Torstai 23.10.2014

Huuto alkoi heti Ylen iltamassa: ”Ääriamerikkalainen fasistinen juntta”

Luotu: 
15.4.2014 21:28
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Tohtori Johan Bäckman avasi keskustelun kiivaasti.
|

Yleisradion Ajankohtaisen kakkosen Venäjä-illan keskustelu lämpeni heti, ennalta arvattuun tapaan. Aiheena oli Ukrainan tilanne.

Värikkäimmällä tavalla avasi Venäjä-mielisenä tunnettu tohtori Johan Bäckman, joka kuvaili Ukrainan joutuneen Yhdysvaltojen pystyttämän fasistisen juntan valtaan.

- Se on ääriamerikkalainen aggressiivinen juntta, joka uhkaa Euroopan turvallisuutta. Venäjällä on oikeus puolustautua Yhdysvaltojen uhkaa vastaan, Bäckman sanoi.

- Venäjä suojelee venäläisiä vainolta.

Ylen toimittaja Marja Manninen kiisti nähneensä Ukrainan venäjänkielisen vähemmistön tarvitsevan suojelua ulkopuolelta.

- Seurasin mielenosoitusta Kiovassa alusta asti. Se oli spontaani mielenosoitus, Manninen kuvaili näkemäänsä tilannetta.

Venäjä-tuntija, kääntäjä Jukka Mallinen otti oli samaa mieltä Mannisen kanssa.

- Tapahtui spontaani vallankumous. Kun Venäjä suorittaa aggressiivisen hyökkäyksen, siihen kuuluu valtava propagandamylly. Tiedotusvälineet ovat aiheuttaneet valtavan hysterian kansan keskuudessa, Mallinen sanoi.

A2-illan vieras Gleb Simanov arvioi, että Ukrainan valtana noussut länsimielinen hallitus on omalla toiminnallaan aiheuttanut maan venäjänkielisessä väestössä pelkoa.

- Hallinto antoi julistuksia, että venäjän kielen asemaa heikennetään. Venäjän valtio on käyttänyt tätä hyväkseen, Simanov arvioi.

Samaa mieltä oli ulkopolitiikan konkari Ilkka Kanerva (kok.).

- Retoriikka on nyt ääriasennossa, Kanerva sanoi.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Mirja Helo

Ei niitä todisteita ja faktoja tarvitse paljon etsiä. Riittää kun googlaa Svoboda ja Right Sector, jotka ovat tässä uudessa vähemmistöhallituksessa, niin ymmärtää Ukrainan venäjänkielisten huolen ja miksi länsimedia on niin kiivaasti vaiennut siitä, että Ukrainassa tällä hetkellä todella pitää valtaa uusnatsipuolueet.

Jarno Isokirmo

meilläkin on nationalistinen oikeisto puolue, persut. oikeuttaako tämä venäjän miehityksen suomessa?

ja mitä venäjällä on vallassa? eikös siellä ole äärioikeistolainen, nationalistinen yhtenäinen venäjä puolue vallassa?

ja eihän tällähetkellä ole vallassa kuin väliaikaishallinto ja uudet vaalien jälkeen voi vasta sanoa millainen hallitus siellä on. veikkaan että venäjä eniten pelkää että ukrainassa pidetään rehelliset vaalit. se olisi venäjälle pahin mahdollinen tappio

Tomi Eskola
Vastaus kommenttiin #8

Viittaamasi Perussuomalaiset eivät ole hallituksessa, Ukrainassa "vastaava" puolue on. Perussuomalaiset ovat saaneet kansan tuen vaaleissa ja näin oikeutettu olemaan eduskunnassa, olivat mitä mieltä hyvänsä. En vertaisi tilannetta Ukrainaan. Siellä nykyinen valtion johto otti vallan vallankaappauksella, ei vaaleilla.

En myöskään hyväksy Perussuomalaisten vertaamista nationalisteihin ja äärioikeistoon. Ennemmin sellainen on Kokomus tai RKP.

