Faktakulma
Euromaiden johtajat pääsivät viime viikolla sopuun Kreikan uudesta apupaketista. Paketti takaa velkakriisin kuristuksessa olevalle maalle noin 109 miljardin euron hätälainat ja katsannosta riippuen 37-50 miljardin euron helpotukset yksityisiltä sijoittajilta.
Centrum Balticum -säätiön johtaja, tohtori Esko Antola asettaa keskustan äänenkannattajan Suomenmaan haastattelussa kyseenalaiseksi sen, saiko Suomi sittenkään läpi vaatimiansa vakuuksia Kreikan uudesta laina-avusta.
– Pääministerit sopivat sitä sun tätä, mutta sitten kun he menevät kotiin, he puhuvat sillä tavalla, että se tyydyttää kotimaista yleisöä. Aivan kuten meillekin on sanottu, että olemme saaneet vakuudet. Loppujen lopuksi käy ilmi, että on suullisesti luvattu, että voimme saada ne sitten joskus, Antola laukoo haastattelussa.
Suomessa uutistoitiin laajasti noin viikko sitten, että Suomi olisi saanut vaatimansa vakuudet Kreikka-lainalle.
Asiaa on viikon kuluessa epäilty muillakin tahoilla. Työeläkeyhtiö Ilmarisen talousjohtaja Jaakko Kiander kommentoi viikko sitten Ylelle, että Suomen vakuuksista seuraa vielä kova vääntö.
- Suomi sai periaatteellisen nyökkäyksen, että tässä asiassa voidaan johonkin suuntaan edetä. Mutta vakuuksien järjestäminen on hyvin monimutkaista ja vaikka niitä ei nyt täysin torjuttu, vakuuksien käytännön toteutus tulee olemaan varsin haastavaa, Kiander sanoi tuolloin.
Vasemmiston äänenkannattajan Kansan Uutisten mukaan sopimuksessa oleva maininta vakuuksista antaa sijaa tulkinnoille. Sopimuksessa todetaan, että ”missä sopivaksi katsotaan, vakuudet voivat tulla kysymykseen”. Europarlamentin talousvaliokunnan suomalaisjäsen Carl Haglund (r.) kommentoi lehdelle näkevänsä vakuuslupauksen lähinnä symbolisena eleenä.
Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) kommentoi viime viikolla Helsingin Sanomille, että vakuuksista vallitsi yksimielisyys, ja ”kaikki nyökkäsivät kokouksen päätteeksi”.
Taloussanomat kirjoittaa tänään, että Euroopan velkamaiden pelastaminen tekisi EU:sta liittovaltion puolivahingossa. Antola kiistää asian Suomenmaan haastattelussa. Painopiste on hänen mielestään päinvastoin siirtynyt jäsenvaltioiden suuntaan.
Antolan mielestä Lissabonin sopimus pitäisi avata uuteen tarkasteluun, sillä päätösten uskottavuus joutuu nyt koetukselle.
Faktakulma
Euromaiden johtajat pääsivät viime viikolla sopuun Kreikan uudesta apupaketista. Paketti takaa velkakriisin kuristuksessa olevalle maalle noin 109 miljardin euron hätälainat ja katsannosta riippuen 37-50 miljardin euron helpotukset yksityisiltä sijoittajilta.

Kommentit
"Lupaus" oli tyhjää
"Lupaus" oli tyhjää lässytystä, ainoana tarkoituksenaan helpotta Suomen kansalle valehtelua.
Kokoomus voisi kerrankin kantaa oikeasti vastuuta
Ja Katainen erityisesti - jättämällä hallituksensa eronpyynnön.
Kokoomuksesta ei ole yhteisten asioiden hoitoon. Se on nähty. Kekkonenkin tiesi tämän.
Vaikka luulenkin Suomen
Vaikka luulenkin Suomen saavutuksen olevan jonkin verran nollaa parempi, ei lupauksella kuitenkaan ole juuri minkäänlaista merkitystä, koska eurojärjestelmään luotiin valuvika, joka vaatii jatkuvan rahansiirron pohjoisesta etelään, <a href="http://professorinajatuksia.blogspot.com/2011/07/suuri-kusetus.html">kuten olen aiemmin kirjoittanut</a>. Terveellisintä eurojärjestelmälle olisi ollut, mikäli typeriä luottoja antaneet pankit olisi tapahtuneen seurauksena joko päästetty konkurssiin tai sosialisoitu merkitsemällä niiden osakkeet tukijamaille. Näin pankit olisivat jatkossa olleet varovaisempia. Myös eurojärjestelmästä poistumiselle tulisi luoda tie, mikäli joku maa haluaisi niin tehdä.
Jyrki, Jutta, Paavo...trio koplarit
ksr:"Lupaus" oli tyhjää lässytystä, ainoana tarkoituksenaan helpotta Suomen kansalle valehtelua."
...jota nyt kompaten lässyttää Jutta, hokee vieläkin kuin tärkeet vakuudet olivat.
Paavo Arhimäki on oppinut nyt myös Jyrkin vuorosanat ihan painotuksia myöten, ja hakee persoona-tärkeys-potkua Perussuomalaisten viha-mollamisella Erkki Tuomiojaa kompaten. (mitähän Paavo osaisi omana itsenäisenään ajatella??Olisi hiljainen mies ilman vuorosanoja??)
Tuomioja pyrkii vaientamaan kansaa rajoitteilla, jottei kansa saisi Perussuomalaisilta "vaarallista" (-hallituspuolueille) oikeaa tietoa asioista!!
Asema ratkaisi
Rahalla saa ja hevosella pääsee!
Katainen & Co. on saanut asemansa rahalla ja valehtelemalla.
Samaa joukkoa koko hallitus!
Joka ikinen SDP:n
Joka ikinen SDP:n kansanedustaja, joka äänestää minkä tahansa laina- tai takauspäätöksen puolesta näkemättä mitä Suomi saa vakuudeksi on sen luokan petturi, että sietäisi erota eduskunnasta välittömästi, tai viimeistään sitten jos/kun selviää että mitään vakuuksia ei ole eikä tule.
Toivottavasti edes SDP:n kannattajat tajuavat, että puolue joka lupaa vaativansa vakuudet, sitten väittää ne jopa saaneensa (vaikka ei olekaan näyttää mitään selvitystä että mitkä ihmeen vakuudet), ja sitten loppujen lopuksi ei niitä saanutkaan, vaikka pisti kansanedustajansa äänestämään sen mukaan että olisi ne saanut, on jotain niin niljakkaan epärehellistä, että siinä jäävät jopa Kokoomus ja Kepu kauas taakse.
