Faktakulma
Lisäydinvoiman periaatepäätöstä ovat hakeneet Fortum, Teollisuuden Voima ja Fennovoima.
Fortum operoi Loviisassa ja TVO Olkiluodossa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) kannattaa kolmea uutta ydinvoimalaa, elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) on ollut kallellaan yhteen lupaan päin ja vihreiden työministeri Anni Sinnemäki ei halua yhtäkään uutta ydinvoimalaa.
Ratkaisevassa roolissa on Pekkarinen, jonka esitys on pohjana hallituksen sisäisille neuvotteluille.
Keskustanuorten varapuheenjohtaja Jouni Pitkänen esittää tiedotteessaan rajun epäilyksen valtiovarainministeristä ja kokoomuksen puheenjohtajasta Jyrki Kataisesta.
Pitkänen epäilee, että Kataisen ydinvoimainnon takana on menneinä vuosina saatu vaaliavustus. Pitkänen perustelee epäilyksiään Uudelle Suomelle viittaamalla kokoomuksen vaalirahailmoituksiin.
Ministeri Katainen on useaan otteeseen liputtanut julkisuudessa kolmen uuden ydinvoimaluvan puolesta.
Mihin perustat väitteesi, Jouni Pitkänen?
- Ydinvoimakeskustelussa tämä kokoomuksen kolmen ydinvoimalan linja on ollut yllättävä kokonaisuutena. Ihmetyttää, mistä tällainen linja voi tulla. Kokoomus on avannut vaalirahoitustaan, mutta ilmoituksista näkee, että on menty kieli keskellä suuta.
Väitätkö, että Katainen ajaisi politiikassaan vaaliavustajiensa asiaa?
- No, vaalirahailmoitukset eivät ole olleet täysin avoimia. Olisi hyvä, jos joku tutkisi tätä asiaa.
Pitkäsen mielestä valtiovarainministerin asialistalla pitäisi olla nyt tärkeämpiäkin asioita kuin kolmen uuden ydinvoimalan saaminen. Pitkäsen mukaan kotimaiset energiamarkkinat eivät missään tapauksessa tarvitse niin suurta sähkönlisäystä kuin minkä kolme uutta ydinvoimalaa toisi.
Keskustanuoret katsovat, että Suomeen tarvittaisi maksimissaan yksi uusi ydinvoimala. Pitkänen toistaa elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen (kesk.) näkemyksen, että tuleville sukupolville pitäisi jättää mahdollisuus ratkaista ydinvoima-asiat.
- Nyt ollaan tekemässä päätöksiä 50 vuodeksi eteenpäin, Pitkänen sanoo.
Faktakulma
Lisäydinvoiman periaatepäätöstä ovat hakeneet Fortum, Teollisuuden Voima ja Fennovoima.
Fortum operoi Loviisassa ja TVO Olkiluodossa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) kannattaa kolmea uutta ydinvoimalaa, elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) on ollut kallellaan yhteen lupaan päin ja vihreiden työministeri Anni Sinnemäki ei halua yhtäkään uutta ydinvoimalaa.
Ratkaisevassa roolissa on Pekkarinen, jonka esitys on pohjana hallituksen sisäisille neuvotteluille.

Kommentit
Turvenuijatukiaisialla ei pitkälle pötkitä
Asia on niin, että ydinvoima on järkevin vaihtoehto. Ja koska Kokoomus taitaa olla ainoa tämän ymmärtävä puolue SAK:n rautakourasiiven ohella, niin on luontevaa että teollisuus tukee Kokoomusta eikä esim. turvenuijailua.
Turvennuijien
Turvennuijien tulevaisuus:
http://www.youtube.com/watch?v=rqDpkemHU2Y
Lisäydinvoiman vastustajien määrä kasvussa
Jyrki "ei koske Suomea" Kataisen helmitaulu antaa vastaukseksi milloin mitäkin.
Katainen KANSAN edustajana tulisi kuunnella kansaa, ei vaalirahoittajia.
Helsingin Sanomat 4.9.2009:
Lisäydinvoiman vastustajien määrä kasvussa
http://mertsilanki.blogit.uusisuomi.fi/2009/09/04/lisaydinvoiman-vastust...
Mihin Kataisella on kiire
@Jotain hämärää on tässäkin projektissa, eikä tarinat projektissa työskennelleeltä insinööriltä haihduttaneet epäilyjä...
Hehtaarin kokoinen (noin 103 x 100 m) pohjalaatta on harvinaisen suuri ja vaativa valutyö, joka tehdään tauotta. Laatan paksuus vaihtelee 1,5 metristä 3,15 metriin. Sen alla on noin 1,5 metrin paksuinen tasoitusvalu.
Stuk listasi kaikkiaan 11 syytä siihen, että pohjalaatan valussa oli ongelmia...
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article23247.ece
Soros sijoittaa miljardin vihreään teknologiaan
Katainen ja Pekkarinen jälkijunassa? - Soros sijoittaa miljardin VIHREÄÄN TEKNOLOGIAAN.
lmastoherätyksen saanut George Soros sijoittaa miljardi dollaria puhtaisiin teknologioihin. Valuuttakeinottelulla rikastunut Soros perustaa myös uuden ilmastoinstituutin.
Näin siis huippusijoittaja. Mutta, mutta miksi meillä Jyrki "tarvitaan kiireesti 500.000 uutta maahanmuuttajaa" Kataisella on niin kovin kiire toteuttaa ydinvoimalayhtiöiden toiveita?
Ydinvoima vihreintä
Ydinvoima on huomattavasti puhtaampaa ja vihreämpää kuin niinkutsutut "vihreät teknologiat". 99,9 % maapallon energiasta sijaitsee atomiytimissä, ja ydinenergia tuottaa vähemmän saasteita kuin muut energiamuodot jotka yrittävät yleensä nyhtää energiaa jäljellejäävästä 0,1%:sta polttamalla ja tuottamalla valtavia määriä saasteita.
Auringossa enrgiaratkaisut
Aurinkoenergia on ratkaisu. Ydinenergia on mennyttä maailmaa ja vanhaa teknologiaa. Esimerkiksi Saksa on päättänyt lopettaa 17 ydinvoimalaansa ja korvaa ne maakaasulla. Tulevaisuudessa energiansaanti hoidetaan auringosta. Saksa on jo päättänyt tästäkin asiasta. Miksi suomipojan täytyy olla niin tyhmä ja nyt sitten ostaa Saksalaisilta ydinvoimala? Emmekö muka tajua, että ydinvoimayhtiöt manipuloivat suomalaisia ja korruptoivat poliitkkojamme. Onneksi kuitenkin huomattava enemmistö suomalaisista ymmärtää mistä on kysymys ja vastustaa lisäydinvoiman rakentamista.
Siitä vaan rakentamaan
Jos aurinkoenergia on ratkaisu, siitä vaan rakentamaan voitollista energiantuotantoa! Ydinvoimaloita ei tueta verovaroista ja yritykset ovat innolla rakentamassa niitä, mutta jostain kumman syystä sama ei päde aurinkoenergiaan. Syynä se että aurinkoenergia on nykypäivänä täysin kannattamatonta ja sähkön tuotanto sen avulla maksaisi valtavasti enemmän kuin ydinvoimalla, jos vastaavaa ratkaisua edes pystytään rakentamaan.
Eli on ihan turha toitottaa että "aurinkoenergia on ratkaisu" kun on päivänselvää että se ei pidä paikkaansa koska aurinkoenergia ole taloudellisesti kannattavaa - muuten aurinkovoimaloita rakennettaisiin innolla, kukaan niitä ei ole kieltänyt toisin kuin ydinvoimaa keinotekoisesti rajoitetaan olemalla myöntämättä rakennuslupia.
Ja aurinkoenergia on myös ydinvoimaa, tosin voimala on turhan kaukana. Siksi energian keräämiseen tarvitaan laajoja installaatioita, mitkä saastuttavat ja tuhoavat ympäristöä toisin kuin ydinvoima.
Aurinkoenergiaa voidaan hyödyntää loputtomasti
Petrus, tuo väitteesi on aivan kestämätön ja asettaa sinut outoon valoon. Lapsikin tietää, että auringon energiaa hyödynnetään täyttä päätä. Jos auringon energiaa ei olisi, elämää maapallolla ei myöskään olisi. Panostukset tulisikin siirtää kohti aurinkoenergian tehokkaampaa hyödyntämistä. Jo nyt auringon energiaa hyödynnetään esim. siten, että otetaan talteen maahan/veteen varastoitunutta "aurinkoa" ja lämmitetään sillä omakotitaloja ja kerrostaloja.
Ydinenergian käyttö on, vaikka toisin yrität todistaa, "vanhanaikaista" ja saastuttavaa (toisin kuin auringon energia). Ongelmia tulee läpi prosessin: uraanin louhinta, rikastaminen, ydinvoimalat, loppusijoitus ratkaisematta jne.
Suomen osallistuessa sotiin, esim. Afganistanissa, myös terrorismin riski kasvaa.
Saksalaiset ovat fiksuja, seuratkaamme miten siellä toimitaan tässä(kin) asiassa...
Kun argumentit loppuvat,
Kun argumentit loppuvat, aletaan puhua "outoon valoon asettumisesta" ja jätetään vastaamatta peruskysymykseen?
Kyse oli ydinenergiasta vs. aurinkoenergiasta, ei siitä että auringonvalo on maapallon elämän edellytys. Jos aurinkoenergia olisi niin hyvä juttu kuin väität, markkinataloudessa rakennettaisiin sitä ydinenergian asemasta. Nykyään aurinkoenergiaa tuetaan eri tavoilla mutta silti se ei ole lainkaan kilpailukykyinen ydinvoiman kanssa. On teoreettisestikin kyseenalaista miten esimm. Suomi voisi korvata ydinenergian (tai hiilen) aurinkovoimalla, käytännöstä puhumattakaan.
Väitteesi että ydinvoima on "vanhanaikaista" on naurettava argumentti. Aurinkoenergia lienee vieläkin "vanhanaikaisempaa". On kiistaton fakta että maailmassamme energia on 99,9%:sti ydinvoimassa, ja on älytöntä jättää tämä energianlähde hyödyntämättä ja yrittää ottaa energia 0,1%:sta saastuttaen samalla valtavasti.
Väitteesi ydinenergian "ongelmista läpi prosessin" ovat sanahelinää ja huuhaata. Jos ongelmia olisi, miksi ydinvoima olisi sekä turvallisuuskriteereillä että kannattavuudeltaan paras energiamuoto? Kun on vertailtu esim. tuulivoiman hengenvaarallisuutta painevesireaktoreihin, on todettu että tuulivoima tappaa selvästi enemmän ihmisiä per tuotettu megawattitunti kuin nykyaikainen ydinvoima.
Saksalaiset ovat järkyttävän pihalla energia-asioissa eikä heidän irrationaalisessa ydinvoimavastaisuudessaan ole viisauden häivääkään. Ydinvoima korvataa venäjän kaasulla ja koko maan peittävillä tuulipuistoilla, joiden tuottama energia on 7 kertaa kalliimpaa kuin ydinvoima? Maahan on pahoissa ongelmissa energiastrategiansa kanssa kaikkien lähteiden mukaan.
On todella sääli, jos täysin kouluttautumattomat huuhaa-asiantuntijat kuten Oras Tynkkynen saavat asioita tuntemattomat kansalaiset uskomaan pamfleteista kopioituja valheitaan.
Terveisin ydinfysiikan FT.
"Kunpa kaikki olisikin noin yksinkertaista"
"Jos aurinkoenergia olisi niin hyvä juttu kuin väität, markkinataloudessa rakennettaisiin sitä ydinenergian asemasta."
- Petrus, pitää muistaa että "puhdasta markkinataloutta" vastaan on monia estäviä voimia. Esim. politiikka ja se tosiasia, että "kilpailijat" tekevät kaikkensa, jotta oma etu säilyisi. Kun on kyseessä suuret rahat, niin lobbaus, korruptio ja disinformaation levitys ovat käytössä. Ei tarvitse kuin katsoa taaksepäin ajassa ja nähdä mitä esim. tupakkateollisuus teki tai öljyteollisuus, joka osti "parhaat akkupatentit", jotta sähköauto ei nousisi bensa/dieselautojen kilpailijaksi.
Mutta, mutta miten selität esim. Saksan valinnan? Veikkaanpa, että et nyt kuitenkaan tiedä loppuun asti kaikkea sitä infoa, jota esim. Saksan hallituksella on ollut asioista päätettäessä. Et myöskään ole vaivautunut kommentoimaan ydinvoiman käytön ongelmista.
Nii justiinsa - LOL !
"Kun on kyseessä suuret rahat, niin lobbaus, korruptio ja disinformaation levitys ovat käytössä"
Tuulimyllylobbareilla ylivoimaisesti suurimmat rahasummat
pelissä ! Paksuimmat valheet ja katteettomat lupaukset.
Vesivoimaa ei Suomessa voida
Vesivoimaa ei Suomessa voida paljon lisätä, ainakaan, jos halutaan pitää vielä muutama koski luonnontilassa. Tuulivoima pilaa Suomen kauneimman luonnon (Lapin tunturit ja rannikot).
"On kiistaton fakta että
"On kiistaton fakta että maailmassamme energia on 99,9%:sti ydinvoimassa, ja on älytöntä jättää tämä energianlähde hyödyntämättä ja yrittää ottaa energia 0,1%:sta saastuttaen samalla valtavasti."
Tarkoitatko, että jos rakennetaan aurinkovoimaa Afrikkaan, on se järjetöntä tuhlausta, koska energiasta jää 99,9% hyödyntämättä ja aurinkopaneelit saastuttavat koko mantereen?
On siis rakennettava sinne runsaasti ydinvoimaloita, jotta Afrikka saataisiin nousemaan kurjuuden alhosta? Montako kpl ehdotat: 10, 100 vai 1000?
OnSlow - tavallinen ajattelija
Mitä Kataisen pitää tehdä
Mertsi, olet väärässä! Kataisen pitää sanoa mitä hänen mielestään pitäisi tehdä ja sen jälkeen kansa eli äänestjät päättävät joko, että hän puhuu asiaa tai, että hän ei puhu asiaa. Tämän jälkeen äänestjät päättävät antavatko he tukensa Kataiselle äänestämällä häntä. Äänestäjät voivat myös antaa hänelle rahaa jos he kannattavat hänen ajatuksiaan.
Luonnollisesti Kataisen ajatuksia vastustavilla ei ole mitään pakkoa äänestää Kataista tai antaa hänelle rahaa.
Jotenkin näin se menee . . .
. . . laumassahan se viisaus piilee . . valinnat tekee todellisuudessa toimittajakunta.
Heillä on alan koulutus ja tietotaito siitä mikä myy !
Kokoomus juossut atomiesten käskyläisenä ?
Kepulaisia on syytetty milloin minkin suunnan juoksupojiksi, demareita SAK.n rengeiksi ja nyt kiiltokuvapoju Katainen paljastuu atomimiesten käskyläiseksi.
Jo on pelit sekaisin.
Mutta tietenkin tähänkin on tietenki syynä vain Kepu, joka pettää aina vaikkei olisi asiasta edes tietoinen.
Sitä se on kun aivojen tilalla on kepuviha.
Naurattaa!
1. Jutta maan suurin taulukauppias,
2. Katainen atomimiilumiesten renki
Jo on mallillaan.
Kysymys kuuluu:
kenen asialla on Lipponen ?
Lipponen ja Bildenberg
Sieltähän Lipponen ohjeensa saa, Uudesta Maailmanjärjestyksestä, googlettamalla saa kyllä paljon tietoa aiheesta....ja wikipediasta. Myös Vanhanen ja Katainen ovat käyneet näissä "salaisissa" ja salatuissa kokouksissa.
Sen takia ei edes haluta satsata vihreisiin arvoihin, kun niitä ei vaan haluta!
Ja itse asiassa taitavat vaan olkiluotoonkin rakentaa varmaa turvapaikkaa eli väestönsuojaa tulevia katastrofeja silmälläpitäen. Saisivat tukia myös kaivosyhtiöiden( myös sokli) ja vielä ydinjätteiden loppusijoittajien mahdollisen osuuden vaalitukiin.
Heh heh
Tyypillinen epätoivoinen yritys kepulaiselta kääntää huomio oman puolueen vakavista ongelmista muualle.
Enemmän olisi syytä tutkia sitä, kuinka paljon kepulla on kytköksiä turve- ja ns. bioenergian lisäämisestä ja sähkön kalliista hinnasta hyötyviin tahoihin. Tähän liittyy se, että edullisen ydinvoiman lisätarjontaa pitää vastustaa ja pakottaa kaiken maailman syöttötariffeilla kansa maksamaan kepua lähellä olevalle bisnekselle. Jos kepupoliitikko olisi aidosti huolissaan pienituloisten arjesta, ei ajaisi heille korkeampaa sähkölaskua.
Luonnollisesti yhtäkään uskottavaa tekosyytä ei esitetä sille, miksi yksityisten investoijien ei saisi antaa investoida kuin vain yhteen uuteen reaktoriin.
Hehheh, alkaako
Hehheh, alkaako Katais-nuorten puntti tutista kun Pepsodent hymyn takaa alkaa totuus paljastumaan!
Va(a)rallisuustekijä
"Luonnollisesti yhtäkään uskottavaa tekosyytä ei esitetä sille, miksi yksityisten investoijien ei saisi antaa investoida kuin vain yhteen uuteen reaktoriin."
Jospa he eivät saa onnettomuusvakuutusta yksityisiltä markkinoilta?
Olisin kiinnostunut perusteluista
Yleensä kun jotain väitetään, se mitä väitetään myös perustellaan. Juge on unohtanut perustelut todetessaan vain yksinkertaisesti, että ydinvoima on järkevin vaihtoehto.
Itse pidän ydinvoimaa ylivoimaisesti vaarallisimpana energiamtuotannon muotona ja siksi olenkin kiinnostunut jugen perusteluista.
Voisin päivittää vanhentuneet ja kenties nykytietämyksen valossa virheelliset tietoni.
Itse kannatan energian säästöä parhaana strategiana ilmastonmuutoksen torjumisessa.
Ihan vihjeenä: Demarit ovat aina kannattaneet ydinvoimaa. Rautakourin.
Hulluksi on homma mennyt
että media viitsiikin kirjoitella jonkun hörhön "paljastuksista". Raju epäilys Kataisesta - voi jessus - eikö parempia uutisaiheita ole? Höhöh toimittajat!!!
Jonkun pitää ajatella hiukan viikkogalluppia pidemmälle . .
. . . vihdoinviimein. Ollaan pahasti myöhässä tosin.
Pekkarointi on oiva ilmaisu epäisänmaalliselle pikkupolitikoinille.
Verkottuminen Suomen tulevaisuuden hyväksi on sankariteko
- oma välitön lööppisuosio on pieni uhraus.
Kai Lähteenmäki:
http://www.uusisuomi.fi/mielipide/70431-olkiluodon-puolesta-ja-vastaan#c...
Bioenergiaa
Uusiutuva energia on meillä vastatuulessa, koska Suomi on länsieuroopan takapajuisin maa siinä suhteessa. Biomassa, joka kasvaa pelloilla ja metsässä, on itse asiassa aurinkoenergiaa, joka yhteyttämisen kautta kerääntyy puuhun ja muuhun kasvillisuuteen.
Suomi pyrkii ratkaisemaan energian tuottamisen vanhanaikaisilla jättiratkaisuilla, aivan kuin Venäjä tai ennen Neuvostoliitto. Ydinvoimaa tarvitsisi raskas teollisuus, mutta se on maasta paljolti siirtynyt pois. Sähkön kulutus on laskussa, ja siihen on pyrittykin. Nyt suuret sähkö-pörssifirmat ovat hätääntyneet voitoistaan, ja suunnittelevat vientiä Ruotsiin ja muualle länsieurooppaan, jotka taas ovat edistyksellisiä uusiutuvan sähkön tuotannossa.
Hajautettu pientuotanto on kaikista ympäristöystävällisin ja vähiten riskejä sisältävä tuotantomuoto, mutta sillä ei ole takanaan suurteollisuuden ja pääomapiirien intressiä. Päinvastoin, se saattaa vaarantaa suurten sähkönjakelu- ja tuotantoyhtiöiden monopolin ja otteen markkinoihin, ja johtaa sähkön halpenemiseen.
Lapsellista luulla, että ydinenergia laskisi kuluttajan sähkönhintaa. Päinvastoin, kun ydinsähköä tulee lisää, säätövoiman arvo vai kasvaa tulevaisuudessa. Jos lämmität taloasi täysillä kesällä, voit hyötyä ydinvoimasta, muuten olet maksajan puolella..
Ydinvoimaa tarvitaan vaikkapa vientiin
Ydinvoimaa tarvitaan. Saattaa olla, että myönteisyys on ostettua. No yksi kärpänen ei tee kesää, eli Katainenkaan.
Mutta mikä taho tai tahot ovat ne viisaat jotka sanovat että, tahdotaan. Loputon jahkailu ja viivyttely ei ole hyväksi. Sama koskee myös jätteenpolttoa hyötynäkökulmasta.
Keskustan tukiaiset vaarassa
Keskustanuorien maailmankuvassa myös energiapolitiikan pitää palvella "maaseudun etua" (lue: tuottaa tukiaisia Kepun vaalikassaan). Voimayhtiöt eivät ole riittävästi muistaneet voidella, joten Kepun täytyy hieman muistuttaa asiasta. Kyllä se tästä vielä.
Toki samaan aikaan maaseudulla tuotettavia biopolttoaineita on myös "edesautettava" (lue: annettava tukiaisia). Etenkin niitä yhtiöitä joissa Kepulaisilla on osakkeita.
Tässä on kyllä vaarana se, että jossain vaiheessa maaseudun rehellinen isäntä- ja emäntäväki saavat Kepun "moraalista" tarpeekseen.
Kun me ollaan oltu tuhmia, niin kyllä tekin...
Kylläpä siinä Keskustan varapauheenjohtaja on nauttinut liikaa kirnupiimää tupaillassa saadessaan tuollaisen aaisinsillan aikaiseksi. Ei tainnut pojalta onnistua siirtää mielenkiintoa Kataisen suuntaan Keskustan umpisolmun keskiöstä. Onko kaikki Suomen ydinvoimakannattajat lahjottu?
No kun ne eivät näytä
No kun ne eivät näytä saavan ensimmäistäkään suunniteltua voimalaa pystyyn! Mikä parasta niin työtkin on kätevästi ulkoistettu ammattitaidottomille itä-euroopan halpatyöläisille. Fantastista!
Uutisen anatomia
No niin, tämä tapaus antaakin hyvän näytön siitä, miten media toimii. On lainattu blogia, jota kirjoitetaan aivan muilla kuin journalistisilla perusteilla. Lehti lainaa blogia. Kohta toinen lehti lainaa lehteä, ei siis enää blogia. Sitten seuraavat radiouutiset. Illan tv-uutisissa Katainen onkin selittämässä vaalirahoitusta. Ja kuten Ylen Silminnäkijässä, mistään ei löydy kuitteja eikä vedenpitäviä faktoja, pelkkiä muisteloita ja tai blogeja.
Lisäys
On lainattu blogia, mutta on myös haastateltu blogin kirjoittajaa.
t. Jenni / US
puhtaat paperit
Uusi Suomi sai kommentissa puhtaat paperit. - Te käytitte alkuperäistä lähdettä.
Siinä kuvattiin vain yhtä prosessia siitä miten juoru muuttuu valtakunnalliseksi uutiseksi.
media pelaa shakkia
poliittisilla instituutioilla ja niiden edustajilla eikä mielipiteillä - tässä tapauksessa pelilaudalle nostettiin keskustanuoret ja heidän varapuheenjohtajansa
ajatelkaapa mikä monitahoinen hyöty pelillä on itse mielipiteen ja etenkin kaikenkaltaisen etiikan kustannuksella
Kepulla on
Kepulla on kilvenkirkastusviikko alkamassa.
Oma sontakasa haisee jo niin pahalle että pitää mennä naapurin lantakasaa tonkimaan.
kokoomuksella on komposti
hajuton sellainen
kepu on pannut nuorkepulaiset tutkailemaan miten virtsaa ja skeidaa lilluva hajukauhistus saadaan muutettua sievästi, hajuttomasti ja - no vertauskuvallisesti mauttomasti, se pitää tosin nuorkepulaisille sanoa etteivät mene maistamaan - kuivakompostiksi joka antaa kuohkeaa uudelta kasvulta tuoksuvaa rehevää multaa uusille korr...siis taimille kasvaa
Ydinvoimaa tarvitaan...
Mielestäni Kataisen näkemys ydinvoimaan on myös hyvin monen muun. Tämä Kepulaisen esittämä ajatelma tarkoittaa vain yritystä kääntää kansalaiskeskustelu ja kyseenalaistaminen muualle Kepun tontilta.
Pitkänen otti YLE:n tasoisen argumentoinnin käyttöön
Arveluja, epäilyjä ja olettamuksia - ei mitään muuta. Ja vieläpä hallituskumppanista.
Tästä seuraa Pitkäselle nuhteita, kurinpalautus ja sooloilukielto.
Toki ydinvoiman
Toki ydinvoiman lisärakentaminen vaikuttaa tässä tilanteessa ihan varteenotettavalta ratkaisulta, ja tukevathan monet muutkin sitä. Mutta - Katainen on puhunut kolmesta voimalasta yhden sijaan. Ennen on puhuttu yhdestä kerrallaan. Onhan se vähän omituista, että pitäisi samalla kertaa antaa lupa jopa kolmelle, kun yhdestäkin irtoaa energiaa aika reippaasti.
Miksi
Miksi ei saisi puhua kuin ainoastaan yhdestä? Kaupassa käydessäni minä ostan usein monta rullaa talouspaperia tai wc-paperia. Pitäisikö minun ostaa vain yksi rulla kutakin ja vasta silloin kun paperi on loppunut kotoa?
Joko olet vuoden 2030 pehmopaperin ostanut?
????
Katainen puhuu asiaa
Kataisen ydinvoima puheet ovat täyttä asiaa. Ydinvoima on ainoa vaihtoehto joka takaa teollisuudellemme riittävän halvan energian, jotta kilpailukyky säilyy. Pitää muistaa että ydinvoimalat ovat useiden vuosikymmenten investointeja ja nyt on menossa liikenteen sähköistäminen, mikä tulee räjäyttämään sähköntarpeen. Tuulivoimalla, energiapajulla tms. "vihreällä voimalla" ei ole mahdollisuuksia vastata liikenteen ja teollisuuden vaatimaan sähköntarpeeseen kustannustehokkaasti.
Ei ydinvoimalle
Vastustan Kataisen linjauksia, mutta vielä enemmän vastustan tätä maan kaivamista toisten alta. Nyt pitäisi viheltää peli poikki ja lopettaa toisten silmien nokkiminen.
Kepu on saanut kovia iskuja kavereilta, mutta antakaa kostonkierteen olla.
Olisi melko hämmästyttävää jos Kataisella on ''puhtaat jauhot pussissa'', mutta kelläpä olisi.
Nyt pitäisi saada aikaan jonkinlainen työrauha.
Pitkänen haistoi paikan
Pitkänen haistoi paikan saada nimeä ja näkyvyyttä Vanhasen haastamiseksi ensi vuoden keskustan pj-kisaan.
Tosin ei ole Pitkänen suurilla älyn lahjoilla pilattu, kun juuri äsken kansa reagoi suuttumuksella Korvolan tapaan ilman näyttöjä heittää vihjauksia ja syytöksiä julkisuuten, niin eikös tämä keskustanuorten varapj sorru juuri samaan...hohhoijaa.
Pitkänen, jos olit ajatellut keskustassa pj:n hastamista, niin se juna meni juuri
Ps. ja taitaa se keskustanuorten varapj:n paikkakin heilua nyt aika pahasti.
Ydinvoima on tulevaisuutta
Ydinvoimaloita tarvitaan ne kolme uutta, niiden rakentaminen turvaa Suomen tulevaisuuden. Ydinvoima on paras energiamuoto, ja nyt ratkaistaan saako maamme hyvät kilpailuasemat jatkossa. Eiköhän vaaliavustuspuheet ala olla jo viime tiistaita, ei Katainen tarvitse omaa murheellista lautakasaansa, keskitytään jo oikeisiin asioihin.
Yhtenevät käyttöönotto ajat
Voimalan ja Ruotsiin menevän merikaapelin .
Täyttä puppua
Kepu-Jugendin varajohtaja pelleilee mielikuvia maalaillen, mutta ei voi ottaa vastuuta sanoistaan.
Kuinka Jouni Pitkänen korvaa vuonna 2050 elävälle suomalaiselle sen, että Jouni Pitkänen ja hänen messiaana pitämänsä Mauri Pekkarinen ovat ajaneet alas Suomen energiatuotannon puoluepolitiikalla pelleillessään?
No eihän Jouni Pitkänen korvaa sitä mitenkään, koska hän vain soitti suutaan vastuuttomasti.
Pitkänen on tilastollisin perustein olettaen kuollut vuonna 2050.
Maalailu on vain pelinpolitiikkaa
"Nyt ollaan tekemässä päätöksiä 50 vuodeksi eteenpäin, Pitkänen sanoo."
Samoin on Nord Streamin osalta, mutta sehän on eri juttu kepulogiikkan mukaan.
Läpinäkyvät poliitikot
Minäkin äänestän ehdokkaita, jotka ajavat minulle tärkeitä asioita ja maksan jäsenmaksuni puolueelle joka tekee samoin. Onko tämä lahjontaa?
Ei ole väärin, jos Katainen saa vaalirahaa yrityksiltä, väärin on, jos homma ei ole läpinäkyvää.
Kepun nuoretki !
Oletteko kepunuoret ihan tosissanne.
Nyt teidät lisätään samanlaiseen "perättömien ja hurjien juttujen tekijöihin" niinkuin te listasitte ylen.
Laittakaa jäitä hattuun. Suurin osa suomalaisista luottaa Kataiseen ja tosiasioihin. Katainen ei ole yksin eikä kaksin.
Häntä kannattavat asiantuntijat, asiaa tuntemattomat mutta niitä ymmärtävät ja sadattuhannet tavalliset suomalaiset.
Märkä turve ei lämmitä,eikä tuota sähköä
Kataisen ajatukset on perusteltuja ja oikeita.
Katainen on esittänyt
Katainen on esittänyt huonosti perustellun mielipiteen, joka tuntuu pohjaavan enemmän aatteen paloon kuin järkeen. Tämä on sitä tuttua mielikuvamaalailua, jota Kokoomus on harrastanut viime vuodet. Pekkarisella oli selkeät perustelut ja faktat niiden pohjana, kun hän kertoi lisäenergiatarpeesta ja ydinvoiman lisärakentamisesta.
Bio työllistää
Saksassa on syntynyt lähes miljoona työpaikkaa uusiutuvan energian muodossa. Saksassa tuetaan bioalaa, mutta niin tuetaan autoteollisuuttakin.
Bio-innovaatiot uhkaavat jäädä Suomessa toteutumatta uutisoi TS-lehti.
Meillä olisi paljon parannettavaa, vaan kuka lobbaisi Kataista?
Terve, Maukka
Voisit alkaa kirjoitella nimimerkillä Mauri Pekkarinen.
Turpeen ja puun polttaminen ei ole järkevää muuten kuin yksittäisten talojen takkapuina. Usko se.
Bioinnovaatioita
Bioinnovaatioita kehitellään Kepun puoluetoimistossa.
Kepulaiset osallistuvat ilmastotalkoisiin puhumalla paskaa.
Ydinvoiman takana vain maksusta?
Itse olen kyllä täysin ydinvoiman kannalla, vaikka en ole saannut mistään mitään maksua.
Kuvitteleeko joku/kepu, että ydinvoiman kannalla voi olla vain maksettuna?
Ei puhuta viidestäkymmenestä vuodesta, ...
... vaan sadastatuhannesta, jonka aikana suomalainen korkea-aktiivisen jätteen loppusijoituspaikka (peruskallio) ehtii läpikäydä ainakin yhden jääkauden, jolloin yli 3 km vahva jäämassa painaa myös peruskallion useita metrejä alaspäin.
Sen enempää ydinvoimaloiden purkamisesta kuin jätteen loppusijoituksesta ei ole kokemusta, joka olisi minkään arvoista, mutta ehkä Kataisen tulevaisuusajattelu kantaa hivenen rajoitetusti...
Kallista
Minulle ei ole koskaan valjennut kuinka tämä tuhansien vuosien säilytysaika lasketaan loppukustannuksiin. Ydinjätteestä ei saa tekemälläkään kilpailukykyistä energiamuotoa, jos nuo tulevien sukupolvien rasitteet lasketaan oikein.
Teknologialla on tapana kehittyä
Ydinenergiaa tuotettaessa syntyy jätettä määrällisesti todella vähän. Mikä näitä sadantuhannen vuoden päähän ennustajia oikein pelottaa ydinjätteessä? Naurettavaa. Oikein kapseloituna ydinjäte säteilee vain välittömään ympäristöönsä ja tämäkin säteily on 1000 vuoden kuluessa samalla tasolla, kuin luonnossa esiintyvillä radioaktiivisilla materiaaleilla(edellyttäen, että ns. jätettä ei ole siihen mennessä jo otettu uusiokäyttöön/neutraloitu). Nykyisellä teknologian kehityksen tahdilla on mahdotonta ennustaa edes 50 vuoden päähän joten annetaampa niitten jääkausien olla.
Ei niitä jätteitä edes tarvitsisi kallioon haudata ellei juuri näitä faktoja pelkääviä kehityksen hidastajia olisi olemassa ja sitä vaatimassa. Ennen kuin ihmiskunta valjastaa aurinkoenergian järkevästi käyttöönsä on ydinvoima loistava vaihtoehto saastuttaville fossiilisille polttoaineille.
Onko näin, Jyrki ?
"Konstithan ovat monet kaupankäynnissä,politiikassa ja merenkulussa"?
Ydinvoimaa tarvitaan-se on turvallinen vaihtoehto ja helpoin
toteuttaa.
Jos sihen kytkeytyy hieman jotakin muuta-lienee merkityksetöntä-kuten Vanhasenkin kohdalla.
Olkiluoto rules
Olkiluoto3 on hieno esimerkki uudesta ja nykyaikaisesta halvasta ydinvoimalasta. Enää riidellään siitä, toimiiko laitos ja kuka maksaa n. 3 miljardin euron loppulaskun.
Eikä se laitoksen valmistunen ole vuodestakaan kiinni.Voi olla että työmaalle tuleekin pidempi seisokki loppulaskukiistan takia.
Ei Katainen varmasti ihan halvalla ole myytänä uusien reaktorien taakse?
Menisit luuseri nukkumaan
Sen enempää Olkiluoto 3 kuin sitä ehkä seuraavatkaan ydinvoimalat eivät rasita sentilläkään veronmaksajan kukkaroa, kuten jokainen tuulivoimala rasittaa.
On suomalaiselle veronmaksajalle täysin yhdentekevää, mitä OL3:n rakentaja ja rakennuttaja sopivat keskenään.
Kataisella ei ole siinä sopimisessa mitään roolia, kuten kaikki kepuja järkevämmät ymmärtävät.
Höpöhöpö
Wattiakaan sähköä ei valtakunnan verkkoon ajeta ilman valtion (= veronmaksajien ) tukea. Kaikki on sidoksissa kaikkeen ja jotain kanavaa pitkin tukea maksetaan. Suomalainen byrokratia pitää huolen , että kaikkeen on olemassa joku tukimuoto. Toisella kädellä verotetaan, toisella tuetaan. Ei todellakaan ole yhdentekevää veronmaksajalle; mitä enemmän kuhnaillaan ja töpeksitään, sitä enemmän kuluttaja maksaa.
Perustelisitko väitteesi?
Väitit: "Wattiakaan sähköä ei valtakunnan verkkoon ajeta ilman valtion (= veronmaksajien ) tukea".
Oletko milloinkaan kuullut
sähkönsiirtomaksuista???
Samanlaisen hihasta vedettävän "siirtomaksun " vois toki lisätä ihan mihin tahansa tuotteeseen tai työhön. Vaikka esim. ruokakaupassa ; litra maitoa 89 senttiä + siirtomaksu 50 senttiä...
Junalippu Helsinki-Karjaa 17 euroo + siirtomaksu 10 euroo...
Älytöntä valtiovallan sallimaa kusetusta.
Miks ihmeessä tämmönen typeryys on menty sallimaan vain sähköyhtiöille ja myös pankeille ns. rahan "käpistelymaksuna".
Kyllä ne Olkiluodon viivästymiset ja töppäilyt kuluttajalta vielä nyhdetään se on varmaa.
Olen kuullut sähkön siirtomaksuista
Kuluttaja maksaa siirtomaksun sille yhtiölle, joka omistaa kuluttajalle sähköä siirtävän verkon osan. Sähköä ei siis siirretä paikallisessa verkon osassa valtion tuella, vaan asiakkaiden kustannuksella.
Kantaverkkoa hallinnoiva Fingrid Oyj ei myöskään saa valtion tukea sähkönsiirtoon. Valtio omistaa yhtiöstä vielä toistaiseksi vain 12 %, mutta yhtiö on itsessään kannattava. Yhtiön kannattavuus on tosin heikentymässä suurten investointien vuoksi, josta syystä luottoluokittaja Moody's alensi Fingridin luokitusta.
http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/uutiset/porssitiedotteet?bid=985
Siitä huolimatta sähkönsiirtoa ei kustanneta valtion varoista. Olkiluodon viivästymisen maksaja ei ole vielä selvillä, koska suomalainen rakennuttaja yrittää saada Arevan maksamaan viivästyksestä, jolloin voimala halventuu tilaajalle ja sähkölaskut pienenevät entisestään. Tosin ne kulut, jotka ovat aiheutuneet lähinnä Matti Vanhasen ja Vihreiden jarrutuksesta periaatepäätöksen tekemisessä rakennettavalle voimalalle, ovat jo tulleet sähkön kuluttajien maksettaviksi suurempina sähkölaskuina.
Jouleistako oli kysymys?
"Wattiakaan sähköä ei valtakunnan verkkoon ajeta ilman valtion (= veronmaksajien ) tukea."
Watti on ainoastaan tehon yksikkö. Teho voi olla miten monta wattia tahansa, vaikkei sähköä olisi ollenkaan.
Se, mistä sähkössä maksetaan, on ENERGIA, jota mitataan jouleissa (J). Sähkölaskussa lukee kuitenkin kilowattitunteja, kWh.
Hyvä TapiONeva
"Se, mistä sähkössä maksetaan, on ENERGIA, jota mitataan jouleissa (J). Sähkölaskussa lukee kuitenkin kilowattitunteja, kWh."
Se pirksatin lillius on kyllä mua laskuttanut myös valosta ja patterien lämmittämisestä eikä pelkästä enerkiasta.
Aika matalaa!
Kepun nuorten varapuheenjohtaja blogiväite kertoo, että ei koulutus ja kasvatus lisää järkeä. Tällaisia väitteitä pystyy heittämään kenestä hyvänsä, todella matalaa. Kyllä poliittisessa keskustelussa pitää olla harkintaa ja vastuullisuutta.
Keskustanuorissa ovat aina olleet isän maan toivot, Spes Patrie
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskustanuoret
Useat keskustanuorten puheenjohtajista ovat myöhemmin nousseet merkittäviin yhteiskunnallisiin asemiin.
1950-1954 Johannes Virolainen, entinen pääministeri, valtioneuvos
1954-1959 Pekka Silvola, entinen Yleisradion ohjelmapäällikkö
1960-1964 Heikki Hasu
1964-1968 Jouko Loikkanen, entinen tie- ja vesirakennushallituksen pääjohtaja
1968-1970 Markus Onnela
1970-1974 Risto Volanen, valtiosihteeri
1974-1980 Esko Aho, entinen pääministeri
1980-1983 Matti Vanhanen, pääministeri
1983-1987 Timo Toropainen
1987-1989 Olli Rehn, Euroopan unionin laajentumiskomissaari
1989-1991 Anu Vehviläinen, liikenneministeri
1991-1995 Olli Riikonen, Tohmajärven kunnanjohtaja
1995-1997 Mikko Alkio
1997-2001 Antti Kaikkonen, kansanedustaja
2001-2003 Sami Sulkko, Sulkavan kunnanjohtaja
2003-2005 Perttu Nousiainen, Kuopion kaupunginvaltuuston puheenjohtaja
2005-2009 Tuomo Puumala, kansanedustaja
2009-
Keskustanuorten uusi puheenjohtaja valitaan Kalajoella 24.-25.10.2009 pidettävässä liittokokouksessa.
Nykyinen puheenjohtaja Tuomo Puumala on ilmoittanut ettei ole enää käytettävissä.
jaa
että kahden viikon päästä valitaan nuorten mitättömyyksien uusi puheenjohtaja. Ilmankos tämäki järjen valo availee sanaista arkkuaan. Onnea ja menestystä puheenjohtajakisaan, ehkäpä Pitkäsestäkin leivotaan 20 vuoden päästä Utsjoen kunnanjohtaja (jos ei muita hakijoita ole).
Mihin uutta kaapasiteettia tarvitaan?
Energiateollisuudesta puhuttaessa tämän hetken tosiasioita on:
- Sekä kotitalouksien että teollisuuden sähkönkulutus Suomessa ja muissa pohjoismaissa on laskenut viime vuosina.
- Kotitalouksien määrä ja laitekanta on vakiintunut. Vanhoja laitteita korvataan jatkuvasti vähemmän sähköä kuluttavilla laitteilla. Tämä kehitystrendi tulee jatkumaan.
- Kiinteistöjen ja pientalojen lämmityksessä ja energiantuotannossa siirrytään sähkö- ja öljylämmityksestä lämpöpumppuhin ja kaukolämpöön. Tämä kehitys tulee jatkumaan.
- Bioenergiaa käyttävien kaukolämpölaitoksien ja pienvoimaloiden osuus on lähtenyt kasvuun 2000-luvulla.
- Energiaintensiivinen puu- ja metalliteollisuus on Suomessa alasajon kohteena ja siirtymässä ulkomaille - lähinnä Aasiaan. Teollisuuden energiantarve on pudonnut kymmeniä prosentteja. Tämä kehitystrendi tulee olemaan jatkuva.
Sensijaan voi ihmetellä:
- Alasajettujen paperitehtaiden voimalat seisovat käyttämättöminä. Tässä olisi valmiiksi rakennettua biovoimalakapasitetttia uudelleenkäynnistettäväksi. Miksi tätä resurssia ei käytetä?
- poliitikkojen intoa jakaa holtittomasti voimalalupia. Ilmeisesti lupien myöntämisen täytyy olla sidoksissa "maan tavan" mukaisesti vaalitukiin tai voimayhtiöiden optiomiljooniin. Jos lisäenergiaa ei tarvita Suomessa, niin onko Suomesta tarkoitus tehdä ydinenergia farmi josta myydään halpaa sähköä muualle ydinvoimasta luopuvaan Eurooppaan ylimenokauden ajaksi. 50 vuoden päästä meille on jäänyt jälkipolvien iloksi ydinjätteellä pilatut niemet.
- Viimeisin ydinvoimalahanke on kussut alleen. Voimalan rakentaminen ja käyttöönotto ovat vuositolkulla myöhässä. Kysymys on prototyyppilaitoksesta jonka toimituksen valvontaan ei tilaajalla TVOlla ole ollut resursseja eikä osaamista. Turvatekniikan keskus on joutunut ottamaan tilaajan roolin voimalaitostoimituksen valvonnassa. Vietiteollisuuden toimitusprojekteissa työskentelevänä insinööriä on ennekulumatonta että toimitusprojekti voi olla edes päiviä myöhässä, viikoista, kuukausista tai tässä tapauksessa vuosista puhumattakaan. Jokin on perustavalaatuinen tekninen ongelma täytyy toimituksessa olla. Kun edes yhtä voimalaa ei onnistuta rakentantamaan, niin miten niitä voidaan rakentaa kolme? Mistä ammattitaitoiset tekijät saadaan. Suomessa kun ei ole olemassa edes teknisissä yliopistoissa/korkeakouluissa ydinvoimatekniikan DI:n koulutusohjelmia.
Mitä?
Onko sähkonkulutus alentunut kotitalouksissa? Laitteita tulee vain lisää.
Mutta millä ne puutarhakaupungin talot lämpiävät (ei maasähköä) ja autot kulkevat?
Hallitusyhteistyötä?
Miten mahtaa kokoomusväki reagoida tämäntapaiseen hallitusyhteistyöhön? Onko nykyhallitusta enää viikon päästä?
Perunakuopassa taidettiin keksiä uusi lautakasa, mutta se voi kyllä tuoda vaikka millaiset tulokset.
Kannatan Pitkästä Kepun seuraavaksi puheenjohtajaksi
Hänellä on raikkaita, selkeitä, ja innovatiivisiä ajatuksia Suomen parhaaksi.
Kansan mielipide?
Tämä palsta ei selvästikään korreloi kansan mielipidettä. Kansan enemmistö vastustaa ydinvoimaa. Ehkä täällä on paljon maksettuja ydinvoimalobbareita? Rahaa siinä lobbauksessa riittää...
Ydinvoima ei ole mikään kevyt juttu. Ydinjäte on (kymmenien) tuhansien vuosien ja lukemattomien sukupolvien ongelma. Monella tämänkään palstan kirjoittajalla ei ole edes hahmotuskykyä niin pitkästä aikajänteestä. Lopullista loppusijoitusratkaisua ei ole vielä olemassa.
Ydinvoimaan tarvitaan uraania, jonka louhiminen pilaa luontoa. Jos Kataisen tai jonkun palstan kommentoijan takapihalla haluttaisiin alkaa louhimaan uraania, niin aika äkkiä tulisi kauhea vastustus. Ydinvoimalla poljettu sähkön hinta kyllä kelpaa, mutta vastuuta louhinnasta ei haluta ottaa. Melkoista kaksinaismoralismia ja muiden hyväksikäyttöä.
Ydinvoima ei tuo Suomeen merkittävästi työpaikkoja. Ainoassa merkittävässä vaiheessa, rakentamisessa, suuri osa työvoimasta ja koneista/osista/rakenteista ostetaan ulkomailta.
Uusiutuva energiatuotanto lisää merkittävästi suomalaisten työpaikkoja. Ilmeisesti kokooomusta ei kiinnosta Suomen työllisyys?
Melkoinen valtiovarainministeri meillä, haluaa suuryrityksille massiiviset voitot, ei työpaikkoja suomalaisille.
Investoinnit ydinvoimaan on aina pois mielenkiinnosta investoida uusiutuvaan energiaan.
Höpö höpö...
Pittää olla pösilö, että luulee kokoomuksen puheenjohtajan kannan ostetuksi juuri YDINVOIMA-ASIASSA. Eihän hän olisi kokoomuksen puheenjohtaja, jos olisi toista mieltä.
Kyllä nyt kepulaisia ketuttaa nuo omat vaalirahatukiaiset.
Onko järjenkäyttö kielletty Kokoomuksessa?
Vaikka tiedetään, että Kokoomus on vekkihameinen ja yrittäjävihamielinen puolue, jota Ari Alsiokaan ei ole työkiireiltään vielä huomannut geneettistä uusmaalaisuuttaan niin silti olisiko aivan liikaa pyydetty, että Katainen ilman vaalitukea kannattaisi vain Fennovoiman ydinvoimalaa ja antaisi Fortumin ja PVO:n odottaa?
Olen pettynyt sinuun, Tapio
Etkö sinäkään muka ymmärrä, ettei Kokoomuksen puheenjohtaja voi olla luomatta parhaimpia edellytyksiä ns. talouselämän toiminnalle. Katainenhan olisi entinen puheenjohtaja hyvin pian, jos alkaisi noissa asioissa pehmoilla.
Se, Kokoomushan, on nyt vain siten pukattu tähän maailmaan. Oli se sitten hyvä tai paha, mutta näin se vaan on.
Ei kukaan muu, ei edes vasemman laidan kulkija, usko että Katainen tarvitsisi lahjuksia kannattaakseen ydinvoimaa. Sen tekee vain joku mistään mitään ymmärtämätön kepu-kiva.
Jotain parempaa olisi luullut keksityn.
Kansallisen Kokoomuksen ja Svenska folkpartietin edellytykset
"Etkö sinäkään muka ymmärrä, ettei Kokoomuksen puheenjohtaja voi olla luomatta parhaimpia edellytyksiä ns. talouselämän toiminnalle."
Tietenkin Kokoomuksen puheenjohtajan on taustavoimiensa vuoksi luotava edellytykset ensin sponsorirahalla Kansallisen Kokoomuksen toiminnalle ja sitten sponsoreiden toiminnalle.
Suomessa paperiteollisuutta pannaan kiinni ja sähkökulutus laskee. PVO (TVO):lla ei ole ollut kiirettä Olkiluoto-3:n valmistumisen suhteen, kunhan se saadaan kiristämällä Arevalta joko puoli-ilmaiseksi kuin 1 400 000 euron "vahingonkorvausvaatimuksilla" tai sitten 80%:n alennuksella maksamalla 3 000 000 000 €:n voimalasta vain 600 000 000 €.
Fortumilla ei ole mikään kiire Loviisa-3:lle, koska se on hukannut jo 2 000 000 000 € Aasiaan TGK-10:een ja maksaa velvoiteinvestointeina vielä 2 000 000 000 € lisää. Rahoja voi saada takaisin P/E -luvulla 110 noin vuonna 2109, jolloin onneksi kaikki päätöksentekijät ovat kuolleet Jumalan armosta.
Kun kerran Fortumilla ja PVO (TVO):lla ei ole mikään kiire asialle, eivät ne tarvitse ydinvoimalupaa, koska niiden ainoa tarkoitus on hankkia optio tulevaisuuden sähkömarkkinoihin 15-30 vuoden päästä.
Näin ollen se, että yrityksille, joilla ei ole ennenkään ollut kiirettä ydinvoimaa toteuttamaan, perustettaisiin toimilupa asiaan, jota ne eivä tarvitse ja joka on Euroopan sisämarkkinasääntöjen kannalta kyseenalaista.
Fennovoima ajaa markkinataloutta Suomen ydinsähkömarkkinoille, jotta Suomea tuhoava ja Venäjää jälleenrakentava ja ydinvoimasta luopuvan Ruotsin teollisuutta palveleva Fortum-PVO -kartelli ei tee.
Arja Alhokin mainitsi, että ydinvoimaa kannattamalla olisi saanut eurovaalirahaa. Epäilemättä Fortum ja PVO ovat valmiita maksamaan 2011 eduskuntavaalin tuloksesta jopa enemmän kuin Kakkonen ja Sukari 2007 eduskuntavaalituloksesta.
Tämän vuoksi on jokaisen kansanedustajan kannalta parempi olla kannattamatta ydinvoimaa, koska vuoden tai kahden päästä ydinvoima kannattamisesta voi saada entistä suuremman tuen, kun huutokauppa energiapolitiikasta kiihtyy.
Rahnaa
Kyllä kako tarvitsee rahaa samoin kuin kepukin,ja sähköyhtiöillähän sitä on,tais Pitkänen vetää oikeasta narusta.
Ydinvoimasähkö halpaa
Ydinvoimasähkö on halpaa. Siksi sähkön hinta onkin noussut ''vain'' 110% muutamassa vuodessa ja korotuspaineita on kovastikkin, kun meille on valmistumassa uusi ''halpa''reaktori, Olkiluoto3, jos on.
Se on nimittäin niin, että ranskalaiset haluavat lisää rahaa tai työmaa alkaa seistä. Ja kun kyse on sähköstä, niin arvatkaas kuka sen maksaa.
Hirvittää ajatella paljonko nämä kolme uutta reaktoria ''halventaisivat'' lisää suomalaisten sähkön hintaa. Nimittäin sitten alkaa olla jo halpaa sähköä niin paljon, ettei sitä kaikki raaskisi käyttää. 15 miljardia on aika kova summa, kun pääoma haluaa tuottoa.
Mutta Katainen tietää paremmin tai sitten hänelle maksetaan paremmin ;)
Sähkön hinta on noussut vain ydinsähköä käyttämättömille
Minä olen ostanut käyttämäni sähkön vuosikaudet yhtiöltä, joka oli osakkaana Teollisuuden Voiman ydinvoimaloissa ja saa siksi edelleen maan halvinta sähköä tukkukaupassa.
Meille sähkön hinta ei ole tuplaantunut. Sinä olet vain nimimerkkisi mukainen luuseri, joka ostaa mitä ties kallista tuulisähköä ja valittaa sitten nettisivuilla, kun säästäväisemmät kehuvat ydinsähköä.
Tukkusähkön ostaja
Ostaako entinen lukionopettaja tukkusähköä halvalla? Oletko ryhtynyt konepajan tai muovitehtaan pitäjäksi?
Halvinta sähkö on pienissä alueellisissa sähkölaitoksissa, esimerkiksi Vetelissä.
Tästä Anne Brunila on vihainen, koska sähkön tulisi olla kaikille yhtä kallista kuin mitä se Fortumilla on. Myös ilmeisesti bensiinin tulisi olla kaikilla yhtä kallista kuin mitä se Neste Oililla on.
Näin voitaisiin rahoittaa kolmea suurta puoluetta ja demokratiaa avokätisemmin kuin nyt.
Ydinvoimaa banaanivaltiossa
Lainaus: Teknikka & Talous
Pääkirjoitus, Timo Tolsa, 21.8.2009, 7:47
Ydinvoimaa banaanivaltiossa
Valtiovarainministeri, kokoomuksen Jyrki Katainen esitti alkuviikosta luvan myöntämistä kaikille kolmelle uudelle ydinvoimalahankkeelle.
Saman puolueen ministerikollega Jyri Häkämies esitti samaa jo keväällä. Hallituskumppani keskustan Mauri Pekkarinen piti keväällä kolmea lupaa mahdottomana ja sitoutuu mieluummin turpeeseen.
Kataisen esitys sai odotetusti vastaansa kovaa kritiikkiä. Sähkönkulutus Suomessa on laskenut, uusia ydinvoimaloita ei tarvita. Lisää rakentamalla Suomesta tulee ydinsähkön viejä. Vain banaanivaltiot suunnittelevat energiatuotantonsa peruutuspeiliin katsomalla.
Ydinjätettä ei pidä loppusijoittaa Olkiluotoon, koska seuraavan jääkauden ikirouta ulottuu säilytysluolia syvemmälle.
Suomen pitää lisätä uusiutuvan energian tuotantoa.
_
http://www.tekniikkatalous.fi/kommentit/paakirjoitus/article319435.ece
---
T&T
Sähkömarkkinat | Tuula Laatikainen, 22.1.2009, 9:32
Suomen sähkön kulutus romahti kuin sotavuosina
Viime vuosi jää historiaan sähkömarkkinoilla. Sähkön kulutus yksinkertaisesti romahti. Suomi kulutti sähköä vuonna 2008 ennätyksellisen 3,8 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna 2007.
Taantuman vuoksi lasku kiihtyi vuoden loppua kohden.
Teollisuus tarvitsi sähköä 7,1 prosenttia edellisvuotta vähemmän.
Rajuimmin eli 10,9 prosenttia sähkön kulutus kutistui metsäteollisuudessa.
Metallinjalostajien, kemianteollisuuden ja muun teollisuuden kulutus väheni yksi–kaksi prosenttia.
Suomen sähkön kulutus jäi 86,9 terawattituntiin. Vuonna 2007 lukema oli 90,4 terawattituntia.
Tiedot ilmenevät Energiateollisuus ry:n tänään torstaina julkistamista tilastoista.
Sähkön vienti Ruotsiin kasvoi 19,63% v. 2008.
_
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article207902.ece
_
Sähkön kulutustilasto
http://www.energia.fi/fi/tilastot/sahkotilasto/kaytto/sahkonkayttojaverk...
Sähkön tuotanto- ja vientitilasto
http://www.energia.fi/fi/tilastot/sahkotilasto/tuotanto/sahkontuotantotu...
Kaasuputki edellyttää ydinvoiman lisärakentamista
Greenpeacen virkailija sanoi toukokuussa, Nord Streamin kasvavan kaasunviennin aiheuttavan lopputuloksena Venäjälle lisää ydinvoimaloita.
"Uusia ydinvoimaloita rakennetaan koska merkittävä osa luonnonkaasusta menee vientiin" ,sanoi Ivan Blakov,
Greenpeace Russia: n ohjelmajohtaja, RIA Novostin järjestämässä kekustelutilaisuudessa.
"Tämä on avoin salaisuus - tästä on todisteita energiastrtegiasta ja muista Venäjän Federaation virallispapereista."