Jarno Isokirmo

toi Bäckman on opetellut keskustelu taidot youtube kommentointi osiosta. huutelua, haukkumista eikä yhtään faktaa sanojen takana. eiköhän kaikki sen tiedä että tämä pelle on venäjän palkkalistoilla.

jos jokin on ukrainassa herättänyt venäjä vihaa on venäjä itse omilla teoillaan.

ja vaikka suomessa on sananvapaus niin US voisi vähän miettiä miten ne tämän pellen puheita julkaisee. jos haluaa asiantuntevamman lausunnon niitä saa jokaisesta puistosta paikallisilta juopoilta, heidän puheissa on enemmän järkeä

Olli Salmenranta

Bäckmanin mielestä on rasismia, että Suomessa mietitään pitäisikö venäläisten maanosto-oikeutta rajoittaa mutta rasismia ei ole se, että Venäjä tälläkin hetkellä rajoittaa maanosto.oikeutta suomalaisilta. Huikeeta logiikkaa, ei voi muuta sanoa.

Juhani Tamminen

Johan Bäckman on kuin elävä näyte Fasismin oppikirjasta - ei tuollaista ukkoa kukaan ota vakavasti.
Räppäri taas oli niin pyhää vihaa täynnä, että ei ole ilmeisesti ihan kaikki kotona - toivotaan, että mieli muuttuu vuosien myötä.
Kyllä tuon porukan jälkeen on helppo puoltaa Natoon liittymistä.

Kai Auvinen

Johan Bäckman on kuin elävä näyte mielenvikaisuudesta. Järkeviä kannanottoja Lappeenrannan kaverilta, ja hatunnosto sille venäläisperäiselle kaverille joka antoi ruusut veteraanille. Heillä oli oikeaa asennetta.

Markku Lehto

Bäckman teki hikihatussa työtä muokatessaan katsojien mielipidettä sen puolesta, että Suomen pitäisi liittyä Natoon. Jan Hellvig yritti kyllä tehdä parhaansa todistellessaan kuinka Suomen pitäisi irtatutua EU:n rintamasta. Kiilanlyöntiyrityksiä tämäkin.

Bäckman jäin mielestäni kyllä voitolle, sillä hänen argumenttinsa todisti, että ehkä Suomen todellakin kannattaa liittyä Natoon. No, Moskovassa tätä parivaljakkoa varmasti kiitellään hyvästä suorituksesta.

Lilli Markkanen

Olisi voinut vastata kysymykseen, toimiiko hän suomalaisena dosenttina Suomen puolesta vai Suomea vastaan? Miksi se eräs hänen ystävä-kirkkoherra on ollut niin hiljaa, vai onko hän mahdollisesti saanut pestin jostakin Siperiasta???

taisto vanhapelto

Erityisesti Neuvostoliiton varhaisvuosina maailmalla monet tietämättömät ja hyväuskoiset tiedemiehet, ns. intellektuellit, kirjailijat... ihailivat Neuvostoliittoa. Molotov, herra Moukari, keksi näille tietämättömille nimityksen - "hyväuskoiset idiootit".

Olen usein nähnyt arvioita että Johan Bäckman kuuluisi näihin. Eipä taida kuulua, sillä Bäckman ei ole hyväuskoinen, ei hyväntahtoinen eikä ajattele, ja siksi Stalin - anteeksi Putin - on hänet nimittänyt Venäjän presidentihallinnon edustajaksi Venäjän Strategisen Tutkimuksen Instituuttiin , jonka Venäjä viime vuonna perusti Helsinkiin. Instituuttia johtaa KGB kenraali Leonid Resetnikov. Instituutin sijainti Helsingissä ei varmasti ole jäänyt Euroopalta huomaamatta, ja se antanee paljon miettimistä EU- maa Suomen suuntautuneisuudesta: tarkasti suunniteltua ja röyhkeää, vaivihkaista valmistelua tuleviin suurempiin askeliin.

Kremlille tuntuu hyvin sopivan, että Bäckman suomalaisen, venäläisen ja kansainvälisen politiikan standup-koomikkona huonontaa ja varsinkin hämmentää Venäjän ja Suomen suhteita, minkä massiivisena ja ahkerana Kremlin luotto-orjana ehtii. Hajoita ja hallitse!

Onko muuten kukaan sattunut havaitsemaan, että Bäckman ajattelisi? Ei hänen tarvitse edes yrittää, joku muu ajattelee ja hän vain tottelee. Tämä asetelma on kovin tuttu toisenkin fasismin käskyläisten, nöyrien tottelijoiden puolustuspuheista vaikkapa Nurnbergin oikeudenkäynnissä.