Herätkää ihmiset! Seuraaviin vaaleihin on sen verran aikaa, että nähdään onko SDP toiminut hyvin vai käsittämättömän niljakkaasti. Äänestäkää sen mukaan, persuja tai jotain ryvettymätöntä pienpuoluetta, tai edes tyhjää.
Mitähän kaupankassa sanoo nyökkäyksestä
kun sitä tarjoaa maksuksi.Joskus tuntuu,että Suomalaiset on vähän hölmöjä.
Ei saanut Suomi takuita
Kirjoitin aiheesta puheenvuorossa jo 22.7. näin:
http://siikala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/78597-ei-suomi-takuita-saanut-ei...
Pieni lisäys
Urpilainen ja Katainen tässä niitä tyhjiä lupauksia ovat antaneet, ei Eurooppa.
Eivät he antaneet, vaan saivat mitä saa pyytämättäkin!
Eikä se vain ole Jyrki ja Jutta, vaan myös Arhimäki, Tuomioja näkyvimpinä, mutta koko hallitus poppoo tietysti taustalla. Jutta nyt lähinnä on valmiin scriptin/kässärin mukaan toimija, ei hänellä tuskin ole potentiaalia aivoitella näin isoa juttua...taustansakaan pojalta.
Arhimäki samanmoinen kässärin mukaan esittäjä kaikesta tähänastisesta päätellen (ajoin epävarmakin).
Ja mr. Tuomioja on ottanut käsiin propagandamyllyn johdon jolla pyrkii nyt arvovaltaansa käyttäen vaientamaan Perussuomalaisten /Soinin menestyksen demokratian periaatteitakin valheellisesti rikkoen!
Totta
Mutta mites sitten suu pannaan kun PerusSuomalaiset nousee hallitukseen ja syö heti sanansa? Meinaatko puolustaa Soinia loppuun asti vai katsotko asiaa objektiivisesti?
Politiikka on siitä hieno laji että sanamuotoja voidaan väännellä ja sanoa, että HEI meillä on vakuut se lukee paperissa vaikka käytännössä niitä ei ole.
Se mitä poliitikot eivät tajunneet (sama koskee lehdistöä/mediaa), että kaikki mitä sanot jää yleensä videolle tai nauhalle pitkäksi aikaa.
Esimerkiksi vertailkaapa Jutta Urpiainen oppositio johtaja ja VM Jutta Urpiainen kyselytunnilla kun ne kohta taas alkavat. Selitykset kiertävät. Meinaako media kaivaa Jutan vanhoja tekstejä? EI.
Nuoret ovat idealisteja ja luulevat politiikan olevan jotain missä voit vaikuttaa, ei näin ole puoluesidonnaiset nimitetyt virkamiehet valmistelevat lait ja puupäät ovat leimasimena koska kaikki asiat on jo sovittu hallitusneuvotteluissa eli ns. 4 vuoden suunnitelma, siksi Kokoomus ja Vasemmisto voivat olla samassa hallituksessa, koska sillä ei ole käytännössä mitään väliä.
Aika näyttää mikä puolue PerusS on...
kuuleppas mursu
pahimpia takinkääntäjiä/populisteja ovat kokoomuslaiset.Jos seuraat vähänkin esim. saksan politiikkaa CDU on juuri samanlainen persläpi-puolue kun kokoomuskin.
Siltä pohjalta suomen "edustajat" toimivat,ainut syy miksi jykke sai ylipäätään kovasti ponnistaen ja lupaillen kaikille myönnytyksiä koko hallituksen kasaan oli se että uusiin vaaleihin ei olisi ollut enää varaa koska sekoomus olisi hävinnyt ne rutkasti.Pakkotilanne.
Parempi on hallituksesta käsin ainakin YRITTÄÄ vaikuttaa kun oppositiosta.
EI ole aina
Esimerkiki Kokoomus ja Vasemmisto samassa hallituksessa? Koko hallitusohjelma on täysin Demarien käsialaa, aino syy miksi Kokoomus suostui tähän oli koska Jyrki halusi niin pahasti pääministeriksi eikä halunnut odottaa enää 4 vuotta ja puolue lampaita seuraa, huomasitteko? Ei yhtään soraääntä?
Sentään vasureilla on periaatteellisia ihmisiä siellä, siis käkikelloja mutta periaatteellisia.
Eivät he mitään todelllista
antaneet, jos sanoja katsoo juriidisesti. Nyt tässä tekstissä Kataista siteerataan, että asiasta vallitsi "yksimielisyys." Voi olla, mutta mistä asiasta? Mistä takuista. Mikä yksimielisyys. Lisäksi siis kaikki "nyökkäsivät." vai nyökyttelivvvätkö he, torkahduksesta herätessään.
Kyllä Suomen, muidenkin maiden, lehdistö on niin surkea näissä jutuissa, että p-reikä nostaa kanteen, jos sen sillä pyyhkii. Ja ns. poliittinen keskustelu on ollut sitä samaa aina Paasikiven ajoista lähtien. Surkeuden huippu saavutettiin demarien alla.
Oikea kysymys on: paljonko maksettiin? Seuraava: tapahtuiko se maan lakeja noudattaen? Missä vastaukset?
Päiden nyökkäys
ja pelkkä maininta sopimuksessa ei ole minkään maailman vakuus.
Tyhjästä on paha nyhjäistä. Pelkkä poliitikkojen teatteriesitys rahvaalle.
Kansa vaikeuksissa - pian seuraa katastrofi
Mielenkiintoista että PerusSuomalalaisia on syytetty hallituspuolueen kannattajien välityksellä osaamattomiksi ja huonosti koulutetuiksi sekalaiseksi väeksi!
Esimerkkeinä:
Mitä ihmettä edustaa nykyinen hallitus ja sen aikaansaannokset? Vasemmistoliiton (komunistin) puheenjohtaja on tyypillinen poliittinen broileri ilman oikeata työkokemusta, ellei nyt sitten autojen päällä hyppimistä katsota työkokemukseksi? Valtiovarainministerinä on kansakoulunopettaja ja samalla poliittisella broileri taustalla. Hallitsee ehkä + ja - laskun mutta maailmantaloudesta ei varmasti ymmärrä hölkäsen pöläystäkään. Liikenneministerinä vasemmistolainen maaseudun kommari ja jälleen, kuten itse ilmaisi antoi jo nuorena pikkusormensa pirulle! Tuli politiikko! jne......
Yksi ministereistä ylioppilas, malli ja radiokuuluttaja! Kyllä sillä taustalla maamme asiat laitetaan kuntoon!
Nämä ihmiset jakavat rahamme maailmalle ja siitä riemusta, että saivat valtaa! Se tullaan aikanaan ottamaan heiltä pois mutta sitä ennen kansa joutuu suuriin vaikeuksiin, eikä kysymyksessä ole vain Tapani....
Tuota..
Ei tässä tarvita tohtoria kertomaan tyhjistä lupauksista mistä Italian lehdistössä jo pilailikin. Koko loppu rivi on sopimuksessa on VITSI, se laitettiin sen takia, että Merkelkin voisi selittää omalle kansalle, että ei hätää takuita on jos niitä tarvitaan.
Teatteria kansalle, Jyrki tiesi ettei saa vakuita, Jutta tietää sen nyt. oikeastaan tässä lyödään vetoa, että kansa on manipuloitavissa ja että sen muisti on lyhyt. Kummatkin pitävät paikkansa.
Hmmm... Lissabonin sopimus ja VM Tiedote 12.3.2010
"Antolan mielestä Lissabonin sopimus pitäisi avata uuteen tarkasteluun, sillä päätösten uskottavuus joutuu nyt koetukselle."
Lissabonin sopimus toteaa asiasta seuraavaa:
125 artikla
(aiempi EY-sopimuksen 103 artikla)
1. Unioni ei ole vastuussa eikä ota vastatakseen sitoumuksista, joita jäsenvaltioiden keskushallinnoilla,alueellisilla, paikallisilla tai muilla viranomaisilla, muilla julkisoikeudellisilla laitoksilla tai julkisilla yrityksillä on, edellä sanotun kuitenkaan rajoittamatta vastavuoroisten taloudellisten takuiden antamista tietyn hankkeen yhteiseksi toteuttamiseksi.
2.Jäsenvaltio ei ole vastuussa eikä ota vastatakseen sitoumuksista, joita toisen jäsenvaltion keskushallinnoilla, alueellisilla, paikallisilla tai muilla viranomaisilla, muilla julkisoikeudellisilla laitoksilla tai julkisilla yrityksillä on, edellä sanotun kuitenkaan rajoittamatta vastavuoroisten taloudellisten takuiden antamista tietyn hankkeen yhteiseksi toteuttamiseksi.
—–
VN ssä toi on tiedetty, noi 125 ”esityöt” kannattaa tutkia… Ainakin J. Söderman tietää mitä 125 esitöiden mukaan haettiin….
”Kreikan toimenpideohjelma vahvistaa julkisen talouteen kohdistuvaa luottamusta ja vähentää mahdollisten muiden tukitoimien tarvetta. Erityisesti suoraan julkiseen talouteen kohdistuvat tukitoimet olisivat ongelmallisia, koska euromaiden keskinäiset tuet on erikseen kielletty perussopimuksen 125 artiklassa.”
Valtiovarainministeriö
Tiedote
12.3.2010 14.39
Valtiovarainministerit pohtivat Kreikan tilannetta ja EU2020-strategiaa
http://www.valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid...
SDP
SDP on erikoinen. Irlanti tuen yhtedessä huuteli eduskunnassa Urpolaisen suulla, että EU-tuet ovat kiellettyjä EU artiklan 125 nojalla.
Nyt kun on hallituksessa, niin ei taida haittaa ollenkaan ?
Mielenkiintoista on se, että perussopimus on ylikansallista ja välittömästi sovellettavaa oikeutta, virkamiehet eivät saisi sen vastaista lainsäädäntöä / muutakaan pistää käytäntöön....virkavastuu...
SDP on astunut tuhon tietä kulkemaan
Ei porukka viisastunut mistään, alamäkeen menee seuraavissa vaaleissa. Identiteetti ja ideologia on tuhottu...mitä puolueesta on originaalia jäljellä...ei juuri mitään! Nyt vain väriä vaihtava kameleontti, sähläävä sekolauma jonka nimi voisi olla mikä vain!
Jaa´a
Kyllä se on sillälailla, että mitään vakuuksia ei maksukyvyttömiltä saada. Ja lisää on jonossa.
Arvelen että ei Suomi mitään vakuuksia saanut, eikä tule ikinä s
Arvelen että ei Suomi mitään vakuuksia saanut, eikä tule ikinä saamaankaan.
Veikkaan että J.Käteinen ymmärsi väärin nyökyttelyn, eikä Suomi oikeesti mitään vakuuksia saanut.
HS:
Suomen osuudelle järjestellään vakuudet. Asiasta vallitsi Kataisen mukaan yksimielisyys kokouksen päätteeksi.
"Kaikki nyökkäsivät kokouksen päätteeksi."
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Kreikka+saa+uutta+lainaa+sijoittajat+m...
Text of euro-zone deal to help Greece
http://www.marketwatch.com/story/text-of-euro-zone-deal-to-help-greece-2...
Myöskään kansanvälisestä lehdistöstä en löytänyt mainintaa siitä, että Suomi saisi vakuuksia.
En löytänyt sopimuksesta mainintaa, että Suomi saisi vakuuksia:
Text of euro-zone deal to help Greece
9. Where appropriate, a collateral arrangement will be put in place so as to cover the risk arising to euro area Member States from their guarantees to the EFSF.
Vain maininta, että "where appropriate...."
Vakuudet monen väännön takana
Päätettyjen vakuuksien yksityiskohdista ei ole toistaiseksi tarkempaa tietoa. Epävarmuuden niiden kohdalla myönsi Katainenkin.
– Mikään ei ole varmaa, totesi hän kriisikokouksen jälkeen ja katsoi kestävän viikkoja ennen kuin hätäavun toimivuus selviää.
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/2599414/suomen-vaatimat-vak...
Sopimuspaperi
Missä on EU:n lupaamien Kreikan vakuuksien sopimuspaperi?
Ovatko vakuudet lainvoimaisia?
Vakuudet pitää nyt osoittaa kirjallisina !!!
Puheet eivät ole vakuuksia koskaan !!!
Mikäli vakuuksia ei löydy niin hallituksen on erottava!
Soiniiiii
Soini voisi pyytää mustaa valkoisella J.Käteiseltä.
