Tasapainottelu sananvapauden ja uskonnollisten arvojen kunnioittamisen välillä on saamassa uusia mielenkiintoisia käänteitä. Aihe on provosoinut otsikoita Euroopassa ja maailmalla Salman Rushdien 1989 saamasta fatwasta lähtien.
Keskiviikkona 13. helmikuuta kaikkiaan seitsemäntoista tanskalaislehteä julkaisee Jyllands-Postenin vuonna 2005 julkaisemat kohutut Muhammed-pilakuvat uudestaan. Monet näistä lehdistä, mukaan lukien suurimmat päivälehdet Politikken ja Berlingske Tidende, olivat varsinaisen kohun aikana hyvinkin kriittisiä Jyllands-Postenia kohtaan.
Nyt kumpikin näistä isoista lehdistä julkaisee kuvista kiistellyimmän, juuri sen, jossa ”Muhammedin” päätä koristaa pommia muistuttava turbaani. Jotkut lehdistä julkaisevat koko alkuperäisen kahdentoista piirroksen sarjan. Nyhedsavisen kirjoittaa: ”Jyllands-Posten oli oikeassa. Kyseessä oli ehkä provokaatio, mutta tarpeellinen sellainen”.
Syynä tähän solidaariseen joukkomielenosoitukseen on äskettäin paljastunut murhasuunnitelma: kolmea Tanskassa asuvaa muslimimiestä syytetään yrityksestä tappaa turbaanikuvan piirtäjä Kurt Westergaard.
Murhasuunnitelma ilmeisesti ylitti tanskalaisten sietokyvyn: alun perin pilakuviin kriittisesti suhtautuneiden, uskonnollisten tunteiden kunnioitukseen vedonneiden tanskalaislehtien mitta tuli täyteen, kun piirtäjän elämään kohdistuva uhka muuttui konkreettiseksi. Lehtien viesti on selvä: kunnioitusta ei ansaita väkivallalla.
Tämä uhmakas suhtautuminen väkivaltaan ja uhkauksiin eroaa selvästi länsimaissa viime aikoina vahvistuneesta pyrkimyksestä välttää uusia konflikteja itsesensuurin ja jopa ristiriitaisen uskontokriittisen puheen kriminalisoinnin keinoin. Tanskalaiset antavat ymmärtää, etteivät he taivu tinkimään sananvapaudestaan uhkauksien edessä asettumalla itse maalitauluksi: lyö sitten minuakin. Ja minua. Ja minua.
Tämä rohkea ja poikkeava yritys taltuttaa väkivaltaa moninkertaistamalla sen potentiaalisten kohteiden määrää ei ole tanskalaisille uutta. Samantapaisen reaktion, vaikkakin erilaisissa olosuhteissa ja eri mittakaavassa, kohtasivat Hitlerin sotilaat Tanskassa toisen maailmansodan aikana. Kuultuaan saksalaisten suunnitelmista lähettää juutalaiset keskitysleireille tanskalaiset käynnistivät solidaarisuusoperaation, jonka avulla valtaosa Tanskan juutalaisista pystyttiin siirtämään turvaan neutraaliin Ruotsiin.
Legendan mukaan tanskalaiset reagoivat saksalaisten käskyyn merkitä juutalaiset Davidin tähdellä ilmoittamalla, että jokainen heistä, kuningasta myöten, kiinnittää tähden rintaansa. Vaikka yhä kiistellään, käyttivätkö tanskalaiset tähteä oikeasti, solidaarisuusoperaatio onnistui pelastamaan valtaosan tanskanjuutalaisista. Yksikään muu eurooppalainen maa ei osoittanut saksalaismiehittäjille samanlaista ruohonjuuritason vastarintaa.
Nyt ei ole kysymys miehityksestä eikä hyökkäyksestä kansanryhmää vastaan, mutta ääri-islamistien pyrkimyksessä vaientaa kriitikot äärimmäisen väkivallan uhalla on epäilemättä fasistisia piirteitä, vaikka sitä monista poliittisista syistä harvoin myönnetään.
Ehkä juuri siksi tanskalaisten uhmakkaan kansalaisrohkeuden perinne on taas heräämässä.
Samaan aikaan tapahtuu muutoksia suhtautumisessa muslimidissidentteihin. Kun Euroopan eliitti on viime vuosina mieluummin puolustellut eksoottisen ”toisen” rooliin sopeutuvia maahanmuuttajia ja suhtautunut Ayaan Hirsi Alin kaltaisiin liberaaleihin toisinajattelijoihin epäröiden, ellei suorastaan vihamielisesti, ilmenee nyt uusia merkkejä sen halukkuudesta puolustaa myös muslimitaustaisten maahanmuuttajien sananvapautta.
Ranskan ihmisoikeuksista vastaava valtiosihteeri Rama Yade ehdottaa, että valtion tulisi suojella kuolemanuhan alla eläviä muslimireformisteja. Ranska peräänkuuluttaa näiden toisinajattelijoiden turvallisuuden takaamiseksi euroopanlaajuista säätiötä ja harkitsee kansalaisuuden myöntämistä Hollannista käytännössä karkotetulle Hirsi Alille.
Uskontoon ja sananvapauteen liittyvissä kiistoissa on kysymys ollut paljolti siitä, missä kulkee kunnioittamisen ja alistumisen välinen raja. Nyt näyttää siltä, että tappouhkauksien ja niiden toteuttamisyritysten myötä on monille tullut raja vastaan.
Sananvapaudesta ei ehkä sittenkään luovuta helpolla.
Sananvapaus
Sananvapaudesta tulee todellakin pitää kiinni. Länsimainen demokratia perustuu pitkälti siihen, eikä uhkailuihin tule taipua. Tanskalaiset lehdet osoittavat esimerkillistä rohkeutta tässä asiassa. Eihän kristitytkään ala riehumaan, kun heitä loukataan.
???
"Eihän kristitytkään ala riehumaan, kun heitä loukataan."
Kristityt aloittavat heti ilmaiskut ja teknosodan, kun joku on liian paljon eri mieltä.
Vais niin
Kuinka paljon suomen tai euroopan kristittyjen kanssa pitää olla eri mieltä että he aloittavat ilmaiskut tai teknosodan?
Erittäin tärkeä
Erittäin tärkeä puheenvuoro. Sananvapautta pyritään rajoittamaan jatkuvasti sen nimiin vannovissa länsimaissakin. Eikä asialla ole aina tiukkapipoiset maahanmuuttajat, vaan hallituskin. Tänänä olemme saaneet lukea, kuinka Suomen poliisi on lakia rikkoen sensuroinut internet-sensuuria kritisoivan sivuston.
Hyvä vertaus!
Onko ääri-islamismin nousu Euroopassa nimenomaan samanlainen uhka vapaudellemme kuin natsismin nousu aikoinaan?
On.
Hyvä että Suomessakin voidaan herätä tämä huomaamaan ennen kuin on liian myöhäistä.
Jos tanskalaiset ovat jo ottaneet II maailmansodan aikaiset keinot käyttöön, tilanteen on oltava siellä jo todella vakava.
Huomennahan tämä vasta nähdään, julkaistaanko kuvia vai ei...
???
"Onko ääri-islamismin nousu Euroopassa nimenomaan samanlainen uhka vapaudellemme kuin natsismin nousu aikoinaan? On."
