Sunnuntai 24.7.2016

Uusi Suomi uutiset

Karkuun ajanut moottoripyöräilijä loukkaantui ulosajossa erittäin vakavasti
Sisältö:

Moottoripyöräilijä loukkaantui lauantaina erittäin vakavasti ulosajossa Eurajoella Etukämpäntiellä Kuusiston kohdalla olevassa kaarteessa. 

Poliisi oli hetkeä aikaisemmin yrittänyt pysäyttää kyseisen moottoripyörän rutiinitarkastusta varten.

Poliisin mukaan moottoripyörä oli välittömästi kiihdyttänyt voimakkaasti pakoon valtatie kahdeksaa pitkin etelän suuntaan poliisimoottoripyörä perässään. 

Poliisimoottoripyörän kuljettaja totesi pakenevan käyttävän niin kovaa nopeutta valtatiellä, että luopui välittömästä seuraamisesta.

Poliisi kuitenkin havaitsi moottoripyörän kääntyvän Etukämpäntielle.

Poliisin saapuessa Kuusiston kohdalla olevaan kaarteeseen, löytyi moottoripyörä tieltä ulos ajaneena. Erittäin vakavasti loukkaantunut kuljettaja kuljetettiin sairaankuljetuksen toimesta Tyksiin hoitoon.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

************************************

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.

************************************

Clas von Bell / Autotoday, Eurajoki, karkuun ajo, Liikenneonnettomuus, Liikenneonnettomuus, Moottoripyörä, Moottoripyöräilijä, pakoon ajo, Ulosajo, Autot
Karting: Jame Wallden hallitsi Raket-luokkaa Kotkassa
Sisältö:
Kartingin SJM-sarjan kauden toiseksi viimeinen osakilpailuviikonloppu startattiin tänään Kotkassa ensimmäisillä finaaleilla. SM-pisteitä jaettiin Raket-luokassa, lisäluokkina olivat Raket- junior ja Cadet.
 
Raket –luokkaa hallitsi Jame Wallden. Nuori mies voitti kaikki alkuerät ja vei nimiinsä myös finaalin vaikka takaa tulijat hiillostivat häntä kovasti.
 
Kolmannesta ruudusta finaaliin startannut Matias Salonen ajoi maaliin Walldenin perässä toisena. Salonen ajoi finaalin nopeimman kierrosajan.
 
Kolmanneksi Raket-luokassa ajoi Joona Koistinen, hän starttasi finaaliin ruudusta kuusi.
 
Raket –junior luokan finaalissa maaliviivan ylitti ensimmäisenä Miko Huuhtanen, mutta hän sai kisan jälkeen aikarangaistuksen etuponttoonin lauettua ja Miko tippui tuloksissa seitsemänneksi. Näin voittoon nousi toiseksi ajanut Joona Blomqvist, joka kävi kovaa taistoa koko finaalin kolmanneksi ajaneen Mikael Vuoriston kanssa.
 
Cadet-luokassa voittoa juhli Vili Hakala. Vili piti selvää johtoa läpi koko kisapäivän ja finaalissakin hänellä oli selvä kaula kakkosena tulleeseen Miikki Ohtoon. Sonja Grönlund ylitti maalilinjan kolmantena.
 
Teksti: Moottoriurheilu.tv
 
 
Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.
 
************************************

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.

************************************

Clas von Bell / Autotoday, Jame Wallden, Joona Koistinen, karting, kartingin SJM-sarja, Kotka, Matias Salonen, Miikki Ohto, Miko Huuhtanen, Moottoriurheilu, Sonja Grönlund, Vili Hakala, Autot
Enduro: Eero Remes oli ylivoimainen Seinäjoen helteessä
Sisältö:
Koko kauden kovatasoisin enduron SM-osakilpailu ajettiin tänään lauantaina Seinäjoen helteisissä olosuhteissa.
 
MM-sarjan E1-luokkaa johtava Eero Remes ei antanut muille mahdollisuuksia, vaan vei sekä yleiskilpailun että oman luokkansa ylivoimaisesti nimiinsä.
 
Enduron kauden neljäs SM-osakilpailu, Kurjenkierros Enduro, oli hallitsevan E1-luokan maailmanmestarin Eero Remeksen ylivoimaa. Ensimmäiseen SM-osakilpailuunsa tänä vuonna osallistunut mies otti odotetusti sekä A1-luokan että yleiskilpailun voiton.
 
A1-luokassa toiseksi Seinäjoen haastavissa ja helteisissä olosuhteissa ajoi enduron MM-sarjan junior-luokassa kisaava Henric Stigell. Kolmanneksi sijoittui Henri Olenius.
 
Remes pitää kisakuntoa yllä parhaillaan Suomessa ennen kuin MM-kausi laitetaan päätökseen syyskuun finaalissa Ranskassa. Näin ollen hänet tultaneen näkemään myös enduron seuraavassa SM-osakilpailussa, joka ajetaan 26.-27. elokuuta Tohmajärvellä.
 
A2-luokassa Seinäjoella kovinta vauhtia piti yllä SM-pistejohdossa oleva, Stigellin lailla enduron MM-sarjan junior-luokassa kisaava Eemil Pohjola. Toiseksi sijoittui Toni Eriksson ja kolmanneksi Jiri Leino.
 
A3-luokassa selvään voittoon ajoi Marko Tarkkala ennen Aleksi Jukolaa, joka kävi tiukan sekuntitaiston kolmanneksi sijoittuneen Mika Tammisen kanssa.
 
Teksti: Moottoriurheilu.tv
 
 
Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.
 
************************************

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.

************************************

Aleksi Jukolaa, Clas von Bell / Autotoday, Eemil Pohjola, Eero Remes, Enduro, Enduron SM-sarja, Henri Olenius, Henric Stigell, Jiri Leino, Marko Tarkkala, Mika Tamminen, Moottoriurheilu, Seinäjoki, Toni Eriksson, Autot
Rata-SM: Tiukkoja kamppailuja Alastaron ensimmäisenä kisapäivänä
Sisältö:
Rata-ajon SM-sarja Rata-SM starttasi neljänteen osakilpailuunsa Alastaron moottoriradalla Virttaalla. Useammassa luokassa nähtiin uusia nimiä kirkkaimmassa kärjessä, kun vieraskuljettajat ja tulokkaat pääsivät yllättämään vanhoja konkareita. 
 
V8 Thunderien ensimmäinen kilpailulähtö oli kahden kauppaa. Jari Nurminen nappasi johtoaseman Toni Lähteenmäeltä ensimmäisellä kierroksella, mutta kilpailun loppupuolella Lähteenmäki kuittasi ykköspaikkansa takaisin ja ajoi lopulta kauan odotettuun voittoon.
 
V8 Thunderit ehtivät ajaa vielä toisenkin kilpailulähdön lauantain puolella. Voiton vei paalupaikalta lähtenyt Jari Nurminen numeron 30 Camarollaan. Viikonloppuna nähdään vielä yksi V8 Thunder -kilpailulähtö huomenna sunnuntaina klo 13.30.
 
Legends Trophy -luokan viikonlopun ensimmäisessä kilpailussa koettiin sydämentykytyksiä, kun kärkipaikka vaihteli viimeisiin kierroksiin asti. Voiton vei vauhdikkaiden viimeisten kurvien jälkeen Henri Tuomaalan ja Marko Kilpiän nenän edestä tämän kauden uusi Legends-tulokas Mathias Hertén.
 
Voitto oli miehelle ensimmäinen lyhyen Legends-uran aikana. Legendsit mittelöivät tänä viikonloppuna kolmessa eri lähdössä, joista kaksi vielä huomenna klo 11.30 ja 15.30.
 
V1600-luokan ensimmäisen lähdön voitti vieraileva kuljettaja Janne Lähde reilun viiden sekunnin marginaalilla toiseksi tulleeseen Noora Lähteenmäkeen. Huomenna sunnuntaina ajetaan vielä toinen V1600-luokan kilpailulähtö klo 14.00.
 
Gran Turismo -luokan kilpailulähtö ajettiin melko tyhjällä radalla, kun kolmas luokan autoista, Samu Vanhatalon Subaru jätti leikin kesken jo kolmannella kierroksella. Jyrki Peltola voitti kilpailun suvereenisti kierroksen erolla toiseksi tulleeseen Jyrki Jönkkäriin.
 
Gran Turismon toinen lähtö ajetaan huomenna klo 14.30.
 
Formula Fordien ensimmäisen lähdön voitti luokan pistejohtoa nimissään pitävä Elias Niskanen jättäen Sami Talvitien toiseksi vajaan neljän kymmenyksen päähän.
 
Seuraava Formula Ford kilpailulähtö luvassa huomenna klo 11.00 ja viikonlopun kolmas kilpailulähtö huomenna klo 15.00.
 
Rata-SM -sarjan vierailevan luokan Locostin Timo Jutila taisteli itselleen kärkipaikan Kari Koiviston painostuksesta huolimatta. Koivisto painosti lähes puskurissa kiinni koko 12 kierroksisen kilpailun ajan, mutta Jutila sai pidettyä ajonsa virheettömänä ja vietyä voiton nimiinsä.
 
Seuraava Locost kilpailulähtö ajetaan huomenna sunnuntaina klo 13.00.
 
 
Lue tästä muut Rata-SM-jutut.
 

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

************************************

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.

************************************

Alastaro, Alastaro, Clas von Bell / Autotoday, Elias Niskanen, Henri Tuomaala, Janne Lähde, Jari Nurminen, Jyrki Jönkkäri, Jyrki Peltola, Kari Koivisto, Marko Kilpiä, Mathias Hertén, Moottoriurheilu, Noora Lähteenmäki, rata-ajon SM-sarja, Rata-SM, Sami Talvitien, Samu Vanhatalo, SM-rata, Timo Jutila, Toni Lähteenmäki, Autot
Surkea suomalainen korispettymys: ”Olimme äärimmäisen hyviä”
Sisältö:

Suomen 20-vuotiaiden koripallomaajoukkue putoaa EM-kisojen B-divisioonaan. Tämä varmistui, kun Suomi lauantaina kotikisojensa putoamissarjassa hävisi Ranskalle 60-74.

