Sunnuntai 27.5.2012

Kuohuttava ”tsoukki”: Tässä vastaus

Luotu: 
23.4.2010 18:29
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Ministeri Pekkarinen sanoo, ettei salaillut mitään, vaikka julkisuudessa ei tiedettykään hänen kahden luvan linjastaan.

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) kertoo Uudelle Suomelle, miksi hänen linjansa ydinvoimalupien määrän suhteen muuttui yllättäen ja kaikessa hiljaisuudessa yhdestä luvasta kahteen. Pekkarinen antoi ymmärtää keskustan Verkkoapilan haastattelussa salanneensa asian kansalta.

Esimerkiksi vihreiden europarlamentaarikko Satu Hassi pitää Pekkarisen toimintaa "likaisena pelinä".

- Tammi-helmikuun vaihteeseen asti ihan rehellisesti sanottuna tätä tarkasteltiin yhden pohjalta. Nolla on tsoukkia, tuli ihan huulenheitossa. Ei se missään vaiheessa ollut vakavasti vaihtoehto laskelmissamme tietystikään. Se, että rakennetaan kahden pohjalta oli mukana tammi-helmikuun vaihteesta lähtien, Pekkarinen sanoo Uudelle Suomelle.

Pekkarinen puhui marraskuussa vielä korkeintaan yhdestä ydinvoimaluvusta. Hän kiistää, että hän olisi salannut ajavansa kahden ydinvoimaluvan vaihtoehtoa.

- E-hen todellakaan. Kyllä kaikki hallituspuolueiden edustajat tiesivät sen pitkän aikaa, että kahden luvan vaihtoehto on mukana tässä valmistelussa.

Julkisuuteen Pekkarinen ei linjanmuutoksestaan hiiskunut. Esimerkiksi vihreiden hallitusneuvottelija Tarja Cronberg oletti Uudelle Suomelle vielä maaliskuussa keskustelua käytävän yhden ydinvoimaluvan pohjalta.

- Tämän jälkeen en kajottanut julkisuuteen minkäänlaisia käsityksiä. En joka päivä halunnut kertoa kuinka monta [ydinvoimalalupaa] tulee. Jätin sen keskustelun käymättä, kun alkoi tulla sisäpiirijutut vastaan, Pekkarinen perustelee.

- Tänä vuonna en ole puhunut yhdestäkään mitään. Tämä oli tarkka valinta, koska luvut tarkentuivat.

Uusi Suomi kertoi helmikuun alussa Metsäteollisuuden lobbaavan hallitukselle teollisuuden sähköntarpeen olevan suurempi kuin TEM:n marraskuun laskelmissa oletettiin. Pekkarinen myöntää, että tämä Metsäteollisuuden antamilla luvuilla oli "ei ratkaiseva, mutta melko merkittävä vaikutus".

- Vuoden vaihteessa Taisto Turusen ja teollisuuden keskinäiset neuvottelut päättyivät siihen että teollisuus katsoi investointeja tulevan näin ja näin paljon. Se oli merkittävä lisä sähkön kysyntään. Kun tämä tunnustettiin, ilman muuta annoin ohjeen annoin yhden [luvan] rinnalle valmistella kahden myllyn vaihtoehdon. Siitä lähtien valmistelu kahden pohjalta oli liikkeellä.

Pekkarisen mukaan tällöin kävi selväksi että se sähköntarve on suurempi ja että hallitus haluisi vastata ilmastokysymykseen vahvemmin ja nostaa maan omavaraisuusastetta sähköntuotannossa.

 

Jaa artikkeli: 

Kommentit

Ilkka Luoma

Maukka ajoi yhtä ydinvoimalaa - Fennovoimalle. Fennovoima saa lain voimalla jätteiden loppusijoituksen Posivan luolaan ja ydinjätekokonaiskustannukset per toimija näin samalla vähenee ---

Uraania kotimaasta ja yksi lisäydinvoimalaitos - se on siinä.

Yksi lisäydinvoimalaitos riittää - ja sekin Fennovoimalle Oulun seudulle. Rahoitus osin kansalaisannilla ja teknologia saksalaisavusteisena. Kokoomus kohkaa omavaraisuutta, mistä sitten uraani tulee? Suomi voi olla omavarainen uraanin osalta ja luovutetulla Sallan alueella on koko Fennoskandian suurimmat uraanivarat! —

[09052006] - Suomen maaperässä on uraania ja kansalaiset eivät vielä oikeasti halua aloittaa energian säästöä. Suomessa rakennetaan uutta ydinvoimalaa sen antaessa merkittävästi työtä rakennuspaikkakunnallensa.

Suomi oivalsi jo vuosia sitten aloittaa suunnitelmat ydinjätteen loppusijoituksesta. Nyt pääministeri Matti Vanhanen oivalsi avata oikeasti ja ratkaisevasti energiakeskustelun. Ydinenergia on toistaiseksi turvallisin tapa tyydyttää kulutusorientoituneen elämäntapamme energiatarve.

Ensimmäiseksi tulee kartoittaa maamme uraanivarat ja niiden käyttökelpoisuus jatkojalostukseen. Uraani säteilee kaikissa vaiheissaan, kuten nyt pääministerillä; vaatii poliittista silmää avata oikeasti omavaraisen energihuollon keskustelu. Nyt se on tehty.

Välittömästi asiantuntija arvioi, että uraanin rikastaminen maksaa miljardeja ja rikastuslaitokset ovat tarkoitetut vain suuriin mittakaavoihin. Osoittaa samaa näköalattomuutta torpata heti energiakeskustelun ratkaiseva avaus tunnusluvuilla, joista herää epäilys, kuten Venäjän sähkökaapelin kustannushaitareista.

Ensin uraania pitää löytyä riittävästi omasta maaperästä, tämän jälkeen kaivosoikeudet pitää saada yhteiskunnan haltuun. Uraanimalmi täytyy jalostaa ja sitten rikastaa. Nopeasti ajatellen ketju on erityisen mielenkiintoinen tutkimuksellisesti ja työllistäjänä niin asiantuntijoille kuin toteuttajille.

Suomalainen insinööri on kehittänyt pitkäjänteisellä työllä maailman parhaita konstruktioita. Nyt voisi olla edessa uusi aluevaltaus seuraavalle 20-40 vuodelle, kunnes fuusio mahdollisesti helpottaa energianälkäistä ihmistä, ellei säästämisen ymmärrys kohtaa kysyntäämme jo aikaisemmin.

Suomalainen teknologiaosaaminen voisi kohdata uraanin jalostuksessa ja rikastuksessa yhteistyön uusien kehittyvien maiden kanssa. Suomi voi myöhemmin viedä osaamistansa ja suorittaa rikastusta myös ruotsalaisille. Länsinaapurimme joutuvat pitkittämään atomivoimaloidensa käyntiä saman energiasyöppyisyyden takia, kuten mekin joudumme rakentamaan kuudennen voimalan lähivuosina.

Oma uraani, louhinta, jalostus ja rikastus on hyvin houkutteleva ratkaisu. Se on enemmän kuin energiaratkaisu, se on myös ratkaisua suomalaiselle osaamisen nostolle, työllistymiselle ja korkeateknologian viennille.

Pääministerin ei tulisi tyytyä pelkkään VTT:n yhteen asiantuntijalausuntoon, vaan asettaa laajan ja osaavan työryhmän arvioimaan kokonaisratkaisua uraanin ja fissioenergian ympäriltä. Kyseessä on merkittävin teknologia-avaus Suomessa kahteenkymmeneen vuoteen (edellinen avaus oli edesmenneen, vuorineuvos, pääjohtaja Kari Kairamon (Nokia) oivallus, kuinka kännykät tulevat muuttamaan maailmaa).

Vanhasen pohdinta oli senkin takia merkitsevää, koska se ei voinut syntyä Vapputunnelmaisesta teekkarihengestä, siksi tunnettu raittiusmies pääministeri on (olisiko avauksessa ollut vaikutteita Tatu Vanhaselta, pääministerin isältä Ajatus on ehdottomasti tutkimisen arvoinen ja asiantuntijaryhmään voisi valita myös sopivia kansainvälisiä asiantuntijoita tulevan yhteistyön alkua silmällä pitäen.