No jos nyt tosi sanotaan, kansallissosialistinen Saksa eristi meidät länsivalloista ja tarjosi 200 000 sotilasta lappiin, jolloin yhteinen sotilaallinen voima oli noin 800 000 sekä aseita ja vielä kesällä 1944 lento-osaston, rynnäkkötykit sekä panssarintorjunta-aseet.
1941-1944 Suomen vapauskäsitys on samanlainen kuin aseveljiemme virolaisessa Waffen-SS:ssä.
Onko toi virrallinen Venäjän kanta?
Onko toi virrallinen Venäjän kanta? Olisiko Venäjän miehitys eritänyt meidät länsivalloista?
Meitä ei eritettyy länsivalloista, vaan saimme USA:n voimakkaan tuen itsenäisyydelle. Sen tuen varassa on sitten selvitty kylmästä sodastakin voittajien joukossa. kYLMÄSSÄ SODASSA MEITÄ UHKASI USEIN MIEHITYS ERITYISESTI VENÄJÄMIELISTEN YHTEISTOIMINTAMIESTEN TOIMESTA.
Suomalaisesta vapauskäsitteestä Tapanikin nauttii. Waffen-SS:ssä olisit Tapani kuitenkin joutunut seinää vasten neuvostokätyrinä noine oppeinesi.
Voi kun tietäisit!
Komppaan minäkin
Olen iloinen nähdessäni, että Eurooppa ei sittenkään ole luopunut arvokkaimmasta henkisestä perinnöstään.
hienoa , sanoit se just
hienoa , sanoit se just naulankantaan
Suomessa kaikki on toisin
Täällähän sodanjälkeiset hallitukset ja media luopuivat mielihyvin sananvapaudestaan Suuren Ystävän pienimmästäkin vihjauksesta, ja mikäli mitään vihjeitä ei idästä kuulunut toimi tässä tärkeässä vinkkaajan tehtävässä yleensä joku SKDL (väh) tai Keskustan edustaja.
NL ja sen SKDL kaaduttua koko keskustaväki onkin ollut hukassa, mistä nyt löytyisi kuiskauskoppi? Matti Vanhanen toi kaivattua jatkuvuutta Keskustan politiikkaan mm. vastustamalla Viron itsenäisyyttä NL kuolonkorahdusten aikana ja sittemmin hyväksymällä Janajevin juntan vallankaappauksen. Tästä olikin sitten jo hyvä siirtyä sujuvasti arvostelemaan TANSKAA ja tanskalaisten sananvapautta pilakuvakriisin aikana sekä vieläpä pyytelemään sitä anteeksi. Jälkimmäisessä toiminnassa pyöri mukana myös silloinen ulkoministeri Erkki Tuomioja, tämä nuorison ehdokas SDP puheenjohtajakisassa.. Missään oikeassa länsimaassa tuollaisen historian omaava henkilö tuskin voisi toimia pääministerinä..
Kun hallitus tekee esityksiä mm. internetin sensuoinniksi Kiinan ja Saudi-Arabian mallin mukaisesti, niin äänestäjien olisi hyvä muistaa suomalaisten poliitikkojen ja tiettyjen puolueisen toiminta näissä sensuuriasioissa jo aiemmin..
Perusarvoista ei tingitä
Olen Masson kanssa jotakuinkin samaa mieltä joka asiassa. Sananvapaus on sellainen perusarvo, ettei siitä tingitä. Tekisin vain yhden tarkennuksen.
"...ääri-islamistien pyrkimyksessä vaientaa kriitikot äärimmäisen väkivallan uhalla on epäilemättä fasistisia piirteitä, vaikka sitä monista poliittisista syistä harvoin myönnetään."
Väkivallan uhalla ovat edenneet sekä fasistiset (oikealla) että stalinistiset (vasemmalla) poliittiset koneistot. Samoin on uskontojen laita - mahdollisena poikkeuksena buddhalaisuus. Kristinuskoa on Euroopassa pystytty rauhoittamaan vasta viime vuosisadalla.
Minulla ei ole ilmiötä varten muuta käsitettä kuin "terroristinen politiikka". Ihmiskunnan historiassa se on ollut pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Vasta valistuksen myötä on tilanne parantunut.
Islamin kohdalla tilanteen paraneminen alkaa Euroopasta. Ensin osoitamme, että terrorin politiikan edessä ei taivuta, sitten opetamme (ensin Euroopan) muslimeille, miten sananvapaus ja muut perusarvot ja niihin liittyvät ihmisoikeudet voivat elää uskonnon kanssa rinnakkain. Helppoa se ei tule olemaan, mutta tämä ei ole mikään vasta-argumentti.
Ei onnistu Suomessa
"Ensin osoitamme, että terrorin politiikan edessä ei taivuta, sitten opetamme (ensin Euroopan) muslimeille, miten sananvapaus ja muut perusarvot ja niihin liittyvät ihmisoikeudet voivat elää uskonnon kanssa rinnakkain. "
Johan Matti ehti pyytää anteeksi pilakuvien julkaisua. Ei kovin hyvältä näytä taistelu sananvapauden puolesta.
Mielen, sanan ja muut vapaudet
menivät hiukan sekaisin noiden Muhammed piirroksien tapauksessa. Kristittyjen Isä Jumalasta, Jeesuksesta, ei edes neitsyt Mariasta ei iole toistaiseksi tehty mitään vastaavaa; se olisi vaikuttanut levikkiin. tehnyt ties mitä muuta. Vaiettu tosiasia myös on, että harkittua arabi- tai musliimivihaa manipuloitiin sekä Tanskassa että Ruotsissa. Tanska salli vasemmistoterroristien ryöstämien rahojen viennin Lähi-Itään - hyvin oudosti. Kukaan ei ollut tai ole siitä vastuussa, vaikka poliisimies murhattiin.
Arabien kannalta se siis rahoitti epävakaisuutta tuolla alueella. Tässä yhteydessä tuo alkuperäinen pilapiirtäjä oli hiukan kuin ne aiemmat "hyödylliset idiootit," jotka menivät vankilaan terrorin rahoittamisesta. Mitä ihmeen mieltä on julkaista - Tanskasa - piirroksia, joiden tiedetään loukkaavan muslimien tunteita. Miksei lehdistö käyttänyt vapauttaan pannakseen vastuudeen ministerit, jotka sallivat terrorirahan viennin arabimaihin? Tai miksei se ottanut kiinni pääministeriä surkeista valheista, jotka veivät maan Irakin sotaan? Ne tulivat suoraan Tony Blairilta.
Siis vapauksia oli tarjolla runsaasti, ja niitä käytettiin - oudosti. On oikein yhtyä puolustamaan piirtäjää, jos tuo murhauhka oli todellinen. Sitä ei ole vielä todistettu julkisuudessa. Eiköhän tuo pikku seikka tulisi odottaa ja arvioida - ennen tuomioita.
Tanskalaiset julkaisut
Tanskalaiset ylähyllyn aikakauslehdethän voisivat kuvittaa Vanhan testamentin murhat, insestit, kansamurhat, joukkotuhonnan sekä rikokset ihmisyyttä vastaan.
Näin voitaisiin kokeilla, miten vaarallisia kristityt uskovaiset ovat vapausaatteelle piispoista seurakuntalehtoreihin saakka.
Kokeillaan vain
Mitä luulet montako murhasuunnitelmaa paljastuisi?
Nyt täytyy muistaa, että
Nyt täytyy muistaa, että suurin mylläkkä Jyllands-postenin piirroksista alkoi, kun islamilaiset uskonoppineet kiersivät pitkin arabimaita "tiedotustilaisuuksissaan" näyttämässä pilakuvia ympäriinsä. Osa pilakuvista ei edes ollut tanskalaisten piirtämiä, vaan muslimien itse keksimiä.
