Perussuomalaisten puheenjohtajan, europarlamentaarikko Timo Soinin mielestä Kreikalle ei pitäisi antaa rahallista tukea. Suomen osuus tuesta voi olla jopa 1,7 miljardia euroa. Soini sanoo Uudelle Suomelle, ettei Kreikalla ole mitään mahdollisuuksia maksaa lainoja takaisin, vaan ne tullaan lopulta antamaan anteeksi.
- Näitä rahoja ei saada koskaan takaisin. Täytyisi saada pantiksi Rodoksen saari tai jotain, Soini pamauttaa Uudelle Suomelle.
Soinin mukaan on mahdoton tilanne yrittää pitää niin erilaisia kansantalouksia samassa valuuttajärjestelmässä kuin esimerkiksi Kreikka ja Saksa. Hän nimittää EU:ta "läntiseksi Neuvostoliitoksi".
- Roskakoriin tipahtaa muitakin kuin Kreikka. Pitkällä tähtäimellä koko Etelä-Euroopalle on annettava potkut EMU:sta.
Soini sanoo olleensa jo 15 vuotta sitä mieltä, että EU:n ja rahaliitto EMU:n olemassaolo on kiinni vain Saksasta, joka on "ainoa jolla on fyrkkaa".
Kreikalle annettavan avun määrä saattaa kohota kolmen vuoden aikana jopa 120 miljardiin euroon. Suomen lainaosuus uhkaa nousta 1,7 miljardiin euroon.
Summa on valtava verrattuna esimerkiksi siihen, että Ylen rahoituksen yhteydessä on riidelty muutamista sadoista miljoonista.
Summan mittaluokkaa ei Soinin mielestä ole välttämättä yleisesti tajuttu.
Soinin mielestä valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) olisi yksinkertaisesti ilmoitettava, ettei Suomi aio osallistua maksutalkoisiin.
Soini mielestä nyt täytyisi ruveta valmistelemaan EU:n palauttamista talous- ja vapaakauppaliitoksi. Soini korostaa, että Suomelle on tärkeää päästä EU:n sisämarkkinoille.
Kreikka on joutunut huonoon jamaan muutamien käsittämättömien "maan tapojen" takia. Kreikkalaiset ovat olleet talousahdingosta raivona, joka näkyi vappuna hurjina mellakoina.
Kannattaako Suomen tukea Kreikkaa 1,7 miljardilla? Vastaa täällä.

Kommentit
Ylen 480 miljoonaa
Kyllä se Yleisradion 480 miljoonaa on Suomen mittakaavassa aika iso potti sekin; tuo Kreikan kolmen vuoden määräraha on vain hieman isompi vuosittainen kuluerä. Kukakohan tämän kaiken maksaa? Mistä Suomi ottaa rahat tähän lainaan?
Lohikäärme lainaa
Kiinalaiset lainaavat! Joten NO HÄTÄ.
Tällä taktiikalla saadaan Suomi nousuun ja nostetaan valtio uusiin säfääreihin.
Ottasit nyt edes vähän selvää asioista
Velan ottaja maksaa korkoa velan antajalle. Eli käytännössä Suomi toimii tässä vain lainan takaajana (lainaamalla lainarahaa eteenpäin).
Kreikan velkataakka ei kasva koko tukipaketin määrää, vaan vanhat lainat ovat erääntymässä ja niistä Kreikka ei meinaa selvitä. Annetaan siis uutta lainaa vanhan tilalle. Esimerkiksi monet suomalaiset eläkerahastot ovat lainanneet Kreikalle rahaa, jotka nyt jäisivät saamatta ellei Suomen valtio lainaisi Kreikalle näitä rahoja.
Ei tämä mikään hieno juttu ole, mutta ei kannata vetää rajuja johtopäätöksiä pelkästään siitä mitä lööpissä lukee.
Ja mitä tapahtuu sitten,
Ja mitä tapahtuu sitten, kun tukipaketeista huolimatta Kreikka ei koskaan pystykään maksamaan lainojaan takaisin?
Artisti maksaa aina
Takaaja maksaa. Näin on aina ollut ja tulee aina olemaan.
Niin ja ellei
Kreikka maksa velkojaan niin lainan takaaja maksaa :)
Mikä takuusopimus ?
Kysymyksessä on lainan antaminen Kreikalle, eikä se tarkoita sitä, että Suomi on takaamassa jotakin lainaa minkä Kreikka ottaa ( jos saa ) joltakin ulkopuoliselta pankilta. On sitten aivan toinen asia maksaako Kreikka koskaan lainan takaisin. Maa on niin suurissa vaikeuksissa, että suunniteltu laina Euromailta ei lopulta merkitse mitään Kreikan ongelmien ratkaisemisessa. En myös usko, että Kreikka pystyy täyttämään Euromaiden vaatimukset. Kansan vastarinta on niin kova, että hallitus kaatuu sitä ennen. Mikä on seuraus ? Vapaaehtoinen irtautuminen Euromaista !!!
Osmo Salojärvi
Kyllä Kreikka maksaa.
Kyllä Kreikka maksaa. Kansallekin valkenee siellä kohta että eroaminen rahaliitosta ja siirtyminen takaisin omaan valuuttaan romahduttaisi lopullisesti sekä sen että sikäläisen elintason.
Kukaan ei taas muista mikä täällä oli tilanne 90-luvun oman lamamme aikaan ja mikä silloin oli korkotaso, Kreikalle pudotus olisi vielä paljon jyrkempi ja siinä vaiheessa herää jo paksukalloisinkin idiootti.
Miksi Suomi on aina EU:n mallioppilas?
Hyvää rahaa heitetään huonon perään.
Rahan lainaamisesta tai lainan takaamisesta tunnetusti huonolle maksajalle ei ole ollut koskaan hyviä kokemuksia.
Vai käydä niin, että Kreikalle lainatuista rahoista saadaan parhaassa tapauksessa takaisin alle puolet.
Niin parhaassa tapauksessa
Mutta epäilen että tässä tapauksessa Kreikan hevonen syö koko erän ja paskoo kaiken ulos.
mittakaava
Nuo summat ovat todella hätkähdyttäviä. Useimmilla ihmisillä suuruusluokat alkavat seota, kun puhutaan summista jotka ovat noin kymmenen kertaa ihmisen oma vuosiansio.
Suuruusluokkaa hahmottaessa on hyvä muistaa että 100 € seteli on painettu paperille jonka paksuus on 0,1 mm. Jolloin 100 000 € nippu satasia on vain sentin korkuinen, miljoonasta saadaan jo metrin pino ja miljardiin tarvitaan koko kilometri, eli pinoamiseen tarvitaan useampia jatkopaloja tikkaisiin.
Ylen 480 metrin pino satasia on aika paljon, tosin kreikka avun 1,7 km pino on sen rinnalla tietysti yli kolme kertaa komeampi.
Mikähän muuten mahtaisi olla tuon 1,7 miljardin euron tilavuus? Kun en omista yhtään 100 €:n seteliä, en päässyt mittailemaan sen kokoa, mutta mietin mahtusko tuo tukipaketti yhteen puoliperävaunuun vai pitääkö kreikan suuntaan lähettää useampikin rekka? Tietysti venäläinen, ne kun ajaa halvemmalla.
me maksamme viulut
200 miljoonaa euroa risupakettiin kuulostaa suurelta sijoitukselta mahtava keskustan tukipaketti.
kuinka kummassa 500 mil e per vuosi turvapaikan hakijoiden elätykseen ei olekaan niin iso summa?
kaikkien kreikkalaisten viulujen maksusta puhumattakaan.
joku syö sinun pöydässäsi.
kuka maksaa???
..opetelkaa äänestämään.silläsiitä pääsee...
Ja Soini taas
Eli onko se Soini jälleen oikeassa? Mistä se tietonsa oikein ammentaa?
Valitettavasti
Valitettavasti taitaa olla oikeassa. EU-parlamentaarikot ovat kohtuullisen hyvin informoituja, jos niin haluavat. Brysselissä on lobbareita joka lähtöön, joten tietoa on paljon.
Eri asia on se, ketä lobbareista kuuntelet. Jos käyt lounastamassa vain viherpiipertäjien ja kansalaisaktivistien kanssa, niin olet yhtä hyvin perillä maailman menosta kuin keskiverto suomalainen kansanedustaja.
Rhodos ollee kuitenkin liian suuri pantti? Se kuuluu saksalaisille, jotka maksavat pääosan lystistä. Joku pienempi saari on kyllä hyvä vaatia pantiksi.
Naispolitikoille mietiskelypaikka
Eikös Lesbos olisi sopivan kokoinen. Eikä nimikään saarta pahenna, jos ei lomalaiset pane aivan hösseliksi.
Samaa mieltä
Tää oli hyvä!
Tarja Haloselle hyvä
Tarja Haloselle hyvä eläkesaari.
Itikan kusi valtameressä - äänestäjän merkityskö Kokoomukselle?
Täytyykö olla oppositiossa, jotta ymmärtää tehdä järkeviä
ehdotuksia.
Jos Katainen nyt tämän jutun junailee kreikkalaisille tuhlareille jää minun "itikan kusi valtameressä" tasoisen äänestäjän tehtäväksi lopettaa vuosikymmeniä kestänyt kokoomuksen äänestäminen.
Joku tolkku pitää kerjäämiselläkin olla. Kreikkalaiset ovat jo barrekadeilla, koska eivät halua luopua mistään, mutta ottavat miljadit riemumielin vastaan.
Kyllä kansa tietää
Viisaat puolueet peesaavat nyt Soinia, jos aikovat menestyä eduskuntavaaleissa. Näin se vain on!
Mitä seuraa jos ei tueta Kreikkaa?
Mitä seuraa jos ei tueta Kreikkaa sentilläkään? Mikä on tilannekuva silloin?
Hyväuskoisia hölmöjä?
Nyt on pantava stoppi poliitikkojen hölmöilyille, 1,7 mildardia euroa Kreikalle lainaa eikä tietoakaan saadaanko rahat takaisin?! Tuntuu siltä tämä tilanne, että joskus taas todetaan, että on pakko antaa "laina" anteeksi, koska Kreikka ei pysty maksamaan takaisin. Olen valmis nousemaan kapinaan, jos tämä hölmöily aiotaan toteuttaa. Kuka osaa panna liikkeeseen kansalaisadressin, jolla annetaan selvät ohjeet hallitukselle, miten luopua avustuksesta?
Ensi keväänä kansalaisaddressi
Ensi keväänä on sellainen kansalaisaddressi nimeltään eduskuntavaalit. Muista äänestää. Ota muutama kaverikin mukaan.
Kusessa ollaan
On asiallista pohtia vaihtoehtoja. Tässä prosessissahan niitä ei ole esitetty. Velan hoitaminen lainalla ei ole ratkaisu. Ennenpitkään suomikin on kreikkalaisessa tilanteessa. Tarvitaan todellisia muutoksia. Tavoitteena tulee olla luonnon, ihmisen ja elinkeinoelämän hyvinvointi sekä toimiva yhteiskunta. Kaiken tulee muuttua ja siksi innovaatioita tulee edistää.
Tuottavuusmantra: Digitalisoi, mobilisoi, automatisoi, integroi.
Jos Kreikkaa ei tueta...
...saattaa käydä koko eurolle köpelösti. Tällä tavoin ovat hallitsijamme kietoneet meidät yhteisvaluutan hämähäkinseittiin. Muistaa sopii että euroon liityttiin kansalta kysymättä - ja sen jälkeen kun kansa oli saatu äänestämään unioniin liittymisestä lupaamalla siinä yhteydessä, ettei mihinkään yhteisvaluuttoihin siirrytä.
Kysymys kuuluu: kannattaako Suomesta lahjoittaa miljardeittain lainattua rahaa Kreikalle, joka tuskin niitä takaisin maksaa, ja euro kokee siitä huolimatta romahduksen. Vai jätetäänkö lainaamatta ja siitä hyvästä euro kokee romahduksen.
Kummassakin tapauksessa itketään kaikki. Edellisessä ehkä vielä enemmän.
Lopullinen kiitos kuuluu fiksuille hallitsijoillemme...
Kreikan ongelma
Kreikan ongelma on sosiaalinen rakenneongelma; valtion menoja pyritään kattamaan epämääräisesti kerätyillä kulutusveroilla, eikä toimivaa, progressiivista ja kaikki tulonsaajat käsittävää tuloverojärjestelmää ole. Nyt annettu tuki vain vahvistaa tätä Kreikan rakenteellista ongelmaa, ja tilanne vain pahenee jatkossa.
Kreikan ainoa reaalinen ongelmanratkaisu olisi kattava ja jyrkän progressiivinen tuloverojärjestelmä, jota myös pystyttäisiin valvomaan. Tämän seurauksena voitaisiin luoda maahan tehokas tulonsiirtojärjestelmä, joka takaisi massoille kulutuskysyntää. Mutta koska se ei sovi tuon Suomeen verrattuna ökyrikkaan maan poliittiseen kulttuuriin, sitä ei tehdä. Sen sijaan pistetään Suomen kaltaiset PA-valtiot maksamaan maan munaukset.
Ihan vertailun tuoksi: Pelkästään Kreikan kauppalaivaston markkina-arvo on suurempi kuin Suomen koko teollisuuden. Revi siinä sitten huumoria, kun Suomen koko itsenäisyyden historian tyhmin valtionvarainministeri ja huonomuistisin pääministeri levittelevät meidän rahojamme. Ja kansa riemuitsee ja äänestää heitä ensi vaaleissa taas kerran.
Sitä saa, mitä tilaa.
Sehän on päivänselvää
että kyseessä ei ole mikään laina Kreikalle, vaikka Vanhanen ja kumppanit sillä nimikkeellä sumuttavat rahvasta.
Apupaketti on vain Suomen ottama laina, ja Kreikalle lahjoitus.
Kreikka ei koskaan kykene maksamaan jättimäistä apupakettia korkojen kera takaisin, joten vuosien päästä EU:ssa tehdään vain alaskirjaus, Suomi on oman Kreikkaa varten ottamansa lainan kuitannut suomalaisten verotuksella, ja asia unohdetaan.
Saksan ja Ranskan pankit on pelastettu, ja EU-kommuuni - Neuvostoliiton taloudellinen toisinto pidettiin koossa sosialistisen veljesavun hengessä.
Ellei tule uusia kreikkoja.
EU etenee kohti vääjäämätöntä hajoamistaan.
Tai toisinpäin?
"...EU etenee kohti vääjäämätöntä hajoamistaan."
Tai sitten ymmärretään, ettei etelä-eurooppalaisia jäsenvaltioita parane päästää hoitamaan talouttaan itse. Eli olemme tiellä kohti liittovaltiota.
Mitä puuttuu
tällä hetkellä käytännön liittovaltiosta?
Presidentti on. Keskuspankki ja yhteinen valuutta on olemassa valtaosalla jäsenistä, kansalliset lait ovat alisteisia EU-lainsäädönnölle ja direktiiveille harmonisoinnin nimessä, kansalliset parlamentit ovat em. syystä alisteisia EU-komissiolle, jäsenmaiden valtiorajat ovat vain kartalla ilman valvontaa jne.
Puuttuuko yhteisen armeijan lisäksi enää mitään?
Jalkapallo
Lopulliselle yhdistymiselle suurimman esteen luo jalkapallo, sillä on todella vaikeata kuvitella, että EU:sta lähtisi MM-kisoihin vain yksi joukkue.
Hyvää Soini...
Hyvää Soini...
Kreikkalaiset ovat olleet
Kreikkalaiset ovat olleet läpi historiansa erinomaisia huijareita. Mikäli Suomi upottaa sinne 1,7 miljardia euroa, niin voimme sanoa niille rahoille terve menoa, ellei ehtoja rakenneta niin aukottomiksi, että kreikkalainen huijareiden perintöveri ei niitä pääse käpälöimään. IMF:n tiukassa valvonnassa tämä voisikin onnistua.
Rhodos voisi olla hyvä pantti. Soinilla välähtää aina silloin tällöin.
Soini lukee vaan keskustelupalstoja ja yhdistelee sopivasti
Kauppalehden keskusteluissa ehdoteltu jo paljon aiemmin Kreikan saarien pantiksi ottamista;Soini vain yhdistelee sopivasti yleisönosastokirjoituksista muiden vanhoja ideoita ja saa ne otsikoihin nimensä ansiosta että juu.
Kovat piippuun, poliitikot
Nyt Vanhasen ja Kataisen tulee panna rautaisesti kova kovaa vastaan ja ottaa käyttöön tosi härski ja taipumaton neuvottelutaktiikka á la kreikkalaiset ja ajettava vain Suomen, ei EU:n etua. Vanhasen ja Kataisen on myönnettävä, ettei heillä ole siihen vaadittavia taitoja ja siksi heidän on mobilisoitava neuvotteluihin mukaan kaikkein häikäilemättömimmät ja ovelimmat finanssihait. Harmi, että Kouri on jo manan majoilla, mutta ovathan Uotin veljekset olemassa. He varmasti keksivät mahdollisimman röyhkeät ja kovat ehdot, joilla minimoidaan tappiot Suomelle.
Fantastista sanoo Suomen poliitikot???
Nykyinen hallitus, Vanhanen, Katainen ja Stubb ovat niin sokaistuneet EU:sta, että ne myy vaikka Suomio-neidon EU stuneeröille raha-automaatiksi.
Ja nykyinen oppositio Suomessa, sehän on kuin Kreikan rahapolitiikka ja säästöt, täysin vailla tekoja.
Jos Suomen eduskunta menee Kataisen sekä Vanhasen taakse ja äänestää Kreikan tukipaketin puolesta, niin silloin me suomalaiset olemme toistamiseen joutuneet pankkikriisiin ja siitä me emme selviä rahallisesti eikä henkisesti.
Nyt jos koskaan, EU sokeudessa, ei saa tehdä typeriä päätöksiä, keski-eurooppalaisten pankkien holtittoman lainanannon paikkaamiseen Kreikalle. Ei Kreikalle.
riskit on tietysti olemassa
Mut jos homma onnistuu, niin tuskin kaikkia rahoja lopulta tarvitaan. Ei Amerikan pankkituessakaan tarvittu. Mut nyt on vaan lyötävä tiskiin niin suuri rahamäärä, että hedge spekulantit jää toiseksi.
Vaihtoehto ja sen hinta?
Soinin pitäisi vain kertoa myös se, millä Kreikan romahduksesta aiheutuvat ketjureaktio maksetaan ja missä suuruusluokassa silloin liikutaan.
Toki huonosti voi käydä, vaikka tukia luvataankin, mutta sitten pitäisi esittää erilaisia todennäköisyyksiä ja riskejä. Tämä on kuitenkin populisti, takinkääntäjä Soinille ylivoimaista.
No haloo
Vai eivät veronkiertäjä-kreikkalaiset koe olevansa itse lainkaan syyllisiä valtionsa talousahdinkoon?
Onko niillä aivoja lainkaan?
Niin niillähän ne aivot just onkin!
Kyllä kreikkalaisilla ne aivot just onkin, mutta näiden muiden jäsenvaltioiden päättäjien pääkopasta ei tietoa...
Krekut tekivät oikein vuosituhansien puhalluksen, tässä on muut Ponzi-huijarit kateudesta vihreitä!
On käynyt selväksi
Että aurinko on porottanut jotakin muutakin kuin pelkästään selkää.
Kiitos Timo Soini.
Kiitos Timo Soini. Menestystä!
Totta turiset, Timo!
Olen Soinin kanssa täysin samaa mieltä. Kreikka ulos euroalueesta ja heti!
Euroopan sosiaalipummit kuriin!!!
Kataiselle ja Vanhaselle kenkää ja Soinista pääministeri.
Tapaus Kreikka on vielä pientä sen rinnalla - mitä kaavailtu Itä-laajeneminen tuo tullessaan.
Kreikalle ja muille Välimeren maille ei saa antaa signaalia, että kaikki niiden sötökset menee EU:n piikkiin -jossa Suomikin on maksumiehen roolissa.