Mikäli fissioryhmä päätyy uraanisuositukseen, olisi samantien tutkittava koko ydinenergiaketjun siirtäminen täysin omaan yhtiöönsä, jossa valtio ottaa yksiselitteisen omistusaseman. Energia on asia, joka tullaan niukkuuden myötä kansallistamaan muuallakin.

Energialla ei voi tehdä yksinapaisesti ja -silmäisesti rahaa ansiottomasti omiin taskuihinsa. Energia on kansallinen kysymys, josta optioähkyntä tulee karkoittaa kilpailuhenkisen kerskakulutus-puoskaroinnin puolelle.

Energiapolitiikalle on nyt luotu lähtökohta, johon on syytä tarttua. Uraani, fissiovoima ja siihen liittyvä teknologiaosaaminen kohtaavat lisääntyvän kysynnän maailmalla, Monille maille ei jää kuin yksi vaihtoehto tyydyttää energianälkä; se on ydinenergia.

Suomi voisi nyt mobilisoida osaamisensa, tuotekehitystaitonsa, projektointikykynsä ja yhteistyöhalunsa. Maailmalta löytyy kumppaneiksi aivan uusia pelaajia; kaikki eivät aina lähde lännen laboratorioista.

Vanhanen kävi osuvasti juuri äsken Kiinassa, ja hän tietää, että Kiina rakentaa noin 30-40 atomivoimalaa seuraavien 30 vuoden aikana. Uusi teknologia-alue voisi olla kansakuntaamme yhdistävä voima, josta saadaan ammennettua sitä käyttövaraa, mitä yhteiskuntamme muutosprosessit tarvitsevat mm. tulontasaukseen ja yhteishengen luontiin.

Ilkka Luoma

Zoltan

Eikö siellä tukan alla tapahdu mitään?
Kuinka luulet Keskustan maineelle tapahtuvan tuollasen vedätyksen jälkeen. kuvittelet Suomen kansan tyytyvän naureskellen annettuun tunnustukseen , että puhuit harkitusti paskaa....

Eikä ainoastaan keskustan maineelle vaan keskustan johtamana kaikkien poliitikkojen uskottavuudelle...

- Down to drain. Olen tähän asti äänestänyt velvollisuudesta. nyt en inholtani ehkä kykenee edes siihen...

Allu A

Vain valehteleminen kansalle vain "tsoukki". Mitähän muuta valheellista Pekkarisen päänupista löytyy.

On hyvin outoa, että hallitus ajaa valtioenemmistöisen Fortumin ydinvoimatuotannon alas, koska Fortumille ei annettu ydinvoimalalupaa, kun miilu piti saada Kepulandiaan ja "se Lilius oli niin ylimielinen".

Politiikka on halpamaista kaupantekoa veronmaksajien rahoilla. Risujen ja tuulivoiman käyttö sähköntuotannossa on epätaloudellista, koska sitä pitää tukea verovaroin.

SIMO PERTTULA

Manipulointi risuista! Puuhake on uusiutuva, mutta EI päästötön energian hankinta. Sillä ei siis ilmatotavoitteita saavuteta.
Ainoat päästöttömät muodot ovat ydin-ja tuulivoimalat! Turvetta ei voi pitää lainkaan uusiutuvana, vaan noin 100. vuodessa aikaisintaan pientä uusiutumista tapahtuu. Lisäksi turve sisältää paljon rikkiä yms. epäpuhtauksia.
Kosket olemme jo valjastaneet vesivoimalle.

Jorma Kassinen

Olet Simo melkein viisauden ytimessä.
Kunhan vielä unohdat ajattelustasi nuo päästöt ja alat ajatella asiaa vain yhdeltä kantilta.
Miten vähennämme Suomen öljyriippuvuutta.
Öljy loppuu ensimmäisenä ja siitä pitää päästä eroon.

Meidän pitää seurata Ruotsia joka tekee sähköstään 47% ydinvoimalla. Suomen vastaava luku on 16%.

Nyt risupaketti on aivan turha, samoin tuulivoima.
Sähkö maksaa Suomessa 5 vuoden päästä 20-25 senttiä / kwh kuluttajalle joka tapauksessa se oli jo tiedossa.
Koko se veropotti olisi pitänyt ohjata vain yhteen asiaan öljyriippuvuuden vähentämiseen.
Maalämpö, biopolttoaineet, liikenteen maakaasu, liikenteen sähköistäminen ja öljypohjaisen lämmöntuotannon korvaaminen olisivat olleet oikeat kohteet.
Nyt vähennämme kivihiilen ja maakaasun polttoa sekä rakennamme aivan turhaa tuulivoimaloita.

Ydinvoima oli ainoa oikea energiaratkaisu. Se tosiasia sekä maksaja ovat ollee tiedossa jo vuosia. Nyt suunnattiin vain verorahat todella vääriin kohteisiin.
Hukattiin kymmeniä miljardeja.
Fiksuimmat pyrkii eroon öljystä ei hiilidioksidista.
Ruotsi osaa me emme.

SIMO PERTTULA

Tarkkaavaisena miehenä huomasit kommenttini loppuosan:"Kosket on jo valjastettu". Siksi totesin tuon ainoat...! Tottakai vesi on hyvä, ja päästötön muoto. Mutta meillä taitanee olla se mielipide ero, että pidän tekoaltaat Vuotos ja Kollaja rauhoittamisen arvoisena? Pidän niiden rakentamisen haitat liian suurena, hyötyyn verraten. Nimenomaan niistä saatavan energian MÄÄRÄÄN nähden!
Olen ollut aikanaan Tuulomassa rakentamassa suurta vesivoimalaa, ja tunnen sen edut.
Mainitessani ydin-ja tuulivoiman ainoiksi päästöttömiksi, tarkoitin perimmiltään sitä, että vipperöillä(tuulivoima) ei tätä maata rakenneta, vaan ydinvoima on ainoa vaihtoehtomme? Niitä tarvitaan noin 10 uutta, ja nyt olisi myös Fortumille pitänyt antaa lupa! Ystävyydellä Simo.

Juhani Putkinen

Tärkeintä on tietenkin rakentaa runsaasti uutta ydinvoimaa. Siitä olemme samaa mieltä, kuin myös tuulivoimasta.

Minusta meidän kannattaisi kuitenkin rakentaa Vuotos ja Kollaja. En osaa nähdä siitä merkittäviä haittoja, mutta hyötyä on. Kyllä Suomessa korpea riittää senkin jälkeen kun pari allasta on rakennettu. Ei ne altaat, eikä vesivoimalat suinkaan rumia ole. Olen Lapista kotoisin ja katsellut niitä nykyisiä altaita ja voimaloita ilman mitään negatiivisia tunteita. Päinvastoin olen ajatellut, että niitä kannattaisi esitellä turisteille.

Vieras

ABBA/RIA Novostinen JKL
Mauri moitti "Verkko(a)pila" -lehdessään Nuorkeskustalaisia jälkeenjääneisyydestä. Ne kun eivät ymmärrä supistuvan energiankulutuksen sisällä tapahtuvaa kasvavaa sähkönkulutusta. Nuoret ovat kuitekin jo pitkään, salaa, Greenpeace Lauri Myllyviidan kanssa, keskustelleet bilateraali -kaupan hengessä, venäläisten insinöörien kanssa. Mauri vaihdetaan kymmeneen kelluvaan ydinvoimalaan, joista ensimäinen on jo matkalla Saimaan kanavassa, kohti Päijännettä ja Keljonlahtea. Venäjä saa Maurista pesäpallon kansallissankarin ja nimetään Länsi-Siperian Hanti-Mansiaan kunniakonsuliksi, Fortum maksaa palkan.
Samalla Jyväskylä saa itselleen säihkyvän turistirysän, joka näkyy komeasti hohtavana aina Harjun tornista saakka, alas Jyväsjärveen.

Jos proto toimii edes viikon, niitä tulee lisää Etelärantaan
ja Kaivarin edustalle, lähelle suurimpia tarvitsijoita.
_
Taiteilijan ennakkonäkemys maailman ensimmäisestä kelluvasta ydinvoimalasta toimintavalmiudessaan. Laitos voidaan uittaa sähköä tarvitsevan kaupungin edustalle ja kiinnittää sähköverkkoon.

Venäjä ryhtyy rakentamaan Vienanmeren rannalla Severodvinskissa kelluvia ja meriteitse siirrettäviä ydinvoimaloita, joista toivotaan tulevan Venäjälle merkittävä vientituote.

Uutistoimisto RIA Novosti kertoi muutama päivä sitten, että Arkangelin lähellä sijaitsevassa Severodvinskissä Sevmashin telakalla vietettiin juhlahetkiä, kun työt maailman ensimmäisen kelluvan ydinvoimalan työmaalla aloitettiin.

Toinen syy juhlaan oli, että telakalta lähti neljännen sukupolven ydinsukellusvene "Juri Dolgoruki".

Kelluvia ydinvoimaloita on suunniteltu Venäjällä pitkään, ja niistä uskotaan tulevan voimalähteitä etenkin syrjäisille seuduille.
_
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Maailman+ensimm%C3%A4inen+kelluva+ydin...

Vieras

Ihan samanlainen "tsoukki" kuin edustamansa puolue. Sehän on viime aikoina huomattu. Kohta on sairasosastolla tunkua kaikkien keskustan tsoukkimiesten pyrkiessä sinne Valion maitoa kittaamaan ja laudanpätkistä nukketaloja rakentamaan. Eläköön tsoukki-keskusta. Kuka enää uskoo keskustalaisten juttuihin pätkän vertaa. Vai onko joku uskonut tähän mennessä. Korhonen?

Vieras

Hyvä Mauri, "vedätit" politiikkoja ja heitä äänestäviä kansalaisia todella hyvin.

Äänestämättä jättäminen kannattaa, ei tunne tulleensa hujatuksi.

Hyviä tsoukkeja jatkossakin!!!!

tim

No täytyy alkaa ihmisten miettimään mitä "tsoukkia" Pekkarinen ja kepu kaipaisi näiden tulosiirtojen johdosta mitä esim. risupaketti aiheuttaa meille taviksille. Joskus voi tulla ylimielisyys vielä omaan nilkkaan on ollut sellaista itsekehua että huh huh.Voihan valehtelua tietysti kepussakin sanoa tsoukiksi kun ovat sanan jossain oppineet....

army

....Pekkarisen kaltaisia pellejä ja roistoja meillä on siellä eduskunnassa (katainen,tiura, kiljunen, vanhanen,,,,jne). Kataisellakin oli koko kevään ajan sama hymy kasvoilla,kun tiesi Pekkarisen valehtelevan....
Noi tyypit edelleen halveksivat rahvasta eli kansaa!
NÄYTTÄKÄÄ ÄÄNESTÄJÄT ENSI VAALEISSA NÄILLE YLIMIELISILLE bätre folkin EDUSTAJILLE,ETTÄ HALUAMME REHELLISIÄ ASIANTUNTIJOITA EDUSTAJAKSEMME!!!!!!!!!!!!!

(olen kuitenkin pettynyt,,,,,ei teistä siihen ole!!!!!!!!!!!!)

Vieras

Lainaus HS yleisö: AXE | 23.4.2010
"Yksi askel eteenpäin ja kaksi kaksi taakse. Aikamoinen tsoukki.

A-talkissa ministeri Pekkarinen esiintyi pomottelevasti ja ylimielisesti.
Hän, joka on ollut lisäydinvoiman vastustaja onkin nyt kääntänyt takkinsa Metsäteollisuuden investointilupausten edessä lisäydinvoiman puolesta puhujaksi.

Kun muut sivistysvaltiot vähentävät ja sulkevat ydinvoimalaitoksia, kuten Saksa sulkee 6 ydinvoimalaa, niin ministeri Pekkarinen on tukemassa vähintään kahden ydinvoimalan rakentamista Suomeen. Fennovoiman pääomistaja on saksalainen energiajätti EON.
- Miksi Saksa ei halua ydinjätettä omalle takapihalleen?

Fennovoiman ydinvoimajohtaja ei ko. tilaisuudessa kyennyt nimeämään paikkaa mihin ydinvoimalat sijoitetaan, puhumattakaan ydinjätteen varastoimispaikasta.

Ydinvoimalaitokselle ei ole olemassa ympäristöystävällistä sijoituspaikkaa. Ydinjätteelle ei ole olemassa turvallista varastointia.

Miksi arvoisat ministerit eivät pyydä vakuutusyhtiöiltä riskianalyysia? Tulivuoren purkaus pysäytti hetkeksi
koko maailman sinällään vaarattomalla tuhkallaan. Miten olisi räjähdys, syystä tai toisesta, ydinlaitoksessa tai
ydinjätevarastossa? Suomesta jäisi jäljelle legenda joulumaasta - syövästä, keskenmenoista ja epämuodostuneista lapsista. Tsernobyl on hyvä esimerkki 25 vuoden takaa.

Mikään aiempi sukupolvi ei ole jättänyt moista riskitaakkaa kannettavaksi, jota asianomaiset poliitikot ovat nyt tekemässä, Pekkarinen ja Katainen etunenässä. Tämä koskee myös meitä, jotka tänään olemme yhä elävien kirjoissa.

Nyt on aika puhaltaa peli poikki lisäydinvoiman osalta."

Vieras

Maanviljelijät suunnittelevat ydinvoimanvastaista traktorimarsia eduskuntatalolle!!!
Kyllä kohta jyrähtää kun rupiaa oleen mitta täynnä.
Ajan tarvittaessa vaikka majorilla portahat ylös ja raahaan Pekkarisen tukasta ulos :O/
Myös Katainen ja Vanhanen saa huutia ja kaikki muukki valepukit jajajaja pakololaishyysärit!

Tv: Häjy

MarkkuMatias

Miten sinä ulkomaalaisella tuontitraktorilla ajat ? Mekin täällä kaupungissa ostamme hyvin tuettua suomalaista arvokasta ruokaa. Kai sinäkin sitten kotimaisella Valmetilla sinne eduskuntatalon portaille päräytät, jotta samalla tuet Suolahden teollisuusduunariveljiä !

tim

Tuli kyllä mieleen toisen kepulaisen Timo Kallin sanoma: Ei tarvitse ilmoitella mitään, kun ei ole sanktioita. No hänellä muuttui ääni kellossa. Onks näillä kepuleilla joku kilpailu kuka tekee parhaan tsoukin.

Vieras

2 yleisökirjoitusta H.S.

"Vaadimme ydinvoimasta kansanäänestystä"

"ihmisen puolella | 23.4.2010 17:22
Eikö poliitikon tulisi kertoa kansalaisille totuus omasta arvomaailmasta? Pekkarinenkin on äänestetty koska hänen sanoihinsa luotetaan. Suomen tulevaisuudesta ei nyt vaan voi heittää tsoukkia. Hieman väärään aikaan heitetty tsoukki. Tsoukki nimeltä Pekkarinen voi puolestani poistua talosta kun päästelee päättömiä heittoja ja mielestäni olisi syytä ruveta putsaamaan muutenkin näitä ihmevenkuroita jotka päättävät tärkeistä asioista meidän puolesta. Tällä hetkellä en luota yhteenkään korruptoituneeseen poliitikkoon.
HÄVETKÄÄ !!!"

--
"Vaadimme ydinvoimasta kansanäänestystä
Kansanvallan asialla | 23.4.2010 17:24
Pekkarisen asemassa ei pitäisi noin isoista asioista tsoukkailla. Mäkin tsoukkasin kun ääneni sulle annoin.

