Torstai 18.9.2014

Vanhanen: Näin Suomi tekee rahaa

Luotu: 
26.3.2010 07:04
Päivitetty: 
26.3.2010 07:06
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Matti Vanhanen saapui eilen Brysseliin.

Pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) mukaan suomalaisten veronmaksajien ei ole syytä olla huolissaan rahan lainaamisesta Kreikalle, sillä Suomi tekisi lainajärjestelyllä tuntuvaa voittoa.

Euromaat pääsivät myöhään torstai-iltana sopuun Kreikan avustusmekanismista, joka perustuu euromaiden ja Kansainvälisen valuuttarahaston Kreikalle myöntämiin lainoihin.

Hyvin talouttaan hoitanut Suomi saa markkinoilta lainaa alhaisella korolla, ja Kreikalta saatava korko olisi selvästi korkeampi, joten lainaaminen olisi Suomelle kannattavaa, Vanhanen muistutti tiedotustilaisuudessaan.

Avustusmekanismi on Vanhasen mukaan määrä ottaa käyttöön vain viimeisenä keinona, jos Kreikka ei enää saa markkinoilta lainaa kohtuullisella korolla.

Suomen osuus Kreikalle myönnettävistä lainoista olisi 1,25 prosenttia. Euromaiden osuus määrittyy sen mukaan, kuinka suurella osuudella ne ovat kartuttaneet Euroopan keskuspankin pääomaa.

Vanhasen mukaan avustusmekanismin luominen vähentää todennäköisyyttä, että sitä koskaan tarvitaan, sillä sen olemassaolon uskotaan alentavan Kreikan lainakorkoja.

Henkilöt: 
Paikat: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Vieras Toivotonta

Kyllä me lukisimme US:n juttuja paljon nykyistä enemmän jos tietäisimme, että ne ovat totuudenmukaisia. Nyt otsikointi on samaa huuhaa kuin iltalehdissä ja uskottavuus menee samantien.
Kokeilkaapa muutama viikko otsikoida jutut ilman kohutarkoitusta. Hämmästyisitte, sillä lukijamäärä nousisi varsinkin jos jututkin olisi tehty ilman skandaalihakuisuutta.

Tämän jutun otsikko olisi pitänyt olla esimerkiksi
Suomi antaa Kreikalle apua
vain kovalla pankkikorolla

siinäpä se

saippuakuppias

Ainoa oikea tapa olisi ottaa osa lainoista EU-roskapankkiin, josta vastaisivat kaikki Euromaat yhdessä. Samalla kaikki ne vapaamatkustajat, jotka ovat Eu:ssa mutta ei Eurossa / paitsi kehitysmaat esim. Bulgaria tulisi pakottaa Euroon. Kreikka, Espanja, Irlanti, Italia tulisi laittaa nälkäkuurille. Kreikalle ei pitäisi lainata mitään koska Kreikka ei tule maksamaan mitään takaisin (tuskin edes korkoja).

Vieras

Suomi ei todellakaan tee rahaa tällä järjen vastaisella transaktiolla.

Matti valehtelee, että suomi saa nyt lainaa vähän pienemmällä korolla ja sitten lainaa samat rahat korkeammalla korolla kreikkalaisille.

Jos tällainen arbitraasi olisi mahdollinen, saisi kreikka rahansa suoraan markkinoilta.

Missä suomi maksaa tämän on se, että suomen korko on jatkossa korkeampi koska,

1) se on lainannut rahojaan luottokelvottomalle maalle
2) mistä tietää, ettei se tuhlaa jatkossakin rahaa muiden luottokelvottomien maiden pelastamiseen (portugali, espanja, italia, irlanti jne.)

Tätä noussutta korkoa ei kuitenkaan kustannuslaskelmissa luonnollisestikaan näy, koska tätä alempaa korkoa ei tarkkaan tiedetä - se kuitenkin tiedetään 100 varmasti että suomen luottokelpoisuus laskee ja siis korko nousee näiden pösilöiden ratkaisujen ansiosta.

Vieras

Voi herran jumala.

Suomi tekee voittoa, jos Kreikka maksaa lainansa takaisin. Takkiin tulee tuntuvasti, jos Kreikka ei maksakaan.

Korkotuotto on maksu riskistä, että velallinen jättää velkansa maksamatta. Tätä riskiä voidaan arvioida korkotasojen perusteella.

Saksan 10 vuoden obligaation korko on 3,2% ja Kreikan 6,3%. Jos oletetaan että Saksan obligaatio on riskitön (Saksa maksaa lainansa takaisin), voidaan arvioida että markkinoiden mielestä todennäköisyys sille, että Kreikka ei maksa 10 vuoden kuluttua lainaansa takaisin on noin 26% ((1.063^10-1.032^10)/1.063^10).

Suomelle vastaava "konkurssin" todennäköisyys on nykyisten korkotasojen perusteella 2% - mutta ei kauan, jos talousnero Vanhanen on yhtään pidempään tämän laivan puikoissa.

Vieras

Ensin oli pään paleltuminen, sitten tuli auringonpistos. Nyt tämä herra on keksinyt kreikkalaisen köyhän kustannuksella rikastumisen. Suomi lainaa halvalla rahaa ja lainaa saman rahan kallimmalla ulos. Miten kummassa tuossa päässä pysyy hiukset kun tällaista liiketoimintaa soluissa liikkuu. Se nimittäin on varmaa, etteivät kreikkalaiset laivanvarustajat ja politiikot velan maksuun osallistu.

Gregor S.

Pääministeri on keksinyt pääministerin arvoisen idean, otetaan velkaa halvalla ja lainataan kalliilla. Tässäpä Suomen pelastus, turha enää valittaa väestön vanhenemista ja maahanmuutosta tulevia kustannuksia. Otetaan vain lisää velkaa ja annetaan lainaksi korkeammalla korolla, koko Suomi suureksi pikaluottopuljuksi. Missähän tuo Vanhanen näitä ajatuksiaan oikein kehittelee, tämäkin vaikuttaa ihan Ikean roskiksesta kaivetulta?

SeppX

Nyt on Matti Vanhanen osunut kultasuoneen. Vanhanen on löytänyt sammon, joka jauhaa rahaa ja hyvinvointia Suomeen. Loistavaa.

Vanhasen idea on yksinkertainen: lainata itse halvalla ulkomailta ja lainata sama raha sitten köyhille maille kalliilla korolla. Sopiva siivu siitä välistä Suomeen. Edelleen loistavaa.

Ja markkinat tälle Suomen välitysbisnekselle ovat rajattomat. Velkaa janoavia maita maailmasa kyllä riittää, eli Suomen rahantekomahdollisuudet ovat lähes rajattomat.

Ja kaikki kunnia ja kiitos Vanhaselle suomalaisen hyvinvointivaltion pelastamisesta.

JST

Jostain syystä Vanhaselta on mennyt kaikki uskottavuus sanomisissaan.

Ruusus- valehtely, lautakasat, kipeät polvet, rukan hiihdot.

Ei viitsi edes alkaa repostella tätäkin lausuntoa.

Jonkinlainen helppo-heikki , pääministeris mies.

pakista

Välimeren maat ovat EU:n sairas osa.

- syövät enemmän kuin tienaavat eli holtiton kulutus

- pyrkivät välttämään veronmaksua

- työaika lyhyt

- maatalous riippuvainen EU:n ylisuuresta tuesta

- naisten osuus työvoimasta vähäinen

- katolinen kirkko: paavin johtama pedofiilien hautomo

Syytä tarkentaa kaikkea valvontaa näiden maiden osalta.

Asko Niskala

Tarun mukaan kaikki, mihin kuningas Midas koski, muuttui kullaksi. Tosin hän joutui luopumaan saamastaan lahjasta, koska myös ruoka, juoma ja oma tytärkin muuttui hänen kosketuksestaan kullaksi.

Suomalaiseen tarustoon on tullut uusi ilmiö: AntiMidaan kosketus. Kaikki mihin Vanhanen koskee, muuttuu romuksi. Hän onnistui hätäisillä lausunnoillaan provosoimaan tilanteen jopa niin, että satamien työrauha säilyi jopa viikon...

