Parkkosen mukaan käyttövoimavero voitaisiin poistaa vasta, kun dieselpolttoaineen verotusta nostettaisiin 34 senttiä litralta.
Käyttövoimavero tarkoittaa käytännössä dieselveroa. Käyttövoimaveroa peritään niiltä, jotka eivät käytä ajoneuvonsa polttoaineena bensiiniä. Käyttövoimavero on ajoneuvoveron osa.
Suunnitteilla on, että polttoaineen verotus perustuisi jatkossa energia- ja hiilisisältöön sekä terveydelle haitallisiin päästöihin., Demari kertoo.
Käyttöönottovuoden sijaan ajoneuvoveron perusvero määräytyy jatkossa joko valmistajan ilmoittaman hiilidioksidipäästön tai auton kokonaismassan mukaan.

| 06:31 | Kiinan vienti ja tuonti supistuivat tammikuussa — YLE Uutiset |
| 06:13 | Poliisien lakkoilu leviää Brasiliassa — YLE Ulkomaat |
| 06:03 | AL: Arabimaat pyytävät Suomelta apua poliisien kouluttamisessa — MTV3.fi |
| 06:00 | Orbanin törmäily on tärvännyt poliitikkojen maineen Unkarissa — MTV3 Ulkomaat |
| 05:59 | "Vähän kuin Suomen pelkokerroin" - lukijat huolissaan lumenpudottajista — MTV3.fi |
| 05:30 | TS: Äidinkielen ylioppilaskoe uudistuu jälleen — MTV3.fi |
Sähköinen uutiskirjeemme ilmestyy 12 kertaa viikossa ja sisältää tiiviin paketin päivän uutisia ja puheenaiheita.
Ei mitään uutta
Suomalaisten virkamiesten idiotismi ja tyrannia jatkuu. Auto kannattaa jatkossa rekisteröidä virolaisen yrityksen nimiin.
Verotulot
Valtiovalta on liki paniikissa kun h-autojen kulutus, co- päästöt laskevat jyrkästi, sen myötä myös verotuotot.
Hybrididieselien myötä kulutus jää aikanaan murto-osaan nykisestä diesel-autosta.
Tätä samaa palvelee ajatus GPS-pohjaisesta ajoseurannasta,
verotuksesta sen pohjalta.
Autonkäyttö istuu suomalaisen verottajan päässä ensisijaisena verotuskohteena. Sama koskenee energian käyttöä yleisemmin.
Kulutusverojen nosto on oikeaa ympäristöpolitiikkaa!
Paljon ympäristöpuhetta, mutta vähän tekoja?
(Suomen hallitus on säätämässä energiaveroja [kulutusvero], diesel - kaikkien yllätykseksi - kohoaisi suhteessa eniten - rohkea veto, mutta mikä ajatus tämän takana on?)
[23072007 ... ympäristö muuttuu ympärillämme todennäköisesti nopeammin ja hallitsemattomammin kuin arvaammekaan. Onko tämä kesä kostein ja lämpimin, -- kun vielä syyskuukin on jäljellä? ... ]
Valintademokratiassa politiikkaa säätelee aika-ajoin pelottava äänestyskäyttäytyminen. Vallassa olija haluaa jatkaa valtaansa, ja on siksi varovainen käänteissään, jotta olisi valittujen listalla myös seuraavissa vaaleissa. Päättäjät eivät uskalla tehdä riittäviä toimia, mitä juuri nyt ympäristömme vaatisi..
Diesel-polttoaineen korotus huhun mukaisella määrällä on aivan oikea suunta. Virhe tapahtuu siinä, että bensiinin veroa korotetaan aivan liian vähän - sitä pitää korottaa vieläkin enemmän kuin dieseliä.
UUSIA VEROJA KORRUPTOITUNEEN IPCC-DATAN POHJALTA
Data, johon nämä "hiiliystävälliset" verotuspäätökset perustuvat, on jo julkisesti myönnetty huijaukseksi - itsensä datan tuottajien taholta (Phil Jones).
Miksi lainsäädäntö ei reagoi?!!! Herätkää hömölän mäen itsetyytyväiset parlamentaarikot.
Polttoainelitran hintaan lisätään jo nyt yli 500% veroa.
Moni autonsa ulkomailta tuonut on maksanut ostohinnan päälle yli 100% veroja.
PIENTÄ RÄJAA JO! KUULUUKO?
mielestäni paras ratkaisu
mielestäni paras ratkaisu olis se kun dieselin litrahintaa korotettais 34centistä puolella eli 16centtiä jolloinka dieselveroa voitais pienentää puolella
Dieselverosta asuntokohtainen?
Onko dieselverostakin tulossa asunto/talouskohtainen, vai mitä ne suunnittelee?