Kansa ei halua sen keskeneräisen maailman suurimman jättiydinvoimalan lisäksi lisää ydinvoimaloita, valtavia vaaramomentteja ja ongelmajätteentuottajia. Poliitikot kävelevät isänmaan nimissä kansan tahdon ja demokratian ylitse. Onko tämä kansanvaltaa? Asiasta täytyy järjestää kansanäänestys.

Laajemmin täytyy miettiä pitääkö esim. kesämökkeihin saada ydinsähkötalvilämmitys vai vaatia niiltä siinä tapauksessa energiaomavaraisuutta esim. puulämmityksen muodossa.

Uraani alkaa jo nyt olla katoava luonnonvara. Mistä nämä maailman nykyiset ja tulevat sadat voimalat saavat energiansa esim. 20 v. päästä? Suomen olisi hyvä olla jo ns. kolmannen polven kestävällä energiapolulla, johon ydinvoima ei enää kuulu."

Lunastaja

Kusetetaan ja luodaan KEPUlle vihreää imagoa ja sitten myönnytään kompromissiin kun vihreät kääntää takkia kun todetaan risupaketin olevan haitallinen COineen ja hiukksineen kuin myös metsien parturoimiseen energiatuotannolle. KEPU ja vihreä punikkien kanssa sirkukseen pelleilemään sahajauhossa ja tervassa pyöritettyinä energiaklouneina ...

Selvitysmies

Kyllä nyt Kataisen kelpaa hehkuttaa näitä kepulaisia hallituskumppaneita, vihreistä puhumattakaan.

Pekkarisen vedätys 0-1 ydinvoimalalla oli todella oivaa taktiikkaa kepun kannalta. Valtaisa risupaketti saatiin aikaan "taipumalla" kahteen lupaan.

Oikein lehmänkauppojen äiti.

Muut kuin kepulaiset veronmaksajat eivät tältä hallitukselta ole saaneet muuta kuin laskut maksettavakseen.

Aamun Hesarissa oli "Hei me puhutaan maahanmuuttopolitiikasta mainoksen" varustettuna Stubin kuvalla ja kokoomuksen yhteen O-kirjaimen sisään piirretyllä sadankomitean harakanvarpailla

Jo riittää minulle. Puolue meni vaihtoon.

Vieras

Tuulivoima Tanskassa
Tuulivoima Tanskassa kehittyi öljykriisin innoittamana, koska Tanska oli hyvin öljyriippuvainen. Vuonna 1988, kaksi vuotta Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen, tanskalaiset kielsivät lailla ydinvoiman rakentamisen.

Tanska päätti elokuussa 2008 rakentaa 2012 mennessä maailman suurimman 400 MW tuulivoimapuiston.
Tuulivoiman osuus Tanskan sähköstä oli 21,3 % vuonna 2007

Määrä
Tanska on johtava tuulivoiman tuottaja maailmassa. Tanskassa sähköstä 20 % tuotetaan tuulella. Tanskassa on eniten tuulivoimaa henkeä kohti 576 kW 1000 henkeä kohti, kun vastaava määrä Saksassa on 269 kW ja Suomessa 21 kW v. 2007 Tanskan tuulivoimasta oli 78 % yksityisessä omistuksessa ja 22 % sähköyhtiöiden omistuksessa vuonna 2004.

Tanska varautuu investoimaan tuulivoimaan yli 50 % sähkönkulutuksestaan vuoteen 2025 mennessä.lähde? Vuonna 2005 Tanskassa oli uusiutuvaa energiaa 17 %. Euroopan Unionin ehdotus on velvoite lisätä määrä 30 %:n vuoteen 2020 mennessä.

Tanska ei itse käytä kaikkea tuulivoimalla tuotettua sähköä. Tanskan fossiiliset energianlähteet, biopoltto ja tuonti kattavat suuren osan Tanskan sähkön kulutuksesta (vuosivaihtelut suuria). Silloin kun tuulee, sähkön hinta romahtaa, mikäli kulutus on pientä. Tällöin Norja vähentää vesivoiman tuotantoa ja käyttää sen sijaan edullista tanskalaista tuulisähköä. Toisaalta silloin kun ei tuule, Norjassa lisätään vesivoiman tuotantoa ja sitä viedään Tanskaan, joten Norjan ja Tanskan tuuli- ja vesivoima tukevat hyvin toisiaan.

Tuotanto
Puolet maailman tuuliturbiineista tuotetaan Tanskassa. Tanskan tuuliturbiiniteollisuus on maailman laajin. 90 % sen tuotannosta menee vientiin. Tanskalaisilla on noin 38 % osuus tuulivoiman kansainvälisistä markkinoista.
_
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuulivoima_Tanskassa

joukoakoskinen

Tanskassa 80% sähköstä tehdään kivihiilellä. Tuulisähköstä suurin osa myydään spot hintaan Ruotsiin koska omia hiilivoimaloita ei voi sammuttaa muutaman tunnin tuulenpuuskan ajaksi.

Ruotsissa Vattenfall voi vähentää vesivoimatehoa reaaliajassa.

kyy

Todennäköinen tuleva pääministeri, jonka joku salaseura meille valitsee, puhuu potaskaa niin että tupee rapisee. On aivan hyvin kaikkien muiden paitsi Mauri Peen itsensä muistissa, kuinka hän puhui "korkeintaan" yhdestä ydinpommivoimalasta.

On se vaan hienoa, muistamattomasta pääministeristä muistamattomaan ja tsoukkailevaan. Hyvä Suomi!

Tiedustelija

Kepu on luotetava puolue. Se ei koskaan petä. Varmasti voi luottaa siihen, että kansaa kusetetaan minkä ehditään. On tässä maassa sentään jotain mihin voi luottaa.

Hymiö

Kun kusetetaan suomalaisilta kaupunkilaisilta palkansaaja veronmaksajilta miljardikaupalla rahaa: se ei ole tsoukki. Se on varkaus. Törkeä epäsolidaarisuuden osoitus muille kansalaisille. Huumorintaju taitaa olla aika erilaista tupailloissa kuin kovaa työtätekevissä vientituloja hankkivissa kaupunkikeskuksissa. Tsoukki voisi paremminkin olla se, että joku pitää sisällä kuudenkymmenen numeron karvahattua vuosikaudet.

tim

Älkääpäs nyt Pikku-Mauri pyörsi puheensa ja pahoittelee tsoukki sanan käyttöä verkko hesarissa. Oli kuulemma huolimaton heitto eikä tarkkoittanut non-saleerata kenenkään tuntoja.Olipa Timo Kallia nopeampi.Mikä näillä pikkumiehillä saa hybriksen aikaan, näyttämisen tarve vai pullistelua. Kuitenkin loukkasi ainakin minua tsoukillaan, ehkä muutamaa muutakin. Käsittääkseni kyllä tarkoitti ensimmäisellä kommentillaan totta, mutta alkoi tulla lunta tupaan ja syystä.

tuomokokko

Pekkarinen ottaa tunnustuksellaan riskiä samaan tapaan kuin Timo Kalli kuuluisassa vaalirahapuheenvuorossaan. Kalli - kai se vielä muistetaan - heitti ylimielisesti, ettei aio paljastaa rahoittajiaan vaikka laki vaatii. Nyt Mauri kuittaa vakavaan sävyyn esittämänsä aikomukset silkaksi aprilliksi.

Kalli ei päätynyt poliittiseen ruumisarkkuun ainakaan vielä, vaikka syytä olisi ollut. Pekkarisen itseluottamus tuntuu olevan huipussaan, kun hallitus nyökyttelee hänen energiaohjelmalleen ja puheenjohtaja-gallupien käyrät nousevat. Niin vahva ei yhdenkään poliitikon asema kuitenkaan ole, että kansaa kannattaisi tuohon tapaan sahata silmään.

Penttijuhani

oveluudestaan, jota voi jo verrata sairauteen. Kaiken lisäksi sillä kehuskellaan sitten julkisesti, koskei puolueen ja sen jäsenten tarvitse ilmeisesti koskaan pelätä seurauksia. Ikävä käytännön seuraus on, ettei asioista oikein voi keskustella tai väitellä, kun pohjaa ei ole. Jos sitä yrittää väärältä pohjalta, niin vastaan tulee Kepun typerä virnuilu: Täällä se oveluus oli!

Puolueen johtotähden Urkin aikana tätä tehtiin niinkin, että oikea, joskus tärkeä tieto, konfiskoitiin presidentin tai hänen pikku piirinsä omaisuudeksi sanomalla, että se on väärä tai pätemätön. Se teki koko maasta "pätemättömän" kaikessa muussa kuin Kekkosen-Koiviston linjan konkurssissa. Yhtä ovelia sitä yhä ollaan!

osmo-virta

Maurin itsevarmasta tyylistäkin näkyy, että hän on valmistellut Suomelle erittäin tärkeätä energiaratkaisua pitkään, hartaasti, perusteellisesti ja sanoisinko isänmaallisesti. Näin pitääkin tehdä. Tämä oli yksi hallituksen merkittävimmistä teoista. Hän on yliveto asian hallinnassa. Ei mies takkuile.
Pikkupoika Paavo A. menkööt hakkaamaan kadulle autoja ja runoilijatyttö Anni kerholle lausumaan "Ajan aallot ankarasti lyövät". Demarit ovat asialinjalla. Siellä pelaa kuitenkin järki.

Minua vieläkin ihmetyttää viherpiiperoitten jopa kansanedustajien jankutus ydinjätteen 10 000 vuosia kestävästä jätesaasteesta. Tiede ja teknologia kehittyvät kaiken aikaa voimakkaasti. Ydinjäteongelma ratkaistaan 40-50 vuoden kuluessa. Kenties jopa ennenkin. Sitä ennen jätteet peruskallioon odottamaan.

Eikö viherguru Satu "hehkulamppu" Hassi (tekniikan lisensiaatti) voisi valistaa kukkahattutyttöjä yksinkertaisesti, että tieteessä tunnetaan läheisesti termit "tutkimus, kehitys ja muutos".

Koulutukseen voisi kutsua myös erikoisasiantuntija Oras Tynkkysen.

pelama

"Tiede ja teknologia kehittyvät kaiken aikaa voimakkaasti. Ydinjäteongelma ratkaistaan 40-50 vuoden kuluessa."

No tämähän hienoa...odotellaan vielä tuosta 40v, niin uraanivarat onkin jo loppu! Eiköhän silloin jo ala järkipäätöksiä syntymään!

osmo-virta

Olen lukenut jostain (en muista), että uraania on tällä kulutuksella 300 vuoden päähän. Sitä riittää kuin Lapissa kultaa. Lisää löytyy. Mutta ratkaisuja täytyy kaiken aikaa päivittää.

moro

mutta osoittaa, ettei keskustapuoluelaisiin pidä ikinä luottaa. Ne ovat pahimman laadun koijareita. Se on niillä sielussa- ja syvällä.

Vetoankin kaikkiin kepuäänestäjiin: Miettikää nyt edes yön yli mitä teette. Vaaleihin on aikaa, miettikää pitkään ratkaisuanne.

Kepu on rikollisessa rahoituksessa syyllinen- ja huijasi äänestäjänsä äänestämään itseään.
Olkaa tarkkoja nyt kun menette äänesatyskoppiin.

Seuratkaa uutisia. Kepun laittomuudet ovat totta.

EdisPearl

Kyllä nyt alkaa ottaa kupoliin jo aivan tarpeeksi kepulaiset ministerit.

Maamme johto kaipaa hieman muuta kuin kaksi tsoukkaavaa, huijaavaa ja dementoitunutta tyyppiä.

Nyt pitäisi saada koko kepu äkkiä pois hallituksesta. Heillähän on aivan tajuttomia ajatuksia.

Ja tuo "hassunhauska" tsoukkaaminen ja valehtelu pitää lopettaa välittömästi.

Ei hallitus ole mikään pelleilypaikka. Siinä edellytetään jäseniltä tiettyä arvokkuutta ja selkärankaa kantaa vastuita.

Nykyhallituksessa näin eivät asiat todellakaan ole. Siihen on aivan pakko tulla muutos.

Me kansalaiset emme jaksa enää teitä, Suomen hallitus. Lähtekää pois sieltä ennen kuin itkette ja lähdette.

-EP-

lauria

On ihan asiallista, että voi muuttaa mielensä jos uudet tiedot antavat siihen aihetta.

Pekkarinen on siltarumpupoliitikko ja se näkyy hänen tyylistään. Tässä tapauksessa päätös oli kuitenkin perusteltu, se tarkentui kun tiedon määrä kasvoi ja ymmärrys tilanteesta parani. Ja johti lopulta kohtalaisen hyvään lopputulokseen.

Vain hölmöt hirttäytyvät väkisin kiinni yhteen näkökantaan todellisuudesta välittämättä. Kuten Vihreät ovat ydinvoima-asiassa tehneet.

Vieras

Vuotos ja Kollaja pitäisi rakentaa. Ei saasteita, ei jätteitä, ei veromarkkoja rakentamiseen. Lapissa on muita selkosia vaikka kuinka paljon , jotka voisi "suojella".Nämä valmiiksi lasketut ja viimeisen päälle suunnitellut energian saanti kohteet tarvitsisivat luvat nyt eikä viidestoistapäivä.

Brandheim

Ongelma tässä on se, että se osa kansaa joka pääasiallisesti vastaa verojen maksusta ei ole päättämässä valtion talouden hoidosta.Eli Suomen köyhät eivät maksa suurimpaa osaa veroista , eikä myöskään rikkaat,vaan normaalit kansalaiset jotka äänestävät suuria puolueita ,eli suuret massat .Mutta poliittinen eliitti, joka kuuluuu rikkaisiin, määrittelee veroeurojen käytöstä ja myös kansan kusetuksesta, sekä vielä kehuskelee sillä.Nämä typerät lampaat vaan on menossa teuraaksi.

juike

Onko näillä lestadiolaisten juoksupojilla lapsia kasvatettavana? Todella rehellisen isämaan kansalaisen mallin miehiä. Mitähän kirjaa nämä suoraselkäiset MIEHET lukevat,ainii ei muista.

Brandheim

Olkiluoto kolmosen prosessi on ainutlaatuinen maailmalla.
Ensinnäkin se on ns. täysin kokeilematon projekti( ns prototyyppi), jollaista ei ole ennen maailmassa rakennettu.

Toiseksi koko projekti on maailmassa suurempien kustannuksien joukossa 7,8 miljardia euroa (sijalla 6).Kustannuksien loppua ei vielä tiedetä koska rakennus ja automaatio laahaa jäljessä.

Vastuuta ei ota kukaan.Ranskalaisilla ei ole ainutlaatuista että suunnitelmat karkaavat,vertaa ranskalaisten rakentamaa lentotukialuksen kustannuksia FS charle de gaulle(muistaakseni oli näin)

Pekkarinen on hallituksen kanssa unohtanut kokonaan Suomen kansan veronmaksukyvyn.Hän leikkii isoilla rahoilla ja on tilaamassa kaksi niin suurta projektia että maailmassa pääsemme lähelle suurten projektien listan kärkeen.

Onko poliitikot seonneet ja eikö kansa osaa lukea kirjoituksia tai kuunnella uutisia.??

Vieras

Uudet ydinvoimaluvat ehdottomasti jäihin. Pitää tietää ensin mitä tulee Olkiluoto kolmosesta (tuleeko ikinä mitään valmista). Kuinka kallis lasku tulee suomalaisille veronmaksajille. Vai onko jo "tiedossa" ettei viides voimala tule milloinkaan valmiiksi ja sen takia pitää väkisin runnoa uudet luvat läpi koska kun paljastuu että tämä viides onkin ollut vaan "tsoukki", niin uusia lupia ei enää koskaan tultaisi myöntämään!

Juhani Putkinen

"7,8 miljardia euroa"

Älä viitsi valehdella edes nimimerkin takaa. Valehtelu on erittäin paha tapa. Valehtelu on moraalitonta.

Brandheim

Wikipediasta summan sain ,en itse pysty tallaisia summia laskemaan koska en tunne Ydinvoimalan rakennustekniikkaa,ehkä sinä pystyt niin kerro summa ,kun kerran väität valehtelijaksi.?
Ilmeisesti jos sinä olet väärässä oletko silloin valehtelija sekä moraaliton??

Brandheim

Herra Juhani Putkinen .Löydät asian myös Aamulehden 21.2 sivulta ulkomaat, jossa on listattu maailman kalleimmat asiat ja siinä Suomeen rakennettava prototyyppi on 6:s ja sen jälkeen jos niitä tulee kaksi lisää samanaikaa tulee sijaksi 4:s.
Minusta on moraalitonta haukkua tuntemattomia ihmisiä valehtelijoiksi vaikka ei ole ottanut asioista selvää.Onko sinulla tapana tuomita ihmisiä pukeutumisen tai vaikka jalan asennon mukaan.Et ainakaan ole johtaja tyyppiä kun et ehdi asioita selvittämään. Loppujen lopuksi sitä ei tiedä mitä Olkiluoto 3:n tulee maksamaa kun se ei ole edes valmis.Voi olla jopa 10 miljardia euroa.

Juhani Putkinen

Olkiluoto 3 on tilattu Arevalta AVAIMET KÄTEEN PERIAATTEELLA KIINTEÄÄN HINTAAN.

Se tarkoittaa Suomeksi, että TVO maksaa siitä alun alkaen sovitun hinnan plus mahdollisesti jotain myöhemmin tilattuja lisätöitä, joiden osuus kokonaishinnasta on merkityksettömän pieni.

Siitä mitä sen voimalan rakennuskustannukseksi Arevalle tulee kaiken kaikkiaan ei meidän kannata välittää. Jos joku tekee hommansa huonosti ja siitä tulee lisäkustannuksia, niin se on kiinteään hintaan ostettaessa myyjän murhe EI ostajan.

Sitäpaitsi mikään varteenotettava taho EI ole esittänyt laskelmaa, jonka mukaan Olkiluoto 3:n kustannukseksi tai hinnaksi tulisi muodostumaan 7,8 miljardia euroa tai edes mitään sinne päinkään. Se on puhtaasti valhetta.

Lainaan wikipediaa: "Hankkeen alkuperäinen hinta-arvio oli 3,2 miljardia euroa[17]. Sittemmin Areva on arvioinut lopullisiksi rakennuskustannuksiksi 4,7 miljardia euroa."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Olkiluodon_ydinvoimalaitos

Brandheim

Mistä sinä tiedät kuka on esittänyt ko.summan?
Arvaappa kuinka monta kertaa projektien kustannus jakauma on kaatunut tilaajan syliin.
Tälläkin hetkella lentoyhtiöt maksavat matkustajilleen ruoka ja majoituslaskuja vaikka force majeure(ylivoimainen este)on voimassa.Tällainen samanlainen pykälä on kaikissa isoissa projekteissa ja varsinkin kun kyseessä on prototyypin projekti.

Annan tässä hyvän esimerkin.
Tilaaja tilasi sähkötyöt kaapeleineen ja asennuksineen.Kuva laitteesta oli yleiskuva sekä erittely laitteesta.Nämä molemmat ovat vasta osin projektin alkukuvia mutta tilauksia tehdään jo siinä vaiheessa kun ei ole kaikkia asioita tiedossa.
Tilaukseen kuului lause "laite pitää toimia kaikissa olosuhteissa johon se on tarkoitettu"Tähän ei voida ylivoimasta estettä kaikissa tapauksissa soveltaa.

Toimittaja ei ollut älynyt erittäin kallista erikoiskaapelia joka ei näkynyt kuvissa eikä ollut erittelyssä.
Firma meinasi mennä konkurssiin jouduttuaan toimittamaan erikoiskaapelin.En halua tuoda ko firmoja esille keskustelupalstalla.

Tähän esimerkkiin verrattuna, kuten tiedät on Ranskankieli ns. lakikieli ja sopimukset ovat varmasti tehty Ranskankkielellä.Miten varmasti tiedät nyt että valehtelen?sinäkin valehtelet kun luet moraalittomasti Wikipediaa.

Kunnallis ja valtionpoliittisesti rakennetuilla projekteilla on aina tapahtunut prosessin alkuun lähdön jälkeen kustannusten kasvamista ja aina tulee tapahtumaan Paljonko? se ennustajien työtä.

Juhani Putkinen

Se 4,7 miljardia on kustannus AREVALLE, eikä suinkaan hinta TVO:lle. TVO maksaa sen hinnan, josta on sovittu voimalaa tilattaessa. Ei TVOta eikä muitakaan suomalaisia pitäisi isommin kiinnostaa mikä on kustannus Arevalle (eli Arevan voitto/tappio). Areva ON luvannut toimittaa voimalan kiinteään hintaan. PISTE.

Juha_Vuorio_Oulu

Kuulin hauskan jutun siitä miksi nyt pitää kiireellä alkaa rakentamaan ydinvoimaloita sarjatyönä. Vastaus tähän kysymykseen oli seuraava: "koska nyt käynnissä olevaa viidettä ydinvoimalaa ei saada koskaan käyttöön".

Mene ja tiedä. Mutta aiheeseen liittyen kevennyksenä tietokilpailukysymys: kuinka paljon sähkön hinta laskee kun saadaan tämä viides ydinvoimala käyttöön?

Jätän vastauksen jokaiselle itselleen, mutta vinkiksi retorinen kysymys: kenen kuvittelette maksavan (ja millä lailla) tämän viidennen ydinvoimalan reilusti ylittyneet rakennuskulut. Itse kyllä unohtaisin nämä markkinamiesten puheet että ydinvoiman maksaa teollisuus.

Ja ainakaan alasajovaiheessa olevalle metsäteollisuudelle ei tule rakentaa ydinlaitoksia. Metsäteollisuudenhan Pekkarinen mainitsi yhtenä motiivinaan.

Itse olen muuten sitä mieltä että Pohjois-Suomen jo rakennetut joet kannattaa rakentaa loppuun tuulisähkön säätövoimaksi. Kemijoen ja Iijoen latvojen sekä Ounasjoen rakentamisesta tulee puhdasta, halpaa, joustavaa ja huoltovarmaa energiaa. Luonnollisesti niille joille tulee tästä rakentamisesta vaikeuksia tulee saada asialliset korvaukset, uudet talot yms.

Juhani Putkinen

<a href="http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/Vesivoima.htm">Vesivoima</a> on ydinvoiman ohella ympäristöystävällinen ja halpa tapa tuottaa sähköä. Siksi minä kannatan Vuotoksen ja Kollajan rakentamista - vaikka niistä saadaankin melko vähän uutta sähkötehoa.

Olkiluoto kolmen lisääntyneet rakennuskustannukset maksaa Areva, eli toimittaja, joka ei kyennyt tekemään voimalaa siihen hintaan, johon on sitoutunut sopimuksessa.

Halpaa ydinvoimaa pitääkin rakentaa hyvin paljon lisää, jotta kysynnän ja tarjonnan laki pudottaa sähkön hintaa. Kun nyt kysyntää on enemmän kuin halpaa tarjontaa, niin hinta nousee.

Ydinvoiman lisärakentaminen EI ole mikään ongelma, sillä siihen EI tarvita tukiaisia veronmaksajan pussista, riittää että annetaan lupa rakentaa.

Tuulivoima sen sijaan on suunnattoman suuri ongelma, sillä sen rakentamiseen tarvitaan valtavat tukiaiset veronmaksajien pussista - eikä tuulivoima tuota Suomessa mainita saakka sähköä juuri silloin kun sähköä kulutetaan eniten.

