Perjantai 21.11.2014

Valtava läpimurto tieteessä - Nature: Tutkijat rakentavat eläimen ihmisen sydämestä

23.7.2012 08:18
    Arkistokuvassa meduusa. Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat rakentaneet rotan sydämestä laitteen, joka toimii ja käyttäytyy kuin meduusa, kertoo Nature-lehti.

Amerikkalaiset biotietelijät ovat ensi kertaa tieteen historiassa onnistuneet luomaan keinotekoisen eläimen käyttäen materiaalina silikonia ja rotan sydänsoluja, kertoo Nature-lehti.

Seuraavaksi tutkijat pyrkivät käyttämään raaka-aineenaan ihmisen sydäntä.

Kyse on meduusan kaltaisesta luomuksesta, joka toimii, liikkuu ja näyttää kuin mallinsa. Organismi tarvitsee toimiakseen ulkopuolisen sähkönlähteen. Oliota kutsutaan nimellä medusoidi.

- Rakensimme meduusan morfologisesti ja toiminnallisesti. Geneettisesti tämä olio on kuitenkin rotta, biofyysikko Kit Parker kertoo lehdelle.

Tutkijat käyttivät luomukseensa rotan sydämen soluja. Solut kasvatettiin ohuelle silikonikalvolle. Luomus alkoi elää, kun sen ympäristöön johdettiin sähkövirtaa.

Sydänsoluihin johdettu sähkövirta leviää koko organismiin, jolloin solut supistuvat. Joustava silikoni vetää sydänsolut takaisin suoraksi. Liike on sama kuin mitä meduusat tuottavat uidakseen ja hankkiakseen ravintoa.

Seuraavaksi tutkijat aikovat Naturen mukaan rakentaa vastaavan olion ihmisen sydämestä. Sitä käytetään lääketieteellisessä tutkimuksessa, jossa selvitetään eri aineiden vaikutusta ihmissydämen toimintaan.

Alla oleva Nature-lehden Youtubessa jakama video medusoidin liikkeestä.

Henkilöt:

Tuomas Sikander

Eihän tuo vielä mitään.
Jo 50-luvulla olivat suomalaiset tämän tieteenalan terävimmässä kärkijoukossa kun Kainuusta haettiin kasa tavallista paskaa ja siitä tehtiin toimiva, mm. hiihtämään ja kalastamaan pystyvä presidentti. ;-)

Kinnunen Antero

Ehken hitusen tulkittu alkuperäistä artikkelia kirjoittajan omien tarkoitusperien mukaisesti?
US oli jonkin aikaa sitten vielä luotettava (uutisoi jopa hallitusta vastaan) uutislähde, mutta nämä "tiede" uutiset syövät uskotavuutta.