Uusi Suomi / Tiede ja Ympäristö Torstai 9.2.12 Aseta US kotisivuksi

”Et ole vihreä, Katainen”

”Et ole vihreä, Katainen”
Julkaistu: 7.10.2009 12:54
Päivitetty: 7.10.2009 12:56
Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
Kuva
Jyrki Katainen.
Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
Jyrki Katainen.
Kuva
Oras Tynkkynen.
Kuva: Compic-Photos/Eduskunta
Vihreät eivät sulata yhdenkään uuden ydinvoimalan rakentamista - kolmesta puhumattakaan.

Hallituksen ilmastopoliittinen asiantuntija Oras Tynkkynen ja kansanedustaja Timo Juurikkala esittelivät vihreiden laskelmia energiantarpeesta tiedotusvälineille keskiviikkona.

Johtopäätöksenä on, että yksikin lisäreaktori on tarpeeton, koska senkin sähkö menisi vientiin. Suomesta ei pidä vihreiden mielestä tehdä Venäjän kaltaista halvan energian viejämaata, vaan satsata uusiutuvan energiateknologian kehittämiseen ja vientiin.

Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen on liputtanut avoimesti kolmelle uudelle reaktorille "järkivihreyden" nimissä. Tynkkysen mukaan Kataisen puheet eivät edusta sen kummemmin vihreyttä kuin järkeäkään. Hallitus joutunee siten viemään tulevan ydinvoimaluvan tai -luvat eduskunnalle erimielisenä, koska Tynkkysen mukaan vihreät aikovat äänestää yhtäkin lupaa vastaan.

Vihreiden laskelmien lähtökohtana on, että jos talouskasvu käynnistyy ensi vuonna ja kulutus lähtee sen mukana ilmastostrategiassa arvioidun mukaiseen nousuun, jää sähkön kulutus vuonna 2020 noin 90 terawattituntiin.

-Joka tapauksessa ilmasto- ja energiastrategian tavoite, 98 terawattituntia, alittuu selvästi, Tynkkynen huomautti. Jos kulutus lähtee kasvuun vasta vuotta myöhemmin, putoaa se jopa 86 terawattituntiin.

Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki sanoi viime kuussa Uudelle Suomelle, että Suomeen ei pitäisi antaa ainuttakaan ydinvoimalupaa.

 

 
STT - Uusi Suomi
STT - Uusi Suomi
 

Tähän uutiseen liittyvät asiasanat

 

Politiikka

 
 
 
 
 

Suomi on vihreän teknologian DDR

Suomi tippunut jo vihreän uuden energiateknologian luomasta uudenlaisesta teollisuudesta, koska täällä puhutaan vain ja ainoastaan ydinvoimaloden lisärakentamisesta. Suomi ydinvoimineen on kuin DDR, muu kehittynyt maailma meni jo ohi.

USAssa "Green Revolution" on Obaman johdolla jo käynnissä, esimerkkinä vaikkapa Michiganin kuvernööri Granholmin haastattelu: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/artic...

Miksei Suomessa kehitetä huippu-innovaatioita aurinko- ja tuulivoimaloista, tai sählköautojen akuista? Miksi?

Valitettavasti energia menee Venäjän kaasuputken ja DDR ydinvoimaloiden junttaamiseen läpi väkisin, jotta miljoonat löytää tiettyjen taskuun.

Katso ulos

Suomessa pitäisi keskittyä niihin energialähteisiin, jotka toimivat meidän ilmastossamme. Jos katsot ulos, tällä hetkellä aurinko- tai tuulivoima ei tuota mitään.

Sen sijaan pienet hajautetut bioenergiaa hyödyntävät kaukolämpövoimatlat olisivat kova sana.

Aurinkovoimaan panostettava

Etelä- ja Länsi-Suomessa aurinkosäteilyenergian kertymä on suurempi kuin vaikkapa Saksassa Hampurin, Bremenin ja Ala-Saksonin alueilla.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:EU-Glob_opta_pre...

Aurinkovoiman varastoimisessa olisi nimenomaan teknisten innovaatioiden paikka (vaikkapa pumppaamalla vesi korkealle tekoaltaaseen, johon myös kerättäisi sadevettä, joka muutettais sähköksi silloin kun sitä tarvii - sydäntalvella).

Kiinassa on tekeillä pikku aurinkovoimala, joka tulee tuottamaan sähköä 6-7 senttiä/kwh.

http://www.reuters.com/article/GCA-GreenBusiness/i...

TUKKIMIESTEN KIRJANPITO

Näiden energialaitosten rakentamiseen
sekä eduskunnan tilien tarkastamiseen.
( eduskunnassahan se on ollutkin jo )

Pannaan aina klupi-askin kanteen kun edes yksi on
saatu pystyyn. Jokaiselle oma sarake.

Kun tehdään yksi atomivoimala se on yksi viiva.

Kun taas rakennetaan lisää 5. vesivoimaa niin siitä
taas yksi viiva.

Kun rakennetaan kymmenen tuulivoimaa siitä saa
taas yhden viivan.

Jne eri aloille...

Homma tasataan kerran vuodessa ettei vaan joku
toimija jää vähemmälle.

Näinhän toimii myös tuo meidän niin
rakkas EDUSKUNNANKIN kirjanpito.

Ihmetellä pitää eduskunnassa on tilintarkastajat
omassa talossa vahtimassa kaalimaata. Miksi?
Touhu on heti ulkoistettava puolueettomalle taholle.
"Esimerkiksi "puolueettomaan" oikeuslaitokseen."

Oliko sielä vielä joku eduskunnan oikeus-asiamieskin.

Kyllä koko laitoksen tilit ja päätökset ovat
levällään kun hujasen paska.

Vähemmän kiihkoa

Pyytäisin vähemmän kiihkoa keskusteluun. Voisit myös tarkistaa tietosi ennen kuin roiskit niitä julki.

Yhdysvallat on kaukana "Green Revolution":sta, ollen maailman saastuttavin valtio asukaslukuun nähden. Puolet Yhdysvaltojen energiasta tuotetaan hiilivoimalla, mikä on kaikista energiamuodoista saastuttavin ja terveydelle haitallisin.

Mielenkiintoinen ja usein vaiettu fakta on, että hiilivoima tuottaa useita kymmeniä, jopa sata kertaa enemmän radioaktiivista jätettä kuin ydinvoima, kaiken hiilidioksidin ja pienhiukkausten lisäksi, suoraan ilmakehään.

Suomessa vastaava osuus (USA:n 50%) on noin 15%, mistä olisikin syytä päästä mahdollisimman nopeasti eroon. Tämän lisäksi Suomen sähköntuonti on vuodesta riippuen 10-20%. Tämä tuontisähkö on kallista kansantaloudelle ja se on tuotettu Siperian antiikkisilla kaasu- ja hiilivoimaloilla.

Mainitsemasi huippuinnovaatiot ovat kyllä kehitteillä. Et kuitenkaan ole ehkä huomannut, että Suomessa aurinko paistaa juuri silloin, kuin sähköä taikka lämpöä ei tarvita, eli kesäisin. Tuulivoima ei ole ratkaisu. Sillä voidaan täydentää jo olemassa olevaa energiantuotantoa, mutta on liian kausiriippuvainen ollakseen luotettava energiatalouden peruspalikka.

Hassua, että mainitsit sähköautojen akut. Mistähän meinasit niihin sähkön hankkia?

Ketkähän täällä kiihkoilee?

"Pyytäisin vähemmän kiihkoa keskusteluun. Voisit myös tarkistaa tietosi ennen kuin roiskit niitä julki."

Ninä olen kyllä tarkistanut tietoni, sinä taas osoitat olevasi aivan pihalla.

"Yhdysvallat on kaukana "Green Revolution":sta, ollen maailman saastuttavin valtio asukaslukuun nähden. Puolet Yhdysvaltojen energiasta tuotetaan hiilivoimalla, mikä on kaikista energiamuodoista saastuttavin ja terveydelle haitallisin."

Ei ole lainkaan kysymys siitä mikä USAn historia tai edes tämänhetkinen energiantuotanto on, vaan *tämän hetken muutoksesta tulevaisuuden enegiaratkaisuja varten, suuntautumisesta tulevaisuuteen*.

Muukin höpötyksesi hiilivoimasta ja sen radioaktiivisuudesta menee täydellisesti asian ohi.

"Mainitsemasi huippuinnovaatiot ovat kyllä kehitteillä. Et kuitenkaan ole ehkä huomannut, että Suomessa aurinko paistaa juuri silloin, kuin sähköä taikka lämpöä ei tarvita, eli kesäisin."

Ai etten ole huomannut ettei aina ole kesä? Onko tämä asiallista keskustelua?

(Kts. asiasta aikaisempi postaukseni.)

"Hassua, että mainitsit sähköautojen akut. Mistähän meinasit niihin sähkön hankkia?"

Tulevaisuuden energiategnologioilla: Aurinko- ja tuulivoimalla.

Kerroit olevasi alan opiskelija. Opiskelijapojalle toivoisin hiukka nöyrempää asennetta. Jatka opiskelujasi.

Miten vain

Olen pahoillani mikäli kiihotin kommentillani, tarkoitukseni oli vain valaista hieman asian eri puolista.

"Muukin höpötyksesi hiilivoimasta ja sen radioaktiivisuudesta menee täydellisesti asian ohi."

Päinvastoin, ks. alkuperäinen uutinen : http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/73106-katainen-kol...

Siteeraan kyseistä artikkelia: "että yksi ydinvoimala korvaisi nykyisen sähköntuonnin Venäjältä, toisella korvattaisiin Fortumin vanhenevat reaktorit ja kolmannella hiilivoima."

Toin vain esille ydinvoiman lisäyksen tuomat hyödyt niin kansantaloudelle kuin ympäristölle. Nopeasti laskemalla hiilivoiman ja tuontisähkön korvaaminen pienentäisi Suomen hiilidioksidipäästöjä sähköntuotannon osalta noin 60% .

Toinen erittäin varteenotettava vaihtoehto energiantuotantoon tulevaisuudessa on puusta saatavat polttoaineet, pelletit, hake ja mustalipeä mainitakseni muutaman. Se on sekä uusiutuvaa, että melko puhdasta.

Aurinkovoima sopii lähinnä infrastruktuurin osalta puutteellisiin taikka harvaan asuttuihin kohteisiin. Säteilymäärä keskittyy Suomessa aivan väärälle ajanjaksolle, joten tehokkainkaan aurinkovoimala ei lämmittäisi eikä sytyttäisi lamppua keskitalvella. Tuulivoima taas on kyllä toimiva konsepti, mutta valtakunnallisella tasolla suurissa määrissä kannattamaton vaihtelevan tehonsa takia.

Varsinkin jos ihmiset satsaavat nykyistä enemmän sähköautoihin, pitää bensiinistä ennen saatu energia tuottaa muulla tavoin. Suomen liikenteen energiankäyttö on noin 50 GWh. Se on valtava määrä energiaa.

Kiitos asiallisesta vastauksesta

Aurinkovoiman laajempi käyttö tosiaan vaatii tasaavaa energiantuottoa (tuulivoima on sitä pitkälti, talvella tuulee eniten),. Parasta olisi kehittää tuon energian varastoimista, jolloin sitä voisi vapauttaa tarpeen mukaan. Esimerkiksi tekniikat veden pumppaamiseen korkealla olevaan altaaseen, josta vesi takaisin tiputettaessa pyörittää generaattoria.

Siinähän innovaatioiden paikka onkin.

Kyllä minusta olisi hienoa, jos ydinvoimasta voitaisiin luopua.

Sepä se vielä puuttuisikin

Kataisellahan on jo visiona täyttää Suomi ukulelen soittajista, mikä on Vihreiden ja Demareiden ja Vanhasen näkemys paratiisista.
http://www.youtube.com/watch?v=0ltAGuuru7Q

Kyllä siinäkin on kylliksi kestämistä.

Onneksi Katainen edes osaa ampua.

oikea vihreys

Pää pystyyn Katainen ja järkivihreyttä peliin. On hyvä että sähköä riittää että vihreätkin saaavat tietokoneisiinsa virtaa, jotta voivat kirjoittaa tietokoneillaan tähän alapuolelle heikolta mututuntumalta kaikenlaisia vastineita.

Jos vihreät olisivat saaneet asioista päättää, ei tässä maassa olisi mitään sähköntuotantoa, joten se täytyisi kaikki tuoda muualta, esimerkiksi Venäjältä joka onkin siinä kaikin puolin luotettava kumppani. Tosin sitä ei saisi tuoda sieltäkään kun se putkikin nyt on niin kauhea. Se on vihreiden mielestä sitä ekologiaa että kaikki semmoinen ikävä ulkoistetaan muihin maihin että täällä kaikki olisi niin vihreää. Täällä voitaisiin keskittyä kaiken semmoisen ikävän sijasta vain lintujen tarkkailuun, liito-oravien vanhojen kakkojen etsimiseen ja tuulen desibelimittauksiin. Raha siihen vain tulisi jostain kun teollisuuskin kiellettäisiin.

pitää kyllä sanoa

että noita reaktoreita sais surutta tulle kolme lisää ja vaikka neljäskin...miksi edullisempi energia on niin kauhistus? jätettä tuotetaan jokatapauksessa maailmalla ja riippumattomuus venäjän sähköstä on iso plussa. Ja miksei vientiinkin olis edes jotain mikä kelpaisi vientiin. Suomalaisille vaan on pakko laitta verot ja muut kulut niin korkeiski ettei vaan jäis säästöön mitään ja kaikki pitää kupata mitä ikinä saa irti. Odottakaas kuinka arvokasta onkaan ajella tulevilla sähköautoilla. Se vasta pahasta onkin.

"satsata uusiutuvan

"satsata uusiutuvan energiateknologian kehittämiseen"

Tarvitaan orjatyövoimaa, tarvitaan markka takaisin, jos aiotaan uusiutuviin mennä. Vaihtoehdot ovat ydinvoima tai maaorjuus.

Köyhä ei kuluta

Vihreiden mielestä Suomesta siis ei pidä tehdä halvan energian maata. Antaa kansan maksaa kalliisti kaikesta, niin eivät rikastu liikaa, kansa pysyy köyhänä mutta ah niin ympäristöystävällisenä. Rikkaat voivat tietysti mällätä ja talssia vaikka kuinka isoja jalanjälkiä ekokenttään, kunhan suuri massa saadaan kuluttamaan vähän pitämällä heidät köyhinä.

Ainakin yksi voimala..

lisää. Kaksi ehkä olisi sopiva määrä. Tarpeeseen tulevat. Kyllä sillä eduskunnan puistopuolueellakin on kiva hallituksessa istua. Johan sen huomasi viime viikon opposition välikysymysäänestyksessä. Joten ei hätää.

Miksi pitäisi . . .

. . . rajata ? Siis varmistaa monopolistinen tuotanto - eikös sitä jo ole saatu tarpeeksi. En kyllä ihmettele vaikka punavihreät tässäkin asiassa olisivat riistokapitalismin - monopolien ja suurpääoman asiatyttöjä.
Kyllä niillekin raha kelpaa.

Vihreät vaativat

maaseudulle joitain kemiallisia likaviemäreitä, jotka maksavat noin 12 000 €. He eivät ymmärrä oikein noita maaseudun juttuja. Jos mummo kay kerran viikossa SILLÄ, mutta jo yhden lehmän yksi tekonen, on jo noin 50 kertaa suurempi, ja se lehmänpaska sitten levitetään pelloille, niin yhtälöstä voimme laskea, että vihreiltä puuttuu laskupää.

Tai ehkä he vain vihaavat suomalaisia ja maalaisia.

Jospa edes sitä halpaa sähköä saisi, että olisi varaa rakennella vihreiden vaatimia paskakaivoja.

clap clap clap

*samaa mieltä*

Vihreät ovat kokoomuslaisia hörhöliberaaleja

tai oman pienen taistolaisuutensa löytäneitä eurososialidemokraatteja, jotka Svenska folkpartietin tapaan vihaavat kaikkea suomalaista.

Ja kepulaiset ovat innokkaina puuhassa mukana

Ainakin mitä noihin paskakaivoihin tulee.

Olisiko pidetty ääntä enemmän, jos kaupunkilaisille vaadittaisiin 12000€:n investointia johonkin paskajuttuun? No, olisi.

Nyt vain maalaisista tehdään tekemällä anarkisteja. Sillä eihän suurin osa niitä hanki, en mie ainakaan.

Olisiko kiva laittaa vihreään unelmaan 12000€?

Jos vihreät saavat vallan, heistä on enemmän harmia kuin kepulaisista ja kommunisteista yhteensä. He vaativat kuria ja järjestystä, ja suut tukkoon, kuten he vaativat Halla-ahollekin.

Likakaivoinvestoinnit maalle ovat kaupunkilaisten politiikkaa

Kesäasunnottomat kaupunkilaiset ovat tehneet kesäasuville kaupunkilaisille kiusaa panemalla keskustalaiset kunnallisvirkamiehet pakottamaan tarpeettomia investointeja.

Yhdelläkin kesämökillä, jonka teistä vastataan itse tiekunnan puolesta, joilta Paavo Lipposen hallitus lopetti valtionavut, maksetaan kunnallista kiinteistöveroa jo enemmän kuin sähkölaskua.

Mökissä on muurattu hella, jossa toki voi polttaa ja poltetaan puita ja risuja, joita on tontilta kaadettu riutumasta.

Demareiden maaseutuvastaisuus on jo vanhaa perua

Se on ikiaikaista, mutta nämä vihersaparoiset ovat olevinaan viisaita asioissa, mistä heillä ei ole hajuakaan. Hehän ovat kaupunkilaisia. Jonkinlainen ymmärrys avartuu kumminkin ei kirjoista, eikä prosenttipylväistä, vaan kokemuksen kautta. Oivaltamista ei tule ilman kokemusta, oppiminen kun vaatii usein "hiljaista tietoa".

Nämä vihreät poikkeavat demareista siinä, että he kuvittelevat olevansa oikealla asialla ja tietävänsä KAIKEN. Demarit eivät vain pidä maalaisista, ja he sen tietävätkin.

Hörhöt...

Mikäs hörhö sinä sitten olet?
Enole vielä saanut sitä itselleni selväksi.

Jalat tukevasti ilmassa

... meinaan vihreillä.

Vihreitä ei pidä yhdistää mitenkään kokoomukseen, demareihin tai Svenska Folkpartieen. Taistolaisiin nähden löytyy ainakin yksi yhteinen piirre: vihreät ovat tulleet Suomelle (suomalaisille) ainakin yhtäkalliikisi kuin taistolaiset aikoinaan - ehkä jo kalliimmaksikin.

Suomessa halpa energia on elintason ehto. Sopii muistaa vaikka talvesta johtuvaa lämmön tarvetta. Mitkään "uusiutuvan" energian muodot eivät riitä kuin marginaaliseen käyttöön. Menee ainakin 50 vuotta ennenkuin uudet energian tuotantotekniikat ovat kehittyneet korvaaviksi fossiilista- tai ydinpolttoainetta käyttäville energiatuotannolle.

Vihreiden pyrkimys on että elintaso ei saakaan Suomessa nousta vaan laskea koska maapallo ei kestä esim. suomalaisten elintasoa kaikkille n. 11.000.000.000 ihmiselle. Vihreiden mielestä Suomen pitää köyhtyä ensimmäisenä malliksi muille.

Vihreät vaativat ...

jotain mistä eivät ymmärrä yhtään mitään. Olet MerjaH oikeassa kirjoittaessasi tuosta lähmän paskasta ja sen levittämisestä. Mutta eihän vihreiden sitä pidä arvostella. Ovat hallituspuolue, niinkuin Kepukin.

Niin minustakin mie olen oikeassa :)

Minua aika lailla raivostuttaa nämä pakkolait, missä ei ole päätä eikä häntää. Vihreät "älyköt" ovat varmaankin olleet tuossa asiassa päällepäsmäreinä, ja kun se on laitettu johonkin "hallitusohjelmaan" ovat muut niin nössöjä tai maaseudun elämästä mitään tietämättömiä, etteivät sekaannu asiaan. Kaiken pelleilyn maksajia sitten ovat "pienet ihmiset".

Unohtui tuosta kertomuksesta, että märehtiät taitavat paskoa useammankin kerran päivässä. Vaativatkohan vihreät, että laitumellakin niiltä pitäisi käydä keräämässä ne tekoset muovipussiin kuten koirilta kaupungissa.

Kumminkin muistaakseni jo se yksi lehmänpaska on SUURI. Kannattaisi vihreidenkin tutustua asiaan lähemmin.

Vihreissä laskelmissa on päätelty, että maahan ei imeydy yhtään fosforia, vaan se lasketaan ikäänkuin ihmiset paskoisivat suoraan veteen. Siitä sitten on laskettu nämä luontoon tulevat päästöt.

kumminkin nykyisistä kaivoista ei voi päätyä vesistöihin paljonkaan, sillä jos hiukankin olisi vihreän tajua, niin osa imeytyy kasveihinkin. Suomi kun ei ole autiomaa. kannattaa vihreiden tutkia sekin juttu, eli käyvät jossain kehäkolmosen ulkopuolella toteamassa, ettei Suomi ole autiomaa.

no joo

Samaa mieltä voitaisiin sitten alkaa kutsua "paska-vihreiksi". Olen kyllä kaupunkilainen tainnut astua lehmänpaskaankin, mutta ei jäänyt traumoja. Oikeesti vaan harmittaa kaikkien näitten puolesta jotka joutuvat maksamaan rahoistaan nämä viher piipertäjien sekoilut. Niillä on ihan oma käsitys reaali elämästä ja se ei varmasti ole sama kuin muilla.

Valtakunnallinen energiantuotantokapasiteetti

Kallis energia on parasta mainosta uusiutuville energioille.

Kallis energia ei kuitenkaan ole edellytys uusiutuvan energian leviämiselle. Kallis energia tarkoittaa sitä, että sähkölasku on kallis, oli sitten satanut liikaa tai liian vähän.

Uusiutuvien energioiden leviämiseen voi yhtä hyvin vaikuttaa lainsäädännöllä esim. puhtaasti sähkökäyttöisiä autoja suosimalla.

Merkityksellisen kysymys on, että onko järkeä alimitoittaa valtakunnallinen energiantuotantokapasiteetti?

Ylimitoituksen kanssa aina pärjää, koska esim. hiilivoimaloita voi aina käyttää vajaateholla, mutta alimitoituksen kanssa tulee tulipalopakkasilla ongelmia.

Millä perusteella Vihreät ympäristöystävällisiä?

Ensiksikin: millä perusteella Vihreät rp:llä olisi mitään perusteita arvostella muiten puolueiden "vihreyttä". Ympäristöystävällisyys lähtee teoista, ei Vihreät rp:n kannanotoista. Vihreillä on itsellään useita syntejä takanaan, ei vähinpänä ydinvoiman vastustus, jolla erilaiset "vihreät" järjestöt ja puolueet ovat lykänneet ilmastonmuutoksen vastaista taistelua ainakin 30 vuotta. Ydinvoiman renesanssi alkaa liian myöhään ja sitä hidastaa pitkä - Vihreiden aiheuttama - tauko ydinvoiman rakentamisessa (esimerkiksi ruotsalaiset ovat ehtineet menettää ASEA:nsa). Tässä alkaisi olla korkea aika ryhtyä etsimään vastuullisia.

Vihreiden kannanotot sen sijaan ovat hyvin mielenkiintoisia, kun niitä alkaa muistelemaan: löytyy ympäristöministeri Haavistoa kannattamassa kivihiilivoimaa, löytyy Kuopion vihreitä kannattamassa turvevoimaa, löytyy Tarja Cronberg kannattamassa fossiilista maakaasuputkea! Saksan Vihreidenkin entinen puheenjohtaja lähti maakaasuputkihankkeen (Nabucco) lobbariksi!

Toisekseen, kolmannes Suomen voimalaitoskapasiteetista vanhenee käsiin vuoteen 2020 mennessä:

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article54261...

Näille voimalaitoksille tarvitaan vielä korvaajia, kuten myös uutta sähköntuotantoa sähköautojen latausta varten (korvaamaan polttomoottoreita).

Millähän virheet aikovat

Millähän virheet aikovat korvata lähitulevaisuudessa käytöstä poistuvat vanhat reaktorit? Vai onko virheiden tarkoitus pyörittää 70-luvun neuvostorautaa aina ja ikuiseti?

Suomeen tarvitaan pari uutta voimalaa jo pelkästään korvaamaan vanhat.

kehut

miksi vihreät lähtivät kehumaan kataista? vai tarkoitettiinko ettei ole vihreä sen sijaan ettei ole Vihreä? Vihreät kun tunnetusti eivät ole vihreitä vaan punaisia

Katainen vihreämpi kuin vihreät

ILMASTON JA IHMISEN SUOJELU (pienhiukkasten aiheuttamilta kuolemilta)

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanter...

Pienhiukkasten terveysvaikutukset liittyvät erityisesti polttoperäisiin hiukkasiin, kuten liikenteestä ja voimalaitoksista peräisin oleviin hiukkasiin. Ajatellaan, että pienhiukkaset aiheuttavat keuhkoissa tulehdusta, joka huonontaa mm. keuhkosairaiden vointia. Altistus lisää myös sydäninfarktin vaaraa lisäämällä veren hyytymistaipumusta, vaikuttamalla sydämen autonomiseen säätelyyn sekä mahdollisesti pahentamalla ateroskleroosin vaikeusastetta.

sata tuhatta yksityisen puolen työpaikkaa häipyy-mitä seuraa..

Tärkeä näkökulma terveysvaikutuksiin, pienhiukkaset miljoona kertaa vaarallisempia kuin jokin ydinjäte.
www.stuk.fi

Myös taloudesta kysymys.
Sanokaapa talousviisaat mitä seuraa siitä, että sata tuhatta yksityisen puolen työpaikkaa häipyy jonnekin halpamaihin?

Metsäteollisuus, kemia, metalli, elektroniikka ja niitä tukevat konepajat, it-firmat ja insinöörifirmat supistavat toiminntaansa rajusti meillä- eikä palaa entiselleen tämän finansikriisin jälkeen.

Näin maallikkona arvaan, että 1-2 satatuhatta poistunutta oikeaa veronmaksajaa tekee rajun loven valtion ja kuntien verokertymiin.
Verorahoista tulee armoton taistelu.
Priorisoidaanko lapsia, vanhuksia, sairaita ?
Toisaalla meillä on mielestäni vähemmän tärkeitä kunta-, maa/metsätalousbyrokratian suojatyöpaikkoja, miljardikaupalla maataloustukia, pian myös huulivoimatukia, kuten Saksassa ja Tanskassa - ..

Siellä mäellä - myös Sinnemäellä . . .