On aivan järjetön ajatus, että Jyllands Posten olisi jotenkin erityisen luettu lehti sen enempää tanskalaisten kuin maailman muidenkaan muslimien keskuudessa. Mikään muu uskontokunta ei olisi alkanut riehua tässä laajuudessa, paitsi muslimit. Ja tämä ei johdu George W. Bushista tai mistään muustakaan kuvitteellisesta syystä, vaan kyseisen uskonnon omaksuneiden kansanryhmien muita matalammasta kynnyksestä öykkäröidä ja käyttää väkivaltaa.
Perinnäinen, vapaa, läntinen
demokratia siis? Mikä se on? Maat kuten Ruotsi, Tanska ja Hollanti perustelivat "tieteellisesti" ne murhaavat systeemit, jotka natsit sitten toteuttivat sodan aikana. Sen loppuvaiheissa ne kaikki väärensivät rutkasti historioitaan asian peittämiseksi, ja myös joukkomurhaleirien olemassaolon salaamiseksi.
Tuo kysymys harkitun loukaamisen mielekkyydestä on tässä, koska asian on monissa lainsäädännöissä, joihin se on otettu vanhoista "jumalanpilkkasäännöistä." Islam on tunnetusti sekä nuorempi ja ankarampi versio monoteismista, lähellä omia kristinuskojamme. Se myös syntyi sotaisissa oloissa.
Tämä siis tarkoittaa, että kautena, joka vastaa kristikunnan 1400-lukua, ei ole lainkaan vaikeaa yllyttää islamin "uskovaisia." Miksi siis tehdä se maassa, jonka ministerejä uhkaavat syytteet sotarikollisuudesta juuri noita islamilaisia valtioita vastaan? Onko se siis todiste "vapaasta läntisestä demokratiasta." Mielestäni se on todiste jostakin muusta.
jumalan kuvat
jo kaukaisella 70 luvulla suomalainen taiteilija tuomittiin jumalan pilkasta.
teoksen nimi oli "sika messias"
kuvasi sikaa ristiin naulittuna, toki presidentti sittemmin armahti taiteilijan, mutta tuomittiin kuitenkin.
presidentin päätökseen tuskin pyrkivät vaikuttamaan jehovan todistajat tai luterilaiset.
Historia toistaa itseään
Siis:
Kristikunta - Suomen väsähtänyt evlut kirkko ensimmäisenä - omaksuu ilslamin. Sulauttaa siihen sujuvasti jotain vanhoja (!)pakanallisia perinteitään kuten ristin, joulun ja pääsiäisen. Sunnit ja Shiiat sitten aikansa teurastaa toisiaan kunnes idästä nousee uusi uskonto omine tunnuksineen. Torni ( fallos ) - joka kerta korkeampi - Baabelin tornista alkaen kuuluu asiaan. "Eikä ihminen muutu" (Mika Waltari)
Tornit ovat jo rakenteilla mutta en nyt tässä nimeä niitä.
Joku pieni ylläri pitää teille jättää.
Jäi mieleeni Urpo Harvan luennolta.
JoukoA
???
Oletko ollut historian vai uskonnon tunnilla?
Ei Suomessa ole..
Suomalaisille on turha puhua sananvapaudesta, koska ei sitä täällä oikeasti ole ollut vuosikymmeniin. Ja niinpä Suomi sitten lampaana menee sinne minne mullahit käskee ja pyytelee vielä varoiksi anteeksi heiltä. Jopa toisen maan puolestakin, mikä jo sinänsä on eräänlainen nöyristelyn huipentuma.
Kun on vuosikymmeniä ollut rähmällään tiettyyn suuntaan ja saanut uskoteltua itselleen että se on juuri sitä "vapautta", niin sen oikean länsimaisen vapauden tajuaminen on vaikeaa.
Ja pahintahan on että nämä vanhat nöyristelijät kouluttavat seuraajikseen uusia nuoria nöyristelijöitä, uskottelemalla heille että se on pienen maan välttämättömyys.
Kokonaan toinen asia on tämä kolumnissa mainittu asia. Jos äärimuslimeille alkaa antamaan periksi, niin se tie on loputon, samoin kuin äärimuslimien vaatimuslistatkin. Onneksi yhä useampi eurooppalainen alkaa tuon asian tajuamaan. Samaa en jaksa odottaa suomalaisilta "anteeksi nyt varoiksi" poliitikoilta. Heillä ei ole siihen tarvittavaa selkärankaa.
Arvioisin monen vasemmistokihkoilijan vaihtavan uskonsa
Arvioisin monen vasemmistokiihkoilijan vaihtavan uskonsa Lenin, Hitlerin, Maon ja Stalinin Allahin oppiin.
Sanavapauden puolustamiseksi
Sanavapauden puolustamiseksi ja islamistien terroriteoilla uhkailun ja kiusaamisen vastapainoksi tarvitaan yhteinen rintama. Kun uhkaajalta pyydetään anteeksi, on uhkaaja voittanut. Jos taas saamme tarpeeksi uhmaajia rintamaan, niin uhkaaja menettää kykynsä kohdistaa tekonsa yhteen uhriin, eikä pääse tavoitteeseensa.
Tarvitaan suomalainen ryhtiliike tanskalaisten tueksi. Ei Vanhasen anteeksipyyntöjä satiirisen mielipiteen ilmaisun takia.
Lupaan tilata sen suomalaisen lehden vuodeksi joka julkaisee kuvat!
Uusi Suomi, julkaiskaa suomennettuna alkuperäinen artikkeli, joka oli mielestäni kaikkine kuvineen erittäin hyvä ja osuva!
"Uusi Suomi, julkaiskaa
"Uusi Suomi, julkaiskaa suomennettuna alkuperäinen artikkeli, joka oli mielestäni kaikkine kuvineen erittäin hyvä ja osuva!"
Kuvat vaan Uuteen Suomeen! Se olisi teko, jota monet suomalaiset odottavat, vaikka mm. nimimerkki "pakista" saattaisikin ottaa nokkiinsa. :D
Minusta on on ihan
Minulle on on ihan yhdentekevää, jos julkaistaan joku fiktiivinen piirros, oli tämä sitten Mooses tai Muhammed. Ristiriita syntyy islamilaisten uskonnollisista tabuista ja sananvapaudesta.
Kritisoin lähinnä sitä, että yleisen sananvapauden varjolla esim. kaivellaan ihmisten yksityisasioita juurta jaksain ja usein totuuden vastaisesti. Ehkä tämä miellyttää oksanenjuhaa, mutta ei ole mielestäni oikeata sananvapautta. Lisänä täytyy olla myös vastuu sanoista.
"Kritisoin lähinnä sitä,
"Kritisoin lähinnä sitä, että yleisen sananvapauden varjolla esim. kaivellaan ihmisten yksityisasioita juurta jaksain ja usein totuuden vastaisesti. Ehkä tämä miellyttää oksanenjuhaa, mutta ei ole mielestäni oikeata sananvapautta."
Kuten myös. Tästä olen täysin samaa mieltä. Mielestäni on lähinnä surullista, että viidesosa kansasta lukee seiskaa.
Tuo henk. koht. kommenttini oli pakko heittää provoksi, koska odotan aina mielenkiinnolla kommenttiasi tätä aihepiiriä käsitteleviin asioihin. Älä ota liian vakavasti. :-)
HS julkaisi epäsuorasti
"Kuvat vaan Uuteen Suomeen!"
Helsingin Sanomat jo uskalsi julkaista pommiturbaanikuvan - sen, jota on pidetty 12 kuvasta pahimpana.
Mutta ei toki ihan suoraan, vaan vähän niin kuin leikisti epäsuoraan. HS:n kuvassa on tanskalaisia lehtiä, joissa on näkyvissä pommiturbaanikuva!
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/1135234049366
Journalistinen kiemurtelu saa päivä päivältä huvittavampia muotoja :-)
Pakistan kanssa samaa mieltä
Sananvapaus ei ole rienaamista, vaan vastuullista, myös toiset ja heidän tiedetyt tunteensa huomioivaa. Näilläkin palstoilla olen silloin tällöin havainnut sellaista mauttomuutta ettei paremmasta väliä. Esimerkiksi kommentteja vammaisista.
Toimitus poisti (uutis)kommentit jälkitarkastuksen yhteydessä. Toimitus teki aivan oikein ja ainoalla oikealla tavalla. Kommentit kertoivat kirjoittajiensa jääneen kehityksessään lähinnä ns morula -asteelle.
Sananvapautta ei palvele tässä tapauksessa muslimien tarkoitukseton ja turha ärsyttäminen. Vai onko meillä itsellämme niin heikko itsetunto, että se olisi välttämätöntä sen kohottamiseksi.
Tanskalaislehdistölle nöyrä kumarrus
Tanska on aina arvostanut vapautta ja pitää ainakin lehdistönsä puolesta siitä kiinni, vaikka ei tukea muilta mailta saakaan. Toivotan kaikille Tanskalaisille onnea ja voimia tähän taatusti pitkään taisteluun. Hienoa nähdä tällaisessa mittakaavassa lehdistön puolustavan yhteistä asiaa näinkin laajassa yhteisrintamassa.
Panoksena on ei sen vähempää kuin koko tanskalaisen lehdistön tulevaisuus.
Tanskalaisristiretkeläiset
Toivottavasti voittavat sotansa niin kuin voittivat muinoin rauhallisia virolaisia vastaan eivätkä pyydä EU:lta tai NATO:lta apua tapansa mukaan, kun alkavat hävitä muslimimaailmalle.
Ei viitsisi ottaa rynnäkkökivääriä ja lähteä jonnekin Aasiaan, esimerkiksi Teheraniin puolustamaan Jyllands Postenin sananvapautta, kun Helsingin Sanomatkin, jota en tilaa, on miltei ihmisiksi.
Miksi ei voi pyytää apua
"eivätkä pyydä EU:lta tai NATO:lta apua tapansa mukaan, kun alkavat hävitä muslimimaailmalle."
Miksi ei voi pyytää apua? Eikö sananvapautta kannata puolustaa yhtenä rintamana?
"Ei viitsisi ottaa rynnäkkökivääriä ja lähteä jonnekin Aasiaan, esimerkiksi Teheraniin puolustamaan Jyllands Postenin sananvapautta, kun Helsingin Sanomatkin, jota en tilaa, on miltei ihmisiksi."
Sinulta sellaista ei kukaan ole odottanutkaan. Miten vain helpoiten pääsee. Vaikka vähän nöyristellen. Ja se sananvapaus on meidän kaikkien, ei pelkästään Jyllands postenin. Sananvapauden ansiosta saat kirjoittaa mielipiteesi tänne. Eikä kukaan ole sensuroimassa.
Kiitos
Lämmittää erityisesti ateistin mieltä. Minun mielestäni kaikki uskonnot (jolloin uskotaan johonkin, jota ei tieteellisesti ole todistettu) ovat vaarallisia. Katolinen kirkko ei ole paljonkaan terveempi, mitä islam. Siellä kärsimys kohdistuu lapsiin ja eronneisiin.
Silti jokaisella tulee olla oikeus omaan uskontoon. Subjektiivisestihan jokainen uskoo tietävänsä ja tietää uskovansa - totuuteen.
Se, että kaikki muut uskontokunnat - ateistit mukaan lukien - ovat vähemmän murhanhimoisia, kuin islamistit, on muuta kuin sattuma. Toisaalta, aivopesu on erittäin tehokas keino saattaa yksilöt pois tolaltaan mitä tahansa "vihollista" vastaan.
Sami
Jos emme nosta kissaa pöydälle nyt
meillä pyyhitään kohta pöytää..
Hienoa tanskalaiset!
Mielenkiintoista ja toivottavasti totta toriset(?). Ihmettelen Ritva Santavuoreen hikeentymistä Suomessa, Uutisvuodon sanailun sietoa jne. Sananvapaus on mielenkiintoinen asia ihan täällä ruohonjuuritasolla. Saako toiselle sanoa, että haiset hielle? Soitanko hänelle, jolle kuulin sattuneen todella surullista? Olenko puuttumatta, likaamatta itseäni, ohittelen elämänkolhimat jne? KIITOS HIENOSTA KIRJOITUKSESTASI!
Paljonko Tanska kestää tappioita?
Kansallissosialistinen Saksa sentään oli johdettu valtio, missä esivalta toimi aivan valtion loppuun saakka, ja missä asia "ei levinnyt käsistä" yksittäisille toimijoille verkostossa.
Tanskalaiset kustantajat - niin kuin IAM - moninkertaistivat kohteiden määrän. Nyt jää päätettäväksi, kannattaisiko lisätä murhalistalle Kurt Westergaardin lisäksi avunannosta profeetta Muhammedin avoimeen ja toistuvaan pilkkaukseen vähintään 17 tanskalaislehden päätoimittajat epäiltynä avunannosta uskonrauhan loukkaamiseen.
Tanskalaisten matematiikan mukaan 1:1 eli surma-aikojan ja Kurt Westergaardin suhde on heikompi kuin 1:17 eli surma-aikojan ja vähintään 17 päätoimittajan.
Taktisesti aikomus on hyvä suoritus, mutta operatiivisen ja strategisen suunnittelun tasolla siinä on mahdollisuus surma-aikojapotentiaalin moninkertaistamiseen. Eskalaatiolla taataan se, ettei rauhallinenkaan muslimi voi pysyä asiassa puolueettomana, kun "koko media" käy vastaan.
Venäläiset riemuitsivat aluksi Hitlerin tullessa palastajaksi
Venäläiset riemuitsivat aluksi Hitlerin tullessa palastajaksi Venäjälle. Hiotlerin typeryys ihmetytti venäläisiä pitkään. Kansa uskoi, että Hitler ajaa kommarimurhaajat ja ökykapitalistit ulkomaille kuluttamaan Sveitsin pankessa olevia miljardejaan.
yli 60% venäläisistä sotavangeista olisi halunnut liittyä Saksan armeijaan vielä vuonna 1943. Venäläisiä palvelikin yli miljoona sotilasta Saksan armeijassa. Hitlerin massiivinen tyhmyys ei sallinut heidän suurempaa värväämistä riveihin, vaikka Hitlerin neuvoja ei puuttunut. Venäläiset taistelivat erittäin urhoollisesti Saksan riveissä. Jokainen heistä ammuttiin sodan jälkeen. Hitlerin miehitysaika oli monille venäläisille parasta aikaa kommunismin kauhujen vuosien keskellä. Venäläiset lähtivät yleensä komunisteja pakoon Saksan armeijan mukaan jos pääsivät.
