Uusi Suomi / Näkökulmat Lauantai 13.3.10 Aseta US kotisivuksi

Iivi Anna Masso: Ilmaisuvapaus ja monikulttuuritaide

Ilmaisuvapaus ja monikulttuuritaide
Julkaistu: 15.2.2009

Tänä vuonna täyttyy 20 vuotta Salman Rushdieen kohdistuneesta tappokäskystä. Vuosipäivä on herättänyt länsimaissa mielenkiintoisia keskusteluja monikulttuurisuuden ja ilmaisuvapauden kehityksestä viimeisten vuosikymmenten aikana, ja myös arvo-universalismin mahdollisuudesta.

Suomessa nämä keskustelut näkyvät vähän, ja täällä monikulttuurisuuspolitiikka seuraa nyt Länsi-Euroopan parinkymmenen vuoden takaista linjaa, joka on monin paikoin, etenkin Britanniassa ja Hollannissa, julistettu epäonnistuneeksi jopa sen aiempien puolestapuhujien taholta. Uskonnon perusteella eroteltuja uimahallivuoroja ja muita erottelevia ”monikulttuuriratkaisuja” seuraa idea jakaa erillisiä taideapurahoja vähemmistöjen edustajille ja ”monikulttuurisuuden” edistämiseksi, ikään kuin vähemmistöjen edustajat eivät voisi osallistua maamme kulttuuri- ja taide-elämään samoilla ehdoilla maan enemmistön kanssa.

Taustalla on tuttu ajatus, että oikea suomalaisuus edellyttää syntyperäisyyttä ja geenejä - Blut-und-Boden, kuten idea alkuperäisesti ilmaistiin. Geneettisesti ”toiset” saavat yhteiskunnalta erityisalmuja. Politiikka jatkaa linjaa, jonka mukaan vähemmistöt ovat erityissuojelun alaisia ja samalla erilleen lukittuja, pysyvästi ja olennaisesti erilaisiksi leimattuja, ja sen vuoksi myös väistämättä syrjittyjä.

Kaikki vähemmistöjen edustajat eivät ole innostuneita ideasta. Jopa hanketta varten luodun ”monikulttuurijaoston” johtaja Umayya Abu-Hanna kutsuu hankkeen perusajatusta ”vääräksi ja leimaavaksi”. Irakilaissuomalainen taiteilija Adel Abidin pelkää, että ”monikulttuuriapuraha” vahvistaa maahanmuuttajien ulkopuolisuuden tunnetta. Saamelaistaiteilija Suvi West pitää hanketta muuten hyvänä, mutta ihmettelee, miksi saamelaiset vähemmistönä ”niputetaan maahanmuuttajien ja siirtolaisten kanssa”.

Tämä on tärkeä kysymys. Samalla tavalla kuin saamelais- tai romanivähemmistön edustajaa harmittaa yhteen niputtaminen maahanmuuttajataustaisten vähemmistöjen kanssa, länsimaisia tai suomensukuisia maahanmuuttajia saattaa suututtaa yhteenniputus kaukaisemmista kulttuureista tulleiden siirtolaisten kanssa, siirtolaisia pakolaisten kanssa, toisen polven maahanmuuttajia uusien tulokkaiden kanssa ja niin edelleen. Toisaalta suomensomalilaista taiteilijaa ehkä harmittaa, jos monikulttuuriraha meneekin hänestä melko paikalliselta vaikuttavalle inkeriläistaiteilijalle. Kuuluuko toisen polven suomenvirolainen tai puoliksi puolalainen suomalainen vähemmistöihin? Joutuuko vähemmistökulttuurin edustaja esittämään näkyvästi “omaa” kulttuuriaan vai voiko hänkin taiteilla vapaasti, riittääkö monikulttuuristipendin saamiseksi pelkkä kulttuuritausta?

Julkaisemisen peruuttamiseen riitti yhden länsimaisen akateemikon arvio, että teos on ehkä ”loukkaava”.

Lokerointi vaatii rajanvetoja, jotka vain kasvattavat henkisiä ja sosiaalisia muureja ihmisryhmien väliin. Ihmetystä herättää myös “monikulttuurisuuden” ja “kulttuurien välisen vuorovaikutuksen” edistäminen vähemmistöapurahojen päämääränä. Jos somalitaiteilijan tasokas projekti sisältää uskontokriittisen elementin, joka suututtaa hänen taustaryhmänsä konservatiivisempia edustajia, tai rakkaustarinan, joka uhmaa yhteisön perhearvoja, hylätäänkö projekti oikeanlaisen monikulttuurisuuden vastaisena? Entä jos venäläismaahanmuuttajan performanssi kuvailee hänen kotimaansa poliittista sortoa tavalla, joka ei edistä maidemme välistä ystävällistä vuorovaikutusta? Kuka päättää, ja millä perusteella, minkälainen taide “edistää monikulttuurisuutta”?

Brittikirjailija Kenan Malikin mukaan Rushdien fatwan tärkein seuraus on se, että fatwan viesti on sisäistetty länsimaissa niin voimakkaasti, ettei fatwoja enää tarvita: sensuroimme itse itseämme. Hän vertailee ”Saatanallisten säkeiden” kohtaloa viime vuonna kohua herättäneen ”Medinan jalokiven” kohtaloon: kun edellisen kustantaja piti kirjan kauppojen hyllyissä tappouhkauksia ja murhiakin uhmaten, jälkimmäisen julkaisemisen peruuttamiseen riitti yhden länsimaisen akateemikon arvio, että teos on ehkä ”loukkaava”.

Rushdie oli ”Saatanallisia säkeitä” kirjoittaessa jo niin menestynyt kirjailija, ettei tarvinnut apurahoja, mutta teoriassa on kiinnostava kysymys, olisiko intialaissyntyisen Rushdien islamin taustoja teologisesti epäkorrektisti pohdiskeleva teos voinut saada monikulttuurisuuden edistämiseen tarkoitettua vähemmistöapurahaa, varsinkin jos sen aiheuttamat reaktiot olisivat olleet etukäteen tiedossa? Voisiko vastaava teos saada vähemmistöapurahaa nyt Suomessa? Jos monikulttuuriapurahat eivät ole tarkoitettu nykyajan Rushdieille, vaan sovinnaisen monikulttuurisuuden edustajille, miten käy taiteen roolille totuttujen käsityksien kyseenalaistajana ja ajatuksien herättäjänä?

Kulttuurirelativistit kutsuvat sananvapautta länsimaisen kulttuurin ominaispiirteeksi, jonka kunnioittamista ei voi vaatia muilta mailta ja kulttuureilta. Malikin esiin tuoma ”fatwan sisäistäminen” on johtanut ajatteluun, ettei tabujen vapaan tutkiskelun oikeus ole kovin olennainen kulttuurin piirre edes länsimaissa – tärkeämpää on olla loukkaamatta ketään ja edistää ”vuorovaikutusta” vapaaseen ajatteluun vähemmän suopeasti suhtautuvien ”kulttuurien” kanssa.

Rushdie on esimerkillinen vähemmistön edustaja, joka pohtii vähemmistökulttuureja yleisinhimillisestä, kosmopoliittisesta näkökulmasta. Hän puolustaa universaaleja arvoja sen perusteella, mitä ihmisissä on yhteistä. Hän kertoi äskettäin Columbian yliopistolla keskustelutilaisuudessa, että kaikkia ihmisiä yhdistää esimerkiksi se, että ihminen on kielellinen olento – kieli on meissä kaikissa olemassa jo geneettisenä mahdollisuutena. Kun ihminen on olemukseltaan ”kielieläin”, joka on geneettisesti kykenevä kielelliseen itsetutkiskeluun, kielenkäytön ja ajattelun rajoitukset ovat rajoituksia ihmisyyttä ja ihmisluontoa vastaan. Siksi kielellisten oikeuksien puolustaminen ei ole vain jonkun kulttuurin etuoikeus, vaan se on ihmisen perustavanlaatuisen ihmisyyden puolustamista. Ilmaisuoikeus on ensisijaisesti yksilön oikeus, yhteisöjen ”ääni” muodostuu yksilöiden välisestä vapaasta vuoropuhelusta.

Sama koskee myös visuaalista taiteellista ilmaisua. Ihmisten lokerointi kansallisuuksien muottiin ja monikulttuurisuus poliittisena normina rajoittavat ihmisen luovuutta. Luovuus on yleisinhimillistä, ja aina viime kädessä yksilöllistä, vaikka näkökulmat vaihtelevat kulttuurisista ja muista lähtökohdista johtuen. Yksilöllisten tyylien moninaisuutta ei tulisi rajoittaa supistamalla ihmisiä kulttuuriensa edustajiksi – tämän ovat muut osoittaneet virheillään, joista meillä on mainio mahdollisuus oppia.

 
 

Tähän näkökulmaan liittyvät asiasanat

 
 
 

Kiitos Iivi hyvästä

Kiitos Iivi hyvästä kirjoituksesta. Tämä Valko-venäjä kakkonen tarvitsee hieman ulkopuolista näkövinkkeliä. Omalta väeltä on näissä asioissa mopo lähtenyt totaalisesti näpeistä.

Minusta Iivi on omaa

Minusta Iivi on omaa väkeä.

Eliökunta tunnustaa tarkat reviirit ilman turhaa väkivaltaa

[orig. sunnuntai, tammikuu 06, 2008]
Reviirien ja rajojen avaaminen sekoittavat veren, kulttuurit ja vallan

(EU- Schengen avasi uusia maita vapaan tarkastamattoman liikkumisen helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi)

[ ... Pääministeri Vanhanen julisti Tallinnassa uuden liikkuvuuden alkaneen, kun mm. Eesti liittyi Schengen-alueeseen. Nyt vaihtuvat Suomen ja Eestin välillä työ, vapaa-aika, tavarat ja rikokset helpommin ja nopeammin kuin aiemmin ... ]

Ihmisten ja eläinten yhteisöt ovat kuitenkin kaikkinensa täynnä rajoja - niin heimollisina, suvullisina kuin alueellisina. Rajat ovat tehdyt turvaksi aina jotakin vastaan. Raja on merkki uuden vaikutusvallan alkamisesta. Suomen ja Venäjän raja on vedenjakaja, jossa kohtaavat uskonnot, kulttuurit, tavat, politiikka ja kauppa.

Tällä kertaa

jutustelustasi jäi hieman pohjaa pois, kun et aloittanut Aatamista ja Eevasta.
Muuten esitit ansiokkaasti, että suomalaisten sukutaulut löytyvät sieltä syvältä Siperian metsäseudulta, mongolien jurtan savuissa tihrustaneilta intiaaneilta.
Nyt kun lähemmin ajattelen, minäkin luulen, että suomalaisissa on jotain navajo tai huron-intiaanien näköä enemmän kuin Viron kautta tullutta eurooppalaista solakkaa suurisilmäistä muotoa, jota esimerkiksi A.I. Masso edustaa.
Suomalaiset ovat oikeastaan se kirjavin lisä eurooppalaiseen kulttuuriin.

Mitäs me intiaanit

Olisipa hupaista todella omistaa annos aitoa intiaanigeenistöä germaaniroinan lisäksi.

http://www.youtube.com/watch?v=eaQW5jWMu8Y

Tekstiäsi lukiessa

luulin ensin, että luen omaa kirjoitustani, jota sinä lainaat. Mutta sitten huomasin, että sinä kirjoitat paremmin ja perusteellisemmin kuin minä.
Joka tapauksessa - mielenkiintoista. Kiitoksia, Iivi-Anna Masso.

Oikein

Juuri näin. Kulttuurirelativismi epäonnistuu liiallisessa innokkuudessaan suhteellistaa kaikkea ja ennen kaikkea yhteismitallistaa mitä hyvänsä millä hyvänsä mielivaltaisella perusteella. Kulttuurirelativismi ei puolusta ihmisyyttä vaan jonkinlaista halpaa eksotiikkaa.

Uhhuh.

Jempartaatti tapailee:

"Juuri näin. Kulttuurirelativismi epäonnistuu liiallisessa innokkuudessaan suhteellistaa kaikkea ja ennen kaikkea yhteismitallistaa mitä hyvänsä millä hyvänsä mielivaltaisella perusteella. Kulttuurirelativismi ei puolusta ihmisyyttä vaan jonkinlaista halpaa eksotiikkaa."

Olisin voinut vaikka vannoa, että [kulttuuri-]relativismissa on nimenomaan kyse yhteismitallisuuden kiistämisestä. Toisin sanoen väitetään, että jokin, tässä tapauksessa suljetun kielen kaltainen "kulttuuri", ei vertaudu muihin vastaaviin muuten kuin ilmeisesti itse kulttuurina olemisen logiikan kautta. Ainoa mitallistava tekijä on "kulttuuri".

Samalla se, että toteat, ettei kulttuurirelativismi "puolusta ihmisenä olemista" tarkoittaa nimenomaan sitä, että kulttuurirelativismilla pyritään haastamaan sellaiset yleisinhimilliset ihmisenä olemisen kriteerit kuin mitä esimerkiksi ensimmäisen sukupolven oikeuksia painottava ihmisoikeuksien luenta painottaa. Kaikkea ei siis suhteuteta toisiinsa, vaan kulttuurin jäsen suhteutetaan otaksuttuun kulttuuriinsa.

Ja tämä täsmennys ei ole kulttuurirelativismin puolustus. Se on lähtökohta sen kyseenalaistamiselle.

***

Iivi Massolla on viime aikoina kirjoitellut paljon sellaista monikulttuurisuuskritiikkiä, jonka allekirjoitan mielelläni. On nimittäin tärkeää tehdä pesäero kovasti yleistyneeseen laitaoikeistolaiseen monikulttuurisuusretoriikkaan.

Juuri näin

"Kaikkea ei siis suhteuteta toisiinsa, vaan kulttuurin jäsen suhteutetaan otaksuttuun kulttuuriinsa."

Toi on tietty puhdashenkisempi lähtökohta mutta edelleen täysin väärin. Eikä tuo toteudu käytännössä näiden ihmisten mielissä koska heidän koko paradigmansa on pelkkää suhteellisuutta sen itsensä takia, mikä laillistaa minkä tahansa rinnastuksen ja yhteismitallisuuden samalla. Toisin sanoen ne on eräänlaisia terroristeja.

Maassa maan tavalla tai maasta pois...

Hyvä ja mielenkiintoinen artikkeli. Olen itsekkin pohtinut samoja teemoja ja varsinkin Jylland Postenin tapauksessa jouduin pohtimaan asiaa erittäin vakavasti (koska työskentelen Tanskalaisessa yhtiössä ja toiminta-alueemme kattaa myös lähi-itää.

Kun kulttuuri aiheuttaa yhteentörmäyksiä ja sen (pilapiirroksen) kerrannaisvaikutukset olivat hurjia, niin silloin tajusin konkreettisesti, että PUHEET monikulttuurisesta yhteiskunnasta ovat pilvilinnoja.

Valitettavasti ei voi olla millään tasolla hyväksyttävää alistua täällä islamilaiseen maailmankuvaan! Kyllä esim. suomeen muutavat islaminusoiset saavat vapaasti harjoittaa uskontoaan mutta meidän sääntöjen, lakien ja tapojen mukaan. Jos haluaa harjoittaa omaa radikaalioppiaan, niin sitä pitää harjoittaa siellä missä se hyväksytään.

Samoin tämä yhteiskunnan harjoittama "paapominen/tuputtaminen" on väärin. Se, että tulee jostain muusta kulttuurista ei voi olla peruste millekkään rahanjakamiselle tai erityisoikeuksille (esim. julkiset uimahallivuorot on jaettu uskontoon perustuen) Ainoa kriteeri pitää esim. taiteessa olla taiteen taso.

Tanskalainen sivistymättömyys vetää koko Pohjolan barbariaan

Ehdotan, että Jyllands Postenin kulttuuritoimitus vangitaan epäiltynä kansanryhmää vastaan kiihottamisesta ja uskonrauhan loukkaamisesta sekä tuodaan Helsinkiin tai Teheraniin tuomittaviksi.

Tanskalaiset provosoivat ja sitten kun saavat 1 000 000 000 muslimia kimppuunsa alkavat vaatia NATO:n 5. artiklan perusteella suojaa sekä Euroopan unionilta poliittista tukea heikentäen hyvinvointia Euroopan unionissa ja myös kaikissa Pohjoismaissa.

Tanskalainen sivistymättömyys pohjautuu kristillisdemokraattiseen eli kokoomuslaiseen hallituspohjaan, jossa kahdella prikaatilla ja yhdellä ulkomailla toimivalla pataljoonalla esitetään jonkilaista kulttuurista suurvaltaa.

Ei ihme, että meillä ruotsalaisilla on ollut niin monta sotaa Skåneta juuttien kanssa.

Historian saatosta

Ja hänen armonsa Clas Fleming kaatui laivassaan tankalaisten harhaluotiin armon vuonna 1644.

Olkoon taivas hänen sielulleen armollinen huolimatta siitä,että hän toimitutti joukottain Värmlandin suomalaisia Amerikkaan, jotka ennen pitkää kävivät, kertoman mukaan, intianien kanssa turkiskauppaa saunanlauteilla. Niinhän sitä mahdollisten kaukaisten sukulaisten kesken...

