Uusi Suomi / Ulkomaat Torstai 9.2.12 Aseta US kotisivuksi

Kenraali Hägglund täräytti taas

Kenraali Hägglund täräytti taas
Julkaistu: 23.10.2009 15:26
Kuva: Wikimedia Commons
Kuva
Virolaisia sotilaita Afganistanissa.
Kuva: Wikimedia Commons
Virolaisia sotilaita Afganistanissa.
Kuva
Puolustusvoimien edellinen komentaja kenraali Gustav Hägglund.
Kuva: Gustav Hägglund
Puolustusvoimain entinen komentaja kenraali Gustav Hägglund jatkaa räväkkää kommentointiaan Suomen rauhanturvaoperaatiosta Afganistanissa. Hägglund sanoi Uudelle Suomelle Helsingin kirjamessuilla ymmärtävänsä hyvin, että Suomen vapaaehtoiset lisäjoukot haluavat kotiin ennen Afganistanin vaalien toista kierrosta.

-Kun vaalit ovat noin surkeat, niin mielestäni on syytäkin lähteä pois, kenraali sanoi viitaten Afganistanin vaalivilppisotkuun.

-Sen on täytynyt olla heille frustroivaa, kun vaalien valvominen ei ole ollut mielekästä työtä. Tuolla sä autat yhtä korruptoitunutta hallitusta väärentämään vaaleja, et paranna maailmaa.

Suomi on tässä vaiheessa ainoa maa, joka vetää joukkoja pois Afganistanista. Hägglund ei pidä lisäjoukkojen vetäytymistä ja siihen liittyvää tietokatkosta sen enempää sisä- kuin ulkopoliittisenakaan uskottavuuskysymyksenä.

- Ei sitä kukaan huomaa, jos 80 suomalaista sotilasta lähtee pois sadantuhannen jatkuvasti vaihtuvan sotilaan joukosta. Se huomataan vain Suomessa - ja ehkä Ruotsissa, Hägglund naurahtaa.

Ruotsalaislehti Aftonbladet naureskeli "väsyneille" suomalaissotilaille, jotka ruotsalaissotilaiden pitää korvata. Hägglund kuittaa ruotsalaisten irvailun viittaamalla Helsingin Sanomien artikkeliin, jossa listattiin viime vuosisatojen ruotsalaisia "sotasaavutuksia".

Hägglund ei usko, että kukaan niin puolustusvoimien kuin valtiojohdonkaan puolelta on toiminut rangaistavasti. Hän arvelee, että kyseessä on puhdas sekaannus, johon ovat osasyyllisiä molemmat osapuolet.

-Sopimus vetäytymisestä tehtiin neljä kuukautta sitten, ja sen on täytynyt olla valiokunnilla tiedossa - puolustusministeri Häkämies ei siis ole nyt kävellyt presidentin yli. Jos vikaa halutaan etsiä, niin poliittista johtoa olisi voinut paremmin muistuttaa, että sopimus loppuu ennen vaaleja, Hägglund toteaa.

Hägglund esiintyi messuilla Me olimme nuoria sotilaita -kuvateoksen johdosta. Hägglund on laatinut kirjaan johdannon.

 
Teppo Ovaskainen
Teppo Ovaskainen
 
 
 
 
 

Mihinköhän kenraalilta on

Mihinköhän kenraalilta on unohtunut strateginen ajattelu?

älä opeta faijaas...

arvaa...

Tuhattaituri Hägglund

Mistähän se johtuu, että kenraaleista tulee asiantuntijoita vasta eläkkeelle jäätyään? Aikoinaan Hägglundia opasti Suomen puolustuksen rakentamisessa eläkkeelle jäänyt kenraali, Veikko Vesterinen. Nyt Hägglundista on tullut Vesterisen korvaava kaikkien alojen asiantuntija.

Suomella

tai EU:n joukoilla ei ole mitään perustetta olla Afganistanissa.

Isänmaallisuus on vahva voima joka korostuu vieraan vallan joukkojen miehittäessä isänmaata. Oli sitten kyse Suomesta tai Afganistanista.

Katsantokannasta riippuen Afganistanin mujaheddin sotilaat ovat vapaustaistelijoita, kapinallisia tai terroristeja.

Itse olisin taipuvainen päätymään ensimmäiseen määritelmään.

Hägglund on aivan oikeassa ihmetellessään Suomalaisen sotilaan käyttöä epämääräisessä "rauhanturvatehtävässä" toisella puolella maailmaa. Käytännössä tuemme tällä amerikkalaisten valtapolitiikkaa emmekä rauhaa tai - vielä vähemmän - suvereenin valtion itsenäisyyttä ja oikeuttä päättää omista asioistaan.

Hyvä Hägglund

Ei tuo liene mikään täräytys kokeneelta johtajalta!
Samaa mieltä ollaan, eikä hyssyttelyyn ole tarvis.
On se vaan niin, että eläkkeellä uskaltaa kommentoida asioiden oikeita puolia!
Olisi hyvä myös kuulla nykyisen komentajan kannanotto!

Hägge unohtanut paikkansa

Tavallinenkin sotilas ymmärtää pitää päänsä kiinni palveluksessa ollessaan. Eläkkeellä voi periaatteesta luistaa.

Mutta kenraalin arvoisen sotilaan on perinteisesti oletettu pitävän suunsa kiinni. Hägge kuvittelee nyt liikaa itsestään ja unohtaa sopivan käytöksen koodin. Eläkkeellä oleva kenraali ei arvostele seuraajiaan eikä niitä tunareita jotka kulloinkin ovat tunaroimassa poliittisessa johdossa.

