huomattavasti pienempään palkkaan kuin suomalaiset kollegat. Vaikka nämä veisivätkin työpaikkoja, silti työperäiset maahanmuuttajat ovat itselleni mieluisempia, kuin ne, jotka minä joudun elättämään.

Vieras

"työperäiset maahanmuuttajat ovat itselleni mieluisempia, kuin ne, jotka minä joudun elättämään"

Eiköhän se suomalainen työmies ole kalliimpi elätettävä, kun tänne jotain mulatteja tulee? Ei mitään järkeä haalia intiasta tai muualta afrikasta täysin ammattitaidotonta väkeä, ja rautakoura katselee salven terassilta kun lanssia tilataan esnin. Ja sitten tilataan vähän muutakin kun laiva lähtee satamasta jos lähtee.

LassiHippeläinen

Maaltamuuttajat ovat vieneet työt meiltä helsinkiläisiltä. Ja sitten ne istuvat tuoppiin itkien Itäkeskuksen keskikaljakuppiloissa nostamassa päivärahaa, kun maataloustukiaiset eivät riitä mersuun.

HannuM

<a>lisätä työperäistä maahanmuuttoa, maahanmuuttajat "vievät suomalaisilta työt".</a>

Huomatkaa nyt ero niihin rautatieasemalla notkujiin. Työperäinen maahanmuuttaja tulee tänne töihin, ei nostamaan toimeentulotukia. Eli käytännössä hänellä on työpaikka jo ennen maahanmuuttoa.

Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi virolaisia rakennusmiehia tai siivoojia. Luultavasti tyytyvät huomattavasti pienempään palkkaan kuin suomalaiset kollegat. Vaikka nämä veisivätkin työpaikkoja, silti työperäiset maahanmuuttajat ovat itselleni mieluisempia, kuin ne, jotka minä joudun elättämään.

kiuru

"Luultavasti tyytyvät huomattavasti pienempään palkkaan kuin suomalaiset kollegat."

Tuossa on koko jutun oleellisin asia. Jo nyt voi Suomeen muuttaa työnperässä, kun vain on sellainen työ, johon ei ole saatavilla osaavaa (tai halukasta)suomalaista. Esimerkiksi Nokian ym. insinöörejä ja muita erikoisosaajia, sairaanhoitajia/lääkäreitä, joista on pulaa jne.

Nyt hallitus on avaamassa ulkomaalaislakia myös Euroopan ulkopuolisille niin, ettei reunaehtoja ole. Se taas merkitsee, että alalle kuin alalle voi palkata suomalaisia pienemmällä, alimmalla mahdollisella, palkalla. Tämä taas johtaa kaksiin työmarkkinoihin ja lisää entisestään harmaata taloutta/työvoiman hyväksikäyttöä. Ja mitäs luulette tapahtuvan, kun mm. Euroopan ulkopuolelta saapunut pienipalkkainen joutuu työttömäksi.

Tätä käsittääkseni Heinäluomakin arvostelee. Ei niinkään todella tarpeellisen ulkomaisen työvoiman käyttöä ja maahan tuloa. Hallituksen suunnitelman ajoitus on huono, kun maassa on 300 000 työtöntä. Ja selvästi EK:n ykköstoiveita taas kerran.

Jo nyt on harmaan talouden ja ulkomaisen työvoiman valvonta retuperällä, vaikka hallitus vihreän työministerin suulla muuta väittää. Kuten oheinenkin juttu osoittaa.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/05/rakennusalan_valvonta_ontuu_pahast...

snadi

Eivät ole tainneet kaupungin lamantorjuntainvestoinnit toimia toivotulla työllisyyttä edistävällä tavalla (rahan kierrätys kotimaassa) kun investointiohjelmia joudutaan "jäädyttämään"? Se maksaa joka tilaa, mutta tilaukset eivät taida enää olla "tarjoilijakohtaisesti" suunnattavia? Tai sitten,tilaajan "sormi" ei löydä "osoitetta" kun homma on vielä hieman hakusessa? Halvin ei kenties aina toimikaan "kierrätykseen" asti?

hanari

Talouspolitiikka ei ole sosialismin suurimpia hyveitä. Seuraukset näkyvät siellä missä sosialismi on ollut vallassa. Matematiikka lienee yhtä vaikeaa. Tyhjät lupaukset ja pilvilinnat eivät nälältä pelasta. Kun tulee tosi hätä, yhtenä kuorona haukutaan, syytetään ja huudetaan apuun porvareita.

Jos ei varauduta tulevaisuuteen, sitä ei ehkä koskaan tule. Yhdessä hujauksessa ei maahan saada kulttuuriin sopeutuneita ihmisiä tuottamattomiin töihin huonolla palkalla. SAK/SDP voi pitää työmarkkinapolitiikallaan ja palopuheillaan työpaikat tumpeloiden ulottumattomissa. Mutta joku Heinäluomankin pyllyn pesee terminaalivaiheessa, tai sitten ei.

Tärkeä pointti

Olen ihmetellyt yhä jatkuvaa yksinkertaisen asian toitottamista: sitä että kauhistellaan työvoiman vähenemistä joskus - näillä 300.000 työttömällä siihen menee pitkä aika.

Olellinen on kuitenkin unohtunut - ei suurten ikäluokkien vaippoja kukaan ulkomalaainenkaan vaihda ilmaiseksi (miksi vaihtaisi kun saa asunnon, palvelut & rahaa myös ilman mitään työtä).

Jotta MAHDOLLINEN työvoimatarve voitaisiin tyydyttää, pitäisi työntekijöille a) maksaa palkkaa b) tarjota asunnot c) tarjota sosiaali- ja terveyspalvelut d) heidän lapsilleen päiväkotipaikat e) samoille lapsille koulupaikat.

Ei rahaa tähän tule siitä että tarvetta on - jo nyt eletään velaksi, mistä ne suuret rahat tulisivat 5-20v päästä? Öljysaudien kehitysavusta Suomelle? Vai luuleeko joku, että meille on tulossa pari uutta menestyvää Nokiaa?

Ei huoltosuhde siitä parane, että maahan otetaan vieraita ihmisiä, joiden oma huoltosuhde on huonompi kuin suomalaisten.

Pahasti näyttää siltä että edessä on suomalaisen hyvinvointivaltioajattelun konkurssi, joka johtuu yli varojen elämisestä aina vuodesta 1991 asti. Kiitokset Thorsille & kumppaneille, että sen lisäksi meille tullee tätä menoa etniset ongelmat syrjäytyneine nuorisojengeineen kuten naapurissa.

Omaa monikulttuurista rikkautta on ilmeisesti luvassa osastolla "pilapiirtäjät hengiltä" kuten Tanskan ja Ruotsin esimerkit osoittavat. Ai niin, kirjailijat kuten Salman Rushdie kuuluvat myös uhreihin. Luvassa on tosi "rikas"
tulevaisuus.

Ja nämä ongelmat aiheutetaan ihan itse, omilla päätöksillä.

hoikkapoika

Heinäluomassa näkyy olevan paljon valtiomiehen vikaa.Puhuu rauhallisesti harkinen ja perustellen.On selvää että tällaiset puheet tekee kipeää nyky hallitukselle.Mutta Suomalaisten vahvuus on ollut rehtiys ja kodin puolustaminen ulkoisilta uhilta.

satunnainen kissanhoitaja

Hallitusta pelottaa ja etenkin 1,8 miljoonalla mamulla suomalaisia uhanneen Kataisen hengenheimolaiset ovat täysin paniikissa.

Heinäluoma perustelee kylmän viileästi asian. Maassa on satojatuhansia työttömiä ja runsaasti alityöllistettyjä kotimaista ja ulkomaista alkuperää olevaa ihmistä, joista nuoria on runsaasti ja heidät ollaan ylikävelemässä hallituksen toimesta löperöllä politikoinnilla.Suomessa asuvat on laitettava etusijalle, rahaa suomalaisten taitojen päivittämiseen pitää löytyä, kun sitä hallitukselta riittää miljarditolkulla kansainvälisten rahoitusalanketkujen palkitsemiseenkin viimeksi Kreikassa.

Kokoomuksen ja Keskustan on tietenkin tehtävä,mitä vaalirahoittajat käskevät, mutta Vihreiden selkärangattomuus lisämamujen ylenmääräisessä houkuttelussa Suomeen on rinnastettavissa heidän selkärangattomaan käytökseen ydinvoimapäätöksessä.

Reisk@

Työpaikat vievät rikollisen halvalla työtäteettävät yritykset jotka ulkomaalaisreppanoit pilkkahinnalla palkkaavat. Hallitus tukee tätä olemalla puuttumatta siihen.

Afrikkalaisten sossuelättien on turha pelätä vievän töitä, mutta rahaa ne kyllä mielellään imuriovat. Pitäähän se diskoraha ja entertainment heille olla veronmaksajien kustannuksella.

HAT

vaan suomalaiset vievät ihan itse työnsä ulkomaille.

Meidän yhteiskunnan ongelma ei ole muutama ulkomaalainen lapiomies vaan se, että kokonaisia tehtaita ja tuotantolaitoksia ajetaan alas ja suunnittelu- ja valmistustyö siirretään halpamaihin. Duunareiden hommat meni jos, parhaillaan menee toimihenkilöiden ja ylempien toimihenkilöiden. Tuolta tieltä ei ole paluuta.

kyy

Olipas taas tarkoitushakuinen otsikko.

Kyse on siitä, että suomalainen työnantaja palkkaa suomalaisten työntekijöiden tilalle ulkomaalaisia, joita voi helpommin jallittaa palkoissa ja työoloissa.

Eivät ulkomaalaiset niitä töitä suomalaisilta vie, vaan suomalaiset työnantajat.

Koko ongelma sysätään nykyhallituksen nuoleskelijoiden toimesta aivan persulaisille urille, kun syy kaadetaan maahanmuuttajien niskaan. Mutta omia, siis työnantajia, kaupallinen media suojelee tarvittaessa vaikka valehtelemalla.

hanari

Tuottavat työpaikat luovat uusia työpaikkoja. Kun kehitys kehittyy, tarvitaan aina vain parempia ja pätevämpiä tekijöitä. Työnantajat kilpailevat myös keskenään parhaista tekijöistä maksamalla parempaa palkkaa. Tumpelo on tumpelo vaikka olisi demari. Ei se pakkkopalkankorotuksella miksikään muutu. Parempi, että täällä on jotain toimintaa kuin, että kaikki tuotanto siirtyy vihreämmille niityille? Aina kannattaa pitää mielesssä, että kenenkään ei ole pakko ottaa ketään töihin, eivätkä kaikki voi olla valtion virassa.

