Maanantai 24.11.2014

”Tv-lupa – mitä kaikkea sillä saakaan”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
15.8.2012 09:00
  • Kuva: Wille Rydman
    Kuva
    Wille Rydman ihmettelee Ylen rahojen käyttämistä kenialaiseen Mannerheimiin.
|

Kokoomuspoliitikko Wille Rydman arvostelee Yleisradion Mannerheim-elokuvaa Puheenvuoro-palvelun blogissaan. Rydmanin mukaan ”yksityinen raha tuskin koskaan tekisi mitään niin älytöntä, että valitsisi historiallisen elokuvan näyttelijät kaikkea muuta kuin historiallisin perustein”.

Rydman toteaa, että Yleisradion kokeilevaksi paljastuneelle, Keniassa kuvatulle elokuvalle olisi vaikea löytää rahoittaja yksityiseltä puolelta.

–Yleisradion sitä vastoin ei tarvitse etsiä projekteilleen rahoittajia, koska veronmaksajien piikki on poliitikkojen siunauksella jatkuvasti avoinna. Se voi tehdä Mannerheimista englantia puhuvan afrikkalaisen ja valita talvisodan kuvauspaikaksi Kenian, jos se Yleisradion mielestä on hauskaa/taiteellista/kantaaottavaa. Taloudellista riskiä ei ole, koska veronmaksaja maksaa, mitä ikinä Yleisradio keksiikään, Rydman kritisoi.

–Kenialaisen Mannerheimin myötä voimme vain todeta: Tv-lupa – mitä kaikkea sillä saakaan!

Helsingin Sanomat tosin kertoo tänään, että koko Suomen Marsalkka elokuvan budjetti on vain 20 000 euroa.

Rydman ei kuitenkaan koe, että kokeellinen elokuva ”häpäisisi” Mannerheimin muistoa.

–Eiköhän Mannerheimin kunnia ole pikemminkin hänen teoissaan kuin hänen etnisyydessään, eikä hänen tekojensa arvoa voi vähentää tai tahrata hullunkurisinkaan taideperformanssi.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Arto Heikinaro

Mikään ei oikeuta käyttämään Mannerheimin nimeä ja elämänkertaa tämmöisessä afrikkalaisessa hottentotti pilassa, ei edes edullinen hinta. Tämä on räikeätä Mannerheimin perinnön mustamaalausta, jopa sanan varsinaisessa merkityksessä. Ja budjetti ei sitten ole muuten 20000 euroa. Vai kuvitteleeko joku, että afrikkaan lennellään ilmaiseksi ja kaikki suunnittelutyö ja käsikirjoitustyö olisi ilmaista talkootyötä.

Saamani tietojen mukaan tämän afrikkaprojektin kokonaiskustannus on 1,8 miljoonaa euroa. Veronmaksajien YLE-veroilla näes on maksettu tämän rikollisen idean suunnittelu lukuisine palavereineen, sitten pitää kustantaa edestakaiset lentomatkat, hotellit, palkat ja päivärahat kuvausryhmille, tuottajille, ohjaajille, puvustajille, kuvassihteereille, kamarakalustolle ja ties mille tuonne hottentottien maahan.

On rikollisen tarkoitushakuista harhaanjohtamista puhua jostain pienestä 20000 euron budjetista, kun tosiasiassa verorahoja käytetään 1,8 miljoonaa euroa kokonaisuudessaan.

Ja kaiken lisäksi minulle on kerrottu, että tämän projektin järjestäjät ovat ilkkuen nauraneet Mannerheimille ja Suomen sotien veteraaneille. Mutta mitä kokoomus hallituspuolueena aikoo tehdä tämän hottentottiprojektin suhteen. Kokoomuksella on Ylen hallintoelimissä olevana vaikuttajana täysi mahdollisuus estää tämä projekti ja erottaa projektin keksijät.

Pekka Sevanto

Juuri näin, kuin Arto Heikinaro kirjoitti.

Tämän aamun Iltalehdessä julkaistiin YLEn pääjohtajan, Lauri Kivisen haastattelu. Hän sanoi mm. "Ilman riskiä ei synny taidetta, ilman riskiä ei mennä eteenpäin.". Siis, Lauri Kivnen hyväksyy Erkko Lyytisen "taiteen". YLE on valitettavasti jo vuosikymmeniä ollut erilaisten huuhaa-taiteilijoiden elatuspaikka. Olisikohan nyt korkea aika lopettaa se?

