Tiistai 23.9.2014

Hyvästi printti-City, loppu oli karmea

Luotu: 
31.7.2012 16:49
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Ilmoitusmyynti ei ole iltaruskon ala, sanoo mediatalouden tutkija.
|

City-lehden printin lakkauttaminen tapahtui yllättäen ja äkkiä, mutta lehden talousongelmat eivät olleet kenellekään suuri uutinen. Lehden liikevaihto supistui jyrkästi ja tulos kutistui kahdessa vuodessa erittäin kannattavasta tappiolle.

Suoramarkkinointifirma Jantonin omistama Citypress teki viime vuonna 119 000 euroa tappiota. Nopeasta päätöksestä kesken lehtiuudistuksen voi päätellä, että alkanut vuosi ei ollut kääntänyt lehden taloutta kuntoon.

City-lehden printti teki vielä vuonna 2008 huipputuloksen: viiden miljoonan liikevaihdon jälkeen voittoa tuli lähes kaksi miljoonaa euroa. Vuonna 2009 alkoi alamäki ja vuonna 2010 liikevaihto oli kutistunut 3,2 miljoonaan euroon. Viime vuonna liikevaihto oli enää 2,6 miljoonaa euroa.

Tampereen yliopiston mediatalouden tutkija Jyrki Jyrkiäinen ei pidä Citypressin päätöstä lakkauttaa ilmaislehden printti yllättävänä.

- Cityn ongelmat eivät tulleet journalismin sisällöllisestä murroksesta, Jyrkiäinen arvioi Uuden Suomen haastattelussa.

Lehden lakkauttamiseen johtaneiksi ongelmiksi muodostuivat tutkijan mukaan lopulta ilmoituskilpailu, lukijakato ja talouden yleinen tilanne.

- Kaikki selittävät jonkun osan. Lopulta oltiin tilanteessa, että ei ollut montaa muuta johtopäätöstä tehtävissä kuin mitä Citypress teki, Jyrkiäinen sanoo.

Kilpailu ja lukijakato

City kilpaili erityisesti pääkaupunkiseudun nuorten ajasta ja huomiosta. Viime vuosina Sanoman ja Lehtiyhtymän ilmaislehdet onnistuivat vallata ankarasti alaa sekä sisällöllisesti että myynnillisesti.

- Pääkaupunkiseutu on oma ilmiönsä. Muualla Suomessa lehtiketjujen ilmaislehdet porskuttavat. Lehti ei ole mikään iltaruskon tuote, Jyrkiäinen arvioi.

- Ketjut ovat paikanneet emolehtien myynnin laskua monilla paikoilla nimenomaan ilmaislehtien myynnin nousulla.

Helsingin ympäristön suurimmaksi ongelmaksi Citylle koitui nuorison huomion siirtyminen verkkoon. Ilmoittajat seurasivat perässä. Printti-City ei enää käynyt kaupaksi.

- En ole koskaan nähnyt tarkkoja lukuja, kuinka paljon lehtiä jää telineisiin, Jyrkiäinen sanoo.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli: