Maanantai 22.9.2014

Talonrakentaja kyllästyi täysin: ”Mikä ihme näitä moukkayrittäjiä vaivaa?”

Luotu: 
10.8.2012 09:41
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Rakennustelineet seisovat tyhjillään, kun työn "paaluttanut" yrittäjä katoaa tilaajan tavoittamattomiin. Yleistä, kirjoittaa Petri Ollila.
|

Espoolainen rakentaja Petri Ollila tuskailee Uuden Suomen blogissaan rakennusalan pienyrityksiin pesiytynyttä moukkamaisuutta. Ollila kertoo olleensa tekemisissä viimeisen vuoden aikana lukuisten pienyrittäjien kanssa.

- Hämmästys on ollut suuri huomatessa, että normaalit ihmisten väliset käyttäytymissäännöt eivät näytä koskevan valtaosaa sähkö- ja putkimiehistä, maansiirtourakoitsijoista, muurareista jne. Soittopyyntöihin, tekstiviesteihin tai sähköposteihin ei vastata.  Hätävalheet ovat arkipäivää, Ollila kirjoittaa.

- Mikä ihme tätä yrittäjäporukkaa vaivaa? Eivät he varmaan serkkupojan kutsumasta perhevierailustakaan ilmoittamatta pois jää. Mutta asiakkailleen he eivät näköjään ole ilmoitusvelvollisia.

Ollilan havaintojen mukaan rakennusyrittäjien tapana näyttää olevan töiden ”paaluttaminen” itselleen. Tämän jälkeen yrittäjää ei näe, ei kuulu.

- Se, että sovituista asioista pidetään kiinni tai, että muutoksen sattuessa asiasta ilmoitetaan, ei pitäisi olla ylivoimainen vaatimus. Voitaisiinko alalle, vaikkapa alan järjestöjen toimesta, laatia jonkinlainen sopimukseen liitettävä viivästyssakkojärjestelmä? Nykyiselle moukkayrittäjyydelle on pakko tehdä jotakin.

Lue Petri Ollilan kirjoitus Uuden Suomen Puheenvuorosta.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Kaarlo Hedström

Suomessa yrittäjästä on tehty rikollinen. Julkinen sektori ja valtamedia leimaa yrittäjät täysiksi roistoiksi ja harmaan talouden rikollisiksi. Yrittäjällä ei ole minkäänlaista turvaverkkoa konkurssin sattuessa. Ja konkurssi tulee nykyään lähes pääsääntöisesti julkisen viranomaisen rikollisen toiminnan kautta. Yrittäjä ei voi puolustautua julkisen viranomaisen mielivaltaa ja päätöksiä vastaan.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Yritystoiminta, jota nyt jopa haukutaan epäluotettavaksi, loppuu pian koko Suomesta, onneksi. Ryhdytään kaikki virkamiehiksi ja nautitaan säännöllistä verorahoista kustannettua palkkaa ilman huolia ja työpaineita.

Onneksi nykyään kaikki aidosti tuottavat ja toimivat yritykset perustetaan viroon ja muualle pois suomesta. Suomeen perustetaan vain noita puolen vuoden starttirahayritelmiä joiden olemassaolon oikeutus on kyseenalainen ja jotka pääsääntöisesti lopettavat toiminnan heti, kun tuet loppuu.

jouko viitala

Vuosikymmenien kokemuksella tiedän, että suurin osa ainakin perusyrittäjistä on hyvin rehellisiä. Tietenkin joukkoon mahtuu mätiäkin. Puhutaan kumminkin sadoista
tuhansista yrittäjistä ja yrityksistä.
Sen ymmärrän, että jos kuluttajalle sattuu useampi mätä omena, niin käsitykseksi voi muodostua, että yrittäjät ovat epäluotettavia. Minä puhun kumminkin kokonaisuudesta!

Pyry Virtanen

Ei rakennusalalla olla sen epäluotettavampia kuin muuallakaan. Rakennusalalla on vain kaikkein tumpeloimmat asiakkaat jotka eivät tunne (tai välitä) markkinoista eivätkä osaa ajoissa arvioida toimittajien soveltuvuutta omaan projektiinsa.

Tilanne on hieman sama kuin julkisen sektorin it-hankkeissa: jos ei osata ostaa, on turha kitistä kun toimitus menee penkin alle.

Jouni Minkkinen

Väittäisin että osaan yrittäjistäkin on päässyt pesiytymään samaa moukkamaisuutta kuin suurinpaan osaan kansaa jossa puhdas minäkeskeisyys on enemmän sääntö kuin poikkeus. Kuitenkin suurimmalle osalle yrittäjistä on asiakas se tärkein markkinointikanava joten ei heitä tarkoituksella suututeta,

Erkki Penttinen

Petri Ollilalle sanoisin että olet pitkälti oikeassa mutta menepä Petri tuonne eestin puolelle teettämään taloa siellä, niin voi olla että palaat takaisin suomeen ennen kuin sokkeli on valettu tai muurattu eestin taloosi, ja kirjaudut lähimmälle terveysasemalle mielenterveys potilaaksi sillä niin rankka se kokemus siellä voi olla.Siellä ei päde nekään vähät asiat jotka
suomessa vielä jotenkin pelaa.

Pia Pakarinen

Vastaan samoin kuin Ollilalle itselleenkin: Ymmärrän turhautumisen hänen kuvaamassaan tilanteessa, mutta olen silti pahoillani siitä, että hän on - vaikka kuinkakin kärjistämisen tyylilajissa - halunnut kyseenalaistaa yrittäjien käytöstavat laajemmaltikin.

Yrittäjät ovat asiakkaidensa armoilla, eikä kukaan yrittäjä pysty laiminlyömään asiakkaitaan sen näkymättä hänen kukkarossaan. Voin jo sillä perusteella väittää, että valtaosa yrittäjistä pyrkii kaikin voimin palvelemaan asiakkaitaan, huonosti käyttäytyviäkin, parhaalla mahdollisella tavalla.

Arvostusta kaikille niille, jotka uskaltavat heittäytyä yrittäjäriskin varaan ja työllistää muitakin!

Ystävällisesti
Pia Pakarinen
toimitusjohtaja
Helsingin Yrittäjät ry

Kai Toivola

Rakentamisen johtaminen on ammattilaisten työtä. Viivästyssakko on ammattilaisten tekemässä sopimuksessa yksi tärkeimpiä ja tarkimmin laadittuja dokumentteja. Takana ovat ajat kun jokaisen miehen piti talonsa rakentaa. Lähes poikkeuksetta asiakkaat yliarvioivat oman tietotaitonsa rakennusprojektin johtamisessa. Hartiapankki ja kertarakentajan on parempi pysyä erossa koko hommasta ja palkata ammattilainen ennen kuin on viivaakaan paperille piirretty. Lainsäädäntö ei anna mahdollisuuksia huonolle rakentamiselle mutta se antaa ammattitaidottomille mahdollisuuden tuhlata rahojaan haluamallaan tavalla. Hyvällä sopimuksella ja rautaisella ammatilaisen otteella saadaan aina laatua mutta ei koskaan halvalla. Jos ei rahat riitä niin parempi unohtaa koko homma, rakentaminen on kallista.

Olavi Nieminen

Kyllä tuo kirjoitus on totta. Kokemukseni mukaan työntekijöissä on mm. alkoholiongelmia, työnjohto lipsuu ja aikataulut pettävät eikä informaatio pelaa. Valvova mestarikin on voimaton.
Kaiken huipuksi sitten firma saattaa kaatua ja velkojen määrästä johtuen konkurssikin raukeaa.
Sitten firman vakuutusyhtiön ehdot ovat sellaiset, ettei se vastaakaan mistään.

Voiko Suomessa toimia niin, että oikeusturvaa ei urakan tilaajalla ole laisinkaan !!!

Yritysmaailma ja vakuutusyhtiöt eivät ole mistään vastuussa ainakaan rakennusalalla !!!

Tuomo Haukkala

Työskentelen tilitoimistoalalla ja tunnen sitä kautta kymmeniä rakennusalan yrittäjiä sekä Etelä-Suomesta että muualta Suomesta. Näistä yrittäjistä ihan yksittäiset ovat sentyyppisiä, että voisivat tehdä asiakkaalleen oharit. Kyllä keskivertoyrittäjä tietää ja tuntee hyvin nahoissaan sen, että asiakas on palkanmaksaja ja työnteon lisäksi täytyy osata myös asiakaspalvelutaitoja.

Tärkeää on sopia esim. pienurakkasopimuksella, mitä tehdään, mihin hintaan ja millä aikataululla. Halvin ei yleensä ole paras.

Onko se tässäkin tapauksessa niin, että muutama mätä kala pilaa koko alan maineen?

Marja-Leena Kuronen

Kun ostaa rakennusurakointia, kannattaa selvittää ensin, kaunako yhtiö on alalla ollut. Kyllä tuollainen yli 20 vuotta töitä tehnyt on varmasti luotettava ja rehellinen. Mutta tosiaankaan ei ole se halvin. Jotain kertoo myös se, millainen luottoluokitus rakentajalla on! Kannattaa myös pyytää referenssejä!

Olavi Nieminen

Kaikkein hävyttömin on rakennusfirman vakuutusyhtiö! Sen pitäisi taata viimekädessä homman. Jos firma kaatuu niin vakuutusyhtiön vkuutus on sellainen, ettei se korvaa mitään vaan syyttää firmaa.
Urakan tilaaja on täysin lainsuojaton!!!
Suomi ei ole oikeusvaltio ja vakuutukset ovat bluffia.
Kannattaa lukea vakuutusehdot niin järkyttyy!

