Faktakulma
Pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) hallitus kokoontuu tänään ensimmäiseen niin sanottuun strategiaistuntoonsa. Lue lisää aiheesta tästä.
Valtiovarainministeriön valtiosihteeri Raimo Sailas löi tylyt säästötarveluvut pöytään eilen A-studion haastattelussa. Tänään hallituksen on tarkoitus hakea strategiariihessä yksimielisyyttä siitä, miten valtiontaloutta sopeutetaan.
Hallitusohjelmaa sorvattaessa sovittiin 2,5 miljardin euron toimista, jotka ovat suurelta osin jo toteutumassa. Sailas sanoi, että jo tuolloin oli tiedossa, ettei 2,5 miljardia euroa riitä.
- Hieman tylysti voisi nyt sanoa, että sen, minkä taakseen jätti, sen nyt edestään löytää, Sailas sanoi.
Sailaksen mukaan nyt tarvitaan kahdelle seuraavalle vuodelle viiden milljardin euron sopeuttamistoimet. Tämä on Sailaksen mukaan ”puhdasta matematiikkaa”, joka pohjautuu hallitusohjelman tavoitteisiin valtionvelan suhteesta kokonaistuotantoon ja alijäämästä.
Juuri viiden miljardin euron luku on viime päivinä hiertänyt päähallituspuolueiden kokoomuksen ja SDP:n välejä. SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen ilmaisi viikonloppuna huolensa kokoomuksen ”leikkausinnostuksesta”. Kokoomuksen Kimmo Sasi on väläytellyt samaa viiden miljardin lukua kuin Sailaskin.
- On selvää, että valtion talouteen tulee hakea tasapainoa sopeutustoimilla, mutta näin mittavat toimet vaarantaisivat kasvun edellytykset ja heikentäisivät työllisyyttä, Viitanen kirjoitti viikonloppuna. Hänen mielestään kyseessä on "hullu yhtälö".
- Tämä viisi miljardia ei ole mikään uutinen. Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen kertoi sen julkisuuteen jo joulukuussa. Eikä se voi olla mikään riidan aihe, koska se on laskutoimituksen tulos, Sailas sanoi.
Sailaksen mukaan hallitus ei noudata omaa ohjelmaansa, jos viiden miljardin leikkauksia ei tehdä, ja silloin Suomen AAA-luottoluokitus on vaarassa.
- En halua pelotella, vaan kertoa faktat. Se on tehtäväni, Sailas totesi napakasti.
Kokoomuksen ja SDP:n varapuheenjohtajat Sampsa Kataja ja Pia Viitanen ottivat kipakasti tänään yhteen Ylen aamu-tv:ssä viiden miljardin luvusta. Viitanen vaati kokoomusta rehellisesti kertomaan kovien toimien seuraukset. Lue lisää tästä.
A-studio on katsottavissa Yle Areenassa 31 päivän ajan.
Faktakulma
Pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) hallitus kokoontuu tänään ensimmäiseen niin sanottuun strategiaistuntoonsa. Lue lisää aiheesta tästä.

Kommentit
No mutta pakkohan ne leikkaukset on tehdä
Että saadaan Kreikkaan lähetettyä lisää pankkitukea ja panssarivaunurahaa. Muistakaa vastuumme!½!!1
Entäs oma kestävyysvaje
Eikö leikkauksia ja veronkorotuksia tarvita oman kestävyysvajeen takia?
Nato-jäsenyys
Velan oton pysäyttäminen ei taida olla kokoomuksen 5 miljardin säästöjen keräämisen tarkoitus.
Milläs kokoomus nimittäin NAto-jäsenyyteen tarvittavat miljardit keräisi, jos nyt ei kerätä lisää veroja. Eihän lisävelalla Nato-jäsenyyttä läpi saataisi. Nato-tarvetta on jo puolustusvoimien varuskuntien lakkauttamisella pohjustettu ja valtaisa aukko puolustukseen aikaansaatu itärajalle, jotta Naton ilmavoimille saataisiin tarvetta. Eihän itärajalla Suomen maajoukkoja enää haluta kun Nato-ohjusalustat tulevat sinne.
Mitkä ovatkaan Suomen tulevat menot kun ajatellaan että EVM vaatii Suomeltakin lisäpanostuksia, Kreikka-paketteja taitaa tulla lisää ja kokoomuksen Nato-jäsenyys tulee maksamaan miljardeja?
Vastuullisuus näyttää olevan kokoomuksella ja RKP:llä aivan jotakin muuta kuin muilla puolueilla.Kokoomus haluaa kuten kuntauudistuksellaankin vain muuttaa panostuksia priori-teettiensa mukaisiksi.
Nyt todella kannattaa muiden puolueiden olla varuillaan kasinokapitalisti kokoomuksen kanssa.
Sopotusta
Suomen talouden tasapainotus on välttämätön. Kyse ei ole
Natosta, Kreikasta tai muusta. Vain velkaantumisen lopettamisesta 7 mrd/v ja tasapainon löytämisestä.
Muusta on turha sopottaa.
Kiire oli antaa eu velkamaille
Kuinkas nyt suu pannaan?
Ne tukirahat olisivat olleet tuiki tarpeen kotimaan asioiden hoitoon!
Tupla
Poisto.
Muista myös...
...yli miljardi euroa, jotka kaadetaan kehitysmaihin joka vuosi. Kannattaa laskea mukaan myös ns. lähialuetuet (Pietarin jätevedet), jotka nostavat summaa. Samaan aikaan Venäjä panee lähivuosien aikana miljardeja armeijaansa.
Kehitysmaat
Kehitysmaat = pohjaton kaivo myöskin molokin kidaksi mainittu oletettavasti Afrikan maat tarvitsevat jälleen uusia aseita seka "valtiokerma" uudet Mersut.
Jätetään seuraava Kreikka III - tukipaketti väliin...
IMF:n laskelmien mukaan Kreikka voisi lainata jo lähivuosina sijoittajilta lisää...?
