Sunnuntai 27.5.2012

Näin pidennät elinaikaasi

Luotu: 
8.1.2008 15:11
  • Kuva: EPA / All Over Press

Jos kuntoilee, juo kohtuullisesti alkoholia, ei tupakoi ja syö runsaasti hedelmiä ja vihanneksia, voi elää kauemmin kuin muut. Terveelliset elintavat saattavat pidentää elinaikaa peräti 14 vuodella.

Tämä käy Aftonbladetin mukaan ilmi tuoreesta brittitutkimuksesta.

– Me tiedämme, että yksittäiset valinnat, esimerkiksi kuntoileminen ja tupakasta luopuminen, vaikuttavat eliniän pituuteen. Nyt olemme kuitenkin ensimmäistä kertaa nivoneet yhteen kaikki tekijät, sanoo tutkimusprojektia johtanut Kay-Tee Khaw BBC:lle.

Cambridgen yliopiston ja Norfolkissa sijaitsevan lääketieteellisen tutkimuslaitoksen tutkijat tutkivat 20 000 henkeä vuosina 1993–2006. Ikähaarukka oli 45 vuodesta 79 vuoteen.

Tulokset olivat selvät. Niillä, jotka eivät täyttäneet elintapakriteereitä, oli neljä kertaa suurempi riski kuolla ennenaikaisesti kuin niillä, jotka olivat nauttineet kohtuullisesti alkoholia, syöneet runsaasti hedelmiä ja vihanneksia ja luopuneet tupakasta.

Osallistujat saivat pisteen, jos he eivät polttaneet, toisen jos viikoittainen alkoholimäärä ei ylittänyt seitsemää lasia viiniä, kolmannen, jos he nauttivat hedelmiä ja vihanneksia viidesti päivässä. Neljäs piste tuli, jos he liikkuivat vähintään puoli tuntia päivässä.

Tutkijoiden mukaan neljä pistettä keränneiden kuolleisuus oli tutkimusajankohtana huomattavasti matalampi kuin niillä, jotka saivat pienemmät pisteet. Tulos paljasti myös, että nolla pistettä saaneella 60-vuotiaalla oli yhtä suuri kuolemanriski kuin neljä pistettä saaneella 74-vuotiaalla.

- Tämä todistaa, että suuri osa väestöstä pystyisi parantamaan terveydentilaansa vähäisillä muutoksilla elintapoihinsa, Kay-Thee Khaw toteaa.

Jaa artikkeli: