Talvet lämpenevät Suomessa jo lyhyellä aikavälillä selvästi enemmän kuin kesät, kertoo tuore suomalaisselvitys.
Ilmatieteen laitoksen ja Helsingin yliopiston yhteisen tutkimuksen mukaan jo ensi vuosikymmen (2011-2020) on Suomessa keskimäärin lämpimämpi kuin vertailujakso 1971-2000 peräti yli 95 prosentin todennäköisyydellä.
Tutkimuksen mukaan ilmastonmuutoksen myötä kylmät talvet käyvät yhä harvinaisemmiksi.
Vuosisadan loppuun mennessä vuoden keskilämpötilan ennustetaan kohoavan Suomessa 2-6 astetta. Vuosisadan loppuvuosikymmeninä lämpötila on kohonnut talvisin 3-9, kesällä 1-5 asteella. Mikäli toteutuva lämpötilan nousu osuu näiden epävarmuuslukujen keskivaiheille, nykyinen Etelä-Suomen ilmasto siirtyy ennen vuosisadan loppua Keski-Lappiin.

Kommentit
Ilmastohysteerikot paniikissa
kun vanhan ajan talvet ovat tulossa taas takaisin. Heillä on paniikinomainen tarve lietsoa sovittua ja vääriin ja vääristeltyihin tutkimustuloksiin perustuvaa ilmaston lämpenemisfantasiaansa. On kysymys suurista tutkimusrahoista.
Poikkeus vahvistaa säännön !
Poikkeus vahvistaa säännön !
Poikkeus vahvistaa?
Poikkeus heikentää sääntöä, ei vahvista sitä!
Totta
Sananlasku todistaa enemmän kuin havainnot.
Rantasalmella ympäristökeskus Oskarin näyttelyssä kerrotaan muutama tuhat vuotta sitten Saimaalla (siis Etelä-Suomessa) olleen niin lämmintä, että jalot lehtipuut (tammet,etc...) kasvoivat alueella.
On siis ollut melkoisesti lämpimämpää kuin nyt global warmingin kiusatessa meitä.
Saimaan norppa selvisi siitä, vaikka ympäristöväki ei ollutkaan kolaamassa (olematonta) lunta norpan pesäkinoksiksi. Mitä nyt muutaman norpan verottivat ravinnokseen.
Samoin kerrotaan runsaista metaanipäästöistä Siperiassa ja Pohjoisella jäämerellä. Mitattu viime kesänä. Metaanin aiheuttaman global warmingin voimmekin aistia vallitsevassa säätilassa.
Eli huuhaata koko juttu.
Aivan
Määkin oon tienny jo iät ajat ettei ihmisten touhuilla oo mitään vaikutusta mihinkään. Aina on kaikki viherpiipertäjien ongelmajätteet menny suoraan normaaliroskien sekaan ellei sitten suoraan luontoon. Kyllä luonto niistä elohopeaa sisältävistä enerkialampuista huolen pitää. Näin on näreet:D
just
koko ilma"tieteen" laitoksen sakki joutaisi nyt haitiin auttamaan sakkia sieltä muuttamaan senegaliin-omalla kustannuksellaan tietty
on ne senverran noissa jutuissaan jo pihalla
edes huomis säätä eivät kykene arvioimaan kuin hädintuskin ikkuna näkymän perusteella
Olen täysin samaa mieltä
Olen täysin samaa mieltä kanssasi!
Nyt kun alkutalvikin oli ennätys kylmä , niin nämä ilmastonlämpenemis "hömppötjät" huelestuivat että ihmiset eivät enään usko ilmaston lämpenemiseen.Siksi heidän täytyy kirjoittaa nyt tämmösiä juttuja...
Kyllä ilmasto on muutunut , se on selvä asia kun seuraa näitä kauheita Haitin tapahtumia ja Tsunameita yms...
Mutta Suomen talven lämpenemisestä voidaan olla kyllä eri mieltä... Täällä Kainuussa oli kuun alussa -38... Kylmintä varmaan kymmeneen vuoteen !!!
Ja koko maailmaan on riepptellut kovia lumimyrskyjä...
Ihan käsittämätöntä kun joku kehtaa puhua vielä lämpenemisestä!!!
t Jape
Rahastus
Ilmastonmuutos on suurin rahastus maailmassa. Toiset väittää, että lämpenee ja toiset, että nyt alkaa vasta kylmenemään.
Tietyt piirit rahastaa muutoksella jota ei edes ole. Ilmasto on muuttunut ja muuttuu oli ihmistä tai ei.Roskaaminen, särkeminen, sotkeminen ja saastuttaminen ovat ongelma, ilmastomuutos ei.
Joopa joo
Siis tämän ennustuksenhan on nyt sitten tehnyt se sama taho joka ei osaa ennustaa viiden vuorokauden säätäkään kuin noin 10-15 asteen tarkkuudella....
JA NÄIN 70-LUVULLA
”New Yorkissa järjestetty ilmastotutkijoiden kansainvälinen tapaaminen päätyi pitkän yksityiskohdista käydyn kiistelyn jälkeen yksimieliseen johtopäätökseen siitä, että vaikka ilmastonmuutoksen suuruusluokassa, nopeudessa ja alueellisessa ilmentymässä on vielä runsaasti epäselvyyttä, ainakin yksi asia on varma: maapallon ilmasto on viilentymässä.” - New York Times 1978.
”Ilmastonmuutos mullistaa maailmanlaajuisen talouden ja sosiaalisen elämän rakenteet. Ilmastotutkijat ovat pessimistisiä sen suhteen ryhtyvätkö poliitikot todellisiin toimiin torjuakseen uhkaa, tai edes lieventämään sen vaikutuksia”. - Newsweek 28.4.1975 ”The Cooling World”.
Jopa IPCC on vetämässä puheensa Himalajan sulamisesta
Ilmatieteenennustuslaitoksella on vielä opittavaa,jos ilmasto kesällä lämpenee,niin talvella on vastaavasti kylmempää.syystä joka ei johdu ihmisestä.Maapallon keskilämpötila muuttuu hitaasti.Tietääkö ilmatieteenennustuslaitos miksi pilviä-ja miten muodostuu ?
Vielä saa nousta keskilämpö kymmenellä asteella..
Näyttää siltä että todellisuudessa ilmasto taas kylmenee. Ja, samanlaista nousua ja laskua on ollut jo kymmenentuhatta vuotta.
Eikö olisi parempi olla hiljaa siihen saakka kunnens saadaan taas meillekin talven keskilämpötila reilusti plussan puolelle. Sitten voidaan lopettaa muu paitsi grillihiilien polttaminen.
No.. tämä talvimaisema
saattaa ollakin viimein valkoinen talvi mitä meillä on täällä pohjoisessa.
Hymyt kohta hyytyvät, jos ilmastomuutoksesta olisikin totta. Silloin se ei ole hauskaa niin ilmastomuutoksen kannattajille kuin vastustajillekaan.
No.. tämä talvimaisema
saattaa ollakin viimein valkoinen talvi mitä meillä on täällä pohjoisessa.
Hymyt kohta hyytyvät, jos ilmastomuutoksesta olisikin totta. Silloin se ei ole hauskaa niin ilmastomuutoksen kannattajille kuin vastustajillekaan.
Mitäs sitten...
Niin kerratkaapas nyt että mitä haittaa siitä oletetusta ilmastonmuutoksesta Suomelle on?
Siitä on meille hyötyä.
Mutta pelotella tietenkin täytyy ja maksaa tyhjästä veroja.
JA TAKAISIN UUTISOINTIKIINTIÖN TÄYTTÄMISOHJELMAAN
Näin on Ilmatieteenlaitoksellakin hiljaisessa hengessä unohdettu Climate Gate, vaikka se on tiedehistorian suurimpia skandaaleita, ja siirrytty takaisin viikoittaisen uutiskiintiön täyttämisohjelmaan.
Kunpa Ilmatieteenlaitos saisi edes kerran ennustettua sään kuukauden päähän oikein. Millä auktoriteetilla se kuvittelee ennustavansa vuosien, saatikka vuosikymmenten päähän.
Ja vaikka ilmasto muuttuukin, niin mihin suuntaan? Ilmatieteenlaitos ei sitä tiedä.
Yksi asia lienee jo näytetty toteen: ihmiskunnan aiheuttamat CO2-päästöt ovat luonnon omissa prosesseissa syntyviin nähden niin minimaaliset, että niillä ei ilmastoa muuteta suuntaan eikä toiseen, vaikka CO2 ilmastoa lämmittäisikin - mitä se ei tee. Ei missään muualla, kuin YK:lle, IPCC:lle ja tieteellisen rahoituksen budjettipäälliköille kuuliaisten tutkijoiden korruptoituneissa "tutkimustuloksissa".
Marsin ilmakehässä on hiilidioksidia yli 95%, kun sitä on Maan ilmakehässä 0,383 promillea! Marsin keskilämpötilat pyörivät -46 asteesta alaspäin. Toki Mars on kauempana Auringosta kuin Maa, mutta Marsin ilmaston lämpötilat nousevat ja laskevat Auringon aktiivisuusjaksoja seuraten, aivan kuten Maankin. Haloo, onko ketään kotona?
Ja se herra Al Goren väite, että tiedeyhteisössä olisi ihmiskunnan aiheuttamien CO2-päästöjen ilmastoa lämmittävästä vaikutuksesta yksimielisyys, se on jo yleisesti tunnettu emävalhe.
Se, että vain toinen puoli tiedeyhteisöä saa tuloksensa lähes päivittäin lehtien etusivulle, se on tosiasia, jonka jokainen on voinut todistaa.
Propagandakoneisto jauhaa täysillä ja asetetut propagandakiintiöt täytetään, toivossa, että jo järkiinsä tullut ihmiskunnan enemmistö saataisiin vielä käännytettyä takaisin uskomaan tähän vuosisadan härskeimpiin kuuluvaan huijaukseen.
Valhekin tulee näiden agendan ajajien uskomien teorioiden mukaan todeksi, kun sitä vain toistetaan riittävän näkyvästi ja usein. Ja niinhän siinä valitettavasti helposti käy.
Munkin olkkarissa hiilitioksiitia...
varmasti enemmän kuin ilmakhässä koskaan ja silti pysyy lämpötila tasasessa 22:ssa. Joten taas tuli todistettua noiden viherpiipertäjien touhut huuhaaksi.
Jaahas..jos heittäs taaskin yhdet tyhjät patterit vessanpöntöstä alas. Kyllä luonto niistä huolen pitää:D
typeryys, tuo ehtymätön luonnonvara
>"Jaahas..jos heittäs taaskin yhdet tyhjät patterit vessanpöntöstä alas. Kyllä luonto niistä huolen pitää:D"
Hiilidioksidikommenttisi oli aikas huono. Joo.
Pattereiden heittämisellä viemäriin taas ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, paitsi, että se, kuten ilmastopropagandakin, osoittaa toteuttajaltaan suurta typeryyttä ja pahansuopaisuutta.