Jos muuta näyttöä sopimuksesta ei ole kuin se, että joku on nyökytellyt kokouksen päätteeksi, niin hyvä sekin on kansan tietää.
Saas nähdä
Missä vaiheessa Jyrki tai Jutta vievät EU:lle viestin, ettei Suomen päässä transaktiota tapahdu ilman, että tiliöinnit ovat tasattu.
Hallitusta jymäytettiin
Hallitusta älytettiin pahan kerran Kreikan lainasotkujen takuulausekkeella.Ei Suomi saanut takuita,sovittiin vain siitä,että takuut ovat mahdollisia jatkossa.Mutta ei juuri käydyissä neuvotteluissa takuita ole myönnetty millekään jäsenvaltiolle,m.o.t..Varsinkin Juttaa pistettiin ihan 6-0.En haluasi sitä myöntää demareita äänestäneenä,mutta eihän tosiasia muuksi muutu.Ja sanovat,että totuuden myöntäminen olisi viisauden alku.Sitä odotellessa.......
On tosi vaarallista demokratian kannalta,jos tämä asia saa jäädä näin.Valheelliseksi.Tälle pohjalle ei voi rakentaa pitempää hallitustyötä.Vaikka valtaan olisikin mm.demarit ja vasurit päässeet vihdoin.Siitäkin huolimatta,kansalle ei voi valehdella.Vallassaolo ykkösprioriteettina ajaa yhteisten asioiden hoidon edelle.Ei hyvä.
Osin kyllä, mutta ei nyt ihan
Sillä kai jymäytettiin että otetaan valtuudet käyttää kynää Suomen nimissä, ja takasin tultua käykin ilmi että mistä puhuttiin valtuudet sopia, onkin 1 miljardi isompi ero....ninkun että mitäs toi nyt pikku poikkeema.
Muutenhan KOKO HALLITUS KANTAA VASTUUN TOIMISTA JOITA VALTUUTETUT TOIMIJAT TEKEVÄT SUOMEN KANSAN NIMISSÄ!
Useissa kommenteissa
puhutaan siitä ettei saatu takuuta. Minä ymmärrän kyllä siten että piti saada vakuudet ja nimenomaan täyteen arvoon Suomen Kreikalle antamalle lainatakuun vakuudeksi. Suomihan luultavastikin jo sitoutui antamaan EVVM:n kautta Kreikalle annettavaan lainatakuihin, joka käytännössä Kreikan kohdalla tarkoittaa takuun antajan maksuvelvollisuutta, siis myös Suomen. On käsittääkseni aivan eri asia saada vakuudet kuin saada takuu.
Takuulla ymmärrän esineelle myyjän antaman takuun joksikin ajaksi esineen käyttövarmuudesta. Vian ilmetessä takuuaikana myyjä vastaa viasta.
Leikit kielellä
Selitän sen näin:
Ajaudut ongelmiin ja sukusi tulee pelastamaan sinut, mutta et halua myydä jahtiasi joten Pena serkku ilkeyksissään vaatii, että laitat jahtisi takuuksi (guarantee) jos ryssit saamista lainoista niin pena saa jahtisi korvaukseksi kun joutui takaamaan sinun lainasi.
Sana määritelmä takuu&vakuus riippuu mistä asiasta puhutaan varsinkin kun synonyymit ovat kyseessä, ehkä pantti olisi ollut paras sana valinta.
guarantee
substantiivi=takuu,takaus,vakuus,tae,takeet,takaaja
ja garantia. Itse käytän kylläkin tässä tapauksessa
vakuus sanaa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä ettet saisi käyttää ihan mitä sanaa itse haluat.
Oliko tämä nyt sitten yllätys?
Ei tainnut tulla yllätyksenä kenellekään, että paljon puhutut ja juhlitut vakuudet olivatkin tupakkitauolla käytyä juttelua, eivätkä nyt sitten tulleet kirjattua mihinkään papereihin. Suomen osallistuminen kriisipakettiin ja lisälainaan kyllä kirjattiin. Eikä tainnut tulla yllätyksenä sekään, että suomalaisille valehdeltiin jälleen kerran...
Uskomatonta miten vähällä järjellä meitä viedään.
Mutta sellaiset päättäjät kuin kansa on äänestänyt "viisaudessaan"!Politiikkojen lupaukset on veteen piirretty viiva.Tämä hallitus kuitenkin hoitaa asioita seuraavat neljä vuotta ja "koirat" räksyttää...Maan tapa nääs..
Erityisesti "kyky"-puolueen osaamattomuus
Se on suorastaan hämmästyttävää!
Ainakin kaksi näkyvämpää Urpilainen ja Arhimäki
eivät nyt omaa taustaltaan varsinaisesti "kykyä" niissä toimissa joita pyrkivät teatraalisesti "osaamis näytellen" mielikuvaa luoda, vaan ovat melkeimpä taustavoimilla masinoituja toimijoita, enemmän "medioiden" kuin realitoimijoita.
jyrkin ilmeestä voi lukea
että "saikohan", ja minkä taudin..
Anttolalla on pointti... VM tiesi tämän jo 2010
"Antolan mielestä Lissabonin sopimus pitäisi avata uuteen tarkasteluun, sillä päätösten uskottavuus joutuu nyt koetukselle."
VM
”Kreikan toimenpideohjelma vahvistaa julkisen talouteen kohdistuvaa luottamusta ja vähentää mahdollisten muiden tukitoimien tarvetta. Erityisesti suoraan julkiseen talouteen kohdistuvat tukitoimet olisivat ongelmallisia, koska euromaiden keskinäiset tuet on erikseen kielletty perussopimuksen 125 artiklassa.”
Lähde:
Valtiovarainministeriö
Tiedote
12.3.2010 14.39
Valtiovarainministerit pohtivat Kreikan tilannetta ja EU2020-strategiaa
Linkki tiedotteeseen
http://www.valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid...
ja
kreikan huijaus noudattaa nykypäivänä laillistettua rosvousta niin tarkasti että on suoranainen ihme jos muitakin valtioita EI seuraa perässä ja jättää tyynesti velkansa hoitamatta,kiitos vaan paljon uus-liberaalit/oikeistolaiset yms.