*autoton*
Pärkkele, aina kun teen
Pärkkele, aina kun teen hankintoja kymmenen vuoden tähtäimellä - kuten pakettiauto - tulee valtiovalta veroineen maksuineen ja vaatimuksineen ja tarkkaan laatimani kannattavuus ja kustannuslaskelmat saa heittää takkaan.
Nämä autojen ja polttoaineiden veroasiat olisi voitu hoitaa kuntoon jo 70-luvulla. Lukekaa vanhoja moottorilehtiä, siellä kansa kertoo jo silloin miten asiat olisi pitänyt järjestää.
" Pärkkele"
NYT JORISET asiaa etkä asian vierestä.Olen kanssasi samaa mieltä.
Touché
Henkilö-, paketti- ja matkailuautojen paino-päästö-dieselvero-henkilöpaikkamääritelmä ym. ym. on mielivaltaista. Katsastuksissa on eroja määräysten suhteen ja Ake:lta tulee aina ristiriitaisia kommentteja kysyi sitten melkein mitä tahansa. Nythän ei ole minkään valtakunnan tietoa millaiseksi näiden keskinäinen ja absoluuttinen verotus muodostuu.
Voisikohan joku sanoa yhdenkin syyn miksi dieselistä rangaistaan suhteessa bensiiniin.
Luoma on oikeassa päästökysymyksessä. Mutta ja sitäpaitsi: vaikka ilmastonlämpeneminen olisikin harhaa, ei se tarkoita, ettei päästöjä tarvitsisi vähentää - noin ympäristön puhtautta ajatellen.
Kannatan joukkoliikennettä ja yksityisautoilun vähentämistä, mutta milläs roudaat rummut keikkapaikalle? Nyt maksan siitä hauskuudesta Akelle melkein tonnin vuodessa.
loistavaa
verot laahaavat aina perässä, mutta onhan tätä jo odoteltukin.
Miksi hiukkaspäästöjä ei mitata
Diesel on kaamea saastuttaja ihmisiä ajatellen verrattuna bensavehkeisiin. Hiukkapäästöt syyniin pellet!
Niinpä
Hurjimmat hiukkaspäästöt tulevat raskaasta kaulustosta.
Busseista ja kuorma-autoista.
Itänaapurin kalusto vielä erikseen. Kaakonkulmalla on opittu kantapään kautta auton ilmanvaihdon sisäkierron käyttö.
Tulikos herralle mieleen,
Tulikos herralle mieleen, että kuinka paljon enemmän öljyn jalostaminen bensiiniksi kuin dieseliksi kuluttaa luonnonvaroja jne. Ja dieselautothan kulkevat melkein millä tahansa öljyllä, pienen jalostuksen jälkeen jne, mutta kyllähän Suomessa valtio on yrittänyt tehdä jo kaikkensa, että näitä luonnolle vähäkulutteisempia vaihtoehtoja otettaisiin käyttöön.
diesel on myrkkyä
Dieselpakokaasut ovat vertaisarvoidun tutkimuksen perusteella noin 100 kertaa myrkyllisempiä kuin bensakoneen pakokaasut.
http://www.jabfm.org/cgi/content/full/21/1/55
Entä biodiesel?
Hyvä artikkeli, mutta en löytänyt siitä biodiesel-vertailua. Mitenhän on?
Hiukkassuodatin ja verot
Uusissa dieselhenkilöautoissa alkaa olla vakiona dieselhiukkassuodatin.
Hiukkassuodattimella varustetusta autosta ei hiukkaspäästöjä tule sen enempää kuin bensakoneistakaan. Hiukkassuodattimella varustettu diesel ja katalysaattorilla varustettu bensakone ovatkin CO2-päästöjä lukuunottamatta päästöiltään aika harmittomia koneita.
Jos ympäristöä halutaan suojella, niin luovutaan käyttövoimaverosta ja erillisestä autoverosta (ALV riittää) ja tehdään polttoainevero verrannolliseksi polttoainelitrasta aiheutuviin hiilidioksidipäästöihin. (Ilman hiukkassuodatinta varustetuille dieselautoille voidaan toki määrätä erillinen haittavero.)
[Kataisen dilemma: valtion budjetti on 50 miljardia euroa, joista 13 on velkaa. Autovero tuottaa 0,8 miljardia, ajoneuvovero 0,7 miljardia ja energiaverot 3,2 miljardia. Miten tahansa verotusta säädetäänkin, niin tätä vajaan neljän miljardin kokonaispottia ei haluta pienentää.]
Hiukkasista
Ikävä kyllä olet väärässä hiukkaspäästöttömyydestä. Vaikka nyky autoissa on hiukkassuodattimet niin ne eivät pysty lähimainkaan poistamaan kaikkia pienempiä hiukkasia. Nämä pienimmät hiukkaset ovat juuri niitä haitallisimpia jotka menevät suoraan läpi keuhkoista verenkiertoon.
