Venäjän edesmennyt presidentti Boris Jeltsin ei koskaan vakavasti harkinnut Karjalan palauttamista Suomelle. Sen verran hänen valtiopäämieskauteensa sentään mahtui selviä päiviä. Se oli Suomen onni ja Jeltsinin pysyvä palvelus Suomelle. On syytä kysyä, olisiko Suomen valtiojohdolla ollut malttia kieltäytyä tarjotusta Karjalasta.
Seuraavien vaalien jälkeen Karjalasta kieltäytynyt hallitus olisi saanut lähteä. Ehkä ei olisi tarvinnut odottaa edes vaaleja.
Vuonna 1917 kokenut ruotsalainen diplomaatti arvioi, ettei vastasyntynyt itsenäinen Suomi ole elinkelpoinen. Se sijaitsi liian lähellä Pietaria. Diplomaatti oli oikeassa. Suomen piti harpata Karjalan verran länteen ennen kuin elintilaa järjestyi.
Rehellinen Jeltsin kuitenkin oli. Hän myönsi, että Karjala vietiin Suomelta voimalla eli vääryydellä.
Karjalan palauttaminen saattaisi olla historiallisen vääryyden oikaisemista, mutta enemmän se olisi tulevan tuhon siementen kylvöä. Karjalan myötä Suomeen olisi syntynyt huomattava venäläisvähemmistö. Kun miettii, millainen olisi nykyisellä Viipurilla ja koko Karjalalla kasvatetun Suomen asema, kannattaa suunnata katse Gruusiaan.
Venäjän presidentti Dmitri Medvedev kertoi maansa televisiossa, että Venäjän viranomaisten velvollisuus on pitää huolta osseeteista, joilla on lähes kaikilla Venäjän passi. Venäjällä on nyt suurenmoinen, omiin kansalaisiin tehoava tekosyy puuttua neuvostokauden aikaisten alusmaittensa elämään.
Suomenlahden eteläpuolella Gruusian tapahtumia seurataan tarkkaan. Venäläisvähemmistö keppihevosenaan Venäjä katsoo oikeudekseen runnoa Gruusian. Kaukasuksella voima jyllää. Päteekö sama oppi lännempänä?
Virossa on huomattava ja tyytymätön venäläisvähemmistö. Viro kuuluu kuitenkin Natoon, ja uskon monen virolaisen näinä päivinä siunaavan tätä tosiseikkaa.
Viro on pieni maa, mutta se sijaitsee lähempänä Euroopan rintamaita kuin Gruusia. Viron selkkaus kasvaisi pian suurvaltain väliseksi, ja siksi kynnys marssittaa panssareita Viroon jonkin akuutin tai strategisen syyn nojalla on venäläisille Gruusian sotaa kirkkaasti korkeamman kynnyksen takana.
Karjalansa takaisin saaneen Suomen asema olisi tukala. Maailmanpoliittisen tilanteen kiristyessä Venäjä kuuntelisi tarkalla korvalla Suomen venäläisvähemmistön huolia. Niitähän riittäisi. Kohta asia annettaisiin sotilaitten käsiin. Pian nähtäisiin, miten pysäytetään kenttäoloissa tankki suomalaisten ulko- ja turvallisuuspoliitikkojen keksimällä vallankumouksellisella aseella, nato-optiolla.
Maailmantilanteen pahentuessa muistelen kiitollisena Boris Nikolajevitsh Jeltsinin kestävää valtiomiestekoa: Karjalan palauttamatta jättämistä.
Muistojemme Karjala uudistuu identiteetiksi itsenäisyydestä
Vuoden vasenkätinen avasi Karjala-keskustelun, jolla on yhtä vähän yhtäläisyyttä Gruusia - Etelä-Ossetia (Abhaasia) caseen kuin samovaarilla ja kiinalaisella teepensaan neitsytlehdellä :-) ~ mutta menkööt, lähdetään debattiin uudesta näkökulmasta, jossa haetaan ratkaisu keskeltä kirkkomaata - olemmehan vedenjakajalla idän ja lännen välillä myös uskontojenkin osalta---
[orig 29.7.2007]
Muistojemme Karjala uudistuu identiteetiksi itsenäisyydestä
[ ... Karjala on pyhiinvaellusta, ... sinne jäivät grammarit, lypsykoneet ja muisto, joka aktivoi niin ikä- kuin nuoremmatkin ihmiset autoilu tourneisiin tutkimaan kivijalkoja, multakumpuja kuin tekemään tuttavuutta uudisasukkaisiin, jotka valtaa pitävät isiemme mailla ja mannuilla ... ]
Yksinkertainen on kaunista
Karjalaan!
Kaikkea se viina Tervollakin teetättää. Jutut on aivan "hanurista",promilletkin tulisi kirjata ylös kun noin höperöitä kirjoittelee. Se siitä ja sen kestävyydestä.
Jotta elämästä ei tulisi
Jotta elämästä ei tulisi liian tylsää, kannattaisi edistää Karjalan liittämistä Gruusian provinssiksi. Myös Viron ja Valko-Venäjän mahdollinen valtioliitto toisi lisää vipinää Eurooppaan.
Lisäksi kaikille ahvenanmaalaisille tulisi antaa Venäjän passi. Niitähän on jo ilmaiseksi jaossa Ossetiassa.
Missä tyytyväiset venäläiset luuraa?
Suomessa on nopeasti kasvava vähemmistö jonka tyytyväisyydestä ei pidemmän päälle ole mitään takeita. Mikä lienee Huuskon lääke Suomalaisten varalle.
Venäläiset juurtuneita Karjalaan?
Tyhjästä ne venäläiset sinne tulivat, joten eivätköhän ne siirtyisi sieltä pois ihan yhtä hyvin, kyllä Venäjä olisi varmasti pitänyt huolen omistaan, kun niin ahkerasti Karjalaa maanryöstäjillään asuttivatkin.
Kuka ikinä saikaan päähänsä että venäläisillä on oikeus jäädä ryöstämilleen alueille teki pahan ajatusvirheen.
Suomelta on maata varastettu ja se pitää saada takaisin. Vasta silloin on menneet vääryydet hyvitetty.
silitti Suomea myötäkarvaan
"Vuonna 1917 kokenut ruotsalainen diplomaatti arvioi, ettei vastasyntynyt itsenäinen Suomi ole elinkelpoinen. Se sijaitsi liian lähellä Pietaria."
Vuonna 1916 kokenut vanhasuomalainen poliitikko Danielson-Kalmari arvioi autonomian Venäjän yhteydessä ainoaksi Suomen mahdollisuuksien rajoissa olevaksi päämääräksi, joten tuo ruotsalaisdiplomaatti myötäili vain omassa ajassaan olevia suomalaisten näkemyksiä.
Kesäterässä?
Tässä hieman aivotoiminnan teroittamiseksi "liippakiveä":
Venäjä = Ruotsi
Ossetia = Ahvenanmaa
Gruusia = Suomi
Jos Karjala on kansakunta...
Karjala (luovutettu osa+Itä-sellainen) voisi jossain maailmanpoliittisessa suhdanteessa itsenäistyä Viipuri pääkaupunkinaan. Itsenäisen Karjalan perustuslakiin voisi kirjata, että maa ei liity Natoon tai muihin Venäjän karsastamiin kerhoihin.
Suomi saisi hieman ymmärtävämmän naapurin koillis- ja itärajalle ja matkailu laulumaille helpottuisi. Itsenäinen Karjala suuntautuisi poliittisesti Pohjolaan ja Itämeren yhteisöön IVY-alueen ohella.
Evakot lapsineen voisivat hankkia maata laulumailta vastavuoroisuuden pohjalta.
Avaus on jonkin sortin utopia, mutta pienempi kuin ajatusaave (luovutetun) Karjalan palauttamisesta EU-Suomelle.
Karjala karjalaisille
Alun perin on ollut (Varsinais-)Suomi, Häme, Lappi ja Karjala. Tai jotenkin sinne päin. Karjala on oma juttunsa, joskin venäläiset ovat sotkeneet sitä idästä pahemmin kuin Suomi ja Ruotsi lännestä.