Mervi Luhtanen

Olisiko nyt syytä sysissä ja sepissä? Varmasti on filunkia yrittäjissä, jos on asiakkaissakin. Asiakkaan pitää tietää, mitä tilaa. Se vaatii selon ottamista ja käsityksen muodostamista teetettävästä työstä. Jos tilaa "talon" ja jättää kaiken muun toisten hoidettavaksi, voi olla varma siitä, että oma unelma ei täyty. Joka ikinen nippeli ja nappeli on sovittava kirjallisesti. Työtavoista on sovittava noudatettavaksi RT-kortiston mukaisia tapoja. Valvojaksi kannattaa palkata ammattilainen ja mitään rakennetta ei saa rakentaa umpeen eli kiinni eli piiloon ennen kuin tuo ammattilainen on antanut siihen luvan tarkastettuaan työtavan. Viivästyssakoista on sovittava etukäteen kirjallisesti.

Se aika, jolloin Klubiaskin kannessa oli piirustukset ja homma hoidettiin luottamuksen perusteella, ovat ohi. Jos teettää jotakin, jota ei ymmärrä itse, on oltava valmis maksamaan kaikesta työstätoteutukseen liittyen. Työhön kuuluvat rakentamistyö, suunnittelu, valvonta ja työnjohto.

Meillä on sopimusvapaus - siitä seuraa vastuu ottaa selvää.

Erkki Penttinen

Entisenä rakennuttajana tunnen alan ja yrittäjät suhteellisen hyvin.Rakennusala muuttui
totaalisesti kun eestiläiset tuli suomen rakennuksille.Heidän hintataso sotki suomalaisten
konseptin täydellisesti koska he tarjoutuivat tekemään kyseisen työn enemmän kuin puolta halvemmalla kuin suomalainen yrittäjä.Eestiläisten porukoissa on hyviä ja huonoja rakentajia mutta yhteistä heille kaikille on että 90 prosenttia heidän kuittiasioistaan on täydellistä kusetusta joka myöskin vaikuttaa heidän halpuuteensa.Maksunsa hoitava
suomalainen yrittäjä ei millään pysty kilpailemaan näiden "kuittikikkailijoiden" kanssa niin
kauan kun heitä ei pakoteta maksamaan nimenomaan suomeen samoja maksuja jotka suomalainenkin yrittäjä maksaa.Tämän epäterveen kilpailun takia suomalainen yrittäjä on alakynnessä joka johtaa siihen että töitä pyritään saamaan varastoon niin paljon kun vain mahdollista ja siksi tämä" keskinäinen seurustelu " nk.työntilaajan kanssa usein jää vaillinaiseksi koska koko yrittäjän työpanos on kiinnitettynä johonkin urakkakohteen
loppuunsaattamiseen.Hintoja nostamalla urakoitsija voisi palkata seurustelu-upseerin
joka hoitaisi yhteydenpidon työn tilaajasektorille mutta kukapa olisi tilaajista valmis maksamaan tästä seurustelusta.Ei kukaan !

Päivi Silander-Pesu

Putkiremonttimme teki ihan suomalainen yritys: piti kestää 2,5 kk, kesti 7 kk. Tavaraa katosi huoneistosta; urakoitsija kyllä korvasi, mutta silti... Yhteydenpito aivan kamalaa; ei vastauksia kysymyksiin, varsinkaan jos ne esitti kirjallisesti. Ei ole kyse seurustelu-upseerista vaan esim. siitä, koska voi tulla takaisin remontoitavaan kotiin. Ihan perusasia sen kommunikaation pitäisi olla! Lisähommiin otimme eestiläisen, jonka saimme kiinni koska halusimme - ja aikataulu piti ja kuitti oli ok! Ihan puppua tuo eestiläisten jatkuva mollaaminen. Parantakaa suomalaiset remppareiskat omaa käytöstänne.

Osmo Marttila

Turha syyttää vain pienyrittäjiä. Mitä isommat edellä, sitä pienemmät perässä. Eikä monet asiakkaat ole sen parempia. Kuka ostaa riistoyritysten alipalkkaisten ihmiskaupan uhrien ''halpoja'' orjatyön tuloksia? Miksi mm. rakentajat eivät enää ole ammattiylpeitä ja tee kunnollista jälkeä asianmukaisesti töihinsä suhtautuen?

Henkilökohtaisesti olen mm. ottanut selvää mitkä (ylimieliset öykkäri) yritykset eivät vastaa työnhakijoiden ja/tai asiakkaiden viesteihin ja kertonut kaikille tuntemilleni että näiden kanssa ei tehdä yhteistyötä.

Paikallisuus, moraalisuus ja koko toiminnan laatu nousevat maksavien asiakkaiden valintoja ohjaaviiksi tekijöiksi. Moraalittomat rikosluontoiset toimijat jäävät nuolemaan näppejään, mikä on niille aivan oikein.