kk

Suomalaisilta itseltään puuttuu vähemmistóvaltuutettu, vaikka ovat Euroopan väh¨lukuinen kansa. Seuraavaksi lehtien pitäisi kysyä, mistä suomalaiset haluavat säästäjä. Minä vähentäisin turhia virkamiehiä puolue ja yhdistystukia eduskunnan kuluja, seká kansanedustajia. Kaikille "Kimmo Kiljusille" voisi maksaa
pelkän menomatkalipun minne tahansa.

höm

Julkishallinnon byrokratia on jo paisunut niin suureksi, että se työllistäisi helposti ihan kaikki suomalaiset, jos joka ohjetta noudatettaisiin siten kuin niitä laatiessa on ollut tarkoitus yleisen hyvän vuoksi. Tärkeintä olisi keskittyä siihen, miten yrittäjiä, jotka pitävät kansantalouden pyörimässä ja yleensä hengissä, tuetaan niin, että paperisodasta tehtäisiin huomattavasti inhimillisempää ja niin selkotajuista, ettei joka pikkujuttuun tarvita jonkun asiantuntijan tai kalliin konsultin apuja.

JiiTL

"Julkishallinnon byrokratiaa" on ajettu alas 1990-luvun alusta alkaen. Osin syystäkin.

Joten lopetetään tyhmä hölpötys sen paisumisesta. Etenkin kun 2000-luvulla on jo viety pohja pois järjestäytyneen rikollisuuden vastaiselta toiminnalta: uutisista on viimeksi saatu lukea, ettei rakennustyömaille riitä tarkastajia alkuunkaan riittävästi. Ne on hallitus jättänyt rikollisorganisaatioiden temmellyskentiksi.

Mitä työperäiseen maahanmuuttoon tulee, niin intialainen atk-inssi on Nokialle tärkeämpi osaaja kuin kiertokoulun käynyt sekatyömies. Jälkimmäisiä ei tarvita edes kehitysmaissa, jotka pyrkivät lähettämään ylijäämäväestönsä Eurooppaan...

mutta kun

Sori nyt tyhmäily, mutta miten olisi, jos me kaikki sitten kouluttautuisimme pollareiksi vahtimaan toisiamme. Saisimme ihanneyhteiskunnan, missä kukaan ei vahingossakaan pääsisi tekemään tyhmyyksiä (tai sitten yleensä yhtään mitään), kun selvitettäisiin mikä on kenenkin mielestä niiin väärin. Maallikkona jättäisin kyllä noin vastuullisen pestin puolustamisen niille, jotka oikeasti siitä jotain tietävät.

Eikä niitä sekatyömiehiä tarvita raksalle, jos palataan 70-luvulle ja otetaan ihan itse mittanauha ja pokasaha käteen. Kehitysmaista ulkomaailmaan pääsevät yleensä muuten ne, jotka ovat onnistuneet varainhankinnassaan riittävän hyvin ja lähtevät viheriämmille laitumille onneaan etsimään. Pysyisivät ehkä paremmin kotikonnuillaan, jos länsimaat unohtaisivat joitain velkojaan vaikka sitten joka 50. vuosi niin kuin suuressa kirjassa neuvotaan. Mehän emme tietenkään halua hyötyä taloudellisesti heikompiosaisistamme.

Vieras

Sitä saa mitä tilaa, tätä vaan ei muista Heinäluoma.
Heinäluoma oli vahva toimija kun suomi haki EU jäsenyyttä.
EU:n perussopimus takaa työvoiman vapaan liikkuvuuden
jota nyt työnantajat globaalissa kilpailussa hyödyntävät.
Suomalainen ammattiyhdistysliike ja SDP on pyrkinyt
vanhan säilyttämissen, mutta nyt se aika on ohi.
Lipposen ja Niinistön kiihkeästi ajana Euron käytöön-
otto sinetöi jatkuvan muutostarpeen.
Suomi ja suomalainen selviää, kunhan luovutaan saavutetuista
eduista ja ansaitaan jokapäiväinen leipämme tekemällä
työmme entistä laadukkaammin ja tehokkaammin.
Sosiaaliturva vai sitä TODELLA tarvitseville.
Meillä suomalaisillakaan ei ole oikeutta paeta työtä
sosiaalitoimistoon.

Vieras

Eivät ne mitään työtä vie sellaisilta jotka eivät töitä muutenkaan tekisi. Arvostelijat ovat yleensä niitä pikkualkoholisteja joista ei ole työelämään, kännissä haukutaan mamuja kassajonossa mäyräkoira kädessä. On aivan eri asia kun puhutaan niistä jotka tulevat tänne töihin kuin se valtaosa joka vaeltelee kaiket päivät kauppakeskuksissa kärkkymässä mummojen lompakoita tai muuta helppoa rahaa. Eiköhän olisi aika nähdä nämä ryhmät erillään, valitettavasti suurin osa on kuitenkin lukutaidottomia tai muuten työhän kykenemättömiä.

Vieras

Tottakai maaahanmuuttajat vievät työpaikat. Pätevät maahanmuuttajat kilpailevat töistä ja pätemättömät nostavat veroja. Nämä nostetut verorahat olisi voitu käytttää vapailla markkinoilla tehokkaammin. Jos töitä voisi luoda veroja nostamalla kannattaisi niitä nostaa ja laittaa työttömät kaivamaan kuoppia maahan.