Ei kovin hyvin aiheesta

Eli Hägglund haluaa pysyä esillä sanomisillaan, joilla nyt ei ole mitään merkitystä. Tottahan se on, että muutaman suomalaisen "räyhanturvaajan" meno tai veto ei paljoa merkitse, mutta jos "vaaleja turvaamaan" on menty, touhua tulee jatkaa vaalien tulokseen saakka. Tässä suhteessa Hägglundin arvio, että pois voi tulla kun vaalit oli kehnosti toteutetta, on häpeällistä puppua. Ei vastaavaa argumentointia tule käyttää vakavissa asioissa, ei lainkaan sotilasasioissa. Eli jos kenraalilla ei ole sanottavaa tai ei muuta tekemistä kun omakuvan ihailu, hän voi tehdä sen vähemmän julkisesti - tai muualla.

...ainakin sanoo mitä ajattelee

kyllähän firmoissakin noita YES-miehiä on jos työpaikka menee muuten alta... nyt voi suhtautua asiaan puhtaasti asiakysymyksenä ilman henkilökohtaista riskiä

Hyvä Hägglund

Ei tuo liene mikään täräytys kokeneelta johtajalta!
Samaa mieltä ollaan, eikä hyssyttelyyn ole tarvis.
On se vaan niin, että eläkkeellä uskaltaa kommentoida asioiden oikeita puolia!
Olisi hyvä myös kuulla nykyisen komentajan kannanotto!

Upseereille kommentointirajoitus

Palveluksessa olleessaan upseereille ei yleensä katsota suotavaksi rankasti kritisoida valtion toimia.

Joskus voisi olla parempi - myös Hägglundille, että tätä etikettiä noudatettaisiin myös eläkkeelle siirryttyä.

Minulta on ainakin ropissut sekin vähä kunnioitus, mitä Hägglund ehti silmissäni kerätä virassa ollessaan.

Eikö hän voisi ryhtyä vaikka perhoja sitomaan?

Ei.

Paskanpuhuminen ja mielistely loppuu kun ura on ohi. Sitten puhuu järeä kenttätykistö. Si vis pacem para bellum. Vae victis.

Sun kunnioitus.

Sitä voit esittää kirjallisena kolmena kappaleena pihalla sijaitseviin vihreisiin laatikoihin.

Minusta taas

on mahdottoman hyvä maan, demokratian ja yleisen ilmapiirin kannalta, että korkeat upseerit sun muut viranhaltijat ryhtyvät eläköidyttyään aktiiviksiksi kansalaisiksi, jotka kertovat vilpittömästi käsityksensä meneillään olevista asioista.

Toivottavasti US:n blogeissa

Toivottavasti US:n blogeissa pauhaavat herrasmiehet muistavat lukea ajatuksen kanssa tämän pätkä Hägglundin sanomisista:
"-Sopimus vetäytymisestä tehtiin neljä kuukautta sitten, ja sen on täytynyt olla valiokunnilla tiedossa - puolustusministeri Häkämies ei siis ole nyt kävellyt presidentin yli. Jos vikaa halutaan etsiä, niin poliittista johtoa olisi voinut paremmin muistuttaa, että sopimus loppuu ennen vaaleja".

Ei ole Häkämiehen vika jos esim. presidentin kansliassa on keskitytty Egyptin matkan ympärillä pyöriviin asioihin eikä ole kiinnitetty huomiota muistutukseen tästä vetäytymisasiasta. Sopii presidentin kanslian hankkia pätevämpää porukkaa jos ei kerran ole ymmärrystä sen vertaa, että tämän tason juttu lipsuu käsistä.

Häkämies on hellpo kohde niille, jotka haluavat kerätä poliittisia irtopisteitä.
Erkki Tuomioja päästi hänelle harvinaisen sammakon suustaan/näppäimistöstään omalla blogillaan. "...puolustusministeriö on syyllistynyt eräänlaiseen sotilasvallankaappaukseen". Täyttä typeryyttä koko lause.

Tärkeä havainto, Stonewall

Mutta ei voi arvostella Hägglundiakaan. Hänen kommenttinsa asettaa jutun oikeisiin mittasuhteisiin.

Älykäs ja vakuuttava mies. Kunpa vain ei olisi niin kovin itsetietoinen. Nykyään kukaan ei taida käyttää vanhentunutta sanaa " leuhka". Joku sanoisi tähän: Mutta hänellä on varaa!

Argumentum ad hominem.

.

Ehkä pZ

Mutta nyt ei tehdä tiedettä, vaan kommentoidaan henkilöä, joka ei todellakaan esim. kirjassaan ole ollut kovinkaan neutraali.

Joten uskon hänen lähinnä huvittuvan, jos lukee. Ja se oli ajatuskin.

loistavaa keskustelua on

argumentum ad hominem
catch22
todistustaakan työntäminen vastapuolelle
tuomarointi omassa asiassaan

Argumentum ad hominem

Koska vastauksesi pZ on niin arvoituksellinen, totean, että niukka latinan tuntemukseni tulkitsee vaatineesi suomeksi seuraavasti: " henkilökohtaisuuksiin meneminen".

Ehkä menin, ehkä en, mutta todistustaakkaa ei sinun ole tarvis kantaa.Kuitenkin jotain voisit sanoa " loistavasta keskustelusta". Miten sen tulee sujua? Otetaanko vaikka saksankieli seuraavaksi?

"loistava keskustelu"

Miten olisi esimerkiksi?

Lausuminen itse käsiteltävästä asiasta.
Näytön esittäminen itse asiasta.

Seiska ja Demi ovat hyviä sitten tollaiseen Sinä-olet-minä-olen-keskusteluun ja mustatuntuiluun.

Lehdet, joita mainitsit

ovat ihan vieraita, mutta silti kiitos ulostulosta.
Kaikilla on oltava oikeus jakaa osaamistaan.

Mukava olla avuksi ihmisille.

Että pääsevät soveliaampien keskustelujen pariin.

http://www.seiska.fi/

Mikä tuo Demi lieneekään? Ilta-Demariko (Ilta-Sanomat)?

K-2

"Häkämies on helppo kohde niille, jotka haluavat kerätä poliittisia irtopisteitä."

Puolustusministeriö ei pystynyt toimimaan linkkinä Pääesikunnan ja poliittisen johdon (presidentti, pää- ja ulkoministeri) välillä. - Mikäli virhe ei ole ko. ministerin, tulee kansliapäällikön kantaa vastuu.
- Poliitikothan eivät sitä tee.

Prosessikuvaus

Pakko myöntää, ettei ko. tapauksen prosessikuvio ole minulle täysin selvä eli mikä osasto on velvoitettu ilmoittamaan muille osallisille ja mistä asiasta. Se on kuitenkin aivan selvää, että vain yhtä "syyllistä" tähän sotkuun ei ole ja siitä syntyi lause "Häkämies on helppo kohde niille, jotka haluavat kerätä poliittisia irtopisteitä".

Huumesota

Afganien huumeekauppa niittää enemmän kuolleita kuin sen sota. YK:n raportin mukaan n. 100 000 ihmistä menehtyy vuosittain huumeisiin, joista valtaosa tulee Afganistanin viljelmiltä.

Huumekauppan arvo on n. 65 miljardia dollaria ja 92 % on Afganistanin osuus. Talebanit ja lukuisat sotaherrat kustantavat terrorismin ja sodankäyntinsä näistä varoista.

Heroinin käytön seurauksena kuolee Nato-maissa viisi kertaa enemmän ihmisiä vuosittain kuin ne 10 000, jotka ovat kuolleet kahdeksanvuotisen sodan aikana.

Afganistanin BKT:sta on opiumin osuus n. puolet (epävirallisesti). Euroopassa oli vuonna 2008 heroinin käyttö n. 88 tonnia ja Venäjällä 70 tonnia.

Raportin mukaan 15 miljoona ihmistä on huumeiden otteessa.

Uhrit? Viinakauppa?

Tupakkakauppa? Autokauppa? Asekauppa? Anekauppa? Kyläkauppa?

Ja sitten loput kuolevat muuten vaan.

vaalit

suomen vaalirahakohun jälkeen poliitikkojen epäpätevyys ei kai tule kenellekkään yllätyksenä.
pitäis varmaan pyytää myös tänne ulkomaiset tarkkailijat että ensi vaaleissa kansa ei äänestäisi väärin.

Jep

Pyydetään vaikka Valko-Venäjältä tai vastaavasta demokratiasta päteviä tarkkailijoita.

no jaa

Mitä vähemmän suomi sekaantuu noihin sotiin sitä vähemmän terroristeja suomi kiinnostaa.

Terroristien logiikka

Vain ei toimi siten että osalistumatta jättäminen vähentäisi isku vaaraa. He siellä nimenomaan tarvitsevat vastustajia ja vihollista, kaiketti pitäisi olla selvä että Suomalaiset mielellään antaisivat Afganistanin hoitaa omat asiansa mutta antavatko he meidän olla rauhassa? Siinä ei auta mitään sana puolueettomuus.

We are the world. Live aid.

Ei maailman liittoumien, maiden, ryhmittymien konflikteja ratkaista aina käräjäoikeudessa tai Haagissa.

Kustavi on täysin oikeassa,

Kustavi on täysin oikeassa, pois sieltä tuhoontuomitun rosvosotivan suurvallan korruptiovaaleja sekä ex - Unocal Karzai - nukkehallitsijoita turvaamasta ja heti.

Halosen matto

Venäjän valta jyrää Halosen ja entisen upseerin kanssa edelleen. Tulee muistaa, että myös puolustusvoimissa on punikkeja. Käsittämätöntä on se, kenen etujen mukaista olisi terrorismin leviäminen muiden kuin punikkien.

Mukavaa,että Suomessa joku sanoo totuuden

Miehistö olisi voinut jatkaa,muttei halunneet.

Ehdokas puhuu?

Niinistö ilmoitti olevansa skeptinen omasta ehdokkuudestaan presidentiksi. Olisikohan niin, että seuraavalla tasavallan presidentillä on takanaan komea ura upseerina.

hägglund ottaa epäsuorasti kantaa

suomen korruptioon luulen

epäilen että häntä nyppii se että tämmösen korruptiokodin sotilaat ovat sitten muka varjelemassa demokratiaa muualla ja sanovat sitten sotaakin joksikin sunnuntaikävelyksi kirkkoon ja takaisin

se saattaa olla tuon tiuskimisen perussyy että hän ei voi millään hyväksyä tätä paskaa mitä suomen politiikka nyt on

mutta

me ehkä kuulemme siitä vielä hänen sanomanaan

ollakseen ryhdikäs kuin on minusta ainakin tähän asti ollut

aijaii jai vanhaset ja kumppanit - tästä ku alkaa marssia leegioittain ryhdikkäitä miehiä kehiin politiikkaan niin kenkä heiluu

maailmanrauhantyö

ehkä ammattisotilasta jurppi urallaan puhua tekevänsä rauhantyötä ja siitä että sodan- ja rauhantilan ero määritellään poliittisesti tai juridisesti paperilla... ei rintamalla... ööh... "työpaikalla"

Ei Hägglund mitenkään täräyttänyt - normikommentti

Ihan normaali kommentti.