. . . on kyllä täysi tietoisuus siitä että ydinsähkö on tämän maan ja kansan uusi NOKIA. Tyypillisen populaattorin tapaan hän haluaa eieieiei kitinällään saada jonkun viikkogallupin tuloksia hieman rukattua. Puolueensa uskottavuutta tilpäisesti paikatakseen.

http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/sahkomarkkin...

Nyt kulutus on noin 2/3 maksimista mutta nettotuonti 2179 MW teholla = 90% ydinsähköä. Vesivoimaa vain 1381 MW - vedenkorkeudet ovat alhaalla vähäsateisen kesän ja syksyn jälkeen.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=3355...

Ei Vanhankaupungikosken museovoimala pysty edes käyttämään tulvavettä joka taannoin tukki KehäI ja Pakilantien risteyksen. Tarvitaan kuukausien maakuntasade jotta altaat saataisiin täyteen ennen pakkasia. Jäätynyt vesi virtailee huonosti - tukkii vain välpät hyyteellä.

Suomi onhiilivoiman salarakas:
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article30318...

Miksi annetaan sellainen kuva että LUPA = rakentamispakko ? Onko ydinsähkö todella niin haluttua että kaikki rakennetaan mikä suinkin on luvallista. Vai ihan piruuttaanko joku niitä rakentlee ?

Kataisen linja on maan etu

Valinta on niinkin yksinkertainen, että rasitetaanko kansantaloutta lisääntyvillä investointituilla ja tariffeilla vai pyritäänkö kasvattamaan vientiä ja sitä kautta verotuloja. Halutaanko tuhlata vai ansaita rahaa?

Täydellinen "vientikielto" osoittaa rankkaa sähkömarkkinoiden tuntemuksen puutetta. Suomessa on näet ilmastosta johtuvaa voimakasta kausivaihtelua, joten ei varmaan ole kovin järkevää mitoittaa kapasiteettia poliittisesti kesänajan kulutuksen mukaan. Kapasiteetin poliittinen mitoitus onkin tragikoominen taitolaji, jota ei tekniikan kouluissa opita.

Välillisesti hyötyy tietysti mm. teollisuus, mikä on konservatiivisten tyhmänvihreiden mielestä kamala epäkohta. On parempi, että tarpeellinen tuotanto - sähkön tuotanto ja teollisuusprosessit - on jossain muualla kuin täällä. Poissa mielestä ja poissa silmistä.

Puheet innovatiivisuudesta, teknologiaviennistä ja korkeamman jalostusarvon tuotteista ovat kyllä kaikkien tiedossa ilman sitäkin, että vihreät sitä toistavat. Muutos ei vaan tapahdu hetkessä. Katainen on aidosti vihreä ja linjansa pitävä ministeri.

Vihreä harha

Vihreillä on oma matematiikka kun ovat laskeneet, että sähkönkysyntä alenee tulevaisuudessa. Jos vihreät voisivat oikeasti vaikuttaa energiapolitiikkaan, niin se olisi katastrofi meille kaikille.

Tosiasia kuitenkin on, ettei Suomessa pärjätä mitenkään ilman ydinvoimaa. Ja jos sitä aiotaan tulevaisuudessa käyttää, niin sitä pitää myös rakentaa. On se vaan niin ihmeellistä, miten vihreille sähkön tekeminen venäläisissä ydinvoimaloissa on turvallisempaa kuin Suomessa. Sitä kun on pakko sitten ostaa rajan takaa, jos ei itse tehdä.

Onneksi meillä on kuitenkin järkeviä poliitikkoja, kuten Katainen, joka vielä uskaltaa puhua järkeä. Nykyäänhän olisi trendikkäämpää haihatella joutavia tuulivoimasta tai muista Suomen olosuhteisiin täysin sopimattomista leikkienergioista, jotka pitäisi vielä rahoittaa veronmaksajien taskuista. Ja mistäs niitä veroeuroja sitten riittä, jos vihreät haihattelijat vievät meidät kivikauteen.

Sähköntarve todella vähenee tulevaisuudessa.

Mikäli teollisuuden vaatimat ydinvoimalat rakennettaisiin, tai vaikkapa vain yksi, niin onko takeita siitä että, sen tuottamaa energiaa enää tarvitaan. Eurooppa on hyvää vauhtia kylmenemässä. Meilläkään ei enää 15v kuluttua ole teollisuutta joka tarvitsisi edes nykyisen määrän sähköä. Elintason nopea lasku johtaa siihen , ettei yksityiselläkään ole mahdollisuutta kuluttaa energiaa lähestulkoonkaan niin paljon, kuin mihin viime vuosina on totuttu.

Uskomatonta

Aivan uskomaton mielipide, jos ei tietäisi, miten se todellakin edustaa vihreää ajattelua. Itse en ainakaan halua asua vihreässä helvetissä, jossa kamppaillaan kylmässä ja nälässä jokaisesta biologisesti ja geenivapaasti viljellystä tautien runtelemasta tomaatista.

Tai ehkä en ymmärtänyt koko juttua, jos se oli tarkoitettu vitsiksi, niin sitten ihan ok...

Kaikki puolueet tekevät työtä puhtaan elinympäristömme hyväksi

Huoli elinympäristöstämme on jokaisen suomalaisen yhteinen asia. Olemme kaikki ihmiset vihreitä. Inhomme rikollista tärvelyä ja saastaa kohtaan yhdistää oikeusvaltiot toisiinsa. Ei koskaan yksin.

Ydinvoimaloita tulee rakentaa. Ei saa viherpiiperttää tai turhaa ripustaa miehille korvarenkaita. Jonnin joutavaa täysin turhaa puuhastelua. Viherpiiperrys on kallista sivuraidetta. Aika on rahaa. Ei olla möllötetä, vaan toteutetaan ripeästi uusien ydinvoimaloiden rakentaminen täällä kotona lännessä.

Tarvitsemme useita uusia ydinvoimaloita. Kolme olisi ihanteellista. Vanhoja voimaloita korvataan uusilla. Ympäristöä tulee suojella saastalta. Köyhyyttä ja rikollisuutta tulee torjua koko maailman kanssa yhdessä.

Meidän tulee hyväksyä uudenaikainen länsimainen tekniikka.

Puhdas ilma on hirveän tärkeää, yhtälailla kuin raikas vesi.

Marja Ora

"Tarvitsemme useita uusia ydinvoimaloita. Kolme olisi ihanteellista. Vanhoja voimaloita korvataan uusilla. Ympäristöä tulee suojella saastalta. Köyhyyttä ja rikollisuutta tulee torjua koko maailman kanssa yhdessä."

Olet oikeassa. Mutta miksi ylläpidämme mukavaa turhaa elämää?

Saastuttaisimme paljon vähemmän, kun emme tekisi yhtään mitään? Jos kaikki vain aina noutaisimme elintarvikkeemme leipäjonosta kävellen, niin saastuminen olisi nollassa. Voisi kuitenkin käydä huonosti. Koko päivän ne siellä turhaa jonotti, muttei perillä ollut yhtään mitään. Kannatan uusia ydinvoimaloita!

