Sunnuntai 27.5.2012

Parahdus korkealta – FT: ”Mitä sitten, jos Kreikka kaatuu?”

Luotu: 
8.7.2011 09:46
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kreikka ei saa nyt markkinoilta lainaa.

Euromaiden johtavien poliitikkojen hyökkäys kansainvälisiä luottoluokitusyhtiöitä vastaan jatkuu. Eilen alkanut kritiikki sai alkunsa, kun Moody's laski Portugalin valtionlainat roskaluokkaan. Samalla maan valtionlainan korot lähtivät nousuun.

Huolestuttava piirre oli kuitenkin myös se, että Italian valtionlainojen korko nousi Portugalin ohessa.

Nyt europoliitikot ovat kyllästyneet luottoluokittajien ja yksityisten sijoittajapankkien jatkuvaan puuttumiseen euron kriisin ratkaisuun. Eilen Hollannin valtiovarainministeri Jan Kees de Jager löi pöytään rajun mielipiteensä.

- Mitä sitten, jos Kreikka saa maksuhäiriömerkinnän? Se johtaa vain väliaikaiseen tilanteeseen, mikä ei ole lainkaan paha juttu. Kreikka ei pääse julkisille luottomarkkinoille muutenkaan nyt eikä lähitulevaisuudessa, de Jager kommentoi Financial Timesille yksityisten sijoittajien osallistumista Kreikka-apuun.

Ranska ja Saksa ovat ajaneet läpi mallia, jossa sijoittajia - eli käytännössä eurooppalaisia finanssipankkeja - houkutellaan jatkamaan Kreikka-lainojaan kymmeniä vuosia. Luottoluokituslaitokset ovat tulkinneet tämän velkojen laiminlyönniksi.

Tänään talouskomissaari Olli Rehn kertoo Helsingin Sanomissa pitävänsä luottoluokituslaitosten amerikkalaistaustaa "ongelmallisena".

Rehnin mukaan selvitys eurooppalaisen luokittajan perustamisesta on jo käynnissä.

Rehn tyrmää myös Suomen haaveet erillisten vakuuksien saamisesta Kreikka-lainalle. Komissaari ei usko, että kansainvälinen valuuttarahasto IMF on valmis Suomen ehdotukseen.

Euromaat, EU:n komissio ja IMF pohtivat parhaillaan uutta noin 85 miljardin euron apupakettia Kreikalle. Uuden paketin myötä koko Kreikan saama noin 200 miljardin ulkopuolinen tuki velkakriisissä siirrettäisiin euromaiden osalta väliaikaisen vakausrahaston ERVV:n hoidettavaksi.

Suomi on jo hyväksynyt ERVV:n ehdot ja sitoutunut noudattamaan sopimusta.

 

 

Jaa artikkeli: 

Kommentit

JormaMm

EU-perussopimus 125 artikla
(aiempi EY-sopimuksen 103 artikla)

1. Unioni ei ole vastuussa eikä ota vastatakseen sitoumuksista, joita jäsenvaltioiden keskushallinnoilla,
alueellisilla, paikallisilla tai muilla viranomaisilla, muilla julkisoikeudellisilla laitoksilla tai julkisilla
yrityksillä on, edellä sanotun kuitenkaan rajoittamatta vastavuoroisten taloudellisten takuiden
antamista tietyn hankkeen yhteiseksi toteuttamiseksi.

Jäsenvaltio ei ole vastuussa eikä ota vastatakseen
sitoumuksista, joita toisen jäsenvaltion keskushallinnoilla, alueellisilla, paikallisilla tai muilla viranomaisilla, muilla julkisoikeudellisilla laitoksilla tai julkisilla yrityksillä on, edellä sanotun kuitenkaan
rajoittamatta vastavuoroisten taloudellisten takuiden antamista tietyn hankkeen yhteiseksi toteuttamiseksi.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:083:0047...

Tuonelan Lautturi

http://www.youtube.com/watch?v=FKCR2k4keMQ

Kuuluvat samaan järjestäytyneen rikollisjoukkoon joita myös "pankkiireiksi" kutsutaan.

Ovat mm. lainsäätäjien, poliitikkojen ja presidenttien yläpuolella elämän ravintoketjussa, varsinkin USA:ssa, GS oli muuten suurin yksittäinen Obaman vaalirahoittaja - lienee selvää, kenen lauluja jatkossa lauletaan.