Ymmärrän länsimaiden Afganistanissa olon syyksi sen että Afganistanista ei haluta muodostuvan täysin ulkomaailmasta eristäytynyttä valtiota, joka tukee valtiona terrorismia. Toisaalta mitä Afganistanin operaatiolla voidaan saavuttaa ja miten todennäköistä on että se mitä pyritään saavuttamaan onnistuu ilman kansan aitoa tukea? 200.000 hylättyä ja ilmeisesti vilpillistä ääntä... ja länsimaat turvaamassa vaaleja...

Demokratian rakentaminen kansainvälisellä operaatiolla heimoyhteiskuntaan on epätodennäköistä koska Afganistanin "parlamentin" jäsenet ovat heimopäälliköitä ja heidän intressi on aivan muulla kuin ”demokraattisessa” ja näennäisparlamentaarisesti hallitussa Afganistanissa. Tulot ja valta romahtaisi...

"rauhanturvaaja"... sisällissodan osapuoli

Demokratia (Dostum) + NATO vs. Taleban

http://fi.wikipedia.org/wiki/Dostum

Hmmm...

Aikamoinen Dossum...

palautettiin puolustusministerin asemaan kesällä 2009

ei ole Häkämiehellä aivan yhtä vauhdikas tausta

kysyä sopii - millainen on hallinto kun puolustusministeri Afganistanissa on tuollainen

ja minkälaisten rosvojoukkojen seikkailuareena koko Afganistan on kun siellä häärää puolustusministerinä tuollainen tyyppi

ja minkälainen on Naton ja amerikkalaisten arvostelukyky näin ollen

ja onko naivit suomalaiset narutettu ihan totaaliseen skeidaan - nimittäin kun puolustusministerinä on tuota tasoa touhuaja niin taannoinen suomalaisten ymärtämättömyyttään rakentama porttola ei voi olla kuin todennäköinen seuraus Afganistanin touhuista

Lukekaa tämän Dostumin ns ansioluettelo ja lopussa merkitä että hänet palautettiin puolustusministeriksi

amerikkalaisten touhut saa aina vaan kummallisemman valon

Hmmm...

Tietty näihin nettilähteisiin on hyvä suhtautua hieman varauksellisesti. Toisaalta ei mene hissi ihan ylös asti, jos ei Suomessa tajuta siirtyä takavasemmalle ASAP tästä Afganistanin sirkuksesta...

Ei käy kateeksi Obaman työsarkaa... Parhaassakin tapauksessa Bushin ja hänen esikuntansa jälkien siivoaminen voi viedä erittäin pitkän ajan... Ei taatusti ole helppoja ratkaisuja tiedossa...

lienet samaa mieltä

että moisen tyypin laittaminen männä kesänä puolustusministeriksi ei ole järin meritisoivaa nykyiselle afgaanien hallinnolle - periaatteet ja arvot siellä selvästikin enemmän kauppatavaraa henkilöpolitiikasta päätellen kuin tukeva peruskallio

eikä voi olla tulematta mieleen että huumetuotannon hallinnastako ja sen hyödystä kaikki tahot taistelevatkin

Hmmm...

No tossa asiassa oon samaa mieltä... Ihme porukkaa ollaan siellä tukemassa... ja vaaleja järjestämässä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Dostum

Outoa on meininki ja ydinkysymys on todellakin miksi Afganistanissa ollaan? Siihen en ole kuullut Suomen kannalta ymmärrettävää vastausta.

Ymmärrän yleisen perustelun länsimaiden Afganistanissa olon syyksi sen että Afganistanista ei haluta muodostuvan täysin ulkomaailmasta eristäytynyttä valtiota, joka tukee valtiona terrorismia.

Mitä Afganistanin operaatiolla voidaan saavuttaa ja miten todennäköistä on että se mitä pyritään saavuttamaan onnistuu ilman kansan aitoa tukea?

Talebanin levittäytyminen Pakistaniin jolla on ydinase ei liene niitä toivottavia kehityskulkuja. Mutta kyse ei ole pelkästään Talebaneista vaan Israelin ja (USA:n ?) mahdollisuudesta jatkaa nykyistä politiikkaansa.

Ahtisaari

No tossahan olis Ahtisaarelle nyt hommia yrittää saada tämmöinenkin sotku selvitettyä ihan oikeaan kaikkien olennaisten osapuolten aidosti nielemään rauhankompromissiin jossa pääasiallisina osapuolina ovat mm. länsimaat, Israel, autoritaristiset hallinnot islamilaisessa maailmassa, islamistit hallinnoissa ja kapinallisryhmissä ja näissä islamin alueeseen kuuluvissa maissa asuvat kansalaiset.