Armo intiaanien osalta jäi lopulta kyllä lyhyeksi.

Historian saatosta

Intiaanien osalta armo jäi lyhyeksi, ja nyt höpsistit ovat ajamassa suomalaisia alas historian jätemyllystä...

Sananvapaus ja vastuu

Mielestäni on hieman harhaanjohtavaa tulkita Rushdien saama fatwa ja toisaalta Jyllands Postenin pilakuvien aiheuttamat protestit osaksi samaa (islamin sananvaputta kieltävää) ilmiötä.

Rushdien saama fatwa kun tuli iranilaiselta uskonnolliselta (ja poliittiselta) ns. auktoriteetilta, ja ylivoimainen enemmistö islaminuskoisistakin lähinnä kohautti sille olkapäitään tai oli suoraan moista tuomiota vastaan.

Sen sijaan Jylland Postenin pilakuvat julkaistiin aikana, jolloin länsimaat olivat hyökänneet Irakiin ja Guantanamon leiri oli perustettu, ihmisiä trokattiin ympäri maailman salaisiin vankiloihin ja pidätettiin mielivaltaisin perustein.

Moni islam- ja/tai arabitaustainen koki itsensä suoraan uhatuksi jo pelkästään syntyperänsä vuoksi, ja pilakuviin reagoi protestoiden moni sellainenkin, joka ei sinänsä vastusta kulttuurinsa kriittistä tarkastelua, saati sananvapautta.

Mielenkiintoisia väittämiä

"Mielestäni on hieman harhaanjohtavaa tulkita Rushdien saama fatwa ja toisaalta Jyllands Postenin pilakuvien aiheuttamat protestit osaksi samaa (islamin sananvaputta kieltävää) ilmiötä.

Rushdien saama fatwa kun tuli iranilaiselta uskonnolliselta (ja poliittiselta) ns. auktoriteetilta, ja ylivoimainen enemmistö islaminuskoisistakin lähinnä kohautti sille olkapäitään tai oli suoraan moista tuomiota vastaan.

Sen sijaan Jylland Postenin pilakuvat julkaistiin aikana, jolloin länsimaat olivat hyökänneet Irakiin ja Guantanamon leiri oli perustettu, ihmisiä trokattiin ympäri maailman salaisiin vankiloihin ja pidätettiin mielivaltaisin perustein.

Moni islam- ja/tai arabitaustainen koki itsensä suoraan uhatuksi jo pelkästään syntyperänsä vuoksi, ja pilakuviin reagoi protestoiden moni sellainenkin, joka ei sinänsä vastusta kulttuurinsa kriittistä tarkastelua, saati sananvapautta."

On mielestäni erittäin harhaanjohtavaa väittää noinkin vankkoja mielipiteitä ilman viitteitä tai muuta dataa väitteidensä perusteeksi. Eli pistäpä SHADE hiukan lähteitäsi tulemaan, niin saamme arvioida kommenttisi merkityksen.

Heippa, 'vieras'. Kirjoitin

Heippa, 'vieras'.

Kirjoitin näkemykseni asiasta, ja ihan yleiseen uutisvirtaan nuo perustuvat.

Fatwan julisti Ajatollah Khomeini aikoinaan. Iran oli ainoa maa, jossa moinen julistettiin.

Postenin pilakuviin sensijaan regoitiin mellakoilla lukuisissa maissa ja esim. lukuisissa blogeissa käsiteltiin asiaa melko monelta kantilta.

Tämä on mielipidepalsta, eikä tieteellinen julkaisu, jossa tarttee kaivaa lähteet kaikkeen. Kaiva itse, mikäli asia todella kiinnostaa.

Kiitokset erinomaisesta

Kiitokset erinomaisesta kirjoituksesta.

Ehdotus:

Tämä kirjoitus juonnoksi 17.2. TV2:n MaMu-ohjelmaan !

Hyvän tahdon lähettiläät virastoissamme

Ministeriöitä ja laitoksia kansoittavat "edistykselliset" kukkahattutädit luulevat tekevänsä hyvää kun tekevät pahaa.
Hyvä kirjoitus!

Monikulttuurisuus on loputon ristiriita.

Mielestäni keksittyä termiä - kotouttamista, pidetään varsin naiivisti ohjenuorana aina sosiaalisten tukien jakoon asti.
Täysin erilaisesta kulttuuriympäristöstä tulleiden kotouttaminen, mitä se sitten onkin, voi kestää satoja vuosia ja monia sukupolvia, ja onnistumisesta ei ole varmuutta sittenkään.
Esimerkiksi Englannissa, Tanskassa ja Hollannissa on maahanmuuttajien kotouttamista harjoitettu jo monia sukupolvia, ja silti Lontoon pommittajat olivat toisen ja kolmannen sukupolven maahanmuuttajia, joten ainakaan heidän kohdallaan ei voi puhua mistään kotouttamisen onnistumisesta. Sama pätee Tanskan ja Hollannin maahanmuuttajien eräisiin aluesiin, jonne edes taksit eivät uskalla ajaa.
Kotouttamisajatuksen takana on hurskas haavekuva täysin erilaisista oloista tulleiden ihmisten sopeutumisesta suomalaiseen yhteiskuntaan, mutta haavekuvaksi se myös jää, sillä mikään kansallisuus ei halua kokonaan luopua omasta identiteetistään, johon kuuluu oma kieli, tavat ja uskonto.
Sopeutumismahdollisuudet ovat suorassa yhteydessä lähtö- ja kohdemaan samankaltaisuuteen.
Jos kulttuurierot ovat kovin suuret, kotouttamista poliitikkojen haaveilemassa mielessä tuskin tulee tapahtumaan koskaan.

Monokulttuurisuus

Suomen vahvuus on aina ollut monokulttuurisuus. Olemme pystyneet sulattamaan tänne tulijat alkuperäisväestöön. Jopa savolaiset ovat sopeutuneet, venäläisistä ja ruotsalaisista puhumatakaan.

Joissakin yliopistopiireissä olen havaitsevanani tällä hetkellä Iivin mainitsemia monikulttuurisuus ideoita, jotka levitessään aiheuttavat kyllä päänvaivaa tulevaisuudessa. Täytyy vain toivoa, että ne jäävät tutkijankammioiden sisälle aiheuttamatta sen enempää vahinkoa.

Balttilaisuus on uhka

Suomen ensimmäinen monikulttuurisuusuhka on natottuminen, lännettyminen ja balttilaistuminen Puolan, Latvian, Liettuan ja Viron kaltaiseksi reunavaltioksi, joka on lännen vasalli, mutta jolla ei ole enää puolutuskykyä kuin kahdeksi tunniksi tai kahdeksi päiväksi.

Itsenäisen valtion tulee kyetä panemaan vastaan ainakin kaksi viikkoa ennen kuin Euroopan unionin komissio ja ministerineuvosto ehtivät juhlalounaalle päättämään ankarista lausunnoista, joita päästetään lehdistötiedotteina Interfaksiin ja CNN:ään.

Suomen pitäisi tehostaa kulttuuriponnisteluja Viron kansan eheyttämiseksi ja Viron nostamiseksi balttilaiselta tasoltaan ensiluokan pohjoismaaksi.

Ensiluokan pohjoismaa?

Perusifrastruktuuri myyty ulkomaille, elintarvikeomavaraisuus menetetty, perusteollisuuden ja sen mukana työpaikkojen liputtaminen ulos, täysi riippuvuus ulkomaan viennistä ja pikku hiljaa koko itsemääräämisoikeuden siirtäminen epädemokraattiselle EU-hallinolle... Aika luokattomalta pohjoismaalta tuo kyllä kuullostaa!

Monokulttuurisuus

Kannattaisiko tutustua Suomen historiaan, kun puhut savolaisten sopeuttamisesta suomalaiseen yhteiskuntaan. Tämä osoittaa suurta tietämättömyyttä.

Kuka sulautuu ja mihin?

"Suomen vahvuus on aina ollut monokulttuurisuus. Olemme pystyneet sulattamaan tänne tulijat alkuperäisväestöön."

Siis maahanmuuttajat ovat sulautuneet mihin kulttuuriin? Hämäläisten maanviljelijöiden kulttuuriin? Vaikko ruotsinkielisen 1800-luvun eliitin kulttuuriin? Jos vastaus on jälkimmäinen, nimenomaan suomalaiset, kansa, on aina sulautunut ulkoa tuotuun kulttuuriin, joskin joitain alkuperäisiä traditiota, kuten juhannus tai joulu on kyetty säilyttämään.

Yhteisöt ovat aina olleet monikulttuurisempia ja alttiimpia vuorovaikutukselle kuin usein ymmärretään. Ongelmia syntyy, kun saadaan idea kansasta ja sitten jotkut päättävät suhtautua tähän ideaan fanaattisesti. Puolin jos toisin.

Silti - toiseus ja sen idean ylläpitäminen synnyttää kitkaa.

Aikajanaa

"Siis maahanmuuttajat ovat sulautuneet mihin kulttuuriin? ..."

Eiköhän tio ole aika selvää, jos on joskus viitsinyt pitää koulun historiantunneilla korvanasa auki ;) Aikajana on aloitettava lappalaisista, ... jne. Kukin tulija on tuonut oman mausteensa suomalaisuuteen.

Suomi ei ole ollut vieraanvarainen maa, kun tänne on yrittänyt hyökätä. Sen ovat kokeneet niin viikingit kuin venäläisetkin. Sagat kertovat yhä kuolleista kuninkaista ja museot sotasaaliksi saaduista neuvostoliittolaisita lipuista. Kun tänne on tullut ystävällisissä aikeissa kauppamies, on hänet aina otettu vastaan.

Suomalaisuutta ei kannata hävetä. Se joka tänne tulee, sopeutuu.. Samalla he tuovat jotain uutta suomalaisuuteen. Viidenkymmenen vuoden päästä tiedetään, mitä esimerkiksi somalikulttuurista on jäänyt osaksi suomalaisuutta. Liika ymmärtäminen ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin.

...ja idässä sopeuduttu jouluun, kekrihän

se siellä se alkuperäisempi juhla olisi niin Savossa kuin Karjalassa. Sitä vietettiinkin ahkerasti aina kansakoulujen ja nuorisoseurojen tuloon asti, jolloin opetettiin, että olette samoja suomalaisia kuin muutkin ja nyt vietetään joulua. "Yhtenäinen" Suomikin koostuu itse asiassa ainakin kahdesta maasta ja kansasta: Lännestä ja Karjalan perillisistä.

Loistavaa

Loistava kirjoitus. Vielä kun tämä saadaan suuren kansan tietoisuuteen, ollaan matkalla kohti realistista käytäntöä kulttuurivouhotuksessa.

Ei suomalaisuus geenejä edellytä

"Taustalla on tuttu ajatus, että oikea suomalaisuus edellyttää syntyperäisyyttä ja geenejä - Blut-und-Boden, kuten idea alkuperäisesti ilmaistiin."

Eivät virolaiset ole sekundaugreja suomalaisiin verrattuna siksi, että heihin on lorahtanut karjalaisiakin enemmän venäläistä verta ja leväperäisyyttä, vaan siksi, että he ovat baltiansaksalaisen kartanotalouden ja neuvostokasvatuksen tuloksia. Virolaisten vammaisuus Suomessa on kulttuurista, ei geneettistä. Joissain virolaisissa on myös germaania mukana niin kuin parhaissa länsisuomalaisissa.

Virolaisten ongelma on siinä, että neuvovat suomalaisia lännettymään, mikä ei ole suomalaiselle ylennys niin kuin kokoomuslaiset luulevat, vaan alennus pohjoismaalaisuudesta ja suvaitsevasta sivistyksestä Baltian tasolle, reunavaltioksi sille tasolle, jossa saksalaiset paronit ja venäläiset kommunistit ovat kasvattaneet orjasieluista porukkaa. Totuus Virostakin on Etelä-Viron maaseudulla eikä pelkästään Tallinnassa.

Suomessa ratkaisee kulttuuri. Suomen pääesikunnan tiedustelupäällikönkin sukunimi päättyy kirjaimiin -off.

Edelleenkin suosittelisin IAM:lle tutustumista Etelä-Pohjanmaan kauppaneuvoksiin ja tutustumaan suomalaisuuteen vaikkapa Suomen Keskustan ja Perussuomalaisten piirissä tai vaikkapa kysymällä joltain Imatran terästehtaan tai Raahen terästehtaan vasemmistodemarilta tai kommunistilta, mitä suomalaisuus todella on.

Helsingissä pääsee vääriin käsityksiin suomalaisuudesta, koska Helsinki ei ole Suomea, vaan Länsi-Eurooppaa.

tapionevan ugrilaiset

"Eivät virolaiset ole sekundaugreja suomalaisiin verrattuna siksi, että ..."

Siinä taas heiluu sanan säilä niin hienoin kaarin, että äkkinäisempi voisi erehtyä luulemaan kirjoittajan tietävän asiasta jotakin.

No, itse asiassa kummatkaan, virolaiset tai suomalaiset, eivät ole priima- kuin sekundaugreja. Eivät nääs ole ugreja ollenkaan.

(Ugrilaiset kielet - kuten unkari - ovat se suomalais-ugrilaisten kielten TOINEN haara - se, johon suomi ja viro eivät kuulu.)

Kantauralilaiset

Ei ole oikeastaan muita kuin ugrilaisia. Käsite "suomalais-"urgrilainen on samankaltainen sepite kuin Ruotsi-Suomi. Ei mitään Ruotsin ja Suomen valtioliittoa ole ollut olemassa, vaan Ruotsin kuningaskunnan KAHDEKSAN itäistä maakuntaa.

Hupaisaa

Siinä taas tapio_o_neva pätee asioissa, joita ei ymmärrä.

Ugrilainen, suomalais-ugrilainen, Ruotsi, Ruotsi-Suomi

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalais-ugrilaiset_...

Tätä nationalistista nimittelyä on jatkunut toista vuosisataa valtioprogandaksi.

Monikulttuurisuudesta piti keskustella

Taas käskyläiseltä meni puurot ja vellit sekaisin. Epätoivoisesti yrittää paikata töppäystä toisella.

Samaa kantaa: fennomanistinen nimitys

Suomessa humanististen tieteiden teko on valtiopropagandaa heiveröisen autonomian ja vahvan kansallisvaltion puolesta. Tämä tarkoittaa heimoyhteiskunnasta siirtymistä kansallisvaltioon.

Helsinktalinn

Joo eikös hels/tall aijota tehdä kaksoiskaupunki ja tunnelikin piti virolaisten mielestä rakentaa.
Sähköähän jo viedäänkin ja uusi satojamiljoonia maksava päiväunissa.

Etelänaapurin menttaliteetti noin yleensä on TeeOn kuvausten mukainen.

Massoakin on täällä Helsingin yliopistossa yritetty käännyttää suomalaiseksi
mutta eipä ole sinimusta väri lähtenyt.

kyllä suomalaisilla kulttuuria omasta takaa saunakulttuuri ja jumakulttuuri esimerkiksi.

Tallinnalainen on länsieurooppalainen

Tallinnalainen on länsieurooppalainen hansalainen, joka ei Kustaa Vaasan pakkoperustuttamassa Helsingissäkään helposti alistu Pohjan poroksi eikä suomalaiseksi juntiksi.

Suomalaisen ja virolaisen ero on siinä, että Helsingin herra saa olla varuillaan herravihaisten talonpoikien, maalaisliittolaisten, maakuntakokoomuslaisten ja perussuomalaisten varalta. Lisäksi Suomessa on ollut aluepolitiikkaa.

Virossa politiikan dynamiikka on jälkineuvostoliittolainen ja perustuu koviin ytimiiin eli siihen, että virolainen Etelä-Viro on kuin venäläinen Itä-Viro.

Virossa on kansallinen koheesio vielä verovaroin rakentamatta ja segregaatio kukoistaa.

On tietenkin aivan oikein, että virolaiset kostoksi panevat venäläisiä alta lipan, mutta se, että suomalaisia Suomessa pannaan alta lipan, aiheuttaa tietysti ansaittuja reaktioita.

Ei ku

Virolaiset on venäläistettyjä entisiä Saksalaisten maaorjia.
Tästä kumpuaa se menttaali, joka lahden toisella puolella on korvien välissä.
Mennee sukupolvi ennenkuin löytyy se uusi virolainen ihminen.
Vaatii pitempää itsenäisyyttä luoda kansallinen identiteetti ja sivistys.

Virolaisten onnettomuus ei toki ole heidän syytään

Ei ole virolaisten itsensä syy eikä heidän ugrilaisten geeniensä syy, että heillä on parempaa maatalousmaata kuin jossain kitu-Savossa. Viro on germaanien ja slaavien välisellä valtatiellä niin kuin Puola.

Virolaiset eivät olisi millään voineet estää joutumistaan ensiksi tanskalaisten saaliiksi ja sitten baltien saksalaisritarien suupalaksi sekä maaorjiksi.

Kun tästä venäläiset virolaisia vapauttelivat, tuli sitten toinen mörkö, Neuvostoliitto, joka turmeli kansan, tai ainakin kaupunkilaisten, sielusta lopunkin.

Nyt sitten virolaisilla on lahjanaan neuvostomentaliteetti, joka edellyttää venäläisten sorsimista joka mahdollisessa käänteessä liberaalikokoomuslaisen minäkuvan luomiseksi, jonka suurin rentunruusu on Waffen-SS:n kunnioitettavien veteraanien rehabilitoiminen kansallissankareiksi, vaikka Viro määrittyi vapaussodassaan eikä Saksan miehittämänä 1941-1944.

Ei Mutta

Rajanaapureitamme emme voi valita mutta tapa jolla naapurisuhteita hoidetaa voimme vaikuttaa.
Viro nyt on ollut läpikulkumaa mennetullen ja se näyttää vaikuttavan politiikkaan ja suhtautumiseen viron venäjänkielisiin.
Hyvä että virolla on Ameriikka ja nato ystävänä voi nokitella venäjälle jos hätä tulee Nato tuo joukkonsa maahan puolustamaan pientä sorrettua kansaa.
Miehittäjiökä ei suinkaa vaan....

Risteytystä

Vastaavasti voidaan sanoa suomalaisten olevan ruotsalais-venäläisen satavuotisten hapatusten ugrilais-kielinen kulttuuriristeytys.

Eikä itsenäisyyskään ole ollut kovin pitkä. Pelkästään Suuri-Ruhtinaskunta on ajallisesti hyvin lähellä.

Pientä oikaisua Seppoilmarille

Kirjoitit mm: "Sähköähän jo viedäänkin ja uusi satojamiljoonia maksava päiväunissa".

Suomesta katsoen sähköä päin vastoin ostetaan jatkuvasti Eestistä ja nimenomaan tuontia varten 350 MW:n kaapeliyhteys rakennettiin. Varmemmaksi vakuudeksi voit tutustua muuhunkin Suomen ja naapurimaiden väliseen sähkökauppaan reaaliaikaisesti tuolla sivulla:
http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/sahkomarkkin...

Tätä kirjoittaessani Suomeen tuotiin sähköä 351 MW Eestistä, 1.437 MW Venäjältä ja samalla Suomesta vietiin Ruotsiin 1.135 MW ja Norjaan 26 MW.

Kaikenlaisia ajatuksia voi toki heitellä, mutta villeimpien perusteleminen voi tökkiä.

Kiitoksia oikaisusta

Olisiko se sitä palavaakiveä jolla se 351MW tuotetaan vai kynttilänvalossako nesiellä etelässä nyhjää.
Se vironsähkö on siis tuontitavaraa halpaa? luultavasti tarpeellista ei.
Palavalla kivellä tuotettua sähköä ei pidä tuoda suomeen wattiakaan.

Tvaaralle.

T. Vaaralla on ilmeisiä vaikeuksia hahmottaa, millaista on suomalainen kulttuuri. Asiantilan korjaamiseksi on onneksi saatavilla opas, Maamme-kirja, josta käy ilmi, mikä on suomalainen kulttuuri.
http://fi.wikisource.org/wiki/Maamme_kirja

Eikös Topelius ollutkaan

Eikös Topelius ollutkaan suomalainen ruotsinkielinen kirjailija?

Ei siinä sinänsä ole mitään ongelmaa, mutta kyse on nimenomaan esimerkistä, joka todistaa maamme oletetuua "monokulttuurista" luonnetta vastaan. Tätä pidän rikkautena.

Lisäksi en pidä Topeliuksen Runebergin ja kumppaneiden tekstiä sen ihmeempänä kuin muutakaan tuotettua tekstiä. Sillä on motiivinsa, taiteelliset ulottuvuutensa, ansionsa sekä heikkoutensa, kuten tekstillä yleensä.

Ei näitä ole mitään syytä kanonisoida, vaikka arvokasta kulttuurihistoriaa ovatkin.

Topelius oli suomenmielinen suomalainen

"Eikös Topelius ollutkaan suomalainen ruotsinkielinen kirjailija?

Ei siinä sinänsä ole mitään ongelmaa, mutta kyse on nimenomaan esimerkistä, joka todistaa maamme oletetuua "monokulttuurista" luonnetta vastaan. Tätä pidän rikkautena."

Ruotsinkieltä käytettiin suomalaisen kansan sorron välineenä. 1800-luvulla kietokoulua korkeampi koulutus oli monopolisoitu ruotsinkieliseksi.

Sakari Topeliuksen isän äidinkieli oli vielä suomi. Hän itse halusi, että hänen sukupolvensa olisi viimeinen, joka kirjoittaisi eli joutuisi kirjoiuttamaan ruotsiksi.

Aika mennyt ei palaa

Eikä sitä kannata jäädä kaipailemaan. Topeliaaninen unelma auvoisesta Suomesta oli vain haave jo silloin kun Topelius siitä kirjoitti ruotsiksi. ("Maamme-kirja" on Paavo Cajanderin suomennos.)

Meillä täällä Stadissa on nykyään kännykät ja internetit. Osan niistä ovat jopa ulkomaalaiset keksineet. Ei suljeta ikkunoita sinne päin.

Mitä tulee monikulttuurisuuteen, pitkän ajan strategia on sulauttaa tulijat valtaväestöön. Niin täällä on tehty ainakin viimeiset 9000 vuotta. Suomalaisten geenit ovat 3/4 länsieurooppalaisia, vaikka kieli on enimmäkseen idästä.

Upeata analyysiä

Kommenttini menee kylläkin jo sanotun toistoksi, mutta on onniteltava Uutta Suomea, joka on löytänyt kolumnistikseen Iivi Anna Masson.

Hän kuuluu niihin kirjoittajiin, joiden seuraavaa juttua jää jo odottamaan.

Syyt ja seuraukset

Ei kai monikulttuurisuuden syy ole sen tavoite vaan maahanmuuton seuraus.

Tästä seuraa helposti ennakoivat ongelmat, jotka joko pystytään ratkomaan osaltaan heti. Osan ongelmista hoitaa vasta aika - jos sekään.

Monikulttuuri

Suomi on aina ollut monikulttuurinen maa. Esim. saamelaisilla on erilainen kulttuuri kuin meillä karjalaisilla. Romaneilla ja Närpiön ruotsalaisilla ei ole mitään yhteistä. Mutta nykyään kun puhutaan monikulttuurista sillä tarkoitetaan ainoastaan islaminuskoisia maahanmuuttajia. Vikka Suomessa on ollut islaminuskoisia 1800-luvulta lähtien (tataarit) niin nämä viimeisten vuosien aikana Suomeen muuttaneet ovat saaneet aikaan omituisia reaktioita yhteiskunnassa. Omat uimahallivuorot, suvivirret pois kouluista, betoniporsaat pitää poistaa jne.. Suurin osa näistä ehdotuksista ovat tulleet suomalaisten suusta, ei maahanmuuttajien. Elikkä vaikka maahanmuuttajat haluaisivat sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan, kukkahatut eivät eivät salli sitä heille. He haluavat pitää heidät erilaisia eksoottisina kotieläiminä, joiden päätä he haluavat silittää.

Sikalinja - Tallinnassa puluja

Tallinnassa on betonikyyhkysiä, ei betoniporsaita.

Omaperäistä

Olisiko vallan ainutlaatuinen innovaatio.
Vientinäkymät lienee valtaisat ja viron ulkomaankauppa kukoistaa.
Suomen nokia kalpenee tämän tuotteen rinnalla kun betonikirjekyyhkyt vievät viestejä maailmanääriin.
Googlea ei enää tarvita joutaa mennä nurin.

"Romaneilla ja Närpiön

"Romaneilla ja Närpiön ruotsalaisilla ei ole mitään yhteistä."

Onhan nyt sentän mm. sama kansalaisuus ja passi. Närpiöläisten lipusta en ole yhtä varma kuten en kielestäkään. Murretta ymmärtänee vain toinen närpiöläinen.

Monikulttuurisuus on siis lähempänä kuin aavistetaankaan.

Toistoja

Poisto

"Romaneilla ja Närpiön

Toisto

hapankaalikuva

Kuule Iivi - vaihda tuo hapankaaliylenkatsekuva pois. Se on tismalleen samanlainen kuin katsoisit kaupan hyllylle unohtunutta eltaantunutta makkaraa - ja sinä katsot siinä meitä lukijoita.

Muutenhan se sopii hyvin tyyliin - se kun on nimittäin pääkaupunkilaisten eritysiesti naisten hyvin vallitseva perusilme - sellainen henkinen ja sosiaalinen ilmaus sille että jos ei ole hartioita niin on ainakin kyynärpäät.

hesalaisen naisen päiväkirjasta .." aamulla laitoin meikit naamaan ja vedin hapankaali-ilmeen kasvoilleni ja lähdin töihin"...

Ootkos joku makunen vai?