Valitettavasti Suomen johtokin on tässä samassa talutusnuorassa - Siilinjärven Vekseli-Jykän johdolla.

Htalk

Hollannin valtiovarainministeri Jan Kees de Jager on saanut Perussuomalaisia vaikutteita...

Tuleva Kreikan rahoitus on silmänkääntötemppu.

Kysymys on siitä että Kreikka ei halua antaa vakuuksia Saksalaisten ja Ranskalaisen pankkien taseen korjaamiseen.

"Rahoitusvakausvälineen" kikka jossa EKP hallussa olevia Kreikan velkakirjoja eli roskapaperia sidotaan A-luokan lainapaperin kanssa yhteen ja tämän perusteella lainahoitokyvyttömälle lainan antaminen olisi pankkimaailmassa sellainen teko, että pankinjohtaja saisi raidallisen rusketuksen niin sanotusti valtion piikkiin...

Lainanhoitokyvyttömyys Kreikan osalta tarkoittaa sitä että jokaisella kansalaisella imeväisestä lähtien on Kreikassa yli 30.000 euroa veroilla maksettavaa velkaa. ja samalla talouden näkymät ja veromaksumoraali ovat erittäin heikot sekä nuorten työttömyys on n. 40% . Eli myös seuraava sukupolvi on aika haasteen edessä maksaessaan verotuloilla valtion velkaa.

Lainanhoitokyvyttömälle lisälainan antaminen ei voi olla oikea ratkaisu ennen velkasaneerausta.

hanari

Onkohan aika opetella ajattelemaan eurooppalaisittain? Yksi tai kaksi mustaa lammasta ei koko laumaa pilaa. USA dollarimaissa on monta sellaista, joiden luottoluokitus on nolla. Kuitenkin taala käy maksusta joka paikassa. Joten "mitä siitä jos Kreikka ja Portugalikin ovat pa.". Kaikissa perheissä on rikkaita ja köyhiä. Silti raja on jossain, kuinka kauan köyhän annetaan näytellä rikasta. Paljonko rahaa virtaa ulos euro-alueelta korkoina on ydinkysymys.

Appi

Yllätyksekseni huomasin olevani Hanarin kanssa samaa mieltä. Kummankohan ajattelussa on vikaa :-). Eniten minua kuitenkin miellytti otsikko: "Uusi tapa ajatella". Siitä olen hänen kanssaan samaa mieltä. Ehkä kannattaisi pohtia myös ihan uusia näkökulmia tai lähestymistapoja tähän pirulliseen ongelmaan.

Yksi asia, jota olen näin maalikon näkökulmasta miettinyt jo jonkin aikaa on EKP:n korko, joka eilenkin nousi 0,25 % ja on nyt 1,5 %. Tiedetään, että eri maissa euron korolle on erilaisia paineita, jotka voivat olla jopa vastakkaisen suuntaisia. Perinteisesti samalla valuutalla on aina sama peruskorko, mutta onko tämä ihan oikeasti ainoa mahdollinen vaihtoehto? Myönnän, että olen tässä asiassa heikoilla jäillä, mutta miksei ole mahdollista mitenkään eriyttää saman valuutan alueella peruskorkoa jollain metodilla. Onko mahdollisia metodeja edes tutkittu. Samoin voi kysyä, että minkä takia EKP pitää hyväksyä eri maiden obligaatiot samoin ehdoin. Onko tämä täysin välttämätöntä. Mitäpä jos EKP pystyisikin toimimaan toisin. Olisiko siinä yksi työkalu jolla ratkaisuita voisi etsiä?

hanari

Talvella huomasin, että Espanjassa maksetaan tavallisille talletustileille meikäläisittäin korkeita korkoja. Samaten lainojen korot olivat lähellä 10%. Minulle on arvoitus, miten EKP:n muodolliset koron vaihtelut ruohonjuuritasolla vaikuttavat. Kriisimaissa ainakin on yks hailee mitä EKP säätelee.