Suomikin nousi 90-luvun lamasta säästämällä ja kovalla työllä.
Suomi oli 90 luvun alussa
Suomi oli 90 luvun alussa sentin päässä konkurssista ja jos ei oltaisi saatu lainaa niin olot saattaisi olla Pohjolan Japanissa nykyään Albaanian tasolla...
Kuka ja ketkä hyötyvät
Kuka ja ketkä hyötyvät Keikan jättiavusta. Tietenkin ensikädessä kaikki ne, jotka ovat vannoneet EU:n ja Euron nimeen. Nyt on nimittäin näin, että Euro valuuttana on tullut tiensä päähän. Tämmöinen yhtenäisvaluutta ei kertakaikkiaan toimi itsenäisten täysin erilaisten valtioiden yhteisvaluuttana.
Toisekseen tästä apupaketista hyötyy itse Pääministeri Jorgos Papandreu esikuntineen, sillä näille roistoille jatkuu siis avoin piikki ja jättipalkat tulee maksuun vielä vuosia.
Toisinsanoen suomalainen köyhä, lapsiperheet ja nuoriso eläkeläisten lisäksi on unodettu Kepulaisten piirissä ja KorruptioLautakasaVanhanen tekee rikoksen Suomen kansaa kohtaan edesauttamalla tätä Kreikan avustamista.
Jos joku on vielä niin torvi, että äänestää Kepua, niin hänkin tekee rikoksen Suomen kansaa kohtaan.
Kreikasta tuli EU:n jäsen vilpillisin pohjatiedoin
Jos tavallinen tallaaja huseeraisi pankeissa uuden luoton toivossa kreikkalaisin konstein,luvassa olisi linnareissu.
Mitä siitä tulee,jos ennestään umpivelkaiselle annetaan lisää velkkaa yli ihmisen kaiken ymmärryksen menevä summa 120 miljardia euroa ?
Ei mitään,koska umpivelkainen ei pysty koskaan selviämään uusista veloista,kun entisetkin velat ovat vuosia olleet hoitamatta ?
No,tulee ainakin se,että koko Kreikka on maanantaista eteenpäin tuhoamassa omaisuutensa rippeitä ja polttamassa poliisiensa haalareita.
Vain poliitikko voi uskoa satuihin.Tämä on järkyttävä tilanne.
Tuskin Suomen taloushistoria on tällaista aikaisemmin kokenut
Anna anteeksi heille (poliitikoille)sillä he eivät tiedä,mitä he tekevät.
Jyrki Katainen ja Matti Vanhanen ovat suoraan sanottuna kusessa pahimman jälkeen.Mutta sitä saa,mitä tilaa !!!
Aha
"Kreikasta tuli EU:n jäsen vilpillisin pohjatiedoin"
Niin Suomestakin, siis EMU:n jäsen
"Suomikin keplotteli itsensä euroon"
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2010/02/19/suomikin-keplotteli-...
Katainen ja Vanhanen toimivat kuten tässä videossa
http://www.youtube.com/watch?v=5RDMdc5r5z8
The 4 Ways to Spend Money by Milton Friedman
Jykä ja Masa tykkää neljännestä vaihtoehdosta:
"Käytät jonkun toisen rahoja johonkin toiseen - olet kiinnostunut vain itsestäsi, et siitä miten ja mihin rahoja käytät."
Hyvä linkki yllä
Hyvä linkki yllä
Jep jep
Sitten kun Suomi on samassa kusessa, niin oletan Soinin olevan sitä mieltä, että ei tässä kenenkään lainoja tarvita, ihan itte ittemme täältä nostamme, jep jep...
Rotaatio
Brysselin kaalipäät päättivät aikoinaan toteuttaa Saksan "maailmanvallan" kiertotietä käyttäen: Geopoliittisen laajenemisen avuksi otettiin rakenteellinen laajeneminen. Taloudellisella pakolla on ajat sitten jo huomattu olevan ratkaiseva vaikutus aluelaajennuksissa. Siksi Soinikin hekumoi Rhodoksella. Tyhmästi, koska voitaisiin heti myydä Ahvenanmaa, jos tälle lijalle...
Haluaisin edelleen tietää, ovatko poliittiset johtajamme rauhallisia tässä tilanteessa, jos ovat, niin miksi?
Toinen edelleenkin arvoituksena pysyvä seikka on, miksi ja mihin perustuen Katainen huudahti:"Fantastista".
Kolmas pähkäilyn aihe: Hoksattiinko vain, että lainat vanhenevat kymmenessä vuodessa, mikä on todella lyhyt aika, joten voidaan pelailla ihan rauhassa mihin tahansa suuntaan vain tämän tiedon varassa.
Kenen rahoja
Suomi lainaa miljardeja ja miljardeja. Kaikki valtiot vain lainaa ja lainaa. Kuka on lainanantaja? Kuka pystyy aina vaan lainaamaan? Mistä Suomi velkarahansa lainaa?
Toimittajat töihin
Nyt pitää Soinilta sitten kysyä, että mikä on vaihtoehdon hinta ja paljonko se maksaa suomalaisille.
Jos näitä kaljakuppilan tasoisia heittoja tekisi joku varteenotettava taloustieteilijä, niin toimittajat panisivat ehdottajan välittömästi lujille, mutta populismin maisteri saa heitellä kerta toisensa jälkeen mitä sattuu joutumatta sen kummemmin perustelemaan asioitaan.
Samaa ja eri mieltä...
Suomen pitäisi aivan ehdottomasti myöntää laina Kreikalle.
Mutta jos ja vain jos saamme vakuudeksi Kreikkalaista omaisuutta 1,5 miljardin edestä: Rahan arvo tulee dyykkäämään jos Kreikka menee nurin, mutta - ah - 1,5 nykymiljardin kiinteä omaisuus ei arvoansa menettäisi.
Neljäsosa Rodoksesta + muutama sata miljoonaa taidetta, laivoja, kultaa, yms... Kyllä kyllä, lainahanat auki...ilomielin!
Win-win tilanne: Joko saamme rahat takaisin korkojen kera, tai omaisuutta paljon rahan arvoa enemmän.
Mutta huom! Vain idiootti myöntäisi nyt lainan Kreikalle ilman vakuuksia.
W
W-käyrää pukkaa.
Pankkien riski kun on sosialisoitu niin moraalikato on noussut ennen kokemattomiin mittoihin. Amerikkalaisten pankinjohtajien moraalikato on kevyttä kamaa kun verrokiksi asettuu eurooppalainen korruptio ja notoorinen valehtelu.
Suomessa kupla on asuntojen hinnoissa.
W:n jälkimmäisessä sakarassa mennään sitten vm. 1990 mukaan.
Surkuhupaisinta on uskottelu että (tilastomaakarien mukaan) palkat on nouseet 7 % eli yhtä paljon kuin BKT laskenut.