Puhtaan luonnon ja

Puhtaan luonnon ja ydinvoiman puolesta, ...kele!

Ilmasto politiikka

Millähän putkilla tämä Oras esiintyy asiantuntiana?

Hyvä kysymys

Sitä samaa olen itsekin ihmetellyt. Sehän on vähän samanlaista asiantuntemusta, kuin Pekka Haaviston asiantuntemus islamilaisten maiden erimielisyyksien selvittelijänä. Asiantuntemus ilmeisesti tuleekin sateenkaaresta.

Steiner-koulun kasvatti

Sieltähän Oras on oppinsa saanut. Steiner-koulun penkiltä asemaan jossa tieteellisellä näkemyksellä olisi tärkeä merkitys. Ihme ettei kaveri ole vielä esitellyt kuinka tuulivoimalat täytyy pystyttää tiettyjen planeetankiertojen mukaan...

http://www.orastynkkynen.fi/?page_id=15

Kannattaa paneutua Steiner-koulujen oppimäärään jos ei ole tuttua asiaa. Voitaisiin puhua paremminkin Steiner uskonnosta kuin koulusta, nimittäin tieteen kanssa opetettavilla asioilla ei ole mitään tekemistä.

Pekka Haavisto suurlähettilääksi Teheraniin

http://formin.finland.fi/public/default.aspx?nodei...

Suomi ei voi laiminlyödä suvaitsevaisuusarvojen pakottamista Ahmadinejadille.

Kannatetaan

Todella rakentava ehdotus. Haavisto on länsimaiden viimeinen toivo saada tämä epävakaa valtio taas ruotuun. Kun Pekka Haavisto pitää puolisoineen vastaanoton Teheranissa Ahmadinejadille, ja ojentaa häntä pikkuisen, niin eiköhän kaikki ongelmat pian selviä.

Haavisto on vapaan maailman viimeinen toivo

Haavisto on vapaan maailman viimeinen toivo ajaa Islamilainen tasavalta sekasortoon Exxon Mobilin, Chevron Texacon, Shellin ja British Petroleumin yksityistettäväksi persialaisilta isänmaanystäviltä.

Uskon, että myös Israelin siionistit olisivat iloisia päästetään tästä antisiionistisesta Ahmadinejad-juutalaisesta. Hänhän on juutalaista sukua tavallisesti epäluotettavan englantilaisen median, The Guardianin, mukaan.

Kommentteja lukiessa ei voi

Kommentteja lukiessa ei voi kuin ihmitellä, mihin katosi kaikki itseluottamus ja usko suomalaiseen osaamiseen ja huipputeknologiaan.

Valtava älämölö on alkanut kun puolletaan Suomen muuttamista koko euroopan voimalaitosalueeksi ja Eurajoen Olkiluotoa näin ollen maailman ensimmäiseksi ja suurimmaksi ydinjätteiden hautuumaaksi.

Yleensä energiaa ja raaka-aineita, sekä vain hivenen jalostettuja tuotteita, myyvät kehitysmaat ja leopardilakkisten valtakunnat + arabit ja Venäjä.

Paljonko luulette hyvinvointia saatavan monikansallisten energiayhtiöiden sähköntuotannosta suomalaisille? Jätteet ja ongelmat jäävät kyllä tänne.

Kuinka halvaksi kuvittelette energian jos pelkkä kolmen laitoksen rakentaminen maksaa n. 20000000000e, mistä luulette näiden rahojen korkoineen tulevan jollei sähkölaskusta tai verotuloista.

Ylimääräisen ja tarpeettoman tuotantokapasiteetin rakentaminen on aina kallista ja johtaa pahimmillaan vararikkoon.

Ajatusten suuri ROOSRERI käätänyt takkinsa

Voimalakonserni vararikkoon? Sitäkö haluatkin - suuresta tajunnanvirrastasi voisi päätellä että ajatat vararikkoon yhteiskuntaa.

Ympäristöterroristeja

Useat vihreät ovat ympäristöterroristeja, jotka pitäisi asettaa "syytteeseen" ympäristölle vihamielisestä toiminnasta.

Ainoa järkevä ja todella vaikuttava tapa vähentää ympäristön saastuttamista on nimenomaan rakentaa hyvin runsaasti uutta ydinvoimaa.

tapoja on monia, ei yhtä ainoaa...

"Ainoa järkevä ja todella vaikuttava tapa vähentää ympäristön saastuttamista on nimenomaan rakentaa hyvin runsaasti uutta ydinvoimaa."

Järkevä tapa olisi vähentää turhaa kulutusta ja keksiä tapa jolla ydinjätteestä saisi energiaa.

fast neutron reactor, generation IV

keksiä tapa jolla ydinjätteestä saisi energiaa...

ydinjätteiden kierrätys uusiokäyttöön...
Se on keksitty jo ajat sitten, aasian maat siirtyy nopisiin reaktoreihin n v 2030 alkaen viimeistään..

Googla esim:
fast neutron reactor, generation IV
www.world-nuclear.org

"Useat vihreät ovat

"Useat vihreät ovat ympäristöterroristeja, jotka pitäisi asettaa "syytteeseen" ympäristölle vihamielisestä toiminnasta."

Kaikenlaiset terroristit pitää saada "syytteseen", kuten ydinvoimafanaatikkohihhulit jotka yrittävät muuttaa Suomea keskieurooppalaisten voimalaitos- ja jätealueeksi.

Aitoa isänmaallisuutta on monipuolisen elinkeino- ja tuotantorakenteen ja suomalaisen työn puolustaminen, ei ydinvoimaloiden vaatiminen ilman olemassaolevaa tarvetta.

Wikipedian mukaan joissakin

Wikipedian mukaan joissakin maissa on ydinreaktoreita seuraavasti:

Ranska 59 kpl teholtaan n.63 GW
Saksa 17 kpl , n.20 GW
UK 23 kpl , n.12 GW
Ruotsi 10 kpl , n. 9 GW

Tuosta tulee yhteensä 109 reaktoria ja reilu 100 000 MW eli noin 85 kertaa OL3 tehot. En tiedä ovatko luvut täsmälleen oikein, enkä tarkista paremmasta lähteestä.

Mitä ihmettä nämä puheet Suomen muuttumisesta Euroopan ydinvoimajätteen kaatopaikaksi ovat? Tai erityisestä fanatismista asian suhteen? Herätys nyt! Puhumme siis 1-3 uuden reaktorin rakentamisesta, emme kymmenistä reaktoreista. Ruotsi tuottaa sähköstään puolet ydinvoimalla, Ranska lähes 80%. Suomihan on ihan aloittelija näissä hommissa ja tuotantokapasiteetin monipuolisuus on hyvässä jamassa.