Ilmatieteenlaitoksen 2010 uutiset
Niin, kyllähän Ilmatieteenlaitokselta on kerinnyt jo tulemaan aika monta paimennusuutista, joissa todetaan, että tämähän on vain poikkeustalvi. Voi ollakin, mutta mistä sitten moinen hätä todisteluun?
Ja nythän on hyvä hetki myös järjestää toimittajille ilmastonmuutoskoulutusta:
http://www.fmi.fi/uutiset/index.html?Id=1263536224.html
Osallistujalta 300 euroa, eli kyllähän tolla voi rahaa tehdä.
Kuka järjestäisi kriittista koulutusta aiheesta? Ja kuinkahan monta vastarannankiiskeä kyseisessä koulutuksessa on? Epäilisin, ettei yhtään. Kyllähän tuollainen koulutus voitaisiin tulkita myös propagandaksi.
TOTUUS ON
Totuus on se että
- 01.12.2009 tämä sama ilmatieteen laitos ennusti että
talvesta 2010 tulee hyvin LEUTO!
Tämä ei ollut 1. kerta epäonnistumiseen vaan toistuva
- Tietokonemallit eivät todista mitään!
Miksi ne eivät kyenneet ennustamaan tätä talvea
- Mihin Co2/kasvihuonekaasujen vaikutus nyt on hävinnyt
kun talvi on erittäin kylmä ja ilmassa on kasvihuonekaasuja
aikaisempaa enemmän
- Lisäksi, mitä lähtötietoja on käytetty
On todistetusti osoitettu että lähtötietoja on
manipuloitu sekä CRU että NASA että NZL.
- Tuo atk-malli on 'peli' joka näyttää mitä sillä pelaavat haluavat sen näyttävän
- Ilmatieteen laitos on politisoinut asian
- korkein globaali lämpötila oli -98. 11 vuotta sitten!
TOTUUS ON ETTÄ ILMASTO ON ALKANUT JÄÄHTYMISEN JOKA TULEE JATKUMAAN SEURAAVIEN 10-20 VUODEN AJAN.
Olisiko mahdollista, että
Olisiko mahdollista, että tällaisiin tiedeuutisiin saisi jonkin linkin, mistä pääsisi lukemaan koko tutkimuksen, jos tutkimus on julkinen ja miksipä ei olisi.
tässä tietoa
http://www.ess.fi/?article=266190
Kyllä oli taas hauskaa:DDD
Lueskella näitä junttien wannabetutkijoiden örvellyksiä. Lisää tällasta niin maailma pelastuu. Ainakin nauru pidentää ikää. Juntit rules!:DDDDDD
Kommenttisi on...
Kommenttisi on syvältä.
Tänä aamuna miinus 18oC varjossa
Joulun alla miinus 28oC ja joulukuun alusta asti jatkuva pakkanen loistavien hiihtokelien kanssa. Kyllä tälläiselle keskilämpöiselle talvelle lämpenee mielellään.
96, 97, 98, 99 tai 100 % tod.näk.
Minkähänlaisella laskukaavalla tuohon yli 95% todennäköisyyteen on päästy?
Jottei olisi taas vedetty jonkun pelle hermannin laajoista hihoista?
Tämän talven tulkinta?
Tutkijat ennustavat asioita, joita ei vielä ole. Mikähän olisi heidän selityksensä näin komeaan talveen täällä pk-seudullakin. "Poikkeus" tai "sattuma" ei ole mikään selitys.
Eroa Pettei Taalas
Olet vastuussa tietoisesti tehdystä väärän tiedon levityksestä.
Ilmastoartikkelin lähteet ovat peräisin kiistanalaisista
ja kyseenalaisista, ja kiistetyistä lähteistä.
Tietoista politikointia ilmatieteenlaitoksen avulla.
Ilkka Mononen
Oma lehmä ojassa
No, esim. ao. linkki kertonee aika paljon, miksi linja on mikä on:
http://www.fmi.fi/uutiset/index.html?A=1&Id=1130149688.html
Hehän tekevät bisnestä tällä asialla ja näemmä pyrkivät laajenemaan konsultoinnissa myös Suomen ulkopuolelle. Ja WMO:lta + vastaavilta irronnee aika mukavasti rahaa, jolla pyörittää taas monenlaista tutkimusta ja työllistää ihmisiä.
Sitten tietysti koittaa mielenkiintoiset ajat, kun tämä lopullisesti osoittautuu huuhaaksi, mutta ehkä näillä kirjoituksilla on tosiaan hiukan tarkoitus ylläpitää kauhun tasapainoa, ainakin jonkin aikaa...
Pitää ehkä paikkansa tai ei
Ilmatieteenlaitoksen + yhteistyökumppanin analyysi saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Toisaalta Ilmatieteenlaitoksella ennustettiin lauhaa jäätalvea, vaikka tuli aivan tavanomainen.
Varmaa on kuitenkin, että ainakin 500 vuoden jaksolla ennusteet menevät pitkässä juoksussa oikein +/- jollain tarkkuudella. Se nyt kuitenkin on tosiasia, että tiedemies ei voi tunnustaa olevansa väärässä missään asiassa.
Edes ensimmäiset 10 vuotta eivät osuneet
IPCC:n 90-luvulla esittämät "skenaariot" ovat menneet pieleen koko 2000-luvun. Kiihtyvän lämpenemisen sijasta globaalisti on koettu viilenemistä.
Jopa IPCC:n piirissä myönnetään, että kylmenevä kehitys jatkunee 10-20 vuotta.
Sitten ollaankin jo vuodessa 2030. Saa tulla aika rapsakka lämpeneminen, jotta Ilmatieteenlaitoksen lukuihin päästään.
Venäläiset tiedemiehet jopa ennustavat seuraavaa aurinkominimiä (ns. pieni jääkausi) vuoden 2050 tietämille. Siinäpä olisi ihmettelemistä.
TEE TYÖSI
Mikä on Petteri Taalaksen työtehtävä?
Hän on Ilmatieteen laitoksen johtaja.
Miettikääpä vähän tätä!!
Hänen johtamansa laitoksen tehtävänä on tuottaa hyviä ja luotettavia ennusteita.
Onko hän tehnyt työnsä hyvin? Viimeksi hän epäonnistui 1.12.2009. Talvesta ei tullut HYVIN LEUTO!
Montako kertaa tavallinen työntekijä saa mokata työtehtävänsä?
Ei yhtään. Miksi Petteri Taalas saa toistuvasti mokata????
Minusta hänen pitäisi erota. Laitoksen määrärahoja vähennettävä koska näistä tuloksista tulee vain vahinkoa!
Pohjoismaiset laitokset pitäisi yhdistää jotta rahoille tulisi edes JOTAIN vastinetta.
Kolikkoa heittämällä on luotettavuus yhtä hyvä kuin
Ilmatioeteen laitoksen ennusteissa.
No niin..
... ja ilmastopropaganda senkun jatkuu.
Keksipä tämä
Keksipä tämä ilmastonarvontalaitos uuden nimen koko pohjoista pallonpuoliskoa koskevalle talvelle - Suursäätila. Minusta oikea nimi asialle on vuodenaika.
Väsynyttä propagandaa
IPCC:n ja siihen nojautuvien alarmistien uskottavuus on jo mennyt. Ne ovat jääneet kiinni huijauksesta ja valehtelusta ja käytännön salaliitosta. Suomessa pitäisi virallisesti alkaa vertaistutkimaan annettuja lausuntoja ja päätöksiä. Suomen pitäisi reagoida Climategateeen. Suomi vedetään jäätyneeseen suohon tällä toiminnalla. Alkaa tulla vilu pipoon ja autot ja junat jäätyä kiinni.
Tässä nyt pieni vertauskritiikki:
-Miten ITL otti näytteet vuonna 2013 ja 2018 ja mistä mittapisteistä?
Käsittääkseni on aika vaikea mitata tulevaisuutta ilman hallusigeeneja, lujaa uskoa ja aikamatkustusta.
-Mihin perustuu 95 % varmuus ennusteissa ? Vedetty piposta ?
-Mikä on keskilämpötila Suomessa kesäkuussa 2010 95 % tarkkuudella, jotta lausunto voidaan heti tarkistaa ?
-Tällä hetkellä ilmasto on aika myllerryksessä enkä oikein usko 95 % varmuuksiin NAO ja auringonpikkusyklin takia. En usko, että kukaan uskottava antaisi 95 % varmuutta vuoteen 2020 asti.
-Kyseessä on taas alarmistien pr0paganda. Göbbels opetti, että kun toistaa valheen tarpeeksi monta kertaa se muuttuu totuudeksi. Natsit kuitenkin hävisivät.
-IPCC 2007 raportti jäätikoiden sulamisesta ja erityisesti Himalan sulamisesta 2035 mennessä perustui WWF:n propagandaan ja varmistamattomaan yksittäisen ihmisen mielipiteeseen 1990 luvulla puhelimessa, eli tarkoitushaluiseen huhuun. IPCC keksi itse, että todennäköisyys on yli 90 %. Kriitikot epäilivät jo heti tietoa. Selostus ja lähteet englanniksi :
http://wattsupwiththat.com/2010/01/17/told-ya-so-ipcc-to-retract-claim-o...
YK:n IPCC:n pääjohtajan Pachauri oli arvovallaan asian takana ja valehteli IPCC:n raportin kaikkien osien olevan totta ja tarkasti vertaistutkittua. Jäätikkötieto oli WWF:n valhe, jonka tarkoitus oli säikyttää ja vaikuttaa päätöksiin erityisesti Kööpenhaminassa.
-Valhe oli myös Malediivien vajoaminen. Ne nousevat.
-Valhe on myös pohjoisnavan jääkarhujen hukkuminen. Pohjoisnavalla ei ole jääkarhuja vaan rannikolla, eikä ole mitään viitteitä niiden kuolemista.
-Ilmaston lämpötila ei korreloi CO2 muutoksen kanssa käyrissä samaan aikaan eikä ennakoivasti. Lämpötila korreloi auringonpilkkujen kanssa voimakkaasti.
-Tämä valehtelulista on hyvin pitkä ja täyttää jo yhden nettisivuston. wattsupwiththat.com sisältää kaikki perustelut ja kritiikit yhdessä paikassa. Taitaa olla ainoita multimiljardieurojen alarmistipropagandasysteemin vastavoimia.
-IPCC ja Pachauri:n uskottavuus on punnittu ja köykäiseksi havaittu. Myös IPCC propagandaa julistavien ITL:n henkilöiden ja hallituksen ilmastohenkilön uskottavuus on mennyt IPCC kytkennän takia.
-Itseasiassa koko 'maapallon keskimääräinen lämpötila' suurekin on kovin keinotekoinen osoittamaan yhtään mitään. Mittauspaikat ovat mielivaltaisia ja lähinnä kaupunkeja. Eikä se selitä/osoita miten vaikkapa Suomessa tai Egyptissä koetaan ilmasto.
-Tosiasia on , että pohjoisella pallonpuoliskolla on pirun kylmä ja lunta ennätysmäärä. Kuten oli odotettavissa NAO takia ja auringonpilkkuminimin takia. Todennäköisimmin ilmasto viilenee ja on pieni jääkausi-ilmiö. Australiassa tulee nyt sen keskikesällä lunta seuduilla joilla ei lunta ole tullut.