No nämähän kivasti kompensoikin toisensa.
Minulla olisi hyvä vinkki. Selittäkää tämä Etelä-Euroopan romahdus ilmastonmuutoksen aiheuttamalla kuivuudella, heinäsirkoilla ja nälänhädällä. Kyllä Suomi-poika sen maksaa niin kuin risupaketin ja tuulipropellit.
Ahvenanmaa??
Käsittämätön veto ottaa Ahvenanmaa mukaan tähän keskusteluun.
Mutta asiaan, ongelma tosiaankin on, niin kuin muutkin ovat sen jo todenneet, se että vanha teräsunioni joka koostui muutamasta hyvin samankaltaisesta maasta on vuosien varrella laajennettu kerta toisensa jälkeen ja yhteistyökin syvennetty.
Sehän on selvää että kun joukossa kuuluu näinkin erilaiset maat niin sama politiikka ja sama valuutta ei voi sopia kaikille. Siitähän on jo aiemmin keskusteltu, tosin aika pintapuolisesti, ettei korkopolitiikka esim aina sovi jokaisen maan suhdannetilanteeseen. Tämä on kai kuitenkin pientä siihen verrattuna kun tulee tällainen kriisi päälle.
Kataista ja Vanhasta on mielestäni turha syyttää, kumpikaan ei ollut ministeri kun Suomea on viety mukaan valuuttaunioniin. Sen sijaan voisi kernaasti kysyä sen ajan pääministeriltä tai valtionvarainministeriltä miten suu nyt pannaan. Näillä meriiteillä pressanvaaleihin -12?
Tietyt savolaispiirit
pitävät kaikkeen syyllisinä ruotsinkieltä ja suomenruotsalaisuutta mukaanlukien Ahvenanmaa.
Kreikalle EI PIDÄ antaa mitään tukea !!
ILMOITAN NYT JULKISESTI JA MIELESTÄNI TÄHÄN LIIKKEESEEN SAA VAPAASTI YHTYÄ !
Seuraavissa eduskuntavaaleissa minun ääntäni EI SAA SE PUOLUE, JONKA EDUSTAJA ON VALMIS HYVÄKSYMÄÄN KREIKAN VIPIN!
Mikäli vippi annetaan vielä ilman takuita on kyseessä mielestäni valtiopetos !
Se taho, joka selittää, että Kreikka maksaa takaisin tai edes korot on lähinnä valehteleva imbesilli (Vanhanen on kyllä jo nyt lähellä tätä määritelmää).
Ainoa oikea tapa hoitaa tilanne on, että vanhat EC-maat ja pohjoismaat luovat oman EURO2 ! Nämä nyt sovitut tuki miljardit ovat kuin veden kantamista kaivoon !
1,5-1,7 MILJARDIA EI TULE
nyt ihmiset olkaa
nyt ihmiset olkaa yhteyksissä kansanedustajiinne, joko soittelemalla tai sähköpostilla jotta rahojemme järjetön tuhlaus ei tulisi onnistumaan! Kannattaa muistutta että vaaleihin ei ole niin pitkää aikaa että tällainen kusetus tulisi unohtumaan! uhka eduskuntapaikan menetyksestä taitaa olla ainoa asia mikä tehoaa näihin meidän 'edustajiimme'!!
Helppoa kuin heinänteko
Pörssit kiinni, valuuttakauppa seis, nykypankeille liiketoimintakielto estämään velkaisten omaisuuksien realisoinnin ja tämä jälkeen jokaisessa maassa yksi kansallinen valtionpankki hoitaisi kaiken rahaliikenteen 100% valuuttavarallonna ilman lupaa sijoittaa. Vielä korot lakisääteisesti nollaan. Siellähän ne markat makaa Suomen pankissa ihan tätä varten. Jaetaan ne kaikille tasan pelimerkeiksi ja katsotaan miten käy. ;)
Soinin arvio osuu
Valitettavasti Timo Soini näyttää olevan oikeassa arvioidessaan Kreikan mahdollisuutta / halukkuutta maksaa lainansa takaisin. Lain tulee muodostumaan avustukseksi, koska kreikkalaisilla ei ole halua luopua saavuttamistaan hurjista eduista. Seuraava hallitus voi katsoa, että lainan on ottanut edellinen hallitus, minkä vuoksi uusi hallitus sanoutuu irti lainan ehdoista. Milläpä perit?
Kukas käski liittyä euroon?
Jälleen vanha viikinkikopla Ruotsi, Tanska ja Englanti taisivat olla oikeassa (Englantihan oli aikoinaan Tanskan siirtomaa ). Ilmeisesti myös Virokin huokaa syvään...Mitä meidän vaaleihin tulee, vaihtuu puolue jos äänestän, ...kele!
Hyvä kysymys
Oman valuutan säilyttäneiden maiden ei tarvitse osallistua EU-ruplan ja Kreikan tukemiseen hätäavun muodossa sentin eikä kruunun vertaa.
Samalla ne voivat vapaasti säätää valuuttansa arvoa, ts. taloutensa kilpailukykyä.
Suomella ei ole sitä mahdollisuutta ollenkaan, kun päätökset tehdään EKP:ssä.
Kuitenkin Suomessa on suhteettoman suuri Liikasen linnake, Suomen Pankki, jossa askaroidaan lähinnä tilastointia vailla mitään vaikutusvaltaa euron arvoon.
Samat tehtävät voisi hoitaa yksi valtiovarainminsiteriön osasto.
Virossa ihmetellään
Terveisiä täältä Virosta, jossa ihmetellään suomalaisten halukkuutta maksaa kaikenlaista ylimääräistä.
Ei tämä ole Suomalaisten halu
Mutta yksi huonomuistinen ja kukko jostakin kanalasta on hyvin halukkaita sen tekemään ja tämä on heistä suorastaan FANTASTISTA.
Soini ja Arhinmäki ovat oikeassa
Timo Soini on harvinainen ilmiö suomalaisessa politiikassa.
Täysjärkistä arvostelukykyä ja selkeäsanaista rehellisyyttä hänellä riittää. Periaatteessa kaikki ymmärtävät joka kerran, mitä hän sanoo, eikä se johdu asian keveydestä. Kekkosella oli sama vika.
Arhinmäki on mukana samassa vaatimuksessa Kreikan rahoittamisessa. Vihdoinkin todellista oppositiopolitiikkaa! Suomen Demokratianvastaiset Populistit (SDP) tuskin osallistuu tähän.
Valitettavasti Saksan ja Ranskan suurten pankkien sotkeutuminen syvälle Kreikan konkurssiin kuitenkin estänee erimieltä olemisen EU:ssa. Ne ovat keinotelleet mittavasti arvottomilla Kreikan joukkovelkakirjalainoilla.