Suomalaiset ja venäläiset rakentavat siis lisää ydinvoimaa, täyttääksen Nord Streamin aiheuttaman energiavajeen Venäjällä.
_
Nord Stream: A glimmer of hope in EU-Russia dark
26 May 2009
http://www.neurope.eu/articles/94256.php
Ei voi muuta kuin nauraa.
Kepun kommentit ovat niin läpinäkyviä.Ne voi kuitata sananlaskulla:"Ittestään se paha lain lukee."
J.Korhonen on masinoinut renkinsä kommentoimaan
Valmiit tekstit on varmaankin lähetetty jokaiselle, ettei vain tule taktisia virheitä.
Riikka Uosukainen on SDP:n strateginen virhe Yleisradiossa
Onneksi Keskusta tekee vain taktisia virheitä.
jopojoo
Jo 70-luvulla Englantilainen herra Salter kehitteli toimivaa aaltovoimaa, ja hinta saatiin laskemaan ydinvoimalan tuottaman sähkön tasolle.
Vuonna 1982 Englannin hallitus lakkautti Salterin tutkimusohjelman "puuhasteluna". Syyt pidettiin salassa. Yleisesti uskotaan, että syynä oli ydinenergiateollisuuden lobbaus.
Siis lue: Ydinvoiman hintaista uusiutuvaa energiaa, 70-luvulla..
..Ensimmäinen kaupallisesti kannattava aaltovoimala avattiin lokakuussa 2007 Portugalin rannikolla. Alalla on nyt tunkua ympäri maailman, mutta junttiSuomi ei tähän innovointi- ja patentinkehitys-rumbaan lähde. Ehei, me rakennetaan niitä ydinvoimaloita tuplahintaan. Taas ne nauraa meille Ruotsissa kun ne sitten myöhemmin myy meille niitä kehittämiään aaltovoimaloita, tuplahintaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aaltovoima
Juu - hetipaikalla . .
. . . aaltovoimala tähän lähelle - vantaalaisille sähköt
ikiomasta Kuusilammestaan !
kaikki luvat tulisi myöntää
Vanhat 70-luvulla rakennetut voimalat tulee kuitenkin uusia joskus, sekä uuttakin kapasiteettia tarvitaan. Kuten Katainen on sanonut, kaksi uutta voimalaa korvaisi tulevaisuudessa nämä vanhat 4 reaktoria Loviisassa ja Olkiluodossa ja kolmas olisi lisäystä nykyiseen kapasiteettiin. Täytyy myös muistaa, että nämä ydinvoimala-asiat ovat aika hitaasti eteneviä; luvasta valmiiseen voimalaan kuluu aikaa 10-20 vuotta.
Kaikki tarvittavat luvat on tähänkin asti myönnetty
Ei pelkoa. Kaikki Loviisa-1:n, Loviisa-2:n, Olkiluoto-1:n, Olkiluoto-2:n ja Olkiluoto-3:n tarvitsemat luvat on ennenkin myönnetty.
Loviisa-1 ja Loviisa-2 toimivat vielä vuosia eikä Loviisa-3:lle näin ollen ole tarvetta.
Olkiluoto-4:lle ei ole tarvetta, koska TVO:lla ja Arevalla ei ole mitään kiirettä saada Olkiluoto-3:akaan valmiiksi, vaan puoleen hintaan.
Voimala on valmis..
Jos nyt saadaan lupa voimalan rakentamiselle, niin aikaisentaan se tuottaa sähköä 2020 luvulla, jos ei tule sellaisia viivästyksiä kuin Arevan kanssa.
Ehditään kokea toinenkin lama. Voimalan verran hiilisähköä on lopettanut silloin vanhentuneena. Puu ei tuota sähköä.
TH
Ydinvoimala on valmis viidessä vuodessa
Silloin kun ydinvoimaa rakensivat Kekkoslovakia ja pysähtyneisyyden brežneviläinen Neuvostoliitto, oli ydinvoimala valmis viidessä vuodessa.
Paljon kehutuilta markkinavoimilta tähän menee 2-3 kestaa sama aika eli ne ovat 1/2 tai 2/3 tehottomampia kuin suunnittelu- ja suunnitelmatalousvoimat.
Fortum ja TVO edustavat Suomen kannalta suunnittelemattomuustaloutta.
Onkohan kepunuorilla varaa avoimuuteen
Mitäpä, jos toimittajat penkoisivat kepunuorten jäsenlukuja? Voisi olla puheenjohtaja Jouni Pitkäsellä selittämistä, missä kaikki nuoret ovat - vai onko järjestössä vielä vallalla se, että perheet liittävät automaattisesti lapsensa suunnilleen syntymätodistuksen perusteella mukaan toimintaan.
Järjestöt saavat avustuksia mm. jäsenlukujensa perusteella. Missä siis kepunuoret ovat? Paljonko heillä on jäseniä Helsingissä esim ja miten laajaa toiminta on? Paljonkohan avustuksia saadaan per aktiivijäsen ja miten rahat käytetään.
Tuskin Jouni Pitkänen avaisi kepunuorten rahavirtoja. Vai avaisiko? Luulisi, että tapahtuisi oikein vapaaehtoisesti, kun kerran avoimuutta vaaditaan. Ja mitään nappikauppaa näiden järjestöjen rahavirrat eivät ole.
Jaa-a
Helsingissä Keskustanuoret tuskin on kovin iso lafka. Jos puoleella on 5% kannatus kaupungissa, se ei voi kovin iso olla. Nopealla googlaamisella ainakin paljastui, että nuoria siellä on, ainakin tuon verran:
http://www.keskustanuoret.net/index.php?p=aktiivit
Tosin nämä Helsingin keskustalaiset ihan peruskepuja ole. Tämä ainakin kuulostaa liian hyvältä tekstiltä kepulaisen kirjoittamaksi:
"Yksilöllä on aina omat arvostuksensa, joissa hänellä tulisi olla vapaus valita. On uskottava yksilön omaan arvostelukykyyn. Esimerkiksi reaalitalouden säätelyn purku ei tarkoita, että raha saisi ylivallan ihmisten mielissä. Toimiva, vastuullinen ja kilpailullinen markkinatalous sekä siitä koituva vauraus toimii perustana luovalle joutilaisuudelle ja aineettomien arvojen nousulle. Aate on yksilössä, ei yhteiskunnassa"
Artikkelista:
http://www.keskustanuoret.net/index.php?p=katja_korva_aate_on_yksilo
Eiköhän sama sylttytehdas
Eiköhän sama sylttytehdas joka yritti vaalirahakohulla kaataa hallitusta, ole tässäkin takana yrittämässä luoda kiilaa hallituspuolueiden välille. Liian läpinäkyvää.
Millekäs puolueelle turveyhtiö Vapo antoikaan vaalitukea?
Ettei vain olisi ollut Keskusta?
Pelle!
Luulisi kepulaisten olevan nyt hyvinkin nöyriä kaiken tämän jälkeen, täysin asiatonta mustamaalausta. No onneksi on vaalit enää 1,5 vuoden päässä.
On se kumma että kepulainen virkamies tietää markkinoita paremmin energian tarpeen. Jos yksityistä rahaa tarjotaan n.3 miljardia/yksikkö työllisyyteen ja vaurauteen, niin
on se kumma ettei kelpaa. Ja vaikka energian tarve ei kasvaisikaan niin sehän ei tarkoittaisi muuta kuin alempaa sähkön hintaa tai sähkön vientiä.
Ei voi vetää muuta johtopäätöstä kuin kepulaiset on sen verran tyhmiä että heihin puree tämä greenpeacen "ydinjäte tappaa" proganda tai he eivät halua Suomesta vaurasta hyvinvointivaltiota.
Uuden peilin niin huomaat löytyykö viisasta miestä ?
Heh,heh....
jopa otti ukkelia päähän.
Katselepa tekstiäsi ja peilikuvaasi vuoron perään.
Kerro sitten tällä sivulla mitä näit.
Näitkö viisaanmiehen ?
Suomessa ei sähköpulaa
Vattenfallin johtaja ihmettelee suomalaisten sähkönkulutuksen laskelmia, Ruotsissa kulutus on ollut jo aikaa laskussa.
Toisaalta teknologiat kehittyvät ja 2020-luvulla on aivan uusi teknologia käytössä, jos ei aiemminkin. Vaikka Olkiluoto3 ei valmistu vielä vuosiin, jos valmistuu koskaan, ei meillä ole minkäännäköistäå sähköpulaa, vaikka se oli peruste uuden reaktorin rakentamiselle. Päinvastoin, kotimaista kapasiteettiä on ajattu alas kysynnän laskiessa ja venäläisen halpasähkön tuonnin kasvaessa.
Mihin se lisäsähkö aiotaan saada kulumaan?
Ja kuka maksaa loppulaskun, jos ei suomalainen sähköasiakas.
Maksaako sinullekin Kreml palkan?
Tuollaista Suomea vahingoittavaa soopaa ei kukaan päästään terve suoltaisi ilman palkkaa.
US väittää että
US väittää että kyseessä olisi ollut Jouni Pitkäsen blogi. Näinhän ei ole vaan kyseessä on ollut jonkun toisen henkilön kirjoittama "uutinen" jonka annettiin ymmärtää perustuvan Jouni Pitkäsen haastatteluun ja se taas merkitsee sitä että alkuperäinen viesti on voinut olla jotain aivan muuta. Voi tätä nykyisen median alennustilaa.
Tuota tuota
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin kyse on tiedotteesta (vaihdoin blogi-sanan tiedotteeseen myös jutussa). On ihan tavallista, että poliitikot kirjoittavat tiedotteensa kolmannessa persoonassa esittäen asiansa ikään kuin haastatteluna.
Tuskinpa alkuperäinen viesti mitään kovin muuta on, varsinkin kun Pitkästä itseään haastattelin ja hän samoja asioita toisteli. Ja tämä tiedotehan on hänen omilla sivuillaan (jutun alussa linkki).
Eli ei tässä mitään salaliittoa liene.
t. Jenni / US
Kyllä minä kuitenkin kannatan toimittajan paljastamista
Kuvallinen paljastus lisäisi tämänkin jutun uskottavuutta huomattavasti. ;)
Mainiota rouva Tamminen
Minusta tämä uutinen oli hyvä ja katu-uskottava sekä vie vaalirahakeskustelua eteenpäin. On tietenkin selvää, että energiaoligarkeille on edullisempaa ostaa koko puolue kerralla tukkuhintaan, koska näin ei tarvitse maksaa jokaiselle puoluekuritettavalle kansanedustajalle erikseen ja rahoituksen edelleen jakaminen on tiukasti puheenjohtajan ja puoluesihteerin käsissä.
Uuden Suomen politiikkauutiset alkavat olla jäntevämpiä kuin Uuden Suomen taannoiset erotiikkauutiset.
Nyt se kalvaminen alkaa
Tässä näkyy nyt, että hallituksen toimintakyky heikkenee. Kukaan ei tiedä kuka on saanut rahaa ja mistä. Miten jääviysasiat? voiko puhua puolesta jos puolue on saanut rahaa?
Paljon pohdittavaa poliitikoilla, menikö rahoitus vähän överiksi?
"Kukaan ei tiedä kuka on saanut rahaa ja mistä."
Kyllä jopa Svenska folkpartietissa tiedetään, keneltä Konstsamfundetista Tvåspråkiga Finlandille ja ehdokkaille pesty raha tulee.
Rahan lähde on tiedossa, koska rahaa ei sada taivaasta.
Ei Kataista kannata ydinvoimavaalirahalla tökkiä
Media voisi sen sijaan tutkia Kataisen kuuluisat mediasammakot joululta 2007, jolloin hän vakuutteli vankasti, ettei Suomi kohtaa jenkkiperäistä roskalainakriisiä JA samaan aikaan Suomen Pankki varoiteli juuri samasta asiasta.
Todellinen Kataisdilemma on siitä, kuinka hyvin todellisuudessa Katainen hallitsee valtiovarainministerin tehtävät.
Kiinnitetään huomiota todellisin asioihin, eikä huhuihin. Sitä paitsi lupa kolmelle ydinvoimalalle ei tarkoita, että kolme rakennetaan - rakennus- ja ympäristöluvatkin pitää saada. Ja eikun medianomit ja journalistit töihin! :)
Ei varmaan kannata
Totta puhut, mutta tämä lienee alkusoittoa? Toimintakykyä rassaa suunnattomasti kun väki on toistensa kurkuissa kiinni.
Vaaliraha voi olla rikos - kansanedustajan lahjominen
Sen sijaan valehteleminen, harhaanjohtaminen ja pöljien puhuminen on sananvapautta ja länsimaiseen demokratiaan liittyvä käytäntö.
Tarpeettomia ihmisiä
"Valehteleminen ja pöljien puhuminen." Voisiko neva hieman täsmentää ja tarkentaa tuota väitettään?
Kysyy erkki nimeltä Nevski prospekt?
Erityisen paljon emme liene eri mieltä siitä, että surkuhupaisaa poliittista pelleilyähän se nyt on.
Monistakin syistä pitäisin kuitenkin olennaisen tärkeänä, että meitä vaatimattomia taviksia, nettikeskustelijoita ei syyllistettäisi. Ja ettei edes sellaista vaikutelmaa nyt syntyisi.
Kataisella on puhtaat jauhot pussissa!
Ainoana puolueena Kokoomus ajaa kokonaisvaltaisesti kaikkien etua! Samoin Suomen etua.
Ilmastopolitiikka on yksi keskeinen asia Kataisella. Hän jos kukaan on pitkälle tulevaisuuteen ajatteleva ministeri!
Ydinvoima on saasteeton energialähde. Pelkästään öljyn ja kivihiilen korvaaminen saasteena, vaatii 10 ydinvoimalan tekemistä maahamme.
Joten Katainen ja Kokoomus ajavat varsin maltillista linjaa.
Korvaaminen tapahtunee noin 60 vuoden kuluessa? 3 ydinvoimalaa tarvitsemme noin 10-20 vuoden kuluessa, siis niiden valmistumista.
Kataisen linjalla ei ole mitään tekemistä vaaliavustuksilla!
Kokkareiden pussissa atomirahoja ?
Kyllähän ne pussissa ovat aivan muuta Kokkareiden Kataisella kuin puhtaita jauhoja, jos ja kun ministeri huutaa kuin hätäinen susi ydinvoiman perään ei voi muuta kuin epäillä, että ukkoparalla on bonukset ansaitsematta.