Tätä ongelmaahan bensiinissä ei ole.
Kollektiivinen rikos ei ole rikos?
Mistä ihmeestä näitä idiotismeja oikein syntyy? Yhteiskunnan rattaat pitäisi pitää pyörimässä ja aina ollaan kuitenkin työntämässä kapuloita rattaisiin. Herra Perus Juntti maksaa mielestään korkeaa käyttövoimaveroa ja ajelee vuodessa parituhatta kilometriä marketin ja kesämökin väliä. Ammatikseen dieselpolttoainetta käyttävä ajaa puolestaan kymmeniätuhansia kilometrejä ja kuluttaa vastaavasti paljon polttoainetta. Miettikää asia uudelleen.
Onko nyt tarkoitus todella ajaa talouselämä alas nostamalla kustannukset tälläkin tapaa sietämättömän korkeiksi suunnitellun pääomatuloveron korotuksen lisäksi. Ei täällä kuulkaa ole mahdollista repiä näin kapealla väestöpohjalla kulujen kattamiseen tarvittavia miljoonia. Armahtakaa sentään vähän ja leikatkaa hallitsematonta kulutustanne Helsingin herrat. Minä ainakin lopetan yrittämisen tähän täällä pitkien välimatkojen tyhjässä maassa ja nostan pääomat meren taakse ja teen tilaa maahanmuuttajille osaltani.
No vihdoin
Nyt aletaan olemaan oikeilla jäljillä. Päästäisiin vihdoinkin siihen, että verotetaan käytöstä, eikä omistamisesta.
Tämä käyttövoimavero on jarruttanut monen ihmisen siirtymistä parempi hyötysuhteiseen dieseliin. Täällä harvaan asutussa maassa kun auto pitää olla niitä muutamia matkoja varten, mutta kilometrejä ei monellekaan kerry, jolloin bensiiniauto on ollut tähän asti ainoa varteenotettava vaihtoehto.
Tämä on taas
Tämä on taas hölmöläisten tapa ilmaista rahantarve niiltä kuluttajilta jotka ovat ottaneet taas suuremman riskin, jo maksaessaan itsensä kipeäksi diesel auton omistamisesta. Esimerkkinä normi huolto n500e bensa autossa n330 saman ikäiseen perusautoon suhteutettuna. siihen verot päälle erotus alkaa kannattaa kun ajaa yli 40tkm vuodessa.. miksi pitää ajaa niin paljon..
Myyppä kämppä joka määräaikaisen työn perässä niin huomaat miksi. Tälläiset ratkaisut on taas helppo perustella kun maksaja löytyy kuluttajasta. En tiedä kuka todella haluaa istua tuntikausia autossa päivittäin. Sen takia että pääsee kulkemaan työmatkansa. Turha hipostella millään julkisilla liikenteillä.
Koitappa yksinhuoltajana keksiä itsesi asuinlähiöstä hoitopaikkaan, töihin kauppaan mahd harrastuksiin saman päivän aikana kun on ihan normaalia että työmatka on noin 40km-100km suunta pääosalla tuntemistani henkilöistä. Kun ei näillä palkoilla hankita asuntoja keskusta-alueelta varsinkaan perheenä.
Syrjäseudun maanviljelijöille
vaaditaan kuitenkin kompensaatio ja korotuspaine litrahintaan tuplaantuu.
Hyvä jos dieselvero poistuu autoilta, jotka eivät käytä dieseliä
Hyvä juttu, jos dieselvero (tai käyttövoimavero) poistuu autoilta, jotka eivät käytä bensaa eivätkä dieseliä.
*Periaatteessa* sekin on hyvä, että paljon polttoainetta kuluttavat maksavat kulutuksestaan, koska *periaatteessa* se kannustaa vähentämään kulutusta. Todellisuudessa asia ei varmasti ole ihan niin yksinkertainen.
Sen enempää asiaa tutkimatta, luulen, että poltoaineveron osuus kuljetuskustannuksista ei ole loppujen lopuksi kovin suuri.
Politiikka
Jos lasketaan dieselveroa 13,26% ja lisätään käyttövoimaveroon dieselveron derivaatta menneen maksukauden muutoksista. Samaan aikaa kompensoidaan alijäämää autoverolla, joka perustuisi tästä lähtien kuljettajan painoon. Lisäksi pitää valtionvarainministerin työryhmävero, jolla kustannetaan verotuksen monimutkaistaminen.
Miksi verotuksen pitää olla monimutkaista? Kaikki verotus polttoaineen hintaan. Yksinkertaista. Tasapuolista.