-Tosiasia on, että Suomen pitäisi saada ilmaston haitan takia avustuksia. Energiaa kuluu talvisin. Voitaisiin vaatia 110 miljardia niitä varattuja rahoja. Hallitus voisi pitää kokouksensa jääkirkossa median kanssa turkit päällä.
Lyödäänkö vetoa ettei lämpene
Tässä myös isolla veronmaksajien rahalla tehty aikaisempi ennuste joka mennyt täydellisesti pieleen
http://www.ilmasto.org/media/perusteet/finsken.jpg
2000-luvun alussa Suomessa on ollut sama lämpötila kuin 1930-luvulla. AIka rohkeaa ennustaa tuollaista lämpenemistä sen takia kun edellisen 90 vuoden aikana ei ole lämmenyt yhtään.
Ilmasto näköjään eroaa säästä samalla lailla kuin sosialismi eroaa reaalisosialismista. Toinen käy kuumana samaan aikaan kun toinen jäähtyy.
Ilmatieteenlaitos
Juttu toki kertoo sen totuuden, että ilmatieteenlaitos on syvästi politisoitunut, kuten on sibeliusakatemiakin. Mihin me voidaan enää uskoa, kun viulunsoittajakin on osoitettava puoluekantansa saadakseen vuotuisen apurahansa.
IL IPCC:n ja Britannian Met Officen äänitorvena
Ilmatieteen laitoksen (IL) uutinen koskien tätä US-juttua:
http://www.fmi.fi/uutiset/index.html?Id=1263879812.html
Lainaus:
Ilmaston maailmanlaajuisen lämpenemisen myötä myös Suomen ilmasto muuttuu. Ilmatieteen laitoksen ja Helsingin yliopiston yhteisessä ACCLIM-hankkeessa on arvioitu, miten ilmastonmuutos näkyy Suomen ilmastossa. Tutkimushankkeessa on syntynyt uutta tietoa ilmaston ääri-ilmiöistä ja arvioita ilmastonmuutoksen nopeudesta.
ACCLIM-hankkeen tulokset ennustavat, että kasvihuoneilmiön voimistumisen aiheuttama ilmaston lämpeneminen näkyy Suomessa varsin selvästi jo lähivuosikymmeninä.
Talvet lämpenevät 3-9 asteella
Tulosten mukaan jo ensi vuosikymmen (2011-2020) on Suomessa keskimäärin lämpimämpi kuin vertailujakso 1971-2000 peräti yli 95 prosentin todennäköisyydellä
KOMMENTIT
Kasvihuoneilmiön voimistuminen (erityisesti hiilidioksidi-pitoisuuden kasvaminen) tarjotaan syyksi, mutta CO2- pitoisuuden noususta huolimatta globaalit lämpötilat eivät ole nousseet juurikaan 2000-luvulla:
http://www.climate4you.com/GreenhouseGasses.htm#CO2%20and%20HadCRUT3%20d...
http://joannenova.com.au/globalwarming/graphs/temp-co2/CO2_temp_1995-200...
LÄMPÖTILA-TRENDIT
Latest global temperatures (UAH): Tasaisena on pysynyt 2000-luvun lämpötilat:
http://www.drroyspencer.com/latest-global-temperatures/
http://www.drroyspencer.com/2010/01/is-spencer-hiding-the-increase-we-re...
http://i81.photobucket.com/albums/j237/hausfath/FigureOne.png
The reason why GISS seems always to be 0.20 to 0.40°C higher than UAH is because they are on a different baseline. Normalize them for the same baseline period and they aren’t that different.
GISS-trendi 2000-luvulla:
http://rankexploits.com/musings/wp-content/uploads/2010/01/GISSTempDec.jp
Jokainen (asiaa vähänkin seurannut) tietää, että viime vuosisadan lopulla (noin 1975-2002) maapallon keskimääräinen lämpötila nousi (paikallisten ilmaston vaihteluiden johdosta) noin 0.5 C astetta. Keskilämpötilan lievään nousuun vaikuttivat ilmakehän kemiallisen koostumuksen muutosten (kasvihuonekaasut, noki, aerosolit) ja hetkellisesti (pilvien muodostus ja sateet palauttivat tasapainon) nousseen vesihöyrypitoisuuden (positiivinen palautekytkentä) lisäksi aurinkotuuli (auringon magneettiset myrskyt) pohjoisella pallonpuoliskolla sekä päiväntasaajan ENSO (El Nino- La Nina 8-3) ja valtamerten pitempiaikaiset syklit (kuten PDO) eli valtameri-ilmakehä-dynamiikka.
Tämä lämpönousu (0.5 C) EI tarkoita, että ilmasto olisi edelleen lämpenemässä samalla trendillä (kuten epämääräiset ilmastomallinnukset 1.1-6.4 nousuineen ”ennustavat”). Tätä tukee myös se, että 2000-luvulla (2002-2009) lämpötilojen nousu on tasaantunut tai keskeytynyt tai pysähtynyt).
ENNUSTUKSET PERUSTUVAT ILMASTOMALLEIHIN
Täällä kansantajuinen juttu ilmastomalleista:
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/ilmastomalleissa-on-yha-paranta...
Mallit, joita hallitustenvälinen ilmastopaneeli IPCC käyttää raporttiensa pohjana, parantuvat kaiken aikaa, mutta kovin tarkkoja ne eivät vielä ole. Maailman tehokkaimmatkaan tietokoneet eivät pysty käsittelemään riittävän tarkasti kolmiulotteisia yhtälöitä, joiden pitäisi kuvailla ilmakehän, merien, lumen ja jään sekä kasvillisuuden ja maaperän käyttäytymistä ja vuorovaikutusta eri aikoina ympäri maapallon.
”Vielä vuosikymmeniin ei ole odotettavissa ’täysin tyydyttävää’ ilmastomallia. Sellaiseksi voitaisiin sanoa mallia, jonka erottelukyky maailmanlaajuisesti olisi sadan metrin luokkaa”, määrittelee Ilmatieteen laitoksen
erikoistutkija Petri Räisänen.
Sellaisella täsmämallilla pystyttäisiin esimerkiksi esittämään tarkasti pilvisyyden jakauma, joka joudutaan nykymalleissa kuvaamaan epäsuorasti.
Ilmastomallien runsaudesta huolimatta IPCC:n käyttämien keskiarvolukujen hajonta jää laajaksi, sillä mallit antavat toisistaan poikkeavia tuloksia, vaikka niiden pohjana olisi sama kasvihuonekaasuskenaario. Kaikissa malleissa ollaan yhtä mieltä siitä, että maapallon keskilämpötila nousee tällä vuosisadalla, mutta vaihteluväli on suuri, 1,1
asteesta 6,4 asteeseen.
Ne Pilvet, ne Pilvet
http://www.tiede.fi/keskustelut/geologia-maa-meri-ja-ilma-f7/miten-pilve...
BRITANNIAN MET OFFICE ja SUOMEN ILMATIETEEN LAITOS USKOVAT MALLEIHIN
Professori Julia Slingo (Met Office) vastaa (kolme 9 minuutin videota) kysymyksiin:
http://www.co2-raportti.fi/index.php?page=ilmastouutisia&news_id=1884
(hyviä kommentteja! Usko ”play-station”-tietokonemallinuksien antamiin ”science-fiction” ennustuksiin tuntuu olevan vahva).
Meteorologi Asko Hutila (Ilmatieteen laitos):
Alkutalven kylmyys Euroopassa ja laajoilla alueilla muuallakin pohjoisella pallonpuoliskolla ei ole merkki ilmaston lämpenemisen hidastumisesta.
Ilmastonmuutos jatkuu edelleen ja sen vaikutukset tulevat näkymään entistä selvemmin pitkällä aikavälillä. Noin sadan vuoden kuluttua tämän kaltaiset talvet ovat Suomessa jo poikkeuksellisia, ja toissatalven kaltaiset lauhat talvet selvästi tavanomaisempia kuin nykyilmastossa (mittaukset osoittavat viilenemistä, mutta IL:n usko ei horju):
http://www.co2-raportti.fi/index.php?page=ilmastouutisia&news_id=1905
ILMASTO 2010-2019 ?
Esimerkki maailmalaajuisesta ”lupauksista” eli play station ”tiedemiesten säädöstä” Britannian Met Officen ”science fiction”-tiedotteessa:
Meitä kiinnostaa tietysti vuosikymmen-ennuste:
http://www.metoffice.gov.uk/science/creating/monthsahead/decadal/index.html
Suomen tulevaa ilmastoa ei voi ennustaa mallinnuksella
METLA ja Ilmatieteen laitos eri linjoilla
Lainaus täältä (ennustaminen mallinnuksen avulla virheellistä):
http://www.tiede.fi/keskustelut/post1249488.html#p1249488
Metlan ja IL:n käsityksien pääero on, että Metlan mukaan NAO (ja samalla AO) on jatkossakin Suomen ilmaston dominoivin tekijä, kun taas IL:n mukaan se on CO2. Lähetin jo IL:lle sapiskaa siitä, että he eivät voi ennustaa Suomen tulevaa ilmastoa, elleivät he pysty ennustamaan noiden indeksien kehitystä. On helppo osoittaa, että viime vuosikymmenien lämpeneminen Suomessa johtuu noista indekseistä, joten IL on kyllä menettämässä kasvonsa lopullisesti.
Ilmaston mallintaminen
Tunne ja mallinnus päätösten pohjana
http://www.tiede.fi/keskustelut/geologia-maa-meri-ja-ilma-f7/tunne-ja-ma...
Lainaus täältä (talvet eivät ole lämmenneet, eivätkä lämpene):
http://www.tiede.fi/keskustelut/post1249349.html#p1249349
Ilmakehä, sää ja ilmasto (Ursa 2008) mukaan kesät Suomessa ovat keskimäärin lämmenneet v. 1880 - 2006 +0.6 °C, keväät +0.9 °C, syksyt +0.3 °C, talvet 0.0 °C. Talvien lämpenemisestä Suomessa ei siis pitkän ajan tilastoinnin mukaan ole merkin pihaustakaan havaittavissa. Eikä talvien lämpenmistä ole oikeasti näköpiirissäkään, koska arktinen tuulijärjestelmä on nyt kääntynyt ns. normaalijaksoon joiksikin vuosikymmeniksi. Se merkitsee sitä, että Suomeen palaavat myös normaalia kylmemmät talvet reilun parinkymmenen vuoden tauon jälkeen. Meneillään kuluvasta talvesta näyttäisi tulevan ensimmäinen normaalia kylmempi talvi ja näitä voidaan odottaa tulevan lisää seuraavina vuosina, mikäli Euroopan ilmastoon vaikuttavista tekijöistä laadittuja tilastoja käytetään ennustamisessa.
Tapsu tapsu...