Partiohavyton

Heinäluoma sanoi huhtikuussa, että jos hallitus pitää kiinni tavoitteestaan lisätä työperäistä maahanmuuttoa, maahanmuuttajat "vievät suomalaisilta työt".

EU:ssa työvoiman pitää liikkua vapaasti. Se elvyttää Eurooppaa kunnolla ja lisää kasvuamme. EU on siten parhaiten kilpailukykyinen. Sillä torjutaan lamaa. Ei kukaan ole viemässä suomalaisilta työpaikkoja, niitä on vain nyt paljon enempi. Elvyttäminen on monipuolista ja työvoiman saanti tärkeää Euroopassa. Suomi ei ole riutuva yksinäinen Impivaara. Suomi on oikeusvaltio osana Suurmaailmaamme, kohti osoitettua päämäärää. Integroituminen liittovaltioksi etenee mukavasti. Olemme päivä päivältä vahvempia. BKT:n alkaessa taas kasvaa, työllisyystilanne jatkuvasti paranee maassamme. Lamankin väistyttyä on työvoimapula useilla aloilla.

Vieras

Pian Eero väittää varmaan, että paperitehtaiden alasajo on myös maahanmuuttajien syytä.

Jos ei kykene muuttumaan ajan mukana, niin jää ajan jalkoihin ja muu maailma jyrää ohi. Näin Suomellekin käy, väittäköön populistit mitä tahansa. On se vaikka kuin kitkerä pala nieltäväksi, niin ei totuuden edessä voi mitään - paitsi että joku "poliitikko" yrittää hyötyä tästäkin tilanteesta.

Vierailija

Paperiteollisuuden kiusana oli kallis euro ja kallis puu, siksi osa siitä meni naapuriinkin, Ruotsiin, joka ei ole EMU-maa ja jossa on parempipalkkaisia paperiduunareita. Osa paperista suunnisti halvan puun ja halpojen verojen Etelä-Amerikkaan.

hanari

Jos joku yksilö jossain päin saisi enemmän, lukumäärä vie tehokkuuden. Koska työmies ei syö lajitoverinsa leipää, on jokaiselle mutterille oma hoitaja. Ja jos jotain oikeasti pitää tehdä, silloin työnantaja saa tilata ulkopuolisen firman hoitamaan asiaa. Kun on epäselvää kuka tehdasta johtaa, on paras panna pillit pussiin ja lähteä taipaleelle.

Vierailija

Sillä asialla ei ollut mitään merkitystä paperin siirtymisessä muille maille, ruotsalaiset paperimiehet tienaavat sen minkä suomalaisetkin ja siellä on isommat verotkin. Kallis euro sen sijaan oli ja on ongelma edelleen, kuten Taloussanomat asiaa kuvasi viime vuonna.

"Bloombergin ostovoimalaskelmien mukaan Suomelle tuiki tärkeä vienti- ja kilpailijamaa Ruotsi nauttii parhaillaan jopa yli 40 prosenttia euroa edullisemman kruunun tuottamasta kilpailuedusta.

Euron suhteellinen vahvuus tarkoittaa, että suomalaiset yritykset menettävät helposti kauppoja euroalueen ulkopuolelta tuleville kilpailijoille. Samalla katoaa kauppojen tarjoama työ muille maille."

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2009/08/19/nain-suomi-uppoaa/20...

Asia kyllä selitettiin jo -97, mutta sitä ei välitetty huomioida.

"Paperiliitto ja MTK metsäteollisuuden seminaarissa HS 2.9.97

"Yhdysvaltain dollarista ja Ruotsin kruunusta tulee merkittävä uhka metsäteollisuudelle Suomen liittyessä Euroopan rahaliittoon Emuun 1999."

hanari

Pian sitten itketään euron ostovoiman heikentymistä. Öljy maksaa, ruoka ja lomamatkat kallistuvat. Paperin markkinat ovat siellä missä tuotanto. Heikko euro vie tuottavuutta kotimaisilta tehtailta, koska Etelä-Amerikan halpa sellu ei olekaan enää halpa. Tuottavuuteen palataan aina ja aina vaan. Ja liian suureen miehitykseen. Kauppalaivasto koki ennenkuulumattomat edut vähän ennen kuin koko toimiala loppui.

kk

Toivottavasti kansalla on riittävän pitkä muisti. Asiasta "Partiohavyton" muistuuttaa. Sitäpaitsi demarithan situu Suomen monien yhdistysten puuhaamiehinä, kuten romaniyhdistys, sommu-yhdistyksissä ollaan touhuamassa ja
eikäkän suuri osa demujen kannattajista ole säilötty yhdsityksiin. Paljonko on turhissa yhdistyksissä palkattua väkeä ?

Ira

Lipponen ajoi Suomea suoraan EU:n ytimeen ja nyt saman puolueen AY-siipeen kuuluva Heinaluoma ajaa Suome...niin MINNE.

Eiko SDP:ssa ole tiedetty mita papereihin aikoinaan kirjoitettiin? Se toteutuu nyt vapaana liikkuvuutena EU:n alueella, ennen kuin toisin paatetaan. Demareiden irtopisteiden keruu on niin lapinakyvaa, etta sita ei voi ottaa todesta. Uusien demareiden taytyy tutustua faktoihin, enne kuin alkavat muuttaa taas systeemia. SDP:lle nayttaa olevan kaikkein tarkeinta jatkuvat muutokset, vaikka niihin ei olisi edes aihetta. Varsinainen rahinapuolue.

Vierailija

Luulivat muuttavansa Euroopan demarilandiaksi, kävikin toisinpäin, pohjoismainen hyvinvointivaltio hävisi ja nyt joudutaan romuttamaan hyvinvointivaltion jäännös, hyvinvointiyhteiskuntakin, myös eurooppalainen markkinatalous-ja hyvinvointimalli tulee tuhoutumaan.

totuuden torvi

SAK on huolissaan jäsetulojensa vähenemisestä. Tässä Heinäluoman, SDP:n ja ammattiyhdistyliikkeen yhteinen huoli.

Tämän välttämiseksi tai ongelman minimoimiseksi Heinäluoma esittää työmarkkinoiden valvontaa, joilla ammattiyhdistysliike perinteisesti toimii siviilipoliisina ja vahtikoirana. Tämä positio on heikentymässä harmaan talouden kasvaessa.

Nyt olisi oivallinen hetki niin SDP:lle kuin nykyhallituksellekin muuttaa työelämän sääntöjä kannustavammaksi. Hyvinvointi syntyy työtä tekemällä, eikä suinkaan sääntelyä, lainsäädäntöä ja veroja kiristämällä.

Esimerkiksi ylityöt tulisi olla täysin verovapaata ja vapaaehtoiosta toimintaa niille, jotka haluavat tienata normaalitulojaan runsaammin.Tällä hetkellä järjestelmä toimii juuri vastakkaisella tavalla ja lopputulos on silmiemme edessä nähtävillä.

Vierastyöläistarkastaja

Eivät nimittäin nämä raksoilla työskentelevät maahanmuuttajat turhaan maksa veroja Suomeen eikä muualle.
Hyöty tulee teettäjälle (sotut) ja tekijälle (verot).

Vain suomalainen yhteiskunta häviää. Ja se on sille ihan oikein!

kiuru

EU:n alueella on työvoiman vapaa liikkuvuus, mutta hallitus ajaakin nyt lakimuutosta, joka sallisi myös sen ulkopuolelta tuoda työvoimaa selaisillekin aloille joilla on työttömyyttä tai "liian korkeat palkat". Ei oikein toimi laman aikana, vaikka sen jälkeen olisikin hurja nousukausi.

Johan nytkin on rakennustöissä saman verran Suomen ulkopuolelta kuin on töttömänä. Monet firmat käyttävät jo nyt työkielenä englantia. Luulevatko insinöörit ja ekonomit etteikö Intiassa ja muuallakin ole yhtä hyviä, mutta halvempia tekijöitä.

Laittaisin kyllä jäitä hattuun ko muutokselle.

Vierailija

Se on uusliberaalin Friedmanin palkittu selvitys. Työttömyys ei suinkaan ole Friedmanin teorian mukaan mikään epäonnistuminen vaan instrumentti, jolla ohjataan inflaatiota. Työttömien tehtävä on kerta kaikkiaan taistella jäljellä olevista vapaista työpaikoista niin raivokkaasti, että palkat pysyvät alhaalla.

Työttömien on siis myös voitava huonosti. Muuten he eivät kilpaile riittävän epätoivoisesti työpaikoista.

EU:n ja vapaan liikkuvuuden oloissa riittävä työttömien määrä on aina helppo saavuttaa.

Sokarates

Monet näistä viesteistä on yhden trollin kirjoittamia, kuten niin monesti aiemminkin.

Tähänkin osioon pitäisi saada pakollinen rek. ja oikealla nimellä.

Ira

Kuka SDP:ta johtaa? Yksi nainen x joka voitti puoluejohtajakisan hoilasi tyovaenlaulua, mutta tekemiset ovat jaanet surkeiksi. Nyt kaivetaan naftaliinista vanhaa porukkaa laukomaan mielipiteitaan. Puolue on pihalla kehityksesta kun lumiukko, joka paiva tulee aina jotain uutta ja itse puolueen linja puuttuu kokonaan.

Miksi US julkaisee tallaisia hopo juttuja?

man

Nii-in, kyllä kaikki nyt on vain naisten syytä ja varsinkin yhden naisen. Ei muuta kuin pudottelemaan naisia joukolla yksi kerralla alas päätöksiä tekeviltä paikoilta. Joutaavat takaisin hellan ääreen. Mitä siitä, vaikka BKT vähän romahtaisi, eihän naiset osallistuneet työllään edes johdattamaan Suomea viime vuosina maailman parhaiten kilpailykykyisimmäksi valtioksi. Kyllä sen miehen palkan kuuluu piisata. Ei muuta kuin huivi päähän ja takaisin 100 vuoden päähän, jolloin kaikki oli vielä hyvin. Ei tule sitten kiusauksia edes ajatella mitään sopimatonta, kun ovat poissa näköpiiristä ja pukeutuvat mummovaatteisiin nelikymppisinä.

Enthronics

Mitäpä muuta SDP voi enää tehdäkään, kun siltä on kädet leikattu. Ajautuivat nousukauden aikana oppositioon, joka käytännössä merkitsee päätösten sivusta seuraamista.

Tästä ovat Keskusta, Vihreät ja Kokoomus pitäneet huolen, meni syteen tai saveen.

Näin pahojen taantuma-aaltojen aikana totuus on ettei kukaan näistä puolueista oikein kykene enää vastaamaan haasteisiin, varsinkin, kun kaikki sanellaan EU:sta - velkojenmaksua myöten.

Ennen riitti, kun maksoi omat velat. Nykyään joutuu maksamaan muiden velkoja, ei pystytä työllistämään omaa väkeä, rahan arvoa ei voi säädellä ja meillä on vallassa joukko nukkeja.

Vieras

Täytyy vääntää rautalankamalli; Suomi on harvaan asuttu maa, Suomeen tarvitaan lisää väestöä=ostovoimaa. Siis tarvitsemme työhaluisia tai itsensä työllistäviä maahanmuuttajia. Vakituisina asukkaina he maksavat veronsa ja velvoitteensa, eli osallistuvat yhteiskuntamme hyvinvoinnin kehittämiseen. Ostovoiman lisääntyessä hinnat pysyvät kurissa, siis myös kantaväestö hyötyy. Työperäiset maahanmuttajat eivät myöskään kuluta yhteiskunnan varoja päinvastoin kuin Sosiaalidemokraattien ja Heinäluoman ihannoimat "humanitääriset"=asemoilla notkuvat kengänkuluttajat. Toki hekin työllistävät ainakin sosiaalitanttoja ja muita hyysääjiä, mutta työssäkäyvä kantaväestö maksaa viulut.

Vieras

Uudet ydinvoimalat kannattaa aina rakentaa portugalilais-puolalaisella miehityksellä. Työvirheet ja ala-arvoinen laatu taataan. Bonuksena hankkeen viivästyminen.

Halpaa.

jpturku

Demari=Persu=Vatipää.

Koetapa löytää suomalainen esimerkiksi poimimaan mansikkaa? Tai entäpä thaimaalaiset sienten/marjojen kerääjät?

Jos joku vatipää väittää, että näihin töihin löytyy suomalaisia niin hän valehtelee. Kuten Heinäluoma. Mutta senhän jo jokainen tietääkin.

Ja entäs myytti "työttömistä rakennusmiehistä"? Hahahahaha. Vuosisadan vitsi. KAIKKI tietävät, että näitä ei ole. Teoriassa on. Koetapa löytää täysipäinen, ahkera ja ei-alkoholisti suomalainen rakennusalan työmies kortistosta. Minäpä kerron, kuinka siinä käy: NIITÄ EI OLE.

Tämä heinäluomien ja hysteeristen natsi-persujen vouhkaaminen "työpaikkojen viemisestä" on epätoivoista luusereiden vikinää.

Persu/demarisuomalainen "työtön" on lähes aina teoriassakin mahdoton työllistää paitsi erilaisissa suojatyöpaikoissa.

Siinä on nähkää yksi ongelma: Työpaikoissa PITÄÄ TEHDÄ työtä. Valpas LÄSNÄOLO EI RIITÄ. Suomalainen on ay-liikkeen toimesta opetettu työlle/työnantajalle vihamieliseksi, jolloin tällaisen työllistäminen järkevästi on käytännössä mahdotonta.

Katsokaa ympärillenne vatipäät. Ulkomaalaiset tekevät töitä, joihin EI löydy suomalaisia. Onko se nyt niin vaikeata pitää edes silmät auki... Voi jeesus...

Vierailija

että keskustelusta ainoa vatipää löytyy Turun suunnalta olevasta trollista, trolli taas on kuten kaikki tietävät:

"Kirjoitusta, jonka on tarkoitus aiheuttaa kiivaita reaktioita eli fleimejä, sanotaan trolliksi. Yleensä trollaaja esittää jostakin kuumasta, kiistanalaisesta aiheesta äärimmäisen mielipiteen esittäen sen vastustajien kantaa halventaen, positiivisia argumentteja esittämättä.

Usein trolli on tarkoituksellisen naiivi ja sisältää niin monta väärinkäsitystä tai vääristelyä, että liki jokaisen tekisi mieli oikaista edes osa - ja jos oikaisemiseen rupeaa, siitäpä tuleekin vuodatus.

Trollaus on alkeellisimmillaan pelkkää häiriköintiä, johon halutaan muiden vastaavan tuohtuneina.

Käytännössä trollausta voi olla äärimmäisen vaikea erottaa pelkästä syvästä tietämättömyydestä tai tyhmyydestä, joskin säännölliset trollaajat yleensä oppii tunnistamaan..."

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/nyysit/3.4.html#trolli

KK

Ennen viime vaaleja poikkesin kaikkien puolueiden kaupungin osani puolueiden yhdistyskokouksissa. Hgin kaupungin vuokra-asuntoihin asutetaan mamuja. Kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu oli poikennut asukaskokouksessa, demrithan siellä valtaa pitää. Tuli alueyhdistyksen kokoukseen suoraan ja haukkui asukkaat rasisteiksi, kun mm mamujen erikoisetuja oli arvosteltu. Hienossa korttelissa asuva alueen p.j. lienee innokkaimpia mamu-puuhastelijoita. Ei olisi pitänyt äänestää entisiä maalaistyttöjä unelmahöttöä
puuhastelemaan. No ne demarit, joiden napureina on maallemme kallita mamuja vaiennettin.

T.L.

Ihmisiä peloitellaan ja pelot alkavat hallita heitä. Erityisesti Persut ovat harrastaneet tätä poliitkan tekovälineenä ja se on moraalisesti äärimmäisen arvelluttavaa.

Kun kuljen kadulla ja paikoissa, mitä työpaikkoja näen ulkomaalaisten vieneen meiltä. Ei juuri mitään. Asiahan on aivan päin vastoin. Ulkomaalaiset työllistyvät huonosti ja jos työllistyvät, niin niihin matalapalkkaisiin, raskaisiin ja likaisiin pätkätöihin, joita meidän omat sosiaalipummit eivät huoli.

Tämä sinänsä on huollestuttavaa. Syntyykö meille kahdet työmarkkinat? Toiset meille "suomalaisille" ja toiset niille "mamuille". Onko "suomalaiselle" parempi nostaa sosiaaliturvaa, kuin tehdä prekariaattiduunia. Se vasta rasistista ja luokkayhteiskuntaista onkin.

Joten hiukan moniulotteisuutta kehiin tähän maahanmuuttokeskusteluun kiitos. Populismilla ei saa aikaan kuin lisää ennakkoluuloja, turhia pelkoja, syventyviä asennevammoja, jne.

Itse sanon kyllä työperäiselle maahanmuutolle, mutta vain sillä edellytyksellä, että voidaan taata ulkomaalaisten integroituminen meidän työelämään muuallekin kuin ns. roska hommiin. Myös suomalaisten tulee nöyrtyä tekemään roskaduunia. Monia rakenteita pitää uudistaa ja miettiä sitä, miten roskaduunitkin ehkä nähtäisiin arvokkaampina. Kansalaispalkka, tasaverotus, minimiveroraja ja muita malleja tulee miettiä.

Ja vielä kerran kaikki populistit, asia on todellakin niin monimutkainen, että siihen tarvitaan matemaatikotkin avuksi, että saadaan aikaiseksi ihan oikeasti toimiva ratkaisu, eikä mitään Timo Soini takatasku heittoja tähän.

Palkkaliukuja

Itse uskon (huom. uskonasia) siihen että jos otetaan hyvin hallitusti ja vähän kerrassaan maahanmuttajia, yhteiskunta kasvaa omalla painollaan puolin ja toisin.

Toinen mahdollisuus on rojauttaa 100 000 ihmistä laakista keskelle peräpohjolaa ja olla kusessa niitten kanssa.

Niistä sosiaalipummeista....Itse en ole ollut työtönnä sitten vuoden 95, kun pahin lama hellitti. Ihan mihin vaan töihin EN silti mene. Ainakin vielä omat elämäntavat on sen verran terveet että pystyn fyysiseen, joskin kuluttavaan työhön. Niitä töitä on tosin vain rajallisesti niille jotka niihin pystyvät/viitsivät koska koko ajan tehostetaan ja automatisoidaan, sekä tuodaan esim. veljeskansaimme puolelta halvahkoa työvoimaa.

Listaan huvikseni töitä joiden suhteen olen ronkeli:

-Kaupan kassa
-Bussikuski
-Ravintolatyöntekijä
-postinkuljettaja
-Portsari
-Puhelinvaihde
-Marjanpoimija
-Sairaanhoitaja (mietin kyllä lanssikuskin virkaa mutta koulu kestää muistaakseni 3 vuotta, ei olis oikein varaa moiseen.)

En oikein ymmärrä millä logiikalla esim. nuo työt olisivat yhtään sen houkuttelevampia oli kyseessä mamu tai kantis.
Näin niinku omasta näkökulmasta.

Ja jos näillä logiikoin lähdetään liikkeelle, eikö silloin tosiaan tarvita jatkuvasti lisää maahanmuuttajia noihin ammatteihin, siis siten että saadaan vain joku kuka suostuu niitä tekemään?
Tarvitaan siis lisää maahanmuuttajia koko ajan? Koska eivät ne kantiksiksi kasvaneet maahanmuuttajien vesat ole yhtään sen kiinnostuneempia puhelinvaihteen tai postikuskin virkaa toimittamaan.

Jos mennään sinne aivopääoman puolelle eli ihmiset, jotka mieluusti tekävät töitä "huippuosaamisen" aloilla, miten ihmeessä maahanmuuttaja on sen enempää huippuosaaja tai halukas huippuosaajaksi, kuin suomalainen?

Suurin osa maailman ihmisistä ON keskikastia eikä niitä kiinnosta muu kuin kasvattaa kakaransa ja ilmestyä töihin joka aamu raapimaan pallejaan.
Ja mitä mielekkäämmin sen voi tehdä, sen parempi.

Eli kyllä ne kahdet työmarkkinat sieltä tulee kovaa vauhtia.

Kuten sanottua, oma näkokulma, löytyykö virheitä/parannettavaa?

Palkkaliukuja

TARVITAANKO maahanmuuttoa jotenkin erityisesti?

Mitä?

Toki maahanmuuttoa tapahtuu, eipä siinä mitään, mutta onko se itsetarkoitus sinänsä?

Haastanpa nyt tässä jonkun pellen todistamaan sen että tämä ja muut maat tässä maailmassa TARVITSEVAT jotenkin erityisesti maahanmuuttoa.

Maailma ylikansoittuu ja se on fakta.

Olehan ystävällinen ja todista se että maa jossa syntyvyys on vihdoin lähtenyt laskuun, MIKSI on asianmukaista lisätä ihmismäärää täällä?

Paneppa kuule pientä todistetta nyt tähän, kenen etua se palvelee että myös meillä suomessa on tulevaisuudessa 50 miljoonaa ihmistä?

Laita. Keksi. Anna palaa.

Palkkaliukuja

Mennään aakkosiin:

-Miten jatkuva talouskasvu on mahdollinen?

-Siten että on jatkuvasti lisää kuluttajia.

Mikäli väestönkasvu pysähtyy, ei ole taloluskasvua.

(Mieti hetki, onko talouskasvu oikeasti mahdollinen ellei ihmiset synnytä uusia ihmisiä enemmän kuin heitä nyt on, ooonko? vai eikö ole?)

Kelle myyt aina vaan enemmän jos ei ole aina vaan enemmän ihmisiä joille myyt?

Otetaan heitä vaikka väkisin tuhatmäärin. He ostavat, heilä ei liene vaihtoehtoa.

Onko tässä mitään epäselvää?

Palkkaliukuja

Mikä parempaa kuin tukea USKONTOJA?

Uskontohan käskee lisääntymään TÄYSIN ilman kontrollia.

Juuri sitä kulttuuriahan me halutaan tänne, please jees, ei koskaan enää, ei enää ikinä.

Uskonto on lisää ihmisiä jo ylimääräisten päälle, tällä ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa.

Haistatan vitut koraanille ja raamatulle sekä jutkujen mille lie horinoille.

Älä tuo niitä tänne. Älä tee sitä.

Ole mikä olet mutta ole hiljaa.

Toisin sanoen: Anna mun olla niin ei ole mitään ongelmaa.

Mutta tuleppa sen uskontosi kanssa tohon puputtamaan niin voin taata että ainakaan itse en anna armoa, kaikki tääältä joskus lähtee.

Palkkaliukuja

siitä että työperäisen maahanmuuton toteutus käytännössä vaikuttaa vahvasti olevan lähinnä uskomuksen varassa, siis uskomuksen varassa että tänne tosiaan tulee huutava työvoimapula alalle kuin alalle?

Kaikki kunnia ja kumarruset paskaduunia tekeville mamuille, ei siinä mitään että töitään tekevät, mutta tuskin heidän lapsensa tulevat olemaan sen kiinnostuneempia marjanpoimintaan tai ajamaan bussia jakikseen, kuin kukaan muukaan kantis....

Vieras

Vastenmielistä lukea sanasta sanaan massapostitusviestejä eri saiteilta.Herjaaviakin.Muuten Eero on oikeassa.

Vieras

Kolme pointtia:

1. valhe, emävalhe ja tilasto (lue. gallup)

2. Kouluttamaton, kieltä puhumaton ja ystävätön maahanmuuttaja vie suomalaisen työntekijän työn. Eikö vika ole sillon suomalaisessa työntenkijässä, jolle koulutus on kustannettu veronmaksajien rahoilla ja kieli opittu jo lapsena sekä ystäviäkin työmarkkinoilla on.

3. Ay-liike on historiansa aikana saavuttanut paljon tärkeitä etuisuuksia työntekijöille; 8 tuntisen työpäivän, 5 päiväisen työviikon, työturvallisuuden huomattavan parantumisen jne. Nykyinen tendenssi, lisää palkaa vähemmällä työllä ja paremmilla etuisuuksilla, on hinnoitellut suomalaisen työntekijän ulos työmarkkinoilta. Jos paremmin maksetaan tekemättömästä työstä kuin tehdystä, niin kuka hullu sitä työtä silloin tekee. Ahneella on tunnetusti piimäinen loppu.

Lopuksi sitaatti irlantilaiselta näytelmäkirjailijalta George Bernard Shawlta "Demokratia on järjestelmä, joka takaa sen, että kansaa johdetaan tasan niin hyvin kuin se sen ansaitsee". Miettikääpä sitä!

hanari

Eiköhän se ole niin, että kapitalisti luo työpaikat ja kilpaillessaan hyvästä työvoimasta tarjoaa paremmat edut kuin kilpailija. Paperipatruunat perustivat työväenyhdistykset ja lastentarhat ja koulut omille työntekijöilleen. Ei pakon edessä vaan oman etunsa nimissä.

AY-liike pitää yllä työttömyyttä ja vaatii kaupalle, pankeille ja yrityksille rasituksia, mitkä kuitenkin työntekijä maksaa. Koska muita maksajia ei yhteiskunnassa ole. Johtajien palkat ja omistajien osingot ovat hyvin pieni osa kokonaisuudesta. Niistä ei paljon riitä tasajaolla.

salakankee

liikettä emme voi estää joten tänne virtaa jatkossakin Romaniasta monitaitureita osaajia kahvimuki kourassa kerjäämään.
Mille voimme jotakin on tietysti EU-alueen ulkopuolelta tänne tunkevat. Heitä voimme käännyttää, ja sitä pitää tehostaa.
Jos Nokia tarvitsee Intiasta taitavan insinöörin, se on ok, wellcome, jokainen tajuu, mutta...

PaavoL

Höpö, Höpö. Soinin Duki Puolueella on pallohukassa ja räksytys ala-arvoista. Ay-liikkeen tulisi sanoutua selkeästi irti SDP:n tukemisesta ja alettava asiallisesti hoitamaan jäsentensä asioita ja tekemään tosissaan töitä yhteiseksi hyväksi.

Vieras

Tietysti hän on oikeassa...toinen juttu on tämää "työvoimapula", Suomessa ei koskaan ole ollut "työvoimapula", eikä koskaan tulee... fakta on että on 300000työtöntä Suomessa.Järkevä oliis että he saa työ ennenkö tuo ulkomaalta