Jos tuotannon nykytason

Jos tuotannon nykytason säilyttämiseksi täytyy rakentaa kolme-viisi uutta, neljän purkukuntoisen atomivoimalan tilalle, niin eipä atominsärkijät kauaa sähköä tuota - vastahan ne rakennettiin, kolmisenkymmentä vuotta sitten. Imatran vesivoimalaitoskin on jo 1920-luvulta, kuitenkin täysin toimiva.

Tuhannet revisiomiehet ovat ydinvoimaloita monta kertaa joka vuosi korjailleet, mutta ei auta, romuksi menee. Tekevätköhän kiinalaiset niistä syntyvästä rautaromusta meille leluja, paistinpannuja ja autoja, vai viedäänkö suoraan Ämmässuolle?

Jos kaikki halutut voimalat rakennetaan ja käyttöikä säilyy tuommoisena on meillä 40 vuoden päästä kymmenen käytöstä poistettua voimalaa. Taaksepäin laskien 40vuotta on 1970 - ei niin kovin kaukana takana.

Kun on näin epäselvää, olisi kansanäänestys paikallaan - kaikkihan ovat yhtäläisesti kusessa jos jotain sattuu, eivät vain päättäjät.

Sähkön kulutus laskenut 4,6% vuoden aikana ja 8,8% alkuvuonna. http://www.energia.fi/fi/tilastot/pikatilasto/tamm...

Öljy ja kaasu tulevat loppumaan

Öljy ja kaasu tulevat loppumaan. Mikään ei ole ikuista. Tarvitaan puhtaita uusia korvaavia menetelmiä. Uudenaikaista länsimaista ydinvoimaa. Sähkönkulutus luonnollisesti myös moninkertaistuu, kun pääsemme syvästä lamasta pois. Osana vapaita maita olemme vastuussa toinen toisistamme. Venäjän huonolaatuinen sähkö heiluu, mutta lännessä on meillä kaikki osaaminen. Lännen tulee yhdessä vapauttaa maailmaa pois saastasta. Uudessa tilanteessa on siis yhä vähemmän öljyä. Kaasukin on vain väliaikainen ratkaisu sekin.

ROOSTERIN huoli ja myötätunto ydinvoimaa kohtaan

on hienoa ja täysin ansaittua vaikka ei sitä kaipaakaan.
Ydinvoimaloiden käyttöaste on korkeampi kuin vesivoimaloiden hyvänäkin vesivuonna - Suomessa yli 95% :
http://www.energia.fi/fi/ajankohtaista/lehdistotie...

Ilmaisen huulivoiman kanssa samoilla sähkömarkkinoilla kilpaileva ydinvoimala
tuottaa sijoitetun pääoman korkoineen takaisin muutamassa vuodessa.

Voimalan voi tietenkin maalata vihreäksi?

Maalailija-Koskinen

"Ydinvoimaloiden käyttöaste on korkeampi kuin vesivoimaloiden hyvänäkin vesivuonna - Suomessa yli 95% "

*Tarkoitatko, että vesivoimalat säätövoimalaitoksina pitäisi purkaa koska ydinvoimaloiden käyttöaste on parempi - vai mikä oli pointtisi?

"Ilmaisen huulivoiman kanssa samoilla sähkömarkkinoilla kilpaileva ydinvoimala tuottaa sijoitetun pääoman korkoineen takaisin muutamassa vuodessa."

*Se on hyvä tietää tulevia verotuspäätöksiä suunniteltaessa. Paljonko tuo superkannattava ydinvoima on ohjannut tulojaan esim. kansanterveyteen ja vanhustenhuoltoon? Taisi mennä Uralilta ostettuun savuttavaan ja ruosteiseen TGK-10 voimalaan muutama miljardi ja joitain miljoonia bonuksiin niitäkin tuottorahoja - sähkölaskunmaksajilta.

"Voimalan voi tietenkin maalata vihreäksi?"

*Tätähän sinä jo teet näillä palstoilla, muutat synkkää ydinvoimaa puhtoiseksi mielikuvia maalailemalla - todellisuus on kuitenkin mitä on.

Kehitystä tapahtunut . . .

. . . harmaa työvoima voimaloilla lähes tuntematonta.
ROOSTERI menköön polttamaan veronkiertäjät.

*Se on hyvä tietää tulevia verotuspäätöksiä suunniteltaessa. Paljonko tuo superkannattava ydinvoima on ohjannut tulojaan esim. kansanterveyteen ja vanhustenhuoltoon?"

Vai pitäisikö veroeuroilla pykätä fallospylväitä - hedelmällisyyssymbooleita joiden ympärillä impyet
tanssii kuutamolla.

Vihreät on vaarallinen utopiapuolue

On suorastaan vaarallista jos vihreät saavat merkittävällä tavalla vaikuttaa energiaratkaisuihimme.

Uusiutuvaan energiaan satsaaminen on vihreiden mielestä ratkaisu maailman energiaongelmiin. Tämän ratkaisun utopistisuudesta saatiin näyttö noususuhdanteessa ennen nykyistä finanssikriisiä.

Öljyn hinnan jyrkkä nousu johti uusiutuvien energiamuotojen mm. energiametsien käyttöönottoon. Seurauksena on huima maailmanlaajuinen elintarvikkeiden hintojen nousu ja nälkämellakoita mm. kehitysmaissa. Tämä johtui siitä, että energiaviljelyjä voitiin mielekkäästi laajentaa vain viemällä pinta-alaa elintarviketuotannolta. Energiametsien rakentamisessa tulee kertakaikkiaan seinä vastaan. Mitään muutakaan nopeasti hyödynnettävää energiateknologiaa, jota voitaisiin suuressa mittakaavassa käyttää ei ole kuin vihreiden päässä.

Vihreät valehtelevat kansalaisille väittämällä, että heidän opeillaan maailman tai Suomen energiaongelmat ovat jotenkin ratkaistavissa. Kyseessä on pelkästään moraaliton ja populistinen ääntenkalastus muotiasialla.

Uusiutuva energiatuotanto ja aurinkoenergia voi näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa olla korkeintaan marginaalitekijä energiahuollossa. Vihreiden politiikan seurauksen on väistämätön tuotannon lasku ja työttömyyden kasvu. Heidän pitäisi rehellisyyden nimessä kertoa kansalaisille myös tästä hinnasta, minkä heidän politiikkansa vaatii. Voihan tietysti olla niinkin, että kansalaiset ovat halukkaita alentamaan elintasoaan ympäristöasioiden nimissä.

ei koskaan

Näyttää olevan menossa taas politiikassa irtopisteiden keruu. Esim. Sinnemäki, Pekkarinen.Näitä "ei yhtään enää" on kuultu ennenkin.Olipa kerran liikenneministeri, joka sanoi Suomen ensimmäisen moottoritien valmistuttua,ettei täällä enää tarvita uusia.
Olihan ne muutkin asiantuntijat pihalla, kun Suomen ensimmäinen tietokone piti olla täysin riittävä hoitamaan kaiken ATK:n.Ensimmäinen pöytätietokone Geologian laitokselle sai tullivirastolta analyysin ja tuomion: "Tämä laite ei ole tullivapaa, koska olemme todenneet, että sitä ei voi käyttää tieteellisiin tehtäviin". Panivat paperin laitoksella kehystettynä seinälle.Tällä palstalla kaikki näyttävät olevan syvällisiä asiantuntijoita.Varsinaiset energiatekniikan ammattilaiset ei edes kehtaa tänne kommentoida. Faktat kun on vain turhaa painolastia mielipiteiden muodostamisessa.

