
Stiglitzin mukaan rajut menoleikkaukset ovat ”katastrofi” ja jos ne jatkuvat, taantuma pitkittyy ”ja ihmiset kärsivät paljon enemmän”.
Stiglitzin mukaan historia osoittaa, että valtion rahankäyttö helpottaa lamasta nousemista. Stiglitzin mielestä Irlanti on esimerkki siitä, kuinka säästötoimet johtavat esimerkiksi lisääntyvään työttömyyteen.
Irlannin toimilla ei kuitenkaan ole laajempaa vaikutusta. Sen sijaan Saksan, Ison-Britannian tai muiden vastaavien maiden kovilla säästötoimilla on Stiglitzin mukaan jatkuvia vaikutuksia Euroopalle ja koko maailmalle.
Stiglitzin mukaan talouden pieni kasvu tai pieni supistuminen ei ole tavallisille työntekijöille merkittävää.
- Työntekijät välittävät siitä, että kasvu on tarpeeksi vahvaa, jotta korkea työttömyys Euroopassa tai USA:ssa laskisi, Stiglitz sanoo.

Sähköinen uutiskirjeemme ilmestyy 12 kertaa viikossa ja sisältää tiiviin paketin päivän uutisia ja puheenaiheita.
Elvytyksestä leikkauksiin
Kun reilu vuosi sitten Suomessa elvytyksen avulla saatiin työttömyyden lisääntyminen ja talouden vapaa pudotus kuriin, niin Sauli Niinistö sanoi, että elvytys on joukkosokeuma.
Kun nyt Niinistökin näkee, miten Suomen talous on oikea-aikaisen elvytyspolitiikan kääntynyt kasvu-uralle, hän varmastikin myöntää erehtyneensä ja on nyt sitä mieltä, että järjettömät menonleikkaukset ovat joukkosokeuma.
Kulutuksestä säästämisen kautta takaisin kuluttamaan
[Orig. maanantai, joulukuu 24, 2007]
(Eduskunnassa valtiovarainministeri antoi puutarhurin ohjeita kuinka vaalitaan kasvua, kysynnän kukintaa ja markkinoiden lannoitusta - Katainen asialla)
[ ... Suomen Pankki julkaisee juuri ennen Joulua erikoisnumeron talouden indikaattoreista - mukana on stressimittaria, kotitalouksien ylivelkaantumista ja kansantalouden pyörintää - mennäänkö yli- vai alikierroksilla ... Euro&Talous - rahoitusjärjestelmän vakaus, erikoisnumero 2007 ... ]
Suomen Pankki julkaisi poikkeuksellisesti varoituksen sanat kotoa ja maailmalta. USA:n asuntoroskalainat, ylivelkaantuneet suomalaiskodit, pienenevä vientiylijäämä ja työllisyyden hiljalleen romahdus bulkkituotannon siirtyessä kehittyviin uusiin halpatyövoiman maihin keskelle jättiläismarkkinoita - vaikka Suomessa nyt puhutaan jo työvoimapulasta!
aina kun ekonomisti puhuu ja media joukolla sen laulaa
pitää ensimmäiseksi arvella mitä manipulaatiota tämä on ja kenen eteen - yleensä kv suurpääoman
Eilen
Eilen illalla oli ylellä, että Slovakia alkoi säästämään eikä heitä rahojaan Kreikkalaisille. Mikki-Hiiri-Katainen puolestaan heitti. Tänään tästä ei puhuta missään lehdissä. Onko meillä sensuuri iskenyt vai onko asia niin vähäpätöinen, ettei siitä kannata kirjoitella ?
Slovakia säästi osuutensa 816 miljoonaa
eli välttyi lainanotolta, koska sen parlamentissa riitti itsenäisyyttä.
Ruotsilta ja Englannilta ei Kreikka-lahjoitusta edes vaadittu, kun niillä riitti itsenäisyyttä säilyttää oma valuutta.
http://www.reuters.com/article/idUSBRU010962201008...
Tehokkuus nostaa elintasoa
-Vain järkevä toiminta nostaa elintasoa. Muu lisää/on kulutusta.
-Laman aikana on hyvä, että yhteiskunta tasapainottaa taloutta hyvinä aikoina syntyneillä ylijäämillään. Esimerkikisi rakennuttaa halvemmalla.
-Valitettavasti politiikot käyttävät myös korkeasuhdanteessa enemmän rahaa kuin on tulot, koska niin saa ostettua ääniä.
-Subventiot, verot ja kiellot vääristävät kysynnän tarjonnan tasapainoa ja ohjaa tehottomuuteen ja järjettömyyteen.
-Kun subventoidaan valtion tai jonkun firman toimintaa, se tappaa tervettä toimintaa tai tekee sen aloittamisen mahdottomaksi
-Tehotonta työtä ei saa tehdä. Se imee resurssit ja materiaalit järkevästä toiminnasta.
-Laiskuus on usein hyve. Turhaa työtä ei kannata tehdä.
-Jos ihmisiä palkataan huuhaa-toimintaan, he eivät voi alkaa tekemään järkeviä asioita tai ohjaudu niihin.
-Verotus on sellainen järjestelmän kitka, joka pysäyttää talouden koneiston, koska monesta toiminnasta tulee kannattamatonta.
-Kun palveluyhteiskunnassa eletään palvelemalla toinen toisiamme, kaikki edes-takaisin maksettu raha muuttuu lopulta veroiksi ja käytettävissä oleva varallisuus lähestyy nollaa.
tämä kommentoija ei näe metsää puilta
mutta kysypäs itseltäsi mikä on tärkeää työtä
vertaa sitten kysymystäsi viimeiseen lauseeseesi ja siihen mitä Tapio O Neva heittää kommentissaan työttömyydestä että se säästää energiaa ja luonnonvaroja ja kun vertaat vielä noita siihen mitä joku sanoo ylempänä ettei nykyisin säästäminen ole tärkeää vaan velan otto jao kuluttaminen - niin ehkä - siis ehkä - alat viisastua
siis kysy itseltäsi mikä on tärkeää työtä
Reaalitalous metsässä
Esimerkki:
-Antti ostaa Bertalta (ompelu)palvelua 100:lla. B maksaa 23 alvna ja 77x0,5=38,5 veroluonteisina sivukuluina pois. Jää B:lle 38,5, eli 38,5% jää 'järjestelmään' ja verottaja saa 61,5%.
-B ostaa (korjaus)palvelua A:lta 38,5:llä ja Alle jää 14,8 ja verottaja saa loput.
-A ostaa B:ltä 14,8:lla ja B saa 5,7.
-B ostaa A:ltä ja saa 2,17.
-A menee Macciin, ostaa 2 eurolla ja jää nälkäiseksi. Valtio sai 97,83+ 2x0,23 (hampurilaisen vero) = 98,23. Iteroimalla kaikkki muuttuu veroiksi.
Valtio lahjoittaa saamansa rahat + lisälainan Afrikkaan, ja antaa päästömaksuina tuntemattomille rahamiehille ulkomailla, antaa UM:n projekteihin ulkomaille, osan EU:lle ja korjaa Venäjän vesihuoltoa, joten raha ei tule takaisin kiertoon.
Esimerkki 2 Globaalitalous :
Maailman rahojen määrä on 1000 yksikköä.
A lainaa B:lle 1000 yksikköä 5 % korolla. Miten B maksaa takaisin lainan 1050 painamatta lisää rahaa ?
Ottaako B A:lta lisälainan 50, luo vakuudetonta rahaa tyhjästä vain koska B on valtio tai julkishallinon organisaatio, jolta ei vaadita vakuuksia. Onko tuo 50 pankkiryöstö tai pankkipetos ? Miksi painettu lisäraha ei aiheuttaisi inflaatiota ja jatkuvaa setelirahoituskierrettä ?
-Vai luovuttaako B A:lle varallisuuttaan, vaikkapa pohjavedet tai kaivosoikeudet tuon velan maksuun ? Ja kaikki omaisuus ajautuu raharikkaammalle ?
Millähän rahalla
Millähän rahalla sille Kiviniemelle sitten tilataan sitä uutta loistoautoa?
Millähän rahalla niitä kansanedustajia ja yritysten johtajia lennätetään mm. Seinäjoelle, tai Brysseliin.
Olisikohan se sellaista rahaa, jonka tämä järjestelmä on luonut tyhjästä. Vanha totuus sanoo, että tyhjästä ei nyhjästä. Siitä tässä oli kysymys.
Globaalitaloudesta
Esimerkki 2 on tavallaan päätön:
Todellisuudessa B:lla ei ole maksaa edes lainapääomaa takaisin seuraavana päivänä, koska hän on käyttänyt lainan ostaakseen sillä talon. Ratkaiseva tekijä on aika:
ostettuaan talon 1000 yksiköllä B:n on tehtävä työtä markkinoille saadakseen 105 yksikköä rahaa; ne hän maksaa A:lle, joka ostaa vähintään viidellä yksiköllä hyödykkeitä markkinoilta. Toistettuaan tämän kymmenen kertaa B on velaton, eikä rahaa tarvittu enempää kuin 1000 yksikköä.
On toki todettava, ettei ole mekanismia, joka pakottaa A:n ostamaan markkinoilta ja mahdollistamaan B:lle lainan takaisinmaksu, eikä sellaista mekanismia ole vapailla markkinoillakaan. Mutta sitä ei voi liioin olla edes hallituksen säännöstelemillä ja valvomilla markkinoilla.
Suomi osana globaalitaloutta
Tilanne on päätön. Olen samaa mieltä.
Ainakin Suomi ottaa lisää lainaa joka vuosi ja maksaa entisten lainojen korot ja lyhennykset uudella velkarahalla. Nyt ollaan jo 65 miljardissa, ja lisää velkaa on otettu vuosittain 14 miljardia.
Kun valtio vain velkaantuu, eikä tee 'töitä', niin ei se raha palaudu maksajalle. Eikä pankit osta markkinoilta koroilla, joten raha on tultava lisää ja lainaa on otettava lisää. Kreikalle ei enää annettu lisälainaa.
Rahoitusjärjestelmän syöpä on tuo valtioden ja julkisorganisaatioiden saamat vakuudettomat lainat, likainen raha, jolla ei ole vakuuksia. Se on myrkyttänyt pankkien taseet. Olisi paras varoituksena päästää pankki konkurssiin. Velkarahaa voidaan painaa lisää. Siis pankit rikastuvat, koska ne voivat luoda itse rahaa ja saada oikeudet velallisen omaisuuteen maksun hetkellä. Sattuneesta syystä kullan hinta rahassa on noussut.
Kaikkein suurin käsittelemätön lainapommi on vakuudettomat eläkkeet, joita ei ole, mutta jotka on kokoluokkaa 10 vuoden valtion budjetti. Suomella 450 miljardia.
Kuriositeettina samaan aikaan ollaan myymässä kansan ikimuistoisia oikeuksia pohjavesiin rahan saamiseksi ja sadevesien kerääminen omalta tontilta aiotaan kieltää laissa ja tiedetään veden kallistuvan. Myös uraanioikeudet lahjoitetaan, vaikka tiedetään energian kallistuvan. IMF on myös privatisoinut pohjavesiä vastaavin keinoin ja aiheuttanut kurjuutta kehitysmaissa. Googlella löytyy aiheesta lisää.
Metsässä on liian paljon isoja puita
Luonto hoitanee tämänkin ongelman aikanaan, mutta isojen puiden kaatuessa ryskyen, tulee aina pieniä rinnakkaisvaikutuksia...
Koulukuntaerot
Ekonomistien näkemykset heijastavat erilaisia länsimaisen taloustieteen koulukuntia - eivät kapitalismin tai markkinatalouden periaatteita sinänsä.