Ei yksi tutkija metlaa tee eikä tiede.fi -keskustelupalsta ole Metlan virallinen tiedotuskanava. Virallisempaa Metlaa esim.:
http://www.metla.fi/ohjelma/mil/
Noista Mauri Timosen&k:nit mäntylustotutkimuksista sanottua:
Suomenkuvalehti 41/2009 ”Lapin lustot kertovat”:
”Pari päivää haastattelun julkaisemisen jälkeen myös Jalkasen ja Timosen työnantaja Metla sanoutui irti tutkijoittensa mielipiteistä. Myös Ilmatieteen laitoksen kerrottiin ”oudoksuvan” niitä. Tuloksia pidettiin suppeina ja tulkintoja liian yleistävinä.
Metlan ilmastonmuutostutkimuksen johtaja Elina Vapaavuori totesi, että laitoksen omissakin tutkimuksissa ilmastonmuutoksen etenemisestä on päädytty erilaisiin tuloksiin. Esim. kasvien lehtien puhkeamisaikojen perusteella koko Suomen ilmasto Rovaniemeltä etelään on lämmennyt keskimäärin 1,8 astetta vuosina 1846-2005. ”
Minke Minke
Annoitko mulle ton kivan nimen (Tapsu)? Jos, niin, ei yhtään hullumpi.
Olet tietysti oikeassa siinä, että yksi tutkimus ei (yleensä) tee kesää (tai talvea). Tutkimukset ilmastonmuutoksesta ovat toki ristiriitaisia, mutta jokainen (huolellisesti) tehty tutkimus on tarkastelun (ja väittelyn) arvoinen.
Emme tietenkään elä Einsteinin aikoja, jolloin yksi teoria (suhteellisuus sellainen) muutti koko fysiikan käsitykset.
Ilmasto on niin monimutkainen systeemi, että kaikki (vertaisarvioidut) julkaisut aiheesta ovat tervetulleita tiedeyhteisön tarkasteluun.
Tiedät varsin hyvin, ettei ole olemassa yhtä ja vain yhtä totuutta.
Petteri Taalas - EROA
On tässä kytätty tuulia - firmasi enneustaa 4 - 7 metriä.
Tosituuli 40 - 70 senttiä sekunnissa. Huulisähköä tuuliparoneille ?
ClimateGaten laajeneminen vie uskottavuutta ennustuksilta
CLIMATEGATE LAAJENEE
Jatkoa ”climategatelle”: Syytöksiä NASAN ilmasto-datan manipuloinnista noussut esiin:
http://nasawatch.com/archives/2010/01/channel-9-in-sa.html
Comment:
Why is Hansen still working at NASA? Altering data to fit your agenda should be reason to get any so called scientist fired. Even a government scientist. I won't trust any computer models or theory's coming from NASA as long as Hansen is employed.
ClimateGate on siis saapunut Amerikkaan:
http://joannenova.com.au/2010/01/climategate-arrives-in-the-us/
Täällä aiheesta lisää juttua ( “manipuloidaanko maapallon ilmasto-dataa että näyttäisi lämpimämmältä”):
http://global-warming.accuweather.com/2010/01/is_world_climate_data_bein...
Lisää US-climategatesta:
http://jennifermarohasy.com/blog/2010/01/climategate-hits-the-us-kenneth...
Onko media heräämässä: http://joannenova.com.au/2010/01/is-the-media-awakening/
IL:n ”hide the decline”
Ilmatieteen laitos on piilotellut Suomessa tapahtunutta ilmaston lämpenemisen pysähtymistä samankaltaisella tempulla kuin surullisen kuuluisa East Anglian ”climategate”-CRU, jota myös Britannian Met Office käyttää lämpenemis-propagandassaan. Kyseessä ei tietenkään ole ”salaliitto”, mutta se on tieteellistä epärehellisyyttä.
FMI (Suomen Ilmatieteenlaitos) harrastaa sekin ilmaston viilenemisen piilottelua (”hide the decline”):
http://www.tiede.fi/keskustelut/post1241952.html#p1241952
FMI: käytetään niin pitkään kuin mahdollista vanhoja käppyröitä, joiden perusteella ”näyttää lämpenevän mukavasti” (myös ilmastouskovaisten käyttämä ”cherry picking” ja sen perusteella tapahtuva ”metelöinti”). Kun sitten viilenee, yritetään salata se ihmisiltä, jotka eivät ole kouliintuneet tulkitsemaan mittaustuloksia.
Onneksi on joukko (skeptikoita ja puolueettomia tahoja) jotka paljastavat tällaisen vilpillisen infon. Kyllä kansalaisilla on oikeus tietää tosiasiat, olivatpa ne sitten lämpenemistä tai viilenemistä.
Malediivit ei uppoa
Tästä digilehdestä löytyy (fysiikan professori Folke Stenmanin) kirjoitus, jossa todetaan Malediivien ”merenpinnan nousun” perustuvan väärennettyihin mittaustuloksiin:
http://www4.hs.fi/digilehti/kl/2010/01/09/
ENTÄ ENNUSTEET VIILENEMISESTÄ?
Uusi ”minijääkausi” alkamassa ? (US National Snow and Ice Data Center):
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1242011/DAVID-ROSE-The-mi...
Arktisen kesäjään määrä on kasvanut 26% vuodesta 2007.
Täällä juttua yo. uutisesta:
http://global-warming.accuweather.com/2010/01/is_the_latest_unusual_cold...
Venäläiset tutkijat ovat jo pitkään olleet samaa mieltä viilenemisestä:
http://english.pravda.ru/print/science/earth/106922-earth_ice_age-0
http://climatedepot.com/a/3515/Prominent-Russian-Scientist-We-should-fea...