Brandheim

Areva-Siemens aloitti välimieskäsittelyn 2009 joulukuussa ,vaatimuksena miljardi euron korvauksen TVO:n laitosasiakirjojen toimitusten myöhästymisessä.Vastaavasti TVO on lähtenyt korvausten perään 2,4 miljardilla.

Pelkästään 1600MW:N laitoksen 38 kk:n myöhästymisestä johtuvat sähkökapasiteetin menetys on n.880 miljoonaa euroa.Kuuluuko sekin kiinteään hintaan.Jos Areva menee konkursiin vaikka onkin Ranskan valtion omaisuutta niin kuuluuko sekin kustannus Ranskalle vai onko TVO maksuniehenä.

Ei kannata laittaa pisteitä keskeneräisiin asioihin, vaan katsotaan kuinka suuri ja moraaliton valheeni on. Jatkuu valmistumisen saakka kunnes tuomiot on jaettu.

Mitä jos EU päättää että ydinvoima ei ole kelvollinen sen hallitsemilla alueilla, vaan pitää nykyisissä olosuhteissa kehittää aurinko -tuuli-sekä aaltovoimaa.Tai jos kuitenkin kehitys fissioreaktorista ratkeaisi.Mikä helkutin kiire on näiden voimaloiden kanssa.En ole ydinvoiman vastustaja , vaan se miten poliitikot asiansa hoitavat ja millä ammattitaidolla täällä tehdään voimalaloita ja miten suuri vastustus on järjenkäytössä.Hosumalla syntyy suurimmat kuprut.Ihmiset leimataa valehtelijoiksi pelkästään mielipiteitensä takia.

Juhani Putkinen

"Pelkästään 1600MW:N laitoksen 38 kk:n myöhästymisestä johtuvat sähkökapasiteetin menetys on n.880 miljoonaa euroa.Kuuluuko sekin kiinteään hintaan."

Siitä kun laitos aikanaan otetaan käyttöön se tuottaa sähköä noin 60 vuotta. Ei laitoksen elinikä siitä myöhästymisestä lyhene.

Et ole vieläkään esittänyt mihin se väittämäsi 7,8 miljardia euroa perustuu - siis ei yhtään mihinkään. Pelkkä valhe.

Vieras

Ammattimaisia varaumia korruptiolakeihin. Suomen julkisen korruptio -alamäen synty:
Grecon: n suosittamia kansainvälisiä korruptiolakeja viivytettiin eduskunnassa, jotta lobatut ydinvoimapäätökset (OL3 ja Posivan Onkalo) saatin Suomessa pois alta, ennenkuin ne muuttuivat rikoksiksi.
--
"Vaikutusvallan väärinkäyttö sallittu -varauma"
Sopimuksen 12 artiklaa koskevan varauman mukaan Suomi ei säädä rangaistavaksi 12 artiklassa tarkoitettua toimintaa siltä osin kuin sitä ei voida pitää rangaistavana lahjusrikoksena tai rangaistavana osallisuutena sellaiseen rikokseen tai muuna rikoksena.
Sopimuksen 12 artiklassa tarkoitetussa vaikutusvallan väärinkäytössä lahjonnan kohteena tai sen vaatijana on henkilö, jolla on vaikutusvaltaa sopimuksessa tarkoitetun virkamiehen tai muun sopimuksessa tarkoitetun henkilön päätöksentekoon. Häntä lahjottaisiin tai hän vaatisi lahjaa siinä tarkoituksessa, että hän vaikuttaisi päätöksentekijään.

Osa artiklassa tarkoitetuista teoista on jo nyt rikoslain mukaan rangaistavaa muun muassa osallisuutena virkamiehen ynnä muun sopimuksessa tarkoitetun henkilön lahjomiseen.
Suomalaisissa oloissa näin laajaa kriminalisointia ei voida pitää tarpeellisena ja sellaisen teon rajaaminen voi muodostua laillisuusperiaatteen edellyttämän tarkkarajaisuuden sekä sananvapauden kannalta ongelmalliseksi. ???
Esimerkiksi raja hyväksyttävänä pidettävään niin sanottuun lobbaukseen voi hämärtyä. Sen vuoksi Suomi on hyväksyessään sopimuksen varannut itselleen oikeuden jättää vaikutusvallan väärinkäytössä tarkoitetut teot eräiltä osin kriminalisoimatta. (HE77/2001 vp).
_
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?p=3442668#post3442668

Vieras

Tsoukki-Mauri: ei se ollutkaan tsoukki, muutin oikeasti mieltäni ydinmylllyjen määrästä:
- Vastuu ilmastokysymyksen hoidosta
- Talven pakkaspäivät
- Suomi nousee lamasta kun yritykset saavat halvempaa sähköä Mankala -sopimuksella.
- Minulla on tiedossa merkittäviä investointeja, jotka ovat veitsen terällä.
- Ihmiskunnan paras ratkaisu - Onkaloa voi laajentaa muidenkin EU-maiden ydinjätteille.

--
AL 24.04.2010 - 14:28

Miksi pyörsitte päätöksenne ja esititte lupaa kahdelle ydinvoimalalle, vaikka olitte aiemmin puhunut esittävänne lupia korkeintaan yhdelle ydinvoimalalle, jos sillekään?

Ratkaisu perustuu hallituksen ilmasto- ja energiastrategian arviointeihin. Alkuperäisten laskelmien pohjalta arvelin, että ehkä yksi voimala voisi riittää 2020-luvulle tultaessa. Päätöksen vaikutti kolme tärkeää asiaa.

1) Ensimmäinen on se, että kävi ilmi, että meillä on mahdollisuus ottaa vielä vahvempi vastuu ilmastokysymyksen hoitamisesta.

2) Toinen asia on, että yhdellä ydinvoimalaitoksella me sinänsä voisimme tuottaa sähköä niin paljon kuin me vuodessa tarvitsemme. Tehot kuitenkin ratkaisevat, eli se, kuinka paljon kapasiteetti pystyy tarjoamaan sähköä, kun sitä kysytään eniten talven pakkaspäivien aikana. Yksi ei olisi riittänyt talven pakkasviikkojen aikana. Tähän liittyy myös omavaraisuuden nostaminen, eli tuonnin korvaaminen.

3) Kolmas asia on elinkeinoelämän laman pohjalta nostaminen. Minulla on tiedossa merkittäviä investointeja, jotka ovat veitsen terällä. Teollisuus reagoi vahvasti, joten usko siihen, että Suomeen kannattaa investoida, vaikutti.
_
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/miksi-pyorsitte-paatoksenne-pekk...

Vieras

AL 24.04.2010 - 19:45 (13:53)
- On uskomatonta, miten arviot vuoden 2020 energiankulutuksesta lobattiin korkeammaksi valmistelun loppuvaiheessa, professori Matti Liski paheksuu.

Keskustaministeri Mauri Pekkarisen energiapaketti ei kasvata kansantaloutta ja on verrattavissa maataloustukeen.

Näin lataa energiatalouteen erikoistunut kansantaloustieteen professori Matti Liski Aalto-yliopistosta.

Tutkija ei varsinaisesti vastusta ydinvoimaa. Hän vain myöntäisi uuden ydinvoimalan ennen muita Fortumille. Se kun tuottaa sähköä kaikille samaan markkinahintaan.

Liskin mielestä osuuskunnat Fennovoima ja Teollisuuden Voima johtavat markkinavääristymiin. Yhtiöiden osakasyritysten saama halpa sähkö kannustaa sähkön kulutukseen, suojelee vanhoja tuotantoteknologioita ja pitkittää energiavaltaisen teollisuusrakenteen elinikää, hän sanoo.

Pekkarinen perusteli Fortumin sivuuttamista sillä, että sähkömarkkinat tarvitsevat lisää kilpailua.

- Tämä on silkka heitto. Ei ole mitään näyttöä, etteikö kilpailu toimisi, Liski vakuuttaa.

Hallitus julisti suunnitelmansa eräänlaiseksi hyvinvointipaketiksi. Tosiasiassa ydinvoimalla ei ole juurikaan tekemistä pitkän aikavälin talouskasvun kanssa, Liski väittää.