Keynesiläiset (usein vasemmistolaiset) kannattavat velkaelvytystä, mikä voi pahimmillaan johtaa valtion katastofaaliseen velkaantumiseen kuten esim. Kreikassa on käynyt.
Monetaristit ja talousliberaalit (usein oikeistolaisia) taas vierastavat velkaa, mikä voi pahimmillaan johtaa kysynnän laskuun ja jopa deflaatioon. Näin on käynyt esim. Japanissa, missä säästäminen on ollut kunniassa. Tämän seurauksena maassa on liian heikko kotimainen kysyntä, mikä on johtanut deflaatiotaantumaan, jota on kestänyt viimeiset 15 vuotta.
Sitten opetus: ei ole sellaista talouspolitiikkaa tai näkemystä, joka toisi pelkästään hyvää tullessaan, ja jota ei voitaisi kritisoisa. Kyse on hyvin herkästä tasapainoilusta - kuin nuoralla tanssimisesta.
mutta on myös oman ajatteluni mukainen koulukunta
että valtioiden velkaannuttaminen on keino pitää politiikka pääoman liekanarussa ja myös keino pitää yllä vaihtotasepakkoa joka on tuhoisaa niin kaikin puolin terveelle lähitoiminnalle, lähidemokratialle kuten myös lisää tarpeettomasti materialistista kasvua - kas kun aineettomia arvoja on vaikea viedä - etenkin kun se että rahaa vietäisiin aineettomiin arvoihin on vastatuulessa
vai mitä sanotte yleisestä typeryydestä jossa heitetään että julkinen sektori on taakka, rosvo, se pitäisi hävittää
voiko ääliömäisempää olla - ja nimenomaan se on mahdollista olla kun nielaisee kv pääoman syötin kaikkineen muodossa jonka tuossa ylempänä esitin
Siis mihin se valtio sitä
Siis mihin se valtio sitä velkaa tarvitsisi jos se julkinen sektori häviäisi? (ja tämä kommentti ei nyt sitten tarkoita sitä, että se pitäisi mielestäni hävittää)
Eli eikö logiikkasi mukaan iso julkinen sektori ole tuon "kv suurpääoman" etu? Paljon velkaa ja siten absoluuttinen kontrolli ja paljon korkotuloja... Ja pieni tai olematon julkinen sektori tarkoittaisi taas sitä, että ei velkaa, eikä myöskään pankkiireiden kontrollia.
Mutta sinä siis haluaisit vahvan julkisen sektorin ilman velkaa? Mitenköhän ajattelit asian hoitaa? Löytämällä öljyä?
Ja mikä siinä on, että joillekin eri mieltä olevat ihmiset ovat aina automaattisesti typeryksiä tai ääliöita tms?
Niitä syöttejä löytynee vähän joka suunnalta, kuten Juice Leskinen jossain kirjassaan totesi "ei valkoinen valhe ole sen suurempaa kusetusta kuin punainen totuuskaan"
olet juuttunut vaihtotasesokeuteen
ajattele että ihmisellä on talo, tontti josta se ottaa niin pitkälti ruokatarpeensa ja jossa se käsittelee jäännöksettä ne biologiset jätökset joita tuottaakin, sitten se ihminen ottaa siitä tonttinsa alueelta maalämpönä lämmityksen, ja aurigolla ja tuulella sähkön, sitten se ottaa naapurilta sianlihat, toiselta naapurilta leivät jne jne
kuinka plajon tuohon tarvitaan 1. velkaantumista ja 2. vaihtotasemeiskaamista 3. materialistista kasvua luokkaa kauheat isota logistiikat sinne tänne - kun se tärkein logistiikka on omalla tontilla ja naapurin pihalle vievän tien portissa
kuinka paljon tuossa mallissa tarvitaan toisaalta rahaa - kun asioita voi vaihtaa palveluina tai palveluina ja tuotteina tai tuotteina ja tuotteina naapureiden ja muiden lähioimintaalueen ihmisten kesken
ja mitä kivikautista tuossa on - kuten joku ääliö nyt heittää
mitä kurjaa tuossa on - kuten joku toinen ääliö myös heittää
eikö tuossa ole 1. lapsille parempi olla 2. luonnolle parempi olla 3. ihmiselle parempi olla kun ei tartte elämäänsä riehua suurimmaksi osaksi ollakseen vain päämääränomaisesti logistiikan osanen ja siitä selvitäkseen luokkaa jokapäiväinen 1 - 2 tunnin työmatka
jne jne
sietää miettiä
Entäs se julkinen talous?
Tuollaisessa lähipiirimaailmassahan ei sitä julkista taloutta tai yhteiskunnan roolia tarvittaisi senkään vertaa. Kaikki hoituu privaattipohjalta!
(Mutta oletko miettinyt kuka tekee sinulle tietokoneet sellaisessa maailmassa? Ja kuka tekee ne niin halvalla, että lähimaailman tulonmuodostuksella pystyt sellaisen itsellesi hankkimaan?)
me voimme johtaa kaikenlaisia asioita lähitoiminta-ajattelusta
ja se on erittäin hyvä koska silloin löydetään luovia näkökulmia - kuten havaintosi kuinka paljon itseasiassa tarvitaan julkista taloutta - eli missä määrin julkinen talous muuttuukin lähitaloudeksi - vaikkapa lähitoiminnan osuuskunniksi - luokkaa - ei kaikilla tartte olla autoa - lähitoiminnan osuuskunnalla voi olla muutama auto
kaikki pitemmälle menevä kuten tietokoneteknologia tietenkin täytyy tuottaa yli lähitoiminnan - mutta sen ei saa tuhota lähitoimintaa vaan tukea sitä
Lähitalous on maailmanlaajuiden vapaakaupan vastaista
Mitä siitä tulisi, jos jokainen alkaisi tuottaa lähimatkapuhelimia tai lähipaperia? Vihreän liiton ilmastopoliittinen asiantuntija Oras "Kauko" Tynkkynenkin epäilee mm. lähilämpöä ja lähiturvetta ollen valmis suosimaan kaukomaakaasua.
