Torstai 23.10.2014

Löytyi uusi ihmislaji: ”Prototyyppi” monien joukossa

9.8.2012 08:00

Tutkijat ovat vahvistaneet 40 vuotta evoluutiobiologien hallussa olleen kallon ja leukaluiden kuuluvan uudelle ihmislajille. Uusi laji on Homo rudolfensis.

Löydös vahvistui tänään Nature-lehden julkaisemassa artikkelissa. Aiemmin tiede on tuntenut samaan aikaan eläneistä ihmislajeista Homo habiliksen ja Homo erectuksen.

Homo rudolfensis omasi muihin lajeihin nähden suuret aivot ja pitkät hevosmaiset kasvot. Sen fossiileita on löytynyt Keniasta 1970-luvulla. Kallon on ajateltu kuuluvan jollekin ihmisenkaltaiselle lajille, mutta nyt lajin määritys varmistui.

Nature-lehden artikkeli on kirjoittanut Meave Leakey, joka työskentelee Keniassa Nairobissa. Tutkijan mukaan noin kaksi miljoonaa vuotta sitten Maan pinnalla saattoi elää useampiakin ihmislajeja.

Evoluutiobiologin mukaan uudeksi lajiksi vahvistunut löytö antaa viitteitä siitä, että ihminen kehittyi samalla tavalla kuin muutkin eläinlajit: hiljalleen ja lukuisista eri versioista.

- Ihmisen evoluutiossa ei ollut mitään kummallista siihen asti, kunnes aloimme käyttää kivisiä työkaluja, Leakey sanoo BBC:lle.

- Ihminen on kehittynyt eri tavoilla eri paikoissa. Aivan kuin luonto olisi kehittänyt erilaisia ihmisen prototyyppejä, joilla kaikilla oli erilaisia ominaisuuksia.

Lue Nature-lehden juttu artikkelista. Meave Leakeyn haastattelu BBC:n tiedesivuilla.

Henkilöt:

Jaakko Mäki

Säkenöivää, nyt ymmärrän kuinka väärässä olen.. nyt lentää lajien synty ja Dawkinsin kirjat takkaan. Allah on suuri!

Mutta vakavissaan, meillä on vaikka kuinka transitionaalisia fossiilisarjoja, jopa muutamia sellaisia joissa ei ole luuston osalta mitään pahempia aukkoja.
Kaikesta kärkkäästä kritiikistä jota evoluutioteoriaa kohtaan kohdistetaan juuri mitään ei ID itse selitä.
Esimerkiksi juuri transitionaalifossiilien kohdalla tilanne on suunnilleen sama kuin selittäisit että "Ei tuosta voi olla mitenkään päätellä että tuo olisi villapaita, puolet hihasta ja iso pala selästä puuttuu!"
Te pidätte omia uskomuksianne kirjaimellisesti jumalan totena, jätätte ne havainnot jotka ovat niiden vastaisia huomiotta ja jos joku ahdistaa logiikalla nurkkaan niin sitten on tietysti päättelyvirheet, vastaväittäjän vähättely tai demonisoiminen ja tietysti sen epäonnistuessa perskipeys ja pahan tiedemies-salaliiton uhrina marttyyroiminen.

Minkä takia jaksan teikäläisten kanssa vielä teini-iän jälkeen väittää, sitä en tajua. Pään seinään hakkaaminenkin on kehittävämpää puuhaa.

Ugh, olen puhunut.

Esa Damski

Minun mielestä evoluutioTEORIAN opetus pitäisi siirtää kouluissa elämänkatsomustiedon tunneille, pois biologian tunneilta, koska evoluutioteoriassa on uskonnon tunnusmerkkejä, vähemmän tieteellistä näyttöä.

Aiheesta löytyy vaikka kuinka paljon tietoa Googlettamalla. Valtamedia tosin vaikenee ja jos jotain artikkeleita aiheesta näkeekin niissä keskitytään pilkkaamaan ja naureskelemaan "toisinajattelijoille". Tosi tiedettä siis, ei siis tutkita TIETEELLISESTI asioita ja arvostella ei saa.

Pyysin vuonna 2003 Leena Rauhalaa tekemään eduskunnassa aiheesta kirjallisen kysymyksenkin, mutta eipä sitä noteerattu tässä puna-vihreitten maassa.

Sivustolla "A Scientific Dissent From Darwinism" on hyvin laajan tiedemiesten ja -naisten allekirjoittama lista jonka otsikkona on:

"We are skeptical of claims for the ability of random mutation and natural selection to account for the complexity of life. Careful examination of the evidence for Darwinian theory should be encouraged."

Suomennettuna: "Suhtaudumme epäilevästi väitteisiin, että sattumanvaraiset mutaatiot ja luonnonvalinta pystyisivät selittämään elämän monimuotoisuuden. Darwinin teorian puolesta puhuvien todisteiden kriittistä tarkastelua tulisi rohkaista."

Ks: http://www.dissentfromdarwin.org

Tiedemiesten ja -naisten allekirjoittama lista on tuolta ladattavissa PDF-dokumenttina.

Listalta löytyy seuraavat suomalaisen tiedeyhteisön jäsenet:
Annika Parantainen, Ph.D. Biology, University of Turku
Sami Palonen, Ph.D. Analytical Chemistry, University of Helsinki
Lasse Uotila, M.D., Ph.D. Medicinal Biochemistry, University of Helsinki
Mubashir Hanif, Ph.D. Plant Biology, University of Helsinki
Jussi Meriluoto, Professor, Department of Biochemistry & Pharmacy, Åbo Akademi University
Heikki Martikka, Professor of Machine Design, Lappeenranta University of Technology
Lennart Saari, Adjunct Professor, Wildlife Biology, University of Helsinki
Matti Junnila, DVM. Ph. D. Veterinary Pathology, University of Helsinki
Erkki Jokisalo, Ph. D. Social Pharmacy, University of Kuopio

Lämmin kädenpuristus näille allekirjoittaneille!