Keskiviikko 24.7.2019

Asunnot 25 000 ihmiselle, nyt alkaa kaavoitus Helsingissä – ”Häpeän hetki”

Luotu: 
31.3.2016 08:52
|

Helsingin kaupunginvaltuusto hylkäsi eilen selvin luvuin kuntalaisaloitteen, jossa esitettiin Malmin lentokentän alueen säilyttämistä. Lentokenttäalueelle on määrä rakentaa asuntoja noin 25 000 ihmiselle. Helsingin kaupunginkanslian mukaan alueen kaavoitus lähtee nyt liikkeelle.

Kuntalaisaloitteen oli allekirjoittanut noin 13 000 helsinkiläistä. Helsingin Sanomien mukaan kyseessä on tähän mennessä eniten allekirjoituksia kerännyt nykymuotoinen kuntalaisaloite.

Useat kansanedustajat ovat ilmaisseet Twitterissä pettymyksensä päätöksen johdosta.

– Häpeän hetki. Valtuusto hylkäämässä kunnan asukkaan aloitteen Malmin lentoaseman säilyttämisestä, kommentoi kokoomuksen Jaana Pelkonen.

Kokoomuksen Timo Heinonen ilmaisee myös pettymystään, etenkin siihen, että myös kokoomuslaisia oli sanomassa ei lentokentän säilyttämiselle.

– Tätä päätöstä joskus kadutaan! Heinonen uskoo.

Hän huomauttaa, että esillä on ollut myös malli, jossa asuntoja olisi rakennettu mutta kenttä olisi säilytetty.

– Helsingin valtuusto kuulemma torppasi aloitteen Malmin lentokentän säilyttämisestä äänin 55-29. Typerä päätös, en voi muuta sanoa, kommentoi keskustan Antti Kaikkonen.

Suurin osa kentän palauttamista kannattaneista valtuutetuista oli kokoomuksen, keskustan, perussuomalaisten ja RKP:n edustajia. Demarit, vihreät ja vasemmistoliiton valtuutetut puolestaan äänestivät pääosin asuntorakentamisen puolesta. Äänestystuloksen voit katsoa täältä.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kaarle Akkanen

Helsinki on vihamielinen kaikelle muulle, paitsi ns. kulttuurille? Missä ovat tanssilavat, kylpylät, ampumaradat jne.? Joku toinen voisi kenties jatkaa listaa? Pian ei sitten ole edes perinteistä pienlentokenttää! Mutta ei hätää, saamme korvaukseksi (taakaksemme) "kukkeliheimin"!

Kaj Nyyssönen

Rakentakoon ensi kerrostaloja täyteen vajaakäyttöosen vain harvoille avoimen Talin golfkentän.
On totta että kun pienkoneella lähestyy pääkaupunkia niin kaupunkimaista rakennetta näkyy vain keskustan alueella ja sitten Espoon puolella

Tapio Mäkeläinen

Onnittelut Espoosta! Stadilaiset varmaan kiroaa mutta vihervassari hesalaiset sai taas voiton. He ovat näköjään ottaneet päämääräkseen yhteisen pääkaupunkimme slummiutumisen . Katsokaa peiliin. Sitä saa mitä tilaa. Koskee myös äänestämistä. Olen muuttamassa pienempään asuntoon mutta yks minä on varma niin Helsingissä en käy edes katsomassa. Ilo tosin on varmaan molemminpuolinen.
Olisi hyvä jos pääkaupunki siirretään takaisin arvokkaaseen kotikaupunkiini Turkuun. Tehtyjä virheitä voi korjata. Jätetään Helsinki Sinnemäen ja kumppaneiden koe-eläinpuistoksi. Virastoja ja valtionyhtiöiden konttoreja Tampereelle.

Jaakko Kullberg

Pienlentokentät ovat luontoarvoiltaan hienoja kohteita juuri suurten kokonaisuuksien kannalta. Esimerkiksi Malmi on tärkeä uhanalaisen linnun - heinäkurpan levähdysalueena ja erittäin uhanalaiseksi luokitellun viheryökkösen elinympäristönä. Molemmat lajit ovat lähes hävinneet Suomesta maankäytön muutosten takia. Tämä tulee tapahtumaan myös Malmilla, jos kenttä pistetään pakettiin - luontoarvoista höpiseminen ei sitä tosiseikkaa muuta. Erityisesti Vihreiden surkea ymmärrys kaupunkiluonnon merkityksestä uhanalaisten lajien suojelussa on jälleen olematonta ja pettymys.