Tämä edellyttää IMF:n laskelmien mukaan:
1. Kreikan velkasuhteen olevan alenevalla uralla.
2. Valtiontalouden perusyliiäämää on kääntynyt positiiviseksi.
Talouselämä 7/2012:
Nordean pääekonomisti Roger Wesman toteaa uudessa Talouselämä-lehdessä kysymykseen voiko Kreikka palata markkinoille?
" Ei , ei missään nimessä, IMF:n laskelmien heikoin kohta juuri tässä. Pidän niitä näiltä osin lähinnä viihteellisinä. "
Vaihtoehdot ovat piuhojen irrottaminen tai tuen jatkaminen. Jos tukea jatketaan rahoitustakin pitää jatkaa vähintään vuosikymmenen".
Lainaus Hanna Säntti, Talouselämä 7/2012 sivu 11.
Hallitus haluaa kurittaa omiaan
...jotta miljardeja riittää maksettavaksi jatkossakin saksalaisille, ranskalaisille jne. pankeille "Kreikan auttamisen" nimissä
Mitä sitten halutaankin ymmärtää
kommenttisi sanalla omiaan, niin kokoomus ei ainakaan halua nimenomaan "rangaista" suuria palkkatuloja nostavien verotusta. Miten voidaan kuvitella että edellisen hallituksen toimin juuri noiden suurituloisten tuloveroja alennettiin, joka sekin omalta osaltaan johti lisä velkaantumiseen.
Kokoomus suoltaa jatkuvasti tuloveron korotuksen suurituloisille johtavan jopa työttömyyteen. Näinköhän on? Lähtisivätkö nuo suurituloiset pois työmarkkinoilta? Tuskinpa ja joss lähtevät, niin tilalle on varmasti tulossa nuoria koulutettuja. Väitänpä niiden tulevan jopa pienemmällä palkalla.
Leikkauksien kohdalla on keskityttävä budjetin niihin menoihin joilla ei ole suoranaista vaikutusta kotimaassa, esim. lähialuetuet ja kehitysavut. Sen jälkeen sitten keskityttäisiin muiden menojen leikkauksiin ja verojen korotuksiin.
Sailas löi luvut pöytään. omat koirat purevat
Valitettavasti taitaa käydä niin, ettei Sailaksen (SDP) neuvoja tule noudattamaan oma puolue, SDP.
Gallup-alamäen paniikissa ja kunnallisvaalien lähestyessä Urpilainen tullee tekemään maalle suurta vahinkoa estämällä tarvittavat leikkaukset ja veronkorotukset. Esittää säälittävää kateellisuusveroa, jonka tuotto saattaa jopa lähennellä nollaa. Urpilaisen keino tilaneessa on lisätä suunnattomasti velkaa, ja korot päälle. Vastuutonta. Jos vielä Alv:n korotus estetään, mitä en usko, niin onpa valtion varat hyvässä 'hoidossa'. Alv:n korotuksen kun maksaisivat keskituloiset ja rikkaat, köyhimmät vähemmän.
Muut hallituspuolueet kokoomuksen johdolla, jopa vasemmistoliitto, ovat vastuuntuntoisempia.
Eripuraa on havaittavissa
kokoomuksen ja sdp:n kesken siitä miten budjettia tasapainotetaan tuleville vuosille siten että velan lisätarve poistetaan jatkossa. Jos tuohon pyritään, niin ei siihen kyllä riitä edes Sailaksen kertoma 5 mrd. On otettava huomioon EU:n rahoitusvälineisiin (ERVV ja EVM) "tuhlattavat" lisäsijoitukset, sillä ei voida olla varmoja etteikö niistä synny menetyksiä.
Kreikka vakuussopimus johtaa hyvin suurella todennäköisyydellä jo muutaman mrd:n aukon. Jokaisen äänestäjän on syytä perehtyä salattun vakuussopimuksen perusteisiin eli millä periaatteella sopimus on Jutan toimesta jo allekirjoitettu. Tuosta tarkemmin kaavioin esitettynä Soinin IL:n blogissa.
http://blogit.iltalehti.fi/timo-soini/2012/02/27/kova-totuus-suomen-krei...
Eripuraa on selvästi myös
Eripuraa on selvästi myös SDP:n sisällä. Esim. demarit Raimo Sailas ja Juhana Vartiainen tuntuvat olevan kovasti eri mieltä Jutan kanssa...
Lopputaisto
Urpilainen ja muu demarien naisenergia käy viimeiseen taistoon. Kansa tietää, että nyt korjausliike on tehtävä. Se voidaan tehdä vaarantamatta vähäosaisten elintasoa. Budjettikirja on täynnä eliitin viihdyttämiseksi tehtyjä kustannuspaiseita. Tarvitseeko meidän joka vuosi lähettää rahaa afrikkalaisten keisareiden palatsien laajentamiseen ja aseostoihin. Venäjälle, maailman luonnonvaroiltaan rikkaimpaan maahan en antaisi senttiäkää. Nehän odottaa siellä, että paljon mä nyt saan omalle tilille.
Demareiden kannatus on nyt tästä kiinni, jos demarit eivät hyväksy leikkauksia ja veronkorotuksia kannatus putoaa alle 12 %. Urpilaisen uskottavuus on näissä salatuissa takkuutuksissa ja niiden realismissa kyllä aika heikkoa. Hän ei tarvitse paljoakaan lisää "populistin teeskenneltyä tomeruutta" niin lähtö tuli.
Vaalivalehtelijat vauhdissa: NYT muodissa salailu
SDP:n valheiden päälle rakentama hallitusohjelma on siis Sailaksenkin sanomana tiedetty jo alusta pitäen.
Jutan taktiikka on ollut, että
a) Audi-kyydit tekee hyvää selälle
b)talousennusteet valehdellaan reilusti
c) vakuusasiat valehdellaan reilusti
d) vakuusasia haudataan sukupolven päähän --> eläkepäivät koittavat huijariministereille sitä ennen
e) leikkauslistat, joita vastaan huudeltiin vaaleissa, salataan kunnallisvaaleihin saakka. <<< Tämä vain ei ole vielä toteutunut.
