
Lehden mukaan pääministeri Manmohan Singh pitää tänään kokouksen, jossa päätös hankkeesta tehdään. Suunnitelmassa esitetään maan aurinkoenergian kapasiteetin nostamista lähes nollasta 20 gigawattiin vuoteen 2020 mennessä. Vuoteen 2030 mennessä kapasiteetin olisi tarkoitus olla 100 gigawattia ja vuonna 2050 200 gigawattia.
Suunnitelman kunnianhimoisuutta kuvaa se, että Timesin mukaan koko maailma pystyy tänä päivänä tuottamaan 14 gigawattia aurinkoenergiaa.
Intia aikoo luonnosten mukaan myös laskea aurinkoenergian hintaa fossiilisen energian tasolle vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä aurinkoenergia on maassa moninkertaisesti kalliimpaa kuin "tavallinen" energia.
Hanke rahoitettaisiin luonnosten mukaan 920 miljardin Intian rupian eli noin 13,4 miljardin euron investoinneilla seuraavien 30 vuoden aikana.

| 06:51 | Lehti: Siviilipalvelus lyhenee 15 päivällä — MTV3.fi |
| 06:49 | Pakkaset paukkuvat tänään — MTV3.fi |
| 06:00 | Lakkautettavat varuskunnat selviävät tänään — MTV3.fi |
| 05:26 | HS: Nokia vähentää yli tuhat työntekijää Salossa — MTV3 Talous |
| 05:02 | Armeijan säästölista julki — YLE Uutiset |
| 04:49 | Nokian salolaiset työntekijät kuulevat tulevasta — YLE Uutiset |
Sähköinen uutiskirjeemme ilmestyy 12 kertaa viikossa ja sisältää tiiviin paketin päivän uutisia ja puheenaiheita.
Intia näyttää esimerkkiä
Intia näyttää esimerkkiä muille maille.
Loistojuttu
Hyvä Intia, samanlaisia aurinkovoimapuistoja Eurooppaankin - no Saharakin kelpaa!
Halvasta aurinkoenergiasta on vaikea keksiä mitään negativista, sehän ratkaisee kimpun ihmiskunnan ja maapallon pahimpia ongelmia.
Ratkaisujen siirtämisestä
Ennen Intian aurinkovoimaratkaisun siirtämistä Eurooppaan kannattaa muistaa, että Intia sijaitsee suhteellisen lähellä päiväntasaajaa, joten aurinkoenergia on kaikkialla Intiassa ympäri vuoden tehokkaampaa kuin täällä pohjoisessa.
Toisin sanoen, Intiaan on mahdollista rakentaa hajautettu aurinkoenergian tuotanto ilman massiivista siirtoverkkoa. Kantaverkon tehtäväksi jää tasata esimerkiksi pilvisyyden vaihteluista johtuvaa epätasaisuutta tuotannossa.
Sen sijaan esimerkiksi Saharaan pystytettävien suurten aurinkovoimaloiden tuottaman energian siirto Eurooppaan vaatii järeän siirtoverkon, joka jo itsessään hävittää melkoisen osan energiasta, ellei sitten suprajohdetekniikka kehity mullistavasti. :) Tämä heikentää aurinkoenergian käyttökelpoisuutta Euroopassa Intiaan verrattuna.
En toki vastusta aurinkoenergiaa, mutta nykyteknologialla sillä on pitkä matka merkittävään rooliin energiantuotannossa näillä leveyksillä.
Ongelma on myös ja enimmäkseen poliittinen
Saharan suurin ongelma ei ole siirtoverkko, vaan suuri poliittinen ja taloudellinen riski. Kun miljari-investoinnit siellä on tehty, niin sijaintivaltiossa alkaa kyteä ajatus, että oikeasti tehty sopimus alueen käytöstä onkin epäreilu ja että se pitäisi "neuvotella" uudestaan. Siksi ennen yhdenkään aurinkopaneelin siirtämistä Saharaan täytyy Välimerellä olla pari eurooppalaista lentotukialusta parkissa, pitämässä pahimmat kansallistamishalut aisoissa.
Mitä helv...?! Eikö se tule tuon kalliimmaksi muka?
Finanssikriisin hinnaksi tulee 10 biljoonaa, eli 10 000 miljardia dollaria:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusi...
Jos Intia saa 13,4 miljardilla dollarilla vuoteen 2020 mennessä aurinkoenergiasta yhtä kilpailukykyistä kuin fossiilisesta energiasta, niin on kyllä maailman energiakriisi aika naurettavan helppo ratkaista.
Pistetään me rikkaana Eurooppana 100 miljardia tuohon aurinkoenergian kehittämiseen, niin tuolla matikalla saataisiin vuoteen 2020 mennessä n. 140gigawattia vuodessa. Aika mukavasti vähenisi kasvihuonepäästöt ja riippuvuus OPECista ja Venäjästä.
Liian halpaa ollakseen totta
"Hanke rahoitettaisiin luonnosten mukaan 920 miljardin Intian rupian eli noin 13,4 miljardin euron investoinneilla seuraavien 30 vuoden aikana."
OHOH!
Onpa halpaa (tätä tarinaa en siis usko).
Kustannus on muka vain 450 miljoonaa euroa vuosittain.
missä se on muka saneltu,
missä se on muka saneltu, että aurinkoenergian pitäisi olla kallista investoida. kysymys on vain thadohsta panostaa siihen. Riittävän isot investoinnit ja hankinta erät, niin johan alkaa komponenttien hinnat tippumaan. Sen jälkeenhän homma on lähes ilmaista.
Myytti uusiutuvan energian kalleudesta johtuu lähinnä sen marginaalisuudesta ja perinteisen energia teollisuuden vahvasta lobbauksesta sitä vastaan.
Älä viitsi nyt heittäytyä pelleksi
"missä se on muka saneltu, että aurinkoenergian pitäisi olla kallista investoida. kysymys on vain thadohsta panostaa siihen. Riittävän isot investoinnit ja hankinta erät, niin johan alkaa komponenttien hinnat tippumaan. Sen jälkeenhän homma on lähes ilmaista."
Pelle.
"Pelle." Sanoo €-merkit
"Pelle."
Sanoo €-merkit silmissä läähättävä idiootti, joka ei tajua rahan olevan vain keskiluokkaa paskahommiin motivoiva porkkana. Vain tahdolla muuttaa maailmaa on merkitystä, oli rahaa tai ei, mutta eihän sitä voi käsittää, jos raha ja tavaranpaljous tuntuvat todellisemmalta.
Kolminkertainen hinta
Espanjassa pyörii 11 MW tehoinen aurinkovoimalaitos jonka tuottama sähkö on hinnaltaan kolminkertainen perinteisillä menetelmillä tuotettuun nähden. KW:n hinta saadaan varmasti alemmas kun aurinkovoimaloita ryhdytään rakentamaan sarjatuotantona ja tuotantoinfrastruktuurista saadaan löysät pois. Silti nykyiseen kilowattihintaan on pitkä matka.
Nikola Tesla & nollapiste energia
Aurinko-energia, vaikka onkin ympäristöystävällistä on vielä suht kallista energiaa ..ja siksi energiakartellit "lobbaavat" sitä, tai antavat ko. alan toimia ilman suurempaa puuttumista asioiden kulkuun ..toistaiseksi.
Mutta..
Eetteri-energia (kosminen energia) generaattoreita on ollut ihmisen käytössä ainakin Nikola Teslan ajoista lähtien, joita nyt jemmataan energia- ja teollisuuskartellien sekä rahoitus yrittajien toimesta ...tässä yksi esimerkki versio ko. generaattorista.
ehtymätön ilmaisen energian lähde niin kauan kuin laitteet kestää:
FREE ENERGY Home Generator -Zero Point Energy - Off the Grid
http://www.youtube.com/watch?v=efCelx7qe_M
Jep
Eihän netissä olekaan kuin muutama tuhat vastaavaa "tee-se-itse-ilmaista-energiaa"-sivua ja juttua. Ja jokainen toimii varmasti. Energiayhtiöiden kätyrit vain estävät niiden käytön muualla kuin foliohattupiireissä.
Ei savua ilman tulta
Energiabisnes on ollut Rockefellerien ajoista asti tiukasti keskitettyä ja trustattua bisnestä. Niissä piireisssä pahin skenaario on hajautettu erilaisiin tekniikoihin ja lähteisiin perustuva energiantuotanto.
Olen paljon seurannut ja nähnyt ja kosketellutkin "foliohattuherrojen" energialähteitä ja moni on ollut ihan toimiva. Paljon tarvitaan kehitystyötä monella osa-alueella ennen kaupallista menestystä. Mutta aivan varma asia on jo, että energian saanti ja tuotanto ei ole ongelma tulevaisuudessa. Eikä auringonvalon määrä ole meillä oleellisesti pienempää kuin Intiassa. Piitkät valoisat kesäyöt...jolloin ei energiaa juuri tarvita :)
Toisaalta globalisaation seuraava aste siirtää kaiken teollisen toiminnan sinne, missä se globaalisti on tarkoituksenmukaisinta. Kun työvoima, energia ja raaka-aine on paikalla, tarvitsee vain painaa käynnistä nappia. Me voimme täällä alkaa kaikki elää maataloustukiaisista.
pakko
mainita, että toi sinun zero energia on lähtöisin ihan normaalista SM-säteilystä. Ei sitä tyhjästä tupsahda.
se on kyllä totta, että firmat jotka omistavat energiamarkkinat, haluavat sen omistaa myös tulevaisuudessa.
Hieno hanke
Intia nousisi tällaisen hankkeen toteuttamisella milteipä maailman valoksi. Liekö jutussa virhe, nuo kustannukset voisivat olla pikemminkin vuosittaista tasoa? Maksoi mitä maksoi, aurinkovoimassa on tulevaisuus muiden uusien konstien ohella. Ydinvoimaa ei voida rakentaa loputtomasti, se on vain yksi välivaiheen ratkaisuita.
Suomi ottaa ensi vuonna
Suomi ottaa ensi vuonna saman verran velkaa. On se käsittämättömän pieni summa. Miksei EU pistä kolehtia kiertämään ja tee sama juttu vuodessa... Eroon öljystä ja hiilestä! (ja myöhemmin myös ydinvoimasta...)
Samaa mieltä! Monta sataa
Samaa mieltä! Monta sataa miljardia ollaan tänävuonna laitettu talouden elvytykseen? (vai mennäänkö yli miljardeista?) Mitä jos jenkitkin satsais edes 5% armeijansa budjeteista vastaaviin projekteihin? Tai lopettaisi laittoman sotansa ja niillä rahoilla rakentais uusiutuvia energianlähteitä? Eipä montaa vuotta nokka tuhisis, kun maapallo ois jo oikella reitillä...
Tolvanat toimittajat
Luulen, että laskutaidottomat, numeroita ja lukuja ymmärtämättömät tolvana toimittajat ovat taas kerran pudottaneet noin kolme (3) nollaa pois, koska luulevat etteivät ne tarkoita mittään tai sitten siirtäneet desimaalipilkkua samanverran vasemmalle.
Näitähän näkee tuon tuostakin.
Jatkakaa samaan malliin
Hatunnosto herra Singhille ja muulle porukalle Intiassa. Öljypellet onkin jo aika saada näyttämään niin vanhanaikaisilta kuin he oikeasti ovat.
Toistaiseksi aurinkoenergia on ollut tehotonta
Aurinkoenergiakapasiteetin valmistaminen on vienyt toistaiseksi suurin piirtein saman energiamäärän, kuin aurinkovoimalaloilla on voitu tuottaa niiden käyttöiän aikana. Tämä on koskenut erityisesti aurinkosähkökennoja, jotka toimivat suurin piirtein yhtä tehokkaasti kuin paristot. Muut ratkaisut, kuten höyryntuotto ja ilmaturbiinit antavat hieman parempia kokonaistehokkuussuhteita, tosin terminen hyötysuhde Intiassa on korkean ympäristön lämpötilan takia esim. Suomea alhaisempi. Toki suuren mittakaavan panostuskin auttaa tehostamaan teknisiä ratkaisuja.
Pieni asia ei sekään ole Intian tapauksessa, että 200 GW on myös sitten paikallisen ilmaston lämmittämisestä pois. Pois auringon säteilystä ja pois muulla tavoin tuotetun energian (ja sähkön tuotantoon tuotetun hukkalämmön) synnyttämästä lämpömäärästä. Intiassa kun nuo yli 40 asteen helteet pelottavat hieman näin suomalaisella saunomiskokemuksella.
Loistojuttu
Hieno linjanveto Intialta! Olkoon se maa tästä eteenpäin kärkiaurana.
Lueskelin muitten juttuja
Lueskelin muitten juttuja aiheesta ja luvut näyttäs olevan oikein. Muutekin ihan mielenkiintoista rojektia luvassa intialla kun 56% populasta ei ole kiinni minkäänlaisessa sähkössä.
Tällä hetkellä Intian tuottaa sähköö tuommoset 150GWh/vuosi. Tuohon nähden ei hiilen poltto ihan äkkiä intiassa lopu, mutta tulevaisuus edes näyttää vähemmän savuselta.
Niille jotka ihmettelevät
Niille jotka ihmettelevät kuinka pienellä budjetilla projektia suunnitellaan... Ettekö ole kuulleet että Intia on halpa maa. Työvoima on siellä lähes ilmaista. Miksi luulette että kaikki kotimainenkin teollisuus karkaa sinne?
Jees, maailman suurin
Jees, maailman suurin aurinkoenergialaitos on 60MW, ja kustannukset Megawattia kohden on noin kolme miljoonaa euroa.
Eli ainakin viidennekseen pitäisi intialaisten saada supistettua nykyisen tekniikan kustannukset kymmenessä vuodessa.
Ja työvoimakustannuksethan eivät tuossa merkkaa paljoa maassa, jonka inflaatio on yli 25% vuoteen 2020 mennessä, korruptio rehottaa ja järkevä infrastruktuuri ja julkinen maankäyttö on virkakoneiston ansiosta tehty mahdottomaksi...