EU:ssa edetään kahdessa eri valiokunnassa kovien keinojen käyttöönotossa talouskriisien ehkäisemiseksi.
EU:n talousvaliokunta on hyväksynyt lakipaketin, jossa esitetään kovempia rangaistuksia talouslukujen vääristelystä.
Lisäksi väliaikainen kriisivaliokunta esittää EU:n budjetin kasvattamista 5–10 prosenttiin jäsenmaiden yhteenlasketusta BKT:sta.
Ulko- ja turvallisuuspolitiikka, energia- ja liikennesektori sekä tutkimus ja tuotekehitys olisivat jäsenmaissa jatkossa EU-johtoisia. Syynä tähän olisi se, että erot kansalaisten verotuksessa eivät kasvaisi.
Mietinnön demarikirjoittaja Pervenche Beres on sanonut suoraan, että EU:n on otettava askel kohti poliittista ja taloudellista yhdentymistä.
Kristillisten meppi Sari Essayah on huolissaan tästä liittovaltiokehityksestä, josta ei Essayahin mukaan juuri edes tiedetä Suomessa.
- Olen huolissani siitä, että Suomessa ei keskustella, eikä edes olla tietoisia liittovaltiopyrkimyksistä Euroopan parlamentissa, Essayah kirjoittaa blogissaan.
Essayah luettelee Beresin mietinnön esityksiä:
- Mietintöluonnoksen mukaan EU:ssa pitää siirtyä yhteiseen talouspolitiikkaan, EU:lle pitää perustaa valtiovarainministeriö ja EU:n tulee ottaa käyttöön eurobondit, joilla otetaan eri maiden velat yhteiseen vastuuseen aina velan 60% bkt-osuuteen asti.
Mietinnön voit lukea kokonaan tästä.
- Olen ymmärtänyt, että virallisesti Suomi ajaa pientä EU-budjettia ja vastustaa eurobondeja, mutta olen myös huomannut, että puheet ovat erilaisia Suomessa ja Euroopan parlamentissa, Essayah kirjoittaa.
Toinen talousasioihin liittyvä paketti, niin sanottu six pack, on puolestaan hyväksytty EU:n talousvaliokunnassa. Paketissa jäsenvaltioiden liikkumavara omien budjettiensa suhteen kavenisi ja komission rooli vahvistuisi. Talouslukujen vääristelystä kiinni jääviä jäsenvaltioita rangaistaisiin sakolla, jonka suuruus olisi 0,5 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Talouskomissaari Olli Rehn kertoi vajaa kuukausi sitten, että jäsenvaltioiden budjetit on tarkoitus jatkossa tuoda komission hyväksyttäviksi.
Järjestelmässä jäsenvaltioiden hallitukset laatisivat keväällä seuraavan vuoden budjettinsa. Kesällä budjetit toimitettaisiin EU:n muiden jäsenvaltioiden tarkasteltavaksi, ennen kuin jäsenvaltioiden parlamentit hyväksyvät ne.
EU:n vakaus- ja kasvusopimuksen mukaan jäsenmaiden julkisen talouden velka ei saisi ylittää 60 prosenttia bruttokansantuotteesta. Alijäämän raja on 3 prosenttia.
Six pack -nimellä kulkeva kuuden ehdotuksen nippu käsitellään EU-parlamentissa kesäkuussa.

Kommentit
EUsta erottava välittömästi
Ei euroakaan minnekään tehottomaan ja byrokraattiseen ja arroganttiin salaseuraan.
Mutta vastako Sari tämän keksii tänään?
Itse asiassa ei
Sari on kirjoittanut ja puhunut tästä jo jonkin aikaa. Esim: http://www.uusisuomi.fi/raha/107490-euroopan-kriisilla-mullistava-seurau...
Sattuu sama kuvakin olemaan tuossa jutussa :)
Uskomatonta!
"Olen huolissani siitä, että Suomessa ei keskustella, eikä edes olla tietoisia liittovaltiopyrkimyksistä Euroopan parlamentissa, Essayah kirjoittaa blogissaan."
Eikö meppi todellakaan seuraa kotimaansa keskusstelua?
Onko KD sittenkin "kansandemokraatti"?
Ihan persujen linjan mukaista
Eikös persujen nimenomaan tulisi hyppiä ilosta seinille kun tällaisia hankkeita esitellään! Pannaan EU:n holtittomat taloudet kovaan kuriin ja ojennukseen ja laitetaan velkaantumiselle luja peräseinä.
näin
http://www.forssanlehti.fi/?pageid=32&parent0=19&parent1=32&newstitle=Ka...
Suomen vaalit oli nyt käännekohta tälle kusetukselle.
Kirjoituksesi oli täyttä asiaa,ahneudelle Eu:ssa ei ole rajoja!Mihin meitä on viety näinä vuosina,Liittovaltioon byrokraattien hallittavaksi pääoman ehdoilla!
Puoli ja toinen
Tämän kehityksen hyvä puoli olisi siinä, että yhtenäisessä EU:ssa valtioita voitaisiin ohjata nykyistä tehokkaammin. Ja näin puuttua ongelmatapauksiin ajoissa.
Huono puoli on sitten siinä, että tällainen järjestelmä voisi aika ongelmitta jphtaa varainsiirtoautomaattiin EU:n vauraammilta alueilta köyhemmille. Tulevaisuuden kreikat, irlannit ja portugalit jäisivät syntymättä kun niiden taloutta tuettaisiin jatkuvasti ja ilman ikäviä kysymyksiä maksajilta. Kun vaan sitten ei toisteta Irlannin virhettä, jossa maa ajettiin kuplaksi syytämällä sinne EU-rahaa kunnes poksahti.
Valveutuneet aivoillan ajattelevat tienneet kokoajan
"Kristillisten meppi Sari Essayah on huolissaan tästä liittovaltiokehityksestä, josta ei Essayahin mukaan juuri edes tiedetä Suomessa."
Sitähän tässä on muutamatkin omilla aivoillaan ajattelevat harhaanjohdattelemattomat yrittäneet valistaa vaaroista. Huolestua kannattaa, ettei vieläkään moni tiedosta asiantilaa totena.
Rahoitusprofessori Michael Pettis /Taloussanomat
Alkaakohan pikku hiljaa hieman valkenemaan suomalaisille...
"Kysymys on pitkälti politikoinnista ja taktikoinnista. Jos velkajärjestelyt toteutettaisiin saman tien eikä vasta kahden vuoden kuluttua, päätyisivät luottotappiot seurauksineen etupäässä Saksan ja Ranskan kannettaviksi.
Kummankin vakausrahaston oma rakenne ja toteutustapa ovat Pettisin suorasukaisen varoituksen mukaan Suomelle ja muille parhaan luottoluokituksen euromaille jopa vaarallinen.
– Vakausrahastoihin liittyvät vastuut ja sitoumukset ovat erittäin suuria, ja lisäksi niiden toteutustapaan liittyy arvaamattomia piirteitä. Euromaat ovat saattaneet virittää itselleen varsinaisen velkaloukun, Suomi muiden mukana.
Pettis varoittaa vahvan luottoluokituksen maita pysyvästi matalien korkojen uskossaan liian huolettomasti lupailemasta mittavia lainalupauksia, takauksia ja vielä suurempia pääomasitoumuksia."
Lähde:
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/04/17/kriisi-vie-euromaita...
Tuo kaikki
Tietää Suomeen ennenaikaisia eduskuntavaaleja entistä todennäköisemmin.Jos nuo kolme suurinta saavat muodostettua hallituksen, niin kun ruvetaan liittovaltiosta puhumaan niin silloin se on siinä!!
Sepäse
Noinhan se menee. Persut ei tule tuollaista kehitystä ikinä hyväksymään. Se olisi kaikkea sitä vastaan mitä puolue edustaa ja mitä kannattajat toivovat.
Mitä tekee Kokoomus? Ottaa Persut hallitukseen torppaamaan tuollaisen kehityksen jolloin edessä todennäköisesti hallituksen hajoaminen, tai päästää Persut oppositioon keräämään voimiaan ja kasvattamaan suosiotaan entisestään.
"Viimeinen voitelu" on jo lähellä
Taskut tyhjäksi, kultakorut pöydälle, tilien luovutus....oletko valmis, hetki on pian?
ITSENÄISYYS MYYTÄVÄNÄ....PALJONKO TARJOTAAN?
No niin, meni niin tai näin
No niin, meni niin tai näin niin aina väärinpäin... ensin vingutaan, että ei ole sanktioita ja riittäviä sääntöjä. Ja sitten kun on tulossa, niin ei hyvä sekään!
Totta kai ne säännöt ovat sitten luonteeltaan federalistisia jos niitä koko unionissa kerran sovelletaan! Voi hyvänen aika sentään.
Kannattaisikohan tämä maa jakaa ihan suosiolla kahtia? Toinen osa kuuluisi EU:hun ja toinen osa saisi Soinin & Co johdolla impivaarailla ihan vapaasti...
Ihmeellistä. Alkavatko liittovaltiosuunnitelmat tosiaan mennä ..
... meillä jakeluun.
Professori Holmström kannattaa jokaisen katsoa Hesarista ja ennen kaikkea kommentit.
Niissä on rytinää.
Onko Jenni tehnyt tästä jo jutun tänne?
http://www.hs.fi/keskustelu/aihealue/Talous/ketju/5899751
Yhdyn edellä olleen kommentoijan kehuihin Jennin ammattitaidosta ja viitseliäisyydestä.
En minä, mutta tehty on
Aamulla Usarissa julkaistu tällainen: http://www.uusisuomi.fi/raha/111438-lehdet-professorit-haukkuvat-eun-%E2...
Siinä nuo Holmströmin kommentit taitavat olla mukana.
Kiitos myös sinulle kehuista :)
Gosplan
eurooppalaisittain. Nyt alkaa Mauno Koiviston haaveilema bernsteinilainen sosialisointi oikein toden teolla. Pistetäänkö toisinajattelijat leireihin uudelleen koulutukseen vai tapetaanko suoraan? Meillähän on ns itäblokin valtioilla kokemusta. EU:n nopean toiminnan joukot ovat myös jo valmiina. Niitä voidaan käyttää myös EU:n sisällä.
Mitä Soini ja porukkansa tekee? Selitys olisi paikallaan.
Jali Raita, diplomi-nsinööri
Somero
Vuosituhannen uutispommi
Tuli aikaisemmin viljeltyä sanontaa "vuosisadan uutispommi".
Mutta tämä on todella hirmuista. Essayah puhuu asiaa, mutta tämä laskutapa eli että jokin rahasumma x on niin ja niin paljon suhteessa Bkt:n niin se aiheuttaa joko tahallista tai tahatonta sekaannusta kansalaisissa.
Eli kehitysapu joka on tässä vain esimerkkinä, tekee 0,55 prosenttia Bkt:stä ja 1 miljardia euroa. 5-10 prosenttia Bkt:stä tekisi 10-20 miljardin loven Suomen budjettiin, jota sitten jaeltaisiin mielivaltaisesti takaisin Suomeen päin, Eurostoliitto ja Neuvostoliiton kommunismi alkavat muistuttaa yhä enemmän toisiaan.
Käytänössä Suomesta tulisi Eu:n satelliittivaltio, ja tätähän ex-porvarihallitus jo yritti ajaa läpi jopa lainsäädäntäteitse.
Nyt loppui, pankkien ekonomistien haastattelut. Ei yhtään enää..
Tuli tällainen linkki vastaan kommenteissa, osoitteessa
http://ebolakani.blogspot.com
Tämä on hyvä, viime marraskuulta Savon Sanomissa.
Timo Tyrväinen on aina ajankohtainen, taas hiljattain lasketellut lööperiä julkisuudessa.
Eikö sovita, ettei kukaan Suomessa enää usko näitä pankkien ekonomisteja?
"Heinäluoma: Kuka maksaa Timo Tyrväisen palkan?
A A 27.11.2010 11:38
(Päivitetty 27.11.2010 11:38) Kuva: Kai Jäderholm
Eero Heinäluoma (keskellä) puhui noin 10 asteen pakkasessa Siilinjärvellä.
Matti Pietiläinen
- Neuvoja ovat antamassa ne, joilla on suoraan oma lehmä ojassa. Kukas maksaa Tyrväisen palkan? SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eero Heinäluoma roimi SDP:n toritapahtuman yhteydessä Siilinjärvellä.
Aktian pääekonomistin Timo Tyrväisen mukaan valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) vaatimukset vakuuksista Irlannin hätäapupaketin yhteydessä ovat typerää "jankuttamista" sisäpoliittisista syistä ja Euroopan talouden pelastusoperaation häiriköintiä. Myös SDP:stä on perätty vakuuksien vaatimista Irlannilta.
Tyrväinen esitti Katais-kritiikkinsä verkkolehti Uuden Suomen haastattelussa perjantaina.
- Kaikki julkisuudessa viisaita neuvojaan esittävät pankkiekonomistit ovat saapamiehiä tässä tuessa. Heidän neuvojensa mukaan on menty ja tässä kriisissä ollaan, Heinäluoma sanoi."
Hämmentävää, että
Hämmentävää, että Suomessa niin hallitus kun mediakin näyttävät olevan taivaallisen tietämättömiä mitä Brysselissä tapahtuu ja vielä kehdataan puhua avoimuudesta tai sen viemisestä Eurooppaan.
Sinänsä raportissa on hyvääkin mm. keinoja joilla nyt paljastuneet talouskriisit voitaisiin välttää tulevaisuudessa ja ne ovat sellaisinaan oikeansuuntaisia esityksiä. Mutta pysykäämme kaukana liittovaltiosta tai EU:n suvereenista verotusoikeudesta ja keskitetystä päätöksenteosta. Koordinointia ja yhtä köyttä on opittava vetämään, mutta se itse hyväksyen.
Rupeaa hyvinkin löytymään kehitysvisiossa yhtäläisyyksiä nykyiseen Suomen sisäiseen keskusteluun ja kuntien itsemääräämisoikeuteen. Pian kai on nähtävissä kehitys, jossa puututaan valtioihin ja kehotetaan sakoin uhaten liittymään suuremmiksi yksiköiksi tehokkuuden nimissä jossa siis valtiot lähestyvät oikeuksiltaan kuntia, joilla on vain toimeenpanovelvollisuus, että sillä lailla!
Miten niin ei olla?
"Kristillisten meppi Sari Essayah on huolissaan tästä liittovaltiokehityksestä, josta ei Essayahin mukaan juuri edes tiedetä Suomessa."
Tämähän on tiedetty jo pidemmän aikaa, eikö? Ehkä meidän journalismin taso on oikeasti niin heikko, että osa ei tiedä, mutta ainahan täällä ollaan vähän jäljessä.
Kyllä se on pidemmän aikaa ollut tiedossa, että EUsta yritetään tehdän liittovaltio. Lissabon sopimuskin tähtää siihen ja jos olisi vähän yksinkertaisemmin kirjoitettu se olisi täysin selvää kaikille.
Liittovaltio
Sehän sama kuin vero-orja. Banaanivaltioiden talousjohtajien keksintöä millä kanavoidaan laiskajaakoille rahat kouraan tekemättä itse mitään. Se joka tekee sopparin saa todennäköisesti tulla viininmaistajaisista lähtien elelemään herroiksi heidän tiloillaan. Niin ne hallituksen pellet oli myymässä meitä vero-orjiksi, onneksi on persut hallituksessa.
Riikka Söyring
muistutti mm. Essayah in blogista ynnä monesta muusta tähän liittyvästä asiasta jo aamulla. Lukekaa:
...merkittäviä vallansiirtoja pois Suomesta...
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/70558-talousuudistuksen-va...
Sisäsiisti vallankaappaus EU:lle - HE 60/2010
Onko sisäsiisti vallankaappaus pian ohitse?
Tähän seuraavaan Suomen itsemääräämisoikeuden kannalta tärkeään asiaan en onnistunut saamaan mitään vastauksia hallituspuolueita edustavilta. Enkä oppositioltkaan?
Tiedotusvälineet eivät tästä aiheesta saa kirjoittaa. Miten on Uusi Suomi?
Siksi kysynkin avoimesti, että onko sisäsiisti vallankaappaus pian ohitse? Vai ovatko nämä perustellut epäilykset huuhaata?
Toivon, että mahdollisimman monella suomalaisista yli puoluerajojen; on kiireiden keskellä hetki aikaa perehtyä perustuslain ”uudistamiseen” eli HE 60/2010 sisällytettyihin maanpetoselementteihin, joista virallinen media on vaiennut. Ainakin toistaiseksi.
Tässä lainaus perussuomalaisten kansanedustajan Raimo Visttbackan puheesta 10.2.2011 eduskunnassa:
"Lakiehdotuksen 94 ja 95 §:issä ehdotettu muutos lisäisi Suomen täysivaltaisuuden kannalta tehtävien toimivallan siirtojen päättämistä enenevässä määrin eduskunnan yksinkertaisella enemmistöllä. Tällainen muutos toimivallan siirtojen päätöksentekoon on mielestäni arveluttava. Jos toimivallan siirrossa on kyse merkittävästä eduskunnan toimivaltaan puuttumisesta, ei sitä mielestäni tulisi tehdä yksinkertaisella enemmistöllä.
Perustuslakiin ehdotetaan myös sitä, että otettaisiin säännökset Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivaltaa koskevista siirroista Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle ja toimielimelle. Tällainen merkittävä siirto voitaisiin ehdotuksen mukaan tehdä eduskunnassa vähintään kahden kolmasosan enemmistöllä.
Merkittävä toimivallan siirto saattaa vaarantaa kansainvälisen velvoitteen muodossa valtiosääntömmekin tarkoittamia kansanvaltaisia perusteita."
Mikäli HE 60/2010 hyväksytään myös uudessa eduskunnassa, niin käytännön vaikuttavuuksia voivat olla esimerkiksi seuraavat:
* Suomi EU-liittovaltion osavaltioksi
* Suomi Nato-jäseneksi
* Suomi luovuttaa budjettivallan EU:lle
* Suomi luovuttaa verokanto-oikeuden EU:lle
* Suomi luovuttaa maanalaisten materiaalien hallinnan EU:lle
(mineraalit, pohjavesi, ydinjätesäilytykset)
* työeläkeiän ja työeläkeasioiden päätäntävalta EU:lle
* työasioiden sopiminen, kuten palkka-asiat EU:lle
Lisää aiheesta avoimen internetin avulla ja hakusanasetillä:
HE 60/2010 toimivalta
Tosiasioitahan Suomessa ei tunnusteta, vaan niistä vaietaan. Varsinkin, jos uhkana on omien valta-asemien menetys.
US Puheenvuorossa on tästä aiheesta kirjoittanut vuoden ajan Riikka Söyring. Kissankulmasta - kanavallaan.
Koska perussuomalaiset ovat tämän asian suhteen erittäin vahvoilla, niin voiskoon Uusi Suomi antaa kokonaisuudesta meille paikkansa pitävän katsauksen. Myös muiden EU-maiden perustuslaki "uudistus" hankkeiden suhteen. Kiitos.
Ja pa*kat
Konnille pitää olla kunnon sanktiot, mutta mitään ***keleen liittovaltiota ei saa tulla. Suomi on itsenäinen valtio ja pitää säilyä itsenäisenä.
EUn pitää pysyä talousliittona, joka edistää jäsenmaidensa hyvinvointia. EUsta pitää olla edelleen helppo irtautua.
-----
Mistä ihmeestä näitä ankkoja oikein lentelee. Jos peruskirjaa muutetaan, niin siihen pitää saada kaikkien jäsenmaiden parlamenttien suostumus - eikä tällaiseen himmeliin taatusti tule suostumusta.
Samaa mieltä!
Olen samaa mieltä tuosta taloudellisen liittoutumisen tarpeesta, mutta olemme jättäneet sen osan jo kauan sitten taaksemme.