Tanskalaisilla on myös
Tanskalaisilla on myös pimeät kohtansa historiassa. Kun maahan pakeni laivalastillinen saksalaisia lapsia Itä-Preussista 1945, lapset murhattiin. Ehkäpä tanskalaiset vain haistoivat juutalaisasiassa tulevan voittajan ja tajusivat, että sitä täytyy mielistellä kaikin tavoin. Tai sitten heidän mielestään saksalaiset eivät olleet ihmisiä.
???
Mikä juttu tuo on? Se on ollut kyllä mainiosti pimennossa Suomessa.
Eikös aika moni muukin juttu ole
Vai onko nykyinen historiankirjoitus 100% totuudenmukaista ja kaikki historian eri kiemurat esille tuovaa. Oletko kuullut esim. suomenruotsalaisten toilailuista talvi-ja jatkosodassa? Niinpä, eipä noistakaan asioista kovinkaan moni tiedä.
Esitä lähde väitteellesi.
Esitä lähde väitteellesi el bimbo.
Tanskalainen ylilääkäri
Tanskalainen ylilääkäri Kiesten Lylloff julkaisi 1999 Tanskassa kuohuttaneen tutkimuksen saksalaispakolaisten kohtelusta. Kuolleisuus oli suurta, koska saksalaispakolaiset elivät leireissä vuosia vähällä ruualla ja eritoten siksi, että heiltä evättiin kaikki lääkintähuolto. 7000 lasta kymmenestätuhannesta kuoli turhaan, sillä kuolleisuus johtui juuri aliravitsemuksen seurauksista. Ukrainalaisissa ja puolalaisissa pakolaisjoukoissa ei kuolleisuutta ollut, koska heistä pidettiin huolta. Saksalaislapsista 3000 kuoli nimenomaan nälkään. Muut seurauksiin ja tauteihin sekä hoidfon puutteeseen (Lylloffin mukaan).
Syiksi esittää Lylloff sitä, että Tanskassa pelättiin maan joutuvan kollaboraattorien listalle, koska maa ei ollut taistellut ja miehitys oli erittäin lempeää. Tanskalaiset voivat sodan aikana paremmin kuin saksalaiset. Tämä selviää myös Siegfried Matlockin kirjasta Dänemark in Hitlers Hand.
Hienoa
Ei ole vaikea uskoa, etteivätkö tanskalaiset olisi kunnon germaaneja, joita ei vaivaa ugrilainen hellämielisyys. Olen sitä mieltä, että jos Iran tekee luovutuspyynnön, pitää Euroopan unionin komission rohkaista Tanskan kristillisdemokraattista hallitusta luovuttamaan uskonrauhan loukkaamisesta epällyt Teheranin oikeuslaitokselle. Uskon, että asiantuntijatuomarit kykenevät löytämään jokaiselle oikeudenmukaisen ratkaisun.
Tanskan pakolaispolitiikasta
http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=14...
Niin saksalaisten , suomalaisten kuin tanskalaistenkin on ollut tarve itsetutkisteluun historiansa tekemisistä.
Koska tanskalaiset alkavat tutkia historiaansa kriittisesti?
Norjalaiset ruoskivat vieläkin itseään maan helposta miehityksestä, vaikka puolittain yrittivät taistella. Tanskalaiset pitävät miehitystä väistämättömänä, salaavat kommunistien vastarinnan sekä esittävät olevansa toisen maailmansodan uhreja, vaikka selvisivät paljon vähemmällä kuin monet muut.
Koska nämä Hannu Hanhet alkavat tutkimaan itseänsä ja historiaansa kriittisemmin niin kuin esimerkiksi norjalaiset ja unkarilaiset.
Missään en ole nähnyt niin rehellistä kansallismuseota kuin Budapestissa, missä rehellisesti kerrotaan virheet ensimmäisestä maailmansodasta alkaen yrittämättä kehitellä liiaksi ajopuuteorioita.
Saatanpa kuvitella kyllä,
Saatanpa kuvitella kyllä, että USA nimenomaan on varmaankin ilmoittanut, että ei toimita ja myy Tanskalle elintarvikkeita saksalaisia pakolaisia varten ja katkaisevansa toimitukset, jos heitä ruokitaan. Näin oletan salaa tapahtuneen.
Suositelta dokumentti
Suositelta dokumentti kaikille katsottavaksi:
http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU
Ääri-islam on tämän vuosisadan suurin uhka
Poliittisena liikkeenä islam muistuttaa natsismia ja kommunismia viime vuosisadan alkupuolella.
Jos me emme nyt taistele kulttuurimme puolesta niin 50 vuoden kuluttua islamistit laittavat meidät uuniin.
Islam on siinä mielessä
Islam on siinä mielessä natsismia vaarallisempi, että se nauttii suurta arvostusta useiden tahojen keskuudessa. Montako kertaa olet kuullut toistettavan mantran "islam on rauhan uskonto"? Samoin tuomiojalaiset suhtautuivat aikoinaan Neuvostoliittoon kuin nykyään islamiin.
Natsismi oli sentään alusta lähtien agressiivinen ja ylimielinen aate, jolla ei ollut "hyvän puolesta - pahaa vastaan"-verhoa ympärillään. Kommunismilla ja islamilla tällainen on. Miten muuten Jaakko Laakson tapaiset ihmiset voisivat istua eduskunnassa nyky-Suomessa? Tapio Laakso, Vihreiden Nuorten puheenjohtaja, ei ole puusta kauas pudonnut.
Kansallisossuut olivat alusta asti taistelemassa kommareita
Kansallisossuut olivat alusta asti taistelemassa kommareita vastaan. He erityisesti verhoutuivat hyvän taisteluun pahaa vastaan. Tietämättömyyttä taas.
Kommunismi on itäistä fasismia ja Hitlerin oppi läntistä. Molemmat ovat kuuluisia keskitysleireistään. Molempia ovat tietämättömät arvostaneet ja arvostavat yhäti. Jaakko Laakso on säilyttänyt asemansa pelkästään YLE:n taistolaisveljien tuella ja todellisuuden peittelyn ansioista.
Muutama viikko rehellistä kommunismin historiaa TV:ssä veisi Laaksolta ja muilta änkyröiltä vaaleissa äänet. Sitä vaaraa ei kuitenkaan ole!
jep
meissä jokaisessa asuu pieni bobricoff.
olisihan se kai kivaa jos voisi istuskella espalla ja kaikki vaimot olisi kotona burkha päällä.
saisi poltella poikien kanssa vesipiippua muijat hoitaisi kaikki kotityöt.
.
turha vouhotus seis olemme palaamassa "normaalitilaan"
suhteessa islamilaiseen mailmaan.
pysyköön he kotimaissaan ja kivittäköön kuoliaaksi siellä ihan
ketä haluavat.
pitää oppia sanomaan ei.
jo riittää.
olemmeko me niin ylimielisiä ja muslimeja aliarvioivia että annamme kaiken tapahtua
vastarinnasta
Tapio, ruohonjuuritason sankarilliseen vastarintaan sekoittui kautta Keski- ja Itä-Euroopan vähemmän sankarillista antisemitismiä. On kyse eteläslaaveista, pohjoisemmista polakeista, madjaareista tai balteista: kaikki tiesivät pahan alkujuuren olevan juutalaisissa. Tätä ideologiaa tanskalaiset eivät jakaneet, vaan kieltäytyivät potkimasta heikompaansa. Respektiä heille!
tapio_o_neva kirjoitti:
"'Yksikään muu eurooppalainen maa ei osoittanut saksalaismiehittäjille samanlaista ruohonjuuritason vastarintaa.'