Lauri Kivisen kommentti herättää myös muutamia kysymyksiä:

- Voiko YLEn uutisiin ja ajankohtaisohjelmiin luottaa? Jos niissäkin otetaan riskejä ja tehdään taidetta samalla, kun ollaan välittävinään uutisia ja tietoa ajankohtaisista asioista.

- Ensi vuonna voimaan tuleva YLE vero poistaa kansalaisilta ainoan todellisen vaikutusmahdollisuuden YLEn tuotantoon, koska YLE vero kerätään aika tarkkaan kaikilta. Tämän jälkeen YLE saa tuottaa mitä roskaa, vääristelyä ja saastaa siellä halutaan tehdä. Parlamentaariset valvontaelimet ovat vuosikymmenien aikana osoittautuneet täysin hampaattomiksi.

Jotain tarttis tehdä.

Yksinkertaisin ratkaisu olisi se, että YLEn kanavat maksukortin taakse. Sen jälkeen homma olisi oikeudenmukainen ja se, joka haluaa maksaa YLEn tuotannosta, ostaa kortin ja katselee YLEn tuottamaa "taidetta".

Pekka de Groot

Ihan Villelle ja muille tiedoksi, että yksityinen raha on rahoittanut vaikka minkälaisia, enemmän tai vähemmän vääristelyjä historiallisia elokuvia jo vuosikymmenien ajan. Heti kättelyssä tulee mieleen U-571, Vihollinen porteille, Patriot (tai melkeinpä mikä tahansa Gibsonin historiallinen kuvaus), Gladiaattori...

Taitaa nyt olla enemmän kiinni siitä, että käsittelyssä on suomalaisten ikoni Mannerheim. Minusta Marski on sen verran omillaan toimeen tuleva kaveri, että kestää kyllä kepeästi tällaisen taiteellisen näkemyksen. Odotetaan nyt rauhassa, minkälainen tuotos sieltä tulee, ennen kuin teilataan.

Asko Niskala

Juuri näin! Myötäloukkaantujia tulee riittämään. Myötäloukkaantumisessa ilmiönä on jotain yhteistä kiihkomuslimien, äärikristittyjen, diktaattorien palvonnan ym. kanssa: loukkaannutaan sellaisten puolesta, jotka meidän loukkaantumistamme ja mahdollisesti kostoamme tarvitse. Varsinkaan kaikkivaltiaan jumalan kohdalla. Diktaattorien (kuten Hitlerin ja Stalinin) kohdalla ehkä on toisin: ihmisenä he saattavat nähdä jopa tarpeellisena myötäloukkaantumisen vastustajien löytämiseksi. Mannerheim ei mainitsemiini lokeroihin mahdu. Hän oli kiistatta suurmiehiämme, eikä yksi elokuva hänen asemaansa horjuta. Sen sijaan elokuva saattaa paljastaa meissä ihmisissä pienuutemme ja sen, ettemme sittenkään pysty näkemään Mannerheimin elämässä kannaltamme olennaista... Suurta sotilasta ja näkijää, jota Stalinkin arvosti.

Ismo Aaltonen

Mutta kun olisi edes yksi kunnollinen elokuva Mannerheimista... Luulen, että suurin osa tähän elokuvaan negatiivisesti suhtautuvista on vain ihan yksinkertaisesti pettyneitä. Voisihan tuo olla vaikka Martti Ahtisaaren tarinaa kertova teos, ja silti harmittaisi, jos taas kerran "tuhlattaisiin" hyvä tarina sekoiluun. Yle olisi voinut nyt osoittaa rohkeutensa oikein kunnolla, ja tehdä vastaavan teoksen vaikka Hella Wuolijoesta, mutta oman synkän menneisyyden kohtaaminen lienee liian vaikeaa.