Urpilainen on muiden demarijohtajien kanssa luonut suuren valehtelumyllyn, jolla Audi-kyydit koetetaan pelastaa.
SDP - Suomen valehtelevin puolue 2012. Jutta sen valehtelijoiden ja salaajien kuningatar.
Kokoomus sentään esittää kovat korttinsa avoimesti, siitä jopa propsit Jykälle :D
Suomi elää velaksi
Näin käy kun elää velaksi. Kun tekee aparaatista niin jäykän, että se ei taivu. Kun verottaa kaiken ja kaikkea. Kun ottaa lisää lainaa ja vippailee sitä sinne tänne ja vielä huonoilla sopimuksilla.
Kun poliitikot eivät osaa oikeastaan mitään, niin jälki on sitten tässä. Demareiden unelmahöttö kostantuu juuri näin. Ja Kokkareiden EUn persnuolenta kanssa. vihreät rämpivät keskuspuistossa ja löytävät sieltä vain lipittämään punaviiniä Vanhalle. KDn ainoa agenda on homovastaisuus ja Ruottalaiset ajaa vain omia etujaan. Vasemmistoliitto sitten huutelee typeriä ulostuloja jostain kumpujenyöstä.
Oikeastaan mitään rakenteellisia uudistuksia ei ole tehty. Ratkaisu tuntuu vain olevan verotuksen kiristäminen ja halpojen äänien kalastelu. Luokkaa Urpilaisen typerä ulostulo solidaarisusverosta.
Nyt tosiankin maksetaan velkaa.
Mikä/moniko maa ei elä velaksi tällä hetkellä?
Taitaa olla vaikea löytää, ollaan kuin velkakaruselli!
"Kauppiaan" murhe kai pitäisi lähinnä olla sisämarkkinat = että ostovoimaa kansalla (vaikka vähän velaksikin) jotta raha kiertää, työllistää ja pitää sisämarkkinat moninaisine vaikutteineen vireänä, right?
Tuota ei voi paremmin sanoa.
Tuota ei voi paremmin sanoa. Lisään että jos ei nyt tehdä kaikkia tarpeellisia leikkauksia ja lykätään vastuun pelossa jätämme tuleville polville velkapommin. Päättäjät leikkivät "suurta vastuuta" aina kun puhutaan mm. heidän suurten tulojensa perusteluista. Mutta kun sitten pitäisi tehdä päätöksiä niin...
Raimo Sailas kertoi sen vanhan viisauden,
että minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.
Demarit ja Jutta Urpilainen eivät voi lymyillä torkkupeittojen alla loputtomiin vaan töihin on alettava, vaikka se ei entisiä AY-pomoja huvittaisikaan. Demariministerit tekivät suuren virheen kun ottivat neuvonantajansa AY-porukasta, joka on tottunut teettämään työnsä muilla ja itse nauttineet vain suurta palkkaa. Osaamattomuutta. Kun vertaa heitä esimerkiksi tulevan presidentin Sauli Niinistön kokoamaan kabinettin. Alansa asiantuntijoita kabinettilaiset kaikki.
Demarien on turhaa siirrellä päätöksiä ja summien julkituontia VVM:n julkaiseman tietoiskun jälkeiseen aikaan maaliskuulle. Ei ne tiedot tästä päivästä mihinkään muutu. Laiskottelua se vaan on. Ja vastuun pakoilua.
Pahoinvoinnin tie
Jo Kreikan esimerkki on osoittanut, mikä on seurauksena, kun
kokoomuksen toitottamaa hyvinvointivaltiota pyritään ylläpitämään laivavaroin, suurituloisia suosimalla ja älyttömällä yksityistämisellä.
Ns. hyvinvointi on varsin nopeasti yhä suuremmalle osalle pahoinvointia.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/nain-koyhien-ja-rikkaiden-valinen-kuil...
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2012/02/28/sp-laski-kreikan-luo...
Audit pois ja halvempaa tilalle
viisi miljardia on vain osa Suomen vajeesta.Hyväosaistenvaltio on purettava ja säilytettävä,hyvinvointivaltio.On parempi leikata julkishallinnon palkkoja 5 %,kuin jaella pienipalkkaisille lopputilejä.Säästökohteita valtiolla riittää,edustustot,asiantuntiat,komiteat jne...
Urpilainen ei joko usko omaa
Urpilainen ei joko usko omaa ministeriötään ja siellä Sailasta (sd), Suomen Pankkia ja Liikasta (sd), tai sitten vain viisveisaa hallitusohjelmasta.
Taustatukeakin tuli jo: SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanenkin totesi (kun Sasi puhui 5 mrd:stä), että "Nämä ideologisin perustein ylimitoitetut 5 miljardin sopeuttamistoimet olisivat paitsi inhimillisesti epäreiluja myös talouspoliittisesti epäviisaita."
Ilmeisesti Liikanen ja Sailas ovat talouspoliittisesti epäviisaita ja ideologisia toimissaan, kuten heille laskelmat tuottaneet asiantuntijatkin.
Huomiona vielä: 5 mrd sopeutus ei katkaise valtion velkaantumista. Sen katkaisemiseen asti ei edes hallitusohjelmassa päästy.
Toivottavasti muilta löytyy tiukkuutta. Ei noita velkoja tulevaisuussa sen helpommin pystytä maksamaan ikärakenteesta johtuen. Ja ei tuo maailmantalouskaan liiallisen vakaalta näytä.
Kokoomus käy köyhän kukkarolle
Helpointa olisi perua edellisten hallitusten rikkaille suunnatut veronalennukset, mutta se ei käy zyzkovitseille. Samoin ylisuuret eläkkeet olisi laitettava huilaamaan, jos verovelvollinen on samaan aikaan töissä. Joku eläkeläinen ryhtyi just Venäjän atomiyhtiön konsultiksi ja nostaa eläkettä hulppeasti samaan aikaan.
Eläke
Eläkettä ei makseta valtion budjetista. Eläkkeellä oleva maksaa elääkkeestä veroa ja jos on vielä ansiotuloa sen lisäksi, siitäkin maksetaan veroa. Tämä mainitsemasi konsultti maksaa veroa eläkkeestä ja ansiotulosta vähintään 50 %. Hyvä, että pitää yllä meidän hyvinvointia.