Aki Terentjeff

Eurooppa on nykyään ihmeellinen paikka, troikka voi asettaa hallituksia mielensä mukaan ilman äänestyksiä joilla ei ole legitimiteettiä. (Kreikka , Italia)
USA voi EU:n tuella masinoida "false flag" hyökkäyksiä mielensä mukaan, lisäksi on ihan ok että kansa on niin laiskaa että ei viitsi ottaa asioista selvää, uskoo mieluummin "valikoivaa" totuutta kirjoittavaa yksisilmäistä lehdistöä, kenen mielestä se on järkevää?
Eikä viisautta ole se että oikeasti tiedetään asioita eikä luulla, päivän selvää on että Svoboda puolue on FASISTINEN sen on EU komissio lausunut, mitä siinä on epäselvää ja millä perusteella? Svoppen pojat äänestivät Kiovassa "vallankahvoihin tunkeuduttuaan" pois pakotettujen edustajien kansanedustajakorteilla, kuvat todisteena mikä siinä on epäselvää? Kyllä pitää olla isot mustat laput silmillä jos ei tästäkään ymmärrä miten asiat on sujuneet?
Samoin ainakin 4 kertaa muodostettu Ukrainassa erikoisjoukkoja jotka juntta on lähettänyt tappamaan OMIA KANSALAISIA, onko ihme että siitä kieltäydytään kesken kaiken, haloo, mikä siinä on vaikea ymmärtää?

Max Mannola

Montako "omaa kansalaista" "juntan" erikoisjoukot ovat tappaneet? Tietääkseni ei ketään. Vaikka vastassa on aseellisia separatisteja. Aika kilttejä hallituksen erikoisjoukkoja siis.

Entä montako kansalaista Janukovitshin joukot tappoivat Maidanilla? Liki 70. Vaikka nämä olivat aseettomia.

Ilkka Luoma

UPI-FIIA 1] on eduskunnan valvoma ja ylläpitämä ulkopolitiikan insituutti, jossa palkollisina pitäisi olla alan huippuosaajia ja laaja-alaisia näköalatutkijoita katsekyvyllä niin itään kuin länteen. Suomihan on tunnetusti niin länttä kuin itääkin.

Suomalaiset aiemmat poliitikot osasivat luovia erinomaisesti suurvalta Neuvostoliiton kanssa – osasimme yksin operoida torjuntavoiton Talvisodasta ja Jatkosotaan taas jouduimme ajopuuna, jonka peräsintä pitivät raivokokoomuslaiset piirit -”suursuomineen”.

Voidaan myös todeta, että presidentti Urho Kekkosen oivaltava ja itsevaltakeskeinen peli Moskovan Kremlin kanssa loi osaltansa meille ainutlaatuisesti nykyisen vaurautemme perusbetonin – idänkauppaa eivät vaivanneet ali- tai ylijäämät(-kään); pääsimme myös eroon 'ei aina niin kurantista' tavarastakin, joka ei olisi länteen kelvannut.

Nyt UPI-FIIA tutkija Mika Aaltola kirjoittaa vähintäänkin omalaatuisesti (omia?) näkymiään ”Kamppailu Suomesta” jutussaan ~ http://www.politiikasta.fi/artikkeli/kamppailu-suomesta -. Näyttää voimakkaasti siltä, että Aaltola vuodattaa amerikkalaistyyppistä laajentumishalukkuutta ja harjoittaa puolisokeutta idän suuntaan. Tulee mieleen takavuosilta silloisen dosentti Markku Ruotsilan kirjoitus - ”suomalaisten USA-antipatioista” ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/08/usa-vihastuttaa-ja-ihastuttaa.html [arvio 2006]

Mikä ajaa Aaltolan projisoimaan Venäjän meille taloudellisen manipulaattorin asemaan,

kun muistissamme on USA:n kieltämät teknologiakaupat muinoiseen Neuvostoliittoon (tästä aiheesta on seikkaperäinen seloste pienellä harmituksen esityksellä vuorineuvos Tauno Matomäeltä – Rauma-Repolan oivasta mahdollisuudesta avata aivan uusi vientiala huipputeknilogiana, jonka USA meiltä kielsi)

Ihmetetyttää teennäinen, ja miltei väkisin keksityltä selosteelta tuntuva Venäjän kauppamanipulaattorin asema, jolla Putin haluaisi nyrkkiotetta maastamme. Miksi Aaltola haluaa unohtaa kaiken sen taloudellisen hyödyn niin Venäjältä *] kuin samankaltaisena Ruotsista tai Saksasta – miten nämä taloudelliset hyödyt eroavat toisistaan – miten Venäjän antama (alijäämäinen) kauppamme olisi arvottomampaa kuin kauppa esimerkiksi länsimaiden kanssa – venäläisten energiatoimitukset ovat olleet aina käytännössä kohdallaan.