Sama pätee kaikeen muuhun verotukseen. Miksi pitää vähennellä tuhansia asioita verotuksessa. Parempaan lopputulokseen päästäisiin laskemalla suoraan veroprosenttia, eikä mitään vähennyksiä kenellekkään. Mikä estää muuttamasta koko verotusjärjestelmää? Lopullisen verosäännöksen pitää mahtua kahdelle A4-paperille!
Samaa mieltä HannuM:n kanssa
Kaikki verotus suoraan polttoaineen hintaan. Tuo olisi kaikkein tasapuolisinta. Ajat enemmän, maksat enempi veroa, ajat vähemmän maksat vähemmän veroa, hyvin yksinkertaista.
Näin saataisin samalla täysin käsittämätön sähköautojen köyttövoimaverotus kuntoon.
Maksetaan byrokratiasta miljoonia.
Ja miksei samalla yksinkertaisteta muutakin verotusta? Monimutkaisen verobyrokratian keventäminen laskisi varmaan prosenttiyksiköllä jokaisen suomalaisen verotusta. Samalla saataisiin suojatöistä vapautuneet virkamiehet tuottavaan työhön ja parantamaan Suomen taloutta.
Tekisi mieli lähteä ehdolle kansanedustajaksi ja meuhkata siellä niin kauan, että ne apinatkin oppivat maalaisjärkeä.
Tämä ei mene Anu Vehviläiselle jakeluun
vaan hän haluaa GPS pohjaisen kulunvalvonnan kaikille.
Todennäköisesti omat ajosi
Todennäköisesti omat ajosi ovat nimellisiä. Kukaanhan ei omaa oksaansa sahaa. Laittaa vaan omaan sahaansa jatkovarren ja alkaa kihnuttamaan oksaa toisten persuuksien alta.
Kansantaloudellista ajattelua ei löydy autoon liittyvissä asioissa valtakunnasta pätkääkään. Vain riistoon, kateuteen, ahneuteen ja kampittamiseen liittyviä ratkaisuja sorvataan ja rasvaillaan.
Silti kannatan polttoaineveron kautta tapahtuvaa kehittämistä valtion pohjattoman kirstun huolloksi. Ja satelliittipaikannus näissä kuvioissa pitää ampua voimakkaasti alas heti alkuun. Se on sekä valtion byrokratian kasvun, että autoilijan kustannusten kannalta ylivoimaisesti typerin ja kallein ratkaisu.
Moolokin kitaahan et ikinä voi tukkia.
Miksi sähköautoja ei saa
Miksi sähköautoja ei saa verottaa siinä missä muitakin? Sen takia että energia on jotenkin puhtaampaa kun se tulee töpselistä?
Entäs periferian asukkaat?
Jos siis satut asumaan "väärässä" maakunnassa saatkin siitä autuudesta maksaa itsesi kipeäksi.
Ajat mihin tahansa niin kauas on pitkä matka! Pysytään siis täällä Lapissa vaan omissa nurkissa mökkiä lämmittämässä ja ajetaan yleisillä kulkuneuvoilla (joita ei edes ole)?!
Kannatan toki sitä että kulutuksesta maksetaan mutta täällä on PAKKO olla oma auto jos vähänkään haluat liikkua.
Sehän sitten maksaakin jatkossa maltaita!? Kyllä etelässä pääsee vaikka minne alle 100 km:n etäisyydellä, täällä ei oikeastaan mihinkään. Olette varmaankin joskus ajelleet hiihtolomille Saariselälle / Leville / Ylläkselle??
Juuri tilasin uuden dieselauton bensakoneen tilalle kun laskin että nykyisellä bensa/diesel-hintaerolla (30 senttiä) tarvitsee ajaa vain n. 15000 km/v niin käyttökulut on samat (käyttövoimavero 537 euroa on mukana laskuissa!).
Diesel vie väh. 2 l/100 km vähemmän kuin bensakone!
Hankintahinnassakin eroa oli vain reilu tonni!
Mullakin on useimmat ajot melko lyhyitä jossa bensakoneen kulutustavat vain huononee dieseliin verrattuna.
Jokin kompensaatio pitää sitten laatia raskaalle liikenteelle ettei ne leivät peräkylillä maksa älyttömiä jatkossa!
mikäs tässä on niin vaikeata
Käyttövoimavero pois ja nostetaan dieselin hintaa, sen jälkeen polttoainekustannukset määräytyy suoraan auton kulutuksen mukaan. Vanhoilla diesel autoilla ajelevien kustannukset nousee, mutta uudet dieselit tulevat toimeen hyvinkin pienellä kulutuksella. Miksi suomessa ei tätä uskalleta tehdä? Onko olemassa maita jossa on diesel/käyttövoimmaveroa?!
Viroon, yrittäjät!