Petri Suomi

Niimpä. Kun aikoinaan kuulin TV:n katselun Suomessa muuttuvan verolliseksi kaikille. Vaikka ei omista telkkaria tai katselee muita kaupallisia kanavia ja kuuntelee radiosta aivan muuta kuin YLE:a, on maksettava vero. Kirjoitin tästä tekstin paikallislehteen Espanjassa, jossa ei ensin edes uskottu, että olen tosissani. Kerroin myös, että digitaalisen jakeluverkon omistaa (silloin) ranskalainen yritys, eikä suinkaan YLE, sain taas uusia kyselyitä. Espanjassa ei ole TV-maksua.

Tällä foorumilla ehdotin, että siitä pitääkin maksaa mitä katsoo, koska tällaiset pakkoverot antavat vapaat kädet YLE:lle tuottaa aivan mitä sattuu, kun piikki on auki.
Kun MTV3 ja muutkin toimijat saisivat oman osuutensa verosta, niin tilanne olisi toinen. He eivät saa. Nyt YLE toimii omilla ehdoillaan radiossa, televisiossa ja netissä.
Radiossa, netissä ja televisiossa kaikki muut yrittäjät joutuvat haalimaan sponsorit tai tehdä talkoilla tappiota.

YLE on tehnyt valtaisat nettisivut, joihin se saa apua meiltä veronmaksajilta. Se on selkeästi sillä alueella, jossa muilla ei ole mitään mahdollisuuksia kilpailla.

Sitten se tuottaa, kun kaupalliset eivät kykene, leffan Mannerheimista Keniassa. Tuollaiseen olisivat kaupallisetkin toimijat taatusti kyenneet, mutta heillä on tulosvastuu tekemisistään. YLE:lla ei ole. Mannerheim ansaitsee paremman elokuvan , vaikka en tietenkään ole tuota kenialaisversioa nähnyt. Tuskin tulen sitä katsomaankaan. Marskin muisto on niin merkittävä, että sitä ei voi millään toteuttaa missään muualla kuin Suomessa ja hyvien suomalaisten näyttelijöiden ryydittämänä.
Historia olkoon käsikirjoituksena.

Tätä minä jotenkin jo aavistinkin.

Erkki Penttinen

Yle ja suomen oikeuslaitos ovat molemmat samalla tasolla.Molemmat ovat sisäänlämpiäviä
mätäpaiseita joita tämä tyhmä kansa ylläpitää .Hupi-ohjelmia tehdään vain sillä perusteella että ne naurattavat vain tekijöitä koska kansahan ei enää ymmärrä heidän kannanottojaan ohjelmien teossa.Etelä-suomessa ei ole enää yhtään sellaista radiokanavaa jota eläkeläinen enää viitsisi kuunnella.Suomessa kaupallinen radiokanava perustetaan niin että mennään kirpputorilta ostamaan vanhat lähetyslaitteet ja 10 halvinta vanhaa äänilevyä
jonka jälkeen valitaan lähiöravintolan äänekkäin rääväsuu muijja sinne ohjelman vetäjäksi
ja toiminta voi alkaa ja menestys on taattu.Valitut 10 levyä soi ensimmäiset 3 vuotta jonka
jälkeen soittojärjestystä hieman muutetaan ja toiminta on taattu.Eikö nykytekniikalla olisi
mahdollista sellaiset digiboksit joihin voitaisiin ostaa ohjelmakortteja eri kanaville esim.
10/20/50 tuntia jolloin raha todella menisi sinne kenen ohjelmaa katsot.Jos kanavasi suoltaa
täyttä paskaa niin ilmeisesti rahantulokin lakkaa kun ei ole tällaisia pakollisia tv lupamaksuja

Jaakko Järvensivu

Niin - kysehän on siis taiteenlajista, elokuvasta, jossa käsikirjoittajan ja ohjaajan valitsemin keinoin pyritään tuomaan esille erilaisia- usein yllättäviäkin tulkintoja tutuistakin teoksista tai hahmoista. Dokumentit ovat asia erikseen - ja kyllähän nekin ovat tekijänsä tulkintoja aiheesta - ja voivat sisältää fiktiivisiä elementtejä.

Mervi Luhtanen

Tuntuu siltä, että tekele kuvaa enemmän vasemmiston sielunmaisemaa kuin Mannerheimia. Siinä mielessä se pitää ehdottomasti nähdä ja jättää provosoituminen sikseen, sillä mitäpä muuta tämä on kuin julkisin varoin tehty provokaatio yli puolelle Suomen väestöstä.