Kuulut siihen porukkaan joka ei vieläkään tajua, että yhä useamman ja useamman hyvinvointi on keski- ja hyvätuloisten varassa ja budjetin leikkaaminen ei tarkoita sitä, että vähäosaisilta mitään vietäisiin joka heille kuuluu.
Mitkä ihmeen "rikkaille
Mitkä ihmeen "rikkaille suunnatut veronalennukset"? Tuloveroa on kevennetty kaikissa tuloluokissa.
Tuo Urpilaisen aiemmin mainitsema 100 000€/vuosi tai enemmän -porukka on noin 50 000 henkilöä. He kaikki lienevät näitä "rikkaita" sitten? Jos heistä jokainen maksaa 100 000€ enemmän tuloveroja vuodessa kuin nyt, niin tosiaan 5 miljardiahan on helposti kasassa ;)
Ehdotan Ojalan laskuopin lyhyen kurssin suorittamista
100.000 ansaitseva jo nyt maksaa puolet tuloistaan veroa. Mitenkähän he vielä maksaisivat 100.000 lisää, kun käteen jäi vain surkeat 50.000.
Tuloveroa on kevennetty, mutta verotaakka noussut yli 80%:ttiin
Oma taviksen veroprosenttini on yli 80%:ia:
Aloitetaan palkanmaksua edeltävistä veroista. On erilaisia kassa- , eläke- yms. maksuja, joista en itse tule saamaan etuisuuksina kuin parhaassa tapauksessa pienen murto-osan.
Tämän jälkeen otetaan ansioista marginaalivero.
Ja sitten siirrytään vasta veronmaksuun: Esimerkiksi tupakan, polttoaineen ja alkoholin hinta on lähes pelkästään veroa. Arvonlisäverot 23%:ia, kiinteistö-, vakuutus-, energia-, auto-, käyttövoima-, makeis-, jäte-, vakuutus-, peli-, kirkollis-, varainsiirto-, pääoma- ym. verot. (Listasta saisi lähes loputtoman).
Karkea loppuarvio: Palkasta ennen-, ja sen maksun yhteydessä veroa yli 50%:ia. Sitten 23%:ia alvia, ja jäljellä jäävästä reilusta neljänneksestä yli puolet valmisteveroihin.
Jäljelle jäävä osa on niin mitätön, että vaikka veroja nostettaisiin miten tahansa päin, siinä päädyttäisiin nollasummapelin kautta kurjistumiseen.
Asumisen tuet ja subjektiivinen päivähoito-oikeus
Työllisyyttä vahingoittamatta voidaan heti poistaa
1) asuntolainojen korkovähennykset
2) oman asunnon myyntivoiton verottomuus
3) asuntosijoittajien tuet
Rahaa saa ilman omaa säästö-osuutta, korot ovat todella alhaalla ja perinnöt alkavat kasaantua. Verotukea ei enää tarvita. Tervehdyttäisi myös asuntomarkkinoita.
Pienituloisten asumistuki tulisi säilyttää, mutta vuokrien kohtuullistumisen jälkeen niitä tarvittaisiin vähemmän. Eikä jokaisen 16-vuotiaan yksinasumista tulisi tukea.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois ja tilalle työperusteinen oikeus päivähoitoon.
Mutta eipä taida löytyä rohkeutta ... niin moni peluri on mukana kuviossa.
Juuri
Asuntolainojen korkovähennystä leikataan jo asteittain. Vastavuoroisesti asumistuet pois.
AY-jäsenmaksujen verovähennysoikeus
tulee minun leikkauslistalla selkeästi ensimmäisenä.
Tämä leikkaus ei koske köyhiä eikä rikkaita ja on siten vasemmiston vaatiman solidaarisuusvaateen mukainen.
Kannatetaan, 200 miljoonaa tulee
Siitä kertyy 200 miljoonaa, eikä se kirpaise muita kuin upporikkaita ay-järjestöjä.
Neljäntenä kohtana voisi
Neljäntenä kohtana voisi mainita: Ns. luontaisedut tulisi verottaa niiden todellisen arvon mukaan (tämänkin kohdan toteuttaminen on utopiaa, koska luontaisetuja nauttivat lähinnä hyvätuloiset).
Hyvä ehdotus
Luontaisetujen verotusarvot voisi nostaa ajantasalle. Kuten viime aikoina olemme huomanneet, suurten luksusasuntojen verotusarvot ovat Hesan yksiöiden vuokrien tasolla! (Ilmarinen, Finnair).
Soldaarisuutta olisi sekin, vaikkei suuren suuria summia kertyisikään.
Omistusasuntojen veroedut herättävät aina intohimoja, mutta eikö olisi järkevää, että jos ei pysty ostamaan omaa asuntoa (on myös sijoitus pitkällä tähtäimellä) ilman muutaman sadan euron verotukea, niin ehkä kannattaisi jättää se asunto ostamatta.
Uskon, ettei vaikuttaisi monenkaan ostopäätökseen, narina on periaatteellista.
Aivan, tällaisten luontoisetujen
verotusarvot pitää olla käyvät arvot. Tässä mainitsemassasi tapauksessa vakituisen asunnon luontoisetuarvona tulee olla se määrä jonka Finnair maksaa vuokraa kuukaudessa. Eikös se ollut luokkaa 6000 e?
Tuon käyvän vuokran määrähän on se etuus jonka Vehviläinen tavallaan hyötyy kun ei itse maksa vuokraa Ilmariselle. Eiköhän voitaisi soveltaa ns. veronkiertopykälää kyseisessä omaisuusjärjestelyssä?
Hyvä ehdotus
Luontaisetujen verotusarvot voisi nostaa ajantasalle. Kuten viime aikoina olemme huomanneet, suurten luksusasuntojen verotusarvot ovat Hesan yksiöiden vuokrien tasolla! (Ilmarinen, Finnair).
Soldaarisuutta olisi sekin, vaikkei suuren suuria summia kertyisikään.
Omistusasuntojen veroedut herättävät aina intohimoja, mutta eikö olisi järkevää, että jos ei pysty ostamaan omaa asuntoa (on myös sijoitus pitkällä tähtäimellä) ilman muutaman sadan euron verotukea, niin ehkä kannattaisi jättää se asunto ostamatta.
Uskon, ettei vaikuttaisi monenkaan ostopäätökseen, narina on periaatteellista.
Jos ei suuria summia kerry
niin oikeanmukaisuutta ainakin toteutettaisiin ja tasattaisiin....viittaan esim uuteen kansainväliseen tutkimukseen jossa Suomi kuuluu korkeiden/kohonneiden tuloerojen maihin. Tämä kehitys on huono ja johtaa lähes aina ongelmiin pitkällä kestolla.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/nain-koyhien-ja-rikkaiden-valinen-kuil...
Ja asuntojen lisäksi
voisi panna autoedun oikeaan verotusarvoon - saataisiin möhkömaasturit ja luxus-Lexukset,Bemarit ja Audit pienemmiksi. Säästyisi polttoainetta ja hiilijalanjälkikin pienenisi.
Suurituloisten ja pääomatulojen verotusta kiristettävä
Eiköhän tuo raha löydy kun otetaan sieltä kenellä rahaa riittää. Esitän siis ensinnäkin pääomatulon verotuksen muuttamista progressiiviseksi, suunnilleen palkkatuloverotuksen tapaiset tuloluokat voisivat olla hyvä. Sitten tuo Urpilaisen suurituloisten verotus ehdottomasti voimaan. Kukaan ei tarvitse yli 100000€ tuloja, niitä siis todellakin joutaa verottamaan.
Mutta eihän tämä käy, jos pääomatuloja verotettaisi kuten ansiotuloja niin menisi vaikka Nallelta miljoonia. Eihän niin saa käydä. Niin ja, jos suurten palkkatulojen verotusta kiristettäisi niin eihän sitten meidän ylilääkärikään voisi ostaa uutta Mersua kuin ehkä yhden vuodessa.
Jykä ...
... Kreikka haluaa lisää rahaa.
Jonossa ovat Portugali, Irlanti , Espania ja Italia.
Jos lakkauttaisit muutaman varuskunan lisää ja siirryttäisiin yhteen kuntaan jonka kuningas olisi Jykä 1.
Seuraavana vuonna Jykä 1 sulauttaa Suomen ainoan kunnan EU:n ytimeen. Saa "Bobrikovilta" nalle tikkarin missä on isot korvat ja punainen nenä.
Kokooomus otti velkaa 40 miljardia
Ja nyt on kiire leikata. Miksi eivät lähteneet sopeutumistoimiin 2008 ?
SDP tekee nyt sitä, mitä Kokoomus teki edellisessä hallituksessa.
Kun kapea vientiteollisuutemme ei elpynyt, niin suomalaisten tulee tottua alhaisempaan elintasoon, heikompaan ostovoimaan.
Suomessa ei piikana eletä!
Löysiä puheita
Katainen maksoi ennen lamaa edellisessä hallituksessa 3 miljardia velkoja pois, vaikka SDP vastusti kovasti. Ja taantuman aikaan SDP vaati enemmän velkaelvytystä. Kukahan se on oikea syntipukki velan määrään. Kaikkihan olivat sitä mieltä, että pitää velkaelvyttää.
Populistiset puheet ovat erikseen.
Ensin otetaan 40 miljardia velkaa syömiseen
Ja sitten aletaan säästämään ja leikkaamaan. Kuulostaa kovin vastuulliselta.
Katainen sanoi että ensin velkaelvytetään ja sitten maksetaan velat pois kun talous kasvaa. Oliko se valkoinen valhe vaalivoittoon ?
Nythän Katainen velkaelvyttäisi lisää, mutta rahoittajat ovat ilmoittaneet ettei se enää käy ilman säästöjä. Velkaannu ja menetä itsenäisyys!
Poliitikon puhetta
Oikea muoto olisi ollut: "Tällä hetkellä arvioimme parhaaksi velkaelvyttää. Saattaa olla virhekin. Muutamme aikanaan kurssia, jos se näyttää tarpeelliselta."
Nyt siis kuulemma on kurssinmuutoksen aika.
Sailaksella ei ole yleensä
Sailaksella ei ole yleensä mitään muuta sanottavaa kuin, että niin ja niin monta miljardia on leikattava.
Jos tämä on ainoa sanoma, sen voisi käydä ilmoittamassa joku huomattavasti pienipalkkaisempikin virkamies.
Eläkkeiden maksatus on palkkasumman varassa
Muistakaa tämä eläkeläiset. Sinipuna pitää huolen teistä ;)
Sulle-mulle eväät on taidettu syödä. Jäljelle jäi iso riita.
20 prosenttia
On syytä todeta, että hallituksen suuresti mainostamat Kreikan lainojen vakuudet parhaimmassakin tapauksessa kattavat herra Soinin teettämän kansainvälisen arvion mukaan 20 prosenttia
koko lainatakaussummasta.
Siis on todettavissa, että mahdollisen konkurssin seuraukset tulevat välillisesti olemaan Suomelle todella vakavat ottaen huomioon takauksien kokonaissumma: n.27 mrd euroa.
Suomi vai Kreikka
Nyt alkaa eduskunnan vastuu olla kyseessä.
Onko Suomella todella varaa auttaa Kreikka ja muita maita ?
Nyt pitää hoitaa suomalaisten asuminen ja eläminen sekä eläkeläisten ja lasten tulevaisuus kuntoon.
Ruotsista pitää ottaa mallia, ettei taas pidä lähteä sinne pula-aikaa pakoon.
Jos Kreikka ei lähde eurosta niin Suomen pitää lähteä, jos euro on ylivoimaisen kallis Suomelle. Suomen ei pidä mennä konkussiin euron vuoksi. Se ei ole mikään pyhä lehmä ja itseisarvo, johon ollaan valmiit uhraamaan kaikki.
Jos EU ei noudata omia sääntöjään niin se on rikollinen järjestö ja se pitää rehellisesti todeta. EU:sta pitää irrota tai perustaa uusi, joka pitää sopimuksistaan kiinni.
Euro on heikentynyt 25% Kruunuun nähden
Silti ruotsalainen maito on s-marketissa halvempaa
Eihän se rahan vika voi olla, jos Suomi ei pärjää yhteisvaluutassa.
-holtiton etujen jako
-vastuuton politiikka
-ei pidetty huolta perusteollisuudeden toimintaedellytyksistä
-kustannukset nousseet kannattauutta nopeammin
-julkistalous paisunut
-oma etu mennyt ohi yleisen edun
Saksa ja Ruotsi ovat hankkineet siirtotyöläisarmeijan. Työn yksikköhintaa on leikattu. Suomessa asiat on tehty toisin.
Ihan järkeviä puhuu luuserius, mutta....
-ei "perusteollisuuskaan" ole mikään vakio, siis se mitä se käsittää, ajat muuttuvat ja pitää osata vastaamaan muuttuviin tarpeisiin = on tarkasteltava että onko ehkä "jämähdetty tilannesokeaksi"
-"kustannukset nousseet"...myös tarkasteluun että mikä osio kustannuksia nostanut ja mikä eri kustannekokooma on muuttunut niin että kannattavuus heikentynyt
-"julkistalous paisunut", mm kuntasektorilla ollut pitkään...ja on edelleen käsittämättömiä käytäntöjä joiden vuoksi mm hankinnoissa tuhlataan ylihintaa (tähän ei kilpailutuskaan auta usein)
-"oma etu"...(kukapa minunkaan...tai sinun edusta välittäisi jollei itse :D), no mutta se on laajakantoisen ymmärryksen kyvyn tulos ymmärtää että yleinenkin etu voi olla "oma etu"...ja usein järkiajatuksena onkin.
Ehkä luuserius tässä osiossa tarkoitti enemmin "ahneusluontoista omaa etua", jolloin osutaankin sitten laajaasti vallalla olevaan persoonavinoumaan.
-"siirtotyöläisarmeija" = halpa työn yksikköhinta...hmm..tässä nyt sitten taitaa siellä "yläportaassa" paistaa se "oma etu" ohi yleisen = eli varmasti siellä työn alisuorituksessa leikattu hintaa...ei johtotasolla...ja "ahneus" merkistökin täyttyi!
Näin vaikeaa se on luuserius!
Jutta ja Jyrki pelaavat pokeria?
Takapiruna molemmilla on Sailas. Se ei ole reilua peliä. Takapirusta huolimatta se voittaa, jolla on pienempi? kansan tuki. Toivotan molemmille pelureille onnea! Tässä pelissä ratkaistaan kumpi on hallituksen "kunkku". Veikkaan Juttaa?
Mistä valtiolle tuloja?
SDP:n vastaus siihen mistä lisää tuloja
1.Yli 100 000 vuodessa tienaaville lisää veroja
Montako tällaista henkilöä suomeen verot maksaa? Entä montako näitä henkilöä sen jälkeen kun veroja on korotettu ja verosuunnittelu on päässyt vauhtiin? Ymmärrän kyllä, oikeudenmukaisuus vaikka se olisikin kansantaloudelle tappiollista.
2.Kelakorvauksen poistaminen yksityisistä lääkäripalveluista
Leikkaus maksaa yksityisellä 1500€ ja potilas saa 100€ takaisin KELA-korvauksen muodossa(valtio menettää 100€). Julkisella puolella leikkauksen teettäminen maksaa 2500€, josta potilas maksaa 35€ klinikkamaksua.. Mutta ymmärrän, globaalissa maailmassa verosuunnittelulla voittonsa muualla kotiuttavat yritykset on saatava kuriin vaikka kansantalous kokisi siitä tappiota.
3.Dieselveron suuri korotus. Tämä on epäsuora tasavero ja tämän kanssa voi elää vaalikentillä. Alvihan oli sitä kuuluisaa tasaveroa jota ei voida korottaa.
Lähteekö EU
Tukemaan Suomea, kun meidän talous hyytyy lopullisesti?
Luulen että ainakin kreikkalaisilla on pirullinen mieliala, kuin myös Brysselin virkamiehillä, jotka ovat saaneet sos.demistä tarpeekseen :)
Kataisen velkaelvytys on valunut kotimaisiin suihin. Sillä on pidetty yllä keinotekoisesti politilasta.
Sailas sen meille kertoi, Suomen luottoluokituksen lasku on enää ajan kysymys. Sen jälkeen korkomenot kasvavat nopeasti ja lopulta emme saa enää rahaa vapailta markkinoilta. Vaihtotase on pahasti miinuksella.
Suurituloisten verottaminen
Jos suomessa on 35000 yli 100000 euroa hankkivia ja jotka
maksavat 55% veroa niin ei näiden kiristämisellä ole kansan-
talouteen muuta kuin symbolinen ja solidaarinen merkitys.
Maksoin itse työnteosta -70 luvun ruotsissa 92% veroa,tuntui
hirveältä. Norjassa aikaisempina vuosina maksoin noin 60000
euron tuloista 65%. Tänään norjassa samoista tuloista noin
30%. Skottlannissa 24% tuloista riippumatta ja ilmainen
sairaanhoito. Jos pienipalkkaisten tuloja nostetaan muutama
100 euroa, se vaikuttaa kansantalouteen huomattavasti
enemmän, koska se raha menee suoraan kulutukseen, mikä
hyödyntää suomalaisia yrittäjiä. Pimeistä töistä on lässytetty vuositolkulla. Tehkää kuin norjassa, päätilaaja
vastaa aina kaikesta verosta, pimeät hommat loppu siihen.
50000 euroa ansaitseville lisäveroa!
Se tekee jo tehtävänsä valtion kassaan. Ja on kuitenkin sekin OIKEUDENMUKAISEMPI kuin tolkuton ALV korotus. Samoin polttoaineverojen korottaminen on häpeäksi hallitukselle.
Ylintä ja keskitason hallintoa on myös voimakkaasti vähennettävä.
Ylintä ja keskitason hallinto
Olen kanssasi samaa mieltä koskien ylintä ja keskitason hallintoa. Suomihan johdetaan toistaiseksi EU:sta, joten
voimme karsia huomattavasti kansanedustajia ja kaikenmaailman tyhjänpäiväisiä niinkutsuttuja toimihenkilöitä. Ainahan lässyttävät kansalle
että menkää töihin. Sittenpähän näkisivät, mihin
mennään kun ei ole töitä.
SIMO PERTTULA puhuu asiaa
ei näitä "paikkoja" (keila-terminä) tehdä rokottamalla aivan vähäväkisimpiäkään, sillä vain surkastutetaan sisämarkkinoita. Hallinnon järkeistämisen ohella myös hallinnon asenne ja käytännön tavat tarkkailuun varsinkin julkis/kunta sektoreilla....siellä tuhlataan ääliö-metodeilla isoa rahaa! (hankintatavat yms).
Polttoainevero ja ALV iskee juuri kaikkeen ja kovimmin alempaan sosiaaliluokkaan, tavarain kuljetusmaksut siirtyy tuotteisiin...linja-autollakaan ei köyhä kohta kulje ja paremminvoivaakaan ei julkiskyytitaksoilla kiinnosta...
Suomen ongelma
Suomen ongelma on kilpailukyvyn menettäminen. Inflaatio ei yllättäin johdu Suomessa aidosta talouskasvusta, vaan veronkorotuksista, eli valtion kulutuksen kasvamisesta suhteessa tuotantoon. Tämä yhdistettynä siihen, että euro on Suomen talouden kantokyvylle noin 40%:ia liian kallis valuutta, on ajanut maan ahdinkoon. Jopa perusteollisuus viedään koneineen ulos maasta.
Veronkorotukset eivät ole ratkaisu. Ne syventävät ongelmaa, ja heikentävät kilpailukykyä. Sisäinen devalvaatio on ratkaisu, mutta se ei voi lähteä palkkojen leikkaamisesta, sillä suomalaisten ostovoima on jo valmiiksi euroopan heikoimpia. Jos sitä heikennetään lisää, osaajat lähtevät.
Jäljelle jää yksi vaihtoehto: Valtion kulutuksen leikkaaminen. Ja sitä riitää, vaikka perusturvaan ja peruspalveluihin ei koskettaisi. Ohjearvona voisi käyttää tälläisiä kyseenalaistamisia: Mihin ulkoministeriö tarvitsee reilut kolmetuhatta virkamiestä? Riittäisikö tuhat? Onko Suomi suurvalta, joka tarvitsee kaikki suurvallan tunnusmerkit, vai kansalaistensa kohtelun kehitysmaa? Miksi lainaamme rahaa lahjoittaaksemme sitä vaurastuville kehitysmaille? Ovatko miljardien yritystuet pelkkä Pekkarisen ja Häkämiehen sikolätti, joka vääristää kilpailua? Pitääkö Suomi täyttää huippuosaamiskeskus instituuteilla, jotka ovat täynnä toistensa olohuoneissa väitelleitä kyvyttömiä vätyksiä? Yksinkertaisesti: Poliittinen jälänjälki on liian suuri. Suomi on täynnä verovaroin luotuja hyväksikäyttö suhteita, joista politikot eivät luonnollisesti halua luopua. Suomella on pahempi tauti kuin Kreikalla. Kreikalla on turvonnut poliittinen oligarkia, joka ei kerää tarpeeksi veroja. Suomi kerää niin paljon veroja, että se ei voi enempää kerätä, jonka vuoksi sillä on Kreikkaakin turvonneempi järjestelmä, ja vähemmän vaihtoehtoja.
Tämän sirpaleisen hallituksen olisi pitänyt pystyä osoittamaan kykynsä muuttaa suuntaa, tai antaa muiden sitä yrittää. Nyt se ei tee kumpaakaan, ja siitä seuraan entistäkin suurempi poliittisen muutoksen tarve.
reallitodellisuus?
Säästetään mitä ja mistä? Kyse on yksinomaan pankin bisneksestä, jos rahasta puhutaan. Pankit eivät lainaa mitään, pankit tekevät maksusitoumuksia. Mitä pitäisi säästää ja mistä? Hölynpölyn puheita valtion päämiehiltä ja naisilta.
Ei kotimarkkinat tässä elätä mutta pyörän täytyy pyöriä
Niin, Suomen kotimarkkinat on niin pienet, että massia pitää tulla ulkomaankaupasta.
Verotuksella ohjataan rankasti kotimarkkinoita ja nykyinen politiikka vain lisää hiekkaa rattaisiin. Esim. korkeat ALV-kannat ovat tarpeellisia vain tämän sosiaali-holhousvaltion rakenteiden ylläpitämiseksi. Mutta samalla hidastavat rahan kiertoa taloudessa.
Ongelma on, että perälauta vuotaa liian monesta kohdasta. EU, EU-tukipaketit, VIPPAUKSET, eläkkeet, sosiaalimenot, kehitysapu, maatalous- ja yritystuet jne...
Demarit, kokkareet ja keskusta ovat luoneet 70- luvulta lähtien pahoinvoivaa "hyvinvointi"-/jakoyhteiskuntaa, jolla on kansalaisia passivoiva vaikutus.
Joko olisi aika?
Viimeinkin olisi aika alkaa karsia valtion kuluja.
Jospa nyt lähdettäisiin selvittämään mihin eurot menevät. Tarkasteltaisiin suurella suurennuslasilla kaikki kulukohdat, vaikka se sitten sattuisikin jonkun demarin tai kepulaisen varpaille.
ALVit tölvii ja SOSsit sössii
Paradoksia onkin että korkeat ALV-kannat itseasiassa lisäävät holhoustukitarpeita, vaikka niitä pidetään jotta saadaan "hyvinvointia" kustannettua.