Tämä Suomalaisten poliitikoiden ja virkamiesten hölmöys näinkin kriisi aikana ihmetyttää suuresti. Yritysten toimintaa helpottavia tekijöitä pitää lisätä ja nopeasti.
vai sellaista
"Suunnitteilla on, että polttoaineen verotus perustuisi jatkossa energia- ja hiilisisältöön sekä terveydelle haitallisiin päästöihin., Demari kertoo." Tuo nykyajan dieselihän on terveydelle vaarallista, tunkeutuu keuhkoinen, kun on niin hienojakoista, että kunnolla vaan dieselin veroja ylös, pikkudieseleihin eli sunnuntai autoilijoille. Onhan se naurettavaa, kun vuodessa ajetaan n. 5000 kilometriä ja ajetaan dieselillä, jotain tolkkua. Tässä kun on kahdelle lapselleni astma puhjennut, niin ei liene huonosta tuurista kiinni, urheilevia kun ovat.
Menee vähän asian
Menee vähän asian vierestä, mutta eikös kaikilla urheilijoilla (etenkin Norjalaisilla hiihtäjillä) ole astma nykyään.
Missä viherpipertäjät nyt?
Ihmettelen suuresti, missä viherpipertäjät nyt ovat? Diesel-käyttöiset autot ovat huomattavasti ympäristöystävällisempiä kuin bensiinikäyttöiset. Eikö dieselin käyttöä pitäisi tukea pikemminkin?
Kataisen heitto tukee dieselin käyttöä
Pipertäjistä
Ympäristön ja tekojensa seurauksia huomioonottavat ihmiset ovat kokemukseni mukaan yleensä luonteeltaan leijonia ja tietävät jotain asioista.
Pipertäjiä ovat ne ilman tietoa inisijät, jotka mennä koheltavat lauman mukana, kukin omassa alakulttuurissaan, laput silmien sivuilla kuin ravihevosella.
Useimmat heistä eivät seuraa mitään maailmanmenoa, eivätkä ole millään muulla tavalla vihreitä kuin kaiken kattavan tietämättömyytensä osalta.
Satu 20 000 km/v kannattavuusrajasta on puppua
34 snt korotus diesel-polttoaineiseen olisi tervetullut, jos sillä saisi käyttövoimaveron pois.
Käytäntö olisi oikeudenmukainen: Maksu kulutuksen mukaan!
Näin järvenpääläisen sähköautotuotannonkin päältä lähtisi olennainen kiusa pois (samainen vero).
Diesel-auto olisi ilman veroa kaikissa tilanteissa edullinen bensa-autoon verrattuna vähäisen kulutuksensa ja toimintavarmuutensa vuoksi, vaikka liemi maksaisi saman kuin bensa.
Ajan 1700 kg painavalla henkilöautolla. Se kuluttaa 6,7 l/100 km dieseliä seka-ajossa, kaasua säästämättä.
Sama malli bensakoneella kuluttaa 11 l.
Tästä seuraa, että 7-8 tmk/v riittää tässä tapauksessa veron kattamiseen. Sen jälkeen säästö on 16,60 € + n.26 € /1000 km. Se on reippaasti 40 €/1000 km.
Jos yo. veromuutos toteutuisi, säästöä tulisi vuoden alusta alkaen tasaisesti 16,60 €/1000 km minun tapauksessa.
Itse ajelen diesel
Itse ajelen diesel pikkubussilla, joka on verottajan silmissä henkilöauto ja vähän ajankin. Olisin ostanut bensakoneella, mutta kun näitä saa vaan dieselinä.
Tällä pirssillä kuljetellaan urheiluseuran 7-12 ikäisiä vesselitä kisamatkoilla. Autossa on istuimet 9-hengelle.
Dieselvero on noin 880€/a ja kilsoja tulee noin 10 000 per vuosi kulutuksen ollessa noin 800l/a. Eli minulle diesel maksaa oikeasti 2€/l.
Julkisuudessa poliitikot aina jeesustelee, että ei haluta verottaa omistamista, mutta juuri niin tämän auton tapauksessa tehdään.
Verotus ei millään muodoin huomioi sitä että tällä pelillä kulkee 9 h normaalin henkilöauton 5h sijaan, vaan tätä vekotinta erityisesti rankaistaan.
Jos olisin halunut välttää verot, olisin joutunut ostamaan järjettömän suuren KA:ksi rekisteröidyn pakettiauton. Silloin ajaminen olisi halpaa.
Pelon sekaisin tuntein odotan, koska verottaja alkaa rankaista minua 15km työmatkoista, jotka teen polkupyörällä.
Ketjuverotarra ja GPS pitää varmasti asennuttaa ohjaustankoon ja tietullia voitanee pitää välttämättömänä.
Sähköautoilta
Sähköautoilta on poistettava käyttövoimavero kokonaan, koska sähköauto ei saastuta.
Dieseleille on mätkäistävä saastutusvero, kun ne aiheuttavat mm. pienhiukkaspäästöjä.