Käypä katsomassa Kataisen pussia ja piipahda myös SAK:n herrojen pussilla niin huomaat, että rahhoo niissä molemmissa on.
Taustalla nauraa porvareiden pääoma ja hyvin makkeesti nauraakin.
On se onni, että työväenpuolue on saanutyrmySimosta puolustajan.
Hurraa kansa, hurraa!
Entäs Pölmästi ?
Käännäppäs joka kolmas päivä työpaikallasi ja kotonasi
pääkytkin
NOLLA-asentoon ja tule sitten esittelemään pussiasi.
Tekikö kipeää ?
Kun tuon "Neronleimauksen" sait.
Olet älykäs!
Kun huomaat, että Kokoomus on myös maan suurin työväenpuolue. Kaikki mielipidemittaukset tukevat tätä.Esimerkiksi Demarit ovat katoava jätekasa, joka siis maatuu Kokoomukseen.
Saasteeton?
Meinaavat kuitenkin haudata säteilevää paskaa vuosikausisksi maan uumeniin. Saasteettomuus on suhteellista näköjään.
Vaikka itse uskoisit kokoomuksen ajavan kaikkien kansalaisten ja maan etua, niin älä ihmettele jos joku ajattelee toisin.
Ei linjalla varmaan ole tekemistä vaaliavustusten kanssa, mutta voiko se NÄYTTÄÄ siltä? Pitääkö kuitenkin joidenkin jäävätä itsensä? Tämä tietysti koskee koko hallitusta, eduskuntaa, kunnanvaltuustoja, kunnanhallituksia, lautakuntia Jne. rahan saaminen joltakin taholta ei liene kovin yksikertainen juttu, kun päätöksiä tehdään.
Esim. Vihdin ideapark. Kenen suulla pääministeri puhui kun hän hanketta puolusti? Heräättää kysymyksiä, tai sitten ei.
Päätös lisäydinvoimasta
Kansalaisilla on kovin ristiriitaisia käsityksiä ydinvoimasta ja se lisätarpeesta. Siksi poliitikkojen tulisi keskittyä ydinvoiman rakentamisen reunaehtojen asettamiseen. Kun ne ovat selvillä, tekevät liikeyritykset kuten TVO ja Fennovoima omat laskelmansa siitä kannattaako ydinvoimaa rakentaa asetetut reunaehdot huomioon ottaen. Kysymys on business-päätöksestä. On täysin tarpeetonata poliitikkojen kiistellä siitä, onko lisäydinvoimalle tarvetta vai ei ja kuinka paljon. Siihen ei poliitikkojen ammattitaito riitä. Poliitikoilla ei ole myöskään taloudellista vastuuta lisärakentamisen kannattavuudesta, se on liikeyrityksillä.
Tuskinpa on
Kyllä jo kokoomuksen tähän asti ilmi tulleet vaalituet todistavat, ettei sieltä puhtaita jauhoja löydy. Energiayhtiöiden apuja ei ole vielä edes alettu tutkia puhumattakaan saksalaisyhtiö E:ONista, jolla on varaa pistää kartellisakkoihin yli 500 miljoona/vuosi. Kyllä sieltä Suomi pojillekin riittää ja kansa maksaa lopulta.
Lankaan menitte
Keskustanuorilla on liittokokous Kalajoella 23.-24.10, missä valitaan uusi puheenjohtajisto ja hallituksen jäseniä.
Pitkänen näyttäisi olevan ehdolla puheenjohtajaksi.
Kaksilla raiteilla
No huh huh. Jos tämä on vaalikampanjaa, on nuorisojohtaja ottanut vähän härskit keinot käyttöön: väitteitä ilman mitään faktoja tai todisteita esitettävänä. Voisi tietenkin kysyä mistä nuorisojohtaja on itse saanut kampanjarahoituksensa?
Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta on sekin, että tämä kaveri ajaa kaksilla raiteilla: kannattaa kertomansa mukaan ydinvoimaa (linkki alla) ja antaa tällaisia kannanottoja, joilla pyritään päinvastaiseen.. Aika liero.
http://www.kohtaamo.net/?q=keskustelu/politiikka-ja-vaikuttaminen/kysymy...
Olipa tyylitön ja asiaton heitto
Olinkin jo vähällä alkaa Kepun fanittajaksi, mutta tämän tyylinen esilletulo pistää kyllä jalan jarrulle.
Ensinnäkin, asiasisältö on väärää politiikkaa. Sähköä,ja mielellään halpaa sellaista, tarvitaan jatkossa aina vaan enemmän. Ei maailma tähän taantumaan pysähdy.
Toiseksi, tyyli jolla Kataista yritetään puukottaa kylkeen on sellainen, jolla ei pisteet kerry. Paitsi Kataiselle, joka saa minulta pari pistettä lisää (koska on oikealla tiellä).
Nuorisoleikkaus jalkapallomaajoukkueessamme?
No nyt ne kaikki...
Pääministeri on suggeroinut itsensä Yle-vihaan, Kalli nyt on mikä on, Laatikainen on sekoittanut pahemman kerran puolue- ja kansanvallan ja puoluejärjestelmämme ja hallituksemme on kuitenkin aivan erityisen ja erinomaisen toimintakykyinen.
Olen kannattanut Nato-jäsenyyttä jo 90-luvun puolivälistä lähtien, eräänä perusteena se, että ratkaisu pitäisi tehdä silloin. kun vielä on jäljellä vähänkin nk. kollektiivista ajattelua, halua huolehtia maan ja sen kansalaisten asioista.
Jos koko politiikka ymmärretään henkilökohtaisen, jopa taloudellisen edun tavoitteluksi ja jos taktiikka ja strategia samaistetaan tyhjänpäiväiseen pelaamiseen, niin huonosti menee.
Ei SDP:kään täyspäinen ole
Timo Kallin härnäyksestä provosoitunut Jungner laittoi tai laitatti melko kiihkoisen sosialidemokraatin, Riikka Uosukaisen, Olli Ainolan seuraajaksi Yleisradion poliittiseen toimitukseen.
Nainen, joka kyynelehtii joka vaaliohjelmassa kuin itäsuomalaien itkijäeukko silloin, kun SDP saa takkiinsa, ei ole tuhlannut aikaa, vaan Paavo Lipposesta ja Martti Ahtisaaresta on Yleisradio jo tehnyt Turun Sanomien Ketosten oman kotidemarin, Massisen, avulla Euroopan unionin presidenttiä.
Odotaan, että seuraavaksi Riikka Uosukainen puffaa Pertti Paasion Euroopan unionin presidentiksi.
Yleisradio on edelleen sama sosialidemokraattien pesä, jossa kaunademarit ovat yhtä primitiivisiä kuin Yleisradion touhuista hermostuneet housut nilkoissaan kiinni jääneet "porvaripoliitikotkin".
Raju väite Pitkäseltä
Jouni Pitkänen väittää siis, että Katainen on korruptoitunut ja ajaa rahan voimalla ostettua mielipidettä!Siitähän on kyse. Tämäkö on sitä mielipiteen ja sanan vapautta, jollaista nuori KEPUpolitiikko haluaa käyttää. Sen sijaan, että asiallisesti argumentoidaan oman käsityksen puolesta turvaudutaan loanheittoon ilman sen kummempia näyttöjä ja ilmeisesti mutkitta hyväksytään, että tällainen käytös moraalisesti ja eettisesti on hyväksyttävää.
Ollaan vasta pääsemässä eroon YLE:n heittämästä pääministeri Vanhasta koskeneesta korruptioväitteestä, jossa turvauduttiin lähdesuojan takaa tehtyyn ilmiantoon. Nyt JOUNI PITKÄNEN heittää väitteen, jota kukaan, ei edes raukkamaisesti lähdesuojan taakse kätkeytynyt henkilö ole valaehtoisesti valmis todistamaan. Vain ilmaan heitetty roikkuva mutta leimaava epäily!
Jos Vanhasta vastaan hyökättiin epäreilusti niin nyt KEPU uhraa kaiken vaalirahasotkun jäljiltäkin olleen ryhtinsä ja osoittaa kuinka ala-arvoista politiikanteko on. Ei ihme, että kansalaiset kasvavassa määrin haluavat entistä enemmän irtautua poliittisista puolueista!
Avoin ja rehellinen Pitkänen Risto EJ Penttilän linjoilla
Ei pelkästään NATO:sta, vaan myös Kokoomuksen vaalirahoituksesta on jo tällä vuosituhannella voitava keskustella "asioiden oikeilla nimillä".
Ensiksi kannattaisi tutkia Helsingin kunnallispalvelun ja kiinteistöasiantuntija Suvi Rihtniemen kytkennät Fortumiin.
HOK-Elannosta, Fortumista ja Helsingin Kokoomuksesta on hyvä aloittaa. Uskon, että tamperelainen Kimmo Sasi ja helsinkiläinen Ben Zyskowicz kannattavat ajatusta Kokoomuksen kuuluisina laillisuusmiehinä tässä kataisessa Kekkoslovakiassa.
Nyt tärppäsi
Jos ei hallitus kaatunut pääministeriä vastaan tehtyyn tekaistuun syytteesseen ikivanhassa lautakasajutussa, niin nyt kaatuu.
Suora syytös hallituskumppanin ykkösministeriin kohdistuen.
Voin olla väärässä, mutta jos pikaista peruutusta syytökselle Kataisen lahjuksen ottamisesta ei näy, ovat hallituksen päivät luetut.
Katainen tuntuu suoraselkäisesti ajavan Suomen asiaa ja ydinvoiman voimakas lisääminen jos mikä on juuri sellaista.
Uudet vaalit ja katsotaan millä kansa ajattelee, omilla aivoillaan vai........
Ei, kai, minä demarina ihan säikähdin ?
Aivan omillasi ajattelit pitää uudet vaalit ja vaihtaa hallituksen.
Minä demarina pölmistuin, että noinko helposti se käy kun meillä ei onnistunut vaikka olemme rökittäneet raskaalla tykistöllä myös Kataista.
Jo Sinä olet mahtimies/nainen jos noin helposti saat tahtosi toteutumaan.
Kehottasin kuitenkin juomaan kahvia muutaman pannullisen kuten Holkeri aikoinaan.
SDP:ltä ei ole oikein onnistunut sitten 1918
Kaikella kunnioituksella, mutta SDP:n politiikan ongelma on kokoomuslaisen moraalikadon lisäksi myös Urpilaisen uskottavuuskato.
Ei kukaan rahoittaisi nyt SDP:n vaalikampanjoita, minkä vuoksi Urpilainen ei vaadi uusia vaaleja, vaan sanoo kuin Jouni Backman kuuluisalla lapullaan, että "pääministeri riittää, ei muita toimenpiteitä".
Matti Vanhasen vaihtaminen ilman vaaleja Mauri Pekkariseksi ei muuta SAK:n ja SDP:n kannattamaa pysähtyneisyyden hallitusohjelmaa mihinkään, minkä vuoksi koko SDP:n touhu on pelkkää parranpäristystä.
Puuhaisitte nyt edes punakapinaa tai yleislakkoa niin tulisi edes hieman katu- ja barrikadiuskottavuutta.
Hakaniemestä ovat loppuneet liikeideat ja naisjohtoon siirryttyä myös puhti.
SDP on valtakunnallisesti yhtä hölmistynyt kuin Vesa Hack Helsingissä, kun SDP kieltäytyy väärentämästä Helsingin budjettia ja jättää vastuun vaalivalheesta Helsingin Kokoomukselle ja Vihreälle liitolle.
So What?
Väittämä ei koske epärehellistä käyttäytymistä. Palavan puun savukaasujen hengittäminen saattaa olla romanttista, tuskin terveellistä.
Mitä kepu tarjoaa vaihtoehdoksi
Energiakeskustelussa kepu on liputtanut Pekkarisen johdolla kotimaisen energian, eli turpeen ja hakkeen puolesta. Mehän tiedämme, että kepulaiset ministerit aivan pyyteettömästi liputtavat kyseisten eenergiamuotojen puolesta?
Oikealla asialla ovat!
Puun hinta on laskenut jo niin paljon, että kyllä puulle pitää löytää uutta käyttöä.Lopettavat noita tehtaita siihen tahtiin, että kohta ei kuitupuu käy enää kaupaksi. Työllistetään muutenkin metsän käytöstä niin paljon.Silleen lisätään työllisyyttä. Puun hinnan pitää nousta, jotta myydään puuta.
Miksi metsänomistajat eivät tue Pekkarista?
Olen ihmetellyt, miksi kokoomuslaiset tai kokoomuslaistuvat metsänomistajat eivät tue Mauri Pekkarista? Kun Katainen saa päättää, menee koko puutkuitupolitiikka hunningolle, jolloin Suomi alkaa olla samanlainen luonnonsuojelu- ja metsäpaloalue kuin Venäjän federaation vaikeimmin tavoitettavissa olevat alueet.
Jännää on
Nuori toimittaja: älä kommentoi tätä keskustelua.
Ei tässä nyt missään yöchatissa olla.
Pitää osallistua.
Oho, johan on ärhäkkää.
Tokihan toimittajalla on täysi oikeus osallistua interaktiiviseen toimitustyöhön, jollei jopa velvollisuus.
Itseasiassa olin iloisen yllättynyt, että toimittaja esitti kiinnostusta juttuaan kohtaan virinneeseen keskusteluun.
Hyvä Jenni!!
Epätoivoinen yritys suunnata huomio kokoomukseen
Kylläpä oli taas kepulaiselta kukkopojalta kovasti köykäinen köhäisy. Kannattaisi ensin keskittyä kaivamaan se malka omasta silmästä. Naurettavan ja säälittävän rajamailla oleva tokaisu.
Lehdet tuskin ovat keskittyneet vain yhden puolueen vaalitukeen. Kyllä kaikki puolueet ovat saaneet osansa. Jostain vain löytyy enemmän hämärää kuin toisaalta...
(Keskusta)poliitikot näyttävät pystyvän likaavan oman pesänsä keskenkasvuisilla ja epäasiallisilla kommenteilla ihan itse, ei siihen mediaa tarvita.
Justiinsa nii !
Ei sillä mitään aivoja ole - sähkö tulee töpselistä ja
suurpääoma/riistokapitalisti rakentelee voimaloitaan
oravien ja tikkojen riemuksi.