Sanoisin, että serbit ja puolalaiset tekivät tiukkaa vastarintaa. samoin myös venäläiset sen jälkeenkin, kun rintama. maa ja keskusarmeija oli menetetty."
(...)
"Eskalaatiolla taataan se, ettei rauhallinenkaan muslimi voi pysyä asiassa puolueettomana, kun 'koko media' käy vastaan."
Sananvapaus Suomessa: oikeudenkäynti 15.2.2008
Hyvää ystävänpäivää. Huomenna aletaan oikeudessa käsitellä sananvapautta Suomessa: saako omastakaan elämästään kertoa avoimesti ja rehellisesti.
http://www.mtv3.fi/uutiset/txt/kotimaa.shtml/arkis...
Sananvapaus
Nyt ehdotankin, että Uusi Suomi aivan vain korostaakseen sananvapautta tarttuu moniin kipupisteisiin, ehdotan näkyviä juttuja esim. seuraavilla otsikoilla:
-Kyseenalaistetaan juutalaisten joukkomurha
-Todetaan George Bush sotarikolliseksi
-Väitetään Raamattua epätodeksi
-Väitetään naisia miehiä tyhmemmiksi
Joku saattaa kokea nämä jutut loukkaaviksi, ja ehdottaa, ettei niitä olisi pitänyt julkaista, mutta sehän vain osoittaisi, että he vastustavat sananvapautta, ja siksi oli oikein ja välttämätöntä julkaista nämä jutut.
p.s. Ironia on hieno laji
Sananvapausaiheita
- Fortumin 350 optioita saanutta sosialidemokraattista iloista perhettä
- Harri Holkerin ja Kalevi Kivistön selvittämättä jääneet 300 000 000 markan leasing -lentokoneet ja niihin liittyvä rahaliikenne Kyprokselta
- Ulf Sundqvistin liiketoimet
- Tiitisen lista
- Liisan lista
- Rusin lista
- Suomen ja Ruotsin merirauhankumppanuus
- Viking-sukellusveneprojekti
- Mauno Koiviston oikeuspoliittinen seminaari
- omantunto ja ihmisoikeudet Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa
- Espoon ja Helsingin piispojen teologia
- Perheneuvoja Ilkka Kantolan vaiheet
- Ilkka Kanervan 1970-luvulla Neuvostoliiton suurlähetystöön toimittamat kokoomuslaisten nimilistat
- eduskunnan kymmenen johtavaa ahdistelijaa ja kymmenen suosituinta ahdisteltavaa, jotka eivä ylänapita
- Paavo Lipposen tosiasiallinen toiminta Yhdysvalloissa 1961-1962 ja yhteistoiminta ruotsalaisten kanssa 1970-luvun alussa
- Metallityöväen Liiton valuuttaliikenne liittokokousvaalien alla 1970-luvulla
- Ruotsin suorittamat ilmatilan loukkaukset 1970-luvulla
- Ruotsalaisten sosialidemokraattien intiimiharrastukset puolueen mahtipäivinä 1970-luvulla
- Helsingin Sanomien journalistinen linja koskein palkkansa väärennetyillä matkalaskuilla nostavia kiiinteistönvälittäjiä koskien
- Raision rasvakauppa ja kaksoislaskutus
- Nokian Renkaiden suora vienti
jne. jne.
Kyllä Suomessakin löytyy sananvapausaiheita...
Pointtisi oli?
Minusta mistä tahansa näistä aiheista saa ja pitää kirjoittaa, jos siihen on kirjoittajan mielestä aihetta. Ja on kirjoitettukin.
Ironiaa pitää osata käyttää
On eri asia mellakoida ja tehdä murha suunnitelmia kuin vain sanallisesti vastustaa.
"On eri asia mellakoida ja
"On eri asia mellakoida ja tehdä murha suunnitelmia kuin vain sanallisesti vastustaa."
On kyllä, ja tässä kohtaa muslimiosapuoli onkin mennyt liian pitkälle. Mutta molemmat osapuolet ovat syyllisiä tilanteeseen. Täytyy myös muistaa, että samaan aikaan Tanska on osallistunut laittomaan hyökkäykseen Irakiin, jossa on kuollut lähemmäs miljoona irakilaista. Taustalla on siis muutakin painolastia.
Syyllisiä vain yksi
Muslimien ja varsinkin maahanmuuttaja muslimien tulisi ymmärtää, että huumorilla ja satiirilla voidaan herättää keskustelua vakavammastakin aiheesta. Vaikka se jonkun pyhiä arvoja loukkaisikin. Syyllisiä mellakointiin ja murhasuunnitelmiin on vain ja ainoastaan yksi:muslimit.
Ja Irakin sotako antaa oikeutuksen tappaa yli 70-vuotias tanskalaisvanhus?
pullo
Heititkö Bussi kenties jonkin vitsin jota en ymmärrä? Kaikki luettelemasi asiat on tehty lukemattomia kertoja. Ei ole syntynyt mellakoita, ei palanut autoja, ei ole langetettu fatwoja...
Elämmekö me kenties eri maailmoissa?
Vitsistä
Pointtini, joka ilmeisesti oli vaikeasti avautuvaa sorttia, oli se, että tässä on kyse muustakin kuin sananvapaudesta. Jos esittää toisille ihmisille loukkaavia kommentteja heille tärkeistä asioista, niin on odotettavaa, että he loukkaantuvat, ja jopa vaativat, ettei näitä loukkauksia enää esitetä. Ovatko he oikeassa? Kyllä, jos Muhammedia esittävät kuvat loukkaavat monia muslimeja, niin ei ole kohteliasta sellaisia julkaista. Ei Suomessakaan saa lain mukaan esittää kristinuskon jumalaa pilkkaavia juttuja. Se ei silti oikeuta murhia. Länsimaiden käsityksen mukaan muslimit ylireagoivat, mutta jos tämä on heidän tapansa reagoida, niin varmaan meidän pitää sitten ottaa se huomioon. Se on vain kohteliaisuutta ja hyvää käytöstä eikä nöyristelyä tänä globaalin tiedonvälityksen aikana.
Joissain islamilaisissa maissa harrastetaan myös aika härskiä juttupolitiikkaa, esim. Iranin presidentin kommentit juutalaisista. Jos nämä samat ihmiset sitten loukkaantuvat näistä kuvista, niin se on kaksinaamaista.
Sananvapauden tärkeydestä
"Jos esittää toisille ihmisille loukkaavia kommentteja heille tärkeistä asioista, niin on odotettavaa, että he loukkaantuvat, ja jopa vaativat, ettei näitä loukkauksia enää esitetä."
Näin on. Mutta silloin on syytä pitää huolta, että näihin vaatimuksiin ei suostuta. Se, onko jonkun tietyn aiheen esiin nostaminen viisasta, kohteliasta tai rakentavaa, on eri asia kuin se, että sananvapauden on oltava ehdoton peruslähtökohta. Kaikkien sitä koskevien rajoitusten on oltava täsmällisesti laissa määriteltyjä ja äärimmäisen hyvin perusteltuja. Ilman sananvapautta ei ole vapaata yhteiskuntaa. Ilman vapaata yhteiskuntaa ei ole hyvinvointia ja positiivista kehitystä.