Annetaan nyt vaan kirjoittajan pitää sitä kuvaa esillä mitä hän itse haluaa, ei tämä sentään mikään missikissa ole, vaikka sinun kaltaisesi sitä ehkä kuvittelevatkin.

Jos näyttää samalta kuin teikäläinen oman sivustonsa kuvassaan, on ehkä viimeinen muita neuvomaan...;)

käsitys joka ei tule kestämään kriittistä tarkastelua

" miten käy taiteen roolille totuttujen käsityksien kyseenalaistajana ja ajatuksien herättäjänä? "

Tuo lause on moninkertainen itsepetos ja typeryys joka ei tule kestämään kriittistä tarkastelua alkuunkaan - etenkään sen suhteen mitä se heijastaa yhteiskunnasta.

Palaan myöhemmin asiaan niin kulttuurin syvyyden korkeuden, luovuuden ja sen psykologian kuin yhteiskuntajähemettyneisyydenkin - jumakekkula, yhteiskunta käsite pitäisi oikeastaan korvata käsitteellä yhteiskuntajähmettyneisyys - näkökulmasta.

Olkaahan kirjailijat varuillanne...hehee

Liika holhoaminenkin tuhoaa

Saamelaisten erityiskohtelu tuottaa jatkuvasti lisäongelmia Lappilaiseen todellisuuteen. Osa nuorisosta pitää täysin itsestään selvänä,että heitä täytyy suojella, vaikka heillä on jo nyt enemmän kuin tavallisella massaan kasvaneella ja itseään muista erottamattomalla.
Heidän taiteilijansa saavat avustuksia sekä vain heille suunnatuista tuuteista että kaikille suunnatuista. Kukaan ei ole suhteellistanut näitä lukuja realistisesti. Tilastoja ei ole tehty tai julkistettu, vaikka kyse on taiteen tuottamisesta eikä elinkeinosta. Ei ole ihme jos kasvaa sukupolvi,joka kuvittelee säätelevänsä maailman muotitalojakin ja Jakutialaisen muinaisuuden symboleita.
Me todellakin voimme holhota kokonaisia kuuttuureita pilalle.
Saamelaisten kieli on kaunista, mutta sitä ei voi muut heille antaa, vaan heidän on itse ja omassa keskuudessaan säilytettävä sitä niin pitkalle kuin voivat ja toisaalta lakata pakottamasta ulkopuolisia oman kielensä omaksumiseen.

Hyvä

Tämä on kyllä yksi alkuvuoden parhaimpia ja älykkäimpiä kirjoituksia joita olen lukenut. Hyvää työtä, Iivi, jatka samaan malliin.

Jos tämä ylistetty "monikulttuurisuus" on niin valtavan

ihanaa, miksi Euroopan monikulttuurisimmasta maasta, eli Britanniasta, yrittää poistua jopa 4000 ihmistä viikossa?
http://www.express.co.uk/posts/view/15642/4,000-pe...

Kotiinpalaajat

Puolalaiset palaavat kotiin joukolla työttömyyttä pakoon.

Puolalaiset palaavat

eteläafrikkaan?

Jokaisella on oikeus valita

Jokaisella on oikeus valita maa, jossa asua. Toisille sopii Britannia, toisille Sudan. Jos ei ole tyytyväinen Suomeen ja siihen, että tänne muuttaa ulkomaalaisia, voi muuttaa vaikka Pohjois-Koreaan.

Eli kysymys on

väestönvaihdosta halipusipuolueille myötämielisempään suuntaan, ja paskat suomalaisista itsestään.
Tämä selvä.

Jokaisella oikeus valita?

"Jokaisella on oikeus valita maa, jossa asua. Toisille sopii Britannia, toisille Sudan. Jos ei ole tyytyväinen Suomeen ja siihen, että tänne muuttaa ulkomaalaisia, voi muuttaa vaikka Pohjois-Koreaan."

No ei ole. Jokainen itsenäinen maa päättää kenen se sallii saapuvan ja asuvan kyseisessä maassa. Ei sitä maahanmuuttaja itse päätä.

Sen takia rajoja on joskus jouduttu hitusen vahtimaan.

Maasta voi toki muuttaa pois ihan silloin kuin haluaa, jos joku muu maa nyt huolii.

Jokaisella oikeus valita?

"Jokaisella on oikeus valita maa, jossa asua. Toisille sopii Britannia, toisille Sudan. Jos ei ole tyytyväinen Suomeen ja siihen, että tänne muuttaa ulkomaalaisia, voi muuttaa vaikka Pohjois-Koreaan."

No ei ole. Jokainen itsenäinen maa päättää kenen se sallii saapuvan ja asuvan kyseisessä maassa. Ei sitä maahanmuuttaja itse päätä.

Sen takia rajoja on joskus jouduttu hitusen vahtimaan.

Maasta voi toki muuttaa pois ihan silloin kuin haluaa, jos joku muu maa nyt huolii.

"Virolaisten ongelma on

"Virolaisten ongelma on siinä, että neuvovat suomalaisia lännettymään, mikä ei ole suomalaiselle ylennys niin kuin kokoomuslaiset luulevat, vaan alennus pohjoismaalaisuudesta ja suvaitsevasta sivistyksestä Baltian tasolle, ..."

Jos tapio o neva nyt ottaa suotimet silmiltään, niin hän saattaa havaita, että
a) asia ei ole virolaisille mikään "ongelma"
b) islamin ja sharia-lain edessä rähmällään olon kritisointi ei ole kehoitusta "lännettymiseen"
c) SE monikultturismin ilmentymä, jota suomalaiset monikultturistit nähtävästi kannattavat (ja jota Iivikin kritisoi), ei ole onnistunut Euroopassa missään. Ei missään. tapio on hyvä ja laittaa esimerkkejä, jos väittää muuta.

Kiitos Iivi hienosta kirjoituksesta. Sopisi loistavasti 17.2. Maahanmuutto-illan alustukseksi TV2:een kuten tällä jo joku ehdottikin.

Kiitos, Iivi Anna Masso

Iivi Anna Masso kirjoittaa taas täyttä asiaa. Hänen terve järkensä ja kykynsä kiteyttää monia suomalaisille kipeitä asioita, on ansainnut suosionosoituksia seisaalleen nousten. Ei auta kuin toivoa, että Astrid Thors, Tuija Brax ja Erkki Tuomioja ja kumpp. ehtisivät typerien ja loukkaavien rasismisyyttelyjensä lomassa lukea koko kirjoituksen vähintäänkin kahteen kertaan.

Rumpu paukkuu ja pata porisee !

Ruokalistalla lähetyssaarnaaja.

Leikin loppu

Toistot,poistot, ruokalistat ja porinat. Alppikengistä jäljet vain jää. Kaikki käy, mutta saisko olla jälkiruokaa?

Asiallinen kirjoitus

Asiallinen kirjoitus, jota vihervasemmiston mielestä tietenkin täyttää rasismin tunnusmerkistön. Maahanmuuttokriittisyyshän on rasismia tämän päivän Hesarin mukaan, sivu D3.

Ongelmahan ei ole maahanmuutto sinänsä, eikä edes nk. monikulttuurisuus. Ongelman muodostavat islaminuskoiset maahanmuuttajat (tai maahantunkeutujat, miten vain). Ja kyllä näin on saatava suomessa sanoa ilman että joku entinen punikki tai nykyinen itupäähörhö rääkyy fasismia ja rasismia kurkku suorana.

Minulle riittää

Suomalainen kulttuuri kotimaassani.

Jos haluan "kulttuuririkkautta" niin matkustan ulkomaille. Ruotsissakin voi jo olla kuin Marrakeshin torilla.

Kaikki nämä matkat teen omalla kustannuksellani minkä vuoksi edellytän, että suomalaista kulttuuria ihannoivat tulevat tänne myös omalla kustannuksellaan eikä meidän verovaroillamme!

Tuskin kukaan tänne

Tuskin kukaan tänne kulttuurin takia haluaa.Syy voi olla viehättävässä vieraan varaisuudessamme.

Suomalaiseksi tuleminen vaatii kompassia,riippuu täysin mistä ilman suunnasta on tulossa,Lännestä tulevat ovat paluumuttajia 300 vuoden takaa ja idästä ja etelästä tulevat ovat kadottaneet kykynsä olla suomalaisia yhdessä sukupolvessa.

Paluumuuttajat ja virolaiset

Paluumuuttajien on vaikea yhdessä sukupolvessa kasvaa oikeiksi suomalaisiksi ja vaikeaahan tuo tuntuu olevan eurottuneilla lännettyneillä rähmällään olijoilla. Kun Neuvostoliitosta päästiin eroon niin tuli Eurostoliitto ja sama matelu jatkuu, tosin sillä erotuksella, ettei Euroopan unionilla vreaalivoimaa.