Tammarin pappa

En käsitä tätä kirjoittelua. Pääministeri Matti Vanhanen ja valtiovarainministeri Jyrki Katainen ovat isänmaan asialla. Kaveria ei jätetä. Kreikkalaisia on kuritettu jo aivan liikaa. Yksityinen kansalainen kärsii. Siksi meidän on ojennettava auttava kätemme. Sitä paitsi lainaaminen on kuin rahaa panisi pankkiin ja vieläpä rasvaisella korolla. Olen ylpeä isänmaastani, jolla menee hyvin. Olemme hyvinvointivaltio. Katainen ei todellakaan turhaa mainitse hyvinvointivaltio-sanaa haastatteluissaan. Hyvä Kansallinen Kokoomus!

Vieras

"Yksityinen kansalainen kärsii. Siksi meidän on ojennettava auttava kätemme."

Kuka viime kädessä maksaa Kreikan avustamisen? Aivan oikein, veronmaksaja eli yksityinen kansalainen.

Sota-aikana oli sotaobligaatioita, joilla yksityiset kansalaiset saattoivat avustaa valtiota lainaamalla tälle rahaa markkinakorkoja halvemmalla. Miksi ei oteta samaa järjestelmää käyttöön nytkin?

Tammarin pappa ja muut jotka haluaisivat ojentaa auttavan kätensä voisivat osallistua toivotalkoisiin ostamalla näitä "Välimeren obligaatioita". Näin meidän muiden ei tarvitsisi laskua maksaa.

"Sitä paitsi lainaaminen on kuin rahaa panisi pankkiin ja vieläpä rasvaisella korolla."

Ihan kun panisi rahaa Icesaveen tai Lehman Brothersiin.

Kuinka paljon Kreikan auttaminen oikeasti maksaa? Jos esim. Saksa takaisi Kreikan lainan saisi Kreikka lainaa samalla korolla kuin Saksa. Tällaista takaisinmaksuvakuutusta kutsutaan credit default swapiksi (CDS) ja niitä saa ostaa myös markkinoilta markkinahintaan. Jos nyt oikein laskin nykyisten korkotasojen perusteella, niin jotta Kreikka saisi 100 euroa 10 vuoden lainaa samalla korolla kuin Saksa, niin tätä varten tarvittaisiin noin 35 euron CDS.

Toisin sanoen: jos Kreikka lainaa 100 euroa kymmeneksi vuodeksi niin luottoriskin hinta verrattuna Saksan valtion obligaatioihin on 35 euroa! Kallista on vaikka Vanhanen muuta väittääkin.

Vieras

Kysehän on ennenkaikkea siitä,että Kreikka ja useat muut maaat ovat eläneet kuin sika vatukossa ja eivät ole hyvinä aikoina varautuneet huonoin päiviin.
Ongelma on vain se,että Kreikka ei ole ainoa,joka tälläiseen menoon on syyllistynyt.Jos nyt lähdetään kovin löysin ehdoin Kreikkaa lainoittamaan,on selkeästi vaarana se,että ao maa ei ota mitään opikseen ja muutaman vuoden kuluttua ollaan samassa tilanteessa.
Kyllä Kreikka on niin epävarma maksaja,että Suomen tulee harkita perusteellisesti,lähdetäänkö sitä lainkaan lainoittamaan.Mitä ovat seuraavat rahan tarvisijat:Italia,Portugali......

Vanhasen visiot rahan tekemisestä jääköön omaan arvoonsa.

Satunnainen lukija

Kun tavallinen tatiainen ottaa lainaa, pitää antaa vakuus tai takaus. Pitäisikö nyt uskoa, että Kreikka on luotettava lainanmaksaja?
Eikö Kreikka voisi antaa Suomelle jonkin lomasaaren lainan takuuna? Olisihan se mukavaa lähteä lomalle ihan omaan saareen.
Muuten. Kun lainahanat on aukaistu, niin mahtavatko muut Välimeren maat paljoa katsoa, onko talous alijäämäinen vai reilusti alijäämäinen. Vaikka ne ovatkin samaa EU:ta, niin pitäähän täällä pohjoisessa pikkuhiljaa oivaltaa, että ne eivät ole kulttuuriltaan kuten me ankarat protestantit.

dilindarkastaja

Vanhasen raha-automaatti kuulostaa mielenkiintoiselta. Etelä-Euroopassa muhii Suomelle valtavat markkinat samalla idealla, Italia, Espanja, Portugali ja ylempää Irlanti. Islannille annettiinkin jo apua maksamalla suomalaisille tahoille ylisuuria spekulatiivisia korkotuottoja (Espoo).Vanhasen kevätlumilla ideoima velan osto ja velan myynti voittavalla korgomarginaalilla on kaikkien aikojen valtiomies temppu. SE alkaa olla Wincapitan tasoa. Onnea Matille!

