Tiistai 11.12.2018

Autotoday testasi: Volkswagen Golf Variant 1,4 TGI - kaasulla ja bensiinillä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
3.1.2016 21:30
  • Kuva: Timo Eskeli / Autotoday
    Kuva
    Volkswagen Golfin saa myös kaasuversiona.
  • Kuva: Timo Eskeli / Autotoday
    Kuva
    Variant-malli tuo lisää tavaratilaa.
  • Kuva: Timo Eskeli / Autotoday
    Kuva
    Tähän voidaan tankata sekä kaasua että bensiiniä.
  • Kuva: Timo Eskeli / Autotoday
    Kuva
    Kuljettajalla on hyvät oltavat.
  • Kuva: Timo Eskeli / Autotoday
    Kuva
    Penkkien säätövara on riittävä.
  • Kuva: Timo Eskeli / Autotoday
    Kuva
    Isossa näytössä on muun muassa navigaattori.
  • Kuva: Timo Eskeli / Autotoday
    Kuva
    Moottorissa on tehoa 110 hevosvoimaa.
  • Kuva: Timo Eskeli / Autotoday
    Kuva
    Sekä kaasulle että bensiinille on omat mittarinsa.
|
Tämä Golf on varustettu voimalähteellä, joka käyttää sekä kaasua että bensaa. Ensisijaisesti auto käy kaasulla, mutta kaasun loppuessa autosta tulee bensa-auto.
 
Auton suoritusarvot ovat vähintäänkin kohtuulliset. Tehoa koneesta saadaan 81 kW eli 110 hevosvoimaa. Auto suoriutuu nollasta sataan 11,5 sekunnissa. Teho tulee ilman viivettä ja tunne on, että tehoa olisi enemmänkin. 
 
Golf on mukava matka-auto. Se on hyvin hiljainen ja helppo ajettava. Isommalla kuormalla alusta on hieman pehmeä ja hakee jonkin verran uria.
 
Kaasulla pienemmät päästöt 
 
Auton päästöarvot ovat vähäiset erityisesti kaasulla ajettaessa. CO2-päästöt ovat valmistajan ilmoituksen mukaan 95 g sadalle kilometrille. Tämä tekee autosta kiinnostavan vaihtoehdon työsuhdeautoksi. Edullisten kilometrien lisäksi verotusarvo jää alhaiseksi. 
 
Kaasusäiliö on 15 kg ja se antaa käytännössä noin 400 kilometrin toimintasäteen. Kaasun tankkaaminen on helppoa, kunhan ensimmäisen kerran ymmärtää logiikan miten kaasuletkun saa kytkettyä autoon. Itse tankkaus kestää muutaman minuutin. Auto kulkee sekä bio- että maakaasulla.
 
Kaasuasemia on tällä hetkellä hyvin Etelä-Suomen keskuksissa. Valtakunnallista kattavuutta ei vielä ole, vaan asemat painottuvat Etelä- ja Länsi-Suomeen. Alalla vahva toimija on Gasum.
 
Kaasuasemien vähäisyys tuli selkeästi esille kun oma matkamme painottui Keski- ja Itä-Suomeen. Jyväskylän Itäpuolelta ei asemia löytynyt. Ongelmaa siitä ei sinänsä muodostunut, sillä autossa on normaali bensatankki ja kaasun loppuessa auto muuttuu normaaliksi bensa-autoksi.
 
Tilava ja hyvin varusteltu
 
Koeajoautomme on hyvin varusteltu. Rattiin on sijoitettu valtava määrä toimintoja, joka sinänsä on hieno asia. Käsiä ei juuri tarvitse irrottaa ajon aikana ratista. 
 
Lisäksi autossa on monipuolinen multimedianäyttö, josta voi tarkkailla auton tietokonetta, seurata navigaattorista matkan etenemistä, sekä luonnollisesti ohjata ajanvieteominaisuuksia. 
 
Golf Variant on hyvin tilava auto. Perusasetukseltaan tavaratilaan mahtuu todella hyvin tavaraa. Vielä kun takapenkki kaadetaan, tila muuttuu todella ruhtinaalliseksi. Tilan muuntaminen tapahtuu käden käänteessä.
 
Tämän auton vahvuus on luonnollisesti vähissä päästöissä ja sen tuomasta verotusedusta. 
 
Variantin muuntuvat isot tilat on selkeä vahvuus perheellisille ja työn tai harrastuksen kautta muuttuvia tiloja tarvitsevalle. 
 
Auton hinta on kohtuullinen vaikkapa sähköautoon verrattuna. 
 
Kaasuversion perusmallin hinta on runsaat 28 500 euroa. Koeajoauton kokonaishinta on 36 756 euroa.
 
Katso tästä muut koeajot.
 

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Tapani Moilanen

Aivan peruskauraa.Onneksi sivuikkunoita ei ole madallettu postiluukun korkuiseksi kuin korealaisissa ja japanilaisissa.Lämpölaukussa olva akku on taattua Volkkaria.Omalla VW Golfilla ajettu 334 tkm ja kerran jättänyt tielle sytystysyksikkövian takia.