Paljonko se Käteisen Jyrki
Paljonko se Käteisen Jyrki suunnitteli valtion ottavan velkaa lähiaikoina? Mikähän se sossu-tukiais-Suomen budjettivaje olikaan? Tämähän on kuin pieru Saharassa tuohon verrattuna. Taas turhaa haloota peittääkseen meidän omat ongelmat...
"Nevajoen Tapio"
Miks'et ota kantaa tähän Greikka-griisiin?
Ruskeat silmät
Silmien värigeeni OCA2 esiintyy tutkitusti 10-kertaisena silmien lisäksi myös aivoissa muuhun kehoon verrattuna, mutta eihän tämä Kreikan, Portugalin, Italian (jossa mafia vielä määrää) ja Espanjan vaikeuksissa rämpiminen siitä mikään käytännön esimerkki ole. Mutta jäähän sinne vielä rauhalliset lintukodot kuten Syyria, Libya, Iran, Irak, Afghanistan, Pakistan, Pohjois-Korea, Israel ja Palestiinalaiset. Puhumattakaan Afrikan maiden kyvystä tajuta miten eletään ilman sotia. Onneksi kehitys Jenkeissä ja Euroopassakin on sen suuntainen että omituinen sininen geeni jää historiaan.
Korruptio...tana.
Mikäköhän mättää?
http://sg.wsj.net/public/resources/images/P1-AU755_HYDRA__NS_20100415184...
Ai kato, epärehellisyys - Ylläri.
Suomessakin on paljastunut ennätyskorruptiot ja missä tilassa valtio on...Sattumaa vissiin.
Kansaa vihaavat
Nykyiset päättäjät, eli Kepu ja Kok vihaavat Suomen kansaa.
He vihaavat omaa kansaansa niin paljon, että eivät voineet antaa paria hassua miljoonaa reumasairalle, vaan mieluummin ajoivat sen nurin ja toista sataa työttömäksi.
Kreikalle voidaan noin vaan antaa 1,7 miljardia.
kertasuorituksena n.350
kertasuorituksena n.350 erkkiä/nenä,meneehän sitä huonompaakin,en nyt vain muista mihin.
Karjala takaisin
1,7 mlrd.eurolla saa ostaa Karjalan takaisin!!!
Kreikka on hyvinvointivaltio - Suomi ei
Suomalaisia on huijattu uskomaan että Suomi olisi hyvinvointivaltio. Nyt on käynyt ilmi jotain mitä Suomen kansalle ei ole kerrottu, Kreikassa on sosiaali- ja eläke-edut paljon paremmat kuin suomalaisilla.
Miksei ole aikaisemmin kerrottu totuutta suomalaisille? Kaipasin vappupuheissa vaatimusta jossa joku vasemmistolainen (edes) olisi vaatinut suomalaisille yhtä hyvää ja kattavaa sosiaaliturvaa kuin Kreikassa on.
Vaan ei mitään!!!
Suomen "maan tapa" politiikassa
Eikös tuo ole se klassinen juttu - ei löydy ketään, joka uskaltaisi kasvojen menetyksen hinnalla tunnustaa, että kansalle on koko ajan vain valehdeltu - mieluummin annetaan totuuden selvitä tuolla pahimmalla tavalla...
lainalle vakuus tai pantti
Eikö se oli aivan normaali menettely, että lainalle vaaditaan vakuus tai pantti. Ei tuo oma lomasaari suomalaisille mikään huono idea ole. Kannatetaan.
Muistatteko muuten, että aikoinaan Sonera kirjasi 3,8 miljardin euron tappiot Saksan seikkailustaan, kun Sonera osti toimilupia eli siis saksalaista ilmaa. Nyt sekin summa alkaa asettua mittasuhteisiinsa.
Muuten. Kun Suomessakin on Nato-intoilijoita, niin mikä on Kreikan puolustuskyky, kun rahat on loppu. Samoin kuin Espanjalta ja Portugalilta ja kohta Italialta. Euro-maat antavat lainaa. Pitääkö Nato-maiden vastata puolustuksesta. Ja millä hintaa?
Saari olisi hyvä
ja sitten meillä olisi oma vankila saari jonne maahanmuuttajat ja kantaväestönkin rikolliset voisi lähettää, mutta koska tämä kohtaa kuitenkin vastustusta niin tyydyn Kreikan taideaarteiden takavarikointiin. Mutta niitä aarteita ei sitten missään nimessä pidä antaa kepuli puolueen tiloihin.
Hyvä Soini! Bravo! Sinusta
Hyvä Soini! Bravo! Sinusta teemme Rhodoksen ensimmäisen kenraalikuvernöörin!
Velat jos on annettava
Velat jos on annettava anteeksi ...niin voisiko vaihteeksi PANKIT antaa velat anteeksi ..tuskin.
Veronmaksajillehan se aina..
Kreikka ulos EMUsta ja IMFn hoitoon
Maastrichtin sopimuksen pykälät eivät varsinaisesti tunne rahaliitosta eroamista, mutta sääntöjä tulkitsemalla se on hyvinkin mahdollista. Kreikka tuli rahaliittoon valheellisia tilastoja esittämällä, joten ero voisi olla hyvinkin pikainen.
Kriisitapauksena Kreikka on muotopuhdas IMFn hoidettavaksi kuuluva tapaus. IMF:n rahoituksen vastineeksi tehtävä taouspoliittinen aiesopimus sisältää olennaisena osana valuuttakurssipolitiikan käytön talouden tervehdyttämiseksi. Kreikka asettaa/kelluttaa takaisin ottamansa drakman sellaiselle tasolle, jonka avulla pääelinkeino turismi taas nousee kukoistukseen ja Turkille menetetyt turistit saadaan takaisin. In the end everybody is happy.
Tuossa hyviä ajatuksia
Aivan oikein sematiikat yhteen eli -tulta ei pidä sammuttaa palavalla nesteellä vaan laittaa lapsi takaisin lastentarhaan.
kreikan pitäisi saada
kreikan pitäisi saada budjettivajeensa alle 3% vuoteen 2014 mennessä! Eli velalla eläminen jatkuisi varmasti 2020 luvulle asti mikä tarkoittaa sitä että kreikalla ei ole mitenkään vara maksaa velkojaan IKINÄ takaisin. Tästä voidaan tehdä se johtopäätös että jossain vaiheessa suutin osa veloista tullaan antamaan anteeksi eli meidän rahojamme ei saada IKINÄ takaisin!
hullun hommaa antaa rahaa tällaiseen! Nyt hallitus nurin jos tällaista yrittävät ajaa läpi!
Hyvä Suomi !