Mahjong

Ai ei tule vakuuksia Suomen sitoutumisille. Meillä on kahden peräkkäisen hallituksen valtiovarainministeri suureen ääneen ilmoittanut että senttiäkään ei enää lähde Suomesta rahaa eikä vakuuksia jollei vastavakuudet ole täysimääräisiä. Niin että on se melko erikoista jos nyt Suomi sitoutuu tähän uuteen Kreikkapakettiin ilman vakuuksia. Rehnikin sanoi että Suomella on vaikeuksia takuiden suhteen ,höh, eihän ne vaikeudet Suomella ole vaan sillä joka sitä rahaa tarvitsee ilman vakuuksia. "Ei se auta vaikka olis kuinka ison talon poika ,jos ei ole rahhoo niin ei ole rahhoo."
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/112210-katainen-sopi-takauksille-katon-%...

salakankee

Heiluttaako nyt häntä koiraa?

"Komissaari ei usko, että kansainvälinen valuuttarahasto IMF on valmis Suomen ehdotukseen."

Onhan nyt plttä, että ei meillä ei olisi sanavaltaa meidän omista rahoista, annetaanko niille vakuus vai ei! Puhallelkaa pusseihinne! Täysin ääliömäistä touhua!
Suomi ei maksa senttiäkään jollei rahoille ole 100-%:nnen vakuus!

Veikko Saksi

Komissaari Rehnin lausuma hämmästyttää. Hän tuntuu olevan vihainen siitä, että kansainvälisiä pelisääntöjä noudatetaan.

Oma luottoluoluokituslaitos vain huijauksen lisäämiseksi on ajatuksena mieletön ja vaarallinen. Sen jälkeen on jälleen yksi ulkopuolinen taho saatu hiljaiseksi ja Prinsessa Ruususen uni voi jatkua vielä hetken aikaa.

Tämä ei tarkoita sitä, että amerikkalaiset luottoluokituslaitokset olisivat pulmusia ja riippumattomia. Samanlaisia "konnia" nekin ovat, mikä näkyi hyvin tahallisesti eskaloidussa finanssikriisissä.

Pitäisiköhän EU-kansalaisten jo todella herätä ja siirtää talouspäättäjänsä ojan kaivamiseen? No, tuskin he siinäkään hyviä ovat.

Ei riitä, että on valtaisa tahto saada kaunis tulos aikaiseksi ja EU-alue ja euro pelastetuksi, pitäisi jotain ymmärtää ja osatakin.

Ei ole Suomen eikä muiden EU-maiden kansalaisten velvollisuus - ei sopimusten mukaan edes oikeus - ryhtyä valtaisiin mittasuhteisiin paisuviin luototustalkoisiin. Kohteena ovat maat, jotka korruptionsa, tehottomuutensa ja muiden rakenteellisten syiden vuoksi ovat tahallisesti ajaneet itsensä todella syviin ongelmiin.

Htalk

Samaan aikaan ollaan lupauduttu ehdoitta pysyvään vakausmekanismiin... Mielenkiintosta on miten tämä selitetään kansalaisille.

Hilda K.

Ne merkitsevät pysyvää, automaattista veronkeruuoikeutta EU:lle.
Suomella ei ole enää valtaa päättää eläkkeistä, sosiaalimenoista, opintolainoista, ruuan ja palveluiden hinnoista.
Lisäksi Suomi yksityistetään ja putsataan kuten kehitysmaat tätää ennen. Lue lisää:

http://hildakoo.blogspot.com/2011/06/euroopan-pysyva-vakausmekanismi-on....

EU:n, IMF:n ja EKP:n vakautusmekanismie lainvastaisuudesta:

http://hildakoo.blogspot.com/2011/07/eun-sanelemat-maaraykset-eivat-velv...

Jouko Heyno

"Rehn tyrmää myös Suomen haaveet erillisten vakuuksien saamisesta Kreikka-lainalle. Komissaari ei usko, että kansainvälinen valuuttarahasto IMF on valmis Suomen ehdotukseen."

Sitten vaan Suomi tyrmäämään Rehnin haaveet tuesta ilman vakuuksia. Katsotaan, kumpi tyrmäys vaikuttaa. Suomelta kun ei väkisinkään rahaa saa.

JIMI-00

Hyvä Jokke, se on hienoa katsoa kuinka vasurikin alkaa käyttäytyä kapitalistin tavoin kun joku muu on omalla pussilla.
Oppi näköjään menee perille, hitaasti mutta varmasti.

Salon Petri

Tulevan syksyn hittikappaleen alkusäkeistö?

"Hei hei Olli Rehn; mitä minä nytten teen, kun ihan vieraat imee kaivostani kaiken veen.

Kun perunakellariini tilannetta tarkistamaan meen, löydän sieltä täyteen lastattuna siemeperunoillani rehnin reen..."

Sitten taas kerran toivomus finanssiviisaidemme suuntaan.

A.

Joko viimein saamme Euroopan velkojen verkostosta esille ainakin seuraavat perusasiat.

Kaikille avoin tietoapaketti on syytä varustaa tekstiselostein ja selventävin kaavioin:

1. Kuka lainasi Euroopassa alunperin kenellekin?
2. Kuinka paljon ja minkälaisin sopimuksin sekä vakuuksin?
3. Miksi vakuudet eivät riittäneet? Mihin lainatut varat lopulta menivät?
4. Kenelle nämä nyt vapaana vellovat euromaiden tuet lopulta päätyvät?
5. Ajetaanko jättitukien piiriin koko ajan sinne kuulumattomia velkoja?
6. Miten takuuvelkojen takaisinmaksua voi seurata?
7. Euromaiden valtapuolueiden ja niiden edustajien vaalirahoittajat koko 2000-luvulta?
8. Mihin yksilöityihin lakeihin tai juridisiin sopimuksiin Suomen loputtomalta tuntuva roikkuminen tässä jatkuvasti pullistuvan eurokuplassa pohjautuu?
9. Ketkä henkilöt käytännössä euron pelastustehtävää hoitavat? Suomessa? EU:ssa?
10. Ovatko muut euromaat joutuneet muuttamaan perustuslakejaan Suomen lailla?

Tausta kohta numerolle 10 netistä hakusanoilla:
HE 60/2010 toimivalta 94§

Nämä perustiedot saatuamme mekin tiedämme; mikä tilanne euromaissa on ja miten siihen on jouduttu? Myös veronmaksajien avoimeen syliin tulossa olevien Italian ja Belgian suhteen.

B.

Onko edes Suomen nelikantainen (kolmikanta + vakuutus-/pankkiala) lainsäädäntömalli Suomen perustuslain ja eurooppaoikeuden mukainen?

”Suomalainen järjestelmä on koroporatiivinen ja kolmikantainen: työmarkkinaosapuolet ja valtio toimivat yhteisymmärryksessä.

Työntekijöiden ääni jää kuitenkin kuulumattomiin ja sitten tulee vielä se, että kolmikannasta on oikeasti tullut nelikanta: mukana ovat paitsi työnantajat järjestöjensä kautta myös suoraan, kun kyse on eläkkeistä ja työtapaturmista.

Eli vakuutusyhtiöillä on lääkäriensä kautta aivan keskeinen asema.

Suomalainen korporatismi on itse asiassa pahimman laatuista korruptiota juuri siksi että siihen ei pure mikään.

Yksityiset mädännäiset liike- ja virkamiehet voi sentään saada nalkkiin, mutta kun koko järjestelmä on mätä eikä kukaan halua puuttua siihen.”

Lähde: JP Roos – HS 4.3.2008

C.

Vieläkö muistatte, että mitkäs olivatkaan Suomen EU-puheenjohtajakauden tavoitteita vuonna 2006?

-Suomen EU-puheenjohtajakauden tavoitteena avoin ja tehokas unioni-

”Suomi haluaa kaudellaan puuttua unionin ydinongelmaan, sen vähentyneeseen oikeutukseen kansalaisten silmissä.

Suomi katsoo, että unionin tarpeellisuuden osoittaminen onnistuu parhaiten tekemällä tehokasta lainsäädäntötyötä ja hoitamalla myös unionin muut tehtävät tehokkaasti.

Siksi Suomi panostaa erityisesti avoimeen ja tehokkaaseen toimintatapaan.

Avoimuuden lisääntyminen unionin toiminnassa näkyy erityisesti neuvoston istuntojen avautumisena kansalaisten seurattavaksi internetin kautta.

Suomen tavoitteena on myös unionin lainsäädäntötyön laadun parantaminen.

Tähän sisältyvät sekä säädösten vaikutusten selvittäminen että selkeyden parantaminen.”

Lähde: eu2006.fi

Miten hyvin Suomen valtio on toteuttanut noita edellä kerrottuja EU-tavoitteitaan omassa maassamme?

Jokohan pikku hiljaa edes omat päättäjämme voisivat alkaa olemaan teoissaan ja puheissaan rehellisiä.

Jouko Heyno

jo kauan sitten: "- Mitä sitten, jos Kreikka saa maksuhäiriömerkinnän? Se johtaa vain väliaikaiseen tilanteeseen, mikä ei ole lainkaan paha juttu. Kreikka ei pääse julkisille luottomarkkinoille muutenkaan nyt eikä lähitulevaisuudessa, de Jager."

Toisin sanoen Kreikan "kaatumsiella" ei ole kärpäsen kakan vertaa merkitystä maailmantaloudelle.

Groenendael

"Euroalue on valtioiden tappokone" sanoo Niall Ferguson
http://www.youtube.com/watch?v=3yRO-uzE0i8

"Kaikki PIIGS-maat ajautuvat konkurssiin"
"Markkinoilla hinnoitellaan Kreikan ja Portugalin kaatumista yhtä todennäköisemmäksi, mutta ekonomisti Dennis Gartmanin näkemys on vieläkin synkempi.
Gartman kertoi CNBC:n televisiohaastattelussa uskovansa, että kaikki PIIGS-maat ajautuvat lopulta konkurssiin. Hänen mukaansa nyt ei puhuta 10 tai 20 vuoden aikajänteestä vaan noin puolestatoista vuodesta."
http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/ekonomisti+kaikki+piigsmaat+ajautu...

Markku Uusipaavalniemen puheenvuoro Suomen eduskunnassa 11.5.2010
"Globaali velkakupla ja Kreikka"
"Maat yksitellen tulevat tippumaan tähän samaan kuoppaan, mihin jo moni maa on tippunut. Tässä annetaan viimeisiä tekohengityksiä. Kun nämä kiristystoimet isommassa mittakaavassa alkavat koskea, kun tähän tulee isompia maita mukaan, palkkasumma tulee tipahtamaan erittäin rankasti koko euroalueella. Tällä hetkellä mennään lievää pudotusta. Sen jälkeen alkaa todellinen deflaatio. Omaisuusarvot alkavat tipahtaa. Valtioiden ja kuntien velkaantuminen ei pysty pitämään niitä kovin pitkään yllä. Kun omaisuusarvot tipahtavat, alkaa moral hazardin viimeinen vaihe. Siinä vaiheessa raha ottaa haltuunsa kaiken, minkä järkeväksi katsoo."
http://via.inspaceblog.net/?p=100

Gulda Kägönen

etteivät vakuusvaatimukset tule menemään läpi. Suuret puheet ja rintaliivien olkaimien paukuttelu vakuuksista ja siitä että ne ovat hallituksessa pysymisen ehto, on tarkoitettu puhtaasti kotimaiseen irtopistesirkukseen. Jutalla ei ole pienintä aikomustakaan lähteä hallituksesta. Ainut, mikä Jutalle ja muillekaan hallitukseen itsensä ängenneille mitään merkitsee on tuo niin sulonen v-a-l-t-a, hinnalla millä hyvänsä.

nimperi

Ei se noin toimi nykyään, ja luulisi Jutankin sen tietävän. Irtopisteet voi olla plussaa, niin kauan kuin asiaa ei ole päätetty. Heti kun SDP äänestää eduskunnassa vakuudettoman paketin puolesta, käy gallupeissa kopelösti, ja mm. PS saa tyriä aika pahasti jos antaa kansan unohtaa ennen seuraavia vaaleja.

olavinieminen

Suomen hallituskanta oli ettei senttiäkään Kreikalle ilman vakuuksia.
Muuhun ei ole valtuuksia annettu.
Tämän pitää olla voimassa eikä EU määrää sitä vaan Suomen eduskunta!
Suomi on edelleen itsenäinen maa. Samoin muutkin maat.

Persut nousevat valtaan jos tämä töpeksitään ja se on EU:nkin tajuttava!

jussi vaarala

Talouskomissaari Olli Rehn sanoo pitävänsä luottoluokituslaitosten amerikkalaistaustaa "ongelmallisena" ja että selvitys eurooppaöaisen luokittajan perustamisesta on käynnissä.

No nyt päästiin itse ongelman syvimpään ytimeen - eli Yhdysvallat yrittää hajottaa sekä euron että EU:n.

Tästä asiasta olen kirjoittanut jo kuukausia sitten että kyseessä on EU:n ja euron kaatoyritys - amerikkalaisten suurimpana pelkona se että Venäjän valtavat rikkaudet ja Euroopan osaaminen löytävät toisensa hedelmällisellä EU-Venäjä yhteistyön voimakkaaksi talousmahdiksi nostavalla tavalla.

Samaksi EU-Venäjä sabotoinniksi voi käsittää myös mm Puolan ohjusasemat sekä Venäjän ympärysvaltioiden provosoimisen Venäjä-vastaisuuteen.

Jussi Vaarala
eettis-realistisen aatteen kehittäjä
Somerniemi

Tom B

Helmikuussa viime vuonna George Soros ja muutama muu hedge fund -johtaja pitivät kokouksen jonka päätteeksi Soros imoitti käsityksenään, että USD ja EURO saavuttavat pariteetin lähitulevaisuudessa eli EURO heikkenee USD:n tasolle. Aluksi EURO heikkeni mutta sitten sen vahvistuminen alkoi. Soros on ennenkin "ilmoittanut käsityksenään" jonkun valuutan katumisen ja sen jälkeen mitä ilmesimmin itse ryhtynyt toimenpiteisiin sen toteuttamiseksi. Oletettavasti Soros ja monet muut Amerikkalaiset keinottelijat ovat ottaneet todella tukevan position EURO:n kaatumisen puolesta ja nyt on pelko päässyt iskemään kun EURO ei heikkenekään tarpeeksi. Vaikuttaa siltä, että eräiden termiinikaupat ovet kypsymässä.

Hilda K.

USA on mm. osakeyhtiö, mitä se merkitsee?
USA:n presidentit valitaan nimittämällä kuten firmojen toimitusjohtajat, ilman kansanäänestystä, joka on pelkkä vitsi.
EU on myös firma, ytitysrypäs. Ja välinekokoelma. Jonka "parlamentti" ja "presidentti" nimitetään, ilman kansan äänestystä.
Firmoilla ei ole laillista oikeutta mm. kerätä tuloveroa tai määrätä valtioiden budjeteista. Siksi firmat USA, EU, ovat liittäneet valtiot ja niiden eliitit velkaannuttamalla ja finanssiasein määräysvaltansa alle.

USA luotiin välineeksi ja mekanismiksi. Ei USA itse "halua" mitään.

Ikiteekkari

Minusta on ihmeellistä, että "pelkät" poliitikot tietävät paremmin, kuin koulutetut ja oppineet ekonomistit.
Esimerkiksi meillä täällä Suomessa politikot vailla minkään asteista järkevää perustelua syytävät Kreikalle rahaa.
No kenen rahoja? Tietenkin veronmaksajien, elikkä meidän työssäkäyvien ja huom. eläkeläisten rahoja.
Miksi?
No siksi, kun te poliitikot olette vieraantuneet jo kauan sitten normaalin kansalaisen todellisesta elämästä.
Te "arvottomat" veronmaksajien rahoilla elävät politikot ette ymmärrä taloudesta ja sen oikeudenmukaisuudesta mitään.
Mitä te luulette pelastavanne tällä yleisellä rahanjaolla?
Ainoastaan te pyritte pelastamaan Ranskan, Saksan ja osittain Englannin pankit ja finanssimarkkinat.
Kohta varmaan te tietämättömät poliitokot päätätte, että aloitetaan painamaan lisää seteleitä, jos muu ei auta?
Mitenkähän siinä käy? Historia kai sen todistaa, elikkä edesmennyt Neuvostoliitto.
Arvoisat poliitokot menkää ja opiskelkaa, jotta saataisiin jokin järkevä "yhteisö" elämään veronmaksajien rahoilla.

tikala

Eu jo kauan aikaa sitten konkurssikypsä. Ny vain lypsetään veronmaksajien rahaa. Joku hullu Rehn vielä yrittää pitää kiinni omasta paikastaan. Elkää uskoko yhtäkään EU:n virkamiestä, koska ne kaikki ovat itsekkäitä ja haluavat vain omaa paikkaa pitää ja siinä samalla saada pimeää rahaa jostakin veronmaksajien kustannuksella. Milloin on joku tavallinen kansalainen kuullut jotakin hyvää Kreikasta tsm. muista valahtelijamaista? Ehdotan, että Kreikka ja kaikki Etelä-euroopan maat liitetään Afrikan maihin.

JIMI-00

Onko tuo alunperin ollut " So what if Greece falls?" Olisiko Lipponen ollut asialla?

Jos taas otsikko olisi ollut "Entä sitten....." niin alkup. otsikko olisi ollut jotakin muuta.