Sunnuntai 27.5.2012

Neljä syytä mässäillä suklaalla

Luotu: 
3.11.2009 17:09
  • Kuva: Creative Commons / EverJean

Nappaa hyvin omintunnoin pala suklaata - sillä on näet luultua paljon enemmän terveyshyötyjä. Pidä vain huoli siitä, että palasesi on kaakaopitoinen, neuvoo Expressen.

Tumma suklaa

... suojelee verisuonia. USA:ssa ja Isossa-Britanniassa tehdyt tutkimukset osoittavat, että tumma suklaa (yli 70-prosenttisesti kaakaota) saattaa myötävaikuttaa sydämen ja verisuonien parempaan kuntoon. Punaviinin tavoin siinä on runsaasti flavonoideja, jotka suojelevat suonia.

... saattaa olla diabeteksen vastainen ase. Suklaa parantaa erään italialaisen tutkimuksen mukaan insuliinin tuottoa. Sen vuoksi suklaa saattaa vähentää vanhuusiän diabeteksen riskiä, joka aiheutuu nimenomaan siitä, että kehon insuliinin tuottokyky vähenee.

... on hyväksi mielialalle. Ei ole sattuma, että suklaapala onnellistuttaa. Se nimittäin lisää serotoniiniä - aivojen hyvinvointihormonia. Amerikkalaisten tutkijoiden rottakokeiden mukaan suklaa saattaa toimia luonnollisena kivun lievittäjänä.

... saattaa vähentää napostelua. Kööpenhaminan yliopiston tutkijat ovat todenneet, että tummaa suklaata syöneet koehenkilöt tunsivat itsensä kylläisemmiksi. Samalla heidän himonsa makeisiin, suolaisiin naposteltaviin ja rasvaiseen ruokaan väheni.

 

Jaa artikkeli: 

Kommentit

Vieras

Serotoniini taitaakin olla apulainen dopamiinille, joka laittaa endorfiinin tuotannon liikkeelle... Kun nykyisin on muoti-ilmiö lääketieteessä sorkkia serotoniinia, ohitetaan ikävät tutkimus tulokset sorkkimisen vaikutuksista dopamiiniin!
Suklaan on pitkään tiedetty nimen omaan lisäävän endorfiinin tuotantoa, riippuu arvaajasta sen mekanismi!
Olemme koe kaniineita kolmannen polven mielialalääkkeiden pitkäaikais seurannassa, kun ne nopeutettuna otettiin käyttöön jätettiin pitkäaikaisseuranta väliin ja totutusti ikävät löydökset vaietaan ja hukutetaan "tutkimuksiin"!
Mukava artikkeli tosiaankin, ei vaan Fazerin onneksi kerrota vaikutusten aiheuttavan ainesosan nimeä...
Kivoja tutkimuksia voidaan tehdä vaikka mistä halutaan maksaa, kun vastaukset ovat luokkaa; saattaa ehkäistä... , saattaa vaikuttaa... , on mahdollista...
Siis sitä saa mitä tilaa!

K-Veikko

Englannin kielestä on suomeen tullut tämä monikko-ilmiö. Onko se jo virallista kielenkäyttöä?

hyvin omintunnoin
- tarkoitti ennen että henkilöllä on monta omaatuntoa

työurien pidentäminen
- tarkoitti ennen että henkilöllä on monta rinnakkaista työuraa yhtäaikaa

Lukemattomia ja alati yleistyviä esimerkkejä riittää. Tietenkin kieli muuttuu ja sopeutuu aikaansa.

Vieras

Hollannista on saatu tutkimus, jossa suklaan säännöllinen syöminen yhdistyi alempaan sv-tautiin, aivohalvaukseen ja kokonaiskuolleisuuteen. Tumman, korkeaprosenttisen suklaan säännöllinen syöminen todellakin kannattaa (tai vahvan, sokeroimattoman kaakaon).

Mutta otsikko oli todella ärsyttävä. Suurin osa lukijoista tulkitsee sen niin, että c-luokan sokeri/maito/bulkkisuklaa jossa suklaan prosenttiosuus on about 30 % ja rasva jotain muuta kuin kaakaovoita on nyt sitten luvallista MÄSSYTETTÄVÄÄ.

Milloin tässä maassa opitaan, että syöminen voisi olla sivistynyttäkin -edes otsikoissa?