Omien asioiden hoitaminen on vaikeaa, kun kollaboraattorikokoomuslaiset innostuivat 1990-luvulla vasemmiston ja laitavasemmiston 1960-luvun internationalismista.

Jos on 300 vuotta ulkomailla, on kyllä melko vaikea olla ulkomaalaistumatta. Monet eurooppalaiset ovat olleet vähemmän aikaa Yhdysvalloissa kuin karjalaiset ja savolaiset Venäjällä.

Sama menettelytapa

Minusta tässä koko monikultturalismissa näkyy sama naivistinen näkemys kaikkien ihmisten hyvyydestä, kuin näissä entisissä sivistyneistön kommunismin haihattelijoissa. Toimintatavatkin ovat samat, eli kaikkialle julkisuuteen pitää saada samaa mieltä olevia veljiä ja siskoja, jotta tyhmää kansaa voidaan valistaa aatteeseen ja oikeaan ajatteluun. Nyt kun julkisuuteen on päässyt vääränlaisia mielipiteitä omaavia ihmisiä, on kova tarve leimata näitä ihmisiä pahoiksi rasisteiksi, siis nykyajan riistoporvareiksi.

Törkyliberaalit ja riistoporvarit

Suomessa on kaksi vaihtoehtoa: törkyliberaalit ja valesuvaitsevaiset svenskafolkpartistit ja sitten punaniskat maahanmuuttajavihaajat.

Näin kahden harhaoppien harjoittajaryhmän välillä kunnon suomalainen joutuu luovimaan.

Monikulttuurisuus on taakka.

Se ei ole mikään rikkaus missään, vaan pelkkä riesa ja rasite.
Kielimuuria, väärinkäsityksiä, ymmärtämättömyyttä, sopeutumattomuutta, syrjäytymistä, eristäytymistä, kapinointia, mielenterveyshäiriöitä, rikollisuutta, suvaitsemattomuutta, ristiriitoja.
Puolin ja toisin.

Tuota kaikkea edustaa monikulttuurisuus.

vaikeasti hahmotettava asia ja paljon erilaisia näkökulmia

Esimerkki

Pakkosopeuttaminen ei onnistu. Erilaisuutta tarvitaan, mutta turha paapominen ärsyttää, kuten Iivi Anna Masso ansiokkaassa artikkelissaan totesikin.

Naapuristossamme on parisenkymmentä vuotta pitänyt kahvilaa pakistanilainen Ansu, mukava mies. Hänen oli aikoinaan pakko muuttaa pois kotikylästään paetakseen pakkoavioliittoa. Hänen synnyinseudullaan myös miehet ovat kauppatavaraa sukujen sopiessa asioista.

Monien vaiheiden jälkeen Ansu päätyi Suomeen, opiskeli kielen, oli vaikeuksissa Eila Kännön maahanmuuttopolitiikan kanssa ja selvisi karkoitukselta. Ahkeruudella ja säästäväisyydellä hän sai hankittua pienen lounasravintolan, joka sai nopeasti hyvän maineen ja kanta-asiakkaita. Sana levisi ilman kotouttamistukia, hyvä ruoka ja ystävällinen palvelu riittivät.

Lopulta rahaa oli riittävästi perheenjäsenten kustantamiseksi Suomeen. Kaikki ovat nyt töissä, maksavat veronsa ja elävät normaalia elämää suomalaista kulttuuria kunnioittaen mutta silti omia tapojansa vaalien. Perhe on täysin integroitunut osaksi sisäsiittoista Töölöä, jossa pitkätukkainen mies on mummoille kauhistus ulkomaalaisesta puhumattakaan.

Ei tarvittu kotouttamista tai veronmaksajia. Naapuri on kelpo uudisraivaaja, joka ei ghettoutunut pierunhajuisten sosiaalitanttojen hoteisiin. Käykää joskus ohikulkiessanne katsomassa Ravintola Falafel, Caloniuksenkatu (jotain). Hyvää safkaa varsin edullisesti.

Esimerkkejä tuhansia

Kiitos Ansu-esimerkistä. Tällaisia ihmisiä on Suomessakin tuhansia, ehkä kymmeniä tuhansia, mutta kukaan ei suostu puhumaan heistä. Tietenkään, koska he eivät sovi monikultturisteille, koska ovat liian hyvin sopeutuneita, eivät vaadi erityiskohtelua. Mutta eivät he tietystikään sovi myöskään monokultturisteille, koska nämä haluavat puhua vain ongelmamamuista.

Miss sie tarviit oikein hyvää miestä?

Smedsin Tuntematon Kansallisessa näytti tietä oikeaan monikulttuurisuuteen taiteessa, kun Rokkana oli mustahko näyttelijä.

Hyvin näytelty

Smedsin Tuntematon Kansallisessa näytti tietä oikeaan monikulttuurisuuteen taiteessa, kun Rokkana oli mustahko näyttelijä.

Joopa joo ja hyvin tuo Tampereella syntynyt Henry Hanikka näytteli.

ruotsinsuomalaiset (ml iirokoppinen

ruotsinsuomalaiset (ml ahvenanmaalaiset),

Tarkoitat kai suomenruotsalaisia?

Ruotsissa on sekä ruotsinsuomalaisia että suomenruotsalaisia eli siis
ruotsinsuomenruotsalaisia.

Taas hyvä kirjoitus Massolta!

Asiat eivät silti tästä taida parantua, sillä Suomi on hyväuskoisten hölmöjen maa (vrt. Hollanti).

Erinomainen kirjoitus.

Erinomainen kirjoitus. Onkohan muuten meillä otettu lainkaan muiden maiden kokemuksista oppia, vai keksitäänkö pyörää uudelleen? On ikävä ajatella, että meillä tehtäisiin samoja virheitä, joista muualla on opittu. Kysymyksessähän ovat ihmiset, eivät koe-eläimet.

Ongelman juuri taitaa olla...

...julkinen raha. Kotoutumis- ja sosiaaliavustukset pois ja otetaan tänne vain sellaisia tulijoita, joilla on työpaikka valmiina. Näin kulttuuri kehittyy luonnostaan ihan itsensä näköiseksi, eikä sitä "monikulttuuria" sitten tarvitse veronmaksajien rahoilla (ja heiltä kysymättä) keinotekoisesti luoda.

Valmis paikka

Missä niitä työpaikkoja valmistetaa, valmispaikkavalmistamossako.
Suomeen voisi niitä tuoda kun valmistyöpaikoista alkaa olla huutava puute.
Pakolaisvalmistamot kyllä pyörivät täysillä ja pakolaisvalmistamojen valmisteita tulee maahan jatkuvasti.
Tarjonta ja kysyntä eivät kohtaa.

"Entinen" Stalinisti Leif

"Entinen" Stalinisti Leif Salmen tivasi: "koska Suomi on ollut monokulttuurinen?"

Minä kysyn: koska Suomi on tarvinnut massiivisia kotoutusjärjestelmiä omankielisine opettajineen, tulkkeineen jne?

kiitokset

Herranjestas kun oli hyvä artikkeli. Mistä johtuu että tällähetkellä Suomen parhaat äyköt taitavat olla Virolaista alkuperää, viittaan tietenkin Sofiin ja Iivin, ei siis pahalla teille, vaan Suomalasille

Pitäisikö Iivinkin

Pitäisikö Iivinkin lähteä takaisin sinne mistä on tullut?

Tämä kiteyttää hyvin aiheen

Näinhän siinä käy kun maahanmuuttaja astuu "suvaitsevaisen" varpaille, se pieni karvainen rasisti nousee "suvaitsevaisen" sisältä ja osoittaa mamulle hänen oikean asemansa...;)

Ja sitten "suvaitsevainen" jatkaa taas omaa moraalisäteilyään....

No comment

EU:n "tiedottamis"-kustannukset vuodessa noin 2410 miljoonaa €. (englanniksi)
http://arirusila.wordpress.com/2009/02/01/e-24-bn-...

Psykologinen sodankäynti (wikipedia artikkeli, lyhyt)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykologinen_sodank%C...

Alankomaiden alasajo - Hyväuskoisten hölmöjen maa (paljon tekstiä)
http://sceveseliunts.blogspot.com/2007/01/eka-post...

Jo 80- ja 90-lukujen vaihteessa...

... muistan nähneeni brittiläisessä vasemmistolehti New Statesmanissa kirjoituksen, jossa pohdiskeltiin, että kun "muslimiyhteisö" on jotakin mieltä, niin ketkä tuota muslimimielipidettä edustavat ja ovatko kaikki muslimit varmasti samaa mieltä "muslimiyhteisön edustajien" kanssa. Eli ei niitä monikulttuurisuuden ongelmia ole vasta ihan äskettäin havaittu.

