Uusi Suomi / Viihde Perjantai 30.7.10 Aseta US kotisivuksi

Oluen juonnista yllättävää hyötyä

Oluen juonnista yllättävää hyötyä
Julkaistu: 8.2.2010 9:34
Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
Kuva
Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi

Oluen juonti vahvistaa luita ja voi siten ehkäistä osteoporoosia, väittää tuore tutkimus brittilehti Daily Telegraphin mukaan.

Kalifornialaistutkijat havaitsivat, että erityisesti vaaleissa oluissa on suuria määriä piitä, joka vahvistaa luita. Journal of the Science of Food and Agriculture -lehdessä julkaistu tutkimus vahvistaa aiempia vastaavia tutkimustuloksia. Piitä on oluessa ortopiihapon muodossa.

Tutkijoiden mukaan piitä on erityisesti oluissa, joissa käytetään enemmän humalaa. Tummempien oluiden valmistusprosessissa sen sijaan lämpö tuhoaa suuren osan piistä.

Britannian kansallinen osteoporoosisäätiö ei tutkimustuloksista huolimatta suosittele oluen juomista suuressa määrin. Yhdistyksen mukaan kohtuullisella oluenjuonnilla voi olla luita vahvistava vaikutus, mutta suuren kulutuksen on todettu päinvastoin heikentävän luita. Alkoholinkäytöllä on tietysti myös muita terveydelle haitallisia vaikutuksia.

 

 

 
Uusi Suomi
Uusi Suomi
 

Tähän uutiseen liittyvät asiasanat

 

Kappas vaan!

 
 
 
 
 

Suurella olutmäärällä on

Suurella olutmäärällä on luita katkova vaikutus..

Eli "juopon tuuri"

Se, että juoppo ei katkaise luitaan kaatuessaan saattaakin siis johtua hänen luita vahvistavasta ruokavaliostaan!

Piitä saa ja toisaalta asealdehydiä...

"Esimerkiksi oluissa asetaldehydipitoisuuksissa voi olla monikymmenkertaisia eroja. Salaspuro toivookin, että jatkossa elintarvikkeisiin ja alkoholijuomiin tulisi merkinnät, joista kävisi ilmi tuotteiden asetaldehydipitoisuudet."

Mikä on ravitsemustieteilijän suositus?

Nyt kaikki

Kaljaa juomaan, se on terveellistä.

mahankasvatus on terveellistä

Paksukaisille ei iske osteoporoosi. Kaljassa on se hyä puoli, jos ei tykkää paakkelseista.

Iliman pilaajat, päästelevät alituiseen asetalhydiansa

toisten poloisten hengitysilmaan, eikö se ole lähinnä rikos ihmiskuntaa vastaan, jollei koko maapollaa kohden

jeejee

Jes!

Sinkin puutos lihasta huolimatta

Alkoholi on suurkuluttajan kohdalla täystuho monelle kivennäisaineelle.

oluen juonnissa

on myös se hyvä puoli ettei v*tuta niin paljoa ympäröivä maailma

Kaljaa, viiniä ja viinaa

Kaljaa osteoporoosiin, viiniä kolestrooliin, ja viinaa ihan muuten vaan terveydeksi...!?!?!

Mutta liikunta on vaarallista.

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/84624-yllattava-t...

Kirjoita uusi kommentti

Haluatko kommenttisi heti julki kaikkien luettavaksi? Rekisteröidy lukijaksi tästä. Rekisteröityminen on ilmaista ja saat tunnukset käyttöösi välittömästi.

Mikäli olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään ennen kommentin lähettämistä.

Kommentointi ei ole mahdollista ilman kirjautumista ajanjaksolla 31.5.-31.8.2010. On mahdollista, että myöskään tämän jälkeen ei kirjautumattomien kommentteja oteta enää vastaan. Sen ratkaisee saamamme lukijapalaute. Lähetä oma mielipiteesi aiheesta täällä.

 
 
 

Luetuimmat

 
 
 
 
 
 
 

Kysely