Karjalan jakaminen keskeltä kahtia olisi kuitenkin yhtä tyhmää kuin Ossetian jakaminen. Sen sijaan Karjalan kansan on saatava oma maa jossa vahvistaa identiteettiään. Tehtävä ei ole helppo, mutta helpompi kuin muistojen laulumaiden liittäminen Nyky-Suomeen. Karjalan EU-jäsenyyden myötä tilanne normalisoituu niin karjalaisten, suomalaisten kuin venäläistenkin onneksi.
Lisää maita!
Valtioita taisi toisen maailmansodan päättyessä olla alle sata. Nyt niitä on yli 200 eikä määrä ole vähenemään päin. Jos valtioiden jakautumiskehitys jatkuu, voi Karjala jokin kaunis päivä olla vuorossa. Toki sitä ennen itsenäistynevät Katalonia, Skotlanti ja Biafra. Mutta pääasia, että itsenäistyvät.
Entä tämä vaihtoehto?
Mitäs me vasenkätiset!
Ei varmaankaan pitäisi, mutta jos kuitenkin... Olen saanut ”tukkapöllyä” joiltakin Karjalan palauttajilta, kun olen mukana hankkeessa, jonka tavoitteena on selvittää pakkoluovutettujen alueiden suomalaisomistajien omistusoikeus pakkoluovutetulle alueelle jääneeseen suomalaisomaisuuteen nyt, kun Venäjän federaation maalainsäädäntö on muuttumassa, ja Suomen valtio on rahoittanut pakkoluovutetulla alueella olleiden suomalaisomaisuuksien kaavoittamista uusille venäläisomistajille budjetista maksettavin lähialueyhteistyövaroin.
Höpsötystä Tuulalta
"Suomen valtiolla ei ollut oikeutta luopua omaisuudesta, jota se ei omistanut. Kun tuon artiklan toimeenpanoa ei kuitenkaan koskaan katsottu noudattamisen arvoiseksi, niin juridisesti se on jo vanhentunut." Taas tulee Höltältä väärää tietoa. Suomen eduskunta on hyväksynyt lain Pariisin rauhansopimuksesta ja se pitää sisällään myös Suomen uudet rajat, jotka määriteltiin jo välirauhansopimuksessa 19.09.1944. Jos et tätä tiennyt niin lue lisää tästä linkistä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jatkosota
ja muistaakseni Prokarelian sivuilta löydät koko sopimustekstin jos sinulla on asiassa epäselvyyttä.
Linkissä on muuten sellaistakin tietoa, että hurjamielisimpien on syytä pitää nitropurkki toisessa kädessä. Kaiken varalta.
Niin on
"Suomen eduskunta on hyväksynyt lain Pariisin rauhansopimuksesta ja se pitää sisällään myös Suomen uudet rajat, jotka määriteltiin jo välirauhansopimuksessa 19.09.1944."
Ja noinha miekii viel muutama vuos sitte ajattelin. Mut sit mie sain kuulla, jot valtioiden rajamuutokset eivät vaikuta tavallisten ihmisten omistusoikeuteen yhtään sen enempää kuin kuntarajojen muutokset.
Ja sit myö vaa päätettii, jot ainakii myö neljä yritetään nyt sit selvittää tää kaikkia pakkoluovutetuilta alueilta paenneita ja heijä perillisiää koskeva asja parhaan kykymme mukaan tekemäl asjast valitus Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen Strasbourgiin Venäjää vastaan.
Yks meist sanokii tuon päätökse jälkee, jot nyt tais Paasikivi jäähä toiseks. Miekää en muista, jot kukkaa suomalaine ois tosissaa aiemmi sanont millekää auktoriteetill, jot nyt riittää tavalliste ihmiste rääkkäämine. Paitsi tietyst Tuntemattoman Rokka, joka sano jotekii nii, jot "P*****e, mie en käy siu polkuis vartee mittää kivvii kerräämään."
Hyvää läppää Tuulalta
Vaikka olenkin viipurilaista sukujuurta tunnustaa, että on osaa Karjalan murretta.
Mitä muita lakeja pidät "laittomina" kuten väität Pariisin rauhansopimuksesta? Sinänsä on aika vauhdikasta verrata Euroopan rajojen muuttumista maailmansotien jälkeen kuntaliitoksiin. Kyllä sinä osaat heittää hyvää läppää!
Kiitokset palautteesta! :)
Satutko muuten olemaan tietoinen, mitä näille omistusoikeuden tunnustamishankkeille tällä hetkellä kuuluu:
”Venäjän valtio vaatii kulttuurihistoriallisesti arvokasta Nizzan ortodoksista katedraalia omistukseensa. Le Monde –lehden mukaan Venäjän valtio perustelee vaatimustaan sillä, että katedraali on rakennettu Nikolai II:n henkilökohtaisilla varoilla ja näin kirkko sekä koko sen arvokas irtaimisto kuuluvat Venäjän valtion omistukseen. Kirkkoa ovat vallankumouksesta lähtien hallinnoineet kommunistivainoja Ranskaan paenneet venäläisemigrantit.
- -
Venäjän tsaarin Nizzan kesäpalatsin viereen vuonna 1912 valmistunut sipulikupolinen katedraali on Nizzan kaupungin suosituin turistikohde.
Venäjä on vaatinut omistukseensa myös Biarrizin ortodoksista katedraalia Etelä-Ranskassa. Kiistaa katedraalin omistusoikeudesta puidaan edelleen oikeudessa.” (Aamun Koitto 4/3.3.06)
Pidän näppini irti kirkkoriidoista
Mutta todettakoon, että Venäjä ja Ranska eivät ole sopineet sellaista rauhansopimusta edes Napoleonin aikana jossa oli suoritettu minkäänlaista rajankäyntiä. Tuo kirkkojen omistusoikeus ei ole adekvaatti suhteessa Pariisin rauhansopimukseen.
rauhansopimuksen tulkinta?
En ole asiantuntija, mutta muistelen lukeneeni, että NL antoi luovutettujen alueiden väestölle mahdollisuuden jäädä paikoilleen, jos haluavat. Jäikö kukaan?
Jos tällainen mahdollisuus on periaatteessa annettu, voidaanko evakkoon lähtö tulkita vapaaehtoiseksi jätetystä omaisuudesta luopumiseksi?
Ei antanut mahdollisuutta
"...muistelen lukeneeni, että NL antoi luovutettujen alueiden väestölle mahdollisuuden jäädä paikoilleen, jos haluavat. Jäikö kukaan?"
NL ei sallinut suomalaisten palata Talvisodan jälkeen koteihinsa, vaikka Ryti ja Tanner sitä yrittivät. Vielä -47 Leningradin oblastin päättäjät tekivät päätöksen, että kaikki alueella olevat suomalaiset ja inkeriläiset on karkotettava kodeistaan.
Jos suomalaisille olisi annettu vähäinenkin inhimillinen mahdollisuus jäädä koteihinsa, tuskinpa he olisivat niin suurilukuisina tulleet manner-Suomeen ryssiteltäviksi. Ainakin oman sukuni vanhempi polvi odotti kuolemaansa saakka, että saisi palata kotiin.
Tässä pieni "iltasatu", joka kertoo yhden tositarinan niistä mahdollisuuksista, joita alueelta paenneet käyttivät, kun halusivat edes "vilaukselta" nähdä oman kotiseutunsa:
intereshnaja...
Täällä näkyy olevan 2 kommentointiketjua, joten tässä viestini siihen toiseenkin:
Karjala ja P/S-Ossetia kiinalaisille! Niinhän käy muutenkin, väkisin, kun tuo Venäjän ryyppykansa kutistuu. Ei kuitenkaan syytä iloon: Suomenkin teollisuus on 10 vuoden päässä kiinalaisomistuksessa.....
Privet!
onnittelut
"Viro on pieni maa, mutta se sijaitsee lähempänä Euroopan rintamaita kuin Gruusia. Viron selkkaus kasvaisi pian suurvaltain väliseksi, ja siksi kynnys marssittaa panssareita Viroon jonkin akuutin tai strategisen syyn nojalla on venäläisille Gruusian sotaa kirkkaasti korkeamman kynnyksen takana."
Plus että Virossa ei ole maakuntaa, ainakaan tällä hetkellä, joka haluaisi eroon Virosta. Jos olisi, niin voi olla että siinä tilanteessa Virokin haluaisi eroon tuosta maakunnasta, eikä mitään sotaa tarvittaisi. Aivan samoin Suomenkin kannattaisi luopua vapaaehtoisesti Karjalasta, jos Jeltsin olisi ensin sodalla pakottanut Suomen ottamaan sen takaisin.
Onnittelut muuten peräänantamattomasta Gruusia-nimen käytöstä. Minunkin mielestäni Charlie Daniels Bandin tarkoittama Georgia olisi syytä pitää nimeä myöten erillään tästä toisesta, vaikka tematiikka sopiikin molempiin (The Devil went down to Georgia). Tosin en tiedä millä nimellä paikalliset itse kutsuvat maataan - uutisissa kun kaikki, siviilit ja sotilaat, puhuvat molemmilla puolilla venäjää. Paitsi Saakashvili, jonka äidinkieli näyttäisi olevan Brooklynin murre.
Venäjän kauppa kasvaa ja rajantakainen Karjala odottaa
Lisää Karjala, Salla (kuulemma löydetty suuret uraaniesiintymät) ja Petsamo nostalgiaa - mikäpä sitten on ajallisesti nyt realismia, saattaa olla kaikille mysteeri, sillä velivenäläinen on arvoituksellinen toimija - odottanevat vahvoja ja päätösvaltaisia neuvottelijoita... kaikkinensa---
...
[orig 24.8.2005]
Venäjän kauppa kasvaa ja rajantakainen Karjala odottaa
YLE esitti monien tunteisiin vetoavan dokumentin unohdetusta Karjalasta ja kaipuusta sinne. Aika-ajoin tuodaan esille kuin muistutuksena ne haavat, jotka kansa kärvisteli miltei unohduksiin 70- ja 80-luvuilla. Presidentti Kekkonen oli yhden kerran jo hyvin lähellä, mutta uskallus loppui. Toisekseen ei ole pelkästään puhe Karjalasta, on puhe myös Petsamosta ja Sallasta.
Karjala takaisin !
Voitaisiin tehdä vaihtokauppa. Venäjä saisi Ahvenanmaan ja me Karjalan.
Kannatan.
Voisi luovuttaa rantaruotsalaisten alueet myös.
Voisi Tervokin kehittää ajatuksia ja ideoita eikä vain yrittää löytää syitä miksi ei koskaan voida saada Karjalaa.
Suomettuja.
Älähän nyt liikaa
Älähän nyt liikaa innostu. Ei ole olemassa mitään mainetsemaasi aluetta pelkästään ruotsinkieliselle väestönosalle.
Suomen rannikkoalueella asuu lukuisa joukko suomen- ja kaksikielisiä, mikä joukko on jatkuvassa kasvussa, joten ennenpitkää myös nämä alueet ovat vähintäinkin kaksikielisiä ja tämähän on maalle pelkkä etu.
Ota Jari Venäjän passi
Ota Venäjän passi niin saat sen Putinin suojelun. Kaksoiskansalaisuus on sallittua suomalaisille.
Voitaisiin laajentaa tätä ehdotusta niin että otettaisiin kaikki se Venäjän passi.
Ongelmat ratkaistu. Ei tarvitsisi sinun pelätä Venäjän hyökkäystä eikä Natokaan pullistelisi meille.
Toimivat ratkaisut on yksikertaisia.
Venäjän passi ratkaisee kaikki ongelmat
"Voitaisiin laajentaa tätä ehdotusta niin että otettaisiin kaikki se Venäjän passi. Ongelmat ratkaistu. Ei tarvitsisi sinun pelätä Venäjän hyökkäystä eikä Natokaan pullistelisi meille."
Ei pahalla mutta
tapio_o_neva : "Voitaisiin laajentaa tätä ehdotusta niin että otettaisiin kaikki se Venäjän passi. Ongelmat ratkaistu. Ei tarvitsisi sinun pelätä Venäjän hyökkäystä eikä Natokaan pullistelisi meille."
Eli haluat liittää Suomen Venäjään.Sen kyllä kirjoituksistasi saattaa lukeakin rivien välistä.
Oletko käyttänyt joskus mielenterveyspalveluja ?
Nyt Veikolle pakko sanoa
Onko tuo tapio o neva antanut teille nokillenne niin pahasti, kun pitää noin kärjistellä mielenterveysasioilla?
Kirjoittakaa itse parempaa, laadukkaampaa - älkääkä menkö alaspäin arvostelemalla muita kirjoittajia mielenterveyksistä. Sellainen arvostelu nimittäin menee Stalinin käyttämälle vankien saaristojen puolelle, missä ihminen, joka oli toista mieltä, saatettiin hakea kotoa perheensä parista nälkäleirille.
(Nojo tuota, Tervoa voisi vähän arvostella, mutta sehän sopii, kun se on julkkis:)
Tervon tekstiä pitää vastustaa
Se on kelvoton sekä asiallisesti että arviona. Suomi siis menetti, nuo alueet tilanteessa, jonka Kansainliitto tuomitsi rikokseksi. Balttian maat perustivat itsenäisyytensä tähän siitä huolimatta, että esim. britit näyttivät yhä kannatavan Churchillin ja Stalinin jakoja, jotka seurasivat Ribben-Molotov laittomuutta. Jos Suomen hallitus olisi toiminut normaalisti 1947, sen olisi pitänyt rekisteröïdä vastalause KL:n laillisuuden pohjalta. Se ei toiminut.
Kyllä veli-venäläinen oli halukas eri tilanteissa puhumaan "Karjalasta." "Palauttaminen" ei ollu toimiva idea. mutta rajan korjaaminen olisi sitä ollut - aina Viipurin palauttamiseen. Suuri tilaisuus tuli DDR:n tunnustamisen yhteydessä. Vaikea tietää, miten se möhlittiin. Kilpailu Tehtaankadun suosiosta oli ehkä niin kova poliitikkojoukoissa, että kutsukortit lähetystääon olivat ainoa asia, joita tarvitsi pohtia.
Kyllä Suomea todellisuudessa pidettiin typeränä näissä asioissa. Se on sitä yhä, minkä kirjoittelut tässä vahvistavat. Miksi muuten kehut tulevat jatkuvasti Kremlistä?
Uudet ajatukset
Hypoteettiset ja yllättävät ajatusmallit ovat harvinaisuutensa vuoksi mielenkiintoisia. Vanhaa polkua on helppoa, mutta yksitoikkoista kulkea.
Kummallista, kuinka Suomessa
Kummallista, kuinka Suomessa tämän sodan avulla joka suunnalla propagoidaan Nato-jäsenyyttä vastaan. Naton vastustajille mediassa kaikki maailman tapahtumat tuntuvat osoittavan, ettei jäsenyys kannata. Nyt sitten otetaan kaikki irti ja propagoidaan sodalla myös Karjalan palautusta vastaan!
Häpeän olla tällaisen maaan kansalainen.
NATO:n kannattajat ovat häpeäksi NATO:lle
Kenenkään järki-ihmisen ei ole helppo kannattaa NATO:a, kun sen muut kannattajat ovat niin hävettäviä, esimerkiksi Saakasvhili ja muutama suomalainen päätoimittaja.
NATO:n julkinen kannattaminen on hieman kuin kannataisi pedofiliaa tai nekrofiliaa.
Jokainen valistunut NATO:n kannattaja menee jo tässä vaiheessa sotaa kaappiin ja salaa vakaumuksensa perheeltään, sukulaisiltaan, esimieheltään ja asiakkailtaan.
NATO tarvitsee kunnianarvoisempia kannattajia. Vain niin NATO:n uskottavuus paranee, vaikkei sillä toki mitään sotilaallista uskottavuutta olekaan.
Yli-innokkaat kannattajat ovat harmiksi
Olet oikeassa.
Yli-innokas (minkä tahansa) asian kannattaminen ja sen puolesta vouhkaaminen on asiallensa haitallista.