Katainen 3 - Pekkarinen 1 - Sinnemäki 0

http://www.fennovoima.fi/tiedotteet/mediassa/tem-e...

Pekkarinen kannattaa yhtä ydivoimalalupaa ja se on menossa Fennovoimalle.

Fortum ja PVO tekevät raivoisaa lobbausta ja ovat hankkineet Kataisen mannekiinikseen.

Monet viherpuolueen kannattajat luopuneet . . .

. . . hihhuliasenteesta, mm. edellinen pj.
Hiilenpoltto on ainoa vaihtoehto jota nämä hihhulit tarjoilee. Vaikka se levittää hengitysilmaan tappavia pienhiukkasia jotka tunkeutuvat keuhkorakkuloihin. Ne kantavat kaivoksien syvyydestä isotooppeja jotka altistavat syövälle: Nuklideja

Myös biopoltto ajaa mahdottomiin; Käytämme yli 2 hehtaaria viljelymaata per nokka, vaikka sitä on vain 1,7 ha/suu. Osa kuolee jo nälkään. Polttele siitä !

Alle 30% Telluksen pinnasta on maata. Meriin valuu humusta, hiven- ja suojaravinteita kiihtyvällä vauhdilla. Vesien rehevöitymisestä vihervasurikin osaa olla huolissaan. Metsä- viljely- ja viheralueiden köyhtyminen - aavikoituminen ei polttamalla pysähdy.

LISÄÄ NUKLIDEJA

Tynkkynen ei ole asiantuntija

Minä olen koko tämän hallituksen alusta asti ihmetellyt Oras Tynkkysen nimittämistä HALLITUKSEN ympäristöpolitiikan asiantuntijaksi. Oikeasti hän on tiedotusopin opiskelija Tampereelta ja ei edusta minulle mitään asiantuntemusta.
Miksi media hellii tämmöistä nimityspolitiikkaa ja toistaa kritiikittä kaikki mitä hän sanoo?

Valhe on se, että tuotekehitys loppuisi, mikäli ydinvoimaa tulisi lisää. Todellisuus on päinvastainen. Juuri hiili-öljy- ja ydinvoima ovat luoneet meille vaurautta kehittää uusia järjestelmiä.

Tuotekehityksen logiikka menee niin, että jos joku ala (esim. sähköntuotanto) on hyvä business, niin siihen markkinaan satsataan suurien voittojen toivossa.

Tynkkynen ja kumppanit eivät osaa eroittaa tuotekehitystä ja tuotetta toisistaan.

UUDEN TUOTTEEN TULEE AINA OLLA KILPAILUKYKYINEN.

Vihreät tarjoavat sellaista liiketoiminnan mallia, joka oli käytössä Neuvostoliitossa ja protektionistisessa Yhdysvalloissa. Molemmat johtavat monopolisoitumiseen ja se on juuri uuden kehityksen este. Siinä hinnalla ei ole väliä, koska kilpailijat on syrjäytetty valtion erillisillä tuilla tai määräyksillä.

Vihreät eivät selvästi YMMÄRRÄ markkinatalouden lainalaisuuksia.

käytetään sitä mitä on

Norjassa ompi öljyy lal lal lal lal laaa
Norjan öljy loppuu tral lal lal lal laa

Suomessa on älyttömasti metsää lal lal lal laa
Se ei lopu vaan uusiutuu tralla lla llaaa
Metsästä saadaan nestemäistäkin polttoainetta lal lala laa
Siitä saataisiin vientituotekin lallatilaa

Mut täällä on paljon outoja ihmisiä jotka haluaa vaan ydinvoimaa ja hiiltä trallatilallaa laaa..

Minkäs teet kun porukka haluaa 3 ytinvoimalallatilallati laaaaa

tottakai hiili ja ydinvoima on parasta mitä on

Muuttaiskohan Jykä ydinvoimalan kylkeen asumaan?

Tynkkynen ei käsitä muuta energiantarvetta kuin hamppulamput

Kukaan ei tiedä edes, kuinka suuri Suomen sähkönkulutus on viiden vuoden kuluttua. Vuoden 2020 kulutuksen määrästä puhuminen varmana asiana on täysin vastuutonta populismia.

Se on kuitenkin oletettavaa, että talous kasvaa pitkällä aikavälillä jatkuvasti. Siksi myös energiantarve kasvaa ja sillä perusteella on erittäin todennäköistä, että kulutus vuonna 2020 on selvästi suurempi kuin tänä vuonna tai kaksi vuotta sitten.

Oras Tynkkynen ja Mauri Pekkarinen ovat ilmeisesti pössytelleet samaa ainetta, kun kumpikin uhkaa järjestää parinkymmenen vuoden päähän jatkuvat sähkökatkot ja yritysten pysäyttelyt sähköpulan vuoksi.

Olisi oikeastaan riittävä peruste nykyisen hallituksen eroamiselle, että Tynkkysen sanotaan olevan hallituksen ilmastopoliittinen asiantuntija, jonka mielipiteiden pohjalta tehdään myös energiapäätöksiä. Asiantuntija ei kuitenkaan tiedä, että Suomi on vienyt ydinvoimalla tuotettua sähköä ajoittain niin kauan kuin pohjoismainen sähköpörssi on ollut olemassa. Esimerkiksi tätä kirjoittaessani sähköä tuotetaan ydinvoimalla 2.697 MW:n teholla ja siitä viedään Norjaan 29 MW:n osuus ja poikkeuksellisesti Viroon 24 MW:n osuus. Usein vienti on paljon suurempaa.

 
 
ILMOITUS

Yritysblogit

Sami Järvinen
Sami Järvinen, Navi Group
 
Helmiina Wihuri, palvelujohtaja, Henki-Tapiola
Helmiina Wihuri, palvelujohtaja, Henki-Tapiola, Omistajayrittäjä.fi
 
 
 

Tilaa US-uutiskirje

Sähköinen uutiskirjeemme ilmestyy 12 kertaa viikossa ja sisältää tiiviin paketin päivän uutisia ja puheenaiheita.

 

Luetuimmat

 
 
 
 
 
 

Kysely