Republikaanitko sosialidemokraatteja?
"Keynesiläiset (usein vasemmistolaiset) kannattavat velkaelvytystä, mikä voi pahimmillaan johtaa valtion katastofaaliseen velkaantumiseen kuten esim. Kreikassa on käynyt."
Näin sitä luullaan. Yhdysvalloissa kuitenkin aina republikaanit ovat velkaannuttaneet valtion superkeynesiläis-sotakansallissosialistisilla sotavarusteluillaan ja vasemmistolaiset monetaristit, demokraatit, säästäneet tasapainoon.
Miksi Yhdysvalloissa Kansallisen Kokoomuksen puoluetoverit republikaanit tuhlaavat aina valtion tulot (veronalennukset) tai ohjaavat sen varustelun elvytykseen?
Kyllä se nyt vain näin on
Ei tässä mitään luulla vaan tiedetään. Vasemmistolaisia monetaristeja ei olekaan. Monetaristien perimmäinen tavoite on supistaa valtion osuus ja kontrolli kansantaloudessa mahdollisimman pieneksi. Tätähän ei vasemmisto niele.
Yhdysvaltain demokraatit taas vastaavan lähinnä eurooppalaisia maltillisia oikeistopuolueita. Se ei ole vasemmistopuolue. Eurooppalaistyyppistä vasemmistoa siellä ei ole juuri lainkaan. Suomen Kansallinen Kokoomus ei siis vastaa republikaaneja vaan on lähempänä demokraatteja. Lisäksi republikaanien ja demokraatien välinen ero ei ole ylipäätän niin suuri kuin eurooppalaisten puolueiden välillä. Niiden talouspolitiikkaerot ovat usein kiinni pienistä nyansseista.
Sotiakin ovat käyneet sekä demokraatit että republikaanit. Esim. demokraatti Roosevelt kannatti USA:n liittymistä II maailmansotaan Euroopassa, mutta republikaanit olisivat halunneet pysyä siitä erossa. Demokraatti Truman vei USA:n Korean sotaan ja demokraatit (Johnson) veivät maan täysimitttaiseen Vietnamin sotaan.
Tietyissä tilanteissa kaikki - myös oikeistolaiset - toimivat keynesiläisesti. Kysymys on usein aste-erosta. Julkisen sektorin velkaelvytystä kannattavat kaikkein herkimmin keynesiläiset taloustieteilijät kuten nobelistit Stiglitz ja Krugman.
"Vasemmistolaisia monetaristeja ei olekaan."
http://yle.fi/uutiset/teksti/talous_ja_politiikka/...
"Vasemmistolaisia monetaristeja ei olekaan." 2
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen....
Nyt et oikein näytä ymmärtävän...
mitä monetarismi tarkoittaa. Tämä eläkekeskustelu ja työurien pidentäminen ei ole monetarismia, vaan se liittyy valtiontalouden pitkän aikavälin tasapainottamiseen.
Monetaristien ja keynesiläisten kiista liittyy julkisen sektorin rooliin esim. suhdannevaihtelujen säätelyssä eli siihen miten herkästi raha- ja finanssipolitiikan tulisi reagoida lasku- ja noususuhdanteisiin. Tällä ei ole juurikaan tekemistä Suomen pitkän aikavälin eläkeratkaisujen kanssa. Monetaristit ja keynesiläiset voivat yhtälailla olla huolissaan valtion pitkän aikavälin maksukyvystä.
Keynesiläiset ovat aktiivisempia säätelijöitä ja monetaristit taas uskovat markkinamekanismin korjaavan suhdannevaihtelut nopeasti.
Yleinen virhekäsitys Keynesistä
Nykyisin kuulee usein puhuttavan siitä, että Keynesiläisyys olisi velkaelvytystä. Tällä sitten perustellaan syömävelka - siis se, että julkisella puolella käytetään velkaa juoksevien menojen kattamiseen.
Keynes ei kuitenkaan itse ole koskaan puhunut syömävelan autuudesta vaan siitä, että taantumassa julkisen sektorin tulisi talouden elvyttämiseksi keventää rahapolitiikkaansa sekä investoida infrastruktuuriin. Suomen ollessa osa rahaliittoa rahapolitiikka sanellaan EKP:n suunnalta, joten ainoa todellinen keynesiläinen työkalu Suomessa on tuottaviin infrastruktuurihankkeisiin sijoittaminen.
Suomen valtionvarainministeristä lähtien vallalla tuntuu kuitenkin olevan käsitys, jonka mukaan julkisten menojen kattaminen velalla on elvyttävää keynesiläistä talouspolitiikka riippumatta siitä, kohdistuuko meno investointiin vai palvelun tuottamiseen. Tämä on alkeellinen ja kallis väärinkäsitys, jonka lasku erääntyy lastemme maksettavaksi.
Mitä Japaniin tulee, ko. valtion julkinen velka on teollisuusmaiden korkeimpia ja huitelee tällä hetkellä noin 200% bruttokansantuotteesta. Voisiko siis sittenkin olla, että Japanin viime vuosina kokeman deflaation ja heikon talouskasvun syynä ei olisikaan korkea säästämisaste vaan korkea julkisen talouden velka? Ja voisiko olla, että muut länsimaat ovat vauhdilla ajamassa tähän samaan miinaan?
Ainoa länsimaa, jolla on velkaa suhteessa BKT:een enemmän kuin Japanilla, on Islanti. Sielläkin talous supistuu edelleen. Se siitä elvyttävästä syömävelasta.
Japanin dilemma
"Voisiko siis sittenkin olla, että Japanin viime vuosina kokeman deflaation ja heikon talouskasvun syynä ei olisikaan korkea säästämisaste vaan korkea julkisen talouden velka? Ja voisiko olla, että muut länsimaat ovat vauhdilla ajamassa tähän samaan miinaan?"
Japankin deflaatiotaantuman perussyy on ollut alunperin korkea säästämisaste ja siitä johtuva kotimaisen kysynnän heikkous. Deflaatio juuri tarkoittaa hintojen laskua ja siihen liittyvää heikkoa kysyntää. Valtion velka taas johtuu edellisestä. Kun yksityiset kansalaiset eivät kuluta riittävästi, on valtio ottanut velkaa ja harjoittanut keynesiläistä velkaelvytystä. Tämäkään ei ole auttanut riittävästi.
Vahvasti pelätään, että etenkin USA ajautuisi samaan tilanteeseen. Kun velkaa on jo otettu runsaasti finanssikriisin johdosta, alkaa velkaa olla jo niin paljon, että lisävelan otto alkaa jo hirvittää. Joidenkin maiden kohdalla saattaa tulla rahoitusmarkkinoilla jopa seinä vastaan lisävelan suhteen. Esimerkkinä vaikka Kreikka.
Vahvasti pelätään
"Vahvasti pelätään, että etenkin USA ajautuisi samaan tilanteeseen..."
Kiina alensi jo USA:n ja joidenkin EU-maiden luottoluokitusta...
http://www.telegraph.co.uk/finance/china-business/...
japanin ikäjakauma painottuu yhä voimakkaammin vanhoihin
mitäs sellaiset kuluttaa
" Japanilaisilla on yksi maailman korkeimmista elinajanodotteista, keskimäärin yli 82 vuotta vuonna 2007. Japanin väestö onkin vanhenemassa huomattavan nopeasti. Muiden teollisuusmaiden tavoin toisen maailmansodan jälkeisen vauvabuumin jälkeen syntyvyys on 1900-luvun toisella puoliskolla laskenut. Vuonna 2007 jo yli 20 prosenttia väestöstä oli yli 65-vuotiaita.[5] Muutokset väestön rakenteessa ovat luoneet useita sosiaalisia ja taloudellisia ongelmia, joihin kuuluvat erityisesti työikäisen väestön osuuden lasku ja sosiaaliturvan, kuten julkisen eläkerahaston, ylläpidon kallistuminen. Siirtymää vauhdittaa asenteiden ja elintapojen muutos: yhä suurempi osa nuorista japanilaisista aikuisista ei enää perusta perhettä ja saa lapsia vanhempiensa tavoin.[59] Japanin väkiluvun ennustetaan putoavan sataan miljoonaan vuoteen 2050 mennessä ja 67 miljoonaan vuoteen 2100 mennessä.[6] Asiantuntijat ovat ehdottaneet väestöongelman ratkaisuksi esimerkiksi maahanmuuttoa, mutta vaihtoehto ei ole saanut kannatusta, ja Japaniin muuttavien ulkomaalaisten sopeutumisessa on nytkin suuria ongelmia.[60] "
mielipide: markkinataloutta vaivaa todellisuudentajun puute
http://ejv54.puheenvuoro.uusisuomi.fi/43058-japani...
Japani on ollut pitkään taloudellisissa vaikeuksissa - ja kaikenlaisia selityksiä on esitetty.
Mutta ei tätä - markkinataloutta vaivaa Japanin suhteen todellisuudentajun puute.
Miten - näin: Japanin väestö on hurjaa vauhtia vanhenemassa - ja mitä vanhenevat ihmiset kuluttaa nuorempien tapaan - ei juuri mitään ja ikää myöten kulutus sen kun pienenee.
Läntistä markkinataloutta vaivaa vanhenemisen realiteetin torjunta.
Wikipediasta:
Ikääntyminenkin on ongelma
Ikääntyneet ihmiset eivät todella kuluta samoin kuin nuoret jupit. Tarpeet ovat vaatimattomammat ja myös tulotaso heikompi.
Tämä ikärakenne on todella yksi tekijä tässä Japanin kurimuksessa. Sama ongelmahan on ovella myös Euroopassa. Maahanmuutto ei Euroopassa ratkaise tätä ongelmaa, koska maahanmuutto on täällä rakenteeltaan sellaista, että suuri osa heistä ohjautuu suoraan työttömäksi ja sosiaaliturvan piiriin. Esim. USA:ssa Meksikosta tulevat laittomatkin maahanmuuttajat tulevat suoraan töihin.
Entäs poliittiset virheet ja haluttomuus uudistua?
"Japankin deflaatiotaantuman perussyy on ollut alunperin korkea säästämisaste ja siitä johtuva kotimaisen kysynnän heikkous. Deflaatio juuri tarkoittaa hintojen laskua ja siihen liittyvää heikkoa kysyntää. Valtion velka taas johtuu edellisestä. Kun yksityiset kansalaiset eivät kuluta riittävästi, on valtio ottanut velkaa ja harjoittanut keynesiläistä velkaelvytystä. Tämäkään ei ole auttanut riittävästi."
Yleiskielessä deflaatiosta puhuttaessa tosiaan tarkoitetaan hintojen laskua. Monet asiantuntijat määrittelevät deflaation kuitenkin M3:n eli laajan rahan määrän supistumisena kansantaloudessa. Toisin sanoen kun rahan määrä tarkkailtavassa taloudessa vähenee, hinnat laskevat, mikä puolestaan syö talouskasvulta jalat, koska ostopäätösten lykkäämisestä tulee kannattavaa. Tämä on juurikin se syy, miksi EKP ja FED ovat pyrkineet keynesiläisessä hengessä tukemaan taloutta pumppaamalla markkinoille runsaasti melkeinpä ilmaista likviditeettiä.
Kierteestä juuri on kysymys
Rahan määrä liittyy deflaatioon ja inflaatioon. Sen kasvu aiheuttaa inflaatiota ja lasku deflaatiota. Myös rahan kiertonopeus vaikuttaa. Kysynnän lasku pienentää rahan kiertonopeutta ja siten ruokkii lisää deflaatiota. Kierre on valmis.
Deflaatiokierre vaikuttaa talouteen juuri ostopäätöksiä lykkäämällä, ja rahaa pumppaamalla sitä yritetään mm. USA:ssa ehkäistä.
Japanin velkataakka on todella syventänyt lisää jo 1995 liikkeelle lähtenyttä kierrettä, jota on ollut vaikea katkaista. Velanhoitokulut kurjistavat taloutta.
Japani on lisäksi taloudelliselta kulttuuriltaan hyvin konservatiivinen maa, joten uudistumiskyky rakenteellisten muutosten kohdalla on vähintäänkin nihkeää. Kyllä tosin täällä Euroopassakin rakennemuutosehdotukset usein saavat väen marssimaan barrikaadeille.
Mistä näitä huru-ukkoja
Mistä näitä huru-ukkoja jaksetaan kaivaa esille?
Eurooppa ja Yhdysvallat ovat eläneet muun maailman luotolla vuosikymmeniä. Luotto on loppu ja länsimaailman on itse alettava elättämään itsensä, eikä sillä ole varaa pitää puolta väestöstään kortistossa tai yliopistojen käytävillä huuhaatieteiden ikuisuusopiskelijoina. Eurooppalaisten on mentävä oikeisiin töihin ja lopetettavqa korruption ja kalliiden sosialistiohjelmien tukemista. Tämä vaatii joutovirkojen lakkauttamista ja uusien työpaikkojen luomista. Uusia työpaikkoja ei voida luoda niin pitkään, kuin valtio ylläpitää velkarahalla tuottamattomia suojatyöpaikkojaan. Kaikki historialliset tilastot näyttävät, että sitä kurjempaa ihmisillä on, mitä enemmän talouden tuotannosta käytetään valtion suojapaikkojen tukemiseen. Tietenkin yhdessä vuodessa valtio voi palkata jokaisen työttömän ojankaivuuseen, mutta muulle työlle sysätyt kavaneet kustannukset lopettavat seuraavana vuonna lisää oikeita työpaikkoja, jolloin valtion on taas palattava lisää työttömiä näennäistöihin, kunnes valtio lopulta vastaa kaikesta työllistämisestä.
Kun valtio ei saa enää lainaa, alkaa se puskemaa valuuttaa painokoneilla, joka toimii piiloveron lisäksi myös taloudellisen suunnittelun estäjänä. Lisääntynyt valuutta johtaa valuutan avon laskuun oikeassa rahassa mitattuna.
TJEU: Kullan kurssin http://www.kitco.com/charts/popup/au3650nyb.html
30-luvun lama nujerrettiin juuri sillä, että valtio ryhtyi
tuuppaamaan erilaisia projekteja eteenpäin, suomeksi sanoen työllistäen, mikä on jenkkilässä outo ajatus.
(new deal)
1929 romahdus muutettiin
1929 romahdus muutettiin juuri tuollaisilla pelleilyillä "suureksi lamaksi", joka kesti yli vuosikymmenen. Miten tätä' fiaskoa voi kukaan kutsua "nujerrukseksi"? Itse romahdus oli seurausta keskuspankin älyvapaasta luottolaajennunksesta 20-luvulla, joka nosti hintoja ja palkkoja suhteettoman korkealle. Hooverin ja ammattiliittojen esto palkkoja laskemasta kulutustuotteiden mukana johti suurtyöttömyyteen varsinkin teollisuudessa. Korkeat tuontitullit romahduttivat myös ulkomaankaupan, jolloin yhdysvaltojen oli omavaraisempana laskettava entisestään elintasoaan. Lisäksi presidentit suuressa viisaudessaan tuhosivat miljoonittain karjaa ja viljaa, jotta ihmisillä olisi myös kaiken lisäksi nälkä.
ongelma on tämä
elämisen etiikka on alistettu työn etiikalle joka on taas alistettu pääoman etiikalle - sille että sitä pitää saada lisää sille jolla sitä jo tarpeettomuuksiin asti suorastaan potenssissa on
Elämisen etiikka on pienen ihmisen harmaata taloutta
Rahan valta koostuu keskituloisten veronalennuksista.
huuhaa
Kaikille eurooppalaisille ei ole oikeita töitä. Automaation kehittämisen täytyy näkyä jossain. Huuhaa-yliopistot ovat parempia työllistäjiä kuin ei mikään.
Kaikille eurooppalaisille on
Kaikille eurooppalaisille on oikeita töitä. Mene vaikka perjantai- tai lauantai-iltaisin Helsingin keskustaan, niin kaduilla on ihmisiä pitkissä jonoissa odottelemassa, että joku veisi heidät kotiin, mutta kaikille ei riitä kuljetusta. Syy tähän on se, että poliisi estää ihmisiä tekemästä tätä työtä pysäyttämällä omilla autoillaan kuljetuksia tarjoavia ihmisiä, vaatimalla heiltä rahaa ja uhkailemalla väkivallalla. Tästä pelotteestakin huolimatta monet ihmiset uhmaavat poliisia ja tarjoavat ihmisille palvelua. Ilman tätä kartellin asettamaa uhkaa useampi ihminen työllistyisi autonkuljettajaksi. Tämä sama ongelma on kaikilla aloilla, ja siksi monet ihmiset eivät voi työllistyä. "Oikeita töitä" riittää kaikille.
Taksi
"Niinpä
akavalaisten ekonomien ja insinöörien kilpailu taksiorjien paikoista kiristyy."
http://www.uusisuomi.fi/raha/100949-alyton-ilmio-s...
nuin - perustotuuksia
Valtioiden velkaannuttaminen on kv pääoman keino pitää poliitikot liekanarussaan
08.09.2010 Kirjoittaja: jussivaarala Muokkaa |
Valtioiden velkaannuttaminen on keino pitää politiikka pääoman liekanarussa ja myös keino pitää yllä vaihtotasepakkoa joka on tuhoisaa niin kaikin puolin terveelle lähitoiminnalle ja lähidemokratialle kuten myös lisää tarpeettomasti materialistista kasvua – kas kun aineettomia arvoja on vaikea viedä – etenkin kun se että rahaa vietäisiin aineettomiin arvoihin on vastatuulessa.