Varsinainen miesviisaus
jonkameille heitit aivanko ihan ajattelematta moisen keksit?
Jo se on nyt hyvä olla, jo vain.
Yhteishyvä; Siilinjärvi ja Nurmijärvi, vajaat säteilyarvot
Loviisassa kaksi vanhaa reaktoriyksikköä lähestyy käyttöikänsä päätä ja niitä korvaamaan tarvitaan yksi nykyaikainen suurehko yksikkö (Nurmijärvelle tai Siilinjärvelle).
- Toinen tarvitaan turvaamaan omavaraisuutta eli vähentämään riippuvuutta suorasta tuontisähköstä.
- Ydinvoima on ennen kaikkea keino ostaa lisäaikaa tulevaisuuden energiateknologioiden kehittämiselle.
- Se on nykyisistä käytettävissä olevista vaihtoehdoista vähiten huono.
- Ideologisilla perusteilla ei saa sulkea pois mitään toimivia vaihtoehtoja.
Hyvä ehdotus!:
Tarkan harkinnan ja mittausten jälkeen voidaan päättää kolmen ydinvoimalan strategisesta sijoituksesta.
Rajamäellä on loistavaa tilaa Hangonväylän ja Hämeenlinanväylän saumakohdassa, Nukarin korkeudella.
Alue rajoittuu Kukkovehmaanmäen ja Pentisuonmäen väliselle, Valkeakallio -nimiselle peruskalliolle.
Valmiiden logistiikkratkaisujen ansiosta louhintatyöt voidaan aloittaa jo ilman varsinaista rakennuslupaa.
Näin tärkeälle kansalliselle hankkeelle lupa tulee automaattisesti. (Lipponen tietää)
Alue on loistava valinta, siellä on tilaa uusille yrityksille, ja nykyisten business varmasti hyötyy urakoista.
Arviolta työllistävä vaikutus on niin hyvä ettei valtion tarvitse ottaa lisävelkaa elvytykseen. Säästö 13 miljardia euroa!
Kattavissa virallisvertailuissa muihin Etelä-Suomen kuntiin, Nurmijärven säteilyarvot ovat jääneet huomattavan vajaiksi. Siilinjärven säteily ovat vasta kehitysmaatasoa.
Säteilyturvakeskuksen mittareiden näyttämässä, Nurmijärven annosnopeuden arvot jäävät arvoon 0,14 - 0,16 mikroSievertiä tunnissa.
Kun taas Pyhtäällä on totuttu arvoihin 0,18 - 0,22 mikroSievertiä tunnissa.
Suurempia arvoja ei ole saatu, kun mittarin grafiikka -näyttämä menee ns. "tappiin" ja annoshuippu -piikit leikkautuvat tasaisiksi.
http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateilytilanne/kuvaajat/fi_FI/sateily/?...
Kolmella uudella voimalalla, Nurmijäven asukkaat voivat näin osaltaan jakaa Suomen säteilykuormaa.
http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateilytilanne/kuvaajat/fi_FI/sateily/?...
_
Uusien laitosten sijaintikartaa:
http://kartat.yritystele.fi/kartta-haku.php?page=2&search_word=Valta-aks...
Miksi ydinvoimasta tehdään mörkö?
14.9.2009 14.12 | Outi Mäkelä |
http://blogit.uusisuomi.fi/wp-content/rtm/avatar/160/889.png
Tuulimylly pihalle niin saan tukea, niinkö Katainen ?
Jostakin luin, että Katainen on lupaillut tuulimyllyille tukea, joten alan suunnitella tuulimyllyn rakentamista pihalleni.
Myllyn kustannukset ovat noin millin verran, joten jos saan 90 %:n tuen pistän myllyn pystyy.
Uskon, että meidän naapurit myös innostuvat asiasta, joten kun jokainen rakentaa saamme 1000 tuulimyllyä viuhtomaan ja sehän on vain 1000 milliä, eihän se ole mitään atomivoimalaan verrattuna.
Ryhdytään anomaan tuulimyllyille tukea niin saadaan tienvarret täyteen myllyjä.
Olishan se soma katsella kun myllyjen siivet pyyhkisivät ilmassa ja kun laitamme lettivalot siipiin saamme pimeät tiet valaistua.
Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Eli hakemuspapereita rustaamaan jo seuraavana arkena.
Olisit uskonut Linusia
Hyvä tuulimyllylämmittäjä, luulen, että kirjoituksesi oli tarkoitettu ironisoimaan tuulivoimaa.
Tosiasiassa se laittoi kyllä miettimään, eikö sittenkin kannattaisi laittaa ne miljardit vaihtoehtoisiin?
Rajamme ei pidä, lähellä 16 loppuunajettua Tshernobyliä
RBMK, eli Tshernobyl -voimalat on hoidettava ensin.
Valtiomme itärajan ei ole todettu juurikaan estävän radioaktiivista säteilyä.
STUK:n tarkastajat totesivat ultraäänitutkimuksissa monien venäläisvoimaloiden vesiputkien heikon laadun ja niiden uudistaminen on ollut eräs kiireellisimmistä töistä.
Muita turvallisuuden kannalta tärkeitä uudistuksia ovat voimaloiden sisäpuhelinjärjestelmien parantaminen ja sähköjärjestelmien huolto. Alun perin sisäpuhelimien soittoääni peittyi usein voimalan meluun. - Nyt puhelimissa on soittoäänen kanssa samanaikaisesti toimiva valosignaali!
RBMK-tyyppisiä eli grafiittihidasteisia kiehutusvesireaktoreita on yhä käytössä entisen NL alueella kaikkiaan 16 kpl. Ne tuottavat vielä miltei puolet nykyisen Venäjän ydinsähköstä. Kaikkiaan alueen sähköstä tuotetaan ydinvoimalla runsaat kymmenen prosenttia.
Tauoton reaktorin käyttö on mahdollista, sillä polttoaine voidaan vaihtaa käytön aikana uuteen erikseen kussakin
polttoainekanavassa. Operaatio tehdään reaktorihallin 200 tonnia painavalla latauskoneella.
Polttoaineen vaihto ”lennossa” merkitsee myös sitä, että RBMK-tyyppiä voidaan käyttää plutoniumin tuotantoon ydinaseita varten. Soveltuvuus sotilaskäyttöön selittää sitä, ettei Tšernobyl-tyypin voimaloita viety ulkomaille.
Ns. painevesireaktoriin verrattuna RBMK oli lisäksi halpa ja sen osia voitiin valmistaa tavallisissa konepajoissa.
RBMK oli Neuvostoliiton ydinvoimateollisuuden selkäranka huhtikuussa Ukrainassa 1986 sattuneeseen Tšernobylin turmaan asti.
Sittemmin RBMK-mallin reaktorihankkeita alettiin perua ja käytössä oleviin reaktoreihin tehtiin teknisiä muutoksia,
joiden toivotaan estävän Tšernobylin onnettomuuden toistuminen.
Suomea lähimmät muut RBMK-voimalat ovat Leningradin ydinvoimalassa Sosnovyi Borissa Pietarin läheisyydessä, Ignalinassa Liettuassa (kaksi valmista 1450 megawatin yksikköä, lisäksi yhtä ei ole otettu käyttöön) ja Smolenskissa Ukrainan rajan tuntumassa (kolme valmista 950 megawatin yksikköä, lisäksi yhtä ei ole otettu käyttöön).
Jos vanhat päätökset toteutuvat, toimivia RBMK-reaktoreita on määrä alkaa poistaa käytöstä lähivuosina.
Urakka pitäisi saada päätökseen kymmenessä vuodessa.
Energiahuolto on IVY:ssä kuitenkin niin tiukoilla, että suunnitelma vaikuttaa epärealistiselta.
_
Energoatom Concern OJSC
http://www.rosenergoatom.ru/eng/index.wbp
_
Chernobyl Disaster: 20 years later
http://www.msnbc.msn.com/id/12423515/
_
NBC Video: Chernobyl anniversary
http://www.msnbc.msn.com/id/21134540/vp/12500472#12500472
_
Vakavahko vuoto ydinvoimalassa – vain 200km Helsingistä http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/69981-vakavahko-vuoto-ydinvoimalassa-%E...
_
Chernobyl disaster
http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster
_
Photo Gallery: Chernobyl, 20 Years After the Disaster
http://news.nationalgeographic.com/news/2006/04/0425_060425_chernobyl.html
Nuoret toimittajat ja nuori kokoomuslainen ?
"On ärsyttävää että Uusisuomi verkkolehti on ottanut nuoria toimittajia rivistöönsä-eikä vanhempienkaan taso ole hääppönen"?
Kataisen suhteen asia on kiusallinen mutta toimittaja on hyvä ja kaivaa näytön esiin ja jatkaa kirjoitteluja yksityisillä kirjeillään Kataisen suuntaan-verkkolehteenne tämä ei "sovi"!
Hyvää jatkoa!
Uuden Suomen toimituksella ei ole esitutkintaoikeuksia
Uuden Suomen toimituksella ei ole korruptoituneita poliiseja tukenaan niin kuin maan johtavilla tiedotusvälineillä, jotka jatkuvasti juoksuttavat sakkotietoa julkisuuteen. Uuden Suomen toimituksella ei ole poliisinkaan oikeuksia murtaa Kokoomuksen pankkisalaisuutta ja valvoa vaalirahan virtaa.
Jyrki Kataisen ainoaksi uskottavuuden rippeeksi jää Matti Vanhasen tapaan haastaa Keskustanuorten varapuheenjohtaja kunnianloukkauksesta, törkeästä kunnianloukkauksesta tai yksityiselämää koskevan luokkaavan tiedon paljastamisesta. Lisäksi Jyrki Katainen voi haastaa Nikotiimin ja Jenni Tammisen oikeuteen avunannosta kunnianloukkaukseen, törkeään kunnianloukkaukseen tai yksityiselämää koskevan loukkaavan tiedon paljastamisesta. Tuomio avunnannosta on enintään sama kuin rikoksesta.
Syytteen voi nostattaa vain asianomainen. Kokoomuksella ei ole kunniaa, mutta fyysisellä henkilöllä, kuten Kataisella voi olla.
Eli ellei varatuomaripuolue nyt kehitä oikeusjuttua (ja häviä sitä lopulta) on tietenkin poliittisesti selvää, että Kokoomus on ydinsähköyhtiöiden tytäryhtiö, joka vain suorittaa konsernitehtäviään tekemällä propagandaa Fortumin ja TVO:n puolesta.
Jokainen voi itse päättää, äänestääkö kolmea ydinreaktoria eduskuntavaaleissa 2011 ja Kokoomuksen suurimmaksi puolueeksi.
Savolaista muljahtelua josta ei ota selvää
Kun Kataisen mallinen mies puhuu ja sanoo, että aurinko paistaa on varminta kurkistaa ikkunasta onko niin. Savolainen muljake sanoon kolmeen kertaan asian niin, että ykskerta sanoo näin, toinen kerta kertoo, että jospa ei kuitenkaan ole niin ja kolmas kerta kertoo,että voisi se olla toisinkin.
Kaikki vastuu siirtyy kuulijalle.
Katsokaapa vain niin Katainen muljauttoo sellainen sanavyöryn, että loppuu puhe.
Savolainen on niin ovela, että peiliinkin se katsoo vasta naapurin jälkeen, jolloin voi sanoa, että komea kuva näkkyy ja aiemmin katsonut uskoo, että savolainen kehaisi, häntä.
Kotimainen teollisuus ei
Kotimainen teollisuus ei tarvitse lisää halpaa sähköä!
Miksikö ei?
Siksi ettei kotimaista teollisuutta kohta ole.
Mistäkö sen tiedän?
No siitä, että meidän tekijöiden ukkoutuneet rivit ovat harvenneet lähes olemattomiin, uusia ei tule tilalle ja tilaukset tehdään halvoissa Itä-euroopan ja Kiinan pajoissa. Tätä kehitystä ei enää muuta edes vaikka sähkö olisi teollisuudelle ilmaista.
Älkää tuhotko ahneuksissanne kaikkea!
Älkää kuitenkaan ahneuksissanne tuhotko enää uusia alueita ydinvoimainnossanne!
Fennovoiman suunnitelma Pyhäjoella kohdistuu luonnonsuojelualueisiin ja toteutuessaan pilaisi myös Pyhäsalmen kaivokselle suunnitellun kansainvälisen tutkimushankkeen. Suomeen suunnitellaan uutta eurooppalaista tutkimuslaboratoriota maasta ja avaruudesta tulevien hiukkasten sekä aineen hajoamismuotojen etsimiseen.
Uudet voimalaitoshankkeet ja varsinkin Fennovoiman suunnitelman pohjoisessa vaarantavat Suomen mahdollisuudet saada eurooppalainen tutkimuskeskus. Ne myös vaarantavat koko Euroopan mahdollisuudet maasta tulevien neutriinojen tutkimiseen, koska mistään muusta maasta ei löydy yhtä hyvää paikkaa. Neutriinotutkimushanke on eurooppalaisen astrohiukkasfysiikan kärkihanke ja olisi suomalaiselle tiedeyhteisölle todella merkittävä!
Aina siellä missä runsas
Aina siellä missä runsas raha liikkuu, kuten energiabisneksessä, on runsaasti varaa myös voiteluun ja disinformaation levittämiseen.
Kaikkien kannattaisi miettiä mitä oikeasti haluavat, vaarana on se, minkä ajattelija Andy McCoy on sanonut: Ole varovainen mitä haluut, sä voit saada sen.
Nii justiinsa !
Yksi järkeenkäypä perustelu punavirheiltä; Kuta enempi rahaa liikku ja useamman kouran kautta sen helpompi vetää välistä ja kokonaishävikki on sekä suhtellisesti että määrältään isompi.
Se selittää tuulimyllyjen suosion - niihin tarvitaan sekä suoraa että välillistä julkista tukea. Ja pääomasijoitus on säätövoiman kanssa noin kolminkertainen.
Jos siis Kokoomus on saanut ydinvoimayhtiöiltä esim. puoli miljardia euroa vaalitukea niin vasurit voivat laskea tienavansa tuulimyllyhankinnoista yhteensä 2-4 miljardia euroa.
Minun äänen voisi tosiaan saada.
Miten niin raju väite?