- Jotta selviytyisimme talouden haasteista hyvinvoinnin laskematta, työn tuottavuuden pitää kasvaa enemmän kuin kaksi prosenttia. Se ei tule tapahtumaan ydinvoimariippuvaisilla aloilla, kuten metsäteollisuudessa. Uuden kasvun pitää syntyä muualla.

Jussi Rosendahl
_
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/professori-ydinvoima-ei-kasvata-...

Brandheim

Eikö herra putkinen osaa lukea mitä kirjoitan .EN minä ole niin väittänyt, vaan ole esittänyt mitä wikipediassa on kirjoitettu .Olisi hyvä oppia sisälukutaitoa.Pitääkö kaikki kirjoittaa kolmeen kertaa, että tulee ymmärretyksi.Taidatte olla aika vanha(nen) mies kun ette lue kirjoituksia tai ette muista niitä.

Toiseksi.Jos ostatte auton ja saatte sen vasta 3 vuoden päästä käyttöönne.Tänä aikana olette joutunut käyttämään taksia joiden kustannuksiin tulee myös korot jotka joudutte maksamaan niin eipä paljon varanne kasvaa, sillä vaikka autonne kestää 10 vuotta niin korot olette joutuneet maksamaan.Se taas näkyy taseessanne.

Mitä me tässä kinaamme odotetaan ja katsotaan miten se teidän hommanne edistyy.
Minä olen valehtelija kuten te nimitätte ,sekin on taitolaji.Te taas voitte olla vaikka Aurinkokuningas se ei ole taitolaji.

Juhani Putkinen

Tee edes suora lainaus ja anna tarkka lähdeviite, tai linkki.

Väitän edelleen, että se 7,8 miljardia euroa on puhtaasti valehtelua.

Brandheim

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_world%27s_most_expensive_single_obj...

Asia löytyy myös aamulehdestä ,tekniikka ja taloudesta etc.

Kun kerran tiedät että valehtelen ja sinä tiedät ko laitoksen kauppahinnan niin kerro ihmeessä kun itse en ole klöytänyt kuin noin arvioita siitä. Missä on kauppahinta ja mitä siihen kuuluu.
Avaimet käteen ei kuuulu esimerkiksi omakotitalossa ,tontin hintaa,kunnallistekniikkaa ,perustusten valmistusta.Tämä vain esimerkkinä.Avaimet käteen voidaan jättää osia urakasta pois.

En viitsi enään sinulle vastailla tarkoituksesi ei ole asioiden selvittäminen vaan oman paremmuutesi esittäminen.

Brandheim

"rgy of Canada jätti ainoan hyväksyttävän tarjouksen. Myös ranskalainen Areva jätti 14,6 miljardin euron tarjouksen kahdesta Olkiluoto 3 -tyyppisestä 1600 megawatin reaktorista, mutta tarjousta ei hyväksytty, koska Areva ei ollut valmis Ontarion hallituksen asettamiin ehtoihin hankkeen riskien jaosta".Tämä on suora lainaus.Tämä on ko.laitoksen tämänhetkinen hinta.Onko sinulla parempaa tietoa??

Eli yhden hinta on 14,6 :2 =7,3 Miljardia euroa.

Hinta oli merkitty myös Aamulehden 21.2 2010 ulkomaat sivustoille johon ei enään ole yhteyttä.Hinta siellä oli 7,8 miljardia euroa lähde wikipedia.

Haluatko rautalankaa ja teetä sekä jakoavaimen.Haluatko että videoin sinulle hintaa käsittelevän lausunnon vai haluatko kirvesmiehen kommentin.

Oletko katsastus mies.viinakaupan myyjä tai kelankorvauskäsittelijä.Ainakaan et ole konsultti,politiikko,edustaja etkä yksityisyrityksen johtaja.

Vaikutat että keräät yksityishenkilön tietoja ja pinnankestävyyttä voidaksesi myydä hänelle tietosanakirja sarjoja tai nokian puhelimia.

Viesti
Janne_H
Poissa
Tuhat salamaa iskee yössä
Avatar
Jäsenenä vuosiaJäsenenä vuosiaJäsenenä vuosia

Liittynyt: 02.06.06 16:54
Viestit: 1434
Paikkakunta: Espoo

Viesti Re: Mielenkiintoisia TILASTOJA
Maailman kalleimmat rakennelmat

1. Kansainvälinen avaruusasema (rakenteilla), 157 miljardia.
2. Itaipun pato Brasilian ja Paraguayn rajalla (1984), 27 miljardia.
3. Kolmen rotkon pato Kiinassa (rakenteilla), 25 miljardia.
4. Yhdysvaltalainen CVN-78-luokan lentotukialus (rakenteilla), 8,1 miljardia.
5. Alaskan öljyputki (1977), 8 miljardia.
6. Olkiluoto 3, 7,8 miljardia (rakenteilla).
7. ITER-fuusioreaktori, 6,8 miljardia (rakenteilla).
8. New Bayn silta San Franciscossa Yhdysvalloissa, 6,3 miljardia (rakenteilla).
9. CERNin hiukkaskiihdytin, 6 miljardia (2008).
10. Öresundin silta Ruotsin ja Tanskan välillä, 6 miljardia (2000).

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wo ... le_objects

_________________Tässä toinen

Brandheim

Viesti Re: Mielenkiintoisia TILASTOJA
Maailman kalleimmat rakennelmat

1. Kansainvälinen avaruusasema (rakenteilla), 157 miljardia.
2. Itaipun pato Brasilian ja Paraguayn rajalla (1984), 27 miljardia.
3. Kolmen rotkon pato Kiinassa (rakenteilla), 25 miljardia.
4. Yhdysvaltalainen CVN-78-luokan lentotukialus (rakenteilla), 8,1 miljardia.
5. Alaskan öljyputki (1977), 8 miljardia.
6. Olkiluoto 3, 7,8 miljardia (rakenteilla).
7. ITER-fuusioreaktori, 6,8 miljardia (rakenteilla).
8. New Bayn silta San Franciscossa Yhdysvalloissa, 6,3 miljardia (rakenteilla).
9. CERNin hiukkaskiihdytin, 6 miljardia (2008).
10. Öresundin silta Ruotsin ja Tanskan välillä, 6 miljardia (2000).

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wo ... le_objects

_________________

Juhani Putkinen

"Saksa luopuu v. 2022 mennessä kaikista 16 ydinvoimalastaan."

Sekään väite EI ole totta, vaan voidaan hyvin luokitella valheeksi.

Saksan punavihreät toki ovat aikoinaan tehneet sellaisen typerän päätöksen, mutta nyt Saksassa on onneksi vallassa oikeisto - eikä sitä vanhaa päätöstä panna toimeen.

Brandheim

Putkinen ei ole näyttänyt yhtään arvovaltaista lausuntoa hinnan sopimuksista mutta.

Hän on tehnyt asiasta kysymykset, kuten Venäläiset tekevät.

Ei hyvä .tehkää parempi ja kun kysytään miten , niin vastataan en tiedä.

Tai.Sinä valehtelet,miten niin? kun et osaa kertoa parempaa.

Tämä on vanha Venäläinen tutkinta tapa jolla ihmiset passitettiin siperiaan.Eli syyllistettiin viattomat asioihin, joita he eivät olleet tehneet.

Itse ei pystytty esittämään mitään oikeuden puolesta.kaikki toiminta kohdistui siihen että mahdollinen kohde oli väärässä.
Vaikka toinen kuinka esitti mista tiedot oli saatu,niin kaikki evättiin ja syyllinen lähti siperiaan.
Asia oli sivuseikka.Pääseikka oli toisen sanoman kriminalisointi ja mahdolline henkilön tuomitseminen.

TÄMÄ OLI TÄYSIN JÄRJETÖN VENÄLÄISSYNTYINEN KESKUSTELU ,JONKA ILMEINEN OPPI ON MYÖS SIELTÄ SAATU.