*] Venäjän kauppa muistuttaa kaikkia niitä liiketoiminnan käsikirjojen ihanteita - raaka-aineiden ja energian tuontina kuin korkeateknologioiden (korkeajalosteiden) vientinä – näkökulmastamme tarkasteltuna. Meille jää jalostusarvo, tosin olemme vaipumassa uudelleen puoliraaka-aineiden viejäksi, esimerkiksi selluloosabuumin vuoksi.

Kannustaisin Aaltolaa perehtymään slaavilaiseen 2] ja venäläiseen historiaan 3]

… ja Venäjän syntyyn sekä kauppapolitiikkaan Venäjältä katsottuna – myös itään ja sen kehitystä, josta välkkyy talouden kaavamahdollisuus - ”Kiina + Venäjä > USA + EU” - ajatuksella 4] -”Maailma on muuttuvainen, Eskoseni”.

Aaltola maalaa myös kummallisesti meidän riippuvuutta ja siitä muodostuvaa uhkaa idän energiasta – taitaa ainoana virtana mistä päin tahansa – Venäjän kaasun olleen täysin katkeamaton virta maahamme – ilmeisesti siitäkin halutaan maalata vaikeuksien optio teollisuutemme energiankäytölle.

Loviisan ydinvoimalakin on toiminut ongelmitta kymmeniä vuosia – sen sijään lännen toimittamaa Olkiluoto III:sta saanemme odottaa ”kymmeniä vuosia” - sen valmistumista, kaikkien vaikeuksien jälkeen.

Tekisi mielti kysyä, mistä Aaltola on saanut sivulauseellisen antipatiansa Venäjää kohtaan –

… ilman mitään perusteltua argumenttia tosiasioista, jotka olisivat meille ongelmia (aiheuttaneet - nykyaikana) tai vahinkoa tuottaneet. Ehkä Aaltola hätäpäissään keksii Venäjän presidentin, Vladimir Putinin joitain aikoja sitten määräämät puutullit 5], kun emme enää saaneet alihintaan raakapuuta metsäteollisuudellemme … Miksi muutoinkin lännenmiesten on niin vaikea ymmärtää slaavilaista/ venäläistä ajatuksenkulkua, vaikkapa tässä Ukraina casessa ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163481-miksi-lannenmies-ei-ym... - ?

Herää edelleen kysymys, miltä mandaatilta olemme saaneet tärkeään kansalaisten maksamaan Ulkopolitiikan instituuttiin noin 'yksisilmäisen oloisia tutkijoita, joilla ainoa silmä sinertaa lännen pakokaasuista'? [fil.] Olisiko kansalaisillamme oikeus saada objektiivisempaa tietoa ulkosuhteistamme sen mukaisesti, miten todelliset ulkovaltasuhteet toimivat ja tuottavat meille menestystä tai menetyksiä.

Mistä johtuu Aaltolan noin voimakas 'lännenmiesmäinen' asioiden käsittely – onko se johdantoa vielä kypsymättömästä tutkijaosaamisesta, vai keskeneräisistä resursseista, kun tieto-taitoa olisi pitänyt riittää niin itään kuin länteen. Ei ole korrektia purkaa omia subjektiivisia tuntoja näin oleelliselta ”oppituolilta”.


Klassinen esimerkki läntisen uutisoinnin, maailmamanipuloinnin ja suoranaisten valheiden verkon levittäminen esittäytyy hyvin YLE-Ulkolinjan dokumentista ~ http://areena.yle.fi/tv/2173406 - jäljellä katseluaikaa 150414 lukien 24 päivää.

