Torstai 23.10.2014

Näin hoidat pankkiasiat lakon aikana

Luotu: 
9.12.2009 17:19
  • Kuva: Danske Bank
    Kuva

Pankkikonttorit sulkeutuvat ensi maanantaina kolmen päivän ajaksi pankkitoimihenkilökunnan lakon vuoksi. Pankit pyrkivät turvaamaan asiakkaiden tärkeimmät pankkipalvelut työtaistelun aikana, mutta lakko aiheuttaa joka tapauksessa ongelmia asiakkaalle.

Alla tietoa siitä, miten pankkiasiat hoituvat lakon aikana.

Miten saan rahaa lakon aikana?

-Pankkikonttoreiden ovet pysyvät valtaosin kiinni.

-Rahaa saa käteisautomaateista, mutta niiden toiminnassa saattaa esiintyä häiriöitä.

Miten maksut hoituvat?

-Korteilla voi maksaa ostoksia. Etenkin Visa Electron -korteilla maksaminen voi vaikeutua, jos tilin katteen varmennuksessa on häiriöitä. Puhelimitse tehdyt varmennukset voivat ruuhkautua.

-Verkkopankkipalveluiden toimivuus vaihtelee pankeittain. Ennakkoon syötetyt maksut pyritään maksamaan eräpäivinä, jos tilillä on katetta.

-Maksupalvelukuoressa pankkiin lähetettyjä laskuja ei käsitellä.

Saanko palkkani tai eläkkeeni?

-Ennakkoon pankkiin lähetetyt palkat, eläkkeet ja sosiaaliturvaetuudet pyritään maksamaan tileille maksupäivänä.

-Kela on ilmoittanut, että eläke- ja vammaisetuudet ovat nostettavissa tileiltä jo perjantaina. Työttömyyskorvaukset laitetaan maksuun etukäteen asiakkaan niin pyytäessä.

Paikat: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Liike

Ensi viikon lakko on ilmoitettu vain kolmipäiväiseksi, mutta jos sitä seuraa myöhemmin pitempi lakkoilu, voi uusia tilinavaajia olla S-Pankin konttoreissa (lue: S-marketeissa ja muissa ryhmän kaupoissa) jonoksi asti.

Viimeksi pankkitoimihenkilöiden lakkoillessa Postipankin työntekijät kuuluivat eri liittoon, jonka ansiosta maksuja sai hoidettua postissa. Silloin oli konttoreissa uusia tilinavaajia melkein yhtä paljon kuin varsinaisten pankkiasioiden hoitajia ja Postipankin osuus varsinkin yritysasiakkaista lähti pitkäkestoiseen kasvuun.

eläkeläinen

opin 1991 lakkoilusta repimään rahat seinästä ja näpyttämään laskut automaatilla tuulikaapeissa. kun nyt sitten tarvitsi asioida oikein tiskillä, niin mitä koin.
keskisuuren nordean konttorissa jossa yleensä 3+3 asiakas-
"palvelupistettä" vain yksi oli paikalla ja minä ainoa asiakas. kas sain istuskella vuoronumerolappu kourassa pitkän tovin ennenkuin sain "palvelua". vaikutti aivan
samalta ns italialaiselta hidastuslakolta kuin 1990-luvulla.
ei ollut edes lounastauon paikka. taisi olla esilakkokokous
takatiloissa vai? totesin samalla miten ihanan tilavat ja
modernit tilat olivat ja vieläpä koristeltu joulun teemaan.
ilo silmälle puolin ja toisin. ehkä tulevaisuudessa asiak-
kaillekin tarjoillaan hyväntuoksuista kahvia noin starbuckin
mukien tapaan. silti olisin mieluummin asioinut nopeasti
ainoana asiakkaana siis ja päässyt nopeammin fasulle kahville!!!!!