Arvonlisäveron nostaminen on yksi kiperimpiä kysymyksiä tänään alkaneissa hallitusneuvotteluissa. Aihe jakaa paitsi neuvotteluihin osallistuvia puolueita myös yrittäjäkenttää.
Jyrki Kataisen (kok.) Säätytaloon kutsumasta kuusikosta arvonlisäveron nostamista puoltavat vahvasti kokoomus ja vihreät. Vastaan ovat etenkin SDP ja vasemmistoliitto.
Yrittäjäpuolella yhteistä on ALV-noston vastustaminen, mutta järjestöjen prioriteeteissa asia sijoittuu hyvin eri sijoille. Yrittäjien mahtijärjestön Suomen Yrittäjien viimekesäisessä verokannanotossa mahdollista ALV-korotusta ei edes mainita, mutta selvästi pienemmälle Suomen Pienyrittäjille kyseessä on elämän ja kuoleman asia. Pienyrittäjien jäsenyrityksissä on paljon alle kymmenen hengen yrityksiä.
Suomen Pienyrittäjien mukaan Hetemäen verotyöryhmän esitys ALV:n kiristämisestä 23 prosentista 25 prosenttiin ajaisi etenkin pienet yritykset entistä pahempaan ahdinkoon. Järjestö haluaisi kiristämisen sijaan alentaa veron 18 prosenttiin.
–Mahdolliset ALV-korotukset on lähes mahdotonta laittaa hintoihin, koska kilpailu on niin kovaa. Se tarkoittaa sitä, että veronkorotus on yrittäjän omasta palkkatulosta pois, sanoo Pienyrittäjien puheenjohtaja Harri Jyrkiäinen Uudelle Suomelle.
Jyrkiäisen mukaan ALV:n nosto olisikin tulonsiirto yrittäjiltä valtion kassaan. Esimerkiksi viime kesän ALV-korotus on alkuvuoden aikana kasvattanut valtion verotuloja sadoilla miljoonilla euroilla viime vuoteen verrattuna, mutta tämä ei Jyrkiäisen mukaan lohduta, kun pienyrityksiä alkaa kaatua.
–Kyllähän se tuo valtiolle rahaa, mutta tämä kostautuu nimenomaan pienyrityksille, hän toteaa.
Yli 100 000 jäsenen Suomen Yrittäjät puolestaan tuntuu ajattelevan, ettei ALV:n korotusta enää voida estää. Tärkeämpää olisi alentaa yhteisö- ja yritysveroa sekä estää pääomatuloveron korotus, mikä tosin näyttää mahdottomalta kaikkien puolueiden kannattessa sitä.
SY:n paikallisjärjestöt ovat ehdotelleet mahdollisen ALV-korotuksen kompensaatioksi arvonlisäverosta vapauttavan ”vähäisen toiminnan” alarajan nostamista. Esimerkiksi Espoon Yrittäjät esitti eilen ohjeena hallitusneuvottelijoille, että täyden huojennuksen alarajaa tulisi nostaa nykyisestä 8 500 eurosta 30 000 euroon ja osittaisen huojennuksen rajaa 22 500 eurosta 50 000 euroon.
Espoon Yrittäjien hallituksen puheenjohtaja Jukka Pelkonen kiistää, että ehdotus tarkoittaisi SY:n hyväksyneen ALV-korotuksen väistämättömäksi. Hän myöntää kuitenkin, että huojennusrajan nostamista voisi ajatella kompensaationa.
–Niin voidaan ajatella, mutta toivomme, että ALV:tä ei nostettaisi, hän sanoo Uudelle Suomelle.
–Eihän me sitä päätetä, hän vastaa kysyttäessä arvioita siitä, mitä hallitusneuvotteluissa ALV:stä sorvataan.
Pienyrittäjien Jyrkiäisen mukaan huojennus olisi myönteinen seikka – ”jokainen huojennus on” –, mutta ei erityisen merkittävä liiton tavoitteiden kannalta.
Espoon pienyrittäjien mukaan huojennusrajan nostaminen olisi perusteltua senkin puolesta, että se on muualla Euroopassa selvästi Suomea korkeampi.

Kommentit
Veikkaus
Kompromissi, ALV 24%.
NIIN TAI NÄIN
Siellä nyt viedään SDP:tä ja Vasemmistoliittoa kuin pässiä
narusta... ja teuraaksi. Tätä touhua ei äänestäjät hyväksy.
Ennen aikaan nämäkin tappeli itseään säästämättä kaltaistensa
puolesta, nyt he tappelevat kaltaisiaan säästämättä itsensä
puolesta.
Ahneus ja vallanhimo sokaisee helposti ja kaverit unohtuu.
Hah hah haa.:)
Kuluttamisen verottaminen
On ihan kannatettava ajatus.
Sellainen ajatus, jossa työtä verotetaan ankarasti ja kuluttamista vähän, ei ole kannatettava ajatus.
Tulonsiirtojen varassa elävät ajattelevat toisin päin.
He haluavat verottaa kovasti työntekoa ja kannustimena halpaa makkaraa ja olutta kauppaan.
Työtä
Siis työtä ei ole, jos ei kuluteta. En ymmärrä ollenkaan ALV:n korottamista.
Korkea ALV lisää harmaata taloutta.
Korkeintaan voi harkita samaa ALV:tä kaikille tuotteille ja palveluille. Esim. ravintolahinnat eivät ole laskeneet ALV:n laskun myötä. Muutkaan palvelut ole käyttäytyneet laskun jälkeen niinkuin ollaan odotettu.
Harmaata taloutta tulee tutkia enemmän, koska pikemminkin sääntö kuin poikkeus esim. rakennusalalla.
Juuri näin
Ainoa tehokas ratkaisu kansantalouden katastrofaaliseen tilaan on a) itsenäisyys, b) oma raha, c) raju devalvaatio realistiselle tasolle ja d) kaikki tulot samalle viivalle tulonlähteestä riippumatta ja raju progressio. Tämä mahdollistaa tulonsiirrot, kulutuskysynnän kasvun, yrittäjyyden lisääntymisen ja yleisen elintason nousun. Toki muutama nallevaalruus kärsisi, mutta
SOU VAT?
Ei viisas kärsi
Jo nyt siirin osa yritysten omistajista nostaa osingot omaan sijoitusyhtiöön. Sen siirto ulkomaille tapahtuu alta aikayksikön. Sieltä niitä sijoituksia voi tehdä ilman, että Suomen verottaja pääsee tuloja verottamaan. Tutkipa miten esim. Componentan osingot livahtavat Luxenburgiin. Näin suuret verot osingoista on vain päiväunia.
Tällainen kierto on helppoa tukkia
Lähdevero on vastaus.
Ongelmana on, että nykyinen uuslibertaarinen politiikka ja sen vetäjät, Kako ja Kutvonen, eivät todellisuudessa HALUA ratkaista ongelmia, koska ratkaisu purisi seuraavassa kvartaalissa omaan nilkkaan - pitkällä tähtäyksellä se toki olisi heillekin edullista, mutta kukas kako nyt ymmärtää, että maailma jatkuu vielä 3 kk:n jälkeenkin?
Höpö, höpö
Firmani lähtee Suomesta. Omistusyhtiö Luxembrgiin ja tuotantoyhtiö Latviaan. Tuloni tuplaantuvat, veroni nollaan, elättejä Suomeen lisää 20. Miten lähdeverosi toimii? Olisiko ehkä parempi, että veroni olisi nolla ja verotuloja kertyisi 20:ltä.
Siten, että
Jos firmasi lähtee Suomesta, niin kutpai. Jos sinä asut Suomessa, tulojasi verotetaan em. asteikkomallin mukaan. Jos väität, ettei sinulla ole tuloja, on kohtalosi sama, kuin muillakin vastaavassa tilanteissa. Jos ilmoittamasi tulot ovat 100,- kuussa ja ostat uuden Mersun, sinua arvioverotetaan, ja veronkorotuksineen Mersusi ulosmitataan verovelan maksuun.
Samalla mekanismilla kaikki muutkin keinot kiertää veroja tulevat mahdottomiksi. Ainoa keino on viettää päivät Suomessa, kunhan käy ulkomailla nukkumassa ja syömässä.
Sopii yrittää.
Mutta toisaalta - miten tuo esitetty malli todellisuudessa vaikuttaisi veroihisi?