Vieras

Matemaattisia totuuksia ytimekkäästi ja ilman vääntöjä.
Kun katsoo Valtiontalouden tilastoja, kasvavaa velkaa ja sen hintaa, (4-6%) ei voi kuin hämmästellä, Suomihan on ollut jo pidempään talouskatastrofissa.
Vienti on romahtanut, eikä meillä ole pian mitä viedä.
---
Valtionvelka per asukas on 11870 euroa, josta vuotuiset korkomenot ovat n. 2,4 miljardia euroa. (461 euroa/asukas/v)
-Korkomenot ovat samaa luokkaa kuin puolustusministeriön budjetti.
Kukako maksaa sijoittajille velkapapereiden hyvät tuotot, verottomana. - Suomalainen veromaksaja, valtion on jostakin maksettava huippulainansa takaisin korkojen kanssa. -Ei raha puussa kasva, vaan bondeissa.
Suomen maksama koro ottamalleen velalle on niin hyvä, että velkapaperit poikvat suursijoittajille erittäin tuottoisat jälkimarkkinat.
---
Sarjaobligaatioita Suomen valtio laskee liikkeeseen joko ns. syndikoiduissa emissioissa tai huutokaupoissa.
www.treasuryfinland.fi/Public/default.aspx?nodeid=19322&culture=fi-FI&co...

Sijoittajien joukossa oli viime vuosina yhä useammin pankkien perustamia erityissijoitusyhtiöitä, jotka rahoittivat velkakirjojen oston laskemalla itse liikkeeseen hyvin lyhytaikaisia yritystodistuksia, joiden vakuutena toimivat ostetut velkakirjat.
Koska lyhyet korot ovat pitkäaikaisten velkapaperisijoitusten korkoa alempia, tekee erityissijoitusyhtiö hyvää tulosta hyödyntämällä tätä korkoeroa.
- Valtion hyvätuottoisilla viitelainoilla pelataan tuottoisaa peliä ns. jälkimarkkinoilla.
- Sijoitusyhtiöt ostavat tuottoisia Suomen Valtion lainoja rahoittamalla oston omilta asiakkailtaan keräämillä lyhytkorkoisilla (halvemmalla) lainoilla.
- Suomalaiset voivat osallistua juhlintaan perustamalla esim. Cayman -saarille yhtiön ja tulouttamalla voitot hallintarekisterin kautta. Ei veroja Suomeen.

Viimeisin Bondi -esite malliksi, Valtio maksaa lainasta 4% vuotuista korkoa, pääasiaiassa ulkomaisille institutioonalisille sijoittaille.
3,000,000,000 euroa, 4.00 per cent. Serial Bonds due 4 July 2025
_
http://www.treasuryfinland.fi/Public/download.aspx?ID=79138&GUID={878D8749-136C-4062-BAA8-D86A5AE385F9}

Ihmettelen millaisia koomisia Eduskuntavaalien kampanjoita tästä talouskatastrofista keksitään. -Miten poliitikot lupaavat meidän nousevan suosta?

--
Valtiontalous on tänä vuonna raskaasti alijäämäinen. Suurin painajainen on verotulojen jo alkuvuodesta alkanut supistuminen.
– Viimeisimpien tietojen mukaan taantuma on sysännyt myös valtion menot kasvuun, toteaa EK:n vastaava ekonomisti Simo Pinomaa.
Valtiokonttorin mukaan valtion menot kasvoivat tammi-heinäkuussa noin 7 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Erityisen rajussa kasvussa olivat kunnille ja kotitalouksille suunnatut tulonsiirrot. Ne lisääntyivät jo noin 9 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Valtion menot kasvavat tänä vuonna viime vuodesta yli kolmella miljardilla, mikä on noin 7 prosenttia.
Pääosa valtion menojen kasvusta johtuu henkilöstömenojen noususta. Talouden elvytystoimet lisäävät menoja noin 700 miljoonalla eurolla.
Loppuvuodesta menoja lisää erityisesti työttömyyskorvausten ja sosiaaliavustusten kasvu. Tuoreet työttömyysluvut ovat tässä suhteessa synkkää luettavaa.

