Alkoholin nauttiminen muutaman kerran viikossa saattaa vähentää nivelreumaan sairastumisen riskiä. Raivoraittiin tilanne on hieman kinkkisempi, kertoo Expressenin mukaan ruotsalais-tanskalainen tutkimus.
Tutkimukseen osallistui 1 934 reumaa sairastavaa henkilöä Ruotsista ja Tanskasta. Heidän verrokkiryhmänään oli 2 443 tervettä, mutta muuten täysin vastaavaa henkilöä.
Kun osallistujat olivat kertoneet elintavoistaan, esiin nousi kaksi asiaa: tupakointi lisää reumatismiin sairastumisen riskiä, mutta niin tekee myös alkoholista kieltäytyminen. Ensimmäinen oli odotettu, toinen tuli jonkinlaisena yllätyksenä – joskin eläinkokeet ovat osoittaneet, että alkoholi saattaa vaimentaa tulehduksia.
Todettakoon kuitenkin, että yhteys ei ollut ylenpalttisen selvä. Niinpä Karolinska Institutetin Henrik Källbergin johtama tutkijaryhmä tyytyy varovaisesti toteamaan, että alkoholi saattaa suojata reumalta.