Tässä on lyhyt, mutta oikeudellisesti kattava paketti siitä, mitä kohti olemme menossa tuossa toimivallan luovutuksessa. Olen melko varma, että valtaosa meistä suomalaisista ei ole ymmärtänyt, mihin olemme sitoutuneet. No, arvioikaa itse.
http://www.tkk.fi/Yksikot/Talousoikeus/Kurssit/343/eu1_2_2006.pdf
Suomiko itsenäinen
ei ole ollut sitten eu-sopimuksen. - joka oli laiton, koska Suomen perustuslaki kielsi sekä liittymisen liittovaltioon - että määritteli meille oman valuutan - Suomen Markan.
Näistä ei ole luovuttu laillisesti - vain laittomasti. Nyt pitää saada valtionoikeus viimein toteamaan, ketkä olivat pettureita ja antamaan vankeusrangaistuskset osallisille.
Lisäksi tästä kurimuksesta on päästävä heti eroon. Kun siihen ei todellisuudessa ole koskaan laillisesti liitytty. Ja tietysti kaikki vääryydellä maksetut rahat on palautettava korkoineen.
Siinä aluksi haastetta. Ja kaikki oikeutetusti vaadittuja.
Huvittavaa on, että EU virkailijat kirjoittavat nimen vastuisiin
Jonka jälkeen vaaditaan miljardeja taas rahaa, että vastuut pystytään täyttämään.
Tämä on sitä virkamiesten pikkuoveluutta.
asiallisuutta otsikoihin
uusisuomi=huussisuomi
Älkää sortuko näin onnettomaan lööppikirjoitteluun!
Tuolla ent. urheilijan kommentilla ei ole mitään arvoa.
Säpinää lintukodossa
Tuleeko ajatus liittovaltiokehityksestä suomalaisille jotenkin yllätyksenä? Eikö rajojen häivyttäminen (kaataminen) ole ollut näkyvissä alusta asti? Reunavaltioiden köyhdyttäminen palvelee tarkoitusta. Itsemäärämisoikeus hiipuu, kun varallisuus hiipuu. Toiset velkaantuvat eläessään yli varojensa ja toiset kaataessaan vettä seulaan.
Ajatellaanpa esimerkiksi tieteellisten tutkimusten rahoitusta. Jos tutkijat aikaisemmin kisasivat rahoituksen saamisesta kotimaan rajojen sisäpuolella, nyt kisat käydään EU-alueella. Rahoituksen keskittäminen suuriin tutkimuspooleihin vähentää tutkimuksen monimuotoisuutta ja pienten, kansallisten yksiköiden mahdollisuutta kiriä itsenäisesti haluamaansa suuntaan, mahdollisia patentteja kohti. Tietovarannoista tulee yhteisiä, mikä sinänsä on kaunis ajatus, mutta mahdollistaa myös varkaudet ja plagioinnit. Kollektiivinen vastuu voi myös tarkoittaa sitä, että viime kädessä kukaan ei kanna vastuuta.
Kannattavuuden nimissä tullaan esittämään valtiolliset rajat hälventäviä alueellisia ohjelmia, esimerkiksi Itämereen liittyvät velvoitteet, yhteinen poronhoitoalue tai vaikkapa valtiolliset kalastuskiintiöt murtava käytäntö.
Lakeja EU:n alueella on yhdenmukaistettu, silmukka kiristyy. Yksikköjen (valtiot) virtaviivaistaminen palvelee kokonaisuuden (EU) nopeaa haltuunottoa. Eri maiden omat kulttuurit on saatu säröille jakamalla omaan kulttuurin kuulumatonta sisältöä kaikkialle Eurooppaan. Kun huomio kiinnittyy yhä enemmän vieraan sisällön käsittelyyn, oman kulttuurin vaaliminen jää vähäisemmäksi, kenties hälvenee kokonaan monikansallisten yhtiöiden vallatessa ajatuspinta-alaa medioiden sisällä. On mielenkiintoista, että SanomaWSOYn toimitusjohtaja tuli Hollannista ja nyt Sanoma teki kauppoja Hollannissa.
EU:n talouskriisiosastolla Suomi (Katainen) tarjoilee rahojaan kuin pikkupoika, joka luulee saavansa kavereita täyden karkkipussin avulla. Kun karkit on syöty, poika jää yksin tyhjä pussi kädessään. Jos omiin hampaisiin on tullut reikä, sitä ei ole enää varaa paikata.
Suomalaiset eivät juuri harrasta omien etujensa mukaista lobbaamista EU:ssa - mielipidevaikuttamista ei pidetä oikeana työnä -, mutta suomalainen ulkoministeri sen sijaan lobbaa EU.ta suomalaisille. Kuka lobbaa Suomen etujen hyväksi Brysselissä ja Strasbourgissa? Teollisuus? Sirkka-Liisa Anttila? Isä Mitro? Soini hoiti vaalien myötä lobbaamisen omalla tavallaan ja osoitti, että Suomessa sentään kyetään itsenäiseen ajatteluun eikä suomalaisia viedä kuin mätää kukkoa.
Oivallista, että Suomesta keskustellaan nyt myös maan rajojen ulkopuolella. Kenties myös suomalaiset itse nyt heräävät keskustelemaan Suomesta. Tunnetusti tässä maassa pitää painoarvo omille tekemisilleen käydä hakemassa maan rajojen ulkopuolelta ennen kuin saa osakseen arvostusta rajojen sisäpuolella. Tästä olisi esimerkkejä useitakin, mutta jääkööt toiseen kertaan.
Poikkeuksiakin on. Hakekaa se Rehn pois sieltä ennen kuin mies alkaa itsekin uskoa omaan Turkki-utopiaansa.
Etelä-Amerikassa maat
vallattiin ”talouden ammattitappajien” avulla lainaamalla niille suuria summia pääasiassa eliittiä hyödyttäviin hankkeisiin ja kun maa ei enää kyennyt vastaamaan veloistaan, otettiin raaka-aineet ja talous hallintaan.
Sama mekanismi tuntuu olevan käynnissä EU:ssa. FED on vielä syytänyt Eurooppalaisille pankeille lisää rahaa. Rahaa, jonka ne ovat luoneet tyhjästä! Voisi sanoa, että kansan herääminen tapahtui viime hetkellä. Pian olisi äänestäminenkin ollut tarpeetonta, kun ei olisi enää ollut mitään mihin vaikuttaa. Mutta nyt tätä heräämistä ei pysäytä enää mikään. Kaikki pystyvät aistimaan tuon ilmassa olevan muutoksen, puolueesta riippumatta. Kansaa ei pysty hallitsemaan, jos se ei itse anna siihen lupaa. Suunnitellussa EU:n liitovaltiossa pankit olisivat todellisia vallankäyttäjiä, Ne olisivat määränneet mitä saamme syödä ja pukea päälle, miten asua ja hoitaa tai hoidattaa terveyttämme.
Rahakuplan poksauttaminen voi aiheuttaa muutamien kuukausien levottomamman jakson, mutta mitään todellista ei häviä. Uutta ei voi rakentaa, jos vanhaa ei ensin pureta. Suomalainen on aina pärjännyt kovissa paikoissa ja löytänyt toisensa. Kesä tulee, ruoho, puu ja vilja kasvavat kuten ennenkin. Mutta jotain on muuttunut: Ihmisistä on tullut tietoisempia. He alkavat taas hallita omaa elämäänsä, tunteitaan ja ajatuksiaan ulkopuolelta syötettyjen uskomusten ja harhojen sijaan; saavuttavat vapauden ja todellisen arvokkuutensa. Tervetuloa luomaan tulevaisuutta!
Kiitos Jennille ja Sarille artikkelista.
Vs
EU ei mitään muuta ole ollutkaan, kuin liittovaltioprojekti, mutta vasta nyt Suomessa aletaan herätä tähän todellisuuteen - paitsi kokoomus. Tai ehkä kokoomus ei välitä siitä, onko Suomi itsenäinen valtio vai ei - eiväthän vihreätkään välitä.
Kokoomuksen ja sen yhdistysten tarkoitus säännöissään
2 §
TARKOITUS
Yhdistyksen tarkoituksena on toimia Kansallinen Kokoomus r.p:n omaksumien, seuraaville pääperiaatteille rakentuvien pyrkimysten toteuttamiseksi:
Suomen itsenäisyyden lujittaminen sekä yksityisen ihmisen vapauteen ja turvallisuuteen perustuvan kansanvaltaisen valtio- ja oikeusjärjestyksen turvaaminen ja kehittäminen,
isänmaahan kohdistuvan kiintymyksen sekä suomalaista yhteiskuntaa rakentavien arvojen kuten kristillisen vakaumuksen, yhteiskunnallisen vastuuntunnon ja terveen perhe-elämän ylläpitäminen ja vahvistaminen,
kansallisen sivistyksen kehittäminen ja koulutuksen sekä kulttuurin tason jatkuva kohottaminen,
markkinatalouteen ja yrittäjyyteen perustuvan taloudellisen toiminnan edistäminen ja kansainvälisen kilpailukykymme lisääminen,
sosiaalisen turvallisuuden ja hyvinvoinnin kohottaminen sekä ihmisen elinympäristöstä huolehtiminen,
kansainväliseen yhteistoimintaan osallistuminen olojen kohentamiseksi ja rauhan säilyttämiseksi koko maailmassa.
Näyttää siis sitä, että Kokoomuksen tarkoitus on käytännössä vähintäänkin hämärtynyt. Puolue ei voi hyväksyä ja edistää EU:n liittovaltiokehitystä vastoin säännöissä määriteltyä tarkoitustaan.
Jali Raita, diplomi-insinööri
Somero
Nyt
kyllä Jali luetutit ihan jotain muuta kuin kokoomuksen pääperiaatteita. Oliko teksti 1960-luvulta.
Kokoomuksen säännöissä
on kirjoittamani tarkoitus edelleenkin vomassa. Täysin eri asia on, että käytännössä kokoomuksen valtaa pitävät poliitikot ja politrukit ajavat aivan muita tarkoituksia. Kokoomus on kaapattu bernsteinilaiseen sosialismiin.