Verokertymät romahtivat alkuvuonna
Vuoden 2009 kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana verokertymät ovat pienentyneet rajusti. Eniten on supistunut yhteisöverokertymä, joka on vuoden ensimmäisinä kuukausina romahtanut noin 47 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Koko ansio- ja pääomatuloverokertymä on alentunut yli 3 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Arvonlisäverokertymä on pudonnut noin 6 prosenttia.
– Mikäli loppuvuosi menee samaa vauhtia, verotulot alenevat tänä vuonna kaikkiaan yli 5 miljardia euroa. Pelkästään yhteisöveron tuotto pienenee 4 miljardia euroa viime vuodesta, Pinomaa laskee.
Pääosa alentuneista verokertymistä aiheutuu luonnollisesti talouden laskusuhdanteesta, yritysten tulosten ja palkkasumman heikkenemisestä. Veronkevennysten piikkiin voi panna noin 2,3 miljardia.
– Tämä on melkoinen suunnanmuutos, koska viime vuosina verotulot ovat kasvaneet säännönmukaisesti 3–5 miljardia euroa vuosittain. Talouden normaalikehitykseen verrattuna verotulot ovat siis tänä vuonna ainakin 8–10 miljardia alemmalla tasolla.
Eniten alentuneista verokertymistä kärsii valtio, koska muun muassa yhteisöveron jakosuhdetta muutettiin tänä vuonna kuntien hyväksi.
__
Valtion budjettitalouden tulot ja menot
http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_valtiontalous.html#velka
Valtionvelan kehitys
http://www.treasuryfinland.fi/Public/default.aspx?contentid=8481&nodeid=...
Valtionvelan rakenne 1.1.-31.10.2009
http://www.valtiokonttori.fi/vuosikertomukset/public/download.aspx?ID=79...{ACE233C9-0FD0-40BF-9384-BA44B03E52B7}

Vieras

GRECO antoi Suomelle suosituksia puoluerahoituksen valvonnasta jo 07.12.2007

Euroopan neuvoston korruptionvastainen toimielin GRECO (Group of States against Corruption) on antanut Suomelle
toimenpidesuosituksia puoluerahoituksen valvonnasta sekä lahjonnan kriminalisointiin liittyvästä lainsäädännöstä ja
lainkäytöstä.
- Mittava vaali- ja lahjonta (korruptio) lainsäädännön uudistustyö on vasta alussa.
- uudistuksiin liittyy terninologiaa, joka on Suomessa vielä harvinaista.
- Mm. korruptio, varauma, lahjonta, törkeä lahjonta, lhjonnan kriminaisointi, kaksoisrangaistavuus, läpinäkyvyys, avoimuus, puolueen tilintarkastus, välimies, maaraportti, arviointityörymä, vaalirahoituksen ymmärrettävyyden työryhmä (WP-PF), j.n.e

Ehdotukseen sisältyy Grecon maaraporttien julkistaminen suomeksi ja ruotsiksi Eduskunnan Internet -sivustolla.
Kuten Greco raporteissaan suosittelee.

Tässä linkki kaikkien Greco-maiden ajantasa -raportteihin:
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/greco/evaluations/round3/ReportsRou...

--
Euroopan neuvoston korruptionvastainen toimielin GRECO (Group of States against Corruption) on antanut Suomelle
toimenpidesuosituksia puoluerahoituksen valvonnasta sekä lahjonnan kriminalisointiin liittyvästä lainsäädännöstä ja
lainkäytöstä.

Puoluerahoituksen valvonnan osalta GRECO antoi kymmenen suositusta. Se suosittelee muun muassa valvonnan
riippumattomuuden merkittävää vahvistamista. GRECO suosittelee myös, että puolue- ja vaalirahoitusta koskevilta
ilmoituksilta vaadittaisiin nykyistä suurempaa tarkkuutta ja että viranomaiset tarkastaisivat ilmoitukset nykyistä
perusteellisemmin. Rahoitusta koskevien säännösten rikkomisesta määrättävien sanktioiden tulisi olla tehokkaita.

Suomessa puoluerahoituksen ja ehdokkaiden vaalirahoituksen valvonnan hoitavat valtakunnallisella tasolla
oikeusministeriö ja paikallisella tasolla kuntien keskusvaalilautakunnat. GRECOn mukaan on olemassa vaara,
että poliittiset intressit vaikuttavat valvontaan, koska ministeriö on osa poliittista päätöksentekojärjestelmää
ja keskusvaalilautakunnat koostuvat puolueiden jäsenistä.

Lahjonnan kriminalisointiin liittyen GRECO antoi useita suosituksia. Lahjonnan kriminalisointia koskevan
lainsäädännön osalta GRECO suosittelee muun muassa koventamaan rangaistuksia, joita lahjontarikoksista voidaan tuomita.
Suosituksissa edellytetään myös kansanedustajan lahjomasäännöksiä muutettavaksi.

Oikeusministeriö pitää GRECOn esittämiä suosituksia tärkeinä ja lähtee siitä, että ne on otettava erittäin
vakavasti.
Ministeriössä tehdään puoluerahoituksen valvontaa koskevista suosituksista selvitys, jonka pohjalta laaditaan
toimeksianto asetettavaa työryhmää varten. Oikeusministeriö asettaa keväällä 2008 työryhmän pohtimaan suositusten
täytäntöönpanoa ja arvioimaan muutostarpeita lainsäädännössä ja menettelytavoissa.

Suomen piti antaa GRECOlle kesäkuun 2009 loppuun mennessä raportti siitä, miten suositukset on toteutettu.
_
http://www.om.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Uutiset/1196863305033

Vieras

- Päivähoidon ja iltapäiväkerhojen turvataso on huono, ryhmät liian suuria ja lapset karkailevat omille teilleen.
- Peruskoulun taso on ala-arvoinen. Opetus tapahtuu sijaisten ja epäpätevien opettajien avulla. Opettajat osoittavat mieltään laittomien lomautuksien alla. Tytöille ei opeteta laskutaitoa.
Häiriintyneet oppilaat hallitsevat ja naisopet pelkäävät ulkomalaistaustaisten organisoimaa koulumafiaa.
- Suomessa on yli 60 käytössä olevaa homekoulua, jotka aiheuttavat astmaa ja tulehduksia. Korjauksiin ei ole rahaa.
- Vanhusten huolto on tasotonta ja valvomatonta. Pakkaseen kuollaan.
- Maisteriksi valmistuneille ei ole töitä edes pääkaupunkiseudulla. Yhteiskunnan koulutustarpeita ei ole
osattu suunnitella, eikä koordinoida.
- Poliitikoksi ja kaava-asioista päättämään pääsee rahalla ja suhteilla. Hyviin virkoihin pääsee oikean puolueen jäsenkirjalla. Hyvä-veli -systeemi määrää rakentamisen.
- Rakentamisessa on rintamamiestaloista alkaen tehty sutta ja sekundaa. Rakentamisen toivoton osaamattomuus tuottaa yhä edelleen vettä vuotavia kattoja ja kylmiä, vetoisia asuntoja. 70 -luvun betonilähiöt murenevat käsiin.
- Politiikka on niin pahoin korruptoitunutta että ulkomaalaisten (EU) organisaatioden (Greco) pitää puuttua asiaan.
- Suomen kapea tiestö ja rautatiet ovat rappeutuneet muita pohjoismaita selkeästi alemmalle tasolle. Infrastruktuurin kunto muistuttaa Neuvostoliiton lopun aikoja.
- Verotus on maailman kärkeä, varoja pitää kerätä massiivisen, tuottamattoman byrokratian ja kiintiöpakolaisten elättämiseen.

Suomesta puuttuu monenlaista elintärkeää perusosaamista.
Tuhoisinta on johtavien poliitikoiden kyvyttömyys visioida, asettaa yhteisiä tavoitteita, organisoida, koordinoida, valvoa ja johtaa.
Kehitys on kansalaisten toimeentulossa ja poliitikassakin johtanut orastavasta demokratista raakaan viidakon lakiin.
- Jos käännäät selkäsi naapurille saat puukosta.
- Eläkkeesi ei tule millään riittämään, jos et sitten keksi jotain todella ovelaa, kuten poliitikot ja eduskunnan palkkiotoimmikunta.

Vieras

Vaalirahoituksista paljastunut laaja korruptio ja hallinnon mädännäisyys on kansainvälisestikin vertaansa vailla.
11 ministeriä on päässyt valtaan KMS -rikollisten ja Belgiassa bordellia pitäneen yrittäjän rahoituksella.
Samat korruptiominsterit jotka saivat rahaa Cayman-saarilta, ovat pokkana esittämässä itseään pääministeriksi.

Oma lukunsa on NordStream -kaasuputken lupakäsittely, joka farssinomaisesti toi esille Vanhasen "päätöksenteko" -kulttuurin ja vahvan tuen Putinin hallitukselle.
Vanhasen, Lipposen ja Lehtomäen ohella, Pekkarisenkin taskut pullistelevat nyt Gazpromin eläkerahoja.
- Ei sanaakaan kansalaisille, puhumattakaan kansalaiskeskustelujen ja -foorumien järjestämisestä.

Ulkomailla kokouksissa suomalaiset päättäjät ovat hyljeksinnän kohteena, kukaan ei halua avata keskusteluja ja tilaisuuksissa henkilökontakteja suomalaisiin vältellään avoimesti.
--
"Perustuslakivaliokunnan tulee nyt valvoa, että laillisuusvalvojat hoitavat tehtävänsä Suomen lain mukaisesti.
Viime kädessä asiassa on vastuussa koko eduskunta laillisuusvalvojien toimintakertomuksien käsittelyn yhteydessä.

Jos Suomessa ei voi saada oikeutta, niin se on osoitus huonosta hallinnosta.
Suomen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka 2009 asiakirjassa hallitus on ottanut jo kantaa siihen, mitä tästä seuraa.

Korruptio ja huono hallinto:
Korruptio, huono hallinto, syrjintä sekä vallan väärinkäyttö tuhoavat luottamuksen viranomaisiin ja ovat usein taustasyynä laittomuuksien lisääntymiseen ja ääriliikkeiden vahvistumiseen.
Yhteiskunnallisen vakauden järkkyminen altistaa erityisesti toimintakyvyttömiä valtioita poliittis-taloudellisille
jännitteille, jotka saattavat purkautua väkivaltaisuuksina.

Suuri määrä työttömiä nuoria ja autoritaariset poliittiset järjestelmät ovat räjähdysherkkä yhdistelmä...
Toimintakyvyttömät valtiot eivät kykene tai halua huolehtia perusvelvoitteistaan eli turvallisuudesta,...
taloudellisesta kehityksestä, sekä peruspalvelujen tuottamisesta kansalaisille.

Suomaisilla on perustuslaillinen oikeus hyvään hallintoon ja kansalaisten yhtäläiseen oikeusturvaan.
Jos nyt korruptoitunut järjestelmä lakkaa toimimasta lain mukaisesti, on apua tarjolla EU: sta.
Suomi on jo Greco: n seurannassa. The Council of Europes Group of States against Corruption (GRECO).
EU/UN voi järjestää myös uusien eduskuntavaalien tarkkailun Suomessa.
_
PERUSTUSLAKIVALIOKUNTA
http://fi.wikipedia.org/wiki/Perustuslakivaliokunta
_
PERUSTUSLAKIVALIOKUNTA, ESITYSLISTA
http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/valiokunnat/valiokunta-pev01/index.htx
_
SUOMEN TURVALLISUUS- JA PUOLUSTUSPOLITIIKKA 2009
Valtioneuvoston selonteko VNS x/2009
http://www.valtioneuvosto.fi/tiedostot/julkinen/pdf/2009/turvallisuus-ja...

Vieras

Vanhasella ei korkolaskenta oikein toimi.
Suomi ei pysty maksamaan omia velkojaan, korkoa korolle.
Täysin idioottimainen ajatus ottaa velkaa ja lainata
vielä suuremmalle kriisivaltiolle.

Ei tarvitse ihmetellä, miksi Suomineidon talous on vähän kuralla.

Vieras

Laittomuus laillistettiin - jälkikäteen
Tiesitkö, että eduskunta hyväksyi takautuvasti lainmuutoksen, jolla laittomuus laillistettiin?
Suomen perustuslain 2 §:n mukaan kaiken julkisen toiminnan tulee perustua lakiin.
Kyseessä on Vanhasen I hallituksen esitys HE 118/2005
( http://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiat/he+118/2005 )

Hölmöläisten hallintorekisteriuudistus

Kun suomalaiset pörssiyhtiöt olivat ottaneet lain omiin käsiinsä ja jättäneet perusteettomasti myyntivoittojen ja osinkojen lähdeveron perimättä, lakia muutettiin joulukuussa 2005.
Laki verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 9 §:n muuttamisesta
( http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050971 )

Vanhasen hallituksen peruste lainmuutokselle oli se, että lain noudattaminen "vaikuttaa epäedullisesti suomalaisten yhtiöiden osakekurssien kehitykseen".
Samalla annettiin hiljainen hyväksyntä käytännölle, jonka mukaan pörssiyhtiöiden ei ole tarvinnut noudattaa Suomen lakia eikä niiden tarvinnut maksaa jälkikäteen valtiolle lain mukaisia pidättämättä jätettyjä lähdeveroja.

Helsingin Sanomat uutisoi asiasta 19.10.2005.
Tuomo Pietiläisen kirjoittamassa jutussa Helsingin Sanomissa kerrotaan näin:
"Suomalaiset pörssiyhtiöt ovat maksaneet ainakin kymmenen vuotta osinkoja ulkomaisiin hallintarekistereihin vastoin lakia.
Asia on ollut vuosia verottajan tiedossa, mutta verotarkastajat ovat tyytyneet vain huomauttelemaan pörssiyhtiöitä." ja "Pörssiyhtiöiden olisi pitänyt varmistua osinkojen lopullisen saajan kansallisuudesta, mutta yhtiöt ovat tyytyneet ulkomaisten pankkien ilmoituksiin.

Esimerkiksi vuosina 2002 ja 2003 pörssiyhtiöiden olisi pitänyt pidättää osingoista ennakkoon noin miljardi euroa vuodessa, koska saajien kansallisuutta ei ollut varmistettu."
Uutisen mukaan suomalaiset pörssiyhtiöt ovat jättäneet perimättä noin miljardi euroa vuodessa ulkomaisilta osakkeenomistajilta.
Toimittaja Pietiläinen oli laskenut, että pörssiyhtiöt olivat pidättäneet ulkomaalaisomistajilta veroja lähes 5000 miljoonan euron vuosittaisista suomalaisosingoista yhteensä 6 %, kun oikea ennakonpidätysprosentti olisi ollut 28 %.

Käytäntö on ollut se, että omistajien ei ole tarvinnut toimittaa lain vaatimia tietoja osingon maksajalle.
Sen käytännön mukaan valtiolle on jäänyt tilittämättä ennakonpidätyksiä miljardi euroa vuodessa.

Oikeuskansleri sai laittomuuden johdosta kantelun.
Oikeuskansleri Jaakko Jonkka on päätöksellään hyväksynyt epäillyt laittomuudet ja hyväksynyt miljardien eurojen veronkierron. -Eduskunta on hiljaisella siunauksella hyväksynyt rikolliseksi epäiltävän menettelyn.

Johtopäätös:
Talousrikollisuus on rikkaille sallittua. Eduskunnan päätöksellä ja oikeuskanslerin siunaamana...
Useiden miljardien eurojen verotulot jätettiin perimättä noin kymmenen vuoden ajalta.

Vieras

Ei Suomella vielä mitään hätää ole: onhan meillä edelleen varaa ylläpitää lainarahalla koko maan kattavaa virallista kaksikielisyyttä, opettaa lapsillemme ruotsia ja järjestää ruotsalaiselle eliitillemme etuoikeuksia sekä erillisiä ruotsinkielisiä palvelulaitoksia.