Lasse Liemi

Asettaisin kyllä ihmisten asumisen työpaikkojen lähellä tärkeämmäksi pointiksi tässä kuin sen, että rajallinen määrä pienkone harrastajia saa häärätä lähellä kotiaan. Eli ehkäpä ne satakunta harrastajaa voisi ennemmin joustaa ja ajaa maaseudulle, kuin ne 20000 ihmistä, jotka muutoin ajelee edestakaisin työmatkaa Mäntsälästä.
Toivottavasti miljööstä pystytään säilyttämään jotain olennaista, eikä taas rakenneta Svetogorsk tyyliin (se kylläkin varmaan tässä 'laaturakentamisen' maassa turha toive).

Jouko Repo

#13 Ole huoletta. Ei Mäntsälän hinnoilla tulla Stadiin kämppäkaupoille. Tai joo, myy talo Mäntsälästä ja osta yksiö vaikka Kalliosta. Kehyskunnissa on tonttimaata. Kunhan nämä kyläpäälliköt sais yhden PK seudun kunnan aikaiseksi, niin loppuis narina tonttimaan vähyydestä ja hyvinkin lähelle Hesaa vois kaavoittaa vaikka kuinka paljon kämppiä.

Janne Vasama

Malmin lentokenttä on suomen arvokkaimpia kulttuurihistoriallisia kohteita ja museoviraston esityksen mukaan tulisi hakea Unescon mailman perintökohteeksi. Sen olemme velkaa jälkipolville. Rakennusmaata kyllä löytyy yllin kyllin vähempiarvoisistakin paikoista.

Ari-Pekka Jantunen

Asunnot 25.000 ihmiselle tarkoittaa esimerkiksi 8333 asuntoa (keskimäärin 3 asukasta per asunto)
Se tarkoittaa yli 200 kpl 10-kerroksista yhden rapun tornitaloa (40 asuntoa per talo). Malmin lentoaseman kokoiselle pikkupläntille saadaan aikaiseksi länsimaailman ainoa neuvostotyylinen, suolle rakennettu ylihintainen slummi. Saadaan ainakin mainosta länsilehdistössä.
Mutta mokomassa paikassa tuskin työssäkäyvät ihmiset haluavat asua.

Kalle Sandqvist

Yksi jos mikä on varma: Tätä käsittämätöntä päätöstä tullaan syvästi ihmettelemään seuraavan sukupolven aikana. Ja toiseksi: Suuri osa läntisestä Sipoosta pakkolunastettiin Helsingille asuntotuotantoa varten. Liitoksesta on nyt yli seitsemän vuotta. Metron jatkoa on ajateltu Itäsalmeen. Tilaa on 25 Malmin lentokentän verran. Mutta ensimmäistäkään varsinaista toimenpidetty ei ole tehty. Pakkoliitosta perusteltiin Sipoon kykenemättömyydellä ja haluttomuudella rakentaa alueelle.

Lasse Minkkinen

Malmin lentokenttä on ns. yleisilmailukenttä. Toisin kuin asuntorakentajaleiri jatkuvasi korostaa, Malmi lentokentän toiminta ei siitä huolimatta ole pelkkää harrasteilmailua. Itse asiassa harrasteilmailun osuus Malmin lento-operaatioista on vain n. 20 %. Jos Malmi lopetetaan, lähin ylesilmailukenttä löytyy sitten jatkossa TALLINNASTA. Vaikka asia ei mitenkään Malmin lentokentään liitykkään, niin mainitsempa kuitenkin, että lähimmän 80 km:n sätellä Helsngistä on gofkenttiä varmaan kymmeniä. Ja että TALIN GOLFKENTTÄ on päättäjien mielestä kuulemma liian huonoa maapohjaa rakentamiselle. Mitä jos pantaisiin seuraavissa vaaleissa päättäjät vaihtoon? Käykää katsomassa kaupunginvaltuuston äänestystulos Malmin lentokentän kuntalaisaloitteesta keskiviikolta 30.6.2016. Sieltä löytyy vinkkiä äänestyskäyttäytymiseen.

Osmo Marttila

Sivistyneemmässä yhteiskunnassa kulttuurihistoriaa vaalitaan ja säilytetään sekä ylläpidetään. Lentokenttä on tietnkin ehdottomasti säilytettävä.

Suomessa riittää maata - rakennusmaatakin - vaikkka kuinka. Kaupunkien 'tiivistäminen' on täyttä roskaa, joka on inhimillisen elämän vastaista pakkauttaa kuin sillit suolaan.

Tapani Moilanen

Malmin kenttä sijaitsee Kehä ykkösen,pääradan ja lahdentien kainalossa.Onhan se hullua että tämä sementoitaisiin harrastelijapöristeljöiden käyttöön samaan aikaan kun hillittömät autoletkat Keravalta,Järvenpäästä ja Sipoosta tukkivat Lahdentien ja Kehä yykkösen.