Gruusia on liian Nato-mielinen eikä näin edistä Naton asiaa. (Tyypillistä "ryssimistä" asioilla ja etuoikeuksilla, joita ei ole eikä koskaan tule. Alan pikkuhiljaa muuten ajatella, että pohjoisen venäläiset eivät ryssi vaan ne ryssijät tulee etelästä - kuten tulee Euroopassakin Italiasta).
En tunne Gruusian presidenttiä Saakasviliä, mutta oletan tämän olevan naivin länsimielinen ja vallanhimoinen ja uskovan länsimaiden tulevan hänen puolelleen. Pari kuukautta subprime-asuntovelallisena USAssa voisi opettaa häntäkin.
Jäikö lääkkeet ottamatta ?
tapio_o_neva: "NATO:n julkinen kannattaminen on hieman kuin kannataisi pedofiliaa tai nekrofiliaa."
Väität enemmistöä virolaisistakin henkisesti yhtä sairaiksi kuin pedofiilit.
Epäilen että Tapioo on
pestattu lisäämään rekisteröityjä klikkauksia US:n palstoille. Muuta mieltä miehen viesteissä on vaikea löytää. Mutta tarkkuuden nimissä: "pedofiileja" ovat siis - suomalaisia ja belorusseja lukuunottamatta - kaikki joiden maat rajoittuvat entiseen NL:oon. Ukraina ja Georgia eivät aivan ole saavuttaneet tätä kulttuuristatusta, vaikka yritys on kova.
Tämän verkkolehden
Tämän verkkolehden lukijoiksi tuntuu valikoituvan aika kieroutunutta jengiä, jotenkin. itse eksyn tälle sivulle osoitteen http://uutiset.hapate.com/ -kautta joka listaa yhdelle sivulle monen julkaisijan uutisotsikoita. Uusisuomi -lehden artikkelit tuo mieleen välistä iltasanomat ja iltalehden. Niin paljon on "melua tyhjästä" vaikkei tässä Georgian jutussa.
Väitteesi sotii itseäsi vastaan
Vai ovat USn palstalla kirjoittajat kieroutuneita! Valtalehdet eivät viime kädessä julkaise muuta kuin julkisen liturgian mukaisia tekstejä. Syytä en käsitä. Tai käsitän, Venäjän nöyrijöiden politiikka on ainut ajatussuunta, jota meidän pitäisi viljellä. Se on täysin vanhaa hapatusta.
Suomen valitsema virallinen politiikka ei miellytä kaikkia. Sitä ei vain ole ennen saanut julkisesti sanoa. Uskon, että Uudellasuomella tulee olemaan tärkeä tehtävä- lehdellä on ns tilaus tämän hetken maailmassa.
Tuomaan häpeä
Häpeästäsi pääset helposti, sillä Vantaalta lähtee lentoja parin minuutin välein. Saa pelkkiä menolippujakin.
Venäläiset hieman kostavat Stalinin vainoja
Venäjä on jo edennyt Gorin kaupunkiin, Suuren Saatanan, Stalinin syntymäsijoille.
Karjalan väestöstä ei venäläisille ole ollut harmia.
Täälläkin hurskastellaan neuvostoliittolaisen kirjailijan kuoleman yhteydessä, mutta kukapa se ne vankileirit järjesti venäläisille?
USAn tulisi pitää nyt suu supussa ja antaa venäläisten kurmoottaa Gruusiaa paikalleen.
Bushin käsitys Gruusian länsimyönteisyydestä perustuu siihen, että sen englanninkielinen nimi on harhaanjohtajavasti Georgia - mikä on taas USA:n itsenäistymisajan päätapahtumapaikkoja.
Tervo on oikeassa käyttäessään nimeä Gruusia, joka ei nyt kyllä ansaitse pisteitä - joskaan en niitä kyllä jaa Venäjällekään., mutta varmasti voi kostomieltäkin olla mukana.
Gruusialaiset
Venäläiset tosiaan voivat panna gruusialaisille maksuun Josif Dzugaslivin Neuvostoliitossa aikaansaamat ihmisoikeuksien loukkaukset.
Kaukasialaiseen oikeusvaltioajatteluun kuuluu vahva verikoston perinne.
Yrjöt
Yrjö ei varmaan ole ylpeä siitä, mitä hänen nimissään tehdään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyh%C3%A4_Yrj%C3%A4n%...
Georgiathan ovat suomeksi Yrjölöitä.
Josif Vissarionovitshin kotimuseo
...sijaitsee Gorissa, kts.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/2596671.stm
http://www.stalinmuseum.ge/indexeng.html
Ainakin vielä nettisivut toimivat. Saas nähdä, jääkö pystyyn.
Kaikki Venäjän
Kaikki Venäjän nykyjohtajat ovat tai ovat olleet kommunisteja.
Tämänhetkistä reaalitilannetta en tarkalleen tiedä. Nähtävästi sielläkin takki kääntyy aivan samalla tavalla kuten meidän kotoisessa vasemmistoliitossa.
Eivät he omaa ideologista perintöään tuhoa.
Ehkei Stalin kuitenkaan tappanut kaikkia surmattuja omin käsin
Stalin valikoitui ylimmäksi johtajaksi monikulttuurisen kommunistiklikin tuella. Siinä maassa oli kommunistikaudella iloisina teloittajina niin venäläisiä, ukrainalaisia kuin georgialaisia. Kaikki he ihailivat Stalinia samaan tapaan kuin Stalinin kuvia kantavat kommunistit nyky-Venäjän mielenosoituksissa vielä silloin, kun Stalinin seuraaja Putin salli kriittisetkin mielenosoitukset.
Tuskin noin viisimiljoonainen Georgia olisi Venäjälle sen suurempi uhka kuin noin viisimiljoonainen Suomi, ellei Venäjä olisi yrittänyt ottaa Georgian maakuntia tosiasiallisiksi osikseen.
Suomessakin voitaisiin harkita vastatoimia, jos venäläiset ilmoittaisivat tulevansa suojelemaan Joensuussa olevia Venäjän kansalaisia.
Tuskin Joensuussa kiinnostaisi separativismi
Hmmm.....
"Jos joskus otat henkeä tai muuta yhtä tärkeää toisilta pois, niin turha luulla ettei siitä maksun aikaa ikinä tulisi"
Voitaisiinko kuulla tässä yhteydessä vaikka Arja Saijonmaan laulamia sosialidemokraattisia partisaani-iloitteluja kun Pohjois-Karjalassa desantit harjoittivat toimiaan:
Vaikka tuosta:
http://partisaanit.blogs.fi/
On se varmaan kiva olla tuollaisista ylpeydellä lauleskeleva demari?
Väärä osoite
Kun on noin paljon tuota aatteen paloa kaikessa oikeistolaisuudessaan niin olettaisi edes alkeellisten tosiseikkojen tuntemusta. Laululla ei ole mitään tekemistä desanttien toimien kanssa. Laulu on puolalaista alkuperää nimeltään Partisaanivalssi, alkuperäinen nimi, Dzis do ciebie przyjac nie moge, sävel ja sanat Magierski Stanislaw ja sen on levyttänyt alunperin Varsovan katusoittajat niminen yhtye. Laulu oli varsin suosittu puolalaisen vastarintaliikkeen keskuudessa. He muuten taistelivat natseja vastaan. Mutta kun sinä tuota laulua paheksut niin voithan mennä osoittamaan mieltäsi puolalaisia partisaaneja vastaan vaikka Auschwitzin portille. Tule sitten takaisin kertomaan saamastasi vastaanotosta. Olen vilpittömän iloinen, että nimimerkki Zeus Väinämöinen löi pilkkakirveellään itseään sattuvasti otsaan. Onnekseen se ei osunut mihinkään arempiin ruumiin osiin.
Saanen oikaista vielä otsikossa olevaa virhettä. Kirjoitit,että "Tuskin Joensuussa kiinnostaisi separativismi". Tuo vaikea sana tulee kirjoittaa muodossa separatismi. Kirjoita se nyt vaikka sata kertaa, niin kyllä se siitä...
Subjektivistinen katsanto toisten kirjoituksiin.
Missähän vaiheessa mainitsin Partisaanivalssin, josta kirjoittaja alkoi subjektiivisesti jaaritella omia katsantokantojaan.
Subjektivismi on tietenkin filosofinen ilmiöiden selitysmalli joka perustuu havaitsijan käsitykseen.
Yleensä demarit johtavat asiat subjektiivisesti, usein luullen olevansa oikeassa, koska ainoa oikeassaolemisen kontrolli ovat he itse. Samoin sosialismi tieteenä perustuu tautologiaan, missä itseä perustellaan itsellään.
Sosialismin ongelmana on todellisuuteen kiinnittymisen ongelma:
teesi - antiteesi - synteesi. Kyseessä on Marxilainen älyn onanointi.
Kapitalisti riistää - sosialisti ei riistä - sosialismi on parempi. Niinkö se onkin!
Niin, jotkut sotkevat separatismin, separativismin ielä separaattoriin, millä erotellaan jyvät akanoista - tietävät demarit kertoa.
Kokoomus ja SDP
Kokoomus ja SDP ajavat kepulaiset pakolaisiksi jonnekin Jakomäkeen tai Mäntsälään. Maakunta onnistutana tyhjentämään ilman Cronbergiakin joko susille ja karhuille tai Venäjälle luovutettavaan kuntoon.
Karjalan paluttamista
Karjalan paluttamista vaativat saisivat lisää vettä myllyyn melko yksinkertaisella mediatempulla.
Roudaamalla Britney Spears sinne valtavan paparazzilauman kera toisi maailmanlaajuista medianäkyvyyttä.
Kustannushyötysuhde voisi myös olla kohdallan.
Jari Tervolle
Jari, vaikka oletkin kaikin tavoin tuottoisa ja verbaalisesti lahjakas, olen tässä asiassa eri mieltä kanssasi. Muutama perustelu:
-Sinun kauhuskenaario venäläisen vähemmistön aiheuttamista ongelmista näyttää nimittäin toteutuvan ihan jo Kanta-Suomenkin alueelle. Euroihin höyrähtäneet suomalaiset myyvät kiinteistöjään kiihtyvällä vauhdilla venäläisille ja venäläinen vähemmistö kasvaa muutenkin kohinalla. Olemme kohta retrospektiivisessä skenaariossasi ilman, että meillä edes tuota Karjalaa on.
- Karjala on ollut sotien jälkeen Suomelle jonkinlainen megaluokan "happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista" syndrooma. Jokainen Karjalan palauttamista ehdottava on systemaattisesti leimattu idiootiksi. Jokainen poliittisestaan urastaan huolehtiva poliitikko on opettanut meille, että "Karjalaa ei pitäisi ottaa kultalautasellakaan".
Karjala ei ole kokonaisuudessaan koskaan kuulunut Suomelle
http://www.geocities.com/suomenhistoria/historia/k...
Karjala ei ole kokonaisuudessaan koskaan kuulunut Suomelle..
Ja miksei muka ole?
Venäjän tsaari liitti ns. Vanhan Suomen (nykyisen pakkoluovutetun Karjalan) Suomen suurruhtinaskuntaan 1812. Vasta vuonna 1947 Siitä Paariisin rauhassa tuli N.liiton osa.
Mitenkäs
Vienan Karjala ja Aunuksen Karjala, jossa suomalaisetkin kävivät heimokansoja 20-luvulla houkuttelemassa Suomen yhteyteen laihoin tuloksin kun samalla suunnalla hääräsivät venäläiset, englantilaiset ja jopa yhdysvaltalaiset. Sikäläiset karjalaiset eivät oikein tienneet kenen kanssa liittoutua vai perustaa itsenäinen Karjala. No, bolsevikit korjasivat potin.
Kyllä
vienalaiset toimivat 20-luvulla yhteistyössä lähinnä muiden suomalaisten kanssa heimosodissa ja neuvostoaikaan Itä-Karjalasta tuli säännöllisesti evakkojakin Suomeen.
Itse asiassa vienalaisten puhekieli on tavalliselle suomalaiselle täysin ymmärrettävää ja monien vienalaisten sukujuuret ovat Länsi-Suomessa. Vepsäläiset (aunukselaiset) ovat jo ulkomaalaisemman oloisia ja heidän kieltään on vaikeampi ymmärtää, mutta eivätpä taineet silti olla hekään kovin tyytyväisiä Neuvostoliittoon.
Venäjan versio
Venäjan versio tulevaisuudestamme:
http://f.postimees.ee/f/2008/08/06/63079t41h68ee.j...
Yhteys maahan
Suomen pakkoluovutttamille Karjalan alueille Stalinin siirtämillä ihmisillä ei ole ollut kosketusta eikä yhteyksiä maahan. He ovat peräisin Ukrainasta ja Valko-Venäjältä.Myös Kaukasuksen epäluonnollisuudet johtuvat myös osiltaan samasta ei järjellisestä toiminnasta. Tuoreessa muistissa olevan diktatuurin hyväksyminen on ikävän tietämätöntä. Varjo ei ole kadonnut. Vääryyttä ja tuhoa voi tehdä lyhyessä ajassa mutta uudelleen rakentaminen vie paljon aikaa ja on hyvin haasteellista, vaatii älyllisyyttä. Tarvitaan pitkiä siirtymä aikoja jotta väestö kysymyskin tapahtuu luontaisella tavalla. Asia on tahto tila. Se meillä on syvä ja vahva. Nyt ja ikuisuudessa. Yst.terv Anssi Rapo Karelialainen
Kiitos!
Kiitos hyvästä kolumnista, Jari! Sääli, että keskustelu täällä on etupäässä ala-arvoista... Hyvä kuitenkin, että Karjalaan kaipaavien sukupolvi on kohta kuopattu. Päästään siitäkin turvallisuusriskistä. Sitä paitsi Pohjois-Karjalan tukiaiset tulevat jo ihan riittävän kalliiksi meille helsinkiläisille, enempää ei tee enää mieli maksaa.
Tervon kommentteja onkin jo odotettu pitkään
mutta valitettavasti loistavien Myyrän ja Ohranan kirjoittaja on nyt pahasti hakoteillä.
Venäjä ei ole kulttuuripiiri, johon HALUTAAN samaistua, saati sitten integroitua. Sillä ei ole koskaan ollut todellista vetovoimaa muuna kuin ohjusten ja AK47:n viejänä! Venäjä on esimerkiksi kautta historian tuonut eliittinsä ulkomailta, mm. monet amiraalinsa Suomesta ja prinsessansa Saksasta. Alkuvenäjähän ANOI viikinkejä kuninkaiksi! Venäjän ainoa keino saada muut kulttuuripiirinsä alle on ollut aseiden kautta. 1990-luvun alku näyttikin miekkaan tarttumisen hinnan.
Jo suuri Lenin listasi Top 10 kulttuurinsa, ja listassa SUOMALAISET olivat venäläisiä huomattavasti edellä. Näin on yhä: venäläiset uusrikkaat haluavat sijoittaa rahansa vakaaseen länsimaiseen demokratiaan, esimerkiksi läntisen sellaisen datsoihin. Omassa maassa rahalla ei ole arvoa. Suomeen mahdollisen Karjalan palautuksen yhteydessä päätyvä venäläisväestö ei varmastikaan haluaisi takaisin Suureen ja Mahtavaan isänmaahansa, vaan integroituminen suomalaiseen yhteiskuntaan olisi korkeintaan vain parin sukupolven kysymys, sillä suomalaisuus kannattaa.
Ja mikäli geopoliittista karttaa katsoo Venäjän näkökulmasta, ei heillä ole pelimerkkinä vain Pietari, vaan KOKO SUOMENLAHDEN pohjoisranta. Tapaamme nahkurin orsilla!
Muuten, Suomessa on jo nyt suurehko venäläisvähemmistö, mutta mistä oikein Venäjällä kirjoitellaan? Siitä, että yritämme pilaantuneella ruoalla myrkyttää VIRON venäläisiä!!!
Katso. Nyt on aika.
Kareliataide on Quousque Tandem. Kuinka kauan aiot väärinkäyttää kärsivällisyyttämme. Me näytämme olemessaolollamme oikeuden Karjalan kansan eloon ja oikeutukseen. Me kaikilla taiteen syvyyden vahvuuksilla, osoitamme oikeuden identiteetimme. Nousemme ahdistusta, vääryyttä ja salailua tehneitä vastaan. Luoden terveellisyyden hengen kentän. Karjalan kansalle ja yksilöille. Kaikille omatunnon sotureille. Karjalan maa on luotu sydämestämme, sydämemme on luotu Karjalaan. Karelia on kunniamme, toispuolisemme ja syntymämme. Voittomme.Elämä. Nyt.
Hämäläisten tuho
Jos Karjalaan olisi muodostunut voimakas karjalaisvaltio, olisi hämäläisten käynyt ohraisesti, ohraisemmin kuin ruotsalaiten vallan alla.
Olisi !!!
Joo, kun Vennamo jakoi siirtolaistontit Karjalan väelle, asiaa kauhisteltiin aluksi kylillä ja toreilla. Olivat niin kummallisilla heinähängoilla ja viikatteillakin lähteneet ryssiä pakoon, yms.
Kun sitten ajat vakiintuivat ja nuoriso sai luvan pitää lavatansseja ja iltamia niin paljon kuin allakassa riitti kirkollisesta vapaata aikaa, pääsimme vapaasti vertaamaan karjalaispoikia ja -tyttöjä oman kylän hämäläisjuntteihin.
Vetreät siirtolaispojat veivät liinatukat likat neniemme edästä ja me vain hieroimme nyrkkejä taskuissa, vaikka kylän raiteilla riekkui nauravia karjalaislikkoja posket hehkuen.
Siirtolaisten asuttaminen oli todella tervetullut geeniruiske Suomen ja Hämeen degeneroituneisiin sukuihin. - Todella! Olen käynyt sukututkimuksen sivuilla ja todennut entisistä, miten olivat kylissä rengit, piiat ja talojen tyttäret sekä pojat onnistuneetkin löytämään elämänkumppanin yleensä lähempää kuin yhden kylän takaa.
Karjala ja Venäjä
Lainaus Jari Tervon blogista:
"Karjalansa takaisin saaneen Suomen asema olisi tukala. Maailmanpoliittisen tilanteen kiristyessä Venäjä kuuntelisi tarkalla korvalla Suomen venäläisvähemmistön huolia. Niitähän riittäisi. Kohta asia annettaisiin sotilaitten käsiin. Pian nähtäisiin, miten pysäytetään kenttäoloissa tankki suomalaisten ulko- ja turvallisuuspoliitikkojen keksimällä vallankumouksellisella aseella, nato-optiolla.
Maailmantilanteen pahentuessa muistelen kiitollisena Boris Nikolajevitsh Jeltsinin kestävää valtiomiestekoa: Karjalan palauttamatta jättämistä."
*************************************************
Voi hyväne aika!
Voi Herranen aika, kylpäs meil pittääkii olla naapurjmaa, ku tuo vennäimaa!! Voi meit polosii, ku mäntii sotakii hävviimää ja siin män Karjala vaik kui tapeltii. Mut herrataha nuo , hyö männiit ja tunaroivat kaike, meilt olis mänt vaa pienii länttilöi maata, mut hyö ko männiit uhittelemaa! Jot silviisii!
.....käytä vaan sitä Kaarnavakoa.......
......se sopii sun imageen paremmin.
Taisit haukkua väärää
Taisit haukkua väärää puuta. Sehän on ylipainoisilla ja elähtäneillä naisihmisillä nykyää miltei maantapa.
Jos he eivät saa tahtoaan perille, he alkavat uhkaavasti polkemaan jalkaa sekä nalkuttamaan.
Seksilakolla uhkaaminen olisi voinut toimia paremmin. Valitettavasti sen aika on ajanut jo ohi. Se olisi pitänyt tehdä jo parikymmentä vuotta sitten jolloin oli sekä kroppa että fysiikka oli kunnossa.
Kommenttini taatusti poistetaan heti virka-ajan alettua.
No, haitanneeko tuo mitään.
Väärin
Minulla on vain yksi nimimerkki, joten pieleen meni!
En mäkään tajua, kenestä sä nyt puhut
Ei ainakaan tänne sovi tuollaiset tuntomerkit yhtään......
Jutustelua ihan yleseillä
Jutustelua ihan yleisellä tasolla.
On hienoa, että poikkeuksiakin löytyy.
Ostetaan Karjala - integraatio- takaisin
Alexander Stubb ehdotti lokalisaatiopuheessaan, että samaan tapaan kuin venäläiset ostavat maata Suomesta, suomalaiset voisivat tulevaisuudessa ostaa Venäjältä.
Jospa ostettaisiin, luonnollisesti EU-tuin, Karjala takaisin.
Kun Suomi kuuluu jo ensi vaalikaudella Natoon, Karjalasta voisi tulevaisuudessa tonttikauppojen myötä muovailla Venäjän ja EU:n yhteisen verovapaam kehitysalueen, joka samalla toimisi sotilaallisesti neutraalina rauhankumppanuusvyöhykkeenä, joka edistäisi kulttuurien vuorovaikutusta ja menneisyyden hallintaa ja nykyhetkeen sopeutumista.
Venäjälle on tärkeää säilyttää sekä sotilaallinen että poliittinen asema myös Laatokan länsipuolella, Viipuriin voisi perustaa YK:n sekä NATO + Venäjän yhteisen rauhan ja -konfliktintutkimuslaitoksen ja siirtää Rauhan Liekin, Ulkopoliittisen instituutin (UPI), Aleksanteri-instituutin Helsingistä ja lukuisia keskusteluforumeita lähemmäksi polttopistettä tukemaan suurempaa kokonaisuutta, itäistä ulottuvuutta - tavoitteena on sosiaalinen ja taloudellinen oikeudenmukaisuus ja ympäristön kestävä kehitys..
Venäjänkieliset saisivat oikeuden omaan kieleensä ja venäjä säilyttäisi asemansa Karjalan toisena virallisena kielenä samaan tapaan kuin ruotsi sitä Suomessa, esim. katujen nimet sekä suomeksi että venäjäksi.
Lautturi ajoi kiville
Aina silloin tällöin ilmestyy humoristeja,jotka nylkevät
karhua ennen sen kaatamista. On tietysti suurta humaanisuutta, että luvataan katukyltit ihan Venäjän kielellä. Tätä myönnytystä eivät ole tehneet edes Putkisnuorten etujärjestö tuo KNÖJNE, vai mikä nyt olikaan.
Ole nyt ihan rauhassa noiden ennustuksiesi kanssa. Pistä ne kahvinporot vaikka kukkapenkkiin. Siellä ovat hyötykäytössä, eikä tarvitse höperehtiä olemattomia. Kyllä Igor ja Natalia ovat nyt ihmeissään katsoessaan Viipurinlahdella kiville ajanutta lautturia.
Kun nyt vedotaan ulkoministeri Stubbiin niin vedotaan tietämättömyyteen. Kerrataan nyt vielä Venäjän tilanne tuon maan omistuksen suhteen. Myös suomalaisilla on mahdollisuus ostaa ja vuokrata maata Venäjältä.
Ja kahvinporot kukkapenkkiin
Eli oletko todella saanut kukkia kasvamaan kahvinporoissa. Mitä lajia? Yritin kerran itse muistaakseni jotakin muuta kuin kukkia, muttei se kasvanut. Etkö voisi olla täsmällisempi suositustesi kanssa? Jos henkilöt, jotka jo saavat alemmuuden tunteen ja muita vaurioita teksteistäsi, ottavat ne vakavasti ja seuraavat suosituksiasi, joita eivä saa toimiaan, niin he voivat tehdä epätoivossaan mitä tahansa. Oletko lainkaan ajatellut? Vai juuri siksikö suosittelet?
Viisumista pidettävä kiinni ja oleskelulupia rajoitettava
Viisumeista ei nyt kannata luopua eikä oleskelulupia lisätä venäläisille, jotta saamme olla rauhassa vastaisuudessakin.