Jos haluat vain sanoa, että muslimit toimivat omista lähtökohdistaan käsin ja näkevät asiat eri tavoin kuin me, ja että tässä on taustalla muutakin kuin ne kuvat, en ole mitenkään eri mieltä. Mutta mielestäni ne, joiden mielestä väkivallalla uhkailevia kohtaan pitäisi tehdä myönnytyksiä ja pyrkiä jonkinlaiseen kompromissiin, eivät ymmärrä näiden ajattelua. He kokevat sovittelevan asenteen heikkoutena.
Saa pyytää anteeksi
Jos minä loukkaan sinua jollain sanomisella, josta en voinut etukäteen voinut arvata sinun loukkaantuvan, niin onhan oikein, että minä pyydän anteeksi. En voi mennä sananvapauden taakse. Jostain syystä yleensäkin sananvapauteen vedotaan yleensä silloin, kun halutaan jotakuta loukata tai esittää muuten arveluttavia mielipiteitä. Niin oli nähdäkseni kyse tässäkin jutussa alun perin.
"Mutta mielestäni ne, joiden mielestä väkivallalla uhkailevia kohtaan pitäisi tehdä myönnytyksiä ja pyrkiä jonkinlaiseen kompromissiin, eivät ymmärrä näiden ajattelua."
Voisit sinäkin loukkaantua jostain niin, että uhkaisit väkivallalla. Se vain voimistaisi minun tarvettani pyytää anteeksi, ei suinkaan vähentäisi sitä. Voisin pitää asennettasi liian kovana, mutta silti minun kuuluisi pyytää anteeksi. Rasmussen olisi helposti voinut koko kriisin laukaista anteeksipyynnöllä, mutta ilmeisesti hänen kova imagonsa maahanmuuttajapolitiikassa ei olisi sitä kestänyt. Olen varma, että vaikkapa Vanhanen olisi vastaavassa asiassa pyytänyt anteeksi eikä lähtenyt nokittelemaan.
Homma masinoitiin
Egyptiläinen El Fagr (Al Faager) -lehti julkaisi kuvat pari viikkoa Jyllands-Postenin jälkeen, mutta yhtään poikkipuolista sanaa ei Egyptissä noussut, ei ennen kuin 4 kuukauden päästä muutama tanskasta turvapaikan saanut imaami päätti tehdä muistion (Akkari-Laban dossier) jossa oli mausteena tekaistuja pornograafisia kuvia ja kiertää Syyrian, Egyptin ja Libanonin kautta kiihottamassa paikallisia imaameja...
Sitäpaitsi Profeetan kuvaaminen ei islamin mukaan ole ei-muslimeilta edes kiellettyä, eikä kaikkien muslimien mielestä muslimeiltakaan..
Muslimien on myös kiellettyä ottaa turvapaikkaa kristityistä maista, mutta eipä siitäkään säännöstä piitata..
Multikulturalismi kontra yksilönvapaudet
Tulisiko jokaiselta maahanmuuttajalta pyytää sitoumus
kunnioittaa Suomen Lakeja ja asetuksia , toisin sanoen , elää
maassa maan tavalla ?
Ongelmia on tietenkin myös syntyperäisten Suomalaisten Esivallan
kunnioituksessa , kun Maastoauton omistaminen on joidenkin
mielestä syy , joka oikeuttaa Anarkiaan.
Tarpeeton maastohenkilöauto on eduskunnan virhe
Tarpeeton maastohenkilöauto on eduskunnan virhe, johon pyritään aktivismilla vaikuttamaan. Se on lisäksi rikos ilmastoa kohtaan ja muutoinkin moraalitonta.
hs ei julkaise kuvia, koska
hs ei julkaise kuvia, koska se olisi katastrofi suomen kaupalle. turha mitään filosifioida maiden historioita, sananvapautta tai etiikkaa--ainakin suomen motiivit ovat täysin kapitalistisia.
Lukekaa Halla-ahoa
Loistava kirjoitus. Valtaeliitin ml. median käsittämätön nöyristely islamia kohtaan on täysin pöyristyttävää. Usein sanotaan, että maahan muuttajat rikastuttavat kultuuriamme. Miten esim. somalit ovat rikastuttaneet suomalaista kulttuuria tai hyödyttäneet talouttamme? Eivät mitenkään. He ovat tuoneet tullessaan naisten alistamisen, sadistisen uskonnon jne......Huvittavinta kaikessa on kuitenkin se, että monikulttuurisen järjestelmän ongelmia ovat tuoneet esille vain kirjoittajat, jotka eivät kuulu silmät ummessa vaeltavaa media enemmistöön.
Jussi Halla-aho on kirjoittanut näistä asioista kauan ja ansiokkaasti. Lukekaa mitä hänellä on sanottavaa:http://www.halla-aho.com/scripta/
Täytyy onnitella myös Uutta Suomea. Rohkea linjanne on todella kuin vilvoittava sade kuumana läkähdyuttävä kesäpäivänä.
uskonto
Voi, voi. Kaiken uskonnollisen hössötyksen vanavedessä sikiää kaikenlaisia hullutuksia. Siis: miksi ihmisten on niin vaikea lähteä siitä,että jumala on täysin yksityinen asia. Usko tai älä usko, mieluimmin ei, sillä eihän uskomisessa ole mitään järkeä.Uskomisen taustalla on ihmisten heikkous. Kun elämä on välillä vaikeaa, astuvat kaiken maailman puoskarit tyrkylle tarjoten pelastusta.Ja sotahan siitä syntyy. Koettakaa pärjätä ilman näitä pakanallisia riittejä. Hakekaa lohtua nuista ihmisistä,taiteesta, urheilusta ja niin edelleen.Tällöin löydätte todellisen rauhan.
Moraalin liikennesäännöt
"Siis: miksi ihmisten on niin vaikea lähteä siitä,että jumala on täysin yksityinen asia. "
Siksi, että uskonto tarjoaa moraalin liikennesäännöt.
Ihan hyvä juttu
Juttu on mielestäni ihan hyvä, mutta sen vertailu ontuu hieman: Tanskassa tuo alkuperäinen kuvien julkaisijahan oli muukalaisvastaisena tunnettu lehti, Jyllands Posten, ja Tanskassa on muutenkin rasismi lisääntynyt. Tavallaan siis jupakan lähtökohta oli Tanskan sisällä tehty oletettavasti maahanmuuttajavastaisista lähtökohdista tehty provokaatio. Se, että tätä provokaatiota sitten puolustetaan kaikin voimin, ei ole ihan sama juttu, kuin että juutalaisia suojellaan natseilta. Natseja on tässä tapauksessa molemmin puolin.
Riita olisi mielestäni paras yrittää pikku hiljaa tyynnyttää eikä kärjistää, molemmin puolin. Rasmussenin olisi alunperin pitänyt esiintyä sovittelevammin, ja tuoda esille sananvapauden ohella myös muslimien oikeus tuntea itsensä loukatuiksi, eikä markkinoida tätä kiistaa vain sananvapauskysymyksenä, sillä tällä lienee seurausta myös Tanskan sisäiseen ilmapiiriin kansanryhmien välillä, joka tuntuu muutenkin kiristyneeltä. Tanskalaisetkin joutuvat kuitenkin elämään muslimimaahanmuuttajiensa kanssa samassa valtiossa hamaan tulevaisuuteen. Samoin tanskalaisten muslimien olisi pitänyt pyrkiä ehkäisemään riidan kansainvälistyminen eikä hakea ulkomailta kättä pidempää.
Kristillisdemokraattien ja liberaalien identiteetti
"Riita olisi mielestäni paras yrittää pikku hiljaa tyynnyttää eikä kärjistää, molemmin puolin. Rasmussenin olisi alunperin pitänyt esiintyä sovittelevammin, ja tuoda esille sananvapauden ohella myös muslimien oikeus tuntea itsensä loukatuiksi, eikä markkinoida tätä kiistaa vain sananvapauskysymyksenä, sillä tällä lienee seurausta myös Tanskan sisäiseen ilmapiiriin kansanryhmien välillä, joka tuntuu muutenkin kiristyneeltä."
Uskoisin, ettei Tanskan kristillisdemokraattien ajattelulla ole juurikaan eroa Viron tai Latvian oikeistoliberaaleihin, jotka kasvatti Neuvostoliiton kommunistisen puolueen nuorisojärjestö Komsomol.
Ei pyritä vuoropuheluun, vaan ajatellaan, että laimennetaan islamilaisuus kerralla vettyneeksi sosialidemokratiaksi häpäisykampanjalla eli tehdään muslimeista poliittisesti korrekteja ennen kuin tanskalaiset oppivat uskonnoista ja uskovaisista lisää.
Kun ollaan tunareiden kanssa samassa EU:ssa ja kohta NATO:ssa, on pakko tukea typerääkin sisäpolitiikkaa, sellaista, mihin Suomessa itse olisi tuskin koskaan menty.
Toisaalta
Islam on ensisijaisesti poliittinen hallintojärjetelmä . Sisältäen myös uskonnollisia piirteitä .
Vaikka Tanskaa kohdeltiin
Vaikka Tanskaa kohdeltiin silkkihansikkain, sielläkin oli vastarintaliike. Se koostui lähinnä kommunisteista. Kun se murhasi 500 kollaboraattorina ja saksalaisten agentteina pidettyä, mukana meni paljon viattomia. Voidaankin kysyä, suunnitteliko Tanskan kommunistipuolue jotain puhdistusta ja yrittikö se helpottaa sodanjälkeistä vallankumousta. Uhrit olivat myös sellaisia, jotka tiesivät liikaa vastarintaliikkeestä.
Nämä murhatyöt on jätetty syyttämättä ja ilmeisesti niiden aineisto on salattu vuoteen 2005. En tiedä, onko salassapitoa jatkettu.
Sopii myös kysyä, montako
Sopii myös kysyä, montako siviiliä natsit teloittivat vastarintaliikkeiden toimien vuoksi valloittamissaan maissa. Uskon, että luku 500 on murto-osa tästä.
Eipä näiden kommunistien
Eipä näiden kommunistien teloitukset paljoa minua sureta, koske juuri vastarintaliikkeen kommunistit teloittivat kunnon väkeä ja valmistelivat vallankumousta.
Kukin katsoo asioita
Kukin katsoo asioita arvopohjansa perustalta ja sen paljastaen.
Kommunistit kunnon tanskalaisia
On tietenkin ylivoimaista tansakalaiselle sosiali- ja kristillisdemokraatille se, että vain kommunistit taistelivat. Asiakirjojen salaaminen perustuu tietenkni siihen, että sosialidemokraatit ja kristillisdemokraatit kostaisivat kommunisteille sen, että eliminoivat kollaboraattorit, heidän vanhempansa.
Toivottavasti et näe
Toivottavasti et näe kollaboraattoria peilistäsi.
Peili ei ole huurteessa
Hirvittävästi kuitenkin historiallisesta taustapeilistä näkyy kansallisia itsemurhakandidaatteja, jotka uhkaavat hukuttautua Pohjois-Atlanttiin, elleivät saa olla rähmällään, jos käskettäisiin olemaan suoraselkäinen. Kyttyrän parantaa vain kuolema, on venäläinen sanonta, jota sovellettiin Kyttyräiseen eli Gorbatshoviin.
Koposen Kalle kirjoittaa Hesarissa
http://www.hs.fi/teksti/uutiset/tuoreet/artikkeli/...
Myös tanskalaislehtien toiminta koetaan poliittisena.
Tanskan lehtien kirjoittelu
Tanskan lehtien kirjoittelu saantaa juontaa alkunsa hallituksen piirissä ilmenevistä asenteista maahanmuuton suhteen, mikä rohkaisee -kaiken uhallakin - lehdistöä liittymään näiden asenteiden ilmaisuun.
Yleinen mielipide on saattanut myös kääntyä maahanmuuton rajoittamisen suuntaan.
Perinnäisesti Tanska on
pohjoismaista liberaalein. Muutama vuosi sitten tuli selväksi, että maahan muutto Euroopan ulkopuolelta synnytti ulkomaisten asuttamia ghettoja, jotka Englannissa olivat selvä ongelma. Tämä johti politiikan kiristämiseen.
Se tapahtui osin omista syistään, mutta ajoittui muslimimaailman sotaan osallistumisten - ja niiden propagandan - kanssa aika onnettomasti. Sitten moderni siirtolainen Syyriasta perusti oman puoleeen - alunperin muslimien, sitten uuden muuttopolitiikan libaralisoimiseksi. Se vei parlamenttiin - ennen miehen ja hänen ryhmänsä ulos pelaamista vaikuttajina.
Naïden muslimeja ärsyttävien juttujen päälle tuli katuvälikohtaus Nørrebron kortteleissa, murhauhkauksjuttu ja piirrokset. Nämä kolme viimeistä aihetta olivat liikaa. Yksikin sytytin olisi riittänyt, mistä syystä "sananvapaustulkinta" ei riitä kuvaukseksi.
Alankomaatkin on liberaali
Se kehittelee eutanasiaa. Tatu Vanhanen on liberaali keskustalainen. Hän kehittelee älykkyysosamäärään perustuvia rotuoppeja eri kansojen kesken. Britannian liberaalit pääministerit 1800-luvulla olivat kaikkein suurimpien imperialismin edistäjiä internationalismin hengessä.
Liberaalit auttaa ihmisiä pääsemään varoistaan, suvereniteetistaan ja hengestään.
Tulee perustettavaksi uusia Pakistaneita ja Kosovoita
Kun tarpeeksi kerätään muslimeita nurkkkiin, niin ennenpitkää ollaan tilanteessa, jossa todetaan, ettei yhteiselämästä tule mitään. Sitten joudutaan lohkaisemaan islamilaisille oma tontti, kuten Intiassa heille lohkaistiin Pakistan -40 luvulla ja Kosovo lohkaistaan huomenna.
Näyttää siltä, että
Näyttää siltä, että uskonnot jakavat enemmän ihmisiä kuin yhdistävät heitä - jopa saman uskonnon sisällä.
Kyllä
Samoin etnisyydet jakavat. Toimivaa monikulttuuria ei saada toimimaan valtion sisäisesti, sen on jokaisen Euroopan maan tilanne osoittanut. Aina vastaanottava tai saapuva osapuoli on liian suvaitsemanton toista osapuolta kohtaan. Toimivan monikulttuurin saavuttamiseski ei riitä, että vain toinen osapuoli suvaitsee.
Kultturit ovat rikkaus, niin kauan ku ne pysyvät omilla alueillaan.
Kulttuuri ei ole vakio
Kulttuuri on muovailuvahaa ja muuttuu ajan mukana. Mitä haittaa oli savolaisten invaasiosta Karjalaan Ruotsin vallan aikana tai karjalaisten joukkoliikkeestä 1944 Hämeeseen, Uudellemaalle ja Varsinais-Suomeen?
Kirjoita uusi kommentti