VIITTEET
1] UPI-FIIA 2006- ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/Ulkopoliittinen_instituutti - [wiki]
2] Ei aivan ytimessä, mutta Ukrainassa ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/159300-ukrainalainen-aktiiviv... – [US_P/IL]
3] Meillä ja venäläisyydellä on myös historian juuret ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/08/venjn-ja-suomen-yhteinen-historia-... – [2006/BLOG/IL]
4] Johdettu kaavasta USA + EU > Kiina? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/02/onko-eu-usa-kiina.html – [2013/BLOG/IL]
5] Putinin puutullit ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2008/02/suomalainen-metsteollisuus-nostaa-... – [2008/BLOG/IL]

EXTRA
Unohdettu tosiasia – kaksi maailmanhistorian verisimmän, julmimman ja tuhoavimman sodan käynyttä (1941-1945) maata voisivat olla yllättäen euroopparauhan takuumiehiä ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/164676-saksa-ja-venaja-euroop... – [US_P/IL]
Korvaako Saksan panos kaikin osin amerikkalaisten vaikutusvallan Euroopassa? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/86993-saksa-johteinen-liittok... sekä ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/72395-muokkaako-saksa-euroopp... – [US_P/IL]
Tarvitseeko maailma USA:n rinnalle vastinvoiman tasapainon ylläpitämiseksi? ~ -
Ukrainassa käydään veljesyhteenottomaista reviirikamppailua – keskenään, vain apujoukkoja huudetaan avuksi, tosin venäjänkieliset haluavat asemansa varmemmaksi … ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/165729-ukrainassa-kaydaan-rev... – [US_P/IL]

Suurvaltojen lihaspullistelu, tunnehegemonia ja kansallismielisyys ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/11/vladimir-putinin-venliset-ja-georg... – [2007/BLOG/IL]

Mika Aaltola ~ http://www.fiia.fi/fi/expert/49/mika_aaltola/ - huomaamme Mikan erikoistuneen Yhdysvaltojen sisä- ja ulkopolitiikkaan!

JK
Arvattavasti kaikki tämä Mika Aaltolan, miltei yksipuolinen ja osin täysiin faktoihin perustumaton kirjoittelu ei edes tavoite laajoja kansanjoukkoja – jotka muutoinkin ovat esimerkiksi natokannoissaan kertoneet vanhan viisauden - ”puhu sinä, minä pidän hevosta” -mentaliteetilla. Kansakunta voi sen sijaan mahdollisesti kysyä, pitääkö verovaroista maksaa näin yksipuolisten tutkimusten ja selosteiden teko ja ylläpito – ja mitä hyötyä se tuo arkikansalaisille, jotka lopulta ”ne kuuluisat ruumiit pesevät”!

TUTKIMUSVINKKI Mika Aaltolalle voisi olla selvitysprojekti miksi EU:lla ei ole itsellistä, omavaltaista, 'bryssel-johteista' jäsenistönsä päätösvallan alla olevia puolutusjärjestelyjä – joilla oikeasti tavoiteltaisiin laajaa ”euroopparauhaa” - järjestelminä, joissa Venäjä olisi täysivaltainen jäsen … ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/165675-eu-ilman-omaa-eurooppa... – [US_P/IL]

Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.blogspot.fi
https://www.facebook.com/first.ilkka

AL US Vf Il BL BLOG 34297
---15042014---


Tämä kirjoitus on poikkeuksellinen henkilökuvankin tavoittelu informaation annon vaikeudesta, puolueellisuudesta, liian vähistä pohjatiedoista ja osittaisesta päättelykyvyttömyydestä olla näkemättä kaikin osin vaikutteita, joilla olisi merkitystä analyysin tekoon. Miksi kirjoitus sattui Mika Aaltolaan, johtui pitkälti siitä, että hän on merkittävässä kommentaattorin asemassa arvostetusta instituutista. Meneillään oleva Ukrainan mediapeli on ulottanut lonkeronsa jo riippumattomiin tutkimuslaitoksiin. Tässä tapauksessa merkittävyyttä lisää UPI-FIIA:n Suomen eduskunta johdanteisuus, jolloin kansalaiset, joille tietoa pitäisi laaja-alaisesti luoda – ovat laitoksen maksumiehinä.

doc.: upi_fiia_aaltola_14042014.doc – OpenOffice Writer
757 | 7717

Eeva Liisa Billhardt

Siitä ei voi olla kuin samaa mieltä että Bäckmann on kiihkomielinen, jolle näytti vauhtisokeudesta sattuneen moka Suomen itsenäisyyttä koskevassa asiassa.

Silti tottahan se on ettei Ukrainassa ole nyt laillista hallitusta vaan kuten Bäckmann sanoo fasistinen juntta.