Mutta nykyäänkin tuntuu usein olevan niin, että monikulttuurisuus tarkoittaa käytännössä pilarisoitumista, klikkiytymistä - sitä että yksilö joutuu pysyttelemään omassa yksikulttuurisessa pilttuussaan, vailla mahdollisuutta ottaa vaikutteita muista kulttuureista ja kenties jopa luopua siitä kulttuurista, jonka piiriin on sattunut syntymään mutta jossa ei välttämättä viihdy.

Hieno kirjoitus

Kommentit vain ovat typeriä. Miksi pitää inistä virosta tai suomenruotsalaisista, kun kyse oli post-modernista politiikasta.

Virolaista politiikkaa

Virolaista politiikkaa voidaan vanhakantaisen kansallisvaltioidentiteetin rakentamiseksi edistää postmodernein ja modernein keinoin. Postmodernia Virossa on NATO:n peruskirjan ulkopuolinen toiminta ja Internet-innostus, mikä on erittäin hyvä asia ja vanhakantaista se, että Viron itsenäisyyttä tulkitaan länsiukrainalaiseen tapaan sankarillisuudella Waffen-SS:n palveluksessa - ja vain venäläisten kiusaksi - Neuvostoliitolle kostamista varten.

Viro on Keski- ja Etelä-Virossa, virompi on Tallinnan seudulla ja Venäjä on Itä-Virossa. Viron ideologia perustuu, ei venäläisten ja saksalaisten tappamiseen Suomen ja Puolan tapaan silloin kun nämä hyökkäävät, vaan vinoiluun syyttömille jälkipolville.

Kun Suomi liittyy NATO:on kielipolitiikka voitaisiin panna Viron NATO-malliin ja lopettaa suomenruotsalaiset. Näin Suomi luopuisi ihmisystävällisestä rähmällään olosa ja ryhtyisi päättäiseen eurososialidemokraattiseen linjaan partikularististen kansallisjäänteiden kitkemisessä eurohyvinvoinnin puolesta.

Sivumennen kysyen

Kirjoitit: "Viron ideologia perustuu, ei venäläisten ja saksalaisten tappamiseen Suomen ja Puolan tapaan silloin kun nämä hyökkäävät, vaan vinoiluun syyttömille jälkipolville".

Milloinkas Saksan joukot ovat viimeksi hyökänneet Suomen valtiota vastaan?

15.9.1944.operaattio tanne

15.9.1944.operaattio tanne ost.

Outoa tietämättömyyttä liikkeellä

Vuosien 1944-45 aikana Saksan joukot ovat viimeksi hyökänneet Suomen valtiota vastaan! Etkö tätä ole tiennyt?

Paljon porua, mistä?

Rahaa voivat hakea kaikki suomalaiset taiteilijat, jos projekti liittyy jollakin tasolla monikulttuurisuuteen. Tulevaisuus näyttää mihin rajat vedetään. On turhan hätiköityä alkaa tuomitsemaan, ennenkuin nähdään mitä edes tulee tapahtumaan. Jaosto on tarkoitettu kaikille taiteilijoille, ei pelkästään maahanmuuttajille.

Valtiolla on ollut samankaltainen monikulttuurisuutta tukeva jakoperuste jo aiemminkin olemassa, uusi jaosto toi saman asian näkyvimmin julkisuuteen, nähtävästi tarjoten samalla monikulttuurisuuskriitikoille oivan aseen agendalleen.

"Suomessa nämä keskustelut näkyvät vähän, ja täällä monikulttuurisuuspolitiikka seuraa nyt Länsi-Euroopan parinkymmenen vuoden takaista linjaa, joka on monin paikoin, etenkin Britanniassa ja Hollannissa, julistettu epäonnistuneeksi jopa sen aiempien puolestapuhujien taholta."

Monikulttuurisia tapauksia

Vuonna 2002 sai Australian Pohjoisessa territoriumissa 50-vuotias aborigin Jackie Pascoe 24 tunnin vankilatuomion 15-vuotiaan tytön kiddnappauksesta ja raiskauksesta. Tuomari ilmaisi hämmästyksensä siitä, että Pascoeta ylipäänsä syytettiin teostaan. Tyttö oli aborigin, Pascoelle luvattu, ja tiesi tulevan kohtalonsa.

Kaliforniassa ryösti ja raiskasi venepakolainen maahanmuuttaja nuoren naisen tämän työpaikalta Fresno State-yliopistossa ja selvitti tuomarille oikeudessa, että ryöstö ja raiskaus oli ikivanha tapa hänen kulttuurissaan. Hänet tuomittiin 24 päiväksi vankeuteen.

Ruotsissa ovat eräät imaamit vaatineet sharia-lain käyttöön ottoa maahanmuuttajia tuomittaessa.
Vaatimus on monilta tahoilta saanut kannatusta.

Olisi muistettava aina se, että ihmisoikeudet, joita jotkut huhuilevat tällaisissa tapauksissa, ovat vasta viime sukupolvien ajatusluonnos meillä länsimaissa.
Aboriginien, vene- ja muiden pakolaisten lakeja on seurattu ja kunnioitettu tuhansia vuosia. Sharia-laki on pysyvämpi kuin yksikään meidän valkoisten eurooppalaisten originaalien laki.

Vuonna 2002 sai Australian

Vuonna 2002 sai Australian Pohjoisessa territoriumissa 50-vuotias aborigin Jackie Pascoe 24 tunnin vankilatuomion 15-vuotiaan tytön kiddnappauksesta ja raiskauksesta. Tuomari ilmaisi hämmästyksensä siitä, että Pascoeta ylipäänsä syytettiin teostaan. Tyttö oli aborigin, Pascoelle luvattu, ja tiesi tulevan kohtalonsa.

"Kaliforniassa ryösti ja raiskasi venepakolainen maahanmuuttaja nuoren naisen tämän työpaikalta Fresno State-yliopistossa ja selvitti tuomarille oikeudessa, että ryöstö ja raiskaus oli ikivanha tapa hänen kulttuurissaan. Hänet tuomittiin 24 päiväksi vankeuteen.

Ruotsissa ovat eräät imaamit vaatineet sharia-lain käyttöön ottoa maahanmuuttajia tuomittaessa.
Vaatimus on monilta tahoilta saanut kannatusta.

monikultturisuus?

Kannattaa lukea Olli Löytyn "Maltillinen hutu". Kirjoittaja ei muistaakseni paljon perustanut monikulttuurisuudesta, mutta pitää sietää ja suvaita.

hieno mielipide

Luvallista tekstiä?

En halua tuoda esille mielipidettäni Iivin tekstistä ennenkuin saan tietää, onko se Kataisen hyväksymä tai onko tarkoitus mahdollisesti alistaa se TP/valtioneuvoston hyväksyttäväksi myöhemmin?

Missä viipyy maltillisten muslimien valtaliike?

Rushdien puolustajien joukossa on toki muutama näyttävä "modernin islamin" mannekiini. Mitään vakavasti otettavaa "maltillista" muslimiliikettä ei kuitenkaan ole syntynyt, ei edes nuorekkaalla "make love, not war"-pohjalla (vrt. länsimaalainen nuorisoliike 70-luvulla).Euroopassa käydään totalitarismia kaihtavissa piireissä keskustelua siitä, onko "maltillinen muslimi" oikeasti faktaa vai fiktiota. Muslimien keskuudessa tehdyt mielipidetiedustelut eivät vakuuta. Islaminuskon ideologinen ensisijaisuus tunnetaan ja tunnustetaan, siinä kaikki. Mikään ei liiku, paitsi islam itse. Esimerkiksi Iranissa. Kunhan siellä on saatu ydinasearsenaali raketteineen kuntoon, niin Suomessakin kuunnellaan herkemmin Iranin suurlähettilään mielipiteitä islaminuskon aseman kohentamisen välttämättömyydestä, mikä otetaan huomioon myös valtiovarainministeriön vero-osastolla. Myös maassa asuvan muslimiväestön aloitteellisuus omien asioiden edistämisessä lisääntyy.

Kirjoita uusi kommentti

Haluatko kommenttisi heti julki kaikkien luettavaksi? Rekisteröidy lukijaksi tästä.
Rekisteröityminen on ilmaista ja saat tunnukset käyttöösi välittömästi.

Mikäli olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään ennen kommentin lähettämistä.
Ilman kirjautumista kommentti menee tarkastusjonoon, jolloin julkaisu voi kestää pitkäänkin.

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <ul> <ol> <li> <p>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Lisätietoa muotoiluasetuksista

 
 
 

Luetuimmat

Kommentoiduimmat

 
 
 
 

Uusi Suomi Facebookissa