Hieman erikoinen oli tämä otsikko: millä tavalla tämä on yhtään sen "rajumpi" lausunto Pitkäseltä verrattuna vaikka syytöksiin joita Vanhanen kohtasi kommenteissaan Ideaparkista, joissa hän sanoi hanketta kannattavansa. Tällöin Vanhasta väitettiin jo melkein suoraan korruptoituneeksi, joka oli mielestäni todella kova väite, mutta ei silloin tälläkään verkkosivulla sanottu syytöksen olleen kovin kyseenalainen. Jos nyt tässä Keskustan nuorisojärjestöstä arvostellaan Kataisen jo varsin erikoisen ääripositiivisia ydinvoimalausuntoja, niin se on mielestäni paikallaan. Hyvä, että edes joku osaa yhdistää asioita yhteen: Kataista ja kokoomusta on ydinvoiman suhteen todennäköisesti lobbattu ja vaalirahoja annettu. Mielestäni on siten ihan asiallista keskustella tästä aiheesta ja nostaa se esille. En tarkoita kuitenkaan tällä sitä, että Kataistakaan pitäisi syyttä lahjusten ottamisesta tai korruptiosta, koska se ei todellakaan pidä paikkaansa, mutta on hyvä, että näistäkin asioita keskustellaan.
Breaking news: Jenni pakotti HS:n uutisoimaan
Jyrki Kataisen johtamaa sinipuhallitusta kannattava Helsingin Sanomat joutui alistumaan Uuden Suomen uutiseen.
http://m.hs.fi/inf/infomo?site=hstxt&view=news_politiikka_child&feed:a=h...
Kepu koplaa ja sumuttaa kaikilla rintamila
nyt yritetään kääntää säätiöasioista median mielenkinto vaikka kokoomukseen. säälittävää.
Saakashvili väittää Putinin murhauttavan hänet
http://www.ruvr.ru/main.php?lng=rus&q=124525&cid=488&p=08.08.2009
Tapio
Kerro mulle tyhmälle, miten kepujuniori Pitkänen liittyy Saakashvilin väitteisiin?
Satiiri ei pure nettikeskusteluissa (L Thorvalds).
Mieluummin käytän suomessa
Mieluummin käytän suomessa turvallisesti tuotettua ydinsähköä, kuin venäläisten rajan tuntumaan rakennettujen ja puuttellisesti valvottujen voimaloiden sähköä.
Fakta on että ydinvoimalle on tarvetta. Energiantuotannossa ei tulisi käyttää mitään nykyisistä polttomuodoista, ei kivihiiltä, oljyä, bensaa, dieseliä, turvetta tai muutakaan varmasti saastuttavaa lehmän lantaa. Sähköautoista ei ole mitään hyötyä ilmastonmuutoksen kannalta niin pitkään kuin sähköä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla.
Vesivoimaa ei Suomessa voida juuri lisätä, ainakaan, jos halutaan pitää vielä muutama koski luonnontilassa. Tuulivoima pilaa Suomen kauneimman luonnon (Lapin tunturit ja rannikot). Aurinkovoima voisi onnistua, jos sijaitsisimme sellaisilla leveyspiireillä, että aurinko paistaisi tänne myös talvella, kun sähköä oikeasti tarvitaan.
Ydinvoima ei ole hyvä ratkaisu, mutta se on paras, joka on saatavilla tähän hätään.
Raju epäilys Kepusta
Kepun ydinvoimavastaisuuden takana on vuosia saatu vaaliavustus MTK:lta ja muilta jotka hyötyisivät risunpoltosta.
J Pitkänen on tainnut saada
J Pitkänen on tainnut saada viherpiiperöiden tukirahastosta huikean summan talousapua hakuammuntansa esittämiseksi. Tutkitaanpas suurennuslasilla J Pitkäsen oma tukirahasto.
Eräät ovat valmiita mihin vain. Vaikka puudelin hampailla puremaan isäntänsä nilkkaa, kunhan houkutin on tarpeeksi suuri. Miksi??
Höpötys 50-vuodesta ajaa meidät takaisin "Päreaikakauteen". Näidenkö hörhelöiden käsiin pitäisi tulevaisuutemme jättää. Ei missään nimessä.
Pitkänen polttais viljaa
Taas kerran kepulilla ketun häntä kainalossa. Hehän polttais mielellään valtion piikkiin viljaa ja rohmuais siitä suuren potin.
Vilja on syötäväksi - ei poltettavaksi.
Tuontiviljaa vaan lisää, kun se on vielä suomalaista parempaa esi, Viron ruis.
En ole ydinvoiman kannattaja
Mutta lupa kolmelle voimalalle aikaansaisi kilpailutilanteen. Meneillään oleva Arevan puuhastelu ei ole kenenkään etu. Tilanteen toistuminen on mahdollista, mutta vältettävissä. Ydinvoimakysymyksessä Katainen ei pääse sanelemaan mitään. Kaikissa puolueissa, myös kokoomuksessa, on vastustajia ja kannattajia. Olisi poliittinen itsemurha ottaa jyrkkää kantaa rakentamisen puolesta. Ajopuuteorialla meillä tällaiset ISOt asiat hoidetaan.
Loogisesti ottaen
Kaikki kolme luvanhakijaa olisivat onnellisia, jos lupia annettaisiin vain yksi, heille itselleen. Jos tapana olisi edistää yhtiön tavoitetta vaaliavustuksilla, niin kai silloin pitäisi lähteä tutkimaan sen ministerin raha-asioita, joka todellakin kannattaa vain yhden luvan myöntämistä. Jos todella on syytä tällaiseen epäilyyn.
Näinkin tietysti on. Voi
Näinkin tietysti on. Voi myös kannattaa SM-liigaa tukematta tiettyä joukkuetta, ja antaa heidän keskenään katsoa kenen sarvet on kovimmat.
Yksi vai kolme rahoituskanavaa
Uskon, että Mauri Pekkarinen voi saada vaalirahaa Fennovoiman lisäksi myös puukuidun omistajilta, metsänomistajilta. Suomessa paperitehtaita suljetaan ja ihmiset - myös maaseudulla - tarvitsevat toimeentuloa ja tulevaisuuden toivoa.
Tämä on tietenkin kehä III:n sisäpuolella asuvien näkökulmasta käsittämätöntä korruptiota: eiväthän bantustanissa asuvat tuottavat työn tekijät tarvitse kuin lamauttavan kannustavia tuloeroja.
Minusta ensiksi pitää tutkia sen ministerin vaalirahoitus, joka aikoo yhden ydinvoimayrityksen ja kymmenientuhansien metsänomistajien sijasta turvata oma ja puolueensa tulevaisuus myöntämällä K O L M E ydinvoimalupaa, joista kaksi luvanhakijaa on jo omalla toiminnallaan osoittanut, ettei ydinvoimalla ole mikään kiire (Olkiluoto-3) ja että enemminkin kuin rakentaa Suomeen ydinvomaa (Loviisa-3), on paljon kannattavampaa aloittaa Venäjän kunnostaminen Aasiasta, jotta Venäjän valtion rahat jäävät esimerkiksi puolustusvälineteollisuuden kehittämiseen.
Tässä mielessä tutkisin myös omistajapolitiikkaa harjoittavan puolustusministerin rahoituksen, koska voihan olla, että hän tuottaa vieraille valloille enemmän valtioetua kuin Gazpromin konsulttina saksalaiseen kollegaansa nähden lähinnä vain pähkinöitä keräilevä eduskunnan entinen puhemies.
En oikein ymmärrä, millä speermäisellä arkkitehtilogiikalla voidaan ajatella, että se, joka kerää tukea yhdeltä ydinvoimayhtiöitä ja kymmeniltä tuhansilta metsänomistajilta olisi jotenkin korruptoituneempi kuin se, joka kerää tukea kolmelta tai itse asiassa kahdelta ydinvoimayhtiöltä päätöksentekonsa tueksi.
Minusta on aika naivia
Minusta on aika naivia kuvitella, että ydinvoimaloille ei voisi antaa rakennuslupia ilman lahjuksiakin. Jos Kokoomuksessa otetaan huomioon suomalaisen teollisuuden tarpeet, se tuskin suoraan tarkoittaa sitä teollisuus lahjoo Kokoomusta. Luulisi, että rakennuslupia voi saada ilman lahjuksiakin. Ehkä Keskustan nuorille tällainen käytäntö on aivan outo.
Naivismia
"Minusta on aika naivia kuvitella, että ydinvoimaloille ei voisi antaa rakennuslupia ilman lahjuksiakin."
Minusta on melko naiivia kuvitella, että markkinataloudessa saisi mitään ilmaiseksi tai Jumalan armosta. On selvää, että Fortum tarvitsee Loviisa-3:een toimiluvan jo ennen kuin Loviisa-1 ja Loviisa-2 poistuvat käytöstä.
Loviisa-3:n sähkö vietäisiin Viroon, ehkä myös Latviaan, kun Viron on luovuttava öljyliuskesähköstä ja Venäjän tuonnista vihoittelun jatkuessa. Liettuan Ingalina-2:kin suljetaan.
PVO:n osalta taas kysymys on siitä, että ensiksi kiristetään Arevalta 50%-80% alennus 3 000 000 000 €:n Olkiluoto-3:sta, jonka jälkeen ydinvoimasta luopuvan Ruotsin teollisuus kykenee ulkoistamaan Suomelle ydinvoimansa, jolloin Suomesta tulee Ruotsin ydinsähkösiirtomaa.
Ainoa isänmaallinen tässä asiassa on Mauri Pekkarinen, joka haluaa valtiolle Fingridin enemmistön. Kun valtio omistaa Fingridin niin silloin Fortum ja PVO eivät pääse vehkeilemään Fingridissä sillä, ettei jakeluverkkoa voi kehittää optimaaliseksi.
Väittäisin kuitenkin, että jos Pekkarinen ja Keskusta kuittaavat rahansa Fennovoimalta ja E.ON:ltä sekä kymmeniltä tuhansilta metsänomistajilta, on se vähemmän korruptoitunutta kuin se, että jos Katainen kuittaisi omat ja puolueensa rahat vuosikymmeniksi Ruotsin teollisuudelta PVO (TVO):n kautta ja Fortumin kautta, joka epäisänmaallisesti säästää Venäjän federaation budjettivaroja mm. asevarusteluun siksi, että se viekkaudella ja vääryydellä suomalaisilta kerättyjä sähkökartellivaroja jakelee suomalaisten poliitikkojen lisäksi aasianpuoleiselle Venäjälle.
"Kotimarkkinoiden
"Kotimarkkinoiden kannattavuus siis oli edelleen erinomainen, mutta Venäjällä Fortumin parannus etenee hitaasti. Russia-divisioona teki edelleen 16 miljoonan euron liiketappion, tasan yhtä suuren kuin viime vuoden kolmannella vuosineljänneksellä." http://www.talouselama.fi/uutiset/fortum+teki+edelleen+tappiota+venajall...
Olisi syytä tarkemmin selvittää miksi Suomesta kerätyt ylisuuret sähkömaksurahat väenvängällä vietiin Uralin taakse.
Kannattava sijoitus
Arevan toimitusongelmat ovat innostaneet muutkin voimayhtiöt apajille. TVO nettoaa myöhästymissakoista miljoonia ilman että tarvitsee itse tehdä mitään. Saa nähdä kestääkö Areva miljardikuprun vai meneekö konkkaan ennen voimalan valmistumista.
Kyllä noista rahoista on varaa jakaa vaalitukia voimalalupia vastaan.
Eihän näitä nyt enää kukaan lue
mutta Nevan kommentit ovat eräässä mielessä piristäviä: tosiasiahan on, että jos Suomessa halutaan porvaria arvostella, niin kohde on useimmiten kepu. Ei kokoomus eikä se ikuinen (outoa murretta puhuva)Hallituspuolue.
Siitä olen Nevan kanssa samaa mieltä, ettei meillä ole mitään syytä ottaa askeltakaan berlusconismiin: asioista olisi puhuttava oikeilla nimillä, kirpaiseepa se sitten joidenkin identiteettiä ja maailmankuvaa kuinka kovasti tahansa.
(Toinen ja vähintäänkin aiheellinen kysymys (berlusconismista) sitten on, miten ylipäätään on mahdollista, että EU:lla ei ole keinoja tai halua tämän Ylimmäisen Macaronin dikdatuurin lopettamiseen: koko hänen toimintansahan sotii täydellisesti EU:n omia sopimuksia ja niiden henkeä vastaan.)
Risto E. J. Penttilän periaate
En ole itse keksinyt Elinkeinoelämän valtuuskunnan puheenjohtajan, Risto E. J. Penttilän ilmaisemaan periaatetta, että "asioista on puhuttava niiden oikeilla nimillä."
Ensimmäisen kerran tähän pyrki Lönnroth, joka pyrki suomenkielistämään indoeurooppalaisia käsitteitä siten, että suomenkielisellä, joka ei osannut keskikouluruotsia, saksaa tai ranskaa, oli mahdollisuus ymmärtää asioita
Selkosuomen käytöstä on tuomittu ehdottomaan vankeuteen tamperelainen Seppo Lehto, jonka omalle hengelle ja turvallisuudelle lienee parasta, että hän on hetken aikaa jäähyllä. Periaate on sama kuin sotasyyllisyydessä, jossa entinen valtiojohto korjattiin talteen Moskovan sotilassyyttäjältä omiin kansallisiin vankiloihin. Urhea Mannerheim pakeni ulkomaille hoitamaan terveyttään.
Toinen, jota syytetään "Penttilän selkeysperiaatteen" noudattamisesta on Jussi Halla-aho, joka on ensimmäisen tuomion jo saanut.
Olen sitä mieltä, että "Penttilän selkeysperiaatetta" on noudatattava Suomen NATO-jäsenyyden lisäksi myös Afganistanin sodan kysymyksiin, Suomen ilmavoimien F-35 -hankintoihin ja Kokoomuksen puoluerahoitukseen siinä, missä iltapäivälehdet pitävät huolen Suomen Keskustan rahoitusinnovaatioiden esittelystä ja mainostamisesta.
Minua kiinostaisi tietää,
Minua kiinostaisi tietää, kuinka paljon Lapland Hotels on tukenut ministereitä Pekkarinen ja Lehtomäki. Etenkin "ympäristöministeri" Lehtomäen linja Pallaksen kansallispuiston rakentamiseksi/tuhoamiseksi on täysin kestämäön.