Jaahas. Ja minkähänlaisia lukemia olisi tuossa
tilanteessa näyttänyt Herra ministerisherran puhallus alkometriin ? Eikös nämä kaikki valtiolliset kokoontumiset aloiteta poikkeuksetta tulomaljoilla, niin meillä kuin muuallakin ? Ja sille asialle ei sitten mikään mahti maailmassa voi yhtikäs mitään. Aika fyllaselta ainakin näyttää noin ulospäin. Ja varsinkin, jos on saatu jo ilmaista jääkiekkojuomaa koneessa. Siinä sitten luvataan jeesjees-miehenä Suomen rahat kaikille pyytäville, varsinkin jos tarjoavat vielä kierroksen. Ja onhan se sitten hienoa mennä lomailemaankin oikein perheen kanssa näihin autettaviin maihin, kun niissäkin taatusti tarjoilu sitten pelaa.
Ei saatu vakuuksia.
Saatiin runsaasti nyökkäyksiä ja ymmärrystä? Hallitus on täysin epäonnistunut kaikessa. Erikoisesti kaikessa mitä lukee hallitusohjelmassakin. Saatikka näissä takuissa.
Ei mitään uutta
Kansalaisen silmään virtsailu jatkuu. Törkeydellä ei tunnu olevan rajaa.
Ainoa asetettu vaatimus
Ainoa mitä Suomessa ministerin on oltava, on rehellissyys. Ovatko nämä sitä?
demarien saldo:
koska keskeisin vaalilupaus (takuut) muuntui impotentiksi, niin muuta ei keksitä kuin ääni väristen vaatia perussuomalaisilta selitystä Norjan tapahtumista. Toivon hartaasti, että suomalaisduunarit muistavat tämän seuraavissa vaaleissa.
Hah hah
Ei kokoomus mitään vastuuta ikinä kanna. Mutta sillä on valta, koska te typerykset olette sen sille antaneet. Kärsikää nyt asiaankuuluvasti. Tai - tehkää jotakin asialle!
Nauruun onkin aihetta ...vaikkei naurattais
Eräs isä on aivan oikein käsittänyt Kokoomuksen olemuksen, Kataisen ertyisesti. Vaaleissa tehdyistä lupauksista ei juuri mitään pidetty.
Ryökäle Jyrki vaalitapahtumissa valehteli otsa hikisenä (oltiin toteamassa), köyhät oli niin sydämellä ...vuosikymmenen uudistuksia luvattiin. Kaikki toteutunut valheeksi, ja Arhimäkikin (Vas) kehuu Jyrkin saannoksia köyhille!
Ainoa mistä lupauksesta Kokoomus on pitänyt kiinni, ja ylittänytkin sen: rahan rahtaamiseen ulkomaille (jopa yli 400000e laskun yksityislennolla!).
Hienoa äänestäjät että annoitte valtuudet tähän, ja nyt raakutaan että miksei Persut lähtenyt mukaan siihen ralliin!!
Pään nyökytystä on tullut Suomelle runsaasti?
Kautta koko EU-jäsnnyytemme ajan. Suomihan omaksui "mallioppilas" asenteen jo liittyessämme unioniin. Suomen ainoa reunaehto liittymiseen oli maataloutemme vakavat vaikeudet ilmastollisten syiden vuoksi. Ja siis tuet tulevat koko maahan, jaettuna kuitenkin etelä-ja pohjoseen alueeseen. Ne tuet pitivät olla pysyviä? Sanoi mm. neuvotteluissa ollut Haavisto.
Mutta asioita ei kirjattu siten, vaan eteläisen alueen tuista neuvotellaan aina viiden vuoden välein, ja ne vihdoin loppuvat kokonaan? Tämä takuuhomma menee saman kaavan mukaan. Suomessa luullaan ja Brysselissä tiedetään mitä on sovittu. Pään nyökytykset ovat aina riittäneet mallioppilaalle? Valitettavasti.
mielipide: suomesta puuttuu johtajuus
Vaikuttaa siltä että maata ei ole aikoihin johdettu. Vanhanen oli aivan hukassa, Kiviniemi oli kirjuri, Katainen on Eurooppa-sovittelija, Niinistö lausuu ympäripyöreyksiä ja toivomuksia, Halonen pyrkii YK:n pääsihteeriksi, Urpilainen on joukosta pontevin mutta ei johtaja, Heinäluoma arkailee, Soini sai aikaan mölinän mutta ei osannut organisoida sitä liikkeeksi.
Samaan aikaan yksi sun toinen taho käy pyyhkimässä Suomeen jalkansa kuten ydinvoimalan rakennusyhtiö, kansallinen kivijalka Nokia luovutetaan teurastettavaksi Microsoftille, lannoitevarannot annetaan nauruhinnalla norjalaisille, kaivostoiminta levähtää ulkolaisten käsiin jne jne.
Kekkosen aikana tällaistä tohelointia ei olisi edes pikkasen laidastaan päässyt syntymään - oli se sen verran isänmaan miehiä ja reipas johtaja.
Näyttää siltä että kansakunnan tahto on hajalla ja johtajuus puuttuu. Ja jopa Yhdysvaltain suurlähettiläs pääsee neuvomaan pohjavesibisnesten synnyttämistä - liekö amerikkalaisten intressit siihenkin kansallisvarantoon taka-ajatuksena.
Suomea ei ole kahteen vuosikymmeneen kansallisvarallisuutensa ja omistajuuden puolesta hoidettu kunnolla eikä kartuttaen vaan suorastaan surkeasti. Eikä Kataisen hallituksen otteissa kummemmalta näytä - puhumattakaan jahkaavasta presidentiksi pyrkivästä Niinistöstä - joka on aivan lepsake Kekkoseen ja jopa Haloseen verrattuna.
Surkeaa on poliitikkokaarti ollut jo ainakin kahden vuosikymmenen ajan.
Jussi Vaarala
eettis-realistisen aatteen kehittäjä
Somerniemi
Niin Jussi
johtajuutta ei ole havaittu sellaisena kuin maan hoito tarvitsee. Jämäkkyyttä, maan puolta pitävää.
Maan varannon myynnistä sen verran,että kun sitä on hävitetty, siis nimellisesti myyty, niin mitä meinaat liittyisikö tuohon jollain tavalla Bildenbergin vuosittaiset kokoukset. Varakkaathan noista ns. kaupoista ovat luultavasti viime kädessä hyötyneet. Nyt kai sitten on vuorossa pohjavesivaramme.
Sankareita, onhan näitä!
Nappulaliigalaiset aikuisten areenalla. Siitähän tässä on kyse.
Ai, ettäkö Tuomiojako aikuinen? Näkis vaan. Ikuinen omanapalainen. Tuskin aikuistuu koskaan.
Hallitus on viety Eurooppaan. Kuuluuko euroopasta naurua? Vai luulenko vain?
Tämän
Ja tämän kertomiseen tarvittiin Esko Antola?
Missä tässä uutisessa on uutinen?
Nyökyttelyä
"Nyökyttely tarkoittaa, että kuuntelija seuraa vastapuolen puhetta. Nyökkäys ei tarkoita, että asiasta oltaisiin samaa mieltä, ainoastaan että puhe on kuultu."
Näin Japanissa. Olisiko näin Euroopassakin, jopa Suomessa. Yksi nyökkäys taitaa meillä tarkoittaa myöntymistä, miten lienee muualla Euroopassa. Katainen tuskin on laskenut nyökkäysten määriä, joten hänelle saattaa olla tapahtunut väärinkäsitys.
Kulttuurierot ovat kaikesta kansainvälistymisestä ja yhdentymisestä huolimatta yhä merkittävät.
Ruotsi, Englanti...
Näyttävät miten maan itsenäisyys säilytetään ja maan etua ajetaan.
Muut EU-maat mudostavat liittovaltion, jossa maan budjetti päätetään EU:ssa.
Pohjoisesta virtaa rahaa etelään. Pankkilaitos viimekädessä lypsää rahat.
Suomi ei saa todellisia allekirjoitettuja vakuussopimuksia vaan tyhjiä lupauksia.
Joku katto myös vakuuksien ohjalta annetuissa luotoissakin pitää olla.
Vai ajetaanko Suomi 1000 vuoden velkaan ?
niin - suomesta ollaan tekemässä maatonta orjakansaa
Ensin hävitetään kansallisomaisuus - sitten otetaan järjettömästi velkaa - muiden maiden kelvottoman taloudenhoidon maksamiseen.
Tällainen on suomalaisten maattomaksi orjakansaksi johdattelemista.
Kokoomus on tehnyt valtavan isänmaanpetoksen keskustan kanssa.
Jussi Vaarala
eettis-realistisen aatteen kehittäjä
Somerniemi
Tämä teatteri alkaa riittää
Luonnollisesti ihmiset haluavat uskoa että heitä ei joka asiassa ja varsinkaan koko aikaa "kuseteta". Haluamme uskoa että jotain myönteistä ja ihmisten yleiseen hyvinvointiin tähtäävää maailmassa tapahtuu. Usko "hyvään" on vielä osalle meistä tärkeä osa henkistä terveyttä, pääkopan hoitoa, selviytymistä. Vaikka ahneus ja raadollisuus ovat ihmisen perusominaisuuksia niin varsinainen pahuus ei vielä ole saavuttanut kasvatusmielessä hyväksyttyä virallista ykkösasemaa. Kilpailu on kyllä kovaa. Suomalaisten suorastaan neitseellisen sinisilmäinen, naivi usko oman demokratiamme puhtaisiin pyrkimyksiin palvella pääasiassa kansalaisiaan on jaloa mutta samalla se hävettää. Luottamus päättäjien puhuviin päihin on ollut liian kritiikitöntä. Sen varaan on rakennettu harhoja vakuuksista ja selitetty mustaa valkoiseksi. Suomalainen kieltäytyy jääräpäisesti uskomasta että häntä halutaan huijata. Fiksuna hän tiedostaa että potaskaa tulee korvat täyteen. Silti hän vaikka kieltää ympärillään olevan todellisuuden ja luulee että ikävät asiat katoavat silmät ummistamalla. Jopa nyökyttely muuttuu median käsittelyssä vakuuksiksi loputtoman hyväuskoisuuden tiellä. Me EU-nettomaksajat ja tukipakettien maksajat, kaikkien velkojen takaajat olemme niitä höynäytettyjä. Nimittäin höynäytetyn tuntee siitä että lasku jää hänelle. Nyt fiksu perusväestö on heräämässä eliitin typeryyteen ja tunnetusti pitkä pinna on katkeamispisteessä. Aikasa kutakin. On taas aika kiinnostua omien asioidemme hoidosta.
Tutkija Kreikka-vakuuksista: "Taitaa olla vain Suomen näkemys"
Tutkija Suomen saamista Kreikka-vakuuksista: "Taitaa olla vain Suomen näkemys"
http://iiww.iltasanomat.fi/kotimaa/tutkija-suomen-saamista-kreikka-vakuu...
Soinin Timpan ja Persu-puolueen shokeeraava vaalivoitto
-näyttää ottavan poliittisesti lujille vähän joka puolella.
Kuinka paljon äänestäjien kuritusta opposition peränpitäjä Keskustapuolue kestää / sietää lopettaakseen ärhentelyn PS-lle? Kuin suuruutensa päivinä Kiviniemi jaksaa elää harhoissaan.
Hallitusneuvottelijoiden enemmistö pelasi Perussuomalaiset oppositioon poliittisella vaihtoehdottomuudella, muka hallitusneuvoteltiin. Vasemmisto liittoutui pääomavoimien kanssa vetämällä vaalilupauksensa pöntöstä alas. (Senkun vaan!)
Arhinmäelle ja Tuomiojalle kaikki käy jolla voi Soinia ja Persuja jurmuttaa. Viime aikojen tramaattiset tapahtumat olivat heille kuin taivaan lahja johtaa vaikea ja kiusallinen talouspoliittinen keskustelu Persujen mollaamiseen. Kehtaavatkin!
Hallitusneuvotteluissa Katainen itseoikeutetusti generoitui valtioneuvoston kuhnuriksi jolle varattiin "suuri tehtävä" kantaa vastuuta. Näyttääkin siltä, että Katainen tässä syksyn tullen ajaa poliittisen vastuunsa kantoon ja veronmaksajien peukalot alaviistoon.
Monen työläiveteraaniäänestäjän kahvi alkoi kummasti yskittämään kun pälyilevästä Arhinmäestä kuoriutui soma hallitustyöläinen, keijukimalainen punaisissa tanssitennareissaan, joka rohkaistui näyttämään rahvaalle tietä pääomapiirien saunan taakse.
On tässä saagassa Jutallakin rooli, mutta olkoon.
Jutta
Niin, eihän omiaan viitsi morkata, sen tekevät kyllä muut.
"Niin, eihän omiaan viitsi morkata, sen tekevät kyllä muut."
Piskin oksennuspallosta olisi tullut liian suuri kerralla ulos kakaistavaksi!
Päivänselvää
Politiikkahan on periaatteessa lähes aina äänestäjien harhauttamista. Niin tässäkin. Taistellessaan perussuomalaisia vastaan hallituspuolueiden oli pakko esittää "kovaa linjaa" ja vaatia näitä vakuuksia. Mitään todellisia vakuuksia ei tulla edes vaatimaan, vaan jotain näennäistä, jonka varjolla on sitten kansalle jotain esitettävää.
Suomalaisten poliitikkojen moraalikato on aivan päivänselvää.
mielipide: valittaminen ilman vaihtoehtoja on turhaa
Mitä auttaa valittaa persujen tai kenenkään muunkaan jos ei esitä vaihtoehtoja - ja niiden avulla pakota vallassaolevia tekemään valintoja.
Jos ei esitä vaihtoehtoja niin takaa vallassaolijan linjan - vallassaolijathan siinä tapauksessa ottavat päätösten vaihtoehdot omista intresseistään lainkaan kuulematta vaihtoehtoja.
Kun vaihtoehtoja ei ole edes esitetty.
Ei narina ole vaihtoehto - se on oman vaihtoehdottomuutensa julkihuutamista.
Jussi Vaarala
eettis-realistisen aatteen kehittäjä
Somerniemi
En ole persu - ehdottomasti
En ole ikinä äänestänyt persuja enkä tule koskaan äänestämäänkään. Vaihtoehtoja tälle loputtomalle rahojen suoltamiselle vastuuttomille kansakunnille on esitetty ihan riittämiin.
Terveitä vaihtoehtoja ovat Kreikan ja koko euro-alueen totaalinen saneeraus ja rakenteiden uudistaminen. Näitä ovat mm.:
- Yhteisvaluuttaan kevottomien maiden eroaminen eurosta (Kreikka ja mahdollisesti muut Välimeren maat)
- Elintason keinotekoinen ylläpitäminen velkarahalla lopetetaan.
-Kreikan velkasaneeraus niin että se voi aloittaa puhtaalta pöydältä oman devalvoidun valuuuttansa turvin kilpailukykyisenä.
- Yleiseurooppalaisen pankkikriisin välttämiseksi Kreikalle hulvattomasti luottoa myöntäneet pankit tulee pelastaa, mutta siten että niitä ragaistaan vastuuttomasta toiminnasta. Tämä tarkoittaa esim. pankkien pääomittamista valtion varoin, jolloin veronmaksajat saavat edustuksen pankkien päätöksentekoon ainakin tilapäisesti. Pankkien johto erotetaan.
Tämä lista ei tietenkään ole tyhjentävä, mutta antaa viitteitä siitä, mihin suuntaan tulee toimia. Velkarahan jatkuva suoltaminen ei ole mikään ratkaisu.
näinkö
On valittamisesta ilman vaihtoehtojen esittämisestä se etu ettei tartte ajatella - kysymys kuuluu - osaavatko he edes ajatella - sitäkö nämä narisijat peittää isoäänisellä julkisuudellaan tietenkin nimimerkin takana etteivät edes osaa ajatella. Huutavat vaan kurkku suorana.
niinpä internetistä
on tullut aivan liian paljon nimimerkin takana piilottelevien paskanjauhajien paratiisi
Paljolti samaa mieltä
... mutta oikealla nimellä esiintyminen voi joskus johtaa ns. isoveli-valvoo-yhteiskuntaan, jolloin sananvapaus ja suut tukitaan tavalla tai toisella kulissien takana.
Eli haittansa ja puolensa on omalla nimellä esiintymiselläkin. Tietysti yksi ratkaisu on, että nettipalstojen ylläpitäjä ottaa vastuuta ja kontrolloi ja karsii kaikkein törkeimmät ylilyönnit.
sinäkin brutukseni
sanovat muut nimimerkkikirjoittajat
Sanottakoon vielä
Otettakoon esimerkki Kekkosen hallinnoimalta ajalta. Jos silloin joku omalla nimellään julkisesti sanoi jotain negatiivista esim. Neuvostoliitosta, hän oli poliittisesti leimattu ja tuomittu virallisen yhteiskunnan ulkopuolelle. Niinpä kaikki mielistelivät Neuvostoliittoa.
Eli kuten sanoin, puolensa ja hyötynsä kullakin. Tästä olen ottanut opikseni.
ottaa tuo linja
on sama kuin hyväksyä se että väärästä mielipiteestä joutuu syrjityksi
siksi avoimesti omalla nimellään kirjoittaminen on periaatteellista demokraattisen tasapuolisen ilmaisuvapauden puolustamista
eli tuo linja
on seläntakanapuhujien ruokkimista heitä koskaan panematta kohtaamaan seläntakanapuhumisiaan
minäkin tiedän
ja näen että somerolla puhutaan selkäni takana - se oikein paistaa monista raukkamaisista ihmisistä
mutta minä olen aina valmis kohtaamaan avoimesti heidän argumenttinsa jos niitä onkaan pahansuopuutta kummemasti
mutta he eivät ole valmiita kohtaamaaan omia argumenttejaan
siksi he ovat nimimerkkikirjoittajien tapaisia surkeita pelkureita ja henkisiä mitättömyyksiä
olen paihoillani somerolla mielipiteitteni tykkääjien puolesta
Paikallislehti Somerolehtikin ilmoitti että he kirjoittavat vain paikallisista asioista ja pyysi minua poistamaan osoitteensa postituslistastani - jonka tein - joten ne jotka ovat tulleet sanomaan että olipa hyvä juttu somerolehdessä voivat pahoittaa mielensä kun juttujani ei sinne enää ilmaannu.
veikkaan että' somero-lehteä on painostettu
lopettamaan mielipiteitteni julkaiseminen yleisellä tasolla
kas kun kiitetyt mielipiteeni ovat olleet yleisellä tasolla ja someroa maaseutukaupunkina joko liipaten tai ei
enkä yhtään ihmettelisi vaikka painostajina olisivat olleet oikeinpa poliittiset ja muuten silmäätekevät niin somerolla kuin somerniemelläkin - sekin näkyy tiettyjen ihmisten naamasta jne että asialla on saatettu olla - ihminen paljastaa kultivoituneisuus-vaistoiselle enemmän ei-verbaalisesti kuin tajuaakaan
tämä yksityiskohtiin menevä somero-aspekti
ei tietenkään tänne kuulu muuta kuin periaatetasolla
somerolla on vain se paha juttu mielipiteitteni estäjien kannalta että forssanlehti ilmestyy ja jaetaan myös säännöllisesti välillä ilmaiseksi somerolla - ja forssanlehti julkaisee jatkuvasti mielipiteitäni
veikkaan että forssanlehti haluaa enemmän jalansijaa somerolta - minkä soisikin koska somero-lehti on enemmän sisännpäinlämpiävyyttä ylläpitävä paikallisviihdelehti kuin aikaansa vireästi seuraava ja sitä lukijoilleen välittävä
Oho!
Tuliko itselleen vastaamisen ennätys?
Kirjoitellaan nyt sitten vähän asian vierestä.
"...siksi he ovat nimimerkkikirjoittajien tapaisia surkeita pelkureita ja henkisiä mitättömyyksiä"
Toivon, että et "jussi vaarala" ole ottanut tätä mielipidekirjoittelua liian tosissasi!
Valtaosa meistä nimimerkillä (-kin) kirjoittavista on ihan järjissään ja osaamme perustella mielipiteemme tolkullisen kiitettävästi.
Ei meitä nimimerkkimörköjä nyt ihan joka oksalla istu ja lienee yks-hailea yleisen mielipideinfon kannalta kirjoittaako nimellä tai ilman jos kyhäelmä on asiasisältöinen ja kaiken lisäksi luettava.
En ole yksin mielipiteeni kanssa ja perustelut on jo moneen kertaan eri tahoilla vatkattu, kun sanon: Ei tule kuuloonkaan, että kirjoittaisin tänne nimelläni! Ja piste!
Samat sanat
nimimerkillä kirjoittamisesta.
Oikeassa olet
Mutta en ole kovin poliittinen henkilö. Pidän poliittista sitoutumista jonkinlaisena heikkoutena - suljetaan silmät vaihtoehdoilta. Täydellisessä demokratiassa ketään ei leimata mielipiteidensä vuoksi. Nyt emme elä missään demokratiassa vaan puolueiden ja puoluejohtajien ohjaamassa "oikeaoppisuuden" mielipideilmastossa.
oikeaoppisuus pitääkin murtaa
ja sen tekevät rohkeat omia mielipiteitä omaavat miehet ja naiset
"Pidän poliittista
"Pidän poliittista sitoutumista jonkinlaisena heikkoutena - suljetaan silmät vaihtoehdoilta."
Osittain totta. Toisaalta ihmiset ilman suurempaa aatteellista taustaa ovat arvaamattomia. He ovat valmiita olemaan samaa mieltä kenen tahansa kanssa joka osaa perustella asiansa vakuuttavan kuuloisesti.
En nuorena ymmärtänyt mitä sanonta "A person who stands for nothing will fall for anything" tarkoitti. Peruskyynisenä kuvittelin totuuden löytyvän poliittisesta sitoutumattomuudesta. Asiat asioina, yksi kerrallaan.
Sitten tutustuin herran nimeltä Ron Paul tekosiin. Hän on amerikkalainen äärimmäisen periaatteellinen oikeistolainen konservatiivilibertaari. Hän on yksi aikamme selkärankaisimmista, aidoimmista ja rohkeimmista poliitikoista. Oli asia mikä tahansa, tietää aina mitä mieltä hän tulee siitä olemaan. Eikä hän petä. Hänen kanssaan voi olla myös eri mieltä, mutta silti voi kunnioittaa hänen mielipidettään, sillä tietää mistä se tulee.
http://www.reuters.com/article/2011/06/18/us-usa-campaign-poll-idUSTRE75...
Sitten ymmärsin. Esimerkiksi ihmiselle, jolle sananvapaus ei ole erityisen tärkeä, jokainen tekosyy rajoittaa sitä on perusteltu. Ihminen, jolle sananvapaus on pyhä, ymmärtää sen suojelemisen tärkeyden vaikka rajoittamisen tekosyynä käytetään kaikkein heikoimpien ja viattomimpien suojelemista.
"Mitään todellisia vakuuksia ei tulla edes vaatimaan,..."
Samaa mieltä kanssasi "Brutus"!
Oikeustajuani kiusaa kansan tahdon aliarvioiminen.
Nykyinen poliittinen aatteellisuus ei kynnä viimevuosisadan paatoksellista solisaliratti-lahtari-linjaa, mutta ei tilalle ole kehittynyt uutta selkeätä korvaavaa (uskottavaa)kuin Soini Persuineen. Vaikka senkin juuret ovat jossain Vennamon Veikon kekkoskaunaisuudessa.
Tätä uusliberaalista poliittista liikehdintää ei voi syleillä kuoliaaksi noin vain yrittämällä eristää puolue poliittisesti. Kansan syvissä vesissä on alkanut poliittisen muutoksen kutina ja joka tulisi ottaa vakavasti juuri positiivisessa mielessä.
Internetin nykytotuus
Mitä auttaa valittaa persujen tai kenenkään muunkaan jos ei esitä vaihtoehtoja - ja niiden avulla pakota vallassaolevia tekemään valintoja.
Jos ei esitä vaihtoehtoja niin takaa vallassaolijan linjan - vallassaolijathan siinä tapauksessa ottavat päätösten vaihtoehdot omista intresseistään lainkaan kuulematta vaihtoehtoja.
Kun vaihtoehtoja ei ole edes esitetty.
Ei narina ole vaihtoehto - se on oman vaihtoehdottomuutensa julkihuutamista.
On valittamisesta ilman vaihtoehtojen esittämisestä se etu ettei tartte ajatella - kysymys kuuluu - osaavatko he edes ajatella - sitäkö nämä narisijat peittää isoäänisellä julkisuudellaan tietenkin nimimerkin takana etteivät edes osaa ajatella. Huutavat vaan kurkku suorana.
Niinpä internetistä on tullut aivan liian paljon nimimerkin takana piilottelevien paskanjauhajien paratiisi.
Jussi Vaarala
eettis-realistisen aatteen kehittäjä
Somerniemi
Laiva uppoaa
Suomella ei ollut varaa lahjoittaa taas 2 mrd paikkaan, josta asiantuntijoiden mukaan niitä ei ole pienintä mahdollisuutta saada takaisin.
Vakuuksitta lahjoittaminen on törkeä vaalipetos ja paha petos kansaa vastaan jo sinällään.
Uudet vaalit heti!