Alla olevasta linkistä pääsee "minijääkautta" ennustaneiden tyyppien tutkimuksiin:
Global cooling: http://www.isthereglobalcooling.com/
Nyt onkin oikea hetki sanoa, että talvet loppuvat
kun on toista kuukautta ollut -10- -30C pakkasta yhteen putkeen, joka edelleen jatkuu ties kuinka pitkään. Lunta on koko maa tulvillaan.
Osoittaa suurta hölmöyttä juuri tällä hetkellä tulla "ulos" uhoamaan, että Suomessa ei ole kohta talvia lainkaan.
Millähän tavalla ilmastohysteerikot aikovat tämän kylmän talven dataa kasitellä, jotta saavat sen eliminoitua ilmastomalleistaan?
onko nämä taas niitä
onko nämä taas niitä ilmastohuijareiden "tutkimuksia"?
Ja sehän nähdään...
Toivottavasti joku joskus tulevaisuudessa syöttää paperilla ilma'tieteen'laitoksen 'tutkijoille' kaiken sen sonnan jota ovat levittäneet. Silloin on nimittäin konkreettista evidenssiä siitä ettei lämpötila ole noussut normaalivaihtelua enempää eikä vedenpinta senttiäkään.
Minijääkausi tulossa
otsikoitiin noin viikko sitten. Ilmaston kylmeneminen jatkuu ainakin 30 vuotta. Napajäätiköt ovat kasvaneet vuodesta 2007 26 prosenttia.
Kannattaa myös muistaa, että maapallon pitkässä historiassa napajäätiköiden olemassaolo edustaa poikkeustilannetta.
järki käteen
Mites selitetään lähes kaikkien jäätiköiden kutistumiset, eikös niiden pitäisi kasvaa jos ilma kylmenee ????
Terveellä järjellä ajatellen ihmisen vuosien aikana syytämät miljardit ja miljardit tonni CO2 päästöt ilmaan kyllä vaikuttavat ilmastoon. Maapallolta on mennyt miljoonia vuosia aikaa CO2:n sitoutuimiseen öljyyn ja hiileen ja nykyihminen vapautaa tämän hiilidioksidin muutamassa vuodessa ilmaa.
Faktaa vai fiktiota? Tuohon on helppo yhtyä, silkkaa faktaa
katsokaa vaikkapa ikkunasta ulos --ai ei näy .. no käykää raaputtamassa ikkuna auki... niin näkyy
Jäätiköiden sulaminen
P-napajäätikkö on kyllä pienentynyt vuosikymmenten skaalalla, mutta pari viime vuotta se on kasvanut voimakkaasti. Pohjoisnavalla jäätikön koon voimakas vaihtelu on kuitenkin tavallista, jääkerroksen ohuudesta ja merivirroista johtuen.
Grönlannissa jää on välillä 1992-2003 tehtyjen satelliittimittausten mukaan kohonnut peräti 5.4+-0.2 cm/vuosittain. Reuna-alueilla sulamista tapahtuu, mutta se on normaalia, keskustan ylänköllä syntyvän jääpeitteen hiljalleen valuessa rannoille ja mereen.
Etelänapamantereesta ei ole oikein selvää tietoa. Moni tutkimus kertoo jään lisääntyvän, jokin kertoo pinta-alan pienenevän ja ties mitä. Selvää kuitenkin on ettei siellä ole mitään radikaalia muutosta tapahtumassa suuntaan eikä toiseen.
IPCC toki väittää kaikkien jäätiköiden sulavan, mutta eivätpä faktat ennekään ole estäneet heitä esittämästä ties mitä.
Erilaisia hutkimuksia lukemalla
. . voisi tulla siihen tulokseen että pohjoisella pallonpuoliskolla voimakkaasti lisääntynyt piehiukkassaaste ohjautuu ilman kiertolikkeen kuljettamana pääosin pohjoiseen lisäten sateisuutta napa-alueella. Lisäpaino työntää jäätiköitä mereen ja sateessa kelluvat jäät sulavat nopeammin.
Liian simppeliä - eihän tuollaisesta itsestäänselvyydestä kukaan mitään maksa.
Suomen maantiede eroaa
Suomen maantiede eroaa muista Pohjoismaista. Itämereen, Pohjanlahden ja Suomenlahden Suomen, Ruotsin ja Venäjän välillä, Suomi on pohjoisin maa Euroopan mantereella. Vaikka muut maat ovat pisteitä laajentaa pohjoiseen, lähes kaikki on Suomen pohjoispuolella 60 astetta pohjoista leveyttä, lähes neljäsosa maa-alasta ja täysin kolmasosa leveysasteen laajuudesta maan sijaitsevat pohjoiseen napapiiriltä. Latitude on tärkein vaikutus Suomen ilmastoon. Koska Suomen pohjoisen sijainnin, talvi on pisin vuodenaika. Keskimäärin talvi kestää joulukuun alussa Maaliskuun puoliväliin saaristossa ja lounaisrannikolla ja lokakuun alussa toukokuun alussa Lapissa. Tämä tarkoittaa sitä, että Etelä-osia maan lumen peitossa noin kolme neljä kuukautta vuodessa ja Pohjois-noin seitsemän kuukautta. Pitkä talvi aiheuttaa noin puolet vuotuisesta 500-600 millimetrin sademäärä pohjoisessa laskevan lunta. Sadanta etelässä on noin 600-700 millimetriä vuodessa. Kuten se, että pohjoisessa, se tapahtuu koko vuoden, mutta ei niin paljon se on lunta.
Olen opiskelija <a href="http://www.comptia-practice-tests.com">comptia training</a> ja olen niin paljon erikoisuuksia verkkoratkaisu on.