Kyllähän sen
Kyllähän sen sähköautokin saastuttaa. Ei tosin auto itse mutta tehdas joka jauhaa sähköä. Mutta sähköauto mahdollistaa päästöttömän ajelun jos sähkö tuotetaan uusiutuvilla. Lisäksi sähköauto on viisas valinta sen huomattavasti paremman hyötysuhteen takia. Hyvä hyötysuhde taas on huono talvella.
Kokonaishyötysuhde
Jos ottaa asiassa huomioon myös sähkön jakeluhäviöt ja muun, niin sähköauton kokonaishyötysuhde ei enää välttämättä olekaan niin häikäisevän ylivoimainen.
Energian kulutus..
No lasketaas hiukan niin jää arvailut vähiin. Perus henkilöauto kuluttaa 7l/100km = 70kw/100km.
Sähköautolla pääsee varmasti saman matkan 25kw.
Mielestäni ero on edelleen häikäisevä.
Kun vertaa menoenergian hintaa häikäistyy vielä enemmän.. :P
Näin
Dieselin ympäristöystävällisyys ei ole mitenkään uskottavaa.
Hallitus ei ymmärrä energia-asiota. Isompiakin esimerkkejä olisi.
EI PRKL TÄTÄ TOUHUA!!!!
Naftan hinta Euroopan mukaan.. tälläinen teeskentely verojen kanssa ja turha jumppaaminen on niin maan syvältä, mutta mitä muuta tässä nihilisti valtiossa muutakaan voi tapahtua..
EU:lla on varmaan mallinnus tähän aiheeseen.. onko se niin mahdoton toteuttaa pohjolassa??
Turha jippoilu pois näistä hommeloista.. mutta kun ei vaan
maalaisjärjellä voi ajatella tässä maassa.
Millä perusteella valitset auton, entä sähköyhtiön?
Ref: IL. Today:
Pienituloiset ei voi muuta katsoa kuin hintaa, siksi vastustamme mm:ssa:
- 200e mediamaksua.
- Korkeaa sähkönhintaa.
- Liian korkeaa ruuanhintaa.
- Törkeän kallissa polttoaineen hintaa vaikka sekin on monille tarpeellinen vaikka vain ajan säästämisessä.
- Sikatörkeän kalliita asumiskuluja vaikka kai kaikilla on oikeus asua mutta jos käy työssä siellä missä on työpaikat saa rangaistuksena maksaa asumisesta taas suurempaa hintaa.
ME PIENITULOISET pyöritämme suomessa:
-Sähköä.
-Ruokaa.
-Terveyspalvelut.
-Ambulanssia.
-Palastusta.
-Poliisia.
-Internettiä.
-Postia.
-Vesi-, viemäri-ja ilmanvaihtotekniikkaa.
-Myyjät.
-Siivoojat.
-Kuljettajat.
-Mainitaan erikseen että lentokoneet ei lennä pelkän lentäjän voimi vielä.
Jos
elämisen kustannukset alenevat, alenee myös toimeentulotuki. Köyhien on tarkoituskin olla köyhiä.
Sähköauto ei ole kilpaulukykyinen kannata näillä hinnoilla
Saastuttava hiililauhde-sähköntuotanto nyt, kuten CO2 päästöjä tuottava uraanipohjainen (Vattenfall 2005)sähköntuotantokin piakkoin, joutuvat maksamaan maltaita EU päästöoikeuksista. Tällä hetkellä 20€/CO2 tonni.
---
Päästökauppa ja sähkömarkkinat erotettava toisistaan
EU:n alueella vuonna 2005 alkanut hiilidioksidin päästökauppa on sotkenut sähkömarkkinoiden toiminnan. ( http://www.energia.fi/fi/ymparisto/paastokauppa )
Kuluttajat joutuvat maksamaan sähköstään ylihintaa, koska päästöoikeuksien hinta lisätään fossiilisilla polttoaineilla tuotetun sähkön muuttuviin kustannuksiin.
Sähköpörssin sääntöjä on muutettava siten, että sähkökauppa ja päästökauppa erotetaan toisistaan.
Sähköauton saasteet, fossiiliset polttoaineet ja uraanikaivokset
Kun sähköä tuotetaan muilla kuin uusiutuvilla energiavaroilla, aiheutuu tuotannosta CO2 -päästöjä ja tuottaja joutuu maksamaan päästöoikeuksista.
Tässä mielenkiintoinen lista, jonka Jumbosijalla keikkuu Fortum Power and Heat Oy:
Vuoden 2008 päästötiedot
EU:n päästökauppaan kuuluvien suomalaisten laitosten yhteispäästömäärä vuonna 2008 oli 36,2 miljoona tonnia hiilidioksidia. Laitoksille ilmaiseksi jaetut päästöoikeudet riittivät kattamaan nämä päästöt. Ylimääräisiä päästöoikeuksia laitoksille jäi 0,4 miljoonalle päästötonnille.