Hyvää päivää ja päivän peili
Ensi kirjoittaja on kirjoittanut omalla nimellään. Joten hän ehkä joutuu myös vastaamaan kevyt kenkäisiin lausuntoihin, onko edessä koettelemuksia.
Jos Viron presidentti
Jos Viron presidentti usuttaisi rakettijoukkonsa pommittamaan esimerkiksi Narvaa, niin Venäjä puuttuisi asiaan - riippumatta siitä onko Viro Naton jäsen vai ei.
Sellaiseen teurastukseen kun mitä Saakashvili aloitti Etelä-Ossetiassa olisi muidenkin pitänyt puuttua mahdollisimman nopeasti.
Sinisilmäisyyttä
Ehkäpä voisit mainita jonkun luotettavan lähteen, joka voisi vahvistaa nuo väitetyt "teurastukset". Ainoa tieto asiasta on venäläisten, valtion ohjailtavissa olevien tiedotusvälineiden propaganda ja kun kyseessä on kriisin osapuoli, joka perustelee hyökkäystään samoilla väitteillä, ei tilanne ole uskottava kuin kaikkein sinisilmäisimmille. Tokihan sellaisia oli Suomessa runsaasti jo Neuvostoliiton aikaan ja edelleenkin on hyväuskoisia hölmöjä, jotka uskovat sokeasti, että Venäjä noudattaisi toimissaan kansainvälistä oikeutta ja avoimuutta ja sen toimet ovat oletusarvoisesti aina oikein.
Pessimismillä kaikki jää tekemättä
Haluan vielä lisätä, että Jari Tervon tappiollisella asenteella olisi jäänyt Saksan yhdistäminenkin tekemättä. Syitä asian mahdottomuuteen riittää niin paljon kuin vain keksii listata.
Mutta silti se vain tehtiin, ja tulokset ovat hyviä ja kääntymässä edelleen paremmiksi.
Aivan samoin uskon että kävisi Karjalan kanssa, Suomessa on paljon evakkojen jälkeläisiä jotka menisivät aivan omasta halustaan Karjalaa korjaamaan ja rakentamaan. Tekemällä asiat yleensä hoituvat.
En haluaisi että Jari Tervon kaltaiset tappiomielialan kylväjät pääsevät päättämään puolestani sukumaitteni kohtalosta. Jos haluatte kysyä, niin kysykää niiltä joilla jotain saatavia Karjalasta olisi.
Sarkasmi ei aina avaudu
Ehkä suomalaisilta puuttuu riittävät taustatiedot ja sarkasmin taju, jotta Tervon kirjoitusten sanoma avautuisi. Näköjään aika moni on käsittänyt täälläkin kirjoituksen sanoman aivan väärin.
Tiedot ja tajut Suomessa
ovat näissä sotien jälkiselvittelyissä aika heppoisia. Ellei maa olisi sodan jälkeen ollut SKP ja Valvontakomission tohvelin alla, sen olisi tullut rekisteröidä valitus "epäoikeudenmukaisesta rajaratkaisusta" viimeistään 1947, vaikkei se ollutkaan YK:n jäsen. YK oli Kansainliiton seuraaja. KL oli tuominnut teot, jotka johtivat Suomen aluemenetyksiin. Baltit aloittivat itsenäisyyden palauttamisen ajamisen tältä pohjalta.
Vastaavasti Suomen ns. "virallinen ulkopolitiikka" kadotti Etyjin 1975 kokousta ennen uskon sen toiseen edellytykseen - NL:n vaatimaa blokkiorajojen tunnustusta vastaan. Se oli siis liberalisointi idässä ja rajojen madaltaminen. DDRkin "liberalisoi" itsensä virallisesti 1987, mitä ei lienee Suomessa havaittu. Eli toinen puoli katosi tässäkin jutussa. Ei ihme, että sotarajan korjauksia ei yritetty. Se olisi ollut mahdollista.
säilyy parhaiten viileässä ja valiolta suojattuna
"Venäjä katsoo oikeudekseen runnoa Gruusian."
Tuo lause meni vanhaksi yhdessä päivässä. Venäjä on nyt päättänyt lopettaa sotatoimet. Tervo voi lohduttautua sillä, että Huuskon kirjoitus meni vanhaksi samana päivänä kuin se julkaistiin. Maito happanee näköjään hitaammin kuin tilanteen päällä ollessa kirjoitetut pika-analyysit. Käsittääkseni ihan selväjärkisen kirjoissa olevat ihmiset eivät tunteneet mitään estoja vetää Hitleriä ja talvisotaa tämän viiden päivän pikkukarkelon vertauskuviksi. No, talvisota taisi kuitenkin kestää pitempään kuin viisi päivää ja Hitler ei tainnut lopettaa sotatoimiaan vallattuaan Kemijärven kokoisen alueen Puolasta.
Puutullilandia
Jos Suomella olisi vielä luovutetun Karjalan metsät, puutullien vaikutus olisi pienempi kuin nyt. Omista metsistämme ne puutullit nyt suurelta osin maksetaan. Jos Suomella olisi menetetyn Karjalan peltomaat, biopolttoaineen tuotantoalueista ei tulisi niin pian tulevaisuudessa pulaa.
Venäläisvähemmistöllä on Suomessa jo nyt enemmän oikeuksia kuin Venäjällä. Heillä on täällä muun muassa sananvapaus. Ei kasvava venäläisten määrä Suomessa näin ollen ole uhka Suomelle tai suomalaisille ainakaan sillä perusteella, että Venäjä pystyisi mitenkään vaatimaan venäläisille lisää oikeuksia saati niitä vaatimuksia "turvaamaan".
Menetetyn Karjalan alueella asuu nyt toki venäläisvähemmistö, josta yhteiskuntana meidän tulisi huolehtia, mikäli väkivalloin riistetty Karjala palautuisi Suomelle. Sellaisesta vastuusta huolehtimiseen Suomi tarvitsisi EU:n tukea.
Karjalastako valtaisa venäläisvähemmistö?
Eri arvioiden mukaan koko luovutetun Karjalan alueella asuu n. 400 000 ihmistä. Jos kaikkein itäisimmät alueet (Terijoki etc.) jätetään huomiotta, kutistuu määrä yli sadallatuhannella. Ilman ko. alueita on kyseessä suunnilleen samankokoinen vähemmistö kuin etelänaapurissamme, jossa on vain päälle miljoona etnistä valtaväestön edustajaa. Sisäpoliittisesti Suomi pystyisi hyvinkin opettamaan tavoille tuon kokoisen vähemmistön ja mahdollisesti sulauttamaan osan.
Ja kuka nyt oikeasti koko Karjalan haluaa takaisin. Vain Viipurilla (79 000 as.) on väliä.
Kaupanpäälliset
Tervo on oivaltanut jutun juonen, mutta edelleen on vaarana, että saamme jonkun höyrähtäneen presidentin, joka alkaa ajaa "Karjalaa Takaisin".
On nimittäin täysin mahdollista, että Venäjälle tulee presidentti, joka antaakin Karjalan, mutta sanoo Pietarin kuuluvan kauppaan kaupanpäällisenä Muurmanskia myöten.
Kieltäydy siinä sitten Karjalan palautuksesta korkojen kera.
Juupa juu Tervo,
sana on sinulla hallussa mutta turvallisuuspolitiikka taitaa olla vähän heikommalla tolalla...sanoisin että aika suoraviivaisesti ja ilmeisesti vähin tiedoin vertailit karjalaa ja georgiaa toisiinsa.
Tuossa muuten asiaa sivuten joitain syitä karjalan Suomelle palauttamisen puolesta:
http://toisinajattelija.blogspot.com/2006/02/suome...
Hölmö!
Tyhjänä se viettiin, emmekä sitä täytenä takaisin ota!