Ei nalle kärsi
Devalvaatiosta ainoa kärsijä on tavallinen kansa sekä pienituloiset. Heille lankeaa se että eivät saa mitään mutta joutuvat maksamaa kaikesata. Olen nauttinut näistä suomen delvalvaatioista 50 luvulta asti ja ainoassakaa ei voittajina ollut kuin vientiteollisuus joka on saanut myytyä kansan tuella enemmän. Ehkä hieman helpommin ovat saaneet hengittää vientiteollisuuden palvelluksessa olleet joilla on ollut työtä enemmän koska vienniin määrä kasvoi. Tosin ovat silti joutuneet maksamaa kaikesta enemmän. Myös valtiolle hyöty on ollut varsin lyhyenlainen. Tehdään sadan prosentin devalvaatio niin emme saa tuotteistamme mitään mutta viedä saamme vaikka kuinka paljon ilmaiseksi. Vastapainoksi joudumme olemaan ilman ulkolaisia tuotteita koska valuutallamme ei ole mitään arvoa. Se siis devalvaatiosta. 0 ja 100% välillä voidaan hieman leikkiä. Sitä voi miettiä kenen hyöty on ulkomaisen ostovoiman aleneminen ja myös viennin markkamaaräinen lasku ilman viennin lisäystä. Tiedän kyllä miksi näillä leikittiin. aiemmin ei ollut muuta nopeaa mahdollisuutta saada ulkomaalaista valuuttaa. Varsinkin kun sitä tarvittiin pikaisesti.
VIHREIDEN IHANNE, ALV:N NOSTO!
VIHREIDEN PARATIISI:
Energiaverot ja kulutus verotetaan pilviin. Sitten kaikki muuttuvat vihreiksi, kun joutuvat syömään nokkosia ja ruohoa kuten Pohjois-Koreassa.
Olen kyllä ymmärtänyt että palkkaa nauttivat myöskin kuluttavat. Ehkä olen väärässä.
Ilkka Kantolan johdolla palkansaajat elävätkin sen jälkeen pyhästä hengestä.
Vain köyhät eläkeläiset kuluttavat itsensä kuoliaaksi.
Se on tavoitteena.
ALV:n nostoa tehokkaampi keino
ALV:n nostoa tehokkaampi keino valtion talousonglemien ratkaisemiseksi on kaikkien tulojen saattaminen samanarvoiseksi tulonlähteestä riippumatta ja jyrkkä veroprogressio. Tämä suurituloisten verotaakan kohtuullistaminen ei tietenkään sovi Kutvonen & Co:lle, mutta on mielenkiintoista nähdä, kumpaa valihtoehtoa Vasemmistoliiton kommunistit kannattavat: Suurituloisten vai pienituloisten verotuksen kiristämistä.
Arhinmäelle buranan paikka.
Millä tavalla?
Millä tavalla jyrkkä veroprogressio olisi hyödyllistä taloudelle ja verotuloille? Mikä olisi motiivi yrittää tienata enemmän, kun valtiolta saisi pientä provikkaa lisä-ansioista. Jyrkkä veroprogressio on kateuden ilmentymä paremmin tienaaville, mitään hyötyä valtion taloudelle sillä ei olisi.
Verprogression hyöty
Veroprogressio tasaisi tuloeroja, mikä vakauttaisi hintatasoa. Tulonsiirtojen tehostaminen lisäisi kulutuskysyntää ja edesauttaisi yritämistä.
Kateuden kanssa progressiolla ei ole mitään tekemistä. Sen sijaan julkisten palvelujen leikkaamisella on. Sehän perustuu ylemmän keskiluokan kateuteen: yhteiskunnassa saa koulutusta, terveydenhuoltoa, turvallisuutta jne. vaikka ei itse kykene sitä maksamaan. Eihän sellainen sovi.
On ilmeistä, että sotket kansantalouden ja yritystalouden. Se nyt vaan on niiin, että niiden toimintamekanismit ovat eri laiset. Suosittelen opiskelemaan kansantaloustiedettä, niin tulevaisuudessa ymmärrät todellisuutta paremmin.
Veroprogsessiota kyllä pitäisi listä
Sen lisääminen vaikuttaisi kyllä kysynnä lisäääntymiseen ja myös sen kautta valtion tulojen lisääntymiseen myös valtion saamien verotulojen lisksi. Sopivasti toteutettuna se myös lisisi oikeudenmukaisuutta. Julkistiten palvelujen leikkaaminen sen sijaan olisi karhunpalvelus yhteiskunnalle. Ja tulisi maksamaan siitä saatavan pienen hyödyn lisäksi moninkertaisesti enmmän jonka lisäksi se kohdistuisi eniten pieni ja keskituloisiin joiden asemaa pitäisi nostaa eikä suinkaan leikata.
Tulonsiirrot hyvä asia
Kyllä on niin, että tulonsiirrot lisää kulutuskysyntää. Pienituloisilla kaikki käteen jäävä raha menee takuuvarmasti kulutukseen, päinvastoin kuin suurituloisilla rahankeräilijöillä. Yritykset ja niiden työntekijät voivat hyvin.
Suuryritysten johdon palkankorotukset ovat valtavia. Summat ovat niin isoja, että harva edes tajuaa näin suuria rahasummia. Nämä epäoikeudenmukaiset palkitsemisautomaatit eivät nykyään korreloi mitenkään edes yrityksen kannattavuuden kanssa.
Tällainen kohtuuton palkitseminen vähentää tavallisen kansan lainkunnioitusta, harmaa talous kasvaa taas kerran ja yleinen välinpitämättömyys lisääntyy.
Jouko Heyno!
Laskettelet täyslaidallisen totuutta. Ja totuus ei pala tulessakaan!
Valtiovarainministeriöstä
Ei saisi enää tehdä Heinäluoman linnaketta. Viimeksi kun heinis oli paikalla niin ovi pyöri yhtä vinhasti kuin stockan pyörreövi.
Suomen pankki riittää jo kun siellä se yksi temari huseeraa.
Kasvotonta sijoittamista on virkamiehet valmistelleen useamman vuoden ja perusteet ovat vahvat. Toivottavasti ei politiikot sitä työtä pilaa.
Mitä jää jälelle SDP?
Vaaliteemat ylitse muiden:
1. Portugalin apupakettia ei hyväksytä
2. Emme ole hallituksessa mikä nostaa arvonlisäveroa
Pläppläppläphölöhölöhölö
1. Kannamme eurooppalaista vastuuta pläppläppläphölöhölöhölö
2. Kannamme kansallista vastuuta pläppläppläphölöhölöhölö
Kuka hemmetti näitä enää äänestää? Räätälit?
KORKEASAARI!
Jutta vastaa toimittajille: KOT, KOT, KOT!
Mikael Jungner taas: KUKKELIKUU!
Mooses laskee kabinetissa rahojaan, paljonko hän säästää kun tuloverot alenee.
Kriminalisointi
Olisiko muuten mahdollista kriminalisoida poliitikon vaalikampanjassaan antama väärä julkinen lupaus? Eihän myyjäkään saa valehdella tuotteestaan ilman korvausvastuuta. Saako poliitikko valehdella ilman seuraamusta. Mitä sanoo kuluttaja-asiamies. Äänet saadaan rikollisin perustein, jos ne saadaan valehtelemalla. Tässä puhutaan niin isoista äänimääristä, että sallisin kohtuullisen vaalivilpinkin mieluummin, kuin tällaisen julkisen harhaanjohtamisen. Politiikka kuluttajansuojan piiriin.
EU valitsi SDP:n linjan tukipaketeissa
Portugalipaketissa on kova sijoittajan vastuu(voi olla ettei saada euroakaan takaisin)
Ja kulutuksen verottaminen on taas Eurooppalainen arvovalinta.
Suomi on slaavikansaa, mutta osa eurooppalaista perhettä.
Onko se Ruotsin, Saksan ja Tanskan malli niin kovin ikävä?
SDP on aivan äänestäjän linjoilla.
Toivottavasti SDP voittaa
Äänestin Kokoomusta, mutta toivon, että SPD voittaa ja ALV:tä ei koroteta.
Kun ns. risupaketti poistetaan, niin verotuloja säästyy enemmän kuin ALV:n korotus vaikuttaisi.
Saksa ALV 7 %
Nyt ollaan menossa järjettömyyksiin !
Saksassa ruuan, oluen ja viinin ALV on 7 % ja muun 19 %.
Onko tämä nyt se tukipakettien hinta vai mikä ?
Saksassa työ tuottaa enemmän
Teollisuustyön tuottavuus on 20% parempi Saksassa. Sillä kurotaan äkkiä hillot kotiin. Ei paljon lakkoilla.
Saksan talous ylikuumenee
Joten euro on Saksalle liian halpa.
Suomelle euro on jo nyt liian kallis.
Suomen tulisi ottaa käyttöön ihan oma valuutta kuten Ruotsilla on ja sillä menee hyvin
Vain omalla valuutalla voidaan maan taloutta hoitaa kunnolla ja pitää se terveellä pohjalla.
Nyky tilanteessa elvytys toimet vaikuttavat vain vaimeasti koska vienti ei vedä. Joka velkaannuttaa maata ankarasti ja pakolliset leikkaukset tulevat lamaannuttamaan taloutta rajusti lisää, koska tilannetta ei voi tasapainottaa omalla valuutalla.
Suomen elintaso perustuu viennille ja kauppataseen ylijäämälle.
Ihmisen muisti on lyhyt
Ettekö muista suomen markan seikkailuja silloin kun se vielä oli. Ei ainakaan suomessa sitä osattu milloinkaan hoitaa terveellä pohjalla. Jos välillä saatiin inflaatiota tasaantumaan niin muiden maiden valuuttojen heilahtelu sai taas kaiken sekais. Seuratkaapa tilastoja 40 luvulta 99 luvun loppuun ja pikkasen jälkeenkin. Ja verratkka nykyistä aikaa. Kysykää isiltänne siitä oman markan ihanuudesta je kertokaa sitten mikä siinä viehättää. Myönnettävä kyllä on jos kuulut noihin keinottelijoihi vastuksesi on eri mutta kansan silmissä olet huijari. Viennillä ja kauppataseen ylijäämällä ei ole tekemistä oman rahan kanssa mitään. Jos sitä ajatellaan kansan kannalta. Yksityisille rahakeinottelijoille kyllä on.
Yksi naula lisää autioituvan Suomen arkkuun
Tulevaisuudessa osaajat lähtevät tiehensä. Poistetaan mieluummin monet sadat tuet ja verohelpotukset. Vähintään ne tulee harmonisoida naapurimaiden (Viro, Ruotsi) tasolle.
Ei käy kateeksi työttömiä
Taitaa vihreiden perustulo mennä läpi sellaisenaan, toivon että se näkyisi pienimpään tuloluokkaan kuuluvien työttömien lompakossa kun siellä jo valmiiksi nähdään nälkää. Tutustukaa itse työttömän arkeen jos ette usko. Ansiosidonnaisella elävät on oma lukunsa, ALV:in nosto ei kirpaise niin pahasti samoja tuotteita kuluttavaan parempituloiseen ja perustulo ei leikkaa ansiosidonnaista.
Sen mä vielä ymmärrän että tahdotaan ajaa työttömiä siivousduuniin kun ei itse tiedetä mitä se on nykypäivänä, jonkun sekin on tehtävä, mutta onko kenenkään etu ajaa niitä tällä tavalla puhelinmyyntihäiriköiksi?
Työttömyyttä saa leikattua parhaiten tarjoamalla töitä, ja parantamalla työoloja kaikin puolin epäsuosituimmilla mutta tarpeellisilla aloilla, siivousala on tästä malliesimerkki. Miksi sen sijaan kepitetään huonoimmassa asemassa olevia työttömiä yhä uudelleen? Ei tarvi vastata, tiedän mikä kokoomuslaisten näkemys tässä on enkä tahdo lähteä väittelemään teidän kanssa. Kysymykseni on lähinnä suunnattu demareille ja vasureillekin, miksi nämä puolueiden päät harkitsevat lähtevänsä tukipakettien hyväksymisen jälkeen mukaan vielä tähänkin? Kompromissia kompromissin perään, tai pikemminkin pelkkää Kataisen talutusnuorassa kulkemista. Okei, hallitusneuvottelut on vielä kesken, mutta ei kyllä ala vasemmiston kannalta yhtään hyvin.
Ay liike esteenä
Ongelman tiedostavat kaikki: työtön ei voi ottaa vastaan epävarmaa tai osa-aikaista työtä. Kun toimeentulo on jokaisen euron varassa, ei voi ottaa riskejä. Perustulo + pieni palkka toisi kohtalaisen ansiotason. Sellaisia töitä mistä ei voi maksaa 1800 euroa kuukaudessa on satojatuhansia miestyövuosia. Mutta, jos sallitaan "kahdet työmarkkinat", AY-liike hermostuu. Pelko on, että "normaaleilta työmarkkinoilta" valuu tehtäviä alipalkkapuolelle. Pähkinää pureskellaan vuodesta toiseen ja työttömät purevat mitä pöydässä on. Mikään ei muutu.
Saako yrittäjäkin vihreän liiton satasen
Ensin ALV nostaa hintaa ja sitten kauppias nostaa hintaa niin että se kattaa ALV:n korotuksen niin ettei se laske hänen omaa elintasoaan. Sitten pienituloinen ostaa taas hiukan vähemmän jotta henkilökohtainen talous pysyisi jotenkin kasassa. Vähempi ostos tarkoittaa ettei verotuloja ostoksista kerry alv:nä sen enempää kuin ennenkään. On vain saatu hintatasoa ylemmäs, eli inflaatiota kiihdytettyä ja ostovoimaa laskettua. Fantastista. Verotetaan lisää ja lainataan lisää. kykypuolueen lääkkeet. Yrittäjän ja työllisyyden ystävät.
Lisää yrittäjiä Suomeen
Kyllä näillä toimilla saadaan yrittäjyys kasvuun, hah hah. Kertakaikkisen hienoa Kokoomus. Suomen suurin puolue...yrittäjän asialla...
Verot alas
Suomen julkinen sektori on suhteettoman suuri ja kallis. Siihen hukkuu noin puolet bruttokansantuotteesta. Sitä on karsittava. En tarkoita tällä "hoitavien käsien" vähentämistä vaan byrokratian, johtajien, päälliköiden ja näiden ympärillä pyörivien konsulttien vähentämistä.
Ihmiset oikeisiin töihin ja byrokratiasta jarrurattaat pois!
Raportoinnilla ja palaveroinnilla ei tuoteta hyvinvointia.
Hyvinvoinnin ylläpitämiseksi tarvitaan tuotantoa ja palveluja. Valtio hoitakoon terveydenhoidon, oikeuslaitoksen, puolustusvoimat ja peruskoulutuksen. Ne se pystyi hoitamaan hyvin jo 70-luvulla ja pienemmällä BKT osuudella kuin nykyään. Silloin työntekijöitä olikin enemmän kuin johtajia.
Virossa tämä on ymmärretty, ja katsokaapa vain niin ne menevät kohta tästä Suomen sosialistiseliittisestä työntekijää halveksuvasta mallista ohi.
Muutokseen tarvitaan oikeistolainen työväenpuolue jollaista PS hiukan muistuttaa. Kokoomuksesta ei siihen ole, ajavat vain lisää veroja jotka kuristavat viimeisetkin kasvun rippeet.
Virossa ymmärretty
Sen takia Virossa onkin korkeampi elintaso, ja suomalaiset menevät halpatyövoimana VIroon töihin.
Mikä on sellainen julkisin varoin kustannettu palvelu, jota itse käytät ja josta olet valmis luopumaan, jotta veroja voitaisiin alentaa?
Luovutaan aluksi näistä
Yhteiskunnan varoin rakennettavat ja ylläpidettävät kulttuuripömpelit, oopperat, taidemuseot, musiikkitalot ym..
Joka kulttuuria haluaa, maksakoon siitä sellaisen hinnan että sitä kannatta tehdä. Niinhän me tavallisetkin ihmiset maksamme oman viihteemme.
Sitten on kaikenmaailman harrastetoimintaa jota verorahoin tuetaan. Ei kukaan minun harrastuksianikaan tue, itse maksan. Niistäkin maksuista suurin osa muodostuu veroista.
Montako virkamiestä on verohallinnossa? Entäspä KELAssa?
Työttömyyskorvauksista maksetaan verot ja sitten haetaan KELAsta tai jostain muusta instannista lisää rahaa. Eikö tästässä ole mielestäsi virtaviivaistamisen varaa?
Kuntien toimistoissa lymyää vaikka minkälaista vapaa-aika sihteeriä, eikö nämäkin voisi välillä vaikkka leikata nurmikkoa tai kolata lumia vanhustenkodin pihalta jos ei ole muuta tekemistä?
Entäs julkisen puolen tietohallinto? Sen piti vähentää väkeä, paperia ja byrokratiaa. Vaan miten kävi, mikään ei vähentynyt ja kalliiksi on tullut ja tieto ei kulje. Eikö tässäkin olisi säätön paikka?
Ja vielä: Pitkin maaseutua ja teollisuuslaitoksia kiertelee monensorttista, kallispalkkaista ympäristötarkastajaa ja hiilidioksidivalvojaa. Näistähän ei ole mitään muuta kuin haittaa.
YLE rahoittakoon toimintansa maksukortilla tai mainoksilla, jos kansa ei halua ohjelmia katsoa niin vika sisällössä.
Lue kysymykseni uudestaan
Ja yritä tällä kertaa vastata siihen, mitä kysytään.
Onko sulla Heyno, joku vamma?
Oopperaa tuetaan verorahoista että lippujen hinnat on edes jotenkin siedettävät.
Mun mielestä on hyvin kuvaavaa tässä maassa, että kun oopperatalo rakennetaan, se näyttää venäläiseltä ydinvoimalalta ilman piippua. Se on siis aivan helvetin ruma rakennus, ihan kuin joku tehdas. Ja kiasma..tattarisuon peltihalli keskellä Helsinkiä!
Sitten sullotaan se kaikki nykytaide ja muu, (jopa ihan hienokin töherrys ja patsas) sinne halliin sisälle.
Sitten odotetaan.
Sitten odotetaan lisää.
Vaihdetaan johtajaa, jos vaikka hän osaisi odottaa paremmin kuin edellinen johtaja.
Miksi Helsinki-Vantaan lentokentällä ei ole, HETI tuloaulaan astuttaessa patsas tai kaksi, katosta voi roikkua vaikka se yksi puinen valaan luuranko, jonka joku en muista kuka joskus väsäsi, missä lie nykyään pölyttyy.