Teollisuustuotannon supistuminen vaikutti erityisesti teollisuuden päästöihin.
Energiantuotannossa ja öljynjalostuksessa päästöoikeudet eivät riittäneet syntyneisiin päästöihin, vajeen ollessa noin 1,4 miljoonaa päästöoikeutta.
Toivottavasti EU määrää miten verotetaan
ja montako virkamiestä saa olla,verovaroin tai EU tuella ylläpidettävinä.
Tarkistakaa asiat
Haluaisin kiinnittää US:n toimittajan ja miksei muidenkin huomion asian uutisoinnin muotoon ja siinä olevaan räikeään asiavirheeseen. Artkkelissa lukee (suora lainaus) "Käyttövoimavero tarkoittaa käytännössä dieselveroa. Käyttövoimaveroa peritään niiltä, jotka eivät käytä ajoneuvonsa polttoaineena bensiiniä. Käyttövoimavero on ajoneuvoveron osa." Tämä ei pidä paikkaansa. Maakaasua/biokaasua käyttävät autot sekä etanolia polttoaineenaan käyttävät autot eivät aiheuta dieselveron maksua, vaan ovat siitä vapaita! Näin räikeitä asiavirheitä ei pitäisi esittää "virallisena totuutena" siitä tämä maa kärsii jo aivan liiaksi, koska ihmiset eivät viitsi tarkistaa miten asiat tosiasiassa ovat.
ei senttiäkään veroja lisää
verot pois
samoin virkamiehet-ja naiset
he ,tuottavaan työhön-ei mamuttamiseen
kansa,nimenomaan kansa,alkaa voida paremmin
poliittiset broilerit -tyhjänpäiväiset,voimme lähettää pohjois koreaan lahjana.
Tuo räjäyttää kuljetusten hinnat kattoon..
Tuo räjäyttää kuljetusten hinnat kattoon, kun kuljetusfirmojen dieselkulut nousevat +30%. Kaupann kassalla hinnat senkun nousevat ja päältä sitten koko kakusta kiskaistaan vielä 22% alv.. Jonka tuotto sekin nousee.
Järjetöntä. Pitäisi paikata kuluja, ei haalia lisää rahaa. Jätetään maahantuomatta muutama sata / tuhat lukutaidotonta suurperhettä sosiaalituilla elämään vuosittain, niin tätä ei tarvita.
Heivatkaa ne demarit sieltä
Rahaministeriön sossubyrokraatit elävät pysähtyneisyyden tilassa, jossa tietyt tekijät nähdään vakioina.
Siksi verojen kanssa pulivekslaaminen jatkuu, sen sijaan, että verotus kannustaisi todelliseen toimeliaisuuteen ja eteenpäin menoon, muuallakin kuin puheissa.
Verotus
Verotuksella yritetaan saada pikkuhiljaa kaikki köyhät autoilevat riippuvaiseksi bussikuskeista, jotta bussikuskit voivat mennä lakkoon ja kiristää lisää liksaa. Yksityisautoilun lopettamisesta kuluttajan kukkaroon jääneet ylimääräiset rahat ei ne kuluttajalle jää ne voidaan sitten investoida bussikuskien palkkoihin ja lisääntyneet palkkakulut laskuttaa ihmisiltä, jotka alunperin verotuksella tehty täysin riippuvaiseksi julkisesta liikenteestä.
No senjälkeen kun työssäkäynti ei enää kannata kaikkien verojen jälkeen polttoainevero + alv + palkkaverot + sotumaksut. Meikäläinen lopettaa työnteon kokonaan. Siinähän nostatte veroa vaikka 100% sen jälkeen.
Halleluja!
Eikö olisi kaikkein selkeintä sekä oikeudenmukaisinta säätää kaikenmaailman käyttövoimaverot, autoverot ja sun muut hömpötykset suoraan bensiinin/dieselin/minkä vaan litkun hintaan... Näin kaikki maksaisivat sentilleen sen verran minkä verran autollaan liikennöi. Tämä tapa olisi suoraan verrannollinen auton kulutukseen ja ajokilometreihin. Ei tänne tarvita mitään GPS-pohjaisia valvontasysteemejä yms... Haloo päättäjät!
Nostakaa bensan ja dieselin
Nostakaa bensan ja dieselin hinta vaikka viiteen euroon litralta.
Ostan jo nyt lähes kaiken tarvitsemani bensiinin tuosta ruotsin puolelta, ja samaten suuremmat ostokset hoidan ruotsissa. Näin toimien säästän jo nyt pitkän pennin, tulevaisuudessa luultavasti siis vielä pidemmän.
