Keskiviikko 17.9.2014

Avaruudesta löytyi valtava tähtiäiti – teoria muuttui todeksi

16.8.2012 08:55
  • Yhdysvaltain avaruushallinnon kuvia Phoenix-ryppäästä: vasemmalla yhdistelmä eri teleskooppien materiaaleista, oikealla taiteilijan näkemys galaksin ytimestä.

Astronomit ovat löytäneet avaruudesta galaksiryppään, joka synnyttää uusia tähtiä mielettömällä tahdilla, kertoo BBC. Löytö on hämmästyttänyt tutkijat, sillä useimmat aiemmin havaitut galaksijoukot ovat kuolleita, jo aikaa sitten tähtensä tuottaneita, ja niiden rooli tähtien synnyssä on ollut teoreettinen.

Nasan mukaan galaksijoukko ”rikkoo useita tärkeitä kosmisia ennätyksiä” ja voi pakottaa astronomit muokkaamaan käsityksiään galaksien toiminnasta. Nature-lehdessä ilmestyneessä raportissaan tähtitehtaan löytäneet tutkijat kertovat, että Phoenix-galaksirypäs synnyttää jopa 740 tähteä vuodessa.

–Galakseista massiivisin muodostaa tähtiä ennennäkemättömällä tahdilla, sanoo Massachusettsin Teknologiainstituutin tutkija Michael McDonald.

–Useimmissa galaksiryppäissä keskusgalaksi on nukkunut jo miljardeja vuosia, mutta tämän ryhmän keskusgalaksi näyttää heränneen eloon ja alkaneen jälleen tuottaa tähtiä.

Phoenix sijaitsee noin seitsemän miljardin valovuoden päässä Maasta. Se havaittiin alunperin Etelämantereella sijaitsevalla jättiteleskoopilla, minkä jälkeen sitä on tutkittu Nasan avaruusteleskooppi Chandra Z-ray’lla.

Yritykset:

Kari Piela

Hyvä Timo ! Tämä juutu kertoo todella tapahtumista 7 miljaria vuotta sitten, siis ennen maapallon syntymistä. Itse tapahtuma on mielenkiintoinen, mutta onko mitään varmuutta, että siellä tapahtuu mitään nykyisin ja esim. miljardi vuotta sitten.

Jani Pulkki

Aika on suhteellista, informaatio tapahtumista saapui nyt, joten täältä katsottuna se tapahtuu siis juuri nyt. Ennen tätä ei tapahtunut koska informaatiota missään muodossa ei ole voinut olla meidän näkökulmasta olemassa. On aivan yhtä mielekästä miettiä paistaako aurinko juuri nyt koska informaatio on 8 minuuttia vanhaa joten se on voinut vaikka voinut tunneloitua toiseen ulottuvuteen tai andromedaan tällä välin.

Markku Ollikainen

Tilanne on hankala, koska voimme elää vain vanhan tiedon varassa. Avaruuden tutkimuskin on siis arkeologin hommaa. Mitä kauempana olevaa tutkitaan, sitä kauempana se on myös ajassa eli menneisyydessä. Siitä saatava tieto on nykyhetken kokonaistilanteen ymmärtämisen kannalta arvoltaan suhteellista.
Toisaalta olisi hyvä, että löytyisi mahdollisuus katsella nykyisyyteen, arvioida jollakin tapaa avaruuden nykytilannetta. Nykyisyydessähän me elämme matkalla tulevaisuuteen.

Matti Aarnio

Onneksi US:llä on tapana linkata alkuperäiseen artikkeliin (jota juuri mikään muu ei tee - saisivat oppia tekemään!)

Valitettavasti tämä "suomennos" on niin sekava, että siitä ei ymmärrä päätä eikä häntää.

Ylipäätään uutisten suomentaminen on haastavaa, tiedeuutisten osalta se on paljon vaikeampaa, kun pitäisi osata aiheen suomenkielinen termistö ja aihe kohtalaisesti että käännöksestä tulisi sujuvaa ja ymmärrettävää.