Toimittaja Manninen ei sinänsä kerro raporteissaan mitään väärää, mutta jättämällä kertomatta ison globaalin kuvan jonka hänkin tietää ( voi olla että ei halua tietää tai ei saa Ylen toimittajana sanoa), Mannisen raportit ovat vain osatotuuksia ja siksi muunneltua totuutta. Jo on aikoihin eletty , aina niin uskottavana toimittajana pidettu Manninen.

Kanervan puheet ovat tietysti oikeustieteen kandidaatin siistejä retoriikaltaan, mutta pelkkää kokoomuslaista pintaliitäjien oman edun tavoittelua. Suuri osa suomalaisia osaa kuitenkin "jakaa ja yhteenlaskea" toisin sanoen pitää USA:n maailmanherruden (NWO) suunnitelmaa vapaakauppasopimuksineen kuitenkin pahimpana globaalinen uhkana kuin Venäjää. Se mitä Ukrainassa nyt tapahtuu on osa USA:n suunnitelmaa.

Aleksanteri instituutin edustaja uskalsi sentään eilisessä lähetyksessä oikaista Kaneravan poliittisesti värittynyttä näkemystä Suomen puolueettomuudesta, sotilaallisesti liittoutumattomana maana.Sen sijaan kyseinen edustaja ei vakuuttanut, koska ei uskaltanut tai hänellä ei ole ollut "sanan vapautta" sanoa että Venäjän Krimin toimet ovat kansain oikeuden mukaisia eivätkä laittomia vaikka länsi niin väittäisi.

http://geldhahn-zu.de/aktuelles/div/schachtschneider-_-voelkerrecht-_-krim

EU-vaalien ja maailman talouden romahdusuhan takia kaikki Suomenkin mediat on sensuroitu. Onneksi on sentään ulkomaalaisia neutraaleja koko asian kertojia. Siinä kokoomuksen Kanervakin on oikeassa että tilanne Ukrainan johdosta on vaarallinen ja vakava. Kiihkostaa riisuttuna dosentti Bäckmannin mielipide moninapaisen maailman säilyttäminen olisi maailman rauhan kannalta silti selkeästi parempi vaihtoehto. Mikä maailma se tulisi olemaan jos USA saisi läpivietyä NWO:nsa . Eu:kin joutuisi hyväksymään vasalliutensa vaihtoehdottomasti ja antaisi USA:lle vapaat kädet ryöstää muulta maailmalta ainakin osan sen "kuuden maapallon verran tarvitsemia resursseja".

Dosentti Bäckmannin kannattaisi ihan vain elinikäistä oppomisstrategiaa noudattaen mennä vaikka Lenita Airiston pitämälle hyvien käytöstapojen kurssille. Harmihan se on että hänen ajamassaan asiassa moisella äärimielisyydellä lapsi pääsee menemään pesuveden mukana.

Max Mannola

"Silti tottahan se on ettei Ukrainassa ole nyt laillista hallitusta vaan kuten Bäckmann sanoo fasistinen juntta."

Anteeksi vaan, Ukrainan uuden hallituksen on valinnut maan laillisesti valittu parlamentti sen jälkeen, kun Janukovitsh lähti oma-aloitteisesti pakoon.

Mitä fasismiin tulee, mitä todisteita? Ainoastaan muistaakseni noin 1/4 ministereistä edustaa äärikansallista Svoboda-puoluetta. Ja mitä fasistisia tekoja he ovat tehneet? Ihailleet sodanaikaista pahamaineista taistelijaa Stepan Banderaa, jolle on pystytetty patsaita? No, kuinkakohan monta Leninin ja Stalin patsasta on Venäjän kaupungeissa? Miksei niitä ole otettu alas?

Myöskään ehdotusta venäjän kielen asemaa huonontavasta kielilaista ei hyväksytty.

jouko viitala

Minusta on mielenkiintoista tässä Ukrainan vallanvaihdossa, että taloudelliset seikat presidentin karkoittamisen yhtenä syynä ovat kokonaan sivuun jääneet.

Taloushan tunnetusti Ukrainassa on täysin kuralla ollut. Näin matkan päästä katsottuna huono talous ja korruptio on yksi selkeä kapinoinnin syy. Taloudellinen eriarvoisuus on todella valtavaa. Ei tarvitse kuin katsoa näiden vallassa olleiden vaurautta. Näennäisesti kymmenien tuhansien eurojen palkoilla presidentti ja hänen lähipiirinsä pystyy keräämään satojen miljoonien omaisuuden.