Puulusikka-sijoitukset talouskisoissa jatkuvat. Masa ja Jykke ovat niin kovia talousmiehiä, että parempia saa hakea. Toinen pers´aukinen lainaa toiselle ja uskoo, että hyötyy tästä. Hölmöläisten tarinoissa on monta tällaista jo aikanaan kerrottu, joten hyvin ovat pojat kirjansa lukeneet. Olisi kuitenkin hieman joskus kannattanut vilkaista myös matikankirjaa. Nolla on nolla, vaikka sen kirjoittaisi nålla. Ihan alakansakoulussa jo opetettiin näitä juttuja, mutta jos aika tuli vietettyä Tatun vaatekaapissa tai majavanpesällä, niin ei voi auttaa. Kyllä rahaa on !
Soinilla on ainakin tässä
Vallassaolevat poliitikkomme ottavat tyypillisen kantansa, missä he kieltäytyvät tunnustamasta realiteetteja. Kovien tosiasioiden kohtaaminen on heille mahdotonta ja painumme yhä syvemmälle vaikeuksiin vuodesta toiseen. Menojen leikkaaminen tuntuu olevan ääniä kalastaville poliitikoillemme mahdoton tehtävä ja nyt vielä lähdetään maksamaan muiden maiden poliitikkojen selkärangattomuuksista. Äänestäkää eduskuntaan ihmisiä, jotka lupaavat radikaalisti leikata menoja, laskea verotusta ja pienentää byrokratiaamme.
Kansalaisten ääni
kuuluu Timon kommenteissa! Ainoa suoraselkäinen poliitikko koko helppoheikkien karnevaaleissa...
loppuu parin vuoden sisään
loppuu parin vuoden sisään tää EU touhotus!Ranska ja Saksa kyllästyy maksaa etelä-euroopan laiskureiden ja itä-euroopan huijareiden velkoja joten EU hajotetaan pelkästään talous ja vapaakauppa liitoks!
virkamiehet,pankkiirit jne
virkamiehet,pankkiirit jne kylpevät rahassa vuosikausia tapahtuneen huijaamisen ja keinottelun avulla.
taas kerran kun kupla puhkeaa, niin maksajiksi laitetaan keskiluokka ja vähempiosaiset .
TAAS KERRAN
Turistikohteet panteiksi
Ei lainkaan realisitista, että ilman tuottavia turistikaupunkeja panttina maksavat velkojaan takaisin. Kreikkalaiset pitää laittaa vasten seinää. Kovat keinot käyttöön.
Ainoa konsti tulevan
Ainoa konsti tulevan romahduksen estämiseksi olisi EKP:n väliintulo ja hallittu inflaatio jolla velat maksetaan. Sekään ei ole hyvä vaihtoehto, mutta huomattavasti parempi kuin muut.
Kremlissä on nyt hauskaa
Uskaltaisin kyllä nyt lyödä aika isosta summasta vetoa, että Kremlissä nauretaan tällä hetkellä erittäin makeasti !
Sitäkö se oli
Kävelin tuossa juuri Kremlin ohi ja kuulin naurua avonaisesta ikkunasta, luulin että ne katsoi tv-sarja Kuplan uusinta kierrosta mutta ne katsoikin Kreikan kuplaa talousuutisista. Heille komedia ja meille draama.
Kreikan mahdoton yhtälö
Laitetaanpa tänne vähän lukuja Kreikan taloudesta. Lähde: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/gr.html
Luvut ovat dollareissa.
Julkinen talous nykyisellään velkaa 113% BKT:sta
Valtion 2009 tulot: 113.4 miljardia$
Valtion menot 2009: 145.2 miljardia$
Oletetaan, että Kreikka saa vaihdettua lainansa maltillisiin 5% velkakirjoihin eli Kreikka joutuisi vuodessa maksamaan pelkästään korkoja 19,3 miljardia$. Tämä olisi valtion 2009 tuloihin suhteutettuna 17% kokonaistuloista.
Koska Kreikka on riippuvainen turismista, niin alkoholi- ja tupakkaverojen korotus on herkästi kaksiteräinen miekka.
Eli kreikkalaiset ovat ylittämässä Styxiä talouden Hadekseen. Ei taida pojilla olla antaa edes Kharonille, kuoleman lautturille lauttataksaa.
"Luvut ovat
"Luvut ovat dollareissa.
Julkinen talous nykyisellään velkaa 113% BKT:sta
Valtion 2009 tulot: 113.4 miljardia$"
Siis EU maksaa Kreikan kaikki velat pois? Nice... Suomalaisten sinisilmäisyys (geenivika) kostautuu meille. Olemme ainoa maa jossa jokaikistä sääntöä nodutatetaan kun kansalaisia käskytetään. Säännöt ei koske kepulaisia eikä muitakaan polittiikkoja.
Johtopäätökseni on että sääntöjä noudattamalla seuraa vain keskinkertaisuutta ja köyhyyttä.
Eli jos jään kiinni vaikka ylinopeudesta vetoan siihen että en muista mikä liikenne merkki oli tienposkessa tai mitä vauhtia huruttelin. Tällä logiikalla ei voi antaa sakkojakaan.
valvonnan puuttuminen johti miljardiluokan lusmuiluun
Kreikan talouskatasrofi osoittaa,että EU;n sisäiset valvontamekanismit eivät ole vuosiin olleet ajan tasalla.Tämä on uskomatonta,mutta ei ennenkuulumatonta,kun poliitikot valvovat toisiaan.
Poliitikoilla on näet maan tapa toimia ns.hyvässä uskossa -maksoi mitä maksoi -hengessä.
Neuvostoliitossa kokeiltiin "yhteistaloutta" runsaan setsemän vuosikymmenen verran,mutta aika ei riittänyt täydellisen onnelan rakennustyöhön,ennen keinotekoisen rakennelman romahdusta.
Nyt EU;n valvontakoneisto kyllä vahtii lillukanvarsia millintarkasti,mutta todelliset miljardiluokan lusmuilijat mellastavat käsittämättomällä tavalla.
Jos nykyinen meno jatkuu,EU:n loppu on lähella,vaikka vielä nyt entinen Neuvostoliitto mahdottomuuksien ikätilastoa johtaakin.
Kommentti kommentteihin
Kyllä nyt melskataan kaikilla nettipalstoilla, että ei lainata Kreikalle. Tämä on noin samaa viisautta kuin Suomen pankkikriisissä eli ettei pankkeja saa tukea. Poliitikot sitten kilvan vakuuttamaan, että pankithan (Kreikka) maksaa tuen takaisin.
Jollei pankkeja olisi tuettu satojatuhansia suomalaisia olisi mennyt konkurssiin eli lähes kaikki velalliset.
Jollei Kreikkaa aviteta ovat suomalaiset pankit kohta liemessä ja suomalaiset asuntovelaliset ilman uutta pankkitukea konkurssissa.
Lehman Brothersin konkurssin jälkeen suomalaiset eläkkeen saajat olisivat menettäneet valtavan määrän varoja ellei vakavaraisuussäännöksiä olisi laskettu.