Suomi oli alkusarjassa hävinnyt Israelille, mutta voittanut Espanjan sekä Ranskan. Media hypetteli urakalla ja puhuttiin koriseuforiasta. Ei muistettu kertoa, että idioottimaisen sarjasysteemin takia kaikki joukkueet pääsivät alkulohkoistaan jatkoon, ja merkitystä oli vasta neljännellä ottelulla.

Liettua veikin Suomea neljännesvälierässä helposti. Perjantaina Suomi sai putoamissarjassa Slovenialta karmean selkäsaunan ja pettymykset jatkuivat Ranska-ottelussa lauantaina. Suomi oli johtanut ottelua vielä tauolla.

Alkusarjan jälkeen Suomen bensa näytti olevan loppu. Vastustajat säästelivät energiaa tärkeämpiin peleihin ja antoivat Suomelle, Suomen faneille sekä Suomen medialle oppitunnin, että sarjasysteemiäkin kannattaisi tarkkailla.

Suomen päävalmentaja Anton Mirolybov saa ottaa vastuun romahduksesta. Hän selitteli tapahtumia Koripalloliiton tiedotteessa seuraavasti:

– Tässä on pojilla ja koko suomalaisella koriksella vielä kehitysprosessi käynnissä. Se ei poista sitä tosiasiaa, että olimme äärimmäisen hyviä tässä turnauksessa, mutta viimeisissä peleissä ei enää onnistuttu, Suomen päävalmentaja Anton Mirolybov aloitti.

– Voi sanoa, että siinä tuli epäonnistumisen kierre. Kun tuli epäonnistumisia peräkkäin, niin se söi miestä. Tultiin tänään äärimmäisen hyvällä jalalla, 25 minuuttia pelattiin samalla tasolla Ranskan kanssa. Saimme ihan hyviä heittopaikkoja, mutta meillä meni ohitse ja Ranskalla sisään.

Suomalaiset ja Mirolybov eivät olleet äärimmäisen hyviä. Suomalainen koripallo on mennyt kaikissa luokissa eteenpäin, mutta matka Euroopan huippumaiden tasolle on yhä pitkä. Henrik Dettmannin seuraksi Suomeen tarvittaisiin muitakin huippuvalmentajia.

Anton Mirolybov, Koripallo, koripallon EM-kisat, Otto Palojärvi / Sport Content, Susijengi, Urheilu
Rauman aamuöinen hurja takaa-ajo päättyi vasta piikkimattoon
Sisältö:
Rauman poliisipartio havaitsi lauantain aamuyöllä kello 04 aikaan Rauman Ottilantiellä heitä vastaantulevan epäilyttävän henkilöauton ja kääntyi sen perään.
 
Ajoneuvossa todettiin muun muassa väärät rekisterikilvet.
 
Poliisin tiedotteen mukaan kuljettaja kääntyi Kortelan ABC:n pihaan, mutta kiihdyttikin voimakkaasti vauhtiaan ja kääntyi takaisin Ottilantielle, jatkaen matkaansa Rauman keskustan suuntaan ja Kodisjoentielle.
 
Poliisi ei tässä vaiheessa saavuttanut pakenevaa autoa sen huomattavasta ylinopeudesta johtuen. Kuljettaja seikkaili tämän jälkeen mm. pitkin Monnankatua, Karpalotietä ja Puolukkatietä.
 
Poliisipartion tutka osoitti 40 km/h ja 50 km/h nopeusrajoitusalueilla ajoittain auton nopeudeksi 125 km/h, poliisi toteaa.
 
Kovaa vauhtia pakenevaa autoa seurasi tässä vaiheessa jo kolme Rauman poliisin partiota.
 
Karpalotien ja Monnankadun risteyksessä kuljettaja sai väistettyä hälytysvalot ja äänet kytkettynä pysäköitynä olleen partioauton. Pakoauto ajautui tien yli penkkaan, mutta pakoauto onnistui jatkaa matkaansa.
 
Poliisin mukaan hurjastelu yltyi keskustakatujen ja Kodisjoentien välillä. Kuski väisti tämän jälkeen Lännentien ja Monnankadun risteykseen vilkut ja äänet päällä pysäköitynä olleen poliisiauton.
 
Poliisi asetti piikkimaton Monnankadun ja Tarvolantien risteykseen, johon pakenevan auton vasemmanpuoleiset renkaat tyhjenivät. Auto pysähtyi lopulta käännyttyään Lensunkalliontielle.
 
Kuljettajaksi selvisi poliisin tuntema raumalainen 35-vuotias mies. Auton kyydissä oli etupenkillä niin ikään samanikäinen raumalainen mies.
 
Kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, eikä hänellä ole myöskään voimassa olevaa ajo-oikeutta.
 
Lisäksi kuskin kontolle tulee useita liikennerikkomuksia, jotka liittyvät hänen käyttämäänsä ajoneuvoon ja sen puutteellisuuksiin.
 
Poliisin mukaan tapahtumareitillä ei pakomatkan aikaan onneksi ollut muuta ajoneuvoliikennettä eikä muita tielläliikkujia, joten henkilövahingoilta vältyttiin.
 
Pakoauton kuski ei myöskään kolhinut matkan varrella yhtään teiden laidoille pysäköityinä olleita muita ajoneuvoja.
 

Katso tästä muut F1-jutut.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

************************************

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.

************************************

 

Clas von Bell / Autotoday, karkuun ajo, kortiton, Liikenne, Pakomatka, Piikkimatto, Poliisi, Rauma, Takaa-ajo, Autot
Kimi Räikkösellä meni pieleen
Sisältö:

Ei ollut yllättävää, että Mercedekset valtasivat Unkarin F1-kisan aika-ajoissa eturivin. Nico Rosberg sai kiittää paalupaikastaan tosin Fernando Alonsoa, joka pyörähti aika-ajojen lopussa. Lewis Hamiltonin hienosti alkanut kierros meni keltaisten lippujen takia piloille ja Hamilton sai tyytyä kakkosruutuun.

- Oli haastavaa näissä olosuhteissa. Ensin oli hyvin märkää ja ajaminen oli jännittävää. Lopussa rata kuivui ja märkää oli vain kanttareissa. Olin erittäin tyytyväinen viimeiseen nopeaan kierrokseeni, joka onnistui erinomaisesti, Rosberg hehkutti lehdistötilaisuudessa.

Hamilton ei vaikuttanut pettyneeltä.

- En ole suuremmin pettynyt. Tällaista sattuu. Jos joku pyörähtää, ei sille voi mitään, Hamilton sanoi.

Kolmanteen ruutuun ajanut Red Bullin Daniel Ricciardo harmitteli tapahtunutta. Hänen mukaansa Mercedekset olisivat olleet haastettavissa. Red Bull tekikin Rosbergin paaluajasta tutkintapyynnön, koska se syntyi keltaisten lippujen aikana.

- Olimme aika lähellä Mercedestä ja olin aika vihainen keltaisen lipun takia. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, mitä olisi tapahtunut ilman niitä. Olimme kilpailukykyisiä, Ricciardo sanoi.

Suomalaisittain aika-ajo oli pettymys. Valtteri Bottaksella oli vaikeuksia renkaiden kanssa ja Kimi Räikkönen taktikoi sateen jäljiltä kuivuvalla radalla väärin. Bottas oli tuloksissa kymmenes ja Räikkönen 14:s.

- Rata kuivui koko ajan ja ajoituksista oli aika paljon kiinni. Tämmöinen oli tänään. En tiedä, Räikkönen sanoi MTV Sportin tv-haastattelussa.

Räikkösen mukaan tuurillakin oli merkitystä.

- Aika paljon lottoa oli tänään koko aika-ajojen ajan. Ei siinä hirveästi pystynyt suunnittelemaan missään vaiheessa, Räikkönen sanoi.

Autossa ei Räikkösen mukaan ollut vikaa.

- Auto kulki kaikilla keleillä. Tämä vaikeuttaa huomista kisaa, mutta eiköhän me jotain keksitä.

Aika-ajot keskeytettiin alussa rankkasateen ja ulosajojen takia moneen otteeseen. Radalta ulos räsäyttivät Marcus Ericsson, Felipe Massa ja Rio Haryanto.

Unkarin F1-kisan aika-ajotulokset:

1. Nico Rosberg Mercedes 1.19.965
2. Lewis Hamilton Mercedes 1.20.108
3. Daniel Ricciardo Red Bull 1.20.280
4. Max Verstappen Red Bull 1.20.557
5. Sebastian Vettel Ferrari 1.20.874
6. Carlos Sainz Toro Rosso 1.21.131
7. Fernando Alonso McLaren 1.21.211
8. Jenson Button McLaren 1.21.597
9. Nico Hülkenberg Force India 1.21.823
10. Valtteri Bottas Williams 1.22.182
11. Romain Grosjean Haas 1.24.941
12. Daniil Kvyat Toro Rosso 1.25.301
13. Sergio Perez Force India 1.25.416
14. Kimi Räikkönen Ferrari 1.25.435
15. Esteban Gutierrez Haas 1.26.189
16. Felipe Nasr Sauber 1.27.063
17. Jolyon Palmer Renault 1.43.965
18. Felipe Massa Williams 1.43.999
19. Kevin Magnussen Renault 1.44.543
20. Marcus Ericsson Sauber 1.46.984
21. Pascal Wehrlein Manor 1.47.343
22. Rio Haryanto Manor 1.50.189

F1, Ferrari, Formula 1, Formula 1, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Mercedes, Nico Rosberg, Otto Palojärvi / Sport Content, Red Bull, Urheilu
F1: Märkä rata sotki aika-ajoja - Räikkönen ei päässyt kympin sakkiin
Sisältö:

Unkarin GPP:n aika-ajot kestivät tänään melkein tunnin normaalia pitempään.

Rankkasade kasteli radan juuri ennen aika-ajojen alkua ja aika-ajojen lähtöä siirrettiin melkein puoli tuntia. Sen jälkeen sattui useampia ulosajoja, jotka aiheuttivat keskeytyksiä ensimmäiseen aika-ajoon.

Toisessa osiossa päästiin jo ajamaan kuivan kelin renkailla, ja se muutti järjestystä aivan viimeiselle sekunnille asti.

Kimi Räikkönen putosi kolmannesta aika-ajosta ja jäi sijalle 14.

Nopein oli loppujen lopuksi Nico Rosberg ja toiseksi tuli Lewis Hamilton.

Hamilton oli viimeisellä kierroksella kärkivauhdissa, mutta keltainen lippu vaikutti hidastavasti Hamilton ajoon, ja Rosberg pääsi nousemaan ykköseksi.

Kolmanneksi tuli Daniel Ricciardo.

Valtteri Bottas jäi kymmenenneksi. 

Unkarin GP:n aika-ajot

      Q1 Q2 Q3
1 Nico Rosberg ROS Mercedes 1:33.302 1:22.806 1:19.965  
2 Lewis Hamilton HAM Mercedes 1:34.210 1:24.836 1:20.108  
3 Daniel Ricciardo RIC Red Bull Racing  1:39.968 1:23.234 1:20.280  
4 Max Verstappen VES Red Bull Racing  1:40.424 1:22.660 1:20.557  
5 Sebastian Vettel VET Ferrari 1:35.718 1:24.082 1:20.874  
6 Carlos Sainz SAI Toro Rosso  1:36.115 1:24.734 1:21.131  
7 Fernando Alonso ALO McLaren  1:35.165 1:23.816 1:21.211  
8 Jenson Button BUT McLaren 1:37.983 1:24.456 1:21.597  
9 Nico Hulkenberg HUL Force India 1:41.471 1:23.901 1:21.823  
10 Valtteri Bottas BOT Williams 1:42.758 1:24.506 1:22.182  
11 Romain Grosjean GRO Haas  1:35.906 1:24.941    
12 Daniil Kvyat KVY Toro Rosso  1:36.714 1:25.301    
13 Sergio Perez PER Force India  1:41.411 1:25.416    
14 Kimi Räikkönen RAI Ferrari 1:36.853 1:25.435    
15 Esteban Gutierrez GUT Haas  1:38.959 1:26.189    
16 Felipe Nasr NAS Sauber  1:37.772 1:27.063    
NC Jolyon Palmer PAL Renault 1:43.965      
NC Felipe Massa MAS Williams 1:43.999      
NC Kevin Magnussen MAG Renault 1:44.543      
NC Marcus Ericsson ERI Sauber  1:46.984      
NC Pascal Wehrlein WEH MRT  1:47.343      
NC Rio Haryanto HAR MRT 1:50.189    

 

Katso tästä muut F1-jutut.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

************************************

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.

************************************

Carlos Sainz, Clas von Bell / Autotoday, Daniel Ricciardo, Daniil Kvyat, Esteban Gutierrez, F1, F1 Formula 1, F1-aika-ajot, F1-sarja, Felipe Massa, Felipe Nasr, Fernando Alonso, Ferrari, Force India, Formulat, Haas F1, Jenson Button, Jolyon Palmer, Kevin Magnussen, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Manor, Marcus Ericsson, Max Verstappen, McLaren, Mercedes GP, Moottoriurheilu, MRT, Nico Hülkenberg, Nico Rosberg, Pascal Wehrlein, Red Bull, Renault F1, Rio Haryanto, Romain Grosjean, Sauber, Sebastian Vettel, Toro Rosso, Unkari, Unkarin GP, Valtteri Bottas, Williams, Autot
Eläkeasiantuntija neuvoo: ”Perinnöstä kannattaa puhua - muuten voi käydä niin, ettei kesämökkiä olekaan varaa pitää”
Sisältö:
Danske Bankin tekemän kyselyn mukaan kaksi viidestä suomalaisesta on sitä mieltä, että omaisuuden kuten asunnon, kesämökin tai säästöjen siirtäminen jälkipolville ja läheisille kannattaisi aloittaa vähitellen jo omana elinaikana. Harvoin asialle on kuitenkaan käytännössä tehty mitään. Seitsemän prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi säästävänsä säännöllisesti lapsille, lastenlapsille tai läheisille. Testamentin oli tehnyt vain viisi prosenttia työikäisistä vastaajista.
 
Danske Bankin johtavan eläkeasiantuntijan Susanna Miekk-ojan mukaan asian lykkääminen voi kuitenkin aiheuttaa harmia perillisille. 
 
–Perinnöstä kannattaa puhua - muuten voi käydä niin, ettei perijällä ei olekaan varaa pitää vaikka sitä suvun kesämökkiä, hän sanoo pankin tiedotteessa.
 
Kyselyn mukaan halu siirtää omaisuutta jälkipolville jo omana elinaikana oli suurempi, kun perheessä asui lapsia ja vastaavasti pienempi lasten muutettua pois kotoa tai kun lapsia ei ollut. 
  
–Tyypillisesti lahjoitetaan säästämällä esimerkiksi lapsille sen verran vuodessa kuin lahjaverotta voi lahjoittaa. Kannattaa kuitenkin miettiä myös isomman summan lahjoittamista kerralla, sillä lahjaveroprosentti on usein yllättävänkin matala perintöveroprosenttiin verrattuna, Miekk-oja neuvoo.
 
Useampi kuin joka neljäs kyselyyn vastannut aikoo käyttää oman omaisuutensa itse. Ajatus on yleisin 45 - 54- ja 55 - 74-vuotiaiden keskuudessa. 
 
–Ei ehkä ole, mistä jättää tai sitten on herännyt huoli siitä, riittävätkö rahat omaankaan käyttöön loppuelämäksi. Tätähän jokaisen on hyvä pohtia, oli sitten päättänyt käyttää omaisuutensa itse tai antavansa jälkipolville. Ensin täytyy tehdä realistinen arvio ihan asiantuntijan kanssa omista varoistaan ja vasta sitten miettiä, mitä on varaa lahjoittaa, Miekk-oja sanoo.
 
Danske Bank, perintö, perintövero, Perintövero, Raha, Susanna Miekk-oja, Talous, Uusi Suomi, Raha
Sijoitusammattilainen ryöpyttää: ”Suora tulonsiirto miljoonilta veronmaksajilta muutamille apteekkareille”
Sisältö:
Nordnet Suomen osakestrategi Jukka Oksaharju ottaa blogissaan kantaa Suomessa kuumana käyvään keskusteluun apteekeista. Oksaharjun mukaan ”relevantti kysymys” on se, onko yhteiskunnan tukemilla maksuilla syytä pönkittää apteekkien kannattavuutta. 
 
–Kaukana tehokkuudesta oleva systeemi on suora tulonsiirto miljoonilta veronmaksajilta muutamille apteekkareille, hän kommentoi.
 
Nykymallissa apteekin kuluja, rakenteita ja tehoja ei Oksaharjun mukaan juuri tarvitse miettiä. 
 
–Mitään syytä myöskään innovoida tai erikoistua ei näytä olevan, koska apteekin tulos ei juuri näistä asioista heilahda. Ylipalvelu on näkyvin merkki tehottomuudesta. Vai onko joku onnistunut hakemaan särkylääkettä ilman auttajan saamista kintereilleen? Reseptilääkkeissä kauppa ei tahdo onnistua ilman kolmia sormenjälkiä, hän sanoo.
 
Apteekkien laadussa ei Oksaharjun mukaan ole valitettavaa. Sen sijaan ”pöhöttyneessä systeemissä” on hänen arvionsa mukaan ”kulupuolella reippaalla kädellä liikaa painolastia”.  Oksaharju uskoo, että apteekkihinnoista saisi vapaamman kilpailun kautta merkittävän siivun pois tai vaihtoehtoisesti samalla rahalla saisi parempaa palvelua siellä, missä sitä tarvitaan. 
 
–Apteekkibisneksestä löytyy kaksi perustekijää. Toiminta edellyttää vähäisiä investointeja. Lisäksi tulopuoli on apteekkien määrän ja lääkkeiden hintojen sääntelyllä vakautettu. Lopputuloksena apteekkarin sijoittaman pääoman tuottoprosentti kohoaa paitsi huimaksi myös erinomaisen ennustettavaksi. Nykymallinen apteekki vastaa lupaa painaa rahaa, hän kirjoittaa.
 
Oksaharju huomauttaa, että jos Yliopiston Apteekki listautuisi Helsingin pörssiin, se olisi ylivoimaisesti kannattavin yhtiö. 
 
–Sen oman pääoman vuosituotto hipoo 50 prosenttia. Bisnes tuplaa sijoituksen kahdessa vuodessa. Siinä korkoa korolle -käyrä todella sojottaa reseptin voimalla kohti taivaita.
 
Ekonomisti Mikko Kiesiläinen ja kansanedustaja Antero Vartia (vihr.) ovat arvioineet apteekkialan vapauttamisen vaikutuksia. Kaksikko toteaa, että ”jos suomalaiset apteekit toimisivat yhtä tehokkaasti kuin ruotsalaiset ja pystyisivät laskemaan hintatason reseptilääkkeissä samalle tasolle, niin Suomen lääkekustannukset laskisivat noin 87 miljoonaa euroa vuodessa”.
 
–Kiinnostus aihetta kohtaan tuntuu nousseen tasaisesti ja olemme saaneet tukea ajatuksillemme muun muassa Kelan pääjohtajalta Liisa Hyssälältä, THL:n tutkijoilta, Kilpailu- ja kuluttajavirastolta sekä lukuisilta muilta alaa tuntevilta tahoilta. Kokoomuksen sisäministeriksi nostama Paula Risikko on kuitannut apteekkialaa koskevan keskustelun toteamalla että “ei lääkkeitä voi myydä kuin makkaraa”. Samanaikaisesti kokoomus on voimallisesti vaatinut kilpailun lisäämistä sosiaali- ja terveyspalveluihin suunnitteilla olevan sote-uudistuksen valmistelussa, Kiesiläinen kommentoi viikko sitten.
 
 
 
Antero Vartia, Apteekit, Apteekkiala, Jukka Oksaharju, Mikko Kiesiläinen, Raha, Talous, Uusi Suomi, Raha
Matt Damonin halutaan tekevän Jason Bourne -elokuvia hamaan loppuun asti
Sisältö:

Jason Bourne tuo vanhat tekijät takaisin neljännen, sivuraiteille lähteneen elokuvan jälkeen.

Matt Damon ja ohjaaja Paul Greengrass halusivat lopettaa Jason Bournen tarinan kolmanteen elokuvaan, mutta jatkuvat pyynnöt elokuvasarjan jatkamisesta saivat kaksikon lopulta toisiin aatoksiin.

Studio ehti oikeudet pitääkseen tehdä Jeremy Rennerin tähdittämän Bourne Legacyn, joka ei ollut edellisten osien kaltainen hitti, mutta usko jatkoon on vahva. Universalin puheenjohtaja Donna Langley sanookin, että Damon ja Greengrass halutaan pitää sarjassa kiinni mahdollisimman pitkään.

”Vaikka Matt ja Paul olivat hyvin ehdottomia siitä, etteivät aio jatkaa, emme olleet valmiita uskomaan sitä”, Langley vitsailee. ”Tavoitteemme on tässä: Pidämme Matt Damonin ja Paul Greengrassin tekemässä Bourne-elokuvia, kunnes he eivät enää pysty tekemään niitä.”

Kaksikon uusin tuotos Jason Bourne saa ensi-iltansa 29.7.

Lähde: The New York Times

Elokuvat, Markus Laitinen, Pop Media, Viihde
Video: Täysin romuna oleva Corolla jatkaa vain menoaan...
Sisältö:
Toyota pidetään toimintavarmana ja luotettavana automerkkinä. Tässä elävä esimerkki Pakistanista. 
 
Videon Corollan menoa ei pysäytä edes melkoinen täystuho. Autossa ei varmaankaan ole paljon ehjiä kohtia, mutta ainakin se kulkee vielä!
 
Katso myös nämä
 
 
 
 
Katso tästä muut autovideot.
 

************************************

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.

************************************

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

Autovideo, Autovideot, Autovideot, Clas von Bell / Autotoday, Corolla, Nettivideo, Nettivideot, Pakistan, Toyota, Toyota, Toyota Corolla, YouTube, Autot
F1: Verstappen melkein kärkeen päivän harjoituksissa
Sisältö:

Mercedeksen Nico Rosberg oli nopein päivän harjoituksissa Unkarin GP:ssä. Toiseksi ajoi yllättäen Red Bullin Max Verstappen.

Verstappen jäi Rosbergista vain kaksi tuhannesosaa.

Kolmanneksi tuli Verstappenin tallikaveri Daniel Ricciardo ja neljänneksi jätettiin Mercedeksen Lewis Hamilton. Hamiltonin ero Rosbergiin oli yli 0,5 sekuntia.

Ferrarin Kimi Räikkönen tuli viidenneksi ja löi tallikaveriaan Sebastian Vetteliä runsaalla 0,3 sekunnilla.

Valtteri Bottas paransi eilisestä ja oli nyt sijalla 8. 

Unkarin GP:n kolmannet harjoitukset

          Ero kärk. Kierr.
  1 Nico Rosberg ROS Mercedes 1:20.261   25  
  2 Max Verstappen VES Red Bull Racing 1:20.263 +0.002 10  
  3 Daniel Ricciardo RIC Red Bull Racing 1:20.726 +0.465 22  
  4 Lewis Hamilton HAM Mercedes 1:20.769 +0.508 23  
  5 Kimi Räikkönen RAI Ferrari 1:20.859 +0.598 18  
  6 Sebastian Vettel VET Ferrari 1:21.185 +0.924 22  
  7 Fernando Alonso ALO McLaren  1:21.584 +1.323 11  
  8 Valtteri Bottas BOT Williams  1:21.649 +1.388 21  
  9 Sergio Perez PER Force India 1:21.672 +1.411 22  
  10 Jolyon Palmer PAL Renault 1:21.935 +1.674 19  
  11 Felipe Massa MAS Williams 1:21.975 +1.714 28  
  12 Kevin Magnussen MAG Renault 1:21.989 +1.728 13  
  13 Jenson Button BUT McLaren 1:22.009 +1.748 11  
  14 Esteban Gutierrez GUT Haas  1:22.142 +1.881 15  
  15 Romain Grosjean GRO Haas  1:22.284 +2.023 13  
  16 Carlos Sainz SAI Toro Rosso  1:22.402 +2.141 21  
  17 Nico Hulkenberg HUL Force India 1:22.427 +2.166 22  
  18 Daniil Kvyat KVY Toro Rosso  1:22.541 +2.280 18  
  19 Felipe Nasr NAS Sauber  1:22.816 +2.555 23  
  20 Marcus Ericsson ERI Sauber  1:23.219 +2.958 23  
  21 Pascal Wehrlein WEH MRT  1:23.311 +3.050 24  
  22 Rio Haryanto HAR MRT  1:23.513 +3.252 23

 

Katso tästä muut F1-jutut.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

************************************

Katso tästä tuoreimmat Auto-osion uutiset.

************************************

Carlos Sainz, Clas von Bell / Autotoday, Daniel Ricciardo, Daniil Kvyat, Esteban Gutierrez, F1, F1 Formula 1, F1-harjoitus, F1-sarja, Felipe Massa, Felipe Nasr, Fernando Alonso, Ferrari, Force India, Formulat, Haas F1, Jenson Button, Jolyon Palmer, Kevin Magnussen, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Manor, Marcus Ericsson, Max Verstappen, McLaren, Mercedes GP, Moottoriurheilu, MRT, Nico Hülkenberg, Nico Rosberg, Pascal Wehrlein, Red Bull, Renault F1, Rio Haryanto, Romain Grosjean, Sauber, Sebastian Vettel, Toro Rosso, Unkari, Unkarin GP, Valtteri Bottas, Williams, Autot
Saksan poliisilta uutta tietoa Münchenin ammuskelijasta: ”Yksi laukaus”
Sisältö:
Saksan poliisi on kertonut uutta tietoa müncheniläisessä ostoskeskuksessa perjantai-iltanan tapahtuneesta ammuskelusta. Poliisin tämän hetken tietojen mukaan kuolleita on 10 ja loukkantuneita 25. Kymmenen loukkaantuneen vammat ovat poliisin mukaan vakavia.
 
Yksi kuolleista on ammuskelija, 18-vuotias iranilaistaustainen Münchenissä asunut mies. Ammuskelija oli Saksan kansalainen.
 
–Hänen kuolinsyynsä on yksi laukaus päähän. Poliisi ampui häntä kohti, mutta hän ei kuollut poliisin laukauksiin vaan teki itsemurhan, Münchenin poliisipäällikkkö Hubertus Andrä kertoi tiedotustilaisuudessa.
 
Ammuskelijalla ei ollut aseenkantolupaa. Hänen mukanaan olleesta kassista on poliisin mukaan löytynyt 300 patruunaa.
 
Poliisin tietojen mukaan ammuskelijalla ei ollut yhteyksiä terroristiryhmittymiin ja hän suunnitteli iskun ostoskeskukseen yksin. 
 
–Hän oli ollut yhteydessä psykiatriin masennusoireiden vuoksi, Andrä sanoi.
 
Poliisin mukaan ammuskelussa kuoli kolme naista ja seitsemän miestä. He olivat 15-45 vuotiaita.
Münchenin isku, Münchenin isku, ulkomaat, Uusi Suomi, Ulkomaat
Ministerin ulostulo kotouttamisesta: ”En hyysää enkä ole unohtanut kantasuomalaista työtöntä”
Sisältö:
Oikeus- ja työministeri Jari Lindström (ps.) kertoo Puheenvuoron blogissaan saavansa eniten palautetta kotouttamisesta. Lindström korostaa, että maahanmuuttajien kotouttaminen on nimenomaan työ- ja elinkeinoministeriön vastuulla. Ministeriön työnjaossa kotouttamisen vastuuministeri on Lindström.
 
–Tulisiko minun siis tehdä oma työni ”vasemmalla kädellä” tai jättää se kokonaan tekemättä, koska ”hyysään matuja” tai  siksi että ”olen unohtanut suomalaiset työttömät”? Ei tulisi. Lakikin siihen velvoittaa. En hyysää enkä ole unohtanut kantasuomalaista työtöntä. Heitä on aivan liikaa ja varsinkin pitkäaikaistyöttömiä. Siihen samaan markkinaan sijoittuvat siis muualta Suomeen tulleet. Niin oleskeluluvan saaneet kuin ihan työn perässä muuttaneet. Tässä joudutaan ratkomaan monia ongelmia yhtäaikaa ja päällekkäin, Lindström kommentoi. 
 
Hän korostaa, että olennaisinta on saada investointeja Suomeen ja sitä kautta uusia työpaikkoja. 
 
–Miksi siis puhun ja toimin oleskeluluvan saaneiden kotouttamisen puolesta? Siksi, että vaihtoehto tuo aivan varmasti suurempia ongelmia kuin se, että edes yritetään toimia tämän varsin vaikean asian edistämiseksi. Ongelmat kun kasautuvat työttömyyteen, syrjäytymiseen ja jopa radikalisoitumiseen asti. Sitä tuskin kukaan toivoo tai haluaa edistää, Lindström sanoo.
 
Lue lisää Puheenvuorosta: Kun se on vastuullani
 
Jari Lindström, Kotimaa, Kotimaa, Kotouttaminen, Turvapaikanhakijat, Turvapaikanhakijat, Uusi Suomi