Joten, jatkakaa vain idiotismianne, nostakaa polttoaineveroja tehkää mitä lystäätte. Tarpeeksi paljon kun ärsytätte ja hankaloitatte elämää, niin jossain vaiheessa se kuppi menee nurin ja vaihdan itsekin valtiota "lompakkoni perässä", ja siihen riittää kun siirtyy kaksi kilometriä länteen.
Biodiesel
Diesel saastuttaa ja biodiesel saastuttaa vieläkin enmmän kuin diesel - kun otetaan koko ketju huomioon, kuten pitää ottaa.
Sähköautot ovat erittäin ympäristöystävällisiä tehtiinpä sähkö miten hyvänsä. Tietenkin ympäristöystävällisintä on tuottaa sähkö ydinvoimaloissa ja vesivoimaloissa. Kuinka ollakaan sähkön tuottaminen on myös halvinta ydinvoimaloissa ja vesivoimaloissa.
Ilkka Luoma ja köyhien oikeus liikkua
Valintademokratiassa politiikkaa säätelee aika-ajoin pelottava äänestyskäyttäytyminen.
Tätä varten on keksitty teokratia, kansallissosialismi, kommunismi, yhtiöiden kapitalistinen valta, eläkerahastokapitalismi, tulopoliitikka poistamaan äänioikeuden tuottamat haitat.
Vallassa olija haluaa jatkaa valtaansa, ja on siksi varovainen käänteissään, jotta olisi valittujen listalla myös seuraavissa vaaleissa. Päättäjät eivät uskalla tehdä riittäviä toimia, mitä juuri nyt ympäristömme vaatisi..
Ja mitä ympärisösi nyt vaatisi?
Diesel-polttoaineen korotus huhun mukaisella määrällä on aivan oikea suunta. Virhe tapahtuu siinä, että bensiinin veroa korotetaan aivan liian vähän - sitä pitää korottaa vieläkin enemmän kuin dieseliä.
Kuulostaa aivan Juhani Putkiselta, jonka mielestä ydinvoimaa on liian vähän tai Lauri Gröhniltä, jonka mielestä Suomessakin on lämmintä aivan liikaa.
Ihmisen elämä on itsensä ja tavaroiden kuljettamista paikasta toiseen.
EI lisäkuluja ammattiliikenteelle!
Liikenteenharjoittaja on suomalaisessa holhousyhteiskunnassa poljettu maanrakoon erilaisten säännösten ja niistä seuranneiden kulujen myötä. Säätäjät ja heitä tukeneet äänestäjät eivät ole vielä huomanneet, että tämä älyttömyys tulee maksamaan ruokakorissa yhä enemmän päivä päivältä.
Mikäli Diesel-polttoaineen verotusta nostetaan ehdotetulla määräällä tai ylipäätään ollenkaan sen maksaa uskollinen lypsylehmä; suomalainen kulutttaja - niinkuin aina.
Ainoa mahdollinen tapa korottaa Dieselin tai minkä tahansa polttoaineen verotusta on korottaa sen arvonlisäveroprosenttia. Silloin korotus laskee kuluttajien tarpeetonta yksityisautoilua mutta ei nosta ammattiliikenteen kustannuksia paljoakaan.
Kuitenkin edempänä esitetty kommentti "hallintobordellin" kulujen leikkaamisesta on ensisijainen ratkaisu, saadaan ihmiset oikeisiin töihin ja voidaan jättää työperäinen sisäänmuuttoliike vähäisemmäksi.
Aina
Miten suomalainen voi koskaan suunnitella millaisen auton kannattaisi ostaa ?. Jatkuvasti autoverotus muuttuu ja väen ostaessa tiettyjä autoja paljon, aletaankin niitä verottaa enemmän. Ja taas autokauppa pyörii.
Taas yksi syy enemmän miksi paluu Suomeen on yhä vastenmielisempää.
Dieselveron voi poistaa
Dieselveron voi poistaa ja päästää dieselin hinnan nousemaan verotuksella muutaman sentin bensan yli. =Kansainvälinen käytäntö. (Myös Brysselissä.)
Samalla otetaan taas käyttöön värjätty moottoripetrooli, joka EU:n myötä hävisi markkinoilta ja annetaan raskaan kaluston käyttää sitä. (Nykyistä huononnettua lämmityspolttoöljyä ei voi enää käyttää nykyaikaisissa dieseleissä. Ei edes lisäaineistamalla. Kiitos EU.)
Itse ajan dieselautolla n. 5000 Km vuodessa ja maksan 870e vuodessa käyttö-käyttövoimaveroa, koska minulla ei ole tähän vaihtoehtoa.
Toisaalta pienet likkumiseni, kuten työmatkat 18 Km/ sivu ajan fillarilla ympäri vuoden ja mittariin kertyy sama 5000 Km/ vuosi.