Jos on yhtä varma kuin Soini , ettei pidä lainata tuhlurille lisää, pitäisi myös kertoa , miten tilanne ratkaistaan ilman , että kaikki velkaantuneet eurooppalaiset ovat lirissä. Panttien vaatiminen varattomalta ei ole ratkaisu - esim. Rodoksen kiinteistöt ja hotellit eivät ole Kreikan valtion vaan merkittävästi saksalaisten ja muiden eurooppalaisten omistuksessa. Pitäisikö siis Kreikan kansallistaa nämä ja pantata vakuuksiksi.
Jollei pankkeja olisi tuettu ...
"Jollei pankkeja olisi tuettu satojatuhansia suomalaisia olisi mennyt konkurssiin."
Silti satojatuhansia suomalaisia meni konkurssiin ja menetti koko omaisuutensa ja syrjäytyi loppuiäkseen. Samalla menetimme lopullisesti mielenkiinnon yrittäjyyteen. Sama vaar piilee tässäkin tapauksessa.
Haluan kuulla vaihtoehtoisen ratkaisuehdotuksen sellaiselta taholta, joka on asiaa tutkinut ja oikeasti tietää suurista talousasioista. Nurkkapubin Arska on yhtä viisas kuin Liikanen.
"Rodos"-pantti on vähin mitä voimme vaatia lainan vakuudeksi
ilman muuta! Hyvä Soini taas!
..ja jos venkoilevat maksujen kanssa - kovat §:t että silloin
pantti toteutuu välittömästi ja Rhodos siirtyy heti Suomen omaisuukdeksi.
Ei taida vain Kataisesta olla miestä lyömään nyrkkiä pöytää missään asiassa! Liian lepsu kaveri.
Soini sinne neuvottelijaksi!
saaren nimi muutetaan muotoon Rohdos!
,.,
Olisiko Ahvenanmaa pitänyt antaa pantiksi Saksalle?
Muistaakohan Timo Soini, että Suomi oli konkurssin partaalla 1990-luvun alkupuolella? Olisiko Saksalle pitänyt antaa Ahvenanmaa tai Soisalo pantiksi, kun Suomen pelasti talouskatastrofilta?
Saksa oli jälleen tullut Suomen avuksi, kuten oli tehnyt 1944, 1940 ja 1918. Kannattaako Saksan auttaa nyt Kreikkaa? Muuten, 90 -luvun alkupuolella talouskriisi Suomessa oli niin vaikea, ettei Nokiakaan saanut lainaa palkkojen maksuun Suomesta, Lontoosta sai ...
EU -palokunta "sammuttaa tulipaloja bensalla"...!!!
EU ja "Eurooppan kulttuuri" kaatuu sinne mistä se kerran nousi eli Kr€ikkaan! On vain ajan kysymys milloin EU on nurin! Todennäköisesti se tapahtuu jo vuoteen 2014 mennessä! Eipä kannattaisi lainata meidän eläkerahoja eteenpäin - ei tässä tilanteessa eikä muutenkaan!
Suomessakin olisi kohteita...!!! Esim. suomalaiset!!!
Eipä siis päästä eläkkeellä ollessa edes Kr€ikkaan!
P.S.
Täällä tapahtuu nyt jatkuvia rikoksia kansallisvaltiota ...ja nopeasti köyhtyvää kansakuntaa kohtaan!!! Suomi polo!
"Eipä siis päästä eläkkeellä ollessa edes Kr€ikkaan!"
No sittehä varsinkin mennään eläkelomil, eikä makseta mitää, sanotaa vaa et pöytä koreeks, ootte velkaa meil.
Aattele ite...
Maailman väkiluku on 7 miljardia ja tässä lainanannossa puhutaan 150 miljardista (markkoina yli 40 000 000 000), siitähän riittäisi jo vaikka kuinka jaettavaa kenelle tahansa. Eikö tässä Eu-huumassa osata yhtään ajatella, taitaa käsityskyky olla kadonnut? Miksi yleensä piti perustaa tällainen "neuvostoliitto", kun oikea Neuvostoliittokin nähtiin virheenä ja hajotettiin - mitä hyvää tämä liittovaltio on meille tuonut (paitsi herra-kansalle)?
EU-sovhoozi
Hyvää Timo Soini!Minäkin olen puhunut jo monta vuotta että EU on kuin Neuvostoliiton sovhoozi,jolle kuuluvat pienemmat kolhoozit(jäsenvaltiot).On pakko auttaa,muuten sovhoozi hjoaa.En ymmärä tätä sinisilmästä suomen meininkia.Totta jos ei autetaan perässä tulevat muut(Espanja,Italia,Portugalja,Irlantti),eikä ihmettelisin myös Bulgarian,Romanian ja Unkarin nykyistä poliitis-ekonoominen cirkus.Hyvin puhuit ja olet oikeassa!!
devalvaatio
Kreikan painamat eurot voidaan devalvoida(aliarvostaa)paremmin taloudenpidon hoitaneisiin eurovaluutan maihin ts.1Euro VASTAISI 65kreikancenttiä
LAINATTAVA SUMMA PIENENISI KOVAN EURON valuutassa siis huijaus tämäkin.
Vihdoinkin järjen ääntä, kiitos Timo
Kyllä homman pitää lähteä siitä että mitään lainoja ei aleta antamaan Välimerenmaiden hulivilipojille. Jos me lähetämme ilmaista rahaa Kreikkaan, se tulee valumaan kuin kankkulan kaivoon, emmekä koskaan näe niitä rahoja enää.
Eikä Kreikan ja muiden Välimerenmaiden rahantarve siihen lopu. Arvatkaapa mitä Berlusconi ajattelee kun sitten toteaa että Kreikka saa hyvät tukiaiset: "ilmaista rahaa tarjolla, meille/mulle kanssa". Homma tulee paisumaan.
Loppujen lopuksi tuosta ilmaisesta rahasta hyötyisivät eniten ahnaat pankkiirit, jotka ovat Kreikkaa ja muita lainoittaessaan saaneet 2-3 kertaista korkoa vakaisiin maihin nähden. Ja ovat saaneet tuon koron ilmaiseksi koska mitään riskiähän ei ole koska Pohjolan hölmöläisethän kuitenkin kaiken maksavat.
Realiteetti
Aikoinaan Raidissa komisario Jansson sanoi, me olemme tässä kusessa sen vuoksi, että päättäjät ymmärtävät realiteetteja, mutta ei sitä, mikä on oikein ja mikä väärin.
Kaikki, mitä tehdään, on tehty maan edun nimissä.
Niinpä
Millä kreikkalaiset elävät?
Mitä muuta he tuottavat lampaan papanoiden, velan ja raunioiden lisäksi? Ois kiva tietää.