- Kenenkään ei tarvitse lähteä ostamaan suolasirottimia parantaakseen sydän- ja verisuonielimistön terveyttä. Kannattaa kuitenkin miettiä sitä, että eri ihmisillä on erilaiset tarpeet, toteaa tutkimuksen johtaja.
Journal of General Internal Medicine -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa ei kuitenkaan vahvisteta, että niukasti suolaa sisältävä ruokavalio olisi itsessään huonoksi sydämelle.
Tutkimuksessa kuitenkin todetaan, että vähiten suolaa käyttävillä ihmisillä on suurempi riski menehtyä sydän- ja verisuonitauteihin.
Tutkimuksessa tarkasteltiin tietoja noin 8700 amerikkalaiselta kuuden vuoden ajalta. Muiden riskitekijöiden, kuten tupakoinnin ja diabeteksen, huomioinnin jälkeen 25 prosentilla tutkittavista, jotka käyttivät vähiten suolaa, todettiin 80 prosenttia suurentunut riski kuolla sydän- ja verisuonitautiin verrattuna 25 prosenttiin tutkittavista, jotka käyttivät eniten suolaa.
Tutkijat eivät väheksy sitä, ettei suola voisi olla huonoksi joillekin ihmisille. Heidän mukaan suurin syy suolan vähentämisessä sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä on se, että korkealla natriumpitoisuudella ja korkealla verenpaineella on todettu yhteys, mutta tarkemmin lukuja katsoessa erot ovat vaatimattomia, toteavat tutkijat.

Sähköinen uutiskirjeemme ilmestyy 12 kertaa viikossa ja sisältää tiiviin paketin päivän uutisia ja puheenaiheita.
Voisimmekin elää tasa-arvoisemmin...
...jos kaikki maailmassa muuttuisi yhtä nopeasti kuin ruoan vaikutukset terveyteen.
Suolan laatu
On ratkaisevaa, kuten rasvan laatukin! Suolassa on tärkeää käyttä mineraalisuolaa, eikä tavallista ruokasuolaa! Rasvoissa taas kasvisrasvoja, eikä eläinkunnasta peräisin olevia rasvoja.
Voi hyvää päivää
Voi hyvää päivää sentään! Koeta nyt pysyä sitten perässä näiden suositusten ja tutkimusten kanssa..
Asiallisesti ottaenhan
suola on välttämätöntä. Mikään ei tietenkään liikaa nautittuna.