Lauantai 29.11.2014

Tärkeä taito unohtui Suomen kouluissa – Nuoret oppivat paremmin kotona

Jaa artikkeli:
Luotu: 
25.6.2013 10:12
  • Kuva: Petteri Paalasmaa /Uusi Suomi
    Kuva
    Suomalaisnuoret hankkivat nettilukutaitonsa ja tietotekniikkaosaamisensa vapaa-ajalla. Suomalaiset koulut eivät meinaa pysyä oppilaiden perässä.
|

Kouluissa huomioidaan heikosti nuorten vapaa-ajalla kartuttama digitaalinen osaaminen, selviää Turun yliopiston tutkimuksesta.

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisnuoret käyttävät tietoteknologiaa pääasiassa viihteenä ja vapaa-ajalla kotona. Koulujen osuus tietotekniikkakouluttajina on vähäinen.

Kouluikäisten tietoteknologian vapaa-ajan käyttöä koskeva tutkimus osoittaa, että nuorten keskuudessa suosituimmat tietoteknologian käyttökohteet ovat sosiaalinen media, yhteydenpito internetin kautta sekä erilaiset viihdepalvelut.

Vertailu kuutisen vuotta aiemmin tehtyyn tutkimukseen osoittaa, että nuorten tyypilliset tietoteknologian käyttökohteet ovat pysyneet kuta kuinkin samoina, mutta viihdekäyttö lisääntyy.

Tulokset perustuvat nuorten tietoteknologian vapaa-ajan käyttöä koskevaan kyselytutkimukseen, jonka tiedot on kerätty 442 yhdeksännen luokan oppilaalta, joista poikia on 234 ja tyttöjä 208.

Vaikka kotien teknologiavarustus on Suomessa OECD-maiden kärkitasoa, kouluissa teknologiaa hyödynnetään verraten vähän. Myös koulutehtävien teko tietoteknologian avulla on Suomessa harvinaista.

– Koulun osuus tietoteknisten taitojen opettajana on vähäistä. Suomalaisnuoret ovat IT-taidoiltaan hyvinkin itseoppineita, ja vain vajaa kolmannes nuorista pitää koulua tärkeänä IT-taitojen oppimisen lähteenä, Turun yliopiston koulutussosiologian tutkimuskeskuksen johtaja, professori Osmo Kivinen kertoo.

Kivisen mukaan nyky-yhteiskunnassa koulun kuitenkin tulisi tarjota oppilaille ainakin teknologian perusosaaminen.

Nyt tilanne Suomessa näyttää olevan se, että oppilaat tutustuvat teknologiaan ja digimaailmaan vapaa-ajallaan, ja koulu yrittää pysyä perässä. Kivisen mukaan oppilaiden vapaa-ajalla hankkimia tietoteknisiä taitoja ei osata kouluuissa hyödyntää tai arvostaa.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jani Pulkki

Pääasia että ruotsi, uskonto, piirustus, pesis ja laulut opitaan kunnolla, hittojako jollain netillä tai lähdekritiikillä tms tekeekään. Koulun tärkein tehtävähän on olla innostavaa, hauskaa ja sosiaalistavaa suvaitsevaisuuskasvatusta monikulttuurisuuteen sekä toimia nuorten päivähoitona. Yksityiskoulut, here we come.

Ossi Väänänen

Eiköhän se liikunta näille pullukoille kuitenkin ole sieltä tärkeimmästä päästä.
Uskonnon poistaisin ilman muuta, jos joku haluaa sitä oppia, niin opetelkoon kotona lestaadiolais isin opeilla.
Siinä kun saa seksuaalisen opin kaupan päälle.

Jouni Kaipainen

Langattomat verkot (jotka mahdollistavat tietoteknologian sulauttamisen luokkahuoneisiin) ovat vasta hiljattain tulleet kouluihin. Tabletit ja miniläppärit oppijan henkilökohtaiseen käyttöön ovat kalliita koulujen oppimateriaalimäärärahaan suhteutettuna. Myös koulukäyttöön varta vasten suunnitellut HYVÄT sosiaalisen median ohjelmat puuttuvat.

Jonne Jokinen

Asia ei sinänsä ole uusi, vaan koulu on aina ollut jäljessä tietotekniikan hyödyntämisessä. Samahan se on ollut 90- ja 00-luvuillakin ja jossain määrin 1980-luvullakin.

Nykyaikana tietotekniikan monipuolinen käyttö kouluissa pitäisi olla itsestäänselvyys.

Kuvaavaa muuten on sekin, että erityisesti pojat oppivat englannin kielenkin pääasiassa tietoteknisten harrastustensa kautta ja vasta toissijaisesti koulussa...