Perälaudan vuodoista: esim sos-menoissa valtava menohuipennus VAIN JÄRKEISTÄMÄLLÄ asioita/toimintoja sillä puolella, ILMAN ETTÄ SOS-ASIAKASKAAN menettää mitään etuutta....vain järkeistämällä, esim:
-sos-asiakas hankkii silmälasit sos-toimen laskuun, hän saisi tarj. etukortilla 2:det lasit alle 100e, mutta sos ei hyväksy kortin käyttöä, ja lasiliike ei anna yhtään alea vaan veloittaa korkeimman mukaan..."kun sos-toimen kanssa sopimus" (ja ainna kalleimmat likkeet!!?!), näin 2:det lasit lähteekin n. 500e hintaan, VAIN YKSI ESIMERKKI! Järkevää????
Viitanen ilmaisi huolensa kokoomuksen ”leikkausinnosta"
Voisin kyllä ilmaista huolestuneisuuteni demarien velanotto- ja yltiöverotusinnosta.
Huolestuttavaa
"Mitään ei tapahdu ennen kuin rahat loppuvat" Haavikkoa lainatakseni. Luottoluokituksen laskeminen on ilmeisesti edessämme poliittisen riitelyn takia ja se tulee olemaan este sille, että voisimme velkaantuakaan loputtomasti.
Eikö päättäjillämme todellakaan ole kykyä tajuta, että velkaantumisemme Kreikan tukipakettien takia johtaa väistämättä samanlaisiin veronkorotuksiin ja leikkauksiin täällä Suomessa kuin mitä tapahtuu Kreikassa?
Kaksi junttia riiteli... totuus jäi rannalle..
Kokoomus astuu miinaan eli liikaa leikkaamalla häviää vaalit ja tuhoaa talouden. Demarit on tuhonneet Suomen talouden koska laskut mitä nyt on tulossa ovat demarit jättäneet huomioimatta historiassa. He ovat ajatelleet, että se on sitten sen ajan murhe.
Me oikealla lama-ajalla kasvaneet tiedämme, kun hommat on persiillään. Silloin jäi kouluhammaslääkärit pois, oppikirjoja piti itse maksaa ja vakituisesti opettajasta ei ollut tietoakaan, puhumattakaan luokkakoista. Silloin oli autoissa tarroja, typeriä veroja riitti...
Kokoomus missaa pointin eli se että velalla ei periaatteessa ole niin suurta merkitystä, jos inflaation ja talouskasvun suhde on liikaa. Demarit ja vasurit taas huutaa elvytystä joka vuosi kun ovat ensin tuhlanneet ylijäämät. Valtionkin on pakko säästää puskurirahoja varsinkin hyvinvointivaltiossa, tai piristettävä talouskasvua, tätä ei täällä osata, luotetaan, että "kyllä se kasvu tulee kun oikein uskotaan".
Lähdetään näistä
1) pääomatuloihin progressio
2) yli 50000/v. tienaavat, jyrkempi progressio
3) 100 kansanedustajaa on riittävä määrä, siinäkin on kyllä jo liikaa
4) kehitysapu nollille
5) varuskunnista jäljelle vain valmiusyhtymät
6) ei senttiäkään Kreikalle enää ----> ero EU:sta
7) ALV:t taivaisiin, varsinkin viinan ja tupakan
8) Sailakset suolle turvetta kuokkimaan
9) Vehviläinen haudankaivajaksi
10) Puppe-Pena Miss Suomeksi
Näillä aloitetaan.
Takaisin miettimään...
"1) pääomatuloihin progressio"
Tämä toimii, mutta vaara että rahat siirtyvät ulos. Yksi ehdotus on että kaikki tulot olisivat tuloja, aidot yrittäjät voisivat sitten vähennellä niistä, mutta muut maksaisivat kokonaistuloistaan veroa.
"2) yli 50000/v. tienaavat, jyrkempi progressio"
Siis palkkatuloa? Jyrkempi progressio? Miten se pääsee enää jyrkemmäksi, luuletko 50k tienaavan olevan jotenkin rikas?
"3) 100 kansanedustajaa on riittävä määrä, siinäkin on kyllä jo liikaa"
Näin on, olisi jopa selkeämpää kun tiedettäisiin kuka tekee ja mitä.
"4) kehitysapu nollille"
En tiedä nollille, mutta se pitää uudelleen tutkia ja lopettaa rahan jakaminen monelle. Ottaa muutama kohde, kohdistaa rahat ja jos ei toimi niin vaihtaa kohdetta.
"5) varuskunnista jäljelle vain valmiusyhtymät"
Sanoisin, että palkka-armeija&vapaaehtoisarmeija ja NATO, sitten pitäisi lopettaa nämä ilmavoimien ja merivoimien typerät hankinnat.
"6) ei senttiäkään Kreikalle enää ----> ero EU:sta"
Kreikalle ei enää rahaa, mutta EUsta eroaminen olisi aika paha juttu, ei pärjää lilliputti yksin, tarvitaan talousalue vaikka EUn politiikka huolestuttaa.
"7) ALV:t taivaisiin, varsinkin viinan ja tupakan"
Nyt tulee se juttu mitä maallikko ei yleensä ymmrrä.. tämä johtaa inflaation räjähtämiseen, pimeään kauppaan ja älyttömään ralliin.
"8) Sailakset suolle turvetta kuokkimaan
9) Vehviläinen haudankaivajaksi
10) Puppe-Pena Miss Suomeksi"
Näissä ei sitten olekaan mitään järkeä, joten jätetään kommentoimatta....
Lisää vaan mamuja, meitä
Lisää vaan mamuja, meitä uhkaa työntekijäpula! Äkkiä lisää rahaa kehitysapuun ja ilmastoa jäähdyttävälle ilmastojumalalle. Äkkiä myymään valtionyritykset, maat ja mannut pilkkahinnalla Kokkareiden ystäville, tuhotkaa Suomi äkkiä Kokoomus, mutta muistakaa oma etu!!
Saksassa ja Ruotsissa
On paljon mamuja. Ja taloudet plussalla. Ei tarvi säästää, kun mamu tekee työt kantaväestöä paremmin ja edullisemmin.