Mikä sen parempaa kuin kierrellä jatkolentoa odotellessa katselemassa ties mitä pirunkuvia ja puutaidetta?
Tässä maassa kehitellään kaikkea kivaa kulttuuri-höpinää ja on ydinvoimalan näköinen opperatalokin, mutta täällä ei osata rojauttaa kaikkea niinsanotusti asiakkaan silmien eteen.
Lähtisin siitä että jokainen tähän maahan tuleva tyyppi on lähtökohtaisesti asiakas. Heitä täytyy viihdyttää ja kiskoa sormella suupielestä tuotteen ääreen niin että kukkaronnyörit heltyy. Ennenkuin se opitaan, en antaisi yhtään centtiä lisää mihinkään kulttuuriprojektiin.
Onko sulla, Lankinen, lukihärö?
yritähän vastata:
Mikä on sellainen julkisin varoin kustannettu palvelu, jota itse käytät ja josta olet valmis luopumaan, jotta veroja voitaisiin alentaa?
fossiilisin polttoainein
järjestetty julkinen bussiliikenne.
Sähköbussit kehiin. Marjaradan ympäristöön kehittyy iso kaupunki tulevaisuudessa. Miten hoidetaan sen radan ympärystössä liikkuminen julkisilla?
Kehittäisin tuon liikenteen toimimaan sähköllä, koska:
a) Se ei tarvitse tukea polttoaineen hinnan nousun vuoksi
b) Se ei saastuta paikallisesti
c) Busseille ei tarvitse rakentaa raiteita, joten se on muunneltavissa helpommin ja halvemmalla kuin lyhyt raideliikenne.
d) Ollaan vähemmän riippuvaisia maakaasusta, öljystä ja muista tuontienergianlähteistä.
Mikään ei tietysti muutu sormia napsauttamalla, mutta mistäkö luopuisin? ALKAISIN luopumaan fossiilisten polttoaineiden käytöstä julkisen liikenteen osalta.
Siis käytät moista julkista liikennettä
Ja luopuisit siitä, jos tilalle tulisi toinen. Et siis luopuisi itse palvelusta, joten verot pysyvät samoina.
Pysyisi edes samoina?
Täytyyhän täällä nyt veroja maksaa.
Mitä Jouko nyt oikein hakee?
Jouko hakee
Täällä on kitisty siitä, että valtion menoja pitää leikata. Jouko hakee sitä, mitä kysymyksessään esittää (aika hauskaa kirjottaa näin 3.ssa).
Onko kysymys liian vaikea?
Siis: Mikä on sellainen julkisin varoin kustannettu palvelu, jota itse käytät ja josta olet valmis luopumaan, jotta veroja voitaisiin alentaa?
Erkki katsoo.
Kato kun mä en ole Jouko.
Pari esimerkkiä säästökohteista terveydenhuollosta
Hiukan tonkimalla säästöjä löytyy vielä lisää. Perusongelma on, että systeemi on pahasti korruptoitunut ja tehoton.
1) Miksi syöpää ei saa parantaa, Massimo Mazzuccon'n dokumentti http://bambuser.com/channel/H2O+Tampere/broadcast/1548437
2) Rokotteet genesgreenbook.com/.../proof-vaccines-didnt-save-us
Oheisissa väitöskirjaotteissa julkisten tilastojen avulla todistetaan, että
- monet tartuntataudit olivat jo laantuneet ennen laajamittaisten rokottamisten alkamista.
- rokotteita saaneet saivat usein myös tartunnan eli rokotteet ovat tehottomia.
- monet vaivat ja allergiat ovat puolestaan lisääntyneet rokottamiosohjelmien alkamisen jälkeen.
Rokotteiden laajaan käyttöön on jokin muu syy kuin sairauksien ennaltaehkäisy.
Haluatko kuulla
- lisää kohteita tai
- miten nämä asiat on ennen hoidettu tai
- miten ne kannattaisi hoitaa?
Yritäpä sinäkin uudestaan:
Mikä on sellainen julkisin varoin kustannettu palvelu, jota itse käytät ja josta olet valmis luopumaan, jotta veroja voitaisiin alentaa?
Ratkaisu löytyy korvien välistä
En käytännössä juurikaan käytä julkista terveydenhoitoa. Pidän huolen itsestäni syömällä hyvin, liikkumalla ja huolehtimalla mielen kunnosta. Lisäksi olen etuoikeutetussa asemessa työterveyshoidon piirissä, jossa tarvittaessa kaikki mahdolliset tutkimukset tehdään ja nopeasti. Valitettavasti sitä vain vaivaa sama puute kuin muutakin virallista terveydenhoitoa:
- hoito on tehotonta,
- usein potilas paranee hoidosta huolimatta,
- varsinaista syytä ei löydetä,
- järjestelmän pyörittäminen maksaa paljon.
Julkisesta terveydenhuollosta ei tarvitse luopua (ainakin akuutit tilanteet on hoidettava), mutta siitä voidaan tehdä aidosti tuottava (ja työstä viihtyisä) ja sitä kauttaa saavuttaa MILJARDISÄÄSTÖT.
Nykysysteemi on tuottava lähinnä lääketeollisuudelle ja siinä mukana häärääville. Vanhat rakenteet yrittävät joka paikassa pitää saavuttamistaan eduista kiinni kynsin hampain. Vaihtoehtoja olisi kehitettävä ja tutkittava puoluettoman tahon toimesta. Nythän kaikki tutkimus on ulkoistettu lääkefirmoille. Ne kehittävät vain hoitoja, jotka on mahdollista patentoida. Kansanterveys on ihan jotain muuta. Vanhaakin tietoa on vaikka kuinka. Jokainen voi ottaa vastuun itsestään ja etsiä vääristelemätöntä tietoa. Oikea ravinto on yksi tärkeimmistä. Ja taas ropisee säästöjä samalla kun terveys ja hyvinvointi kasvavat.
Toinen vaihtoehto on edetä katastrofien kautta ja pakon sanelemana. Uutta ei voi rakentaa ellei vanhaa ensin pureta. Et todennäköisesti vielä ehtinyt tutkimaan antamiani linkkejä. Jälkimmäinen vielä uudestaan http://genesgreenbook.com/content/proof-vaccines-didnt-save-us
Odottelen edelleen. Siis:
Mikä on sellainen julkisin varoin kustannettu palvelu, jota itse käytät ja josta olet valmis luopumaan, jotta veroja voitaisiin alentaa?
Minä voisin luopua
Minä käytän VR:n palveluita kuukausittain. Siitä voisin luopua. Minä käyn oopperassa kerran vuodessa - ihan periaatteen vuoksi. Siitäkin voisin luopua. Minä käytän julkista terveydenhoitoa vuosittan. Siitä olen jo luopunut. Minä käytin julkista hammashoitoa. Siitä olen jo luopunut. Yrittäjänä käytän vuosittain työvoimapalveluita. Niistä voisin heti luopua. Minä käytän yritystukia vuosittan - niistä varmaan ihan jokainen yrittäjä luopuisi, jos se alentaisi prosentin tai pari yhteisöveroa.
Missä ne veronalennukset ovat?
Noin
Hyvä. Ja jos tuo VR:n palvellu lopetettaisiin, paljonko se laskiksi SINUN verojasi? Paljonko on SINUN osuutesi VR:n tuista (helppo laskea, tiedot löytyvät netistä, tuet budjetista ja loput VR:n verkkosivuilta)?
Miten hoitaisit sitten nuo matkat, ja mitä se maksaisi?
Hopihop, nyt laskemaan!
Tähän vielä laskuohjeistusta: Osuutesi veroissasi VR:n tuista on se sama prosenttimäärä, kuin se on valtion talousarviossa kokonaisuudesta.
Huomio siihen mitä haluamme, sen sijaan mitä emme halua
Muut ovat jo tuoneetkin muita aiheita esille, mutta kerrataan vielä: järjestelmän rahankeruu- ja jakojakoautomaatti ylläpitää virkamiesarmmeijaa, eriarvoisuutta ja huonoa itsetuntoa. Asioita voidaan yksinkertaistaa ja suuri osa näistä virkamiehistä laittaa tuottavaan ja paljon mielenkiintoisempaan työhön. Avain on kansalaispalkka ja se että jokaisesta tienatusta eurosta (tai markasta) jää jotakin käteen.
Kansalaispalkan myötä pelko toimeentulosta ja systeemin pompottamisesta vähenee, jolloin edellytykset ihmisten luovuuden ja tuottavuuden kasvulle paranevat. Samalla virkamiesten muutosvastarinta vähenee. Turhia sääntöjä ja rajoituksia on karsittava aidon kilpailun tieltä. Suuryritykset pyrkivät kaikkialla monopoleihin ja kartelleihin (et vain näe niitä kaikkia) ja lobbaavat lainsäätäjiä. Pelkästään niille räätälöidyt säännöt usein samalla rajoittavat tehokkaasti kilpailua.
Tehokkuus kasvaa entisestään uusien keksintöjen myötä ja "perustyön" tarve tulee jatkossa vain vähenemään, paitsi ehkä ruuan tuotannossa, jossa pienemmissä yksiköissä saavutetaan parempi sekä laatutaso että yhteisön hyvinvointi. Yhä useampi alkaa kuitenkin tekemään aineetonta työtä, oletettavasti sitä mihin on luontaista halua ja lahjoja.
Vais niin
"Asioita voidaan yksinkertaistaa ja suuri osa näistä virkamiehistä laittaa tuottavaan ja paljon mielenkiintoisempaan työhön"
Mitähän työtä sinulla olisi tarjolla?
Täh?
Miksi niille pitäisi työtä tarjota. Menköön itse hakemaan, niin kuin muutkin ihmiset!
Mistä
jos työnantajat eivät kerro tarvitsevansa? Kuusta?
Virossa menee hyvin
Vain 80 000 haluaa töihin ulkomaille:
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/04/jopa_80_000_virolaista_haluaisi_t...
Kuluttaminen=työpaikkoja
Eikö Jyrki Käteisen ja muiden kokoomuslaisten pitänyt olla yrittäjien asialla ja toimivan markkinatalouden puolesta? Jopa vasemmistopuolueet tuntuvat ymmärtävän paremmin sen, että ALV-nosto johtaa tilanteeseen, jossa jo nyt naurettavan kalliissa valtiossa eläminen ja yrittäminen muodostuu lähes mahdottomaksi. Veronkorotusten sijasta valtion tulisi yksinkertaisesti karsia menoja.
Suomeen maailman korkein Arvonlisävero?
Aikovat nostaa siis suomen arvonlisäveron maailman korkeimmaksi. 25% alv. on maailman korkein arvonlisävero prosentti.
Saksassa tosiaan on 19% Alv.
Suomen arvolisäveroa ei todellakaan voi nostaa. Pääomavero on rinnastettava muihin tuloihin ja mentävä tulovero progression mukaan.
ALV jääköön rauhaan tai tulee tupenrapinat
Elintarvikkeiden hinnat nousee muutoinkin.Ensin pitää kaikki tulot laittaa samalle viivalle verotuksessa.Samoin kunnallisveron maksu kuuluu kaikille,tulosta riippumatta.
Numerot ovat eri mieltä
Jos jostain on kurottava 9 miljardia vuodessa:
valtion progressiivinen tulovero tuottaa 5 miljardia
alv + muut välilliset (tasaverot) tuottavat 24 miljardia
Joten vaikka tulovero nostettaisiin 100%:iin se ei riitä.
Metsään mennään, tasan varmasti
Anteeksi ansiokkaalle tekijälle, mutten muista loistavavan jutun kirjoittajan ja graafikon tekemänä. Tässä vain yksi järkyttävä esimerkki jutusta: Suomessa on oluessa 90% vettä, mutta hinnasta 60% veroa. Sama suhde kai lienee niillä "roiskeläppöjä" koululle firmoilla. Kusisuohon tässä ollaan uppoamassa? Anteeksi kun en ymmärrä, mutta toivon, että Valitut perustelevat.
Itse asiassa voisi kullostaa siltä olisin joku Perussuomalaisten hurmohenki, ei todellakaan ole , vaan ihan ikiaikainen tamperelais-koskilainen tyäväenkulttuurin alkuunpanijoista. Tampere on aina ollut koskilaisten kaupunki. Mutta älkää perkelettä tänne yrittään mitään.
Punasini
Punasinen eli Lipposen Niinistön aikaan lasku lamasta lähetettiin kuntiin. Kaikki muistanevat mm. leikkausjonot.
Saa nähdä mihin sinipuna lähettää laskun. Kokoomuksella ei ollut halua uudistuksiin Vanhasen/Kivimäen hallituksissa. Saa nähdä kykeneekö se nyt ''paremman väen'' avulla tekemään uudistuksia.
Silminnähden Keskustaa kehutaan, liekkö tarvetta tuelle oppositiosta muutenkin kuin Portugalin suhteen. Onkohan jossakin huomattu mihin laariin se Kepun pilkka sataa.
Jotakin veroja on pakko korottaa, jotta pelkällä velalla ei suurten ja ahneiden ikäluokkien kuluja kuitata. Siihen touhuun kohta lyö rahoittajat stopin. Se on selvää että meitä pieniä ikäluokkia, heikkoja ja lapsiperheitä tullaan ampumaan ja kovaa.
Suurten ahneiden (sos.dem ja persut) etuihin ei uskalleta koskea.
Ketä ne suuret ja ahneet
ovat PersS:ssa? Ei tule itsellä mieleen yhtä ainutta. Mistä eduista puhut? Jos olisit ottanut esimerkiksi Kokoomuksen SDP:n rinnalle, niin voisin olla jopa samaa mieltä.
Persuissa
On varmasti kaikenlaista porukkaa. Moni persu haluaisi kommenteista päätellen kääntää kelloa taaksepäin ja palata menneeseen aikaan.
Vaan kun aika entinen ei koskaan enää palaa....
Velkakello.fi on karua kertomaa meille nuoremmille. Me jotka maksamme persporukan edut ja palvelut omana velkataakkana.
Et siis vastannut kysymykseen.
Pysyisit faktatiedossa etkä heittäisi ulos tekstiä, joka ei pohjaudu totuuteen.
Odotan vielä niitä esimerkkejä,siis faktaa.
Jokaisesa puolueessa on monenkirjavaa joukkoa.
Persuvanhukset
Haluavat säilyttää etunsa. Niin muidenkin puolueiden vanhukset. Suomi on täynnä säilyttäjiä ja velkakello.fi kilkuttaa.
Tuolla puheenvuorossakin kirjoitteleva vasemmistoliittoon liittynyt bloggaaja harmittelee kun ihanat Kreikan matkat ovat vaarassa, kun ansioturvalta putoaa perusturvalle. On se kovaa, ettei edes Kreikassa ole varaa lomailla, kun yhteiskunta ei suostu maksamaan kunnon korvauksia.
No niin
nyt tulikin sitten esille kaikki puolueet ja etenkin vanhukset. Joten olisitpa pysynyt heti alussa asiassa. Valheella kun on sanonnan mukaan lyhyet jäljet. Lyhyt tarkoittaa jossain tilanteissa ainakin politiikassa vähän pitempää aikaa.
Oletko sitä mieltä etteivät nuo tämän päivän vanhukset ole maksaneet veroja elinaikanaan aivan siinä kuin nykyajan nuoretkin? Mikä on niin kadehdittavaa? Miten katsot Portugalille annettavan tukipaketin olevan nykyisille nuorille eduksi? Minä katson tuen vain haitaksi. Tulevat kaiketi nuoren polven maksettavaksi. Niin Kokoomuksen politiikan järjettömyydellä.
Siitä velkakellosta iteki huolestunuut
Voistko laitta jonkun esimerkin niistä persporukan eduista ja palveluista mitä ei ole kok-,dem-,kesk-,vas-,vihr-,ruots- ja kristporukala.
Kirjoitin
**Suurten ahneiden (sos.dem ja persut) etuihin ei uskalleta koskea.**
Minulle persut ja demarit edustavat samaa ay-juntaraväkeä. Joukossa on toki ihmisiäkin, kuten esim. Jouko Ahonen, jolle luoja on aivot suonut.
Suomi oli velaton maa 1980-luvulla. Sosiaalidemokratiaa ja edunvalvontaa. Velkakello.fi
Nyt on kaikilla etuja, mutta maksajat ovat ulkoistaneet tehtaat.
Manu runnoi holkerin hallituksen kasaan 1987
Tuo sinipunahallitus sitten "kevensi verotus", roikkui järjettömästi vahvan valuutan arvossa, uudisti myyntivoiton veron siten, että maa velkaantui järjettömästi. Ja yrityksiä myytyyn runsaasti löysän rahanjaon vuoksi täysin osaamattomille yrittäjille, ylihintaan.
Ilman omaa valuuttaa Suomi ei tuosta syöksystä olisi koskaan selvinnyt.
Selvisi, vaikka Erkki Liikanen järjesti ivallisen kansaa halveksuvan lievän revalvaation ihan itsensä ja SDP:n huviksi.
Ja taas pelleillään kansantaloudella ja kansallisuus varallisuudella jakamalla sitä rikollisille pankkireille ja poliitikoille ja huijareille.
Alvin noston 23%--->25% vaikutus
Alvin nosto 23%--->25% esim. 150,00 € kotitaloustyöhön on asiakkaalle pieni.
Lasketaanpa: 150,00 € maksu ilman 23% alvia = 121,95 €
ja alv = 28,05 €.
25% verolla hinta = 121,95 €x 1,25=152,44 €. Alv = 30,49 €
Asiakkaan maksama hinta nousee siis 2,44 €. Kotitaloustyön 60% verovähennyksen jälkeen tämä nousu = 0,98 € , siis alle EURON.
Niin mitkähän ovat
kotitaloustyön verovähennysoikeudet? Onko sitä enää jatkossa lainkaan?
Hallitus nostaa ALVia
Ja kansa ostaa olvia. Vaikutus on marginaalinen yksittäisissä tapahtumissa.
Vasemmistoliitto aikoo kerätä 3 miljardia harmaan talouden torjunnallla. Siitä 2 miljardia löytyy Olkiluodosta, jonka laskun lopulta maksaa suomalainen sähkönkuluttaja. Ja syntipukin viitan saa vihreä perspopulismissä.
Kyllä kansa tietää.
Helppo juttu: Luovutaan nykyisestä maaseudun pakkoasuttamisesta
ja se on siinä. Muita leikkauksia ei tarvita.
Hki kiinni
Sähköjohdot poikki jotka menee kehä III sisään, tuokoon Puolasta hiiltä Helsinkiläisille , vesihana kiinni Päjänteestä veden voi ottaa kolera-altaasta. Tässä aluksi.
LIsäksi rakennetaan muuri kehä iii viereen jossa vartiotornit
Pari porttiia voisi muuriin laittaa pelkän kulttuurisen kanssakäymisen vuoksi. Saisivat siellä muurien sisäällä pääättää rauhassa asioistaan. Ja täällä olkopuolellakin voisi viettää ihhimillistä elämä.
lakkautetaan! Karsitaan!
Ensin ympäristöministeriö
Sitten työministeriö
Yhdistetään pari muuta
Karsitaan maakuntien elyistä ja mitä prkleen aluja ne ovatkaan, puolet pois
Siivotaan kuntahallinnon rönsyt jne...
Kaikki vain sille tasolle mitä nykyinen kansakunnan koko edellyttää. Meillähän on valtabyrokraatteja 15-miljoonaista kansaa varten ja lisää näyttää olevan luvassa !
Jo riittää ALV:n korotus !!
Just näin!
Porukka suojatyöpaikoista ulos ja tekemään jotakin hyödyllistä verorahojen tuhlaamisen sijaan.
Jyrki jyrää hätävarahallituksesta
löysät pois ja kynnyskysymykset matalaksi. Sitten Jyrki I Suuri selättää köyhyyden kuusnolla (ei kuusysi). Ihanaa Jyrki!
http://intrigoori.blogspot.com/
Roskalehdet AL-verolle
Lehtien kuukautta pidemmistä tilauksista ei mene ollenkaan AL-veroa. Siis kaikki on verolle pantava.
Jali Raita, diplomi-insinööri
Somero
Kuntahallinto ja palveluntuotanto remonttiin
Työn ja yrittämisen verotusta madellatava, yrittämisen byrokratiaa poistettava, osake-omistamista ja sijoittamista suosittava, suurten ikäluokkien kohtuuttomia etuja ja eläkkeitä leikattava ja nuoriin panostettava.
Lisää työvoimaperäistä maahanmuuttoa ja edellytyksiä kasvuyritysten syntyyn.
Itäraja avattava jolloin suomalaiset pk-yrittäjätkin hyötyvät suurista markkinoista.
Suunnilleen kaikki ehdotukset taloudellista itsemurhaa:
"Työn ja yrittämisen verotusta madellatava,"
Miksi?
"yrittämisen byrokratiaa poistettava,"
Niin kuin esimerkiksi?
"osake-omistamista ja sijoittamista suosittava,"
Miksi?
"suurten ikäluokkien kohtuuttomia etuja ja eläkkeitä leikattava"
Miksi? Mikä on tuo "kohtuuton etu"?
"ja nuoriin panostettava."
Miten?
"Lisää työvoimaperäistä maahanmuuttoa"
Maassa on 750 000 päivittäistyötöntä työikäistä. Mihin tarvitaan "työperäistä maahanmuuttoa", ja mitä se oikein on?
"ja edellytyksiä kasvuyritysten syntyyn."
Mitä edellytyksiä?
"Itäraja avattava jolloin suomalaiset pk-yrittäjätkin hyötyvät suurista markkinoista."
Neuvostoliitto yritti sitä 1939 - 1944. Molotov totesi sodan jälkeen, että oli Neuvostoliiton onni, että he hävisivät.
750 000 päivittäistyötöntä
Syntyivät kun NL hajosi ja suomalainen suunnitelmatalous romahti.
Siihen aikaan ei ole paluuta. Joillakin tosin on tainnut aika pysähtyä Neuvostoliiton hajoamiseen. Tarinasta päätellen.
Minä en halua palkata suomalaista politrukkia vaan nöyriä ulkomaaneläviä. Siksi me tarvitaan maahanmuuttoa. Vaihtoehtona on liian monelle ollut maastamuutto, kun halosmaisessa ihannemaailmassa työntekijät johtavat yhdessä yritystä.
Höpöhöpö
Neuvostoliiton "hajoaminen" ei käytännössä vaikuttanut yhtään mihinkään, niin kuin Suomen ulkomaankauppatilastot kiistatta osoittavat. Väite on puhdasta potaskaa.
Jos haluat nöyriä palkata, mene itse sinne, missä nöyrät asuvat: Intiaan.
Alvi 16% paras
Silloin kun Suomella meni hyvin ja kaikilla vielä oli rahaa, liikevaihtovero oli 16%. Sitten tuli Liikasen Erkki ja lanseerasi yhdessä Holkerin Harrin kanssa "verotus alenee" tempauksen joka todellisuudessa osittautui melkoiseksi verojen nostoksi. Tuli 18% arvonlisäverotus ja lama, jolla silloinen Suomi kaatui tunnetuin seurauksin.
Silloin, kun meillä oli lvv,
Suomi oli itsenäinen maa. SIKSI meillä meni paremmin.
On se niin merkillistä, että muutamat eivät saa päähänsä, että kun päättää asioistaan itse, asiat ovat paremmin kuin silloin, kun niistä päättää joku toinen.
MURSU kuittaa
naapuri ei koskaan halua pääsääntöisesti toiselle parempaa kuin itselle, psyko fakta!
J. Heyno taas oikeassa.
En oikein usko
Näin kun näitä kommentteja lukee olen alkanut epäilemään, Että taitaisi olla viisasta antaa muiden päättää meidän suomalaisten asioista. Luultavasti silloin kaikki olisi paremmin. Onneksi en muista aikaa kun suomi oli Ruotsin alaisuudessa tai venäjän ikeessä. Mutta lukenut olen, Ruotsi ainakin käytti ansiokkaasti suomalaisia teppelemaan puolestaa millon missäkin. Venäjä sentään armollisesti myönsi suomelle Suomen suuriruhtinaskunnan arvon 1809
Suomi ei ole koskaan ollut Ruotsin alaisuudessa
Suuriruhtinaskunnan arvon myönsi Suomelle Juhana I.
Lue uudestaan.
Taasko tasaveron korotus
Voiko Sosd ja Vas hyväksyä pienempituloisten lisäverotuksen?
Totta kai voivat
Tuleehan vastineeksi köyhille roima ministerinpalkka, josta he voivat nauttia edustajansa välityksellä.
Ja MURSU kuittaa Jouko Heyno
siitähän se lohtu köyhällekin...ainakin kunnes katsoo lautaselleen.
Pari iskusanaa
Tasavero
Pienituloisimpien aseman heikentäminen
Lainatakaukset tullaan hoitamaan ottamalla uutta velkaa
Pienyrittäjien kustannuksella
ALV:in korotus ja verojen kiristys tukahduttaa pienyrittäjät. Juhlapuheissa nostetaan esiin pienyritysten merkitys työllistäjinä ym. Tässä yksi tapa tappaa yrittäminen ja työllistäminen. Olen toiminut yrittäjänä yli 40-v. työllistänyt itseni ja perheeni sekä työntekijäni ja nyt on mittani täysi. Lopetan koko homman ja heittäydyn yhteiskunnan elätettäväksi.
Olen täysin kyllästynyt valtion talouspolitiikkaan ja päättäjiin.
Nyt meni vähän ohi?
Vaikka yrittäjyttä kannatankin ja olen samaa mieltä että Suomessa on erittäin yrittäjävihamielinen valtakulttuuri, niin eihän alv:n korotus vaikuta yrittäjään - ainakaan suoranaisesti - yrittäjähän on vain alv:n tilittäjä, kuluttajahan sen veron maksaa?
Niinhän se käytännössä pelaisi,
mutta kun pienyrittäjät väittävät ettei hintoja voida nostaa. Tällöin tuo alv nosto jää yrittäjän pussista pois. Kilpailu yritysmaailmassa sanelee myös millä hinnalla yritys myy tuotteitaan ja palvelujaan.
KESTÄVYYSVAJE mitä se on?
Lasketaan tietylle ajanjaksolle valtionmenojen nousu, joka jokatapauksessa tapahtuu. Siis nousu ilman tuloja ja menojen karsimista!
Ja tämän nousun kattamiseksi tarvittava rahamäärä on se kestävyysvaje. Se katetaan veroilla, menoleikkauksilla ja uudella lainalla tms. Tästä kestävyysvajeen täyttämisestä nyt hallitusneuvotteluissa kiistellään.
Entä kuka huolehtii vähäosaisen kansalaisen kestävyysvajeesta?
Oltuani ennen vaaleja suorissa yhteyksissä puolueisiin, nämä ilmoittivat kantavansa huolta:
SDP: -huolet vaihtuneet jo takinkäännön jälkeen yleisleikkurin etsinnäksi
KD: -samoin tässä ...herran haltuun vaan.
Vasemmistoliitto: - tuskaisesti uskottelee kantavansa yksilöstä huolta...ministeripalkka voittaa punaisin poskin
Vihreät: -"kenenkään ei pidä saada mitään ilmaiseksi eikä yhtään mitään enemmän kuin mitä minä saan"-mentaliteetti ollut ja on
Kokoomus ja Kepu: - molemmilla samat ympärityhjät pyörylät kuin aina, tarjolla valheita (mm. TAKUUELÄKE) ja sympatiaa (halpaa, ei maksa mitään)
Perussuomalaiset: - toistaiseksi toimii lupaustensa mukaisesti , tarkkailussa...pettääkö vai ei.
Kansalaisen KESTÄVYYSVAJE = SIETOVAJE
Alvin nosto 25% tarkoittaa 1,6% hinnan nousua.
On hyvä muistaa, mitä alvin nosto 25%:iin tarkoittaa. Se tarkoittaa huimaa hintojen nousua. Satasen ostos maksaa jatkossa 101,60€. Jos sillä saadaan valtiontalous reilaan, niin passaa minulle.
Joku voisi myös kertoa, mitä ne on ne suurituloiset, joiden verotusta kiristämällä tämän maan talous saadaan kuntoon ja joiden tulot eivät mene kulutukseen? Paljonko pitää tienata, että on suurituloinen? Kuinka paljon heitä on, kun heidän verotuksen kiristämisellä pystytään valtion taloutta korjaamaan? Minulla menee ainakin kaikki rahat neljän lapsen isänä ja opiskelijan miehenä kulutukseen. Verotus tuntuu jo ihan riittävän progressiiviselta, kun 40% menee kunnalle ja valtiolle.
Suurituloiset ja kulutus
Tilastollisesti raja kulkee noin 120- 130 000 euron vuositulojen kohdalla. Sen jälkeen tuloja ei saa törsättyä kotimaan kulutukseen, vaikka vähän yrittäisikin.
Kyse ei ole pelkästään verokertymästä, vaan myös kansantalouden rakenteesta.
Veromalli, jolla maan talous saataisiin kuntoon:
Kaikki, siis ihan kaikki, tulot samalle viivalle. Verovapaan tulon alarajaksi 1000,-/kk. Siitä progressio y=x (pot z), jonka eksponentin eduskunta vuosittain tarkistaa, ja ylärajaksi 90 % kokonaisvero, joka menee 3 500 000,- vuosituloista, jolloin käteen jää 1 000/päivä.
Kun tähän lisätään yritysten kunnallisveron palautus ja kasvuun perustuvan kuntakohtaisen metsäveron palautus sekä megalomaanisten suurkuntien paloittelu, tavoitteena 600 kuntaa, alkaakin talous olla jo kunnossa. Kuntien pilkkomisen voisi aloittaa Helsinskijstä.
Yritysten valtionvero voitaisiin laskea 5 %:iin, ja ulkomaille allokoiduista tuoista periä keskiarvovero, jonka kunnallisvero-osuus voitaisiin kohdentaa pääkaupungin yleisiin, itse kunnan toiminnasta erotettuihin, menoihin.
Mutta ratkaisu on liian helppo, koska sen tekemiseen menisi vain noin kuukausi, eikä sitä varten tarvitsisi perustaa komiteoita eikä laatia mietintöjä. Se olisi pääasiassa vain paluuta entiseen. Ja se taas edellyttäisi, että tunnustettaisiin tehdyt munaukset.
Lopuksi, jos kokonaistuloistasi veroprosentti todella on 40, olet ilman muuta reippaasti suurituloinen - tai sitten puhut pehmosia.
No huh, huh,
Onko koskaan tullut mieleen, että pienyritykset ovat hyvin merkittävä työllistäjä tässä maassa? Pienyrityksiä taas perustavat ihmiset, jotka haluavat yrittää ansaita omalla osaamisellaan paremmin kuin palkkatyössä ja hyvällä onnella jopa rikastua. Jos verotus muutettaisiin ehdottamasi kaltaiseksi, ei kenenkään kannattaisi enää ryhtyä yrittäjäksi. Siitä taas seuraisi, ettei enää olisi työpaikkoja. Viiden prosentin yritysverosta hyötyisivät ainoastaan ulkomaiset osakkeenomistajat, koska suomalaisilta perittäisiin ehdotuksesi mukaisesti jopa 90% veroa osinkotulosta. Sen seurauksena raha pakenisi maasta, jonka jälkeen ei olisi enää rahaa ylläpitää minkäänlaisia julkisia palveluita. Kun kaikki yritykset olisivat ulkomaisessa omistuksessa, lähtisivät nekin pois.
Niin se on kovin suhteellista kuka on suurituloinen ja kuka ei. Jos asuisin yksin, kokisin todallakin olevani suurituloinen. Nyt kun elätän viisi muuta ihmistä itseni lisäksi, en koe olevani suurituloinen. Nettona kun jää käteen noin 900€/ nenä, ennen asumiskuluja, päivähoitoa jne. Siitä sitten progressiota kiristämään.
???
"Jos verotus muutettaisiin ehdottamasi kaltaiseksi, ei kenenkään kannattaisi enää ryhtyä yrittäjäksi."
Perustelisitko tämän käsittämättömän väitteesi?
"Viiden prosentin yritysverosta hyötyisivät ainoastaan ulkomaiset osakkeenomistajat, koska suomalaisilta perittäisiin ehdotuksesi mukaisesti jopa 90% veroa osinkotulosta. "
Onko sinulle jotenkin epäselvää, että yritysvero (jonka siis maksaa yritys) ja tulovero (jonka siis maksaa luonnollinen henkilö) ovat kaksi eri asiaa?
"Niin se on kovin suhteellista kuka on suurituloinen ja kuka ei. Jos asuisin yksin, kokisin todallakin olevani suurituloinen. Nyt kun elätän viisi muuta ihmistä itseni lisäksi, en koe olevani suurituloinen. Nettona kun jää käteen noin 900€/ nenä, ennen asumiskuluja, päivähoitoa jne. Siitä sitten progressiota kiristämään."
Suurituloisuus ei ole "kokemus" vaan tilastollinen suure. Jos nettona jää 900,-/kk/hlö, jää nettona sinulle 5 400,-/kk. Siis nettona. Paljonko on bruttotulosi?
Missä vaiheessa sait päähäsi, että tuo esittämäni malli kiristäisi verotustasi? Voisitko perustella?
Ota huomioon, että nykyinen
Ota huomioon, että nykyinen 23 % on jo huima hinnankorotus. Asiakkaani pyörittelevät silmiään jo alvittomalle hinnalle; kuvittele miten he lähtevät ovet paukkuen, kun muistutan, että siihen isketään vielä 25 % päälle.
Hallitusohjelman tekijät ja vaalirahoittajat 2011
Selvää on, että puuttuvia tuloja valtiolle napsitaan erilaisilla hintojen ja verojen korotuksilla. Niin kauan kun kansa kiltisti sallii niin tapahtuvan.
Onko mistään kautta saatavissa tietoa siitä, että ketkä nyt hallitusohjelman teossa olevat toimijat ovat olleet myös vaalirahoittajina eduskuntavaaleissa 2011?
Vasta vaalirahoituksen salaisuudet koko 2000-luvulta avaamalla päästään tilanteeseen, jossa voidaan arvioida ensimmäistä kertaa maan tapaa rehellisyydessä ja avoimuudessa.
Edelleenkään emme tiedä monien ministereiden ja kansanedustajien omien vaalikampanjoiden vaalirahoittajia; eduskuntavaalien 2007 osalta.
Otan esimerkeiksi viime eduskuntavaaleista muutamia pääministeripuolue keskustan ministereitä:
(HUOM! henkilökohtaisten vaalibudjettien kasvuluvut lista viimeiselläkin huikeat!)
Liikenneministeri Anu Vehviläinen – kasvuprosentti 237,94 %
* oma toteutunut vaalibudjetti 23 400 euroa vuonna 2003 (varalle)
* oma toteutunut vaalibudjetti 79 080 euroa vuonna 2007
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki – kasvuprosentti 123,12%
* oma toteutunut vaalibudjetti 30 850 euroa vuonna 2003
* oma toteutunut vaalibudjetti 68 834 euroa vuonna 2007
Pääministeri Mari Kiviniemi – kasvuprosentti 94,74 %
* oma toteutunut vaalibudjetti 33 887 euroa vuonna 2003
* oma toteutunut vaalibudjetti 65 991 euroa vuonna 2007
Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli – kasvuprosentti 70,37 %
* oma toteutunut vaalibudjetti 29 196 euroa vuonna 2003
* oma toteutunut vaalibudjetti 49 744 euroa vuonna 2007
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen – kasvuprosentti 35,59 %
* oma toteutunut vaalibudjetti 35 889 euroa vuonna 2003
* oma toteutunut vaalibudjetti 48 771 euroa vuonna 2007
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula – kasvuprosentti 28,15%
* oma toteutunut vaalibudjetti 37 649 vuonna 2003
* oma toteutunut vaalibudjetti 48 248 euroa vuonna 2007
- Rehulan edeltäjä sosiaali – ja terveysministerinä, Kelan nykyinen pääjohtaja
Liisa Hyssälä – kasvuprosentti 16,16%
* oma toteutunut vaalibudjetti 42 192 vuonna 2003
* oma toteutunut vaalibudjetti 49.011 euroa vuonna 2007
Vaalirahoittajat voidaan edelleen täysin laillisesti kertoa takautuvasti. Ilman eurorajoja ja sanktioita.
Lisätiedot netistä - vaalirahoituksen abcde-laintulkinta
ALV pitäisi nostaa kulutus tavaroiden kuten esim.
viihde-elekdoniikan ,puhelimien, yksityis käytön henkilöä autojen osalta vähintään 30% .
Koska noita tuoteita Suomessa ostetaan aivan turhan usein uusia.
Kyllä henkilöauton pitää kestää ekalla käyttäjällä 5 vuotta vaika ajaisi 100000 km vuodessa.
Vihhde-elekdoniikka taas pitäisi kestää käytössä vähintään 10 vuotta ja puhelimenkin pitäisi kestää vähintään 5 vuotta.
Samalla voitaisiin lakiin ottaa pykälä että kännykän täysi takuu on vähintään 5 vuotta jona aikana sitten valmistajan on varauruttava kaikki mahdoliset viat korjaamaan ja antamaan vastaava känykkä käyttöön korjauksen ajaksi tietysti ilman korvausta.
ALVn nosto on tulonsiirto julkiselle sektorille
ALV-veron nosto on tulonsiirto tuottavilta työntekijöiltä ja aloilta julkiselle sektorille.
Tuottavan tekijän selkärepussa matkustaa koko ajan useampi valvoja kunnallisvirkamies tai valtion tuottamaton vahtaaja.
Jo 23 prosentin alv alkaa olla liikaa tuotteen hinnassa. 17:lla kauppa kävisi jo ihan eri tavalla. Tulisi lisää verotuloja valtiolle ja työllisyys kasvaisi.
Politiikoilta ei vain millään onnistu valtion ihrojen leikkaus vaan ne kasvaa ja kasvaa joka vuosi. Kymmenen miljardia pitää ottaa velkaa joka vuosi lisää, jotta tuottamaton työ saa palkkansa. Ne eivät ikinä maksa sitä itse takaisin. Sen joutuvat korkojen kera maksamaan ne tuottavat.
Eihän se noin ole
Arvonlisävero on pois niiltä jotka tarvitsevat tuotteita ja ja palveluita jotka kuuluvat arvonlisäveron piiriin. Julkinen sektori ei tästä hyödy koska sekin kuuluu arvonlisäverottettavien piiriin. Arvonlisävero kanavoidaan samoin kuin muukin vero valtion tarpeisiin. Siis muuhunkin kuin julkiselle sektorille. Tuottavat työntekijät eivät suinkaan menetä sitä.
Julkisen sektorin kuluja maksetaan alvilla
"Arvonlisävero kanavoidaan...valtion tarpeisiin"
Ja sieltä maksetaan julkisen sektorin kulut kuten kaikki julkisen sektorin palkat.
Meillä ei ole energiaa.
Vai onko?
Voittaja on se jolla on energia.
Mitä-tässä-maassa on?
Tässä maassa on
Ainoat resurssit Suomessa ovat
1) ulkomaailmalle käsittämättömän korkea koulutustaso
2) tehokast tulonsiirtojärjestelmä
3) kaksi kansallista kieltä, joiden opetus on järjestetty kaikille oppivelvollisuusikäisille pakollisena.
Mitään muita resursseja Suomella ja suomalaisilla ei ole.
Millä tämä unelma
laitetaan toimeen?
Tämä kaikki vaatii ENERGIAA.
???
?
Jutta on todella pihalla olevan näköinen.
Voin tulla näyttämään miten tämä menee.
kysymys on loppupeleissä siitä, miten paljon tämä kyseinen kuraplotti saa.
Olen ERITTÄIN houkutteleva persoona. Jälkeläiseni ovat todella vahvoja sekä aivan kertakaikkisen mahtavia tyttöjä sekä poikia.
He ovat voimakkaita ja kauniita. He pärjäävät hyvin korkeushypyssä sekä pituushypyssä.
Jälkeläiseni ovat kerrassaan loistavia yksilöitä.
Suomalaiset maksaa piigs-maiden alvit ?
Taivas varjele mitä sieltä tulee !
Aika epäreilua piigs-maiden tukien kannattajilta laittaa koko Suomen kansa lisäverolle ja leikata palveluista.
Kaikki tämä jotta saadaan maksettua toisten maiden politiikkojen järjetön tuhlaus ja äänten ostaminen projekteilla.
Ehkä kannattaisi ajaa mielummin sitä, että piigs-maissa edes kannettaisiin veroja.
On kummallista, että Suomen kansan asiat jää ö-tilalle. Ollaan valmiita leikkaamaan omasta kilpalukyvystä. Ja kaatamaan yrityksien ja kansalaisten talous. Vaikka gallupeissa murskavoittomäärä suomalaisista vastustaa rahojen lahjoittelua ympäriinsä.
Ihmettelen, että mikä on motiivina tähän. Voiko se olla mahdollisuus saada palkkiovirka EU-organisaatiossa, ministerin palkka, palkka pankissa vai mikä ?
Pätkääkään ei kiinnosta nuorisotyöttömyys ja hukattu sukupolvi. Ei kiinnosta Suomen tulevaisuus. Ei kansan hyvinvointi ja elintaso. On se oma napa niin lähellä.
ruoan alvvoisi tiputtaa
ruoan alvin voisi tiputtaa 10%:iin ja muuten korotus 24%, pakko on syödä ja kun ruoan hinta on noussut muutamassa vuodessa sen 25% (?) niin alkaa tuntua kukkarossa aika pahalta ja veikkaan myös että pienituloisilla & perheellisillä se tuntuu vieläkin enemmän...
ALV:in alennetut prosentit
on säilytettävä ennallaan. Alentaakin voi mutta niitä ei saa ainakaan nostaa.
Näitä alennettuja prosentteja ovat:
Elintarvikkeisiin ja rehuihin sovellettiin lokakuusta 2009 lähtien alennettua 12 %:n arvonlisäveroa (aiemmin 17 %). 8 %:n veron alaisia olivat lääkkeet, kirjat, henkilökuljetus, majoituspalvelut, yleisradion lupamaksut, kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien pääsymaksut ja liikuntatilojen käyttömaksut. Sanoma- ja aikakauslehtien tilausmaksuissa vero on 0 %. [2]
1.7.2010 alkaen yleinen arvonlisävero nousi yhdellä prosenttiyksiköllä 23 prosenttiin ja elintarvikkeiden ja rehujen arvonlisävero vastaavasti 13 prosenttiin. Kirjojen, lääkkeiden, liikunta- tai kulttuuripalveluiden arvonlisävero nousi myös 9 prosenttiin. Ravintola- ja ateriapalveluiden alv laski 22 %:sta 13 %:iin. [3]
Arvonlisäverosta on kokonaan vapautettu mm. eräät terveys- ja vammaishuollon palvelut.
Taivas varjele mikä sieltä tulee
No persuhan se sieltä tuli. Persuhallitus joka sanoo kaikelle ei. Sehän on kuin vanheneva Suomi pienoiskoossa.
Persu elättää koko Eurooppaa ja samalla vippaa yli miljardin kuussa oman suuren ahneen ikäluokkansa etujuhlaan. Siellä ne suurimmat persut, kerran Tukholmassa risteilyllä käyneet.
Persut saavat lisää vettä myllyynsä kunhan hallituksen leikkausohjelma saadaan käyntiin. Portugalin takia sitä leikataan, taivas varjele.
Maan tavan mukaan etujärjestöt tekevät sulle mulle leikkausohjelman. Siinä on vähäistä yritystoimintaakin harjoittavan turha kuvitella helpotuksia syntyvän. Kasvuyritysten synnyt ja veroporkkanat eivät ole tästä maailmasta vaan juhlapuheista. Tosiasiassa kolmikantapolibyroon seniilit papat ja mummot jatkavat kutistuvan kakun jakamista juustohöylän avulla. Sitä kutsutaan sosiaalidemokraattiseksi talouskasvuksi, jossa BKT paisuu, kansantuote taittuu ja velkataakka kasvaa.
luuseriukselle näyttää kehittyneen
vaikeanasteinen persufobia. Onkohan tuohon kehitetty minkäänlaista lääkettä? Tuolla menolla saatta jo yöunetkin häiriintyä ja silloin ollaankin vaikeassa tilassa. Koita nyt hyvä ihminen nähdä ympärillä muutakin kuin persuja.