Ja sitten heitellään yleisenä typeryytenä että julkinen sektori on taakka ja rosvo ja se pitäisi hävittää.
Tuollainen käsitys on nimenomaan mahdollista kun nielaisee kv pääoman syötin kaikkineen muodossa jonka tuossa ylempänä esitin.
Typeryys on lähempänä kuin uskommekaan
"Ja sitten heitellään yleisenä typeryytenä että Suomen Keskusta on taakka ja tukiaisrosvo mm. venäläisen maakaasun korvaamisessa suomalaiselle turpeella ja Keskusta pitäisi hävittää."
ei lähitoiminta ole sama kuin keskusta
miten esimerkiksi Kiviniemen ajama paras-hanke ajaa lähitoimintaa - ei mitenkään
keskusta on itse mokannut lähitoiminnan
- tekemällä maataloudesta liian teollista
- tekemällä maataloudesta tukiaispumpun
- tekemällä itsestään eettisen syväsukelluksen myös vaalirahasikailuillaan
Älä tahraa lähitoimintaa keskustalla jos keskusta on tahrannut itse itsensä
Resursseja
Resursseja on suunnattava uudelleen koko Euroopassa.
Pöhöttyneitä julkisia sektoreita on leikattava kovalla kädellä - ja samalla lopetettava kaikenkarvainen mamuilu.
Monessa maassa on leikattava rajusti erilaisia työttömyyskorvauksia ja sosiaalitukia työttömien kannustamiseksi töihin. Pienikin ansiotulo oikeasta työstä on parempi kuin vain olla työttömänä.
Vain kovasti työtä tekemällä voidaan menestyä - ei makaamalla.
"Resursseja on suunnattava uudelleen koko Euroopassa."
Afganistaniin vai Georgiaan vai peräti Kreikkaan?
Kun nukkuu on kuin joku pistäis rahaa pankkiin.
Eduskunta nukkuu mutta Jyrki kukko ja pääoman edustajat ei.
Uniltaan heränneen ja työnetsintään valmistautuvan nuorenkin velkasaldo on nukkuessa kasvanut(työttömyys korkea ja todelliseen tarpeeseen perustuvia yhteiskunnan tukia heikennetään).
Kansalaiset joilla on haukkatarhan kukon kuvalla varustettu luottokortti kiittävät ja kumartavat(osingot, pörssikurssit,naamioidut sosiaalituet)
perustotuus
jos julkinen sektori kaatuu kaatuu yritykset - jos yritykset kaatuu ei kaadu julkinen sektori
tuo kertoo sen että julkinen sektori on kana ja yritykset muna
"Jos yritykset kaatuu ei kaadu julkinen sektori"
Eivät kaikki yritykset kaadu, vaan ajautuvat valtiolle.
Raha on kuin energia - se on häviämätöntä
se vaihtaa omistajaa
Meikäpoika ei tiedä mitään finanssimaailmasta
Mutta sen verran älyää kuka tahansa että kaikki tavarat ja tuotteet pitää tehdä omassa maassa. Mitään muuta keinoa ei ole. Oravanpyörästä ei saa karata edes senttiäkään esim Ranskalaisille tai Kiinalaisille.
Globalisaatiossa
Ja jo EU:ssa tuo homma toimii täsmälleen niin, että työt ja raha karkaa maasta, se on eräänlaista kolonisointia.
1. Globalisaatio ei ole mahdollisuus vaan katastrofi.
2. Vapaata maailmantaloutta ja hyvinvointiyhteiskuntaa ei voi yhdistää.
Minusta on hieman
Minusta on hieman huvittavaa, että nykyaikana ns. taloustieteilijöitä kuunnellaan kuin pappeja ja profeettoja muutama sata vuotta sitten. Taloustieteilijöistä, ekonomisteista ja pankkiireistä on tullut parhaiten palkattua eliittiä vähän samaan tapaan kuin aatelisto ja papisto olivat muutama sata vuottta sitten. Taloustieteilijät määrittävät todellisuutta ja oikeanlaista tapaa toimia taloustieteen jargonilla joka ei tarkemmassa tarkastaleussa tarkoita juuri mitään ja joka sisältää hyvin vähän oikeaa sisältöä. Vähän samaan tapaan kuin papit määrittivät todellisuutta latinaksi muutama satavuotta sitten. Taloustermistöä ja latinaa tarvitaan siihen, että valtaväestö ei tajuaisi sitä miten vähän todellista sisältöä näissä lausunnoissa on.
Mitää uutta ei taloustieteen opeilla kyetä ratkaisemaan vaan kyse on vain vanhan olemassaolevan järjestelmän pönkittämisestä ja ylläpitämisestä, sekä oman eliitti aseman ylläpitämisestä ja säilyttämisestä. Samanlaisesta toiminnasta johon kirkon ja papiston toiminta lopulta taantui.
Tarvitaan pekkarointia
Koska keskivertokokoomuslainen ei ymmärrä mistään mitään, paitsi Venäjän peloista ja veropopulismista, tarvitaan elämän elvyttämiseksi pekkarointia ja lähilämpöä: turvetta ja puuta.
Mediasotaa vakiotyyliin...
Kieltämättä EU:n ylivelkaantumisongelmaa sinänsä toisin esiin tässä seuraavaa:
Entinen US-treasuryn apulaissihteeri Reaganin hallinnon ajoilta, republikaani Paul Graig Roberts kirjoittaa viime kevään tapahtumista:
"The financial press served as a financing arm for the US Treasury by creating panic about European debt and the euro. Central banks and individuals who had taken refuge from the dollar in euros were panicked out of their euros, and they rushed into dollars by purchasing US Treasury debt."
http://www.foreignpolicyjournal.com/2010/08/18/how...