Tuskin vallanvaihto täysin Ukrainan lakien mukaan on mennyt, mutta jopa miljardien? varastaminen valtiolta, kyllä ainakin moraalisen oikeuden vallassa oloon vie. Eli Venäjän protestointi vallanvaihdon laillisuudesta on kyllä todellista tekopyhyyttä.

Ja Bäckmannista! Todellinen pellehän hän on.

Kaarlo Makkonen

Seurasin ko keskustelua. Esiin nousivat hyvin hra Bäckman ja häntä myötäilevät siipimiehet. Joidenkin tehtävä oli tuoda esiin uhoa. Keinoina käytettiin ja syylliseksi löydettiin mm. länsimaiden fasistista ja venäjää pilkkaava mediaamme. Taidettiin jopa nimetä se suurin "syntisäkki / lehti" joka Suomessa kyseistä asiaa harrastaa. Kuitenkin täällä Suomessa asuvana ja hieman maailman asioita seuraavana kysyn, Kenen asialla nämä veijarit ovat ? Muutaman "emigrantin" puheesta huomasi etteivät he sittenkään tunne länsimaista elämänmenoa, vaan elävät edelleen jossakin toisessa maailmassa. Se että henkilö on saanut Suomen kansalaisuuden jäi ainakin minulle hieman epäselväksi mitä se oikeasti tarkoittaa tai mitä sen tulisi tarkoittaa. Natosta ei saanut puhua, vaikka se on juuri nyt se tärkeä asia.

taisto vanhapelto

Hyvä Eeva Liisa Billhardt,

sanot Venäjän Krimin toimien olevan "kansain oikeuden mukaisia eivätkä laittomia vaikka länsi niin väittäisi."

Yhdistyneet kansakunnat ei ole Länsi, vaan maapallon kansojen yhteisö. YK:n Turvallisuusneuvosto on yksimielisesti tuominnut Venäjän aggression ja Krimin kaappauksen. Venäjä jätettiin täysin yksin, mihin asemaan se näyttää kaikin mahdollisin keinoin pyrkineenkin.

Leila Mustanoja-Syysmeri

Se, että USA on ryhtynyt sotiin - Vietnam, Irak, Afganistan - keinotekoisin ja keksityin perustein, ei oikeuta Venäjää toimimaan samoin. Venäjän johdon pitäisi huomioida se, että he saattavat nyt olla rakentamassa Ukrainasta itselleen uutta Afganistania - jonne lähdettiin myös senhetkisen johdon pyytäessä Neuvostoliittoa apuun ja josta piti poistua nolattuna ja häntä koipien välissä. Jälkien pitäisi pelottaa myös Tshetsheniassa, jossa maan sisäinen väkivalta ei näytä loppuvan koskaan. Venäjä varoittaa Ukrainaa sisällissodasta, mutta minusta Venäjän pitäisi itse vetäytyä sieltä ja antaa ukrainalaisten selvittää asiansa keskenään. Mutta kun kaksi maailman supervaltaa nokittelee keskenään, niin siinä saavat kansainväliset sopimukset ja lait kyytiä.

Jorma Pallasvirta

Hyvää keskustelua - lisään yhden ulottuvuuden.

Bäckman ja kumppanit saavat rahansa safkaan Kremlin ruokaketjusta. Eivät he puhuneet pelkästään suomalaiselle yleisölle. Olivat ehkä enemmänkin luomassa itsestään "ihmisoikeustaistelijoita" heille ohjeistetun käsikirjoituksen mukaisesti.

Agressiivista esiintymistä Kreml voi käyttää nauhoituksina omassa kansallisessa propagandassaan tahtoessaan luoda kuvaa suomalaisista venäläisvihamielisinä. Se puolestaan antaa yleisesti hyväksyttävissä olevan oikeutuksen aloittaa Suomen väkivaltaisenkin painostamisen.

Vahinko ettei suomalainen media ole irtaantunut kansallisesta saarekkeestaan ja havainnut, että monet esim. Bäckmanista mediassa julkaistut kirjoitukset ovat materiaalia Venäjän propagandakoneistolle - kirjoitukset tietenkin sopivasti muokattuina. Pohjanoteeraus on YLE, joka tuottaa verovaroilla materiaalia infosodankäyntiin.