Sunnuntai 27.5.2012

Yllättävä keino: Syö itsellesi kauniimpi rusketus

Luotu: 
23.5.2010 14:49
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Aurinko tekee ihonsävystä tummemman, kun taas kasvikset ja hedelmät tuovat "kullanhohtoisen" sävyn, väittää tutkimus.

Faktakulma

Karotenoidit antavat värin esimerkiksi tomaatille, paprikalle, maissille, vesimelonille ja porkkanalle. Vihreissä kasviksissa, kuten pinaatissa, parsakaalissa, salaateissa ja herneissä on yleensä runsaasti karotenoideja.

Normaalit ruoanvalmistusprosessit kuten ryöppäys, mikroaaltokypsennys ja paistaminen eivät yleensä aiheuta suuria muutoksia karotenoidipitoisuuksiin.

Lähde: Kasvikset.fi

Täydellinen rusketus ei yllättäen ehkä tulekaan aurinkoa ottamalla, vaan tiettyjä hedelmiä ja vihanneksia syömällä, väittää tuore tutkimus brittilehti Times Onlinen mukaan.

Bristolin yliopiston tutkijoiden mukaan esimerkiksi melonia, aprikoosia ja pinaattia runsaasti syömällä voi parantaa ihonsävyään ja sitä kautta kohentaa ulkonäköään.

Tutkijoiden mukaan ruokavalio vaikuttaa ihonsävyyn jo kuukaudessa.

Bristolin yliopiston tutkija Ian Stephen selittää, että salaisuus piilee kasvien luonnollisissa pigmenteissä, karotenoideissa. Stephen tutki oranssien ja vihreiden kasvisten ja hedelmien vaikutusta ihonsävyyn.

Kaksi pigmenttiä vaikuttaa ihmisen ihonsävyyn: melaniini, joka tulee auringosta, sekä karotenoidit, jotka tulevat ravinnosta, Stephen selittää.

Kokeessaan hän huomasi, että ihmiset pitivät viehättävämpänä ravinnon tuomaa "kultaista" ihonsävyä kuin auringon tuomaa tummempaa sävyä.

Stephen esitti koehenkilöille valokuvia aurinkoa ottaneista sekä karotenoideja sisältäviä kasviksia syöneistä henkilöistä. Kasviksia syöneiden ihonsävyä pidettiin selvästi viehättävämpinä.

Tutkimustuloksia ei ole vielä virallisesti julkaistu.

Faktakulma

Karotenoidit antavat värin esimerkiksi tomaatille, paprikalle, maissille, vesimelonille ja porkkanalle. Vihreissä kasviksissa, kuten pinaatissa, parsakaalissa, salaateissa ja herneissä on yleensä runsaasti karotenoideja.

Normaalit ruoanvalmistusprosessit kuten ryöppäys, mikroaaltokypsennys ja paistaminen eivät yleensä aiheuta suuria muutoksia karotenoidipitoisuuksiin.

Lähde: Kasvikset.fi

Jaa artikkeli: 

Kommentit

ailuska

Vuosi sitten söin joka päivä porkkaneita, mutta ei vaan ollut vaikutusta. Nyt taas olen alkanut popsimaan porkkanoita, mutta vielä ei näy missään. Lisäksi syön joka päivä salatinlehtiä ja tomattia, mutta ei vaikutusta iholle näy.

Brandheim

Eräs tuttavani alkoi terveellisyyden takia valmistaa ja syödä porkkana muhennosta päivittäin.Ihon väri ei muuttunut, mutta tyttöparka lihoi 30 kiloa puolessa vuodessa.