Esa Tahvanainen

Päätös on pääkaupunkiseudun ilmailijoille sama kuin veneilijöille olisi että pääkaupunkiseudulle ei ole enää asiaa muilla "veneillä" kuin Silja- ja Vikinglinellä, tai rahtilaivoilla. Kehä III sisäpuolella on vaikka kuinka paljon tilaa rakentaa, ja miksi koko Suomi pitää ahtaa yhteen läjään? Kaupungin pitäisi olla paljon muutakin kuin betonia, mm. puistoja ja harrastuspaikkoja. Minä voin elää päätöksen kanssa, ja vaikka muuttaa muualle, mutta päätös koskee myös tulevia sukupolvia, uutta kenttää ei Helsinkiin tule.

Hannu Kuukkanen

KAAVOJA MUUTETAAN JATKUVASTI KERROSNELIÖITÄ JA KERROSMÄÄRÄÄ LISÄÄMÄLLÄ
Yhtenä uusimpana esimerkkinä Reiherintien-Gunillantien liittymän kaava.
Edellinen kaava (2017 vahvistettu - josta jo valitettin ja kerrosmäärä putosi) kertoo, että alueelle saa rakentaa 5 kerrosta ja 8600 asuinkerrosneliötä ja NYT uudessa kaavassa (2017) tavoitteena on rakentaa 7 kerrosta ja 11 250 kerrosneliötä. Tämä on jälleen tarkoituksellinen ylilyönti jossa metsästetään kaavoittajalle bonusrahaa ylimääräisistä asuinneliöistä (yksi palkan lisän peruste) ja Laajasaloon mahdollisimman täyteen rakennettua ympäristöä. Keväällä 2016 oli julistettu "salainen", siis ei avoin, suunnittelukilpailu jonka voitti, tietysti, alueen eniten ylirakentanut ehdotus.

Rakennuttajiksi on valittu Kojamo Oy ja SSR. Hinnasta tai muista perusteista ei puhuta paitsi, että huomiota on kiinnitetty rakentamisen kohtuuhintaisuuteen. Kohtuuhintaisuus on tunnetusti suhteellinen käsite. Ei rakennutttaja kannattavuudestaan ainakaan luovu.

Talot on tarkoitettu ilmeisimmin edullisiksi vuora-asunnoiksi ja toki sellaisia tarvitaan mutta ei ympäristön nykyisten asukkaiden kustannuksella, eikä kaikkia yhteen paikkaan. Slummiutumisen välttäminen, eli eri asuinmuotojen sekoittaminen on ollut aiemmin kaupungin politiikkaa, mihin se nyt on vihreiden valtakaudella on kadonnut?

Kaavoittajalle on useampaankin otteeseen huomautettu pientaloalueen reuna-alueiden matalammasta kerrostalorakentamisesta. Tämä viesti ei ole näyttänyt menevän perille, tai se pyritään tehokkaasti unohtamaan.

KAAVOITTAJA SELITTÄÄ YLIKAAVOITUSTAAN PIENTALOALUEEN KYLJESSÄ.
Laajasalon kirkossa asiaa puidaan 8.1. klo 18-20. Sitä ennen tuossa tontilla Reiherintie 11 klo 17-17:45 kaavoittajan edustaja kertoo jotakin rakennuspaikkaan liittyvää. Rakennusten paikalla on nyt metsäinen kallio. Talot rakennetaan kiinni Reiherintiehen ja pihoille ajo on Gunillantien puolelta. Nämä tilaisuudet ovat vetäneet paikalle runsaasti vihaisia alueen asukkaita. Kaavoittajan korvat punoittanevat jälleen. Tilaisuuksista loistavat poissaolollaan yleensä nuo kaavoituksesta vastuulliset poliitikot.

Esimerkkinä vanha ja uusi kaavaehdotus rinnastettuna Reiherintielle: http://webcag.fi/laajasalonpienkiinteisto/reiherintiekaavoitus.htm

Muita ylikaavoituskohteita Laajasalossa:
Vartiosaaren virkistysalueen kaavoittaminen, Raitiovaunuhallien suunnitelma urheilupuiston- uimarannan alueelle,
http://webcag.fi/laajasalonpienkiinteisto/ratikkahallit.htm

Kruunuvuorenrannan pientalojen rakentaminen kerrostaloiksi,
http://webcag.fi/laajasalonpienkiinteisto/KruunuvuorenrantaKaavat2017.html

Tämä teksti on lähetetty myös Helsingin kaavoitusta vetävälle Anni Sinnemäelle tiedoksi.