Jali Raita, diplomi-insinööri
Somero
Lissabonin sopimuksessa
on lähes 400 sivua ja lisäksi tulevat viitatut liitteet. Sopimus on täydellinen liittovaltiosopimus. Siihen iiittyvä Euratom sopimus voinee velvoittaa Suomea varastoimaan myös muiden EU:maiden ydinjätteet. Lissabonin sopimus lisäksi estää muiden EU-maiden taloudellisen tukemisen, joka tukeminen onkin mitä täydellisintä sosialismia ja vastoin markkinatalouden periaatteita. Suomen einkeinoelämähän tukee siinä toisen maan elinkeinoelämää omaksi tappioksekseen ja vielä ottamalla tuo tuki ulkomaisella lainalla velaksi. Voivatko asiat hölmömmin olla? Tämä on syyntakeetonta eli mielisairautta.
Jali Raita, diplomi-insinööri
Somero
Eivät
voi olla hölmömmin.
EU LIITTOVALTIO
Kaikin puolin hyvã asia suomelle mitã enemmãn siirrytããn EU:n tasolla liittovaltion suuntaan. Suomalaisten identiteetti ja itsetunto on vain vahvistunut siitã saakka kun liityimme Euroopan Unioniin. Saadaan ehkã mm. vihdoinkin kitkettyã pois se ryssãnviha/ryssãnpelko joka on ollut osana yhteiskuntamme ajattelua jo vuosisatojen ajan. Natoon myõs liitymme seuraavan 5:n vuoden aikana, se on selvããkin selvempi.
Miltäs
ne ananassardiinit maistuvat siellä lämpöisessä?
Ai Sari huolissaan-miksi?
Tuohan on hyvä eikä huono. Tutustupa Sari federalismiin ihan oikeasti. Siinä on ideaa koko konseptin pulmat ja ihan demokraattisesti.
Suomi on kulissivaltio
Suomessa päättäjät ymmärtävät miksi on ylläpidettävä valheellista kulissia maamme itsenäisyydestä, itsemääräämisoikeudesta, yleensä siitä että pääosin muka päätämme itse omista asioistamme. He haluavat ylläpitää mielikuvaa omasta tarpeellisuudestaan. Todellisuudessa päätökset koskevat yhä enemmän toisenluokan pikkuasioita "kansallisessa" päätöksenteossa. Meille pitää myydä unionista seuraavat asiat ikäänkuin omina ajatuksinamme, vieläpä uhkauksien ja pelottelun kera.
Motivaatio tehdä jotain maamme eteen ja panostaa sen hyvinvointiin liittyy paljolti vielä vanhan polven kokemaan identiteettiin, juuriinsa, tapakulttuuriin ja kansallistunteeseen, sanalla sanoen suomalaisuuteen. Se mitä kokoomuskin joskus edusti. Koti, uskonto ja isänmaa. Panostus kohdistui isänmaan parhaaksi, kansan parhaaksi. Soinin mukaan osa tästä kansasta vielä tietää. Huomataan että juuri nämä kolme asiaa ovat ne joita määrätietoisimmin nykyään ajetaan alas. Perinteisiä arvoja kannattavien ihmisten panos on kuitenkin suuri niin kyvykkyyden, vaurauden kuin vallankin osalta. Se panos on maalle elintärkeä. Siitä ei haluta luopua. Siksi valheet ja kulissit itsenäisyysnäytelmälle. Perinteiset suomalaiset arvot jakavista ihmisistä se osa joka kuuluu keskiluokkaan on tämän itsemääräämissumutuksen pääkohteena. He kuuluvat ilmeisesti niihin jotka jotenkin pääsivät livahtamaan 70-luvun yhteiskunnallisista muutoksista eli välttämään tasapäistävän laitoskasvatuksen, päiväkodit ( päiväkolhoosit ), uusitun tasapäistävän koululaitoksen ja politisoituneen korkeakoulutuksen. Normi-ihmiseksi kasvamisen. Toisin sanoen täydellisen irtaannuttamisen kodista, uskonnosta ja isänmaasta. Näin suomalaiset kasvatettiin ulos suomalaisuudesta aina siihen asti kunnes sosiaalikoneistoa piti alkaa säätämään palvelemaan EU:a. Siksi on melko mahdotonta puhua nykyiselle päättäjäpolvelle asioita joihin heiltä pienenä väkisin katkaistiin napanuora. Siitä mitä suomalaisuus tarkoittaa. Heillä ei ole asiaan kiinnekohtaa. He ovat unioni-ihmisiä jotka etsivät turvaa ja yhteenkuuluvuutta sieltä. Siksi Suomi on maa joka joutaa sulautua unioniin. Sen kansa ei ansaitse enää erillistä oikeutta elää itsenäisenä valtiona. Sen voima ei lähde enää omasta identiteetistä mikä näkyy nykyään selvänä heikkoutena monella alueella, erityisesti tahdottomuutena, saamattomuutena, yleisenä näpertelynä, vastuun välttelynä ja päättämättömyytenä. Suomesta on tullut vastaava kuin ennen sanottiin "mammanpoika" tai "itkupilli" joka enimmäkseen vain ruikuttaa jotain, joka enimmäkseen kasvattaa vain passattavia ihmisiä. Sadan vuoden itsenäisyyskokeilu on ohi. Me emme olleet sen arvoisia sittenkään vaikka sen eteen alkuvaiheessa paljon uhrattiin. Nyt vaivalla rakennetun hyvinvoinnin hedelmät uhrataan unionille ja sen pankeille. Motiivini rakentaa tätä maata on kadonnut. Miksi rehkiä tällaisen hölmölän eteen. Rupean mielummin raakkumaan kaikkea vastaan vetoamalla ilmastonmuutokseen.
Persut voittivat niin
Persut voittivat niin sanotusti kreivin aikaan vaalit. Toivottavasti poliittinen voima riittää torppaamaan suomen osallistumisen moiseen hullutukseen.
varmasti paljon muutakin mitä suomi ei tiedä
eu:ssa kulissien takana tapahtuvasta kähminnästä isompiensa osalta
Suomen itsenäisyys
Suomipoikaa viedään kuin pässiä narussa, kohti liittovaltiota. Brysselin valtiaat ajavat meidät ahtinkoon
talous-sodalla ja kun ollaan kauheissa veloissa joista ei
selvitä niin silloinhan velkojat sanelevat ehdot. Yksinkertaista eikö totta. Nyt on suomenpäättäjien otettava
härkää sarvista,kun on vielä mahdollisuus.Vaaleissa kansa
on antanut päättäjille valtakirjat.Pois kähmintä ja Brysselinherrojen nuoleminen, kielet alkaa olla tummanruskeita edellisistä päätöksistä.
Kehitys liittovaltiota kohti
Vastustan jyrkästi EU:n muodostumista liittovaltioksi. Ei uskoisi todeksi, että jopa tuotekehityksen pitäisi olla EU-johtoista! Kuinka silloin enää voisi puhua kilpailun sallimisesta? Pitäisikö Brysselissä päättää esimerkiksi siitä, miten Suomen metsävaroja voisi kehittää uusien tuotteiden keksimiseksi, kun paperin kulutus vähenee mm. sähköisen tiedonvälityksen takia? Valtionbudjetteja, pankkien vakavaraisuutta ja lainanantoa voidaan valvoa, jotta vältytään uusista finanssikriiseistä, mutta nyt ehdotetuista rajuista keinoista monet olisivat suoraan liittovaltion suuntaan kulkemista, eikä niistä puutu häivähdyksiä sosialismistakaan.
Koeta nyt saada päähäsi
EU ON liittovaltio!
Eikä ole..
EU ei täytä juuri ollenkaan liittovaltion määritettä, se on itseasiassa täysin uusi malli ns. Supranational aivan kuten EUn "Founding Fathers" päättivät Pariisissa -51
EU on
bernsteinis-sosialistinen liittovaltio. Sitä muotoiltaessa ihanteena on ollut lähinnä Neuvostoliitto. Epäilijöiden kannattaa lukea Lissabonin sopimus, n 400 sivua, liitteineen.
Jali Raita, diplomi-insinööri
Somero
3000 vuotta vanha varoitus on unohtunut!
3000 vuotta vanha varoitus ja kosolti muutakin perusviisautta on unohtunut edellisen hallituksen johdolta!
Silti tämä Raamatunluvun laiminlyönyt kansa äänesti yhden viime hallituksen puolueista edelleen suurimmaksi puolueeksi! Suurella rahalla tehdyt vaalikampanjat ja taitavasti laaditut harhautukset ja suoranaiset valheet valtamedian avustamina upposivat noin 30%:iin äänestäjistä kuin kuuma veitsi voihin jälleen kerran.
Luemme tuon 3000 vuotta vanhan viisauden Raamatusta:
a) Sananlaskut 11:15 Joka vierasta takaa, sen käy pahoin, mutta joka kädenlyöntiä vihaa, se on turvattu.
b) Sananlaskut 17:18 Mieltä vailla on mies, joka kättä lyöpi, joka menee toista takaamaan.
c) Sananlaskut 22:26 Älä ole niitä, jotka kättä lyövät, jotka menevät takuuseen veloista.
...
Lämmin kiitos sulle Sari, että kerrot - ja vieläpä sulle ominaisella fiksulla ja kiihkottomalla tavalla - sieltä aitiopaikalta tällaisia asioita, joita monet suomalaisista eivät todellakaan tiedä! Olen oppinut opettajana olon ajoilta sen viisauden, että "kertaus on opintojen äiti".
Köyhien euromaiden velat Suomen maksettavaksi
Olemme kiristäneet vyötä jo useaan otteeseen. Oma kansantalous
on rempallaan, kun koko ajan pitää ööskätä rahaa Kreikalle,
Islannille, Irlannille, Latvialle, Portugalille.
Onko nämä meidän Katainen lahjottu, vai mikä piru on
mennyt mieheen, kun tekee koko ajan Suomelle lisää velkaa.
Koska tulee maksun aika???
Ruuan hinta nousee koko ajan, sähkön hinta on kohta
tuplaantunut parin vuoden takaisesta. Bensiini maksaa
jo yli 10 markkaa/litra.
Onneksi enää vain 20 prossaa äänesti tätä kokoomusautomaattia.