"Se voi olla hattu tai myssy, kunhan se pään peittää."
-Martti Ahtisaari

bushin hullu

sotaisuus haluttomuduessa neuvotella talibanien kanssa mokas koko jutun ja veti myös naton typerään rooliin - turpa kii talebani tai ammun ja ammun kuitenkin

sellaista kukan kunniantuntoinen sotilas ei voi hyväksyä ja sekin saattaa hägglundia nyppiä

ps. lopettakaa tuo typerä roskatason kukkahattuheittely halosesta täyttämästä arvokasta kommenttitilaa

neuvotella? mistä?

Kertoisitko Israelillikin miten sitä oikein "neuvotellaan"... Puhukoot aseet ensin... Katsotaan sitten myöhemmin...

Niin se on tehty kautta historian... Jos ei johtajat pääse sopuun, niin sitten sotavoimat hyökkäävät ja puolustavat... Kunnes voidaan neuvotella toisista asemista...

Neuvottelut edellyttävät kv-sopimusten kunnioittamista

Mikäli Israel haluaa pitää toimiaan kansainvälisen oikeuden mukaisina ja katsoo että ulkomaiden on syytä ymmärtää myös Israelin toimia, tulee Israelin noudattaa kansainvälisen oikeuden ja YK periaatteita. YK :n puitteissa on määritelty myös Apartheid-politiikka ihmisoikeuksien vastaiseksi.

Mikäli Israel ei halua pitää toimiaan kansainvälisen oikeuden mukaisina ja katsoo, siten että ulkomaiden ei ole syytä ymmärtää Israelin toimia, ei Israelin ilmeisesti tarvitse noudattaa kansainvälistä oikeutta ja YK periaatteita.

Israelin toimien ymmärtämisen edellytyksenä ulkomailla voidaan pitää sitä noudattaako Israel toiminnassaan kansainvälistä oikeutta ja siihen liittyviä periaatteita.

Ihmisoikeudet eivät ole mitenkään rajattu kansainvälisen oikeuden mukaan mihinkään rotuun, tai valtion perustamiseen liittyvään tekijään. Kyllä ihmisoikeudet koskevat juutalaisia, muslimeja kristittyjä jne.

Kansainvälinen näytösoikeus.

Matematiikka, fysiikka, kemia ovat universaalia.

Oikeus ei.

Apartheid lopettiin mustien verellä ei juristerialla.

Taleban kyllä pysäytetään Sun Tzun ja Clausewitzin opein. Ja Göbbelssiä perään vielä.

Hmmm...

Israel vastaan miljardi islamin uskoista ja nykyinen reaaliaikainen media... Voisi kuvitella että tarvitaan viisautta ja kavereita joilla samat arvot, jotta voisi pysyä olemassa tässä mittelössä...

Sun Tzu osalta pari pointtia.

”Sotataidon huippu on vihollisen kukistaminen ilman taistelua” (Sun Tzu 1990, 86).

USA ja Sun Tzu
USA yritti Irakissa...Shock and awe- strategiaa...

"Nykyinen vastarinta Irakissa kuitenkin osoittaa, että oletettavasti Shock and Awe –oppi on enemmänkin Irakin sodan teoreettinen ideaali kuin välttämättä toteuma."

Lähde:
http://tietokannat.mil.fi/irak/artikkelit.php3?id=...

minusta tämä on naurettava idea

ja sama kuin vesikidutus - yhtä avuttomaksi tehdään - ei kai kukaan toope usko että alistamalla ihminen ihminen jää alistuneeksi - sellaista voi uskoa vain suuruudenhulluun itsetietoisuuteensa sairastuneet despootit

voi elämä - kaikkea sitä saa lukea ihan vakavalla naamalla kirjoitettuna

kun varmin voitto saadaan vihollisen ihmisyyttä kunnioittamalla eikä viemällä - hemmetti - amerikkalaiset ja perässähiihtjänsä ovat aivan apukoulutasolla tässäkin asiassa

" Maaliskuussa 2003 saimme seurata internetissä Yhdysvaltain hyökkäystä Irakiin reaaliajassa. Shock and Awe -strategia1 oli otettu käyttöön. Siinä on strategian ”isän” Harlan Ullmanin mukaan oleellista, että Yhdysvallat ottaa haltuun Irakilaisten havainnot. Irakilaisille luodaan shokeeraava vaikutus tavalla, joka saa heidät kunnioittavasti pelkäämään ylivoimaista vastustajaa. Metaforana toimii huone, jonne irakilaiset ovat suljettu ja josta Yhdysvallat kääntää valokatkaisijaa mielensä mukaan pitäen irakilaisia pimeässä tai valossa halunsa mukaan. "

islamistit? kunnioitus?

"In peace prepare for war, in war prepare for peace. The art of war is of vital importance to the state. It is a matter of life and death, a road to safety or to ruin. Hence under no circumstances can it be neglected."

-Sun Tzu, apukoululainen 2500 vuotta sitten

Hmmm...

joo ei ihan putkeen mennyt aikoinaan tuo USA:n IRAK- strategia...

eli normaali sota...

...looginen ...mutta etukäteen arvaamaton

eiköhän se sanottu jo aikoja sitten

"In peace prepare for war, in war prepare for peace. The art of war is of vital importance to the state. It is a matter of life and death, a road to safety or to ruin. Hence under no circumstances can it be neglected. . . ." Sun Tzu (Page 83)

[2] The Art of War - Sun Tzu (Edited by James Clavell) 1983 (hereinafter referred to as "Sun Tzu").

naurettavaa pakkoalistamista

joka ehkä toimi ennenvanhaan aikaan jolloin siinä ei ollut mitään ihmeellistä

mutta nykymaailmassa kontrasti nykyihmisen kösityksiin ja vapauteen on niin hurja että amerikkalaisista voi sanoa perustellusti näin

heidän sivistystasonsa on pudonnut kivikaudelle - ilmankos heidän elokuvaviihteensä on ajanlaskun vaiheesta "aivotoiminta ennen apinan esi-isän aivoalkulimaa"

voi jumakeuta - uskomaton maailmanpolitiikan jymypaljastus

ja minä kun luulin että amerikkalaisissa olisi jotain strategista viisautta hehe

Sun Tzu.

Sun Tzu pätee vielä silloinkin kun loputon orwellilainen retoriikan muuntelu ilman substansin muuttumista sisäisesti vesitetystä universaalista demokraattisesta kansallisesta ja kansainvälisestä sopimisesta yli yksilönvapauden, ihmisoikeuksista, maailmanrauhasta, uskonrauhasta, tasa-arvosta,,, jne. on päättynyt.

varmaan

tuollainen pätee sataprosenttisesti jota kukaan ei käsitä

Se pätisi...

...vaikka ketään ei olisi eikä koskaan olisi ollutkaan tai tulisi olemaankaan.

Eläkeiän ongelma

Liian varhain eläkkeelle hylätylle jää väistämättä tarpeettomuuden tunne. Usea viisasti kypsynyt jättää kentän seuraajansa hoitoon. Kaikille se ei ehkä ole mahdollista. Siihen syynä monia rajoitteita.
Ongelmana on tietenkin se, että puolutusvoimain ylipäällikkö on nainen. Naisten kanssa ei koskaan ole totuttu tulemaan toimeen. Katsokaa Arajärven alistunutta ryhtiä Halosen takana kulkiessa.

hehe

katso vanhasen nykyisen muijan vaivautunutta ilmettä

se vaivautuneisuus taitaa olla kaikkien poliitikkojen puolisoiden rooli

Mikä on eläkeiän ongelma?

No on ylipäällikkö sitten nainen tai mies, mitä se systeemiin vaikuttaa?

Ryhti on muutakin kuin perässäkulkemista.
Ara on hyvä jätkä, joka ei sivistykseltään ja" asemaltaan" voi muuta kuin seurata protokollaa!

Silviolta( Berlusconi) kysyin aikoinaan miten hän naisiin suhtautuu?
Vastaus; kun ei toimi, niin ei toimi, niin jotain pitäis tehrä! Miten nyt sitten toimii.......? Italia?
Sööttejä tyttöjä riittää, kenelle?

Eläköön Suomen naiset ja fiksut(miehet)!
Ristu Ninku mielipiteineen on, (sanoisinko..)

Jatkan sen verran, että eläkkeelle ei ole hylätty Ara( Yon proffa esim. Joensuussa) eikä
monikaan kirjoittaja, minä kylläkin.
Tiedä sitten Ristoa, onko iältään mitä, voin vakuuttaa, että on kiva todeta vanhempana kuinka paljon vuosien varrella kokemusta saa lisää ja huomata sen, mitä enemmän luulee tietävänsä, sitä vähemmän tietää.(Kokemuksesta ja elähteneenä)
Gröna

Afganistan menetetty sota

* Afganistanin oma armeija on täysin demoralisoitunut, eikä kykene (miesylivoimastaan huolimatta) taistelemaan tasapäisesti talebania vastaan

* Afganistanin armeijalle annettu ase- ja ammusapu valuu talebaneille

* Lähes kaikesta Afganistaniin annetusta rahallisesta avusta menee "prosentit" talebanille

* Maan hallitus on läpeensä korruptoitunut, harjoittaa vaalivilppiä ja ajaa lähes samankaltaista tiukkaa islamia kuin talebankin

* Italia maksoi talebaneille "suojelurahaa", jotta saisivat olla rauhassa - tällaista porukkaa siis omassa koalitiossa

* Afganistanin olojen rauhoittumisesta ei näy merkkiäkään. Lännellä ei ole kärsivällisyyttä pysyä Afganistanissa niitä kymmeniä vuosia, jotka Afganistanin vakauttaminen vaatisi, eikä siinä ole mitään mieltäkään

Yhteenveto: menetetty sota. Turhan takia ei kannata tapattaa suomalaisia sotilaita.

Näännytyssota.

Taleban voittaa näännytyssodan Afganistanissa aikanaan. Eskaloidaan ja luodaan toimiva hallinto tai lähdetään kotiin.

Suomi vapaamatkustajaksi?

* Afganistanin oma armeija on täysin demoralisoitunut, eikä kykene (miesylivoimastaan huolimatta) taistelemaan tasapäisesti talebania vastaan

* Afganistanin armeijalle annettu ase- ja ammusapu valuu talebaneille

* Lähes kaikesta Afganistaniin annetusta rahallisesta avusta menee "prosentit" talebanille

"* Maan hallitus on läpeensä korruptoitunut, harjoittaa vaalivilppiä ja ajaa lähes samankaltaista tiukkaa islamia kuin talebankin"

Ideana osin on opettaa afgaaneille, että haluamalla muutosta, voivat sitä saada aikaan. Demokraattinen malli toimii, kun sille annetaan aikaa, jota afgaaneilla tunnetusti on. Ei voi odottaa suoraa hyppyä valmiiseen maailmaan, vaan se täytyy heidän itse tajuta haluta. Ja siihen haluun tarvitaan esimerkkejä, ja heidän halustaan lähtevää muutosta nimenomaan. Että korruptiota voi kitkeä, että vilppivaalit voidaan vetää uusiksi jne.

Kenraali Hägglund täräytti taas ASIAA!

Kenraali Hägglund täräytti mielestäni taas kerran täyttä asiaa. Pienellä kansakunnalla ei kertakaikkiaan ole varaa idiootteihin päättäjiin eikä kenraaleihin.

"Kun vaalit ovat noin surkeat, niin on syytäkin lähteä pois, kenraali sanoi viitaten Afganistanin vaalivilppisotkuun." "-Tuolla sä autat yhtä korruptoitunutta hallitusta väärentämään vaaleja, et paranna maailmaa."

Gustav Hägglund osoittaa harvinaisen fiksua ja tervejärkistä ajattelun suuntausta. Upeaa että meillä on tämmöisiä tervejärkisiä evp.kentsuja. Ihan vetää kättä lippaan silkasta kunnioituksesta tervettä järkeä kohtaan.

Määräaikainen työsopimus Afganistaniin vaalivalvojaisiin!

Minua ihmetyttää kovasti, etteivät Halonen ja Vanhanen (muka) tienneet, että kyseinen joukko-osasto on takuuvarmasti tehnyt määräaikaisen työsopimuksen lähteä valvomaan niitä vaaleja.

Taitaa olla rouva presidentillä ja herra pääministerillä toisenlaisia kiireitä, kun tämä asia on päässyt unohtumaan. No ainakin Vanhasella on todistettavasti huono muisti, joten ei pidä ihmetellä, ettei muista.

Olen täysin samaa mieltä

Olen täysin samaa mieltä Hägglundin kanssa, että turha häärätä siellä Afganistanissa kun sinne ei saada demokratiaa 200-300 vuoteen, jos silloinkaan ja mitä sitten? Ei sekaannuta jokaisen maailmankolkan yhteiskuntajärjestykseen. Eihän me sekaannuta Borneon sademetsien alkuasukkaidenkaan yhteiskuntajärjestelmään. Niin,hehän elävätkin keräilytaloudessa, eivätkä ole kaupallisesti riippuvaisia kenestäkään.

Ottaen huomioon koko

Hägglundin aikaisemman Nato- ja USA-mielisyyden ja siinä huumassa toimeenpanemansa uudistukset Suomen armeijassa, on jokseenkin kyseenalaista tuo vähättely,jolla hänen mielestään "ei kannata etsiä syyllisiä" tähän sotkuun ja "Häkämies ei kävellyt presidentin yli".

Se on kyseenalaista. Se on suorastaan sutkia taktikointia,joka paljastaa ainakin minulle,että hän on koko jutun strategi tai ainakin yksi osallinen.

Siellä on tehty isomman luokan moka,joka nyt yritetään peittää tällä muka vähäpätösellä "tietokatkoksella".

Hägglund taktikoi osaavasti,mutta härskisti. Laukokoon mitä huvittaa. Puheloisen on tämän taktiikan mukaan parasta ollakin ihan hiljaa vaan.

Mutta hyvällä itsetunnolla varustettu kansa kestää kyllä ruotsalaisten naurut, jos naurun syy on itse aiheutettu. Näin onnettomille taktiikoille ja sotahöhelöille saakin nauraa.

Sekoilua lautapinon takana

On tainnut jäädä vaalirahasotkujen takia niin monelta huomaamatta että jo kesäkuussa oli tiedossa ja ilmoitettu
että joukot vedetään lokakuun loppupuolella = 26.10.
Tämä kaikki oli sovittu työsopimuksissa jotka vapaehtoisena lähteneet reserviläiset ja ammattisotilaat allekirjoittivat.
Suurin osa heistä oli sopinut perheensä ja työnantajiensa kanssa kyseisen järjestelyn. Sopimus on sopimus ja meillä on toistaiseksi niitä noudatettu. Niin tekee nyt myös Afganistaniin sopimuksen tehneet kuin puolustusministerimme.
Se että joku vanhahko henkilö unohtaa ko. asian tai ei sitä noteeraa onkin jo toinen juttu. Häkämies on oikeassa. Jos yleinen mielipide on että sopimusta (afganistanin joukoissa) ei jatketa ei sitä kannata myöskään yrittää Heinäluoman ja presidentin tavoin pakottamalla edes yrittää ja tyrkyttää.
Luulisi Heiniksenkin tietävän mitä puolustusvaliokunnassa on sovittu kun kerran siellä touhuaa.
Häglund on oikeassa, samoin Häkämies.
Pressan oma organisaatio, joka on muuten aivan liian suuri, sekoilee.

Hägglund laskelmoi ja mielistelee presidentiksi?

Itsekkyyden malli ei ole hyvä malli presidenttiehdokkaaksi tähtäävältä. Eikä Suomi todellakaan tarvitse armeijauran ihmistä johtoon, Suomi kun ei ole Pakistan, tai mikään erityisen vaikeasti hallittava Afrikan maa. Kyllä soisi Suomen kärkeen tavoittelevilta löytyvän kauaskatseisempia ja parempia arvoja, kuin mitä Hägglund on alkanut esittää.

Hägglund kertoo huonosti perustellen tai ei lainkaan perustellen kantojaan ja ajattelun taustoja. Kyllä sitä tekstiä voisi suoltaa enemmänkin, eikä minään kirjoina, vaan nykyään voi digitaalista mediaa käyttää hyväkseen. Ajattelun perustaa pitäisi kyetä osoittamaan, mihin sen perustaa, eikä vain olla olevinaan, kuin lähteet eivät vaikuttaisi mitään.

Hmmm... ihan uteliaisuudesta

Olsiko parempia ehdokkaita oikealta, vasemmalta tai keskeltä... ? Edes yksi...

?

--- Kyllä soisi Suomen kärkeen tavoittelevilta löytyvän kauaskatseisempia ja parempia arvoja, kuin mitä Hägglund on alkanut esittää. Hägglund kertoo huonosti perustellen tai ei lainkaan perustellen kantojaan ja ajattelun taustoja. ---

No älä äänestä sitten vaaleissa. Valituksiin pitää liittää liitteeksi runsaasti sellaista paperia, jossa on numeroita, niin niitä voidaan ehkä joskus käsitellä. Muutoin näytetään ovea.

"Kapitalistisella yrityksellä ei voi olla vallitsevia käsityksiä ja käyttäytymissääntöjä, jotka koskevat hyvää ja pahaa, oikeaa ja väärää, arvokasta ja arvotonta, hyväksymistä ja hylkäämistä. Yritys on yhden asian liike. Sen tehtävä on tuottaa mahdollisimman paljon varallisuutta omistajilleen."

Wanhassa Wara parembi

Hägglund vs. Väyrynen!

Ei ole nuorista haastajiksi...vai?

pZ:lle

Kyllä soisi Suomen kärkeen löytyvän kausakantoisempia ja parempia arvoja...

Mitähän "arvoja" pZ edustaa kauaskantoisimilla arvoilla? Onkohan pZ tutustunut olenkeen Afganistanin historiaan toisin kuin Hägglund. Keroppa kuinka moni valtakunat on saanut sotilaallisen voiton Afganiastanissa lähihistoriassa.

Nähtävästi et ole toiminut yritysmaailamssa, koska tuomitset kaikki yritykset "kapitalliseksi ahneudeksi". Olet varnmaankin unohtanut kaikki pienet yritykset, jotka ehkä voisivat tarjota sinullekkin töitä. Vai oletko sitä mieltä, että kaikki yritykset haluavat vain tuottaa mahdollisiman pljon omaisuutta omistajilleen?

Et näköjään uskalla esittää ajatuksiasi muuten kuin "pZ" mimimerkin suojissa, ehkä niin onkin parempi.

Seppo Tolonen

keskustellaan minusta... argumentum ad hominem

---Mitähän "arvoja" pZ edustaa kauaskantoisimilla arvoilla? Onkohan pZ tutustunut olenkeen Afganistanin historiaan toisin kuin Hägglund. Keroppa kuinka moni valtakunat on saanut sotilaallisen voiton Afganiastanissa lähihistoriassa.

Afganistan on vain merkittävä mutta yksittäinen rauhantyömaa. Mikään lopputulos siellä ei ole kuolinisku islamismille. Kysymys on operatiivisesta tehokkuudesta.

Aikooko NATO saada jotain aikaiseksikin siellä Afganistanissa? Monta vuotta on mennyt? 8?

---Nähtävästi et ole toiminut yritysmaailamssa, koska tuomitset kaikki yritykset "kapitalliseksi ahneudeksi".

En ole näin nyt väittänyt. Sellainen "kaikki yritykset" -väite olisi vailla näyttöä, eikä vain vailla näyttöä, vaan ilmiselvästi väärä.

Onneksi kenraali reservissä.

Ei parane Hägglundinkaan ruotsalaisille naureskella.

Ruotsalaiset ja tanskalaiset joutuivat koviin kahinoihin Bosniassa ja selviytyivät niistä kunnialla. Samoin Afganistanissa.

Eli viimeisimmät ruotsalaisten sotasaavutukset pärjäävät oikein mainiosti suomalaisten viimeisimmille saavutuksille.

Luulisi kenraalin paremmin tietävän, kun on kuitenkin tiedonsaantioikeuksissaan aika korkealla.

ruotsalaisille...

...pitää nyt aina naljailla jostain millä perusteella tahansa tai ilman perusteita... kansallisperinne molemmissa maissa molemminpuolisesti... onneksi se ei ole kiihottamista kansanryhmää vastaan

...eikä edes synny "nuoriso"mellakkaa

Talebanit rikollisia

Hei,

Haluan muistuttaa suomalaisia kommentoijia siitä, että talebanit on verrattavissa kiihkonatseihin tai kommunisteihin. He haluavat tukahduttaa koko Afganistanin ja erityisesti naiset. Sillä ei ole mitään tekemistä isänmaallisuuden kanssa, kuten jotkut väittävät. Talebanit murhaavat muiden heimojen jäseniä ja kaikkia, jotka ovat heidän kanssaan eri mieltä.

Nyt ei ole kyse mistään legendaarisesta talvisodasta, jossa yhtenä rintamana taistellaan ulkopuolista valloittajaa vastaan tavoitteena oman kansan pelastus.

 
 
ILMOITUS

Yritysblogit

Sami Järvinen
Sami Järvinen, Navi Group
 
Helmiina Wihuri, palvelujohtaja, Henki-Tapiola
Helmiina Wihuri, palvelujohtaja, Henki-Tapiola, Omistajayrittäjä.fi
 
 
 

Tilaa US-uutiskirje

Sähköinen uutiskirjeemme ilmestyy 12 kertaa viikossa ja sisältää tiiviin paketin päivän uutisia ja puheenaiheita.

 

Luetuimmat

 
 
 
 
 

Kysely