Sunnuntai 27.5.2012

Tutkijat: Ruoka lihottaa - eivät geenit

Luotu: 
10.9.2009 18:06
  • Kuva: Creative Commons / Kyle May

Et ole geeniesi orja. Näin viestittävät Lundin yliopiston tutkijat, jotka ovat tulleet siihen tulokseen, että ruokavaliolla on painolle enemmän merkitystä kuin tunnetuimmalla ylipaino- ja lihavuusgeenillä.

FTO-lihavuusgeeni on tähän mennessä tavallisin löydetty lihavuusgeeni. Noin 17 prosenttia on perinyt sen kummaltakin vanhemmaltaan ja 40 prosenttia toiselta, kertoo Expressen.

Geenin riskimuunnoksen kantajaa uhkaa kasvanut lihavuus- ja ylipainoriski. Nyt Lundin yliopiston tutkijat pystyvät todistamaan, että geenin voi kukistaa paremmalla ruokavaliolla.

- Me huomasimme, että geenin riskimuunnoksen omaavilla paljon rasvaa syövillä oli suurempi lihavuusriski. Vähemmän rasvaa nauttivilla lihavuusriski ei kasvanut perintöriskistä huolimatta, sanoo ravintotieteilijä Emily Sonestedt.

- Ihminen ei ole geeniensä orja. Ruokavalion muutos ja säännöllinen liikunta saattavat poistaa lihavuusgeenin negatiiviset vaikutukset, Sonestedt jatkaa.

Tutkimustulos on julkistettu American Journal of Clinical Nutrition -tiedelehdessä.

 

Henkilöt: 
Paikat: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Heikki K

Eiköhän se ole aivan selvä, että paljon syömällä lihoo ja päinvastoin. Jos katsoo nälkämaiden kansoja, ei siellä paljon lihavia ole. Olipa geenit mitä tahansa.
On myös selvä, että ihmiset ovat erilaisia. Yksi juoksee kovemmin kuin toiset. Yksi on matikkapää jne. Samoin ruuan suhteen. Toiset ovat taloudellisimpia kuin toiset. Tulevat siis vähemmällä toimeen. Ei siis tarvitse syödä kuin "läpipaskot"