Vili
Tältä Saakasvililtä paloi hihat. Jo pitkään jatkunut pienimuotoinen sissisota separatistien kanssa ja se että Etelä-Ossetia on käytännössä oma atonomia ollut jo pitkään johti tähän. Georgian virallisten rajojen mukaan, koko valtiona riittävää Nato-myönteisyyttä ei Georgiassa saatu aikaiseksi muuten kuin presidentin unissa. Tämä Naton vaatimus ei täyttynyt. Hermot petti ja Vilistä tuli vaarallinen mies jota Georgian kansa nyt kiroaa tyhmyydestä. Samanlaiset tyypit vinoilee nakarilla puolta pitemmille kavereille ja saa aina turpaansa sama mitä kansainvälinen laki sanoo. Toki provokaatio laukesi käyntiin ja Venäläisten sotatoimet on tuomittava puuttumisena itsenäisen valtion sisäisiin asioihin. Tästä huolimatta luoja meitä varjelkoon Saakasvileiltä. Sanoko se Koivistokin että ei tarvitse provosoitua. Pitkässä juoksussa on demokratiassa parempi kuunnella kansaa kuin ulkomaisia neuvonantajia joilla on omat intressinsä. Sääli että kiistat öljystä missä tahansa johtavat aina sivilien tappamiseen.
Kansan tahto
Mitäpäs jos Georgiassa pidettäisiin rehelliset presidentinvaalit ja parlamenttivaalit? Näin ammutuilla ja pommitetuillakin olisi puheenvuoro.
Rehelliset vaalit?
Tokko sellaiset on Georgiassa mahdollista, mutta Kosovon asetelma ehkä?
Ahtisaaren persauksia sekin kysyy.
Georgia pysyy kuumana seutuna öljy- ja kaasuputkien läpikulkumaana.
Siksi Venäjältä Saksaan rakennettava putki laitetaan Itämeren pohjaan. Siellä se ei herätä intohimoja, jotka saattaisivat sulkea kaasun tulon Saksaan.
Eesti ja muu Balttia ynnä Puola pelasivat korttinsa huonosti. Toisella politiikalla olisivat saaneet kaasutarpeensa tyydytettyä.
Kuuma Ideologia ei koskaan saa mennä talouden ohi. Sellainen tulee pirun kalliiksi.
konservatiivi
Menihän se Tervokin rähmälleen !
Taberman
Mitä mieltä Tomppa on?
Anteeksi mutta,
miten niin meni Tervo rähmälleen? En usko, että hän nyt ihan tuollaisista kommenteista sentään rähmälleen menee.
Kyllä hän on nähnyt ja kokenut varmaan "hieman" muitakin juttuja.
-EP-
Karjalan kinuaminen takaisin
olisi sulaa hulluutta. Ehkä tämäkin
http://helanes.blogit.kauppalehti.fi/2007/09/18/ka...
mutta jännä ajatusrakennelma kuitenkin.
Ei Gruusia vaan Georgia
Tervo paljastaa karvansa puhumalla "Gruusiasta", joka on venäläisten antama nimi Georgialle.
Ahaa......
.....itse taas mietin juuri tätä, kun sota alkoi, että mikä olikaan maan entinen nimi? No, Gruusiahan se.
En kyllä usko, että Jari tästäkään vielä menee "rähmälleen."
Ikäväkseni en ole tutustunut Gruusiaan kuin ravintola Saslikissa, jossa ainakin ennen oli jokin ihana Gruusialainen annos listalla.......
Ja eivätköhän paikalliset siellä, juuri nämä gruusialaiset, käytä edelleenkin juuri tätä nimeä maastaan?
Tsoootsia in my mind......tuo ennemminkin USA:n mieleen ja sen oikean Georgian ja kunnon bluesin.
Gruusia on Gruusia, ihan yhtä paljon kuin Kirgiisia on Kirgiisia.
-EP-
Gruusia
Gruusia on maan alkuperäinen suomenkielinen nimi. Venäjään se on tullut farsin kielestä. LIettuassakin näköjään puhutaan edelleen Gruusiasta. Miksi pitäisi vaihtaa poliittisista syistä vakiintunutta nimitystä? Emme Saksasta, Venäjästä ja Ruotsistakaan käytä maan omakielistä nimitystä, vaan sitä, mikä on suomen kieleen alun perin vakiintunut.
Nolo tikki, Jari
Nolo tikki Tervolta. Näyttää mahanalusta jo nähdessään karhun varjon. Kirjailijaliittoainesta selvästi.
Mitä sä yrität......
......kaivaa tolla?
Mikä oli nolo tikki Tervolta ym.?
Eihän noita kommentteja edes tajua, joten voitko hieman selventää, please.
-EP-
Voisitko hieman
Voisitko hieman tarkentaa?
-------------------------------------
Luontaistuote
Selventelyn tarpeesta
Liika selventely ja alleviivaus on lukijan älykkyyden aliarvioimista. Joku muu varmasti tajuaa rautalangasta vääntämättäkin, luotan siihen että ehkä myös sinä.
En loukkaannu
Voin aivan hyvin myöntää olevani niin tyhmä, etten todellakaan tajunnut noita paria kommenttia.
Voit ihan rauhassa vääntää ne minulle rautalangasta, en loukkaannu siitä yhtään.
Minulla ei nääs ole mitään menetettävää, vaikka vaikuttaisin täällä kuinka typerältä tahansa.
Joten, anna palaa!
-EP-
tervo ja jutta U
Olen aina pitänyt Tervoa viisaana miehenä, kirjoittaahan hän kirjoja, mutta näin TVssä Tervon haastattelun SDP puheenjohtajasta ja hän kannatti nuorta naista ( J urpiainen ilmeisesti) SDPn johtoon, niin olen kyllä alkanut epäillä Tervonkin järjen juoksua, tai sitten hän ei vaan tuntenut Juttaa TAI Tervo on todellakin Porvari joka halusi SDPlle surkeimman mahdollisen puheenjohtajan.
summa summaarum: demarit on itsensä suohon ajaneet.
ps. Gruusiasta sen verran että: Suomi Natoon.
Karjala on saatava Suomelle...
Rakennamme taloja Suomeen venäläisille että heistä tulisi suomalaisia vaikkapa kolmannessa sukupolvessa, mieluummin rakentaisimme taloja suomalaisille Kannakselle, Sallaan tai Petsamoon.
Karjala olisi tullut
Karjala olisi tullut parhaiten takaisin, jos isät olisivat hävinneet Tali-Ihantalassa. Sitten oltaisiin saatu paitsi Karjala, myös Itä-Karjala Petroskoihin asti, kun Suomi olisi yhdistetty Karjalan ASNT:hen.
Sitten Suomi tietenkin olisi itsenäistynyt muiden neuvostotasavaltojen lailla vuonna 1991. Ehkä oltaisiin jo NATOssakin yhdessä Baltian maiden kanssa. Ja lääniähän riittäisi Vienan merelle asti.
Karjala varmaan kelpaisi, muttei viides kolonna...
Aiothan kohtapuoliin kirjoittaa blogipakinallesi jatkon, jossa selvennät huonommillekin tulkitsijoille, ettet pidä sinänsä arvokkaana sitä Jeltsinin valtiomiestekoa, että hän ei palauttanut Karjalaa 90-luvun alussa, vaan sitä että asia jäi toteutumatta, koska samalla olisi maahamme tullut satojatuhansia uusia sudeettivenäläisiä asukkaita ja nämä voisivat hyvinkin kutsua Putinia apuun johonkin veljeydellisiin syihin vedoten ja vaatia jopa koko Suomen anschlussia äiti-Venäjään. Siis Karjala varmaan kelpaisi, muttei viides kolonna ja lebensraum-kohteeksi joutuminen?
Mika Eiramaa , KNFIJV Web
http://rescordis.net/knfijv-carsfi.html
Luovutettu Karjala
Luovutetun alueen asukasluku oli 410 000 henkilöä ennen sotia. Alueen pinta-ala oli 24 700 km² eli noin kymmeneksen Suomen pinta-alasta. Alue oli hyvin suomenkielinen.
Erityisen tärkeitä olivat selluloosatehtaat, joiden tuotanto oli neljäsosa koko maan selluloosatuotannosta. Alueella oli 12 % maan peltopinta-alasta ja 11 % metsäpinta-alasta.
Kirjoita uusi kommentti