Uuden Suomen pääartikkelissa on taas samaa ilmasssa, sillä lukaisin pääartikkelin uutisen sattumalta eilen Bloombergin sivustolta:
Eurovetoinen politiikka on Suomelle vahingollista
On kuitenkin niin, että Yhdysvaltain pelastava politiikka on Suomelle edullisempaa kuin Keski-Euroopan vakauttaminen ja Etelä-Euroopan mukana pitäminen EMU:ssa.
Ongelmana on se, että vaikka turvallisuuspoliittisesti meille on nyt Saksa edullisempi kuin Britannia ja Yhdysvallat, on meille Yhdysvallat talouspoliittisesti edullisempi, koska se elvyttää.
Usein se, että Euroopan unioni tai Euroopan rahaunioni tekisivät maidän suomalaisten ja meidän Suomen peräkyläläisten etujen vastaista politiikkaa, kiistetään Snellmaninaukiolla ja Hakaniemessä eurostovastaisena.
Tässä mielessä olen sitä mieltä, että Yhdysvallat on tai voi olla oikeassa, koska Euroopan rahaunioni ja Euroopan unioni eivät uskalla ottaa riskiä eivätkä uskalla olla oikeassa.
EMU:sta on tullut pyhä lehmä, jonka epäileminen on eurostovastaista. Kyse on keisarinnan uusista vaatteista.
Kyse hyperinflaatiosta, ei keisarinnan vaatteista
Hävityn (ensimmäisen) maailmansodan jälkimainingeissa Saksa koki hyperinflaation 1920-30-luvuilla, joka oli paitsi katastrofi itsessään, myös johti Hitler-tiimin valtaannousuun tunnettuine kerrannaisvaikutuksineen.
Amerikkalaiset - joiden tilanne tänään on suurin piirtein sama, mutta jotka eivät vielä ole pahinta kokeneet - luulevat hyperinflaation olevan pienempi paha kuin tilapäisesti stagnoitunut talous, koska tämän (virheellisesti) uskotaan/uskotellaan hävittävän heidän velkansa - ja siten ratkaisevan ongelman.
Parempi luottaa (saksalaisten) omakohtaisiin kokemuksiin myös reaalipoliittisista syistä: kaikesta ulkoisesta painostuksesta huolimatta on epäuskottavaa että EU:n (ja/tai Saksan) asenne muuttuisi: hyperinflaatio on kuin kammottava sairaus, josta kerran ihmeen kaupalla selvinneet eivät halua sitä koskaan uudelleen kokea.
Ottamatta kantaa EU-politiikan Suomi-vastaisuuteen (tai myönteisyyteen) on itsestäänselvää, että velat on maksettava, ja mitä enemmän velkaa otetaan sen enemmän maksettavaa kertyy, mikä nakertaa tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Näin ollen, mitä vähemmän velkaa otetaan ja mitä enemmän lyhennetään, sitä parempi. Olen samaa mieltä Niinistön kanssa siitä, että jo viimeaikainen budjettilinja on aivan liian tuhlailevaa.
USA:ssa vakavia merkkejä talouskasvun hidastumisesta
(Latojan huom! -Voisiko Jyrki nyt soittaa vihaisen puhelun USAn viranomaisille?)
KL | Bloomberg
9.9.2010 08:44
Yhdysvaltojen taloudessa on havaittavissa yhä enemmän merkkejä kasvun hidastumisesta. Näin arvioidaan maan keskuspankin Fedin Beige Book -talouskatsauksessa. Asuntokaupassa ja teollisuudessa sakkaa pahasti.
Kasvu on hidastunut entistä useammalla alueella USA:ssa.
Keskuspankin 12:stä alueellisesta keskuspankista viisi kertoi maltillisesta kasvusta toimialueellaan heinäkuun puolivälin ja elokuun lopun välisenä aikana. Kaksi pankkia ilmoitti myönteisestä kehityksestä, mutta viisi raportoi kasvun heikkenemisestä. Talouden kehitys on ollut heikointa itärannikolla ja keskilännessä.
Beige Bookin mukaan yksityinen kulutus näyttää kasvavan edelleen, vaikka kuluttajat ovatkin varovaisia. Palvelualalla tilanne oli vakaa tai hieman aiempaa parempi.
Amerikka rapistuu
SK | Marko Maunula, Blogi 7.9.2010 klo 20:00
Presidentti Obama ilmoitti maanantain Labor Day -puheessaan haluavansa $50 miljardia lisää amerikkalaisen infrastruktuurin korjaamiseen. Erinomainen ajatus, jonka mahdollisuudet läpimenoon Kongressissa ovat tasan nolla.
Useimmat Yhdysvalloissa vierailleet ovat havainneet amerikkalaisen infrastruktuurin heikon kunnon sekä maan sutaisemalla vedetyn ulkoasun. Poistu keskustasta sekä yleisiltä kulkuväyliltä, ja puoliksi romahtaneet talot, hylätyt huoltoasemat, sekä liki kolmatta maailmaa muistuttava rumuus hallitsevat maisemaa.
Myös kaupunkien rakenteet ovat huonossa vedossa. Sillat ja tiet ovat rapistuneita, julkiset rakennukset kaipaisivat remonttia ja maalia. Puhelin- ja sähkötolpat hallitsevat jopa keskusta-alueita kuin Suomessa 1950-luvulla. Puolitehoinenkin ukkosmyrsky johtaa sähkökatkoksiin melkein joka kerta.
Jopa jotkut lentokentät näyttävät enemmän vanhan itäblokin luomuksilta kuin modernin suurvallan liikennekeskuksilta, kuten jokainen John F. Kennedyn ahtaudessa, jonoissa, sekä arkkitehtoonisessa ankeudessa vieraillut suomalainen tietää.
_
http://